• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Billettsalgstall

Started by krøvel vellevold, April 17, 2006, 16:54:06 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

DumboMumbo

Quote from: Corran on June 20, 2017, 12:38:40 PM
Skjønner ikke hva du mener her. Det har vel aldri (foruten enkeltkamper) vært 10000 som sitter hjemme og har lyst å gå? Det har jo aldri vært mangle på billetter en hel sesong foruten 2007?
Og det var du som nevnte tilskuertall og det er vel det en måler og diskuterer i en tråd som heter billettsalgstall og akkurat nå mangel på salg av slike.

Det som hadde vært interessant i en slik diskusjon er få ta med tv tallene også. Hvor høye/lave er de? Hvordan er det vs de andre lagene. Har dette hatt påvirkning på antall tilskuere i år?


La oss si at i 1997 så er det 10 000 tilskuere på en kamp, men da er det 10 000 hjemme som ikke kan fordi de jobber, passer barn, er syke, blakke etc

I 2017 så er det 10 000 tilskuere på en kamp men bare 500 hjemme som ikke kan fordi de jobber, passer barn, er syke, blakke etc

Det er iallefall det inntrykket jeg har. At den generelle interessen er blitt mindre.

DumboMumbo

Quote from: Lasaron on June 20, 2017, 12:51:16 PM
At folk ikke kunne før, men kan nå, den ser jeg ikke.


Nei poenget er at nå vil de ikke


Kai-Olai

Tallene over er, i mine øyne, en bekreftelse på at tilskuersnittet nå lider av at blant annet utenlandsk fotball nå er mer tilgjengelig.

I 2000 så en gjerne en tippekamp mellom Rosenborg og Vålerengen på NRK, selv om en var nøytral (supporter av andre lag).
I 2017 velger majoriteten av disse heller å se en kamp fra England, Tyskland, Spania, osv. Eller eventuelt noe helt annet som en film/serie på Netflix.

Og da tenker jeg på TV-tallene, og ikke nødvendigvis oppmøte på Stadion.


Corran

Latterlig å tro at det var 10.000 på stadion og 10.000 som ville men ikke kunne og at det samme tallet i dag skulle være 500
Om en skulle følge logikken din i andre innlegg så ville det vært mer sannsynlig at det var motsatt siden det er så mye annet som skjer i dag en i 1997.
Og at 50% av de som har lyst og vilje til å komme ikke kommer høres ut som et tall tatt ut av luften og blåst ut av alle proposisjoner
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

DumboMumbo

June 20, 2017, 14:22:11 PM #13756 Last Edit: June 20, 2017, 14:27:25 PM by DumboMumbo
Quote from: Corran on June 20, 2017, 13:49:22 PM
Latterlig å tro at det var 10.000 på stadion og 10.000 som ville men ikke kunne og at det samme tallet i dag skulle være 500
Om en skulle følge logikken din i andre innlegg så ville det vært mer sannsynlig at det var motsatt siden det er så mye annet som skjer i dag en i 1997.
Og at 50% av de som har lyst og vilje til å komme ikke kommer høres ut som et tall tatt ut av luften og blåst ut av alle proposisjoner


Jeg er 100% sikker på at grunnfjellet de som går på minst en kamp var større før 2007 enn i dag.

At man hadde flere "unike brukere" før 2007 og at det i dag mer er de samme folkenene som går oftere.

Jeg mener man i perioden 1987-2007 hadde en gruppe på +-50 000 som gikk på kamp i løpet av sesongen, men at denne nå er halvert til +-25 000.

Du må gjerne være uenig i denne teorien hvis du føler interessen er like stor i dag.

Corran

Nei interessen er ikke like stor i dag som på starten av 2000 tallet. Den har blitt bygget solid ned over tid. Med solid så mener jeg jobben med å bygge ned var solid.
Men interessen i dag er ikke merkbart mindre i dag enn midten av 90 tallet eller på 80 tallet.
Var omtrent like mange på stadion og var omtrent like mange forståsegpåere, dvs de som har en mening men aldri går pga styret, spillestil, for få lokale, for mange lokale, sosseklubb, rotaklubb +++
Når jeg er rundt omkring hos kunder o.l.så er det like mye prat i dag som den gangen.
For et par år siden var det merkbart mindre og den største nedgangen i praten runt omkring var etter skars fikk fornyet kontrakten. Da var med en gang alle opptatt av det og like etter det så ga folk faen.
Nå de siste 2 sesongene så har jeg merket en stor oppgang i prat om Brann og også at det er mer positiv prat enn før.

