• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Er stemningen virkelig så dårlig?

Started by Snublefot, April 06, 2006, 15:58:56 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Snublefot

Jeg ser folk syter og klager, på steming, sanger etc.

rivaliseringen mellom ss og andre deler av stadion.. etc etc.

For mange år tilbake, så flyttet jeg til Sandefjord fra jessheim.. jeg hadde i mine unge år vært både på lsk kamper (bodde på jessheim, og lsk var det nærmeste laget..), ble med dem på en tur eller to og hadde det helt ok.. jeg var ikke gamle karen den gangen.

så fikk søsteren min type i klanen.. så jeg ble med han på noen vif kamper.. var helt ok mener jeg å huske..

men jeg hadde fortsatt ikke noe norsk lag jeg holdt med i norge, men fulgte mest med på Manchester United og engelsk fotball..,

så flyttet jeg til Sandefjord, og der ble jeg kjent med en kar som var brannsupporter..  som vanlig sa jeg ikke nei til å bli med på kamp..  dette var høsten 1998 tror jeg..

Det første som gjorde at jeg ble brannsupporter var at jeg forelsket meg helt i supporterne, og den kulturen som fulgte med brann og bergen..
sangene, stemninge, all moroa jeg hadde..  og det ble bare flere og flere kamper, supportereffekter og et hjerte som brant mer og mer for brann..

men som sakt, det første jeg forelsket meg i var supporterne.

Siden har jeg vært på uttalige kamper på østlandet, og flere og flere kamper på staddaen.. høydepunktet var såklart cupgullet på ullevåll..

Kameraten min og meg har alltid ødelagte stemmebånd en god tid etter en kamp, vi synger, hopper, danser og klemmer både hverandre og vilt fremmede folk når brann scorer..  følelsen av å være med supporterne til brann, og følge med brann som klubb, tilhørigheten til bergen og laget har alltid vært veldig stort for meg, og det er det fortsatt..  jeg gleder meg alltid enormt til kamp, ikke bare pga laget, men pga stemningen, folkene rundt meg, venner og supportere..

samtidig har jeg blitt mere og mere aktiv på dette forumet den senere tid, og jeg har ofte sett krangel om hvor dårlig SS er, hvor dårlig andre er, rett og slett hvor dårlige supportere vi er og hvor dårlig stemning vi lager..

jeg skjønner det rett og slett ikke helt..  er det så ille?

såklart vi som supportere kan bli bedre..  klanen for eksempel har jo et par tusen folk som holder hverandre på skuldrene og hopper til sidene så hele stadion rister, (husker sandefjord-vålerenga i kvalik), men er de så jævlig mye bedre en oss? i såfall, kan vi ikke prøve å få gjort noe konstruktivt i stedet for å klage på hverandre?

Jeg har sett flere ildsjeler som tar i hver kamp,  jeg føler og at kameraten min og meg er en av de som er med på å lage god stemning, og mange andre.. la oss heller jobbe sammen mot bedre stemning på tribunen, i stedetfor å klage på hverandre.. (selv om jeg som sakt ikke føler at vi er så dårlige som noen av dere skal ha det til..)..

en annen ting, folk omtaler noen som lager litt stemning for smågutter etc.. om man er 14 eller 40, gjør det noe så lenge man støtter brann og gjør sitt beste for at spillerne skal høre at vi er der for dem?  er ikke vi den 12 mann? skal vi ikke stå sammen og kjempe for laget vårt?  skal ikke stadion være et fryktet sted å komme for motspillere? skal det ikke være en heksegryte? og samme med bortekamper, vi er jo (skal ihvertfall) være norges beste supportere.. for å bli det "igjen", så må vi da heller stå sammen..

jeg gleder meg vilt til ffk kampen, da skal vi atter en gang synge møkka ut av ffk sine tilskuere.. selv om vi kommer til å være i stort mindretall, og jeg håper flere en meg har tenkt å bidra med det..

..:=)

naitsirk

trur ny stadion vil føre til eindå betre stemning.
endelig får me ein lukka stadion der lyden ikkje slepper ut.

men er litt uenig når da gjeld alder på supporterane.
dei siste årene har fleire og fleire fjortiser inntatt ss. dei verken syng eller lager liv. dei chatter på sms og ser på lårmusklane til sæternes.

men dette vil nok forandre seg.
håper brann får til to supporter kolonier. ein på hansa og ein på langsida. då vert da sikkert lettare å få med resten av stadion (vip, familietribunen)

Snublefot

Quote from: "naitsirk"
men er litt uenig når da gjeld alder på supporterane.
dei siste årene har fleire og fleire fjortiser inntatt ss. dei verken syng eller lager liv. dei chatter på sms og ser på lårmusklane til sæternes.



hehe.. sier ikke at det er så ufattelig positivt.. men de betaler da som alle andre de og, så om de vil betale for å se lårene til sæternes så skal de få lov til det=), men selv om det står 100 unge jenter og chatter på mobilen, så skal vell ikke det gjøre at vi andre ikke kan klare å skape like bra stemning som om de 100 personene sang med..  om du skjønner ;)

uansett, som jeg skrev. det er supporterne til denne klubben som jeg først forelsket meg helt i, så så ille er nok ikke ting. (men igjen, dette er jo 8 år siden)

Northside

Stemningen er veldig god når det først er stemning, men vi har alt for mange stille stunder og sanger hvor bare noen få personer trør til.

