• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ståtribune på Stadion

Started by Bataljonen, May 21, 2006, 22:27:57 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brann_ruler86

Fra http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Gar-mot-statribune-pa-Stadion-neste-ar-396011_1.snd#.Uk3FUVO5eRM

Quote


Nå, er det noe grunn til optimisme? Nå er det flere stadioner i tippeligaen hvor ståfelt har blitt opprettet i løpet av de siste sesongene som bryter med NFF sitt regelverk, så det gir vel litt grunn til håp?? Anser det selvsagt som et meget lite håp, men det er ihvertfall der...
Gå ta banen!

Klaus_Brann

Quote from: Henki on October 03, 2013, 19:55:52 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 03, 2013, 19:11:32 PM


Så et bedre alternativ er altså ett felt, mao. felt A ytterst, eller ikke noe ståfelt i det hele tatt?


Flink til å gjette er du, det skal du ha.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

1908

Kan noen fortelle meg hvorfor Brann må gjerde inn feltene vi skal ha som ståtribune?? Godset har 2 felt i midten uten noe gjerder..

Northside

Strengere regler angående ståfelt kom før denne sesongen etter hva jeg har forstått. Klubber som allerede hadde ordnet seg ståfelt slapp unna reglene.
Jeg er derimot usikker på når Godset fikk ståfelt?

VIF, LSK, Aalesund, FFK og flere andre klubber slapp i det minste unna reglene.

Hvorfor NFF krever 2,3m høyt gjerde mellom fans av samme lag, det må du nesten spørre gudene om.
Ofte er skillet mellom bortefans og hjemmefans vesentlig mindre.

Lasaron

Det er fordi ansatte i NFF må gjøre noe for å forsvare stillingene sine. De må kunne si: Se, dette har vi gjort i det siste for å bedre sikkerheten og utvikle produktet. Du finner lignende igjen i diverse offentlige organ også. Statens kartverk, f eks. Med jevne mellomrom forandrer de på stedsnavn for å vise at de gjør noe, for å forsvare stillingene sine. Holsnøy, Holsnøyni, Holsnøyna, Holsnøyne.
Tren på langskudd

Northside

Da har Brann publisert nyheten om ståfelt på Frydenbø-tribunen neste år!
Det blir i midten av tribunen der som dagens "Free seating" er.

Gledelig nyhet! Nå håper jeg virkelig folk kan samles på tribunen igjen. Vet at enkelte på Z-feltet har snakket om å komme ned til denne feltet nå som setene blir fjernet.
Med splittelse i Klanen og økonomisk krise der, så har vi tidenes mulighet til å bli desidert best i Supporter-Norge, slik som vi var kjent for en periode før i tiden.

Brann sin nyhet:
http://www.brann.no/news/article/5z56ke0o0faz1dnpjwvr04y3z/title/det-blir-statribune-pa-stadion

Bataljonen med kommentar:
http://www.brann.no/news/article/g650c99wlhhz1eh51fsgmqiab/title/bataljonen---statribune-er-enestaende

Slik kjøper du billett. De som har fornyet en annen plass, kan altså gi en lyd til Brann og bytte plass over til det nye feltet:
http://www.brann.no/news/article/4wllgv9stg481ub26dbtbo0im/title/slik-kjoper-du-partoutkort-pa-statribunen

1908

Klanen har no vært dårlig lenge.. Fula og Kjernen har tatt over for å være de største mener jeg.. Men dette var kanon.. Godt at vi får feltet bak mål =)

tildovrefaller

Ståtribune kan også være farlig, pga lettere trengsel.
Skjedd mange forferdelige tragedier pga trengsel, vil ikke tippe opp i navn...

Ikke det at jeg tror det blir et problem på stadion med det første  ;D, men man må ha det i bakhode......

Northside

Quote from: tildovrefaller on November 25, 2013, 16:44:10 PM
Ståtribune kan også være farlig, pga lettere trengsel.
Skjedd mange forferdelige tragedier pga trengsel, vil ikke tippe opp i navn...

Ikke det at jeg tror det blir et problem på stadion med det første  ;D, men man må ha det i bakhode......



Kom gjerne med eksempel på en tragedie som skyldes ståfeltet.

Og hvordan kan det bli lettere trengsel? Med ståfeltet som blir gjerdet inn vil man til en hver til vite hvor mange det er inne på feltet, slik det er i dag så kan hvem som helst komme å stille seg på "free seating-feltet".
Med ståfelt blir det i tillegg bølgebrytere, det er det ikke på felt med seter...

