• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Billettsalgstall

Started by krøvel vellevold, April 17, 2006, 16:54:06 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Billy Elliott

Nei, vi gjør det ikke bra nok. Det tror jeg vi kan være enig om.

- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

dokken

Lydmessig er jeg overbevist om at det er én ting som må til for å bedre nivået: Alle syngende bør stå oppunder taket, det vil si flytte opp på Hansatribunen.

Dette ble gjort på Ruzemberok-kampen, og da var stemningen meget god, tross drittkamp og under 5000 tilskuere.

Kjernen og (uten sammenligning for øvrig) Odd-supporterne fikk også et kraftig løft av å flytte seg opp til taket.

Alle som har vært rundt på ulike stadioner, merker hvor mye lettere det er å synge når man har et tak relativt kort over hodet sitt. Det gjaller mye mer, og stemmen forsterkes. Da føler man også at ens egen stemme "drukner" i de andres, man blir mindre selvbevisst på egen stemme og synger enda høyere.

Dessuten vil man da få samlet BGG, bataljonsfolkene som synger og de få på Z som synger jevnlig. Med andre ord slik det er på bortekamper.

Så kan man selvsagt si at oppunder taket blir supporterne mer "usynlige", og ikke vil viser like mye på tv. Det mener jeg er helt underordnet det lydmessige. Supportere skal først og fremst lage lyd.

Nixon

Men er det greit å tvangsflytte et stort antall partoutkortinnehavere bare for at noen andre forhåpentligvis skal synge litt høyere? For meg er det rett og slett ikke en god nok grunn.
Rød makt på Hansa

Corran

Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 16:25:42 PM
----
Store Stå på 90-tallet var lett 3-4-500 til vanlig og bortimot 1000 på 16.mai og sånt. Med andre ord; i hvert fall ikke mindre enn nå. Forskjellen er at frem til over midten av 90-tallet var vi den klart største supportergjengen i Norge. Den gang var 4-500 imponerende. Nå er vi ikke i nærheten av å være størst. Kjernen og Klanen knuser oss på antall. Kanari og GodsetUnionen er vel også større. Da er det ikke like imponerende med 4-500 lenger.


Hva er ditt utgangspunkt for antall fans? Solgte billetter til syngende fans? Solgte billetter til forskjellige tribuneseksjoner? Antall medlemmer?
Og både klanen/apeberget og kanarifansen var mange flere før. De vil jeg påstå at har gått kraftigere ned i størrelse enn Bataljonen.
Det var jo en periode på slutten av 90 tallet og starten av 2000 tallet at det å være medlem av klanen var en hipp ting i Oslo.
At vi ikke er bra nok kan jeg si meg enig om men at disse andre er så gode blitt er jeg ikke enig med. Og når jeg en sjelden gang ser andre kamper så er jeg ikke imponert.
Mitt inntrykk er også at de engasjerte supporterne som reiser på bortekamper hos andre klubber er kraftig redusert fra tidligere. Synes de siste sesongene og spesielt i år at det virker som det er så få på bortetribunen. Kan dette stemme?
Har ikke statistikk på bortetribunen de siste årene så dette er et reelt spørsmål om noen har fasit
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on November 07, 2017, 13:18:06 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 16:25:42 PM
----
Store Stå på 90-tallet var lett 3-4-500 til vanlig og bortimot 1000 på 16.mai og sånt. Med andre ord; i hvert fall ikke mindre enn nå. Forskjellen er at frem til over midten av 90-tallet var vi den klart største supportergjengen i Norge. Den gang var 4-500 imponerende. Nå er vi ikke i nærheten av å være størst. Kjernen og Klanen knuser oss på antall. Kanari og GodsetUnionen er vel også større. Da er det ikke like imponerende med 4-500 lenger.


Hva er ditt utgangspunkt for antall fans? Solgte billetter til syngende fans? Solgte billetter til forskjellige tribuneseksjoner? Antall medlemmer?
Og både klanen/apeberget og kanarifansen var mange flere før. De vil jeg påstå at har gått kraftigere ned i størrelse enn Bataljonen.
Det var jo en periode på slutten av 90 tallet og starten av 2000 tallet at det å være medlem av klanen var en hipp ting i Oslo.
At vi ikke er bra nok kan jeg si meg enig om men at disse andre er så gode blitt er jeg ikke enig med. Og når jeg en sjelden gang ser andre kamper så er jeg ikke imponert.
Mitt inntrykk er også at de engasjerte supporterne som reiser på bortekamper hos andre klubber er kraftig redusert fra tidligere. Synes de siste sesongene og spesielt i år at det virker som det er så få på bortetribunen. Kan dette stemme?
Har ikke statistikk på bortetribunen de siste årene så dette er et reelt spørsmål om noen har fasit



Jeg vet ikke hvor mange solgte de forskjellige lagene har på supporterfeltene sine, men det er jo ikke så vanskelig å gjøre et noenlunde anslag ut fra størrelsen på tribunen de står på. Jeg vet selvsagt ikke om absolutt alle synger, men man får jo anta at de fleste som står der gjør det.

For 10-15 år siden var Klanen lett 3000. Vestbredden har vel plass til 3300 eller noe sånt, og Klanen dekket ganske sikkert 2500 av disse. I tillegg hadde de en gruppering i svingen. De har absolutt blitt færre siden det. På slutten av Ullevål-tiden var de neppe mer enn kanskje 1000-1500. Nå dekker de vel gjerne halvparten av tribunen de nå står på og som har plass til 4500. Kanskje blir man litt lurt av at de står (ser fullere ut da), men de er nok bortimot 2000 uansett.

Den tribunedelen Kjernen står på, har plass til 2500. De fyller ikke hele den, og de som står lengst ute er nok bare folk som "klapper med". Men de er nok ganske sikkert 1500 der.

Kanari var sikkert 1000-1500 før. Så mange er de ikke nå, men jeg tror nok de er flere enn oss fremdeles.

GodetUnionen tror jeg også er større enn oss.