Dessuten henger ikke tallene dine sammen i det hele tatt. I et innlegg så snakker du om 1997 og at 10000 gikk på kamp og 10000 potensielle gikk ikke Det er 20000 og nå nevner du 50000 (+-). Og  tidligere nevnte du at 10000 går nå på kamp og 500 kan ikke, det er 10500 og så nevner du nå i siste post 25.000 (+-).
Grunnfjellet er det samme nå som da. Det er alle som ble dratt med på hypen som var mange flere i de "6 gode" årene enn nå og enn tidligere.
Og en kan vel ikke definere folk som går på en kamp som en del av et grunnfjell? Spesielt når de gjør det kun i noen få år.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

DumboMumbo

Quote from: Corran on June 20, 2017, 14:38:18 PM
Nei interessen er ikke like stor i dag som på starten av 2000 tallet. Den har blitt bygget solid ned over tid. Med solid så mener jeg jobben med å bygge ned var solid.
Men interessen i dag er ikke merkbart mindre i dag enn midten av 90 tallet eller på 80 tallet.
Var omtrent like mange på stadion og var omtrent like mange forståsegpåere, dvs de som har en mening men aldri går pga styret, spillestil, for få lokale, for mange lokale, sosseklubb, rotaklubb +++
Når jeg er rundt omkring hos kunder o.l.så er det like mye prat i dag som den gangen.
For et par år siden var det merkbart mindre og den største nedgangen i praten runt omkring var etter skars fikk fornyet kontrakten. Da var med en gang alle opptatt av det og like etter det så ga folk faen.
Nå de siste 2 sesongene så har jeg merket en stor oppgang i prat om Brann og også at det er mer positiv prat enn før.

Dessuten henger ikke tallene dine sammen i det hele tatt. I et innlegg så snakker du om 1997 og at 10000 gikk på kamp og 10000 potensielle gikk ikke Det er 20000 og nå nevner du 50000 (+-). Og  tidligere nevnte du at 10000 går nå på kamp og 500 kan ikke, det er 10500 og så nevner du nå i siste post 25.000 (+-).
Grunnfjellet er det samme nå som da. Det er alle som ble dratt med på hypen som var mange flere i de "6 gode" årene enn nå og enn tidligere.
Og en kan vel ikke definere folk som går på en kamp som en del av et grunnfjell? Spesielt når de gjør det kun i noen få år.

Bare med tanke på hvor vanskelig det var å forhåndskjøpe billetter før i tiden i forhold til i dag. Man måtte inn på Steve Perryman sport og der hadde de bunker med billetter. Det var færre sitteplasser etc. Likevel så er det mange år på 90-tallet som var like bra som i dag når det gjelder tilskuersnitt.
(Med færre partoutkort og oppmøte sikkert på over 95% pga de fleste billetter var kjøpt kampdagen.)
Hvis du ikke liker grunnfjell så kan vi kalle det -unike billettkjøpere-
Jeg mener det var flere unike billettkjøpere før 2007 enn det er nå.

DumboMumbo

Quote from: Gulløl on June 20, 2017, 14:56:29 PM


Likevel hevdes det at den generelle interessen er like stor, det er bare dyre billetter og ugunstig kamptid som gjør at det ikke selges flere billetter  ::)

Corran

Men hvor henter du de misvisende tallene dine fra? Plukker du dem bare ut av løse luften for å  understreke dine egne poeng?.
Og unike billetkjøpere var mye bedre enn grunnfjellet. Uansett grunner så er et grunnfjell sterkere enn publikumet fra 2007 ;-)

Personlig tror jeg interessen hos dem fra 14/15 - 20+ kan være mye mindre enn det var tidligere. Eg skal innrømme at  de jeg møter som viser interesse er over 20 år og at jeg ikke har så kontakt med de i gruppen fra 20 og ned. Men i gruppen 4-14 vil jeg si det er mye interesse og mer enn når jeg var i den alderen på 70 tallet. Blant unger på 70 tallet var det større interesse for engelsk fotball enn for Brann.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

DumboMumbo

June 20, 2017, 15:21:10 PM #13762 Last Edit: June 20, 2017, 15:25:28 PM by DumboMumbo
Quote from: Corran on June 20, 2017, 15:08:34 PM
Men hvor henter du de misvisende tallene dine fra? Plukker du dem bare ut av løse luften for å  understreke dine egne poeng?.



