• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Bergen Inferno

Started by MyWay, March 08, 2006, 16:42:59 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

MyWay

Hvor er dere? Hva skjer med det prosjektet?

Hadde gledet meg til dere vokste dere større, nå ser det ut som om dere er borte?!

Internettside, forum.. Fortsett slik som dere gjorde i fjor, dere hadde noe på gang!

Northside

Lagt prosjektet på is.

Vi får heller holde oss til 3-stemt synging uten capo, fin diskantsynging uten bass (tromme), og la følelsene komme foran sang og morro.

Men tifo blir det, så får vi heller se hva som skjer om noen år når folk er blitt eldre....

http://img466.imageshack.us/img466/7162/10ha.jpg
http://img8.echo.cx/img8/5530/img79az.jpg
http://img353.imageshack.us/img353/6806/13az1.jpg
http://img147.imageshack.us/img147/2834/051016brann75sr.jpg
http://img356.imageshack.us/img356/8459/24vs.jpg
http://img306.imageshack.us/img306/9149/29zi.jpg
http://img476.imageshack.us/img476/6145/hansaultra5sw.jpg

(ps, stor-flaggene er tifo-gruppen sitt!)

MyWay

Hell NO! Jeg skal ha partoutkort på SS denne sesongen, og vil gjerne bidra med mitt. Så kom'an! Dere var godt igang om du spør meg, det er ikke lett å starte opp noe slikt, men jeg føler at dere var godt igang.. i år blir dere sikkert dobbelt så store.. neste år er det sikkert enda bedre.

Northside

Hehe, nei, må nok ta en pause du, skal heller bruke energi på tifo-gruppen i år, noe du og andre også kan bidra med :wink:

men "de vanlige" fra gruppen holder seg nok på ss med flagg og sang i år også, men noe tifo lager vi ikke på egenhånd, det vil skje med tifo-gruppen. unntaket er flagg dersom det blir det enkleste...

krøvel vellevold

Quote from: "NorthsideFCDH"Lagt prosjektet på is.

Vi får heller holde oss til 3-stemt synging uten capo, fin diskantsynging uten bass (tromme), og la følelsene komme foran sang og morro.


Dette var så selvmedlidende at jeg nesten begynte å grine. Stakkar ultraguttene! Har de store guttene vært så stygge og sagt at de ikke liker dirigent, trommelom og konstruert stemning? Uffda! Men dere kan jo starte deres eget kor med både høyttalere, rytmeseksjon og en fast forsanger som bestemmer alt som saueflokken skal både synge, mene og gjøre. Så kan dere marsjere i takt og le av oss som vil la følelsene styre stemningen!
Legg ned hele klubben!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"
Dette var så selvmedlidende at jeg nesten begynte å grine. Stakkar ultraguttene! Har de store guttene vært så stygge og sagt at de ikke liker dirigent, trommelom og konstruert stemning? Uffda! Men dere kan jo starte deres eget kor med både høyttalere, rytmeseksjon og en fast forsanger som bestemmer alt som saueflokken skal både synge, mene og gjøre. Så kan dere marsjere i takt og le av oss som vil la følelsene styre stemningen!


nei, det er ikke derfor.

men kan jo ikke si at slike tullinger som deg som skriver så mye løgn og tull hjelper til heller.

Bruk 10min på google hvor du søker litt på ultras kultur og hvordan alt fungerer, så kan du komme tilbake her med fakta igjen.
Greit at du liker å holde deh utenom selve kjernen og heller synge når du føler for det, men du trenger ikke slenge fra deg slikt piss som dette hele tiden når du ikke har peiling om hva du snakker om.

paf

Quote from: "NorthsideFCDH"Lagt prosjektet på is.

Vi får heller holde oss til 3-stemt synging uten capo, fin diskantsynging uten bass (tromme), og la følelsene komme foran sang og morro.

Men tifo blir det, så får vi heller se hva som skjer om noen år når folk er blitt eldre....