Store Stå-gjengen på Stadion er vel knapt mer enn 300 for tiden. I hvert fall på selve ståfeltet. Det er helt latterlig glissent. Så er det kanskje noen som i beste fall henger seg på på sittefeltene ved siden av og en håndfull på Z. Men tror ikke vi er mer enn 500 syngende totalt på Stadion for tiden. Uansett mange færre enn både Klanen og Kjernen.

For 20+ år siden er jeg ganske sikker på at vi var større enn Klanen, og vi var mye større enn alle de andre. Selv om vi ikke var så mange flere den gang enn nå. De andre har vokst kraftig siden det. Vi står på stedet hvil, med et unntak for toppårene rundt gullet hvor vi var mange flere som sang.

Og når vi som regel ikke får noe hjelp av sittefolket lenger heller, så skal det veldig mye til for at trøkket blir noe bedre på Stadion enn disse andre stedene.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Quote from: Nixon on November 07, 2017, 13:09:45 PM
Men er det greit å tvangsflytte et stort antall partoutkortinnehavere bare for at noen andre forhåpentligvis skal synge litt høyere? For meg er det rett og slett ikke en god nok grunn.


Jeg tror det er mye riktig i det Dokken sier, men også en god innvending fra Nixon. Hvis noe slikt skal skje må de som må flyttes få tilbud om noe like bra eller bedre, etter objektive kriterier som utsikt og fare for regn.
Tren på langskudd

dokken

Quote from: Lasaron on November 07, 2017, 13:49:45 PM
Quote from: Nixon on November 07, 2017, 13:09:45 PM
Men er det greit å tvangsflytte et stort antall partoutkortinnehavere bare for at noen andre forhåpentligvis skal synge litt høyere? For meg er det rett og slett ikke en god nok grunn.


Jeg tror det er mye riktig i det Dokken sier, men også en god innvending fra Nixon. Hvis noe slikt skal skje må de som må flyttes få tilbud om noe like bra eller bedre, etter objektive kriterier som utsikt og fare for regn.


Ja, jeg er fullstendig klar over at dette blir veldig vanskelig å få til. De som sitter bak Store Stå i dag er blant de mest trofaste tilskuerne Brann har. Høy prosent som fornyer p-kortene sine år etter år, og høy andel som møter opp på kampene. Har sittet der selv før, men nå står jeg.

Uansett er dette tilskuere som fortjener å behandles på en god måte. Derfor bør de få en god deal dersom de må flytte. Mitt forslag er at de kan få nye plasser på den nye langsiden eller SPV, hvis de ønsker det. Evt få plasser på de to ytterfeltene øverst på Hansa, hvis de vil være i nærheten av syngende supportere, men likevel sitte (mange av disse er nok folk som henger seg på en sang i ny og ne når det koker - ære være dem for det).

Men dette er vanskelig - så det må nok diskuteres grundig og forankres både her og der. Mange i Bataljonen/BGG vil nok fortsatt stå nede ved gjerdet feks.

Med andre ord: Det skjer neppe neste år, spesielt ikke hvis Stadion da er en byggeplass.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

osoerli

Som ein ser har Brann eindel både lågare kapasitet og snitt enn samaliknbare klubber.  Kor stort omlandet rundt byen er seier ikkje tabellen noko om.  Men ein får i alle fall ein peikepinn.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Nixon

Forsåvidt interessant, men også litt meningsløst all den tid en bygrense bare er en strek på kartet og sier ikke alltid så mye om hvor mange mennesker som bor i området. Mange av disse klubbene har sannsynligvis et mye større nedslagsfelt enn det Brann har.
Rød makt på Hansa

osoerli

Quote from: Nixon on November 07, 2017, 23:52:18 PM
Forsåvidt interessant, men også litt meningsløst all den tid en bygrense bare er en strek på kartet og sier ikke alltid så mye om hvor mange mennesker som bor i området. Mange av disse klubbene har sannsynligvis et mye større nedslagsfelt enn det Brann har.


Kanskje.  Skal sjekke det i ein utvida tabell når eg får tid.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

actanon

Rikard Norling er vår mann!

krøvel vellevold

Fin jobb av Osoerli, men som Nixon sa; kommunegrenser er bare en strek på kartet. De fleste byer på kontinentet med et innbyggertall som oss, har ofte disse på et mye mindre geografisk område, pluss at de ofte har mange flere innbyggere i regionen rundt. Sånn sett skal vi komme bedre ut enn statistikken til Osoerli. Men her har vi ingen konkurrenter i ti mils radius. Det har ofte de andre. F.eks Sunderland har jo naboer tett på, slik at det geografiske området de trekker fra er begrenset.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Angående Moldes reelle fremmøte, som vi diskuterte litt tidligere:

2010: Fra 3547 til 8959. Snitt: 5480 (65 % av solgte billetter.)
2011: Fra 5076 til 10236. Snitt: 7335 (74,7 % av solgte billetter)
2012: Fra 3801 til 9147. Snitt: 6182 (66,3 % av solgte billetter)
2013: Fra 4230 til 9537. Snitt: 5905. (66,8 % av solgte billetter)
2014: Fra 4795 til 9742. Snitt: 6794 (74,2 % av solgte billetter)
2015: Fra 3799 til 8942. Snitt: 5747 (64,1 % av solgte billetter)
2016: Fra 3857 til 9209. Snitt: 5480 (65,1 % av solgte billetter)
2017 en kamp før slutt: Fra 3229 (mot oss) til 9225. Snitt: 5100 (65,5 % av solgte billetter)

Legg ned hele klubben!

Torvanger

November 08, 2017, 21:26:52 PM #14214 Last Edit: November 08, 2017, 21:43:04 PM by Torvanger
Korrigering, det bor i dette nu et sted mellom 279.000 og 280.000 i Bergen.

Ifølge SSB økte folketLlet i Bergen med 35 innbyggere i 2 kvartal, mens Trondheim mistet 177, jippi!

Malmø? I Stor-Malmø bor det rundt 700.000. Newcastle Metrpolitan area er nær Oslo i folketall. Bare for å pirke.