Ja jeg gjør vel egentlig det.  :'(

Men det er jo basert på min egen erfaring samt billett situasjonen før og nå. Jeg var på 16. mai kampen i 1993 da det var 23 000 tilskuere. Det er vel ikke helt umulig at det var over 25 000 unike billettkjøpere på de resterende kampene. Altså 2500 unike på de resterende 10 hjemmekamper. Noe som vil gi nærmere 50 000 unike billettkjøpere denne sesongen.

Njaa er vel ikke helt usansynlig.

Billy Elliott

Quote from: DumboMumbo on June 20, 2017, 12:28:00 PM
Quote from: Billy Elliott on June 20, 2017, 12:04:05 PM


Jeg tror nok at en klubb som Brann lettere taper mot Netflix enn det Dortmund og United gjør. Når det gjelder RBK så er jo de tross alt ekstremt profesjonellt drevet samt at de leverer resultater. Se bare på VIF og Viking i de andre store byene, de sliter jo og med interessen.
Men hva mener du er grunnen til den synkende interessen ?


Ja, Viking og VIF sliter, fordi de ikke har resultater. RBK lykkes fordi de har det. Det var jo hele poenget mitt. Og at vi igjen vil få høyere snitt når suksessen kommer. Allerede i år, om vi holder oss i gullkampen lenge, vil vi nok se en markant oppgang.

Så til spørsmålet om hva grunnen for den synkende interessen faktisk er. Vel, som jeg skrev, så er det ikke noen synkende interesse. Den er helt på det normale. I fjor hadde vi over 12.000 i snitt. Det er vel til og med litt over normalen. Det i en sesong vi kom rett fra OBOS, og på tross av et fint-fint sølv, aldri var i nærheten av noe gullkamp.

Du kan dra så mange oppdiktede tall om ufrivillige hjemmesittere da vs. nå ut av ræven som du vil, men det endrer ikke noe som helst.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

DumboMumbo

Quote from: Billy Elliott on June 20, 2017, 15:27:29 PM
Quote from: DumboMumbo on June 20, 2017, 12:28:00 PM
Quote from: Billy Elliott on June 20, 2017, 12:04:05 PM


Jeg tror nok at en klubb som Brann lettere taper mot Netflix enn det Dortmund og United gjør. Når det gjelder RBK så er jo de tross alt ekstremt profesjonellt drevet samt at de leverer resultater. Se bare på VIF og Viking i de andre store byene, de sliter jo og med interessen.
Men hva mener du er grunnen til den synkende interessen ?


Ja, Viking og VIF sliter, fordi de ikke har resultater. RBK lykkes fordi de har det. Det var jo hele poenget mitt. Og at vi igjen vil få høyere snitt når suksessen kommer. Allerede i år, om vi holder oss i gullkampen lenge, vil vi nok se en markant oppgang.

Så til spørsmålet om hva grunnen for den synkende interessen faktisk er. Vel, som jeg skrev, så er det ikke noen synkende interesse. Den er helt på det normale. I fjor hadde vi over 12.000 i snitt. Det er vel til og med litt over normalen. Det i en sesong vi kom rett fra OBOS, og på tross av et fint-fint sølv, aldri var i nærheten av noe gullkamp.

Du kan dra så mange oppdiktede tall om ufrivillige hjemmesittere da vs. nå ut av ræven som du vil, men det endrer ikke noe som helst.


Så ingen grunn til uro pga fremmøte på Stabæk kampen altså ?

Billy Elliott

Quote from: DumboMumbo on June 20, 2017, 16:02:27 PM
Quote from: Billy Elliott on June 20, 2017, 15:27:29 PM
Quote from: DumboMumbo on June 20, 2017, 12:28:00 PM
Quote from: Billy Elliott on June 20, 2017, 12:04:05 PM


Jeg tror nok at en klubb som Brann lettere taper mot Netflix enn det Dortmund og United gjør. Når det gjelder RBK så er jo de tross alt ekstremt profesjonellt drevet samt at de leverer resultater. Se bare på VIF og Viking i de andre store byene, de sliter jo og med interessen.
Men hva mener du er grunnen til den synkende interessen ?


Ja, Viking og VIF sliter, fordi de ikke har resultater. RBK lykkes fordi de har det. Det var jo hele poenget mitt. Og at vi igjen vil få høyere snitt når suksessen kommer. Allerede i år, om vi holder oss i gullkampen lenge, vil vi nok se en markant oppgang.

Så til spørsmålet om hva grunnen for den synkende interessen faktisk er. Vel, som jeg skrev, så er det ikke noen synkende interesse. Den er helt på det normale. I fjor hadde vi over 12.000 i snitt. Det er vel til og med litt over normalen. Det i en sesong vi kom rett fra OBOS, og på tross av et fint-fint sølv, aldri var i nærheten av noe gullkamp.