Jaja. Så mye for det engasjementet... Det er vel bare å ta tak og synge det? Vil du bruke tromme så gjør nå endelig det. Funker det, så funker det. hvis ikke kibbes den fort ut. På stadion har det alltid vært de som har sunget høyest og mest som har fått gjennomslag for hva som gjøres på tribunen. Men for meg fremstår dere mest som en gjeng som kommer med sangforslag på nettet men ikke har baller til å ta tak på stadion. (Og som et sidespor: Da UE introduserte engas 12. mann, sto en av guttene og sang og sang på den i hele pausen. Flere og flere ble med og det ble ordentlig trøkk i andre omgang. sånn introduseres tribunesanger!)
NÃ¥r dere blir eldre og kommer over stemmeskiftet blir dere vel sittesvin uansett sÃ¥ det er neppe noe Ã¥ vente pÃ¥?  :?

Jeg mener ikke å være negativ overfor engasjement, men er dere så brennende som dere hevder skal det mye mer enn denne vesle motgangen til for å knekke dere. Kikk til Engen igjen og se hva Unge Enga har fått til på kort tid...

MyWay

Eller du Krøvell kan fortsette å synge for deg selv, veldig lavt inne i et lite hjørne på SS. Så kan de som virkelig liker å synge høyt og elsker å lage steming få lov til å gjøre det. Du høres jo ærlig talt ut som den største hykleren av en grinebiter jeg noensinne har vært borti. Hvem er det egentlig du tror at du er da? Du vil vel ha flere 14-år gamle jenter på SS slk at du har noe å se på når du er på fotballkamp.. jeg vil ha mer sang og leven. Tipper at du ALDRI har vært den som har startet en "spontan sang", det er bare noe du fronter med som liksom skal være så utrolig og unikt med Brann-supporterene.. Bullshit! Og hva er det som ikke er spontant med en ultras-gruppe.. det er du nødt til å forklare meg først!

Northside

Paf:

Selvsagt har alder mye å si, skal du dra med deg en hel tribune så må du ha autoritet, noe som ganske få undommer har når det er vokse til stede. Litt av grunnen til at vi kommer med sang forslag her, gir ut lapper osv er jo fordi vi vet vi ikke har autoritet nok til å starte dette helt aleine, og vi finner jo ikke på sanger for å styrke gruppen, vi gjør det pga vi mener sangene er bra og at vi vil folk skal synge de nettopp pga de er bra.
At vi ikke har baller nok til å starte sanger er feil, tror mange av oss har drete ut skikkelig ut en del ganger allerede. Men vi startet no ganske mange sanger i fjor, men får å starte noe nytt, så hjelper det en del dersom du har noen år med deg.

Det Unge Enga har fått til er bra, men så må du huske at de startet seriøst med en gang, fant sin egen plass og gikk inn for å gjøre det bra, samtidig som snittalderen er høyere.

MyWay

Quote from: "paf"
Quote from: "NorthsideFCDH"Lagt prosjektet på is.

Vi får heller holde oss til 3-stemt synging uten capo, fin diskantsynging uten bass (tromme), og la følelsene komme foran sang og morro.

Men tifo blir det, så får vi heller se hva som skjer om noen år når folk er blitt eldre....

Jaja. Så mye for det engasjementet... Det er vel bare å ta tak og synge det? Vil du bruke tromme så gjør nå endelig det. Funker det, så funker det. hvis ikke kibbes den fort ut. På stadion har det alltid vært de som har sunget høyest og mest som har fått gjennomslag for hva som gjøres på tribunen. Men for meg fremstår dere mest som en gjeng som kommer med sangforslag på nettet men ikke har baller til å ta tak på stadion. (Og som et sidespor: Da UE introduserte engas 12. mann, sto en av guttene og sang og sang på den i hele pausen. Flere og flere ble med og det ble ordentlig trøkk i andre omgang. sånn introduseres tribunesanger!)
NÃ¥r dere blir eldre og kommer over stemmeskiftet blir dere vel sittesvin uansett sÃ¥ det er neppe noe Ã¥ vente pÃ¥?  :?