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henki

Quote from: Northside on November 25, 2013, 16:57:52 PM

Kom gjerne med eksempel på en tragedie som skyldes ståfeltet.

Og hvordan kan det bli lettere trengsel? Med ståfeltet som blir gjerdet inn vil man til en hver til vite hvor mange det er inne på feltet, slik det er i dag så kan hvem som helst komme å stille seg på "free seating-feltet".
Med ståfelt blir det i tillegg bølgebrytere, det er det ikke på felt med seter...


Det finnes definitivt tribuneulykker der tribunen har vært en av faktorene i hvorfor ting gikk galt. Nå kommer jo ikke det til å bli noe problem på Stadion på grunn av de tingene du trekker frem ellers i posten din.

Jeg tror det blir et bra tilbud for dem som ønsker en ståtribune på Stadion. Og veldig fint at det blir feltet rett bak målet i tillegg!
Ballen skal fremover!

Brann_ruler86

Strålende nyheter, dette har vi ventet på lenge! Og ikke minst langt tryggere enn slik det er i dag der setene fremstår som reneste snublefeller til tider.

Når det gjelder farer ved trengsel så har det vært flere stadionkatastrofer i moderne tid der folk har omkommet i trengsel på stadionanlegg der det bare er seter. Ved ulykker som Hillsborough og Heysel (for å ta de mest kjente) var det veldig mange andre faktorer enn bare ståplassene som spilte inn. For vår del blir det ingen grunn til bekymring. Min drøm er ståplasser på hele nedre Hansa, men jeg tror nok det må skje noe drastisk skal vi ha noen mulighet til å fylle det...
Gå ta banen!

Northside

Quote from: Brann_ruler86 on November 25, 2013, 18:57:35 PM
Når det gjelder farer ved trengsel så har det vært flere stadionkatastrofer i moderne tid der folk har omkommet i trengsel på stadionanlegg der det bare er seter. Ved ulykker som Hillsborough og Heysel (for å ta de mest kjente) var det veldig mange andre faktorer enn bare ståplassene som spilte inn. For vår del blir det ingen grunn til bekymring. Min drøm er ståplasser på hele nedre Hansa, men jeg tror nok det må skje noe drastisk skal vi ha noen mulighet til å fylle det...


Det som er poenget mitt. Med riktig antall tilskuere på tribunen så har det aldri vært problemer. Slipper man for mye folk inn på ett felt, så kan det bli trengsel om det er seter eller ikke seter.
At ståtribuner er farlig er bare propaganda fra enkelte luringer i Engelsk fotball som ønsker sittende supportere, så har da enkelte latt seg lure av denne propagandaen.

Nå må tribunen vår fylles igjen ;)

Brannfan23

Hva blir kapasiteten på staddaen når vi får ståtribune?

Brann_ruler86

Quote from: Brannfan23 on November 25, 2013, 21:13:55 PM
Hva blir kapasiteten på staddaen når vi får ståtribune?


Det er ikke kjent enda. Fra Brann.no:

Quote
- I dag er det 500 sitteplasser der vi skal bygge om til ståtribune. Den endelige tilskuerkapasiteten fastsettes av NFF som sertifiserer tribunen for bruk, men det er klart at ståtribunen på Frydenbø vil øke tilskuerkapasiteten på Stadion noe, sier Algerøy.

Gå ta banen!

Corran

En ting jeg lurer på er hvorfor det midterste feltet?
Så lenge det kun er en del som skal brukes vil det jo sperre sikten om noen på sidefeltene vil sitte og ikke stå på en sittetribune. Måten de gjør det på legger jo opp til at hele nedre Hansa er ståtribune men 2/3 av tribunen skal ha snublefeller som noen kalte det lengre oppe.
Ikke misforstå meg jeg er helt for ståtribune men mener at hele nedre Hansa burde blitt det. Og hvis de kun vil ha en del så burde det jo blitt på en kant rent logisk sett
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

stig

Reglene til NFF hindrer å ta mer enn et felt slik det er nå. Kapasiteten kan ikke overstige 1000 stk, noe to eller flere felt vil gjøre.

Midterste feltene er selvsagt mest interessant. Man plasserer ikke supportergruppen nede i et hjørnet.
Nettsideansvarlig

Brannfan23

Når ståtribunen kommer på frydenbø, så er vel det ikke nødvendig å ha ståplass på gamle tribunen vel?