Bare for å ta dette med folketall, så bor det f.eks 450.000 i Manchester by og 2.5 mill i tettstedet som inkluderer Manchester.

krøvel vellevold

Branns reelle oppmøte i sølvsesongen 2016 var 9964. Molde ble nr. 5 i serien med et reelt oppmøte på 5480, og i år tar de muligens sølv med ca 5100. Vårt eget reelle oppmøte i år er sannsynligvis godt under fjorårets.
Branns reelle oppmøte i fjor var 81 % av solgte billetter. Moldes var 65 % i fjor og i år. Jeg tror våres % er lavere i år enn i fjor.

Legg ned hele klubben!

Corran

så konklusjonen blir at folk er mer interesert i 5 plasser i Molde enn de er i sølv?
Og om jeg skjønte listen din over så var den minst besøkte kampen deres i år den som kanskje avgjorde sølvet for dem?
Så dette er jo verre enn her i Bergen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on November 09, 2017, 08:44:54 AM
så konklusjonen blir at folk er mer interesert i 5 plasser i Molde enn de er i sølv?
Og om jeg skjønte listen din over så var den minst besøkte kampen deres i år den som kanskje avgjorde sølvet for dem?
Så dette er jo verre enn her i Bergen


Tja. Her i Bergen er jo nedrykksstrid mer interessant enn sølvstrid, så jeg vet nå ikke om vi kommer så godt ut av det uansett. Husk også at vi på et tidspunkt rundt halvveis ledet serien i år. Det ga ingen effekt. Og med seriegull 2011, 2012 og 2014, har de vel større grunn til å trekke på skuldrene over sølvkamp enn det vi har. Molde har dessuten mange supportere fra distriktene - og som må med ferge, så kampstart kl 2000 (som de hadde mot oss) er antagelig verre for dem enn det er for oss.
Legg ned hele klubben!

yashin

Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 10:12:46 AM
Sittepublikum er jo ikke engang med på "reis opp hvis du elsker Brann".


Og takk for det.

krøvel vellevold

Quote from: yashin on November 09, 2017, 10:19:28 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 10:12:46 AM
Sittepublikum er jo ikke engang med på "reis opp hvis du elsker Brann".


Og takk for det.


Det kunne man kanskje sagt hvis de var med på noe annet. Det er de jo heller ikke.
Legg ned hele klubben!

yashin

Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2017, 10:22:17 AM
Quote from: yashin on November 09, 2017, 10:19:28 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 10:12:46 AM
Sittepublikum er jo ikke engang med på "reis opp hvis du elsker Brann".


Og takk for det.


Det kunne man kanskje sagt hvis de var med på noe annet. Det er de jo heller ikke.


Er kriteriet for om det er bra eller dårlig trøkk et sted om de er med på det Store Stå gjør? Jeg forstår veldig godt at "Reis opp" ikke fungerer lenger, etter at den i lang tid skulle forsøkes 15-20 ganger per kamp. Logikken i ropertland syntes å være at når noe ikke funker, så må vi gjøre det så mange ganger som mulig.

Sittepublikum har en annen dynamikk enn Store Stå, og det er helt naturlig. Og jeg hevder at sittepublikum leverer på bedre nivå enn Store Stå, i hvert fall målt mot andre steder.

Ingenting er bedre enn når en sang eller et rop sprer seg mellom tribuneseksjoner, men når det har skjedd før, har det like gjerne startet på sitte som på Store Stå.

krøvel vellevold

Quote from: yashin on November 10, 2017, 09:43:10 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2017, 10:22:17 AM
Quote from: yashin on November 09, 2017, 10:19:28 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 10:12:46 AM
Sittepublikum er jo ikke engang med på "reis opp hvis du elsker Brann".


Og takk for det.


Det kunne man kanskje sagt hvis de var med på noe annet. Det er de jo heller ikke.


Er kriteriet for om det er bra eller dårlig trøkk et sted om de er med på det Store Stå gjør? Jeg forstår veldig godt at "Reis opp" ikke fungerer lenger, etter at den i lang tid skulle forsøkes 15-20 ganger per kamp. Logikken i ropertland syntes å være at når noe ikke funker, så må vi gjøre det så mange ganger som mulig.

Sittepublikum har en annen dynamikk enn Store Stå, og det er helt naturlig. Og jeg hevder at sittepublikum leverer på bedre nivå enn Store Stå, i hvert fall målt mot andre steder.

Ingenting er bedre enn når en sang eller et rop sprer seg mellom tribuneseksjoner, men når det har skjedd før, har det like gjerne startet på sitte som på Store Stå.


jada... i 2007. Hvor mange ganger de siste 10 årene har sitte startet sanger? De har jo knapt vært MED på en sang! Mulig noen slenger seg på bak Store Stå, men langsidene er jo ikke med på noe som helst. På langsiden på Infertility Stadium in Aschlaw (uttales Oslo) var langsiden med og hoppet og sang på minst en av sangene. Selv på Marienlyst har jeg sett sittepublikum hoppe med. Og i Molde svarer man på tostemtrop. På Stadion sitter man bare der. Før hadde vi landets beste sittepublikum. Vårt sittepublikum kan kanskje prestere "best i landet" på en sjelden kamp nå også - og kanskje er det litt mer kok på de mest ampre kampene her enn andre steder. Men i 12 av 15 kamper er det jo fullstendig tamt.
Legg ned hele klubben!

Kagain

Jeg er en del av problemet. Jeg går på stadion sånn dann og vann. Ser gjerne en kamp på TV om jeg er i nærheten av et sted der noen har en TV som står på. Går av og til på stadium. Ikke så mye for stemningen sin skyld, men mer for det at jeg syns det er kjekt å se det i real life.

Men når jeg er på stadion faller det meg ikke inn at jeg skal drive med utagerende mannskor-virksomhet. Jeg er en av de kjedelige publikummerne som følger intenst med på hva som utfolder seg ned på banen.

Det jeg da lurer på er: for dere som er med på å skape stemningen og er interessert i dette; er det best for dere at jeg holder meg hjemme eller gjør det ikke så mye?

krøvel vellevold

Quote from: Kagain on November 10, 2017, 14:00:04 PM
Jeg er en del av problemet. Jeg går på stadion sånn dann og vann. Ser gjerne en kamp på TV om jeg er i nærheten av et sted der noen har en TV som står på. Går av og til på stadium. Ikke så mye for stemningen sin skyld, men mer for det at jeg syns det er kjekt å se det i real life.