Jeg mener ikke å være negativ overfor engasjement, men er dere så brennende som dere hevder skal det mye mer enn denne vesle motgangen til for å knekke dere. Kikk til Engen igjen og se hva Unge Enga har fått til på kort tid...


Jeg er enig. Det går ikke an å gi opp slik som det. Jeg henger meg gjerne på denne sesongen, for nå har jeg anledningen til det. Jeg liker å se flagg på tribunen, jeg liker folk som hopper og synger høyt. Det er mye prestisje og ære i å ha gode supportere! Det er mange lag i Europa som er like mye beryktet for sine supportere som selve laget.

Diskusjonen rundt trommer etc. gidder ikke jeg å ta opp igjen, for det funker om det funker. det må nesten prøves ut. Men å ha en tilhørghet i en gruppe som Brann-Ultras er ikke så dumt, det gir faktisk et engasjement hos mange supportere som ønsker litt mer enn bare å være "den vanlige supporter i gaten". En grei metafor er at; en utras-gruppe fungerer som en "elite-styrke" blandt vanlige supportere. Det er disse supportene som er det mest innovative på tribunen, og det er også disse som skal være mest spontane, krøvel..

DJ_ADG

flagg vill det nok forsatt være, og vi skal nok forsette å synge
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

krøvel vellevold

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "krøvel vellevold"
Dette var så selvmedlidende at jeg nesten begynte å grine. Stakkar ultraguttene! Har de store guttene vært så stygge og sagt at de ikke liker dirigent, trommelom og konstruert stemning? Uffda! Men dere kan jo starte deres eget kor med både høyttalere, rytmeseksjon og en fast forsanger som bestemmer alt som saueflokken skal både synge, mene og gjøre. Så kan dere marsjere i takt og le av oss som vil la følelsene styre stemningen!


nei, det er ikke derfor.

men kan jo ikke si at slike tullinger som deg som skriver så mye løgn og tull hjelper til heller.

Bruk 10min på google hvor du søker litt på ultras kultur og hvordan alt fungerer, så kan du komme tilbake her med fakta igjen.
Greit at du liker å holde deh utenom selve kjernen og heller synge når du føler for det, men du trenger ikke slenge fra deg slikt piss som dette hele tiden når du ikke har peiling om hva du snakker om.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "MyWay"Eller du Krøvell kan fortsette å synge for deg selv, veldig lavt inne i et lite hjørne på SS. Så kan de som virkelig liker å synge høyt og elsker å lage steming få lov til å gjøre det. Du høres jo ærlig talt ut som den største hykleren av en grinebiter jeg noensinne har vært borti. Hvem er det egentlig du tror at du er da? Du vil vel ha flere 14-år gamle jenter på SS slk at du har noe å se på når du er på fotballkamp.. jeg vil ha mer sang og leven. Tipper at du ALDRI har vært den som har startet en "spontan sang", det er bare noe du fronter med som liksom skal være så utrolig og unikt med Brann-supporterene.. Bullshit! Og hva er det som ikke er spontant med en ultras-gruppe.. det er du nødt til å forklare meg først!


Vel, nå er vel jeg en av de som er mest skeptisk til jenter på SS av alle her inne på forumet. Du er jaggu bra dum hvis du mener at å være imot ultras-opplegget er det samme som å være imot stemning. Se til England/Skottland eller se på Klanen! De klarer utmerket godt å lage stemning uten dette ultras-dritet! Spesielt England og Skottland står for EKTE stemning, ekte innlevelse, impulsivitet, osv. Jeg vil ha EKTE stemning, ikke sånn forhåndsprogrammert stemning der en eller et par capos med megafon skal styre showet! Når det gjelder din påstand om at jeg aldri har startet en spontan sang, så er du så rimelig langt ute på viddene som det er mulig å komme!
Legg ned hele klubben!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"


Har peiling på hva jeg snakker om pga jeg styrer en ultras-tifo side med 1700 medlemmer, har "jobbet" der i over 1år. Intreserer meg for det, har lest om det mange ganger, har sett utallige filmer og snakket med mange forskjellige folk rundt om i verden.

Må desverre gå no, men lover å svare deg og andre fylldig når jeg kommer hjem i dag.