Northside

Quote from: Brannfan23 on November 27, 2013, 23:29:14 PM
Når ståtribunen kommer på frydenbø, så er vel det ikke nødvendig å ha ståplass på gamle tribunen vel?


Du tenker Felt T?

Lasaron

Quote from: Northside on November 28, 2013, 13:24:41 PM
Quote from: Brannfan23 on November 27, 2013, 23:29:14 PM
Når ståtribunen kommer på frydenbø, så er vel det ikke nødvendig å ha ståplass på gamle tribunen vel?


Du tenker Felt T?


Felt T betjener et totalt annet tilskuersegment enn den nye ståtribunen er ment for.

Forøvrig sitter jeg over felt T, og kunne godt tenkt meg at tribunen ble flyttet noen meter nærmere banen. På hele gamle langside går det forsåvidt an å ha svakere helning nederst, og få på plass flere seter nærmere banen.
Tren på langskudd

Herman1


Jeg har forstått det slik at det pågår en internasjonal debatt omkring lydnivået fra supporterne ved sitteplasser kontra ståplasser.

I den sammenheng lurer jeg på hva dere mener om saken. Var "Store Stå" så kraftige og anerkjente fordi ståplasser forsterket lydnivået, eller er det ingen korrelasjon mellom ståplasser og lydnivå/engasjement?


Lasaron

Du er fysisk i bedre stand til å lage høy lyd med stemmen når du står. Det er også lettere å være livlig på andre måter når du allerede står.

Forøvrig har ståplasser til alle tider vært dyrere enn sitteplasser, og fattige mer livlige enn rike.
Tren på langskudd

Herman1

Quote from: Lasaron on November 28, 2013, 17:40:51 PM
Du er fysisk i bedre stand til å lage høy lyd med stemmen når du står. Det er også lettere å være livlig på andre måter når du allerede står.

Forøvrig har ståplasser til alle tider vært dyrere enn sitteplasser, og fattige mer livlige enn rike.


Jeg trodde ståplasser pleide å være billigere enn sitteplasser, jeg???

Lasaron

Quote from: Herman1 on November 28, 2013, 17:45:37 PM
Quote from: Lasaron on November 28, 2013, 17:40:51 PM
Du er fysisk i bedre stand til å lage høy lyd med stemmen når du står. Det er også lettere å være livlig på andre måter når du allerede står.

Forøvrig har ståplasser til alle tider vært dyrere enn sitteplasser, og fattige mer livlige enn rike.


Jeg trodde ståplasser pleide å være billigere enn sitteplasser, jeg???


Nettopp. Akkurat.  :)  Jeg skrev feil.
Tren på langskudd

Brannfan23

Quote from: Northside on November 28, 2013, 13:24:41 PM
Quote from: Brannfan23 on November 27, 2013, 23:29:14 PM
Når ståtribunen kommer på frydenbø, så er vel det ikke nødvendig å ha ståplass på gamle tribunen vel?


Du tenker Felt T?


Japp. Er meningsløs å ha ståplasser der når man kan enten flytte tribunen nærmere banen(som er sikkert utrolig kostbar) eller bare sette opp en liten provisorisk sittetribune.

Northside

Så plutselig en blogg på fremsiden her.

"Store stå é tilbake!"
http://www.bataljonen.no/?page=26&news=1103

1908

Er det noen som vet hvordan de skal gjøre dette? Med tanke på at kun de som har billett osv til felt S kommer på feltet??

stig

Nettsideansvarlig

1908

Blir det egen inngang midt på tribunen? Må folk vise partourkortet om de skal inn og ut fra felt S?

Northside

Quote from: 1908 on November 30, 2013, 10:02:00 AM
Blir det egen inngang midt på tribunen? Må folk vise partourkortet om de skal inn og ut fra felt S?


NFF har firt litt på kravene. De som har billett på dette feltet vil kunne benytte samme innganger, kiosker og toaletter slik som alle andre på Frydenbø-tribunen.

Det blir en eller annen form for inngjerding rundt feltet fordi NFF krever at Brann til en hver tid har kontroll på antall tilskuere på dette feltet. Alle med billett der vil få en eget farge på billetten, slik at denne billetten bare vises raskt til vakt som står ved "åpningen" til feltet (han ser fargen på billetten og slipper deg inn på feltet).