Men når jeg er på stadion faller det meg ikke inn at jeg skal drive med utagerende mannskor-virksomhet. Jeg er en av de kjedelige publikummerne som følger intenst med på hva som utfolder seg ned på banen.

Det jeg da lurer på er: for dere som er med på å skape stemningen og er interessert i dette; er det best for dere at jeg holder meg hjemme eller gjør det ikke så mye?


Det er selvsagt best at du kommer på Stadion. Tomme seter lager jo i hvert fall ikke stemning, så hvis du kommer så er det i hvert fall noen der.
Legg ned hele klubben!

6347

Hvilket snitt kan vi forvente oss neste sesong hvis kapasiteten er ca 12 000? Det kan jo tenkes at en såpass stor kapasitetsnedgang vil sørge for flere solgte partoutkort, men jeg tviler vel egentlig på om det er så mange som vil kjøpe utelukkende av den grunn. Selv med en kapasitet på 12 000 lukter det ikke press på billettene til særlig mange kamper.

Jeg ser vel for meg en liten nedgang i p-kortsalget neste år (solgt ca 6900 i år). Kanskje litt avhengig av hvor vi ender mellom 2. og 5. plass, men jeg tror vel egentlig ikke det vil ha så veldig mye å si.

Mine tall viser ca 1180 solgte p-kort på gamle sitte denne sesongen. Der har vi stadions eldste tilskuere. Hvor mange av disse vil falle fra når de må skifte tribune? Flere av dem har hatt faste plasser der i 30-40 år. Det har jo blitt tynnere i rekkene der de siste sesongene, og det er i dag stadions mest glisne tribune (og den mest synlige i TV-bildet).

Det har vært seks kamper som har samlet over 12 000 i år. Hvis vi setter tilskuertallene på alle disse kampene til 12 000, ville årets snitt vært 10 941 (snittet er 11 996).

Et snitt på 11 000 tror jeg blir veldig vanskelig med en kapasitet på 12 000, men blir det over 10 000?.

krøvel vellevold

Quote from: 6347 on November 11, 2017, 14:06:47 PM
Hvilket snitt kan vi forvente oss neste sesong hvis kapasiteten er ca 12 000? Det kan jo tenkes at en såpass stor kapasitetsnedgang vil sørge for flere solgte partoutkort, men jeg tviler vel egentlig på om det er så mange som vil kjøpe utelukkende av den grunn. Selv med en kapasitet på 12 000 lukter det ikke press på billettene til særlig mange kamper.

Jeg ser vel for meg en liten nedgang i p-kortsalget neste år (solgt ca 6900 i år). Kanskje litt avhengig av hvor vi ender mellom 2. og 5. plass, men jeg tror vel egentlig ikke det vil ha så veldig mye å si.

Mine tall viser ca 1180 solgte p-kort på gamle sitte denne sesongen. Der har vi stadions eldste tilskuere. Hvor mange av disse vil falle fra når de må skifte tribune? Flere av dem har hatt faste plasser der i 30-40 år. Det har jo blitt tynnere i rekkene der de siste sesongene, og det er i dag stadions mest glisne tribune (og den mest synlige i TV-bildet).

Det har vært seks kamper som har samlet over 12 000 i år. Hvis vi setter tilskuertallene på alle disse kampene til 12 000, ville årets snitt vært 10 941 (snittet er 11 996).

Et snitt på 11 000 tror jeg blir veldig vanskelig med en kapasitet på 12 000, men blir det over 10 000?.



Jeg mener det er åpenbart at p-kort-salget vil gå opp når kapasiteten blir så kraftig redusert. Men når det er sagt, så er det ingenting rasjonelt som er "åpenbart" med Brann-publikummet lenger. Men uansett; de fleste kamper har mellom 10- og 12000 solgte. Da vil man hele tiden være nærmere utsolgt enn i dag, hvor man vet at det ikke er fare for at det er utsolgt kampdagen. Og viser det seg i vinter at Brann får en økning i p-kort, så vil det trigge enda flere som ikke tør ta sjansen på at billetter vil være enkelt tilgjengelig - spesielt ikke til 16/5. Det at vi hele tiden vil ligge nærmere utsolgt enn vi har pleid å gjøre til nå, betyr jo også at enkeltbillettsalget vil gå kjappere. Nytter ikke å vente til kampdagen for å se været an. Da kan det være for sent. Og selv om det ikke er utsolgt, så vil uansett langsideplassene ha gått for lengst. Jeg tror det er helt i grenseland om alle årets langside-p-kort-innehavere får plass på SpV neste år. Men det går sannsynligvis akkurat. Og da vil det kun være kortsidene igjen for de andre.

Kapasiteten blir vel 12000 + vel 600 bortesupp = 12600. 16/5 klarer vi nok 12500, mot RBK blir det 12600, og jeg tror at alle disse kampene som ligger på 10-11000 vil få flere solgte pga økt p-kort-salg som følge av knapp kapasitet. Jeg tror vi vil få over 11000 solgte på det meste av kamper. Det er tross alt bare to kamper med under 10000 i år. Kanskje det blir tre. Så med 12600 + 12500 på de to nevnte og f.eks. 11000 i snitt på de 13 andre, så blir snittet 11207.
Legg ned hele klubben!

Gulløl

November 11, 2017, 16:47:04 PM #14226 Last Edit: November 11, 2017, 16:49:06 PM by Gulløl
Quote from: 6347 on November 11, 2017, 14:06:47 PM
Mine tall viser ca 1180 solgte p-kort på gamle sitte denne sesongen. Der har vi stadions eldste tilskuere. Hvor mange av disse vil falle fra når de må skifte tribune? Flere av dem har hatt faste plasser der i 30-40 år. Det har jo blitt tynnere i rekkene der de siste sesongene, og det er i dag stadions mest glisne tribune (og den mest synlige i TV-bildet).