Du kan dra så mange oppdiktede tall om ufrivillige hjemmesittere da vs. nå ut av ræven som du vil, men det endrer ikke noe som helst.


Så ingen grunn til uro pga fremmøte på Stabæk kampen altså ?


En mandagskamp kl 19? Selvsagt ikke. Går vi under 12.000 neste søndag mot VIF, da kan man begynne å rope varsku. En mandagskamp er ikke representativ for noe som helst.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978



Spelaren

Billettene er vel billigere enn i 2010, og vi har grovt sett 20% høyere lønn nå enn da.
Gå av.

Lasaron

Interessen for Brann er mindre enn før, eller terskelen for å gå på Stadion er større enn før. Begge deler kan snu.
Tren på langskudd

Giles

Prisen er ikke tilpasset produktet. I TV2 hypen var fotball kult langt forbi menigheten og pris betydde lite. TV2 hjelpen et avviklet, tilgjengeligheten er enorm utenfor de samlende kanalene og norsk fotball snakkes ned og er ukul. Når jeg som er ekstremt fotballinteressert ikke gidder å gå(bor i Oslo) er det noe galt. Men jeg gidder ikke betale 230 kroner for billigste billett på Ullevaal. Prisen provoserer meg ganske enkelt, å dra med familie i tillegg er ikke aktuelt. Da snakker vi 1000 kroner med andre utgifter inkludert. Sofaen med hele serierunden vinner ofte. Hadde dog vært på hver eneste Brannkamp, det skal sies. Men over noen år er stemningen blitt virkelig dårlig. Supporterne tynnes kraftig ut og Gamle sitte stemmer aldri i. En negativ sirkel.

Gulløl

Skulle vært interessant å sett publikumsoppslutningen vist det hadde kommet tre fire hjemmekamper på rad uten tv-dekning og med fortsatt tetkamp. Ville den da økt med et par tusen ? Folk er vanedyr, slik det har vært i år med alle kampene vist på kanaler som nesten alle med Brann interesse har blir det fort blitt en vane blant de mange halvpatriotene at de sitter hjemme og ser kampen på TV. Tidligere sesonger har det vært en del kamper som ikke har blitt vist på åpne kanaler, i år har foreløpig alle blitt vist.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

Kampen mot VIF om tolv dager har allerede fått en god start. Klipp fra BA i kveld:

Målsetningen til VIF kampen mener jeg bør være 14-tallet, såpass offensive bør en være selv om en trolig havner på 12 eller 13-tallet.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Petter Puddefjord

"tiltak inn mot fotball- og sommerskoler.."

Tiltak ....


Corran

Er det gale at de har tiltak og nå?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Quote from: Corran on June 20, 2017, 23:21:38 PM
Er det gale at de har tiltak og nå?


Puddefjord vil kun ha mannfolk i riktig alder, helst med et par øl innabords :) .
Gå av.

DumboMumbo

Quote from: Petter Puddefjord on June 20, 2017, 23:15:52 PM
"tiltak inn mot fotball- og sommerskoler.."

Tiltak ....



Så blir det bare spekulasjon om hva tiltak, kampanjer, samt mulighet til å forhåndskjøpe billett. Hadde betydd for snittet på 90 tallet.

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on June 20, 2017, 22:43:50 PM
Kampen mot VIF om tolv dager har allerede fått en god start. Klipp fra BA i kveld:
– Det er noen spesielle utfordringer med kamper i fellesferien, men vi har tiltak inn mot fotball- og sommerskoler. Vi merket en «boost» etter Stabæk-seieren, og har allerede solgt 8.800 billetter til Vålerengen-kampen, sier kommersiell leder Camilla Schutz.


Målsetningen til VIF kampen mener jeg bør være 14-tallet, såpass offensive bør en være selv om en trolig havner på 12 eller 13-tallet.


Men hvis vi har solgt 8800, og dette f.eks. er inkludert diverse kampanjegreier, så er det ikke så mye mer enn normalt likevel. Tross alt er det vel rundt 7000 p-kort.
Legg ned hele klubben!

Henki

Quote from: DumboMumbo on June 20, 2017, 23:59:07 PM
Quote from: Petter Puddefjord on June 20, 2017, 23:15:52 PM
"tiltak inn mot fotball- og sommerskoler.."

Tiltak ....



Så blir det bare spekulasjon om hva tiltak, kampanjer, samt mulighet til å forhåndskjøpe billett. Hadde betydd for snittet på 90 tallet.