Etter hva jeg har forstått så er dette planen. Hvorfor NFF stresser slik med dette må gudene vite. Ståfeltet foran gamle tribunen (Felt T) får i det minste stryk på samtlige sikkerhetsregler NFF har tryllet frem for ståfelt :D

osoerli

Ser her
http://www.bataljonen.no/?page=26&news=1103
at setene må tilbake til kvar kamp i europacup (i 2015 altså).
Det betyr vel at trappetrinna ikkje blir bygt om for å få fleire trinn, og at folk soleis kan stå tettare.
Har litt problem med å forstå korleis ein då skal få inn fleire folk.

Men eg hugsar eg såg i ein tidlegare tråd foto av ein type bølgebryterar for ståtribunar med klappsete som tok minimalt med plass.  Hadde desse kunna blitt godkjent for E-cup?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

dokken

I realiteten blir vel dette feltet stående tomt på e-cupkampene. Er jo nok av seter andre steder til å ha mer enn nok kapasitet på de aller fleste e-cupkamper.

Dette er et minimalt problem, det er vel maks tre e-cupkamper som har vært utsolgt på Stadion gjennom historien (Sampdoria 1989, Levski 2001, Everton 2008).

Skulle vi kvalifisere oss til CL (lov å drømme), så er det en liten kostnad å skru opp igjen seter.

Lasaron

Tror den der kampen mot Liverpool også var litt utsolgt.
Tren på langskudd

Northside

Quote from: dokken on December 11, 2013, 12:37:03 PM
Skulle vi kvalifisere oss til CL (lov å drømme), så er det en liten kostnad å skru opp igjen seter.


Gratis, dugnad ;)

Gulløl

Quote from: Lasaron on December 11, 2013, 13:30:39 PM
Tror den der kampen mot Liverpool også var litt utsolgt.


Var 12700 mot Liverpool. Om det var utsolgt kan det være fordi at noen av stå feltene ikke kunne brukes. Sikkert andre som husker dette bedre en meg.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dokken

Liverpool var også utsolgt, ja. Derimot er jeg ikke sikker på om Sampdoria ble helt utsolgt. Var uansett en annen tid, med en helt annen stadion enn i dag. (og helt andre sikkerhetskrav)

Nixon

Quote from: Gulløl on December 11, 2013, 13:43:18 PM
Quote from: Lasaron on December 11, 2013, 13:30:39 PM
Tror den der kampen mot Liverpool også var litt utsolgt.


Var 12700 mot Liverpool. Om det var utsolgt kan det være fordi at noen av stå feltene ikke kunne brukes. Sikkert andre som husker dette bedre en meg.


Når det var 17.000 mot Sampdoria og bare 12.700 mot Liverpool kan jeg ikke tenke meg annet enn at kapasiteten var endret pga nye regler. Begge var forøvrig to herlige kamper med god stemning!
Rød makt på Hansa

paf

Quote from: dokken on December 11, 2013, 13:57:42 PM
Liverpool var også utsolgt, ja. Derimot er jeg ikke sikker på om Sampdoria ble helt utsolgt. Var uansett en annen tid, med en helt annen stadion enn i dag. (og helt andre sikkerhetskrav)

Sampdoria var ikke utsolgt.

Klaus_Brann

Quote from: dokken on December 11, 2013, 12:37:03 PM
I realiteten blir vel dette feltet stående tomt på e-cupkampene. Er jo nok av seter andre steder til å ha mer enn nok kapasitet på de aller fleste e-cupkamper.

Dette er et minimalt problem, det er vel maks tre e-cupkamper som har vært utsolgt på Stadion gjennom historien (Sampdoria 1989, Levski 2001, Everton 2008).

Skulle vi kvalifisere oss til CL (lov å drømme), så er det en liten kostnad å skru opp igjen seter.


Det er ikke poenget for min del. Poenget er at supportergruppen må stå midt på nedre uansett om det er serie eller e-cup, både lydmessig og for det visuelle.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Landåsgutt

http://www.youtube.com/watch?v=apX5V1IJCW4

Her er hvordan Hannover har det, sikkert noe sånt Brann kommer med også

Brann_ruler86

De fleste klubbene i Bundesliga har ordentlige ståtribuner som enkelt kan bygges om til sittetribuner, se bare på dette bildet fra Dortmund!
http://i.imgur.com/OiED5Ia.jpg
Gå ta banen!

osoerli

Quote from: Landåsgutt on December 11, 2013, 19:18:57 PM
http://www.youtube.com/watch?v=apX5V1IJCW4

Her er hvordan Hannover har det, sikkert noe sånt Brann kommer med også


http://www.safestandingroadshow.co.uk/
Rail seats ja.  Håpar det blir slike på stadion.  Går utfrå desse er godkjent for E-cup.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

osoerli

Quote from: Brann_ruler86 on December 11, 2013, 20:17:24 PM
De fleste klubbene i Bundesliga har ordentlige ståtribuner som enkelt kan bygges om til sittetribuner, se bare på dette bildet fra Dortmund!
http://i.imgur.com/OiED5Ia.jpg


Kanskje ikkje så enkelt når dei må berast til og frå eit lagerrom i kjellaren.  Ganske stor plass i denne kjellaren vil dei også ta.