Blant den eldre garde i 60-70 årene som det er mange av på den tribunen er det alltid en del flere faktorer som bestemmer om en skal gå på Stadion i forhold til en ung person eller en person i sin beste alder. Det at alderen kan tynge og økende helseproblemer for de som ligger på vippen for nytt partoutkort kan noe så "brutalt" som at de river tribunen de har sittet på i flere tiår med kjente fjes rundt seg fort gjøre at de flytter seg til TV-skjermen noen år tidligere en de ellers ville gjort. En stor del av de i den alderen liker ikke forandringer og en "tvangsflytting" til en av tribunene bak målene kan gjøre at noen kan si takk for seg. Hvor mange dette kan gjelde for av de 1180 er vanskelig å si men en del blir det nok tror jeg.

Det med pris. At pensjonistene og de uføre som har fått kjøpe veldig gunstige billetter på noen av feltene på tre av sidene på Stadion får økning fra 700 kroner til 1600 kroner tror jeg også kan gi noe frafall. De mest interesserte vil nok forlenge uansett. Men de som har hatt et partoutkort fordi det har vært grisebillig med 700 kr og kun har stilt på halvparten (eller mindre) av kampene kan også en del velge å gå over til enkeltbilletter fordi det vil lønne seg når en nå må betale 1600 kr. Med det mener jeg ikke at det var uriktig å øke prisene for den gruppen men noe frafall blir det nok, mer enn 17 åringene som får de nye gunstigste prisene vil kompensere for tror jeg.

Det er nok riktig at partoutkortsalget vil gå noe opp blant den vanlige tilskuer (eksl.honnør) når kapasiteten blir så kraftig redusert. Men jeg tror ikke oppgangen blir mer en at det omtrent kompenserer for frafall fra pensjonistene og de uføre vedrørende de faktorene jeg nevnte over. Brann bør ihvertfall ikke budsjettere med mer solgte partoutkort i 2018 enn det som ble  solgt i 2017. Det vil i tilfelle være gambling. Mulig at Brann for å være på den sikre siden bør budsjettere noe under årets salgstall på partoutkort.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

November 11, 2017, 17:02:08 PM #14227 Last Edit: November 11, 2017, 17:12:17 PM by Gulløl
Quote from: 6347 on November 11, 2017, 14:06:47 PM
Det har vært seks kamper som har samlet over 12 000 i år. Hvis vi setter tilskuertallene på alle disse kampene til 12 000, ville årets snitt vært 10 941 (snittet er 11 996).Et snitt på 11 000 tror jeg blir veldig vanskelig med en kapasitet på 12 000, men blir det over 10 000 ?.


Quote from: krøvel vellevold on November 11, 2017, 14:29:35 PMKapasiteten blir vel 12000 + vel 600 bortesupp = 12600. 16/5 klarer vi nok 12500, mot RBK blir det 12600, og jeg tror at alle disse kampene som ligger på 10-11000 vil få flere solgte pga økt p-kort-salg som følge av knapp kapasitet. Jeg tror vi vil få over 11000 solgte på det meste av kamper. Det er tross alt bare to kamper med under 10000 i år. Kanskje det blir tre. Så med 12600 + 12500 på de to nevnte og f.eks. 11000 i snitt på de 13 andre, så blir snittet 11207.


Med utgangspunkt i 6347 sitt utregnet tilskuersnitt på 10 941 og Krøvel sitt på 11207 som virker som fornuftige vurderinger. Brann bør ikke være mer optimistiske, men helst litt mer på sikre siden. Derfor bør budsjettet være en plass mellom 10500 og 11000, helst nederst i det intervallet. Uansett blir det et inntektstap for Brann på denne budsjettposten neste år som må kompenseres for en annen plass i budsjettet. Vet ikke hvor de skal hente det inn, på spillerkjøp posten er det neppe mer å redusere på.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on November 11, 2017, 17:02:08 PM
Quote from: 6347 on November 11, 2017, 14:06:47 PM
Det har vært seks kamper som har samlet over 12 000 i år. Hvis vi setter tilskuertallene på alle disse kampene til 12 000, ville årets snitt vært 10 941 (snittet er 11 996).Et snitt på 11 000 tror jeg blir veldig vanskelig med en kapasitet på 12 000, men blir det over 10 000 ?.


Quote from: krøvel vellevold on November 11, 2017, 14:29:35 PMKapasiteten blir vel 12000 + vel 600 bortesupp = 12600. 16/5 klarer vi nok 12500, mot RBK blir det 12600, og jeg tror at alle disse kampene som ligger på 10-11000 vil få flere solgte pga økt p-kort-salg som følge av knapp kapasitet. Jeg tror vi vil få over 11000 solgte på det meste av kamper. Det er tross alt bare to kamper med under 10000 i år. Kanskje det blir tre. Så med 12600 + 12500 på de to nevnte og f.eks. 11000 i snitt på de 13 andre, så blir snittet 11207.


Med utgangspunkt i 6347 sitt utregnet snitt på 10 941 og Krøvel sitt på 11207 som virker som fornuftige vurderinger. Brann bør ikke være mer optimistiske, men helst litt mer på sikre siden. Derfor bør budsjettet være en plass mellom 10500 og 11000, helst nederst i det intervallet. Uansett blir det et inntektstap for Brann på denne budsjettposten neste år som må kompenseres for en annen plass i budsjettet. Vet ikke hvor de skal hente det inn, på spillerkjøp posten er det neppe mer å redusere på.


Vi sparer i hvert fall penger på vakthold og vedlikehold på den tribunen :-D
Legg ned hele klubben!

6347

Quote from: krøvel vellevold on November 11, 2017, 14:29:35 PM
Quote from: 6347 on November 11, 2017, 14:06:47 PM
Hvilket snitt kan vi forvente oss neste sesong hvis kapasiteten er ca 12 000? Det kan jo tenkes at en såpass stor kapasitetsnedgang vil sørge for flere solgte partoutkort, men jeg tviler vel egentlig på om det er så mange som vil kjøpe utelukkende av den grunn. Selv med en kapasitet på 12 000 lukter det ikke press på billettene til særlig mange kamper.

