• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

østlandsdialekt

Started by philip, May 26, 2006, 10:39:04 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

philip

hei. er en brann supporter fra østlandet som bor i bergen. går på hjemmekampene men er i tvil til hvordan jeg skal synge sangene. bør jeg legge an bergensdialekt slik at det blir mest mulig tight synging eller skal jeg bare synge sangene på østlandsk?

bergensken min er litt rusten men legger gjerne om hvis folk tror at det blir mest trøkk på stadion hvis alle synger samme dialekt.

dudo

Nå må vi først få et par ting på det rene. Du sier at "bergensken min er litt rusten" - betyr dette at du har begått kardinalsynd og lagt om dialekten?? ;-)

Uansett er det vel en broket forsamling som synger med alt mulig rart av dialekter, men -a-endelser og rulle-r kan man kanskje prøve å unngå...?  :D
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

philip

neida. har ikke lagt om (jeg er utrolig dårlig til å skarre) men kjæresten min er fra bergen så det hender det sniker seg inn en og annen -en endelse.

er redd jeg må fortsette med rulle-r, gitt. ellers får jeg ikke bidratt med stort der oppe.

abe78

Syng med den stemmen du har! For full hals! ;-)
.og husk!

dudo

Du er en av de mest fornuftige østlendingene jeg noensinne har hørt om! ;-p
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Stoffi

Husker det var en litt "fremtredende" østlending på SS for noen år siden, kanskje noen vet hvem det er?
Mener han sang på østlandsk
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

dex1974

He he...Bjarte Skår eller pels er da virkelig fremtredende på SS fortsatt han :wink:
Selv synger jeg seff Brannsanger og Nystemten på bergensk. Har ingen problemer med skarring da jeg har en far fra Bergen.
Men unngår og prate bergensk da det er fåtallet som synes jeg snakker godt nok bergensk.
Tidligere nestleder i BST påstod faktisk at jeg hørtes ut som Eddie Skoller...HA HA HA HA!!!
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Snublefot

jeg kan ikke snakke bergensk.. men har heldigvis gjennom mange år i branndrakt lært meg å synge på bergensk.. som jeg har gjort siden første stund..


høres jo forferdelig teit ut med rulle r og a endinger hvis det ikke er slik i sangen..

nystemten på bokmål blir jo nesten som å banne i kirka..

Du er ikke alene om å være østlending på SS=)  men prøv ihvertfall å syng med bergensdialekt..

Hilsen en annen østlending=)

philip

Quote from: "Snublefot"
nystemten på bokmål blir jo nesten som å banne i kirka..


skjønner hva du mener men ikke hva du skriver.

hovedproblemet, hvis man kan kalle det det, er vel de mange tusen som holder kjeft.

får håpe det ikke blir streik ikveld. viktig at brann klarer å holde momentet oppe nå.

YadaYada

Quote from: "dex1974"
Men unngår og prate bergensk da det er fåtallet som synes jeg snakker godt nok bergensk.
Tidligere nestleder i BST påstod faktisk at jeg hørtes ut som Eddie Skoller...HA HA HA HA!!!


Snakker ikke du alltid flytende bergensk i fylla da, Dex..? Hehe..
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

kabelmann

Quote from: "Snublefot"nystemten på bokmål blir jo nesten som å banne i kirka..

Antyder du at vi synger på nynorsk? Dansk synger vi ihvertfall ikke :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

SKB e BEST!!!

Quote from: "kabelmann"
Quote from: "Snublefot"nystemten på bokmål blir jo nesten som å banne i kirka..

Antyder du at vi synger på nynorsk? Dansk synger vi ihvertfall ikke :)


Dialekt
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

Mick

Det kommer veldig an på hvilken sang/rop det er snakk om, Vi hater engen og ut med pakket og slike "felles" rop fungerer på alle dialekter, "Så kom igjen" og "dø for Brann" fungerer også sånn halveis, men byen er bergen, nystemten, "som i nittensekstitre...", og spesiellt "kjuagutter vi hele gjengen" fungerer svært dårlig på østlandsk.  Får ofte slengkomentarer osv på grunn av dialekt og dårlig bergensk, men tar meg ikke nær av det fordi jeg vet at det bergenpatrotismen ikke er påtatt slik som folkeligheten til Klanen. Brann supportere har selvironi, det har ikke klanen. Derfor er jeg veldig glad for at jeg fulgte hjertet og blodsbåndene fremfor å velge "det lokale laget". Blod er tjukkere en vann.
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man. Dr.Samuel Johnson

BrannSupporter

Tør faktisk påstå at jeg kan snakke Bergensk uten å bli "avslørt" som østlending, men snakker østlansk når jeg er på kamp for det. Men jeg synger på bergensk.

Go Up