Man kunne jo forhåndskjøpe billett på 90-tallet også. I tillegg var det mye lettere (og billigere) å kjøpe billett i døren.
Ballen skal fremover!

Billy Elliott

Quote from: Gulløl on June 20, 2017, 22:43:50 PM
Kampen mot VIF om tolv dager har allerede fått en god start. Klipp fra BA i kveld:

Målsetningen til VIF kampen mener jeg bør være 14-tallet, såpass offensive bør en være selv om en trolig havner på 12 eller 13-tallet.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Gulløl

June 21, 2017, 10:39:38 AM #13780 Last Edit: June 21, 2017, 10:45:01 AM by Gulløl
Brann har fått mye omtale i BA og BT siste dager, en klar økning fra tidligere i sesongen.
VG, Dagbladet og Nettavisen har også hatt artikler. Folk bryr seg mer, flere skriver leserinnlegg om Brann. Til og med de mest fraværende i forhold til Brann skriver innlegg (i dag Frøy Gudbrandsen, Politisk redaktør i BT). TV2 har også hatt reportasjer, den siste nå i foremiddag på Nyhetskanalen. Dette er veldig positivt for å vekke Brann interessen i folk igjen. Dette gjør også at folk begynner å snakke mer om Brann på arbeidsplassene igjen og snøballen begynner å rulle.
Brann kan også synes å være i startfasen på å by mer på seg selv igjen og stiller mer opp på diverse, noe som har vært svakt de siste par årene og noe RBK har vært klart bedre på. Gorm Natlandsmyr og LAN har kjørt et knallhardt regime på dette området tidligere. Om Gorm er helt enig i at Brann skal "løse litt opp" i forhold til media vet jeg ikke, mulig at det ikke er helt enighet innad i Brann om dette, ser at Gorm søker på ny jobb.

Eksempler på at Brann har begynt å ta tak i det siste og løse mer opp er:
- LAN virker mer positiv i forhold til media, surheten i enkelte intervju situasjoner har forsvunnet. Nå stiller han også i dress etter kamp, noe som også gir et bedre helhetsinntrykk av hele mannen.
- Spillerne stilte opp på løgndetektortest med Eurosport, en morsom reportasje. Men trolig helt uaktuelt i vår og i fjor.
- Lagets største profil Daniel Braaten har begynt å snakke med media, noe som er meget viktig. Tidligere i Brann karrieren har han gjemt seg mye bort. Profilene må være synlige, vi husker alle Raymond Kvisvik.

En må inn i hjerterøttene til folk for å få de igang igjen i forhold til Brann. Det som de leser og ser av reportasjer om Brann må berøre de mer og oftere. Oppmersomheten siste par dager om at bergenserne ikke stiller opp for Brann berører nok mange, spesielt de som var flinke til å gå før. Jeg er optimist tilskuermessig for resten av sesongen, tror vi vil begynne å merke det bra allerede mot VIF.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

Ut fra mine beregninger skal det være solgt over 9000 til VIF-kampen nå. Men det lyger litt om interessen. Det er åpenbart at det er noe kampanjegreier, for N, O er nesten utsolgt og BT-F har solgt mange. Så ut fra dette kan det være kanskje 1000 til kampanjer. Så da er det "egentlige" salget gjerne bare 8000+. Det er nemlig ikke oppsiktsvekkende mange solgte på de øvrige feltene. Men det er halvannen uke igjen, så litt bedre enn normalt er det kanskje.

Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Om det er kampanje eller ikke er ikke så viktig. Det viktigste er at Brann, kanskje allerede før søndag, kan annonsere at nå er det solgt 10.000. Slike oppdateringer virker erfaringsmessig veldig bra. Det gir optimisme om mange folk og god stemning, som stimulerer flere til å ville bli med. At motstanderen heter VIF trekker nok heller ikke ned. Dette vil folk få med seg.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

6347

Som daglig leser av dette forumet i 13 år tenkte jeg å bli litt mer aktiv her. I det siste har jeg spesielt fulgt denne trådens debatt om tilskueroppslutningen med interesse.


Jeg har prøvd å samle sammen en oversikt over antall solgte partoutkort sesong for sesong. Jeg har sett Gulløl et par ganger har postet oversikter over salget de 10 siste sesongene. Noen av de tallene avviker litt fra mine. Googler man litt rundt vil man se at infoen spriker litt. Det er uansett ikke veldig store forskjeller. Tallene fra 80-, 90- og tidlig 00-tall er hentet fra arkivene til VG, Dagbladet og Aftenposten.