Jeg ser vel for meg en liten nedgang i p-kortsalget neste år (solgt ca 6900 i år). Kanskje litt avhengig av hvor vi ender mellom 2. og 5. plass, men jeg tror vel egentlig ikke det vil ha så veldig mye å si.

Mine tall viser ca 1180 solgte p-kort på gamle sitte denne sesongen. Der har vi stadions eldste tilskuere. Hvor mange av disse vil falle fra når de må skifte tribune? Flere av dem har hatt faste plasser der i 30-40 år. Det har jo blitt tynnere i rekkene der de siste sesongene, og det er i dag stadions mest glisne tribune (og den mest synlige i TV-bildet).

Det har vært seks kamper som har samlet over 12 000 i år. Hvis vi setter tilskuertallene på alle disse kampene til 12 000, ville årets snitt vært 10 941 (snittet er 11 996).

Et snitt på 11 000 tror jeg blir veldig vanskelig med en kapasitet på 12 000, men blir det over 10 000?.



Jeg mener det er åpenbart at p-kort-salget vil gå opp når kapasiteten blir så kraftig redusert. Men når det er sagt, så er det ingenting rasjonelt som er "åpenbart" med Brann-publikummet lenger. Men uansett; de fleste kamper har mellom 10- og 12000 solgte. Da vil man hele tiden være nærmere utsolgt enn i dag, hvor man vet at det ikke er fare for at det er utsolgt kampdagen. Og viser det seg i vinter at Brann får en økning i p-kort, så vil det trigge enda flere som ikke tør ta sjansen på at billetter vil være enkelt tilgjengelig - spesielt ikke til 16/5. Det at vi hele tiden vil ligge nærmere utsolgt enn vi har pleid å gjøre til nå, betyr jo også at enkeltbillettsalget vil gå kjappere. Nytter ikke å vente til kampdagen for å se været an. Da kan det være for sent. Og selv om det ikke er utsolgt, så vil uansett langsideplassene ha gått for lengst. Jeg tror det er helt i grenseland om alle årets langside-p-kort-innehavere får plass på SpV neste år. Men det går sannsynligvis akkurat. Og da vil det kun være kortsidene igjen for de andre.

Kapasiteten blir vel 12000 + vel 600 bortesupp = 12600. 16/5 klarer vi nok 12500, mot RBK blir det 12600, og jeg tror at alle disse kampene som ligger på 10-11000 vil få flere solgte pga økt p-kort-salg som følge av knapp kapasitet. Jeg tror vi vil få over 11000 solgte på det meste av kamper. Det er tross alt bare to kamper med under 10000 i år. Kanskje det blir tre. Så med 12600 + 12500 på de to nevnte og f.eks. 11000 i snitt på de 13 andre, så blir snittet 11207.


Det er mulig jeg er for pessimistisk, men jeg er litt tvilende til at den reduserte kapasiteten vil sørge for økt p-kortsalg. Jeg tror presset på billettene vil gi større utslag på enkeltbillettsalget. Som du er inne på vil nok mange av dem som vanligvis venter til kampdag med å kjøpe, gjøre dette tidligere neste år. I alle fall på noen av kampene. Tross alt tror jeg det vil være mulig å kjøpe billett på kampdagen til de aller fleste kamper, også med en kapasitet på ca 12 600. Kamper som vil være utsolgt før kampdagen er nok 16/5 og RBK-kampen. Skulle vi vake rundt midten av tabellen er det ikke sikkert det blir flere enn de to kampene.

2013-sesongen, som var en sesong i ingenmannsland, hadde den nest best besøkte kampen kun 12 678 tilskuere (mot RBK). 16/5 hadde 17 179.

Jeg er også usikker på hvor mange av de ca 1180 p-kortinnehaverne på søndre som vil bli med videre. Jeg ser ikke bort fra at noen av dem (da tenker jeg på de mest aldrende blant dem) ser på riving av tribunen som et naturlig tidspunkt å trekke seg tilbake på.


Derfor vil jeg være positivt overrasket hvis p-kortsalget ender på over 7000 neste sesong. Skal jeg komme med et tips per nå, sier jeg ca 6500, altså en nedgang på ca 400 fra årets 6900.

Gulløl

November 12, 2017, 15:22:03 PM #14230 Last Edit: November 12, 2017, 15:27:45 PM by Gulløl
Quote from: 6347 on November 12, 2017, 15:08:38 PM
Derfor vil jeg være positivt overrasket hvis p-kortsalget ender på over 7000 neste sesong. Skal jeg komme med et tips per nå, sier jeg ca 6500, altså en nedgang på ca 400 fra årets 6900.


Til 2016-sesongen solgte Brann 6446 partoutkort. Så mulig at 2018 sesongen blir noe i nærheten.
Budsjettere med 6500 men med målsetning på 7000 kan være en fornuftig plan.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

9000 solgte billetter ni dager før kampstart er bra. Med seier mot Strømsgodset på søndag og fremdeles medaljemuligheter kan det bli virkelig bra oppslutning mot Tromsø.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Torvanger

Med riving av søndre, blir det en liten eksplosjon i partoutkortsalg, for da vil folk sikre seg, i og med lavere kapasitet. Jeg og et par-tre til vender tilbake på fast plass i 2018.Og så blir det åpning av ny søndre i 2018, noe som nok sikrer at pkort-tallet ikke synker. Mitt tips er at Brann ender på mellom 9000 og 10.000 forhåndssolgte i 2018. Brann bør spille på at kapasiteten går ned, umiddelbart etter årsmøtet 5 desember.

Var det 12.900 kapasiteten blir i 2018, Krøvel? Det bør være mulig å fylle tribunene til hver kamp.

krøvel vellevold

Quote from: Torvanger on November 17, 2017, 20:21:06 PM
Med riving av søndre, blir det en liten eksplosjon i partoutkortsalg, for da vil folk sikre seg, i og med lavere kapasitet. Jeg og et par-tre til vender tilbake på fast plass i 2018.Og så blir det åpning av ny søndre i 2018, noe som nok sikrer at pkort-tallet ikke synker. Mitt tips er at Brann ender på mellom 9000 og 10.000 forhåndssolgte i 2018. Brann bør spille på at kapasiteten går ned, umiddelbart etter årsmøtet 5 desember.