I mellomtiden kan jo du prøve å finne ut hva som er feil i det du sier, då slipper kanskje jeg å skrive så mye i forklaringen min som kommer.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

MyWay

Quote from: "krøvel vellevold"

Vel, nå er vel jeg en av de som er mest skeptisk til jenter på SS av alle her inne på forumet. Du er jaggu bra dum hvis du mener at å være imot ultras-opplegget er det samme som å være imot stemning. Se til England/Skottland eller se på Klanen! De klarer utmerket godt å lage stemning uten dette ultras-dritet! Spesielt England og Skottland står for EKTE stemning, ekte innlevelse, impulsivitet, osv. Jeg vil ha EKTE stemning, ikke sånn forhåndsprogrammert stemning der en eller et par capos med megafon skal styre showet! Når det gjelder din påstand om at jeg aldri har startet en spontan sang, så er du så rimelig langt ute på viddene som det er mulig å komme!


Hvor er det du holder til da? på SS finnes det ikke spontanitet i det heletatt. Uansett så er det ikke vanskelig å være spontan når det gjelder sanger, det er ingen kunst i det heletatt. Jeg finne ofte på sanger, på vei til kamp, eller på kamp for den del. Men ikke kom her å si at det er lett å få med seg en hel supportergjeng på sangene, spesielt ikke her i Bergen.

Når det gjelder megafoner og trommer så skal jeg ikke ta den diskusjonen, for jeg vet ærlig talt ikke om det fungerer eller ikke. Så det må nesten prøves ut først.

Og vær så snill å ikke sammenlig oss med Celtic eller Rangers-supporterne. Slutt å ta deg selv så ufattelig høytidelig. En ultras-gruppe skal jo være spontan, og innovativ. Slik du skisserer dette blir det helt feil! Du mener jo at en Ultras-gruppe er noe som er innøvd og "falskt".. Stakkars mann.. Han du virkelig så mange komplekser?

Ja, Klanen er bra.. Hva mener du vi burde gjøre for å komme opp på deres nivå? utenom å sutre selvfølgelig? Prøv å være litt konstruktiv. Vi vil jo alle det beste for Brann og Brann-supporterne.

MyWay

Quote from: "krøvel vellevold"

Anyway! At jeg er imot vold, overdrevet hat (som overgår kjærligheten til klubben), politisk innblanding, etc. betyr ikke at jeg ønsker mer familievennlig stemning. Det finnes nemlig en mellomting. Jeg vil ha impulsivitet, ekte engasjement, intensitet, høylydt sang, osv. Ikke planlagt og påtvunget autopilot-stemning styrt av et fåtall personer som liksom skal sjefe og styre showet.

krøvel vellevold

Quote from: "MyWay"Hvor er det du holder til da? på SS finnes det ikke spontanitet i det heletatt. Uansett så er det ikke vanskelig å være spontan når det gjelder sanger, det er ingen kunst i det heletatt. Jeg finne ofte på sanger, på vei til kamp, eller på kamp for den del. Men ikke kom her å si at det er lett å få med seg en hel supportergjeng på sangene, spesielt ikke her i Bergen.


Og vær så snill å ikke sammenlig oss med Celtic eller Rangers-supporterne. Slutt å ta deg selv så ufattelig høytidelig. En ultras-gruppe skal jo være spontan, og innovativ. Slik du skisserer dette blir det helt feil! Du mener jo at en Ultras-gruppe er noe som er innøvd og "falskt".. Stakkars mann.. Han du virkelig så mange komplekser?

.
Legg ned hele klubben!

MyWay

Og i tillegg så lurer jeg på hva du mener med "autopilot"? Alle lagene har jo en viss grad av autopilot.. Noe som er nødvendig for å få struktur på det hele. Ellers blir det fort rot.

MyWay

Quote from: "krøvel vellevold"


Jeg er jo helt enig med deg. Det er ingen som orker å synge 90min i strekk. Det er ikke det jeg heller ønsker. Men en gruppe som kan "ta i et tak" for å lage litt mer leven er det ikke noe gale i. Problemet er at det er for lite steming nå, det kan ikke bli for mye.. men nå er det for lite.