Når det gjelder forholdet mellom p-kort og enkeltbilletter er jo ikke dette pinlig nøyaktig, siden Brann selger p-kort et stykke ut i sesongen. De siste årene har de jo også solgt halvårskort noen ganger.

Utviklingen av salget denne sesongen:
1/1     4050
27/1   5000   
14/3   6300
28/3   6600
11/4   6800
27/4   6850
2/6   «over 6900» (dette var da salget av halvårspartoutkort startet)

Etter hva jeg kan se har det blitt solgt anslagsvis 100 halvårspartoutkort i disse knappe tre ukene det har vært i salg.

7000 solgte partoutkort er det samme som i 2013. Snittet er i dag 400 høyere enn det endte den sesongen. Høsten 2013 må vel være noe av det minst engasjerende man finner i nyere Brannhistorie. Husker det reelle oppmøtet var virkelig lavt på flere av kampene. Kanskje like greit for Brann sin del at de startet å oppgi reelle tilskuertall først året etter.

Jeg synes dette med reelt oppmøte er et interessant tema. I dag er det kun Molde og Brann som offentliggjør dette. Jeg har vært i kontakt med både NFF, NTF og alle klubbene for å prøve å få noen tall. Ikke overraskende har responsen vært så som så, men noe har jeg faktisk fått tak i. Planlegger å starte en tråd om det på VGD. Blir antagelig over sommeren.



Jeg har også sett i diskusjonene her at flere er bekymret over nyrekrutteringen av Brannsupportere, og at andelen ungdommer/unge voksne på tribunene er synkende. Jeg har noen interessante tall fra Kantar TNS for de siste 4 sesongene (Kantar TNS måler de offisielle seertallene i Norge). I disse tallene er også seerne inndelt etter alder. Det er kanskje ikke veldig overraskende, men når man sammenligner norsk fotball med CL, EL, EM/VM ++, er det de norske kampene som har de eldste seerne. Det som kanskje er mest interessant med disse tallene, er at RBK skiller seg ut fra alle de andre norske lagene. Alle lagene bortsett fra RBK har omtrent den samme seerprofilen på sine kamper, mens RBKs kamper skiller seg ut med en yngre seerprofil. Tallmaterialet innbefatter rundt 150 TV-sendte kamper de siste 4 sesongene. Jeg har ikke finsiktet disse tallene ennå, men også det er på agendaen.


Til slutt:
Jeg har satt sammen en liten «nerdepakke» om billettsalget til Stabæk-kampen. Den viser oversikt over antall solgte enkeltbilletter/p-kort på hvert felt/tribune, samt en oversikt over hvilke felt som selger flest billetter på kampdag. Jeg har bare et spørsmål til krøvel, som er dreven i billett-tellingsgamet (evt. Gulløl eller andre): Er det virkelig over 700 VIP/losjeplasser på Sparebanken Vest-tribunen? Brann skriver at kapasiteten på hele tribunen er 4354. På billettkartet kommer jeg frem til 3641 plasser, noe som gir et avvik på 713 plasser. Jeg trodde ikke det var så mange plasser der, men mulig det er riktig?

Lasaron

At Bergen som fotballgal, branngal og lidenskapelig fotballby er i ferd med å bli en myte er utrolig trist. Det skal snus.
Tren på langskudd

DumboMumbo

Quote from: 6347 on June 21, 2017, 13:21:06 PM

Jeg har prøvd å samle sammen en oversikt over antall solgte partoutkort sesong for sesong.



Flott innlegg !     :)

blobby winters

Quote from: DumboMumbo on June 21, 2017, 15:56:50 PM
Quote from: 6347 on June 21, 2017, 13:21:06 PM

Jeg har prøvd å samle sammen en oversikt over antall solgte partoutkort sesong for sesong.



Flott innlegg !     :)


Helt enig. Veldig interessant.
Brann trenger ganske tydelig å sette i gang tiltak for å skape interesse blant yngre generasjoner.

Hvis jeg jobbet i SK Brann (bare ta kontakt Vibeke) ville jeg ha fått en spiller eller noen fra medisinsk team til å reise rundt til skoler og holde engasjerende foredrag om kosthold og trening som trengs for å spille i Brann og gi ut noe gratis billetter til elever på slutten av foredraget.

WIN for skolene som får eksperter til å holde foredrag om et viktig tema
WIN for elever som får lært om et viktig tema, kanskje en gratis billett til en god opplevelse og starten på et liv som lidenskapelig Brann supporter
WIN for foreldre som får barn som er mer interessert i kosthold
WIN for SK Brann. Positivt bidrag i sammfunnet og skaper Brann entusiaster i yngre generasjon


6347

June 21, 2017, 21:26:48 PM #13787 Last Edit: June 21, 2017, 21:29:36 PM by 6347
Så var det billettsalget til Stabæk-kampen.