På det beste kan vi måle oss med de beste stemnings lagene som har rundt 15 000-30 000 tilskuere, men på det dårligste kan til og med lille LSK synge oss på ræv, og det er flaut!

Men som noen her sier, når stadion er ferdig så vil det bli mye bedre! Ser for meg store deler av Hansa tar i et tak då, selv om det egentlig ikke er så veldig imponerende det heller, men det er en klar forbedring!

På bortebane er det ok, men kan bli bedre.

jako

Stemningen på Stadion er relativt bra, men stemningen på store stå har vel sjelden vært dårligere.

Den viktigste årsaken til det mener jeg er at Bataljonen er lukket inne i et bur hvor kun de som er medlem har tilgang. Hvem som kom på denne ideen aner jeg ikke, men spesielt god var den ikke.

Ved å organisere seg på denne måten distanserer man seg fra resten av publikum og det blir vanskeligere å dra i gang sanger.

Et annet moment er det at denne suportergruperingen er dårlige til å synge. Husker godt fra da jeg var yngre at storestå hadde langt flere sanger og et mye større register, men nå synger de stort sett allle den samme sangen hele tiden, hvis de i hele tatt synger.

Nei riv ned den tåpelige lukkede avdelingen midt på store stå og prøv å sammarbeid med de som kan synge, så kanskje også BBB får flere medlemmer også
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Northside

Quote from: "jako"Stemningen på Stadion er relativt bra, men stemningen på store stå har vel sjelden vært dårligere.

Den viktigste årsaken til det mener jeg er at Bataljonen er lukket inne i et bur hvor kun de som er medlem har tilgang. Hvem som kom på denne ideen aner jeg ikke, men spesielt god var den ikke.

Ved å organisere seg på denne måten distanserer man seg fra resten av publikum og det blir vanskeligere å dra i gang sanger.

Et annet moment er det at denne suportergruperingen er dårlige til å synge. Husker godt fra da jeg var yngre at storestå hadde langt flere sanger og et mye større register, men nå synger de stort sett allle den samme sangen hele tiden, hvis de i hele tatt synger.

Nei riv ned den tåpelige lukkede avdelingen midt på store stå og prøv å sammarbeid med de som kan synge, så kanskje også BBB får flere medlemmer også


Gjerde skal vekk denne sesongen uansett, men tror ikke det var skyld i at stemningen på ss er dårlig. Mye av grunnen er nok alle som har flyttet til Hansa og hvor de yngre står igjen på ss.

Men som du sier, alt for mange sanger blir sunget om og om igjen, og det er synd. Men de andre sangene ble startet opp flere ganger i fjor uten at noen sang med på de, virker som dagens ss kun synger med på de "beste sangene".

Kruxleiven

Det er sikkert 4-5 sjeler her som ikke er så interessert i å høre på meg akkurat når det gjelder dette. Ja, vi er dårlig. Jeg vet ikke hvor dårlig, men om jeg får ta i litt er vi blant de 6-7 dårligste. Plankehaugen, bastionen, klanen (what a fucking surprise), kanaris, kjernen og Start-fansen er bedre enn oss. I hvertfall tidvis. De nevnte er ikke dritbra eller langt over oss, men de er likevel over oss. Dog ser det ikke så mørkt ut for oss. Ved enden av 2007/2008 kan vi ha en hel tribune som roper på laget (Hansatribunen, ehh, Frydenbøtribunen). Siden jeg følger Serie A nært virker det nærliggende for meg å sammenligne oss med Juvefansen.

Snublefot

hmm...  kanskje noen kunne laget en liste over alle sangene som "bør" bli sunget under en kamp her?

mulig noen trenger en oppdatering=)


nei, vet da rakkern jeg.. hvordan lærte man bort sanger til folk tidligere?  stod man å sang fra et ark?

alle sangene jeg lærte meg lærte jeg ved å lytte...

krøvel vellevold

Quote from: "Kruxleiven"Siden jeg følger Serie A nært virker det nærliggende for meg å sammenligne oss med Juvefansen.