En løsning kunne jo vært at BBB ble mer aktive. � oppfordre folk til å synge mer, verve flere medlemmer.. Gjør det attraktivt for gammlegutta fra felt-Z å være på SS igjen. Slike ting.

Det denne ultrasgjengen har gjort er å lage noen flagg, hatt noen forsøk på å innføre nye sanger etc. Ikke noe voldsomt med andre ord. Du skryter av hvordan det var i gamledager.. Det er jo slik vi vil ha det i dag også, mao. engasjerte mennesker på tribunen. Det skal ikke være greit at enkelte står på SS og ikke synger igjennom hele kampen. Slikt burde rett og slett slåes ned på!

krøvel vellevold

Quote from: "MyWay". De er jo ikke noe bedre i England og Scotland heller. Vi har jo ogsÃ¥ noe som heter Casuals, som stammer fra Storbritania.. Hva med Ã¥ gi de litt pisk?  


Casulas har vel strengt tatt ikke noe med stemning å gjøre! Det er ikke de som dominerer stemningen på engelske kamper! Når jeg snakker om engelsk stemning, så kan du ta en titt på Liverpool - Benfica som går akkurat nå. Der er det trøkk og engasjement og synging. UTEN ultrasgrupperinger, megafoner, trommer og sånt tøys! Mener du kanskje at det er casuals som lager stemningen der? Stemningen på engelske kamper er noe helt annet enn det man hører på italienske kamper. Det er bedre å ha klubber som Liverpool, Celtic, Rangers og Newcastle som forbilder på stemning, enn disse italienske ultrasgjengene!

Så kan du selvsagt si at det er laaaangt opp til de foran nevnte klubbene. Men selv Klanen klarer jo å lage bra trøkk uten capo, megafon, tromme, osv. Klarer DE å få det samstemt med 3500 fordelt over 100 meter, så bør VI kunne klare det med under 1000 fordelt på 30 meter! At det er elendig på SS for tiden, er vel noe alle er enige om! Men det er fordi folk er late! Tror ikke folk blir mindre late fordi om det står noen og trommer takten eller gauler i megafon. Og døden vil jo være om en og samme person står og gauler i megafonen i samfulle 90 minutter. Da tror jeg faktisk megafonen kan få færre til å synge...
Legg ned hele klubben!

DJ_ADG

De fleste aupporter grupper i verden, også britiske har en slags capo. Nesten alle sanger uansett kor i verden du e blir startet av den samme gruppen helle tiden.

Noen steder é de lettsynnelig på denne måtte;
med megafon
http://img337.imageshack.us/img337/3170/dsc0595x0tz.jpg

Noen steder lettsynelig men ikkje med megafon;
http://www.emcali.net.co/clientes/csilva/frv/bogota/imagenes/oncevscali_13_11_05_02/P1010053.JPG

En forsanger som e litt mer skult enn andre på tanke med at han står med de andre ikkje på gjerde;
http://www.bm-boxing.dk/FA-cup-pictures/FA-CUP-PeteBoyle-outside-Wembley.jpg

PÃ¥ SSvi ha en slaks "sanggruppe" som starter sanger og med behov stÃ¥r pÃ¥ muren for Ã¥ dra i gang veksel sang, men man trenger  overhode ingen megafon for den typesanger som vi har.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Pondan

Noe megafon skal ikke inn på SS, Kjernen får ha den for seg selv. SS er ikke så stort at noen kan klare å starte en sang, står bare på viljen til folk!