Når det gjelder kapasitet på stadion:
SpV: Jeg kommer frem til 3641 plasser. I tillegg er det ca 700 VIP-plasser.
BOB: Jeg kommer frem til 3877, Brann skriver 3898.
Fjordkraft: På bortefeltet starter salget på 806 plasser, men den fullstendige kapasiteten er vel 849 mener jeg. På de andre feltene minus det unummererte felt P, kommer jeg frem til 3353 plasser. Jeg førte opp 351 plasser på felt P, slik at den totale kapasiteten stemmer med det Brann oppgir (4553). På felt T (ståplassene) starter salget på 804 plasser.
Frydenbø: På nedre felt A (unummerert) førte jeg opp 512 plasser, slik at summen for hele tribunen stemmer med Branns tall (4381).


VIP-plasser og bortefeltet er ikke med i denne oversikten.
Hvis skriften er litt liten, se heller her: http://imgur.com/a/mGj4o





Ekskludert VIP og bortesupportere, får vi da følgende tall på Stabæk-kampen:

Kapasitet: 16 407
Partoutkort: 6 963 (42,4 %)
Enkeltbilletter: 3 139 (19,1 %)
Solgte billetter: 10 102 (61,6 %)

Partoutkortene sto for 68,9 % av de solgte billettene.


Felt D på Sparebanken Vest er den mest populære tribunen. 579 solgte p-kort og 49 enkeltbilletter gir 628 av 644 mulige solgte billetter (97,5 % av plassene solgt). På BOB er også det midterste feltet tett opp mot utsolgt. Her står enkeltbillettene for 1/3 av salget. Helt ytterst på felt F ble det kun solgt 8 av 331 billetter (det selges ikke p-kort på dette feltet). Alle disse 8 billettene ble solgt på kampdagen.

På Fjordkraft har tre felt rundt 70 % solgte, mens de øvrige feltene ligger på 40-50 % (og felt G med 33 % solgte billetter). På Frydenbø skiller tallene en del. Av de 1000 plassene på SS, har 205 av dem blitt solgt som p-kort og det ble solgt 163 enkeltbilletter. På TV ser det ut som SS er bedre besatt enn som så, men en ståtribune ser som regel mindre glissen ut. Mulig det også er en del fra nabofeltene som vandrer inn på SS?


Her er et bilde av Fjordkraft-tribunen ved kampstart. (link til bilde her: http://imgur.com/a/Molu7)
Her kan man sammenligne med egne øyne opp mot billettsalget. Flere har anslått rundt 8000 reelt innenfor portene på mandag. Tror nok det kan stemme bra. I såfall kan man anslå rundt 15-1600 tilskuere på denne tribunen, som jo er den klart mest synlige tribunen på TV. Med en kapasitet på 4553 (inkl. bortefeltet), blir det en fyllingsgrad på rundt 33 %. Det er ikke spesielt positivt for TV-produktet. Fram tom. 2006 ble jo kampene filmet fra motsatt side. Med tanke på at fyllingsgraden på SpV er en god del bedre, skulle man ideelt sett gått tilbake til å filme fra den andre siden.




Senere (antagelig i morgen) kommer en oversikt over billettsalget på kampdagen.

Petter Puddefjord

Det er heller ikke spesielt positivt for "produktet" at de (ledelsen) planlegger en boligblokk her på sørsiden... De får vel komme med noen "tiltak"...

Hvis "produktet" er godt nok, trenger man for øvrig ikke noen "tiltak". Blårussen bruker politikerord. Gu kor flinke de er i Idrettsveien for tiden.

Få tilbake magien! Identitet og fellesskap. Vi går ikke i takt mer, dessverre. Det er flere grunner til dette. Gidder ikke skrive det om igjen. Se innlegg lenger oppe.

Kai-Olai

kan det være et scenario til høsten.

Superjack

Tror 16-17000 er helt topp. Skulle det bli fullt hus i 2-3 sesonger, Brann komme i CL og leke RBK tendenser får de heller selge hele Stadion og kjøpe nytt.

Brann leder serien og sliter med å trekke 10.000. Tror det er greit at Stadion får den kapasiteten den er tenkt jeg.
Brannsupporter.