Men ser dei har støyp mellomtrinn under setene, som er lurt.  Då er blir det jo plass til dobbelt så mange på ståfelt som sittefelt.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Brann_ruler86

Når 30 supportere i Malmö kan bære på plass 3000 seter skal vi fint klare 500. Klappseter vil også ta en del mindre plass enn de som er i Dortmund.

http://www.mff.se/Aktuellt/Nyheter/2013-08-10_tack_staplats

Jeg vil mye heller ha en ordentlig ståtribune enn rail seats.
Gå ta banen!

Northside

Quote from: osoerli on December 11, 2013, 20:29:44 PM
http://www.safestandingroadshow.co.uk/
Rail seats ja.  Håpar det blir slike på stadion.  Går utfrå desse er godkjent for E-cup.


De rail setene er mer i veien enn vanlige seter grunnet bølgebryterne. I tillegg koster det en formue.
Kun noe tull de prøver å få solgt i England, da vanlige ståplasser skremmer vettet av lettlurte folk der.

Brøndby klarer lett å fylle hele nedre tribunen med seter de få gangene det er behov, da klarer vi lett å montere fast 500 seter 1 ganger hvert tiende år.

1908

Rail seats så jo bare helt tragisk ut.. 2 litt overvektige, så kommer jo de knapt forbi hverandre..

Klaus_Brann

Quote from: Landåsgutt on December 11, 2013, 19:18:57 PM
http://www.youtube.com/watch?v=apX5V1IJCW4

Her er hvordan Hannover har det, sikkert noe sånt Brann kommer med også


Det var jo veldig enkelt å få frem igjen i alle fall.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

December 12, 2013, 00:18:24 AM #147 Last Edit: December 12, 2013, 00:41:14 AM by Klaus_Brann
Quote from: Northside on December 11, 2013, 21:51:31 PM
Quote from: osoerli on December 11, 2013, 20:29:44 PM
http://www.safestandingroadshow.co.uk/
Rail seats ja.  Håpar det blir slike på stadion.  Går utfrå desse er godkjent for E-cup.


De rail setene er mer i veien enn vanlige seter grunnet bølgebryterne. I tillegg koster det en formue.
Kun noe tull de prøver å få solgt i England, da vanlige ståplasser skremmer vettet av lettlurte folk der.

Brøndby klarer lett å fylle hele nedre tribunen med seter de få gangene det er behov, da klarer vi lett å montere fast 500 seter 1 ganger hvert tiende år.


Så BGG kjemper ikke for at vi skal stå på midten i alle e-cupkampene med andre ord?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Superjack

Quote from: Nixon on December 11, 2013, 13:58:39 PM
Quote from: Gulløl on December 11, 2013, 13:43:18 PM
Quote from: Lasaron on December 11, 2013, 13:30:39 PM
Tror den der kampen mot Liverpool også var litt utsolgt.


Var 12700 mot Liverpool. Om det var utsolgt kan det være fordi at noen av stå feltene ikke kunne brukes. Sikkert andre som husker dette bedre en meg.


Når det var 17.000 mot Sampdoria og bare 12.700 mot Liverpool kan jeg ikke tenke meg annet enn at kapasiteten var endret pga nye regler. Begge var forøvrig to herlige kamper med god stemning!


Ja, Liverpool kampen var utsolgt pga uefa sitteregler, kunne sikkert vært solgt 40000 billetter til den kampen. Fikk tilbud om over 2000 kr fra en liverpoolsupporter for min. Solgte den til ekte brannsupporter til pålydende.

Når sist brydde Bergensere seg om E-cup? Et ikkeproblem med ståplassene, og skulle Brann komme til CL blir det nok penger til portable gullseter som monteres av innleide nordsjøarbeidere på overtid.

Brannsupporter.

Northside

Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2013, 00:18:24 AM
Så BGG kjemper ikke for at vi skal stå på midten i alle e-cupkampene med andre ord?


Jo, selvsagt. Men vi har et håp om at vi får stå oppe i de kampene med lite tilskuere. Da trengs ikke setene.

Go Up