DJ_ADG

Quote from: "Pondan"Noe megafon skal ikke inn på SS, Kjernen får ha den for seg selv. SS er ikke så stort at noen kan klare å starte en sang, står bare på viljen til folk!


helt ening,ingen megafon. Heller to tre med kraftig stemme og folk som é villige te å synge går det like bra uten
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Northside

ok, har en del å svare på her, og skal prøve å få det i en ok rekkefølge med litt orden :wink:

For det første, det blir feil å bare se på Italia når du tenker Ultras. Det er riktig at de startet ultras kulturen tidlig på 70-tallet og at de har vært ledene her ganske lenge, men som du selv sier så styres det hele av politikk no (var også mafia før), og det er mange lag som har høyrekstreme fans og mange på venstre siden. Men det blir feil å si at lederen for hver gruppe bestemmer hvilket politisk synspunkt de andre medlemmene skal ha, det er ikke slik det fungerer.
Det hele starter med at noen folk starter en gruppe, noen kan bry seg mer om politikk enn andre, og dersom lederen heller kraftig mot høyresiden så sier det seg selv at folk fra venstresiden ikke joiner den gruppen. Det er ikke alltid du finner lag med reine politiske syn, du har også lag hvor supporterene er delt i 2, dvs de har flere forskjellige grupper (ultras, casuals, vanlige fan grupper), hvor enkelte har helt forskjellig politisk syn enn nabo gruppen, selv om de støtter samme lag.
Så det at lederene sier hva de andre medlemmene skal tro på blir feil, men at det har en innvirkning på medlemmene at f.eks lederene er høyreekstreme kan stemme. Men det er jo ikke så rart, tenk selv dersom de fleste vennene dine var på høyresiden, då er du liksom ikke aktiv på venstresiden samtidig som du er med de, då ender du som oftest opp anonym/delvis høyre eller du rett og slett finner deg en ny vennegjeng.

Uansett, dette med politikk er bare noe dritt, noe også de fleste ultras i andre land mener. Italia er spesiell her, noe som har vært med på ødelegge litt av den gode kulturen de hadde før i tiden. Og politikk er IKKE noe vi trenger å dra med oss dersom vi en gang skulle fått litt ultras kultur.

En annen ting, ultras-gruppen og kulturen er et påskudd til fotballene, det er ikke laget som er det lille ekstra.

Det er ikke slik at lederene bestemmer alt i gruppen, selvsagt kan folk juble når de vil, eller holde skjeft dersom de føler for det. Og at lederene har en fortid som kriminelle må du utype mer...
De har kanskje noen små ting på rullebladet, men dersom de har noe der så er det meste pyro og fotballbråk, kan begrunnes med at de er de mest fanatiske supporterene, selvom det egentlig ikke er noe god unnskyldning.

Du sier også at ultras-gruppene truer til seg gratis-billetter. Lurer på hvor du har dette fra?!
Stemmer nok at mange ultras grupper streiker litt innimellom, men det er som oftest pga de har lyst på de fordelene de faktisk fortjener, som eks lave billett priser. Du må huske at Ultras-gruppene i andre land er den hardeste kjernen, de som støtter laget over alt etc, då har de lov å protestere på billettprisene når klubbene lar de stige så forbaska mye som de har gjort i de store fotballnasjonene.

QuoteEller hva sier man til at ultras gjerne slåss mot andre ultras utenfor stadion midt under kampen?

Noen ultras grupper slåss av og til ja, men som oftest har dette med hooligans å gjøre, og mange hooligans er medlem i forskjellige ultras grupper. Men her smekker du egentlig alle under en kam, det er en langt større andel grupper som ikke slåss enn de som slåss. Det blir det samme som å si at dersom den ene gruppen til PSG slåss, så er alle de 10 andre gruppene like latterlige.

men nok om dette, egentlig er det stemningen jeg vil snakke om, og ikke alt det negative som skjer utenom det. Men dersom du har lyst Ã¥ se noen lyspunkt utenfor stemning, sÃ¥ kan du ta en titt pÃ¥ andre lag som Austria Wien, Balkan land, Frankrike etc etc.  Og alt det negativer er noe vi bare kan droppe uansett, tviler ogsÃ¥ pÃ¥ at det noen gang vil bli slik her.


Grunnen til at jeg er for ultras kultur er at jeg ser det som en mulighet til å bedre den triste stemningen vi har på stadion. Har endå til gode å høre noen andre forslag!!!