Torvanger

Det har tatt helt av i min omgangskrets, vi er allerede i ferd med å booke oss inn på VIF og det kan ligge an til at vi blir 12 stk. Helt åpenbart at det sterke mediefokuset og praten som nå går på alle gatehjørner i Bergen, om Brann, gir resultater.

Kai-Olai

Tenkte ikke på totalkapasiteten i denne omgang, men det faktum at hvis en starter arbeidet etter sesongen i år risikerer man å spille store deler av sesongen med en tribune i manko. Noe som evt ikke vil passe bra hvis en kunne solgt tilsvarende antall partoutkort som før 2008-sesongen.

Corran

Så lenge snittet er så lavt som det er så er det ikke noe problem å starte prosessen.
Og om det skulle bli manko på billetter er jo det bare kjempe bra for da blir det en hype og Brann er populært og det er kult at en har klart å få billett. Påfølgende sesong er det da mange som vil ha partoutkort til nye tribunen.
Om ikke annet så pga at det er bedre å ha blokken i ryggen enn å se den ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

SKBCPH

Quote from: Corran on June 22, 2017, 14:33:05 PM
Påfølgende sesong er det da mange som vil ha partoutkort til nye tribunen.
Om ikke annet så pga at det er bedre å ha blokken i ryggen enn å se den ;-)


Haha  :P
- Vi har den treneren vi har.

6347

Billettsalget på kampdagen på Stabæk-kampen
SpV: 91
BOB: 358
Fjordkraft: 281
Felt T (ståplasser): 77
Frydenbø: 479
Totalt: 1286 (VIP og bortefelt ikke regnet med)

Salget etter klokkeslett
Kl. 00-12: 323
Kl. 12-15: 235
Kl. 15-16: 176
Kl. 16-17: 123
Kl. 17-18: 112
Kl. 18-19: 317

Salget den siste timen
Kl. 1800-1815: 36
Kl. 1815-1830: 100
Kl. 1830-1845: 76
Kl. 1845-1850: 36
Kl. 1850-1855: 37
Kl. 1855-1900: 32

En skulle kanskje tro det ble solgt noen billetter rett over kl. 19 også, men det var i alle fall ikke synlig på billettkartet. 


De 5 feltene som solgte flest billetter på kampdag
Frydenbø, nedre felt A: 219
BOB, felt E: 192
Fjordkraft, felt P: 95
Frydenbø, felt B: 81
Felt T (ståplasser): 77

De 5 feltene som solgte flest billetter siste timen
Frydenbø, nedre felt A: 94
Felt T (ståplasser): 45
BOB, felt E: 39
Fjordkraft, felt P: 35
Frydenbø, store stå: 20

Man ser at det er de billigste feltene som selger mest på kampdag. Nedre felt A på Frydenbø og felt P på Fjordkraft er vel de eneste feltene på stadion med studentrabatt, mens felt T er stadions billigste felt.

krøvel vellevold

Jeg beregnet 9000 solgte i går formiddag, mens Brann sa det var passert 9000 i dag formiddag. Da hadde jeg 9300. Så vi må nok trekke fra ca 300 av de billettene som ser ut til å være solgt, noe som kan skyldes at det er lagt av mange billetter til kampanjer (åpenbart på N, O og BT-F hvor det er solgt veldig mange flere billetter enn andre steder). Men ut fra mine beregninger er det solgt eller lagt av 9433 nå. Med andre ord skal det være SOLGT minst 9133 nå, og det betyr at det er solgt 133 bare på de siste syv timene. Det er nesten et tempo på nivå med at kampen skulle gått allerede nå på søndag...
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: 6347 on June 21, 2017, 13:21:06 PMEr det virkelig over 700 VIP/losjeplasser på Sparebanken Vest-tribunen? Brann skriver at kapasiteten på hele tribunen er 4354. På billettkartet kommer jeg frem til 3641 plasser, noe som gir et avvik på 713 plasser. Jeg trodde ikke det var så mange plasser der, men mulig det er riktig?


Sånn umiddelbart ser jeg for meg at noe av dette avviket kan skyldes pressetribuner og "livstidsplasser" til gamle spillere osv., men det er vill gjetting.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Utmedsnolken

Har hørt folk som ikke har vært på stadion siden 2007 nevne vif-kampen. Kan det bli billettkø gjennom hele galleriet?
"og der snubler Sæternes igjen"

Belfort

Quote from: Utmedsnolken on June 23, 2017, 09:22:12 AM
Har hørt folk som ikke har vært på stadion siden 2007 nevne vif-kampen. Kan det bli billettkø gjennom hele galleriet?


Sikkert vært 16 mai

Go Up