De som ikke engang klarer å fylle halvparten av stadion selv om de leder serien suverent?
Legg ned hele klubben!

abe78

Hadde vært greit med en nærmere forklaring på det der med Juve-fansen. Bare lurer på hva du mener krux. Er det ikke slik at Juventus er et regionslag uten klar forankring i Torino. At bylaget er Torino og ikke Juventus? Opplever  Juventus som en veldig usexy fotballklubb for tiden. Trekker veldig lite folk i forhold til sin possisjon i serien. Har likt klubben tidligere, utrolig mange spillere har spilt i det svarte og hvite stripene.
.og husk!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Kruxleiven"Siden jeg følger Serie A nært virker det nærliggende for meg å sammenligne oss med Juvefansen.


De som ikke engang klarer å fylle halvparten av stadion selv om de leder serien suverent?


At de ikke fylle stadion er ikke fansen sin feil. Men tror klubben har insett det så kanskje det er derfor de skal halvere kapasiteten eller bygge ny mindre stadio :wink:

BrannFa(e)n

rannfasiten

Pondan

Et klapp på skulderen til BrannFa(e)n..

Mann lager ikke mer stemning enn det mann går inn for selv..
Jeg for min del gir det jeg klarer, håper bare alle de andre kunne gjort det også..

En annen ting som er viktig når vi syger, er at vi må gire ned.. Sangen er jo ferdig før vi startet omtrent..

jako

Det er jo ikke fjortissene som er problemet med SS etter min mening. Det er dette lukkede feltet på Bataljonen samtidig som man splittet SS opp på midten. Resultet av det har utvilsomt blitt dårligere stemning.

Familier har det vært på SS i alle år. Så den årsaken kan elimineres vekk.

For de som etterlyser sanger som kan synges så ligger de her på denne hjemmesiden. Problemet er jo at de aldri blir sunget.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Pondan

Jeg syns ikke vi kan skylde på et lite hull midt på SS.. Gjerdene var en tabbe, men de er no vekke..

jako

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Kruxleiven"Siden jeg følger Serie A nært virker det nærliggende for meg å sammenligne oss med Juvefansen.


De som ikke engang klarer å fylle halvparten av stadion selv om de leder serien suverent?


Juve fansen er jo helt elendig, står jo bare å gauker "Forza Juve" i samtlige 90 minutter samtidig som de vifter med disse flaggene sine. Lurer på om de i hele tatt er interessert i det som skjer på banen.

La heller kanarifansen holde på med dette tullet.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Pondan"Jeg syns ikke vi kan skylde på et lite hull midt på SS.. Gjerdene var en tabbe, men de er no vekke..


Det er bra, men hullene er unødvendige fordi man får to svake seksjoner i stedet for en sterk seksjon. Og det er synd.

Men det har vel noe med sikkerheten å gjøre?
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Pondan

No er det vell bare et hull midt på store stå som var inngang i fjor. Den blir ikke brukt i år.. Men "tostemt" som vi kaller det har det vert lenge før hullet kom.. Det er bare viktig at de om er glad i og synge stiller seg så nært midten av hullet på begge sider, for å dra sammen hele gjengen om en sang starter..

krøvel vellevold

Quote from: "BrannFa(e)n"

Helt enig!
Er det noe som virkelig indikerer at vi hører dem, er jo at vi synger "Holdkjeftbønder" og "kanvihørebøndersynge". Og så må vi innse én ting; man ber ikke folk holde kjeft hvis man ikke hører dem... Fatter heller ikke hvorfor vi skal fokusere på bortelaget. Og SPESIELT IKKE deres supportere. Det er jo nok at det kommer 10 stykker i bortedrakt, så skal vi jo gi dem en oppmerksomhet som om de var 10 000!
Legg ned hele klubben!

Kruxleiven

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Kruxleiven"Siden jeg følger Serie A nært virker det nærliggende for meg å sammenligne oss med Juvefansen.


De som ikke engang klarer å fylle halvparten av stadion selv om de leder serien suverent?


Sammenligningen går på: Synger når vi vinner og at vi piper på vårt eget lag når de ikke presterer som vi ønsker. Også det at det er veldig få som synger sammelignet med antall folk som er til stede på stadion. På den annen side er Juve et mange ganger mer suksessfullt lag enn oss da. Vi ville ikke pept om vi gikk glipp av norsk seriemesterskap i 23. serierunde. Og vi ville vært overlykkelig over å ha nådd kvartfinale i CL. Jeg mente vel det at vi også piper på våre egne om de ikke presterer samt at vi begge har massevis av folk på tribunen, men at det er altfor få av dem som synger. Kunne vært sammenlignet med mange andre for den del, men det var det første som slo meg. I tillegg er potensialet mye større.

At juve er et usexy lag kan jeg til en viss grad være enig i, men det har vi ikke til felles med dem  :)

Go Up