At ultras-grupper engasjerer bare en liten saueflokk blir helt feil. Kan poste noen bilder som eksempel:
http://img224.imageshack.us/img224/7264/73ip.jpg
http://img224.imageshack.us/img224/2706/53xo1.jpg
http://img224.imageshack.us/img224/8444/35gx1.jpg

De fleste gruppene har som mål å dra med seg hele stadion, noe faktisk mange grupper har klart, hvertfall noen ganger iløpet av kampene.
Eks. Noen grupper som får ALLE supporterene på stadion til å hoppe, har sett dette flere ganger i det siste! de har vekselsang mellom begge kortsidene, eks Lyon, Saint Etienne osv.

SÃ¥ var det dette med Capo.
Vet at noen grupper bruker capo til å starte alle sangene sine, noe jeg mener er feil, men det er også grupper hvor capoen kun starter sanger når det er stille! Det er her jeg mener vi kunne trengt litt hjelp.

Som oftest når vi spiller bra så starter folk sanger, men noen ganger (etter en scoring eks), så startes det 5-10 forskjellige sanger bare på BBB feltet! Då kunne det kanskje vært en ide å hatt en capo som dro i gang en sang hvor han synger den første setningen slik at alle får det med seg. Då vil det bli mye bedre trøkk samtidig som folk synger samlet!

En annen ting er all den dødtiden vi har på stadion når laget vårt ligger under med 1 mål, eller har uavgjort. Då pleier det å være stille på stadion, men skal ikke vi være den 12 man som støtter laget? jo, og då kunne vi trengt en person som dro i gang folk på noen sanger! Når folk ser en person på muren som starter en sang så blir automatisk flere med å synger enn dersom en person starter en sang litt borithjørnet som ingen ser, i tillegg blir det ikke skikkelig trøkk i første verset når sangene starter slik.

Det er ogsÃ¥ et problem at folk starter de samme sangene om og om igjen. eks 16mai, dÃ¥ finner du mange smÃ¥ grupper som alltid skal starte sanger, noen av de kan kun Heia Brann, og dersom de synger høyest, sÃ¥ synger folk som oftest med pÃ¥ heia Brann, selv om den er blitt sunget 100214 ganger før! DÃ¥ kunne vi trengt en person med litt mer variert sangbok, samtidig som at folk lytter til han isteden for den lille fyllegjengen.  En caop kan ogsÃ¥ lettere starte vekselsang, dÃ¥ gir han tegn til nÃ¥r folk skal synge og nÃ¥r folk skal holde skjeft! DÃ¥ slipper vi alt det rotet som oppstÃ¥r nesten hver gang vi skal starte en vekselsang!.
I tillegg virker det engasjerende for mange å se og høre hva fyren på muren driver med.

En capo kan også være nyttig under tifo, eks han får alle til å kaste craprullene samtidig, han kan si når folk skal snu mosaikkarkene dersom vi har snumosaikk etc.



Megafon trenger vi ikke, så stor er ikke stadion vår, og skulle vi bruke det så skal capoen KUN synge i begynnelsen av sangen og muligens dersom sangen holder på å dø ut. Med andre ord, det helt motsatte av hva RBK`s capo klarte å prestere.

Så var det hopping og flere sanger, samt klappe i takt! Dette er noe vi trenger av, det ser bedre ut og det kan høres bedre ut, samtidig som det er gøy, kult eller hva du vil beskrive det som. Om vi skal kalle det ultras kultur eller ikke driter eg i, men mer hopping trenger vi og mer samstemt klapping trenger vi! Og igjen kommer capoen frem, for at alle skal klappe likt så trenger vi en person folk kan se på, slik at de ikke bare hører på lyden, for den er som kjent litt teig enkelte steder.

Tromme er noe vi egentlig ikke må ha, men den helper å holde takt i sangen samtidig som det høres bedre ut. Men her også finner du ulemper med noen grupper, enkelte har jo 43 trommer som trommer gjennom hele kampen uten noe synging, det er forferdelig å høre på! Det jeg vil ha er EN tromme med dyp bass som kan tromme når det skal trommes. Eks Brann *klapp* klapp*. Ikke under Byen e Bergen osv.
Regner med de fleste foretrekker en form for bass når de hører på musikk, eller har dere bare diskanthøytalere?