Var det 12.900 kapasiteten blir i 2018, Krøvel? Det bør være mulig å fylle tribunene til hver kamp.


Nei den blir noen hundre lavere enn det.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on November 17, 2017, 18:27:47 PM
9000 solgte billetter ni dager før kampstart er bra. Med seier mot Strømsgodset på søndag og fremdeles medaljemuligheter kan det bli virkelig bra oppslutning mot Tromsø.


Merkelig.

Er det blitt en ny "greie" å gå på siste kamp?

Normalt har man jo hatt denne sesongavslutningen for idrettslag på siste kamp. Men slik jeg forstod det, så var den forrige gang - og da solgte vi 9500... Og da var Brann også involvert i medaljer og e-cup. Til den siste kampen er det på ingen måte sikkert at vi er involvert i noe som helst. Sannsynligheten taler jo mest for at vi IKKE er det. Det vet vi ikke før søndag kveld. Men nå går altså salget strykende? Enten må det ligge noen kampanje-greier inne i dette, eller så har det rett og slett blitt en "greie" å gå på siste kamp uavhengig av tabellposisjon og hva som er å kjempe om.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: Torvanger on November 17, 2017, 20:21:06 PM
Med riving av søndre, blir det en liten eksplosjon i partoutkortsalg, for da vil folk sikre seg, i og med lavere kapasitet.


Er dette så sikkert? Med tanke på engasjementet som er for tiden vet jeg ikke helt om så mange flere vil investere i et helt partoutkort for å sikre seg. Noen kanskje, men en eksplosjon? Det vil jeg se først!
Rød makt på Hansa

Gulløl

Quote from: krøvel vellevold on November 17, 2017, 21:57:10 PM
Quote from: Gulløl on November 17, 2017, 18:27:47 PM
9000 solgte billetter ni dager før kampstart er bra. Med seier mot Strømsgodset på søndag og fremdeles medaljemuligheter kan det bli virkelig bra oppslutning mot Tromsø.


Merkelig.

Er det blitt en ny "greie" å gå på siste kamp?

Normalt har man jo hatt denne sesongavslutningen for idrettslag på siste kamp. Men slik jeg forstod det, så var den forrige gang - og da solgte vi 9500... Og da var Brann også involvert i medaljer og e-cup. Til den siste kampen er det på ingen måte sikkert at vi er involvert i noe som helst. Sannsynligheten taler jo mest for at vi IKKE er det. Det vet vi ikke før søndag kveld. Men nå går altså salget strykende? Enten må det ligge noen kampanje-greier inne i dette, eller så har det rett og slett blitt en "greie" å gå på siste kamp uavhengig av tabellposisjon og hva som er å kjempe om.


Det er sesongavslutningstilbud til Tromsø kampen. Som det også var til Lillestrøm kampen men som gav elendig oppslutning.
http://www.brann.no/nyheter/ta-sesongavslutningen-pa-stadion-copy
Siden det over mange år har vært til siste kamp idrettslagene og fotballklubbene har blitt tilbudt sesongavslutningstilbud er det godt mulig at lagene følger tradisjonen og at denne kampen får best oppslutning. Vet ikke hvorfor Brann har tilbudt det til begge de to siste kampene i år. En bør ikke tukle med tradisjonene og det som er godt innarbeidet over mange år og som har fungert.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dokken

Quote from: krøvel vellevold on November 17, 2017, 21:57:10 PM
Quote from: Gulløl on November 17, 2017, 18:27:47 PM
9000 solgte billetter ni dager før kampstart er bra. Med seier mot Strømsgodset på søndag og fremdeles medaljemuligheter kan det bli virkelig bra oppslutning mot Tromsø.


Merkelig.

Er det blitt en ny "greie" å gå på siste kamp?

Normalt har man jo hatt denne sesongavslutningen for idrettslag på siste kamp. Men slik jeg forstod det, så var den forrige gang - og da solgte vi 9500... Og da var Brann også involvert i medaljer og e-cup. Til den siste kampen er det på ingen måte sikkert at vi er involvert i noe som helst. Sannsynligheten taler jo mest for at vi IKKE er det. Det vet vi ikke før søndag kveld. Men nå går altså salget strykende? Enten må det ligge noen kampanje-greier inne i dette, eller så har det rett og slett blitt en "greie" å gå på siste kamp uavhengig av tabellposisjon og hva som er å kjempe om.


Brann - Hødd i 2015 betydde heller ikke noe som helst. Likevel kom det over 15.000. Publikum i Bergen er mildt sagt rare. Enkelte ganger lurer jeg på om folk følger med i det hele tatt.

krøvel vellevold

Quote from: dokken on November 18, 2017, 13:18:16 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 17, 2017, 21:57:10 PM
Quote from: Gulløl on November 17, 2017, 18:27:47 PM
9000 solgte billetter ni dager før kampstart er bra. Med seier mot Strømsgodset på søndag og fremdeles medaljemuligheter kan det bli virkelig bra oppslutning mot Tromsø.


Merkelig.

Er det blitt en ny "greie" å gå på siste kamp?

Normalt har man jo hatt denne sesongavslutningen for idrettslag på siste kamp. Men slik jeg forstod det, så var den forrige gang - og da solgte vi 9500... Og da var Brann også involvert i medaljer og e-cup. Til den siste kampen er det på ingen måte sikkert at vi er involvert i noe som helst. Sannsynligheten taler jo mest for at vi IKKE er det. Det vet vi ikke før søndag kveld. Men nå går altså salget strykende? Enten må det ligge noen kampanje-greier inne i dette, eller så har det rett og slett blitt en "greie" å gå på siste kamp uavhengig av tabellposisjon og hva som er å kjempe om.


Brann - Hødd i 2015 betydde heller ikke noe som helst. Likevel kom det over 15.000. Publikum i Bergen er mildt sagt rare. Enkelte ganger lurer jeg på om folk følger med i det hele tatt.


Jo men også da var det vel sesongavslutning for idrettslag og kampanje i forbindelse med det.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Apropos innlegget om folketall vs. tilskuertall lengre oppe her. Leste nettopp en sak i DN om en by med vel 114.000 innbyggere som har solgt ut alle kampene sine siden 1975. Og kapasiteten? 112.432!
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Nixon on November 18, 2017, 22:34:46 PM
Apropos innlegget om folketall vs. tilskuertall lengre oppe her. Leste nettopp en sak i DN om en by med vel 114.000 innbyggere som har solgt ut alle kampene sine siden 1975. Og kapasiteten? 112.432!


Hvem hvem hvem? Prøvde google i to minutt men gir opp. Har ørten unnskyldninger parat.
Gå av.

Nixon

Kan også nevne at omsetningen er på over milliarden og overskuddet for laget er på nesten 500 millioner kroner ifølge DN. Mens spillerne tjener ikke en eneste krone!
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on November 18, 2017, 23:14:19 PM
Quote from: Nixon on November 18, 2017, 22:34:46 PM
Apropos innlegget om folketall vs. tilskuertall lengre oppe her. Leste nettopp en sak i DN om en by med vel 114.000 innbyggere som har solgt ut alle kampene sine siden 1975. Og kapasiteten? 112.432!


Hvem hvem hvem? Prøvde google i to minutt men gir opp. Har ørten unnskyldninger parat.
Michigan Wolverines. Over 100 000 på hver hjemmekamp siden 1975. Riktignok bare 6-7 hjemmekamper pr år.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Rød makt på Hansa

Larsendos

Quote from: dokken on November 18, 2017, 13:18:16 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 17, 2017, 21:57:10 PM
Quote from: Gulløl on November 17, 2017, 18:27:47 PM
9000 solgte billetter ni dager før kampstart er bra. Med seier mot Strømsgodset på søndag og fremdeles medaljemuligheter kan det bli virkelig bra oppslutning mot Tromsø.


Merkelig.

Er det blitt en ny "greie" å gå på siste kamp?

Normalt har man jo hatt denne sesongavslutningen for idrettslag på siste kamp. Men slik jeg forstod det, så var den forrige gang - og da solgte vi 9500... Og da var Brann også involvert i medaljer og e-cup. Til den siste kampen er det på ingen måte sikkert at vi er involvert i noe som helst. Sannsynligheten taler jo mest for at vi IKKE er det. Det vet vi ikke før søndag kveld. Men nå går altså salget strykende? Enten må det ligge noen kampanje-greier inne i dette, eller så har det rett og slett blitt en "greie" å gå på siste kamp uavhengig av tabellposisjon og hva som er å kjempe om.


Brann - Hødd i 2015 betydde heller ikke noe som helst. Likevel kom det over 15.000. Publikum i Bergen er mildt sagt rare. Enkelte ganger lurer jeg på om folk følger med i det hele tatt.


15 000 kom den gang for å feire opprykket, og for å se spillerne for første gang etter at opprykket var klart.

Corran

Quote from: Nixon on November 19, 2017, 08:29:46 AM
Jepp, det var et lite apropos til osoerli sin liste for noen dager siden, selv om dette er en helt annen idrett og en helt annen verdensdel. Og vi kan vel bruke de samme argumentene her at noen av tilskuere sannsynligvis kommer fra andre steder enn selve byen…;)

Forøvrig står det i saken at av verdens 10 største stadioner er 8 for amerikansk fotball på college-nivå. USA må vel være eneste sted i verden der det kommer flere folk for å se på ulønnede studenter enn godt betalte proffer!

Men kan det samme skje andre steder? Som en reaksjon på priser og at proff fotball og stjernene blir fjernere og fjernere fra fansen?
Nå har College/Univeristet idrett alltid vært stort i USA og de spiller mer underholdende enn NFL.
Og at de ikke er betalt er jo litt feil da de får gratis skolegang +++
Men i Florida hvor en bekjent studerte var det 80.000 og så på trening før sesong start ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Utmedsnolken

Det eneste som ikke er proft med collegeball, er at de slipper å betale spillerne. Resten av greiene er like gjennomkommersialisert som enhver annen idrett.
Skolegangen er så som så for de fleste. Blir hjulpet gjennom spesiallagede program designet for at de skal slippe unna med minst mulig.
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

Dette med college football er happenings. Det er 6-7 kamper i året (eller strengt tatt bare høsten) og stor fest hele helgen. De trekker selvsagt publikum fra et mye mye større område enn fra det lille småstedet som stadionet ligger. Og jeg tror vi kan si at det vel så mye handler om den sosiale greien som interesse for sporten. Videre virker det å være større interesse for dette i visse områder av landet enn andre. F.eks. Midtvesten og sørstatene. New York City har mange universitet, men ingen som trekker noe nevneverdig med folk til college football.
Legg ned hele klubben!

Corran

De trekker veldig mange tv seere også. Og mange liker College football bedre enn NFL i USA pga at det er mer offensiv og underholdende enn NFL. Er også stort innen betting
Når det gjelder skolegangen som Snolken nevner så er det blitt en del strengere og det stilles høyere krav til karakterer i dag enn det gjorde før. Både når det gjelder å komme inn på college og få være på laget.

Må også legge til at Universitetet har 44000 studenter og 30000 ansatte Samt at nærmeste prof team er i Detroit
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Utmedsnolken on November 19, 2017, 11:07:08 AM
Det eneste som ikke er proft med collegeball, er at de slipper å betale spillerne. Resten av greiene er like gjennomkommersialisert som enhver annen idrett.


Ja, det er mye penger involvert. Treneren til nevnte lag ble f.eks. hentet fra proffligaen og tjener gode 10 millioner dollar i året. DN sammenlignet det med at Mourinho skulle gå fra United til ett eller annet skolelag i Manchester.

Når det gjelder det denne tråden egentlig handler om så bidro kampen i går neppe noe særlig til billettsalget inn mot årets siste seriekamp. Eller at de som har kjøpt billett faktisk kommer. Det kan bli glissent på tribunene når folk heller velger varm stue enn kaldt Stadion.
Rød makt på Hansa

Go Up