Flagg og bannere er også noe ultras drar med seg, og dette ser jo ærlig talt fett ut!
http://www.tifonet.it/fotousr2/7827_17072004135659.jpg


Konklusjon:
poltikk er noe negativt vi ikke trenger å ta med oss, det er noe Italienerene kan ha for seg selv.

Capo kan brukes til å starte sanger når det er dødtid, føler andre folk for å starte sanger så står de selvsagt fritt til det. Capo er heller ikke noe sjef, han er heller et alternativ til bedre stemning, samstemte sanger og "bevegelser" (armer, hopping og tifo).
Han skal ikke overdrive syngingen med megafon eller vanlige stemme, og ingen vil klare å synge 90 minutter uansett.

Tromme kan brukes med fornuft, skal ikke trommes på hver eneste sang men kun når det trengs. I tillegg skal vi ikke ha 1000 trommer som trommer i ett sett, det skal være orden pga det høres mye bedre ut!

En ultras-gruppe har ikke noe særlig behov for lederene under selve kampen, lederene kan ta seg av det økonomiske og hvordan gruppen skal fungere.

Ultras kulturen er ikke noe som bare drar med seg et minimum av supporterene, tvert imot! Her prøves det alltid å få med seg flest mulig til å synge, noe de også klarer. I tillegg har de som mål å gjøre det litt gøy under kamper, som et lite ekstra i tillegg til å støtte laget. (hopping osv).


Dette var sikkert en elendig forklaring med mye rot. Kan begrunnes med at jeg ikke er noe ekspert til å forklare skriftlig, men dere får heller spørre når dere lurer på noe, og komme med negative og positive innspill dersom dere har noen innvendinger.

Så skal eg se om eg klarer å komme opp med noen litt bedre eksempler etterhvert.

Thomas.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

C@Bøe_79

1. Sanger skal synges ikke klappes eller trommes!
2.Ultras bruker pyro,dette er uaktuelt pr dags dato i Norge!
3.Krøvel er muligens den mest spontane og kreative Brannsupporteren jeg kjenner til!
4.Man skal ikke være redd for å drite seg ut,man skal kunne synge ut spontant samme faen!
5.Ultras er på ingen måte Norsk/Bergensk-supporterkultur!
6.Og det er like mange oppfatninger om hva Ultras er som det er Ultras-grupper i Verden!
7.Forsanger: Det skal være 15 000 forsangere på Stadion,og når en føler det er dødt! Syng,ingen trenger meg eller andre til å fortelle dem at det er dårlig stemning. Alle er en forsanger,syng når DU føler det er dødt!

Tenkte jeg skulle svare på litt av det dere skrev om,politikken dret jeg godt i!


Christian
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"

Politikken finner du som oftest i Italia, er det politikk i andre land så dreier det seg mest om midre grupper, oftest hooligans som har et litt annet syn på nazismen enn folk flest. Eks Bulgaria, en del andre Balkan land osv.

I Russland har de akkurat startet å få ultras, dette pga de er lei av alt hooligans problemene som har vært før og no. Derfor starter folk ultras grupper der som skal være fredelige, men samtidig ligge på grensen til det lovlige (pyro etc) samtidig som de lager tifo.
Slik det var før i Russland så styrte hooligans alt sammen, også tifo. De sliter fortsatt med hooligans i Russland, men det går no riktig vei i det minste, mindre bråk og mer ultras.

Spania er ikke noe spesiell på vold egentlig, der er det rimelig rolig for tiden, også på tifo fronten faktisk, de var best for noen år siden, no koster det alt for mye for folk å gå på stor-kampene.

Frankrike er egentlig blandet, noen grupper som gjør det veldig bra, eks Lyon hvor de har 2 syngene sider, men i PSG f.eks er det bare rot pga noen grupper som holder med samme lag sloss! Det er jo selvsagt helt fjernt å sloss mot sine egne, og mye av grunnen til at de sloss er at den ene gruppen (Tirgis) er mest of folk med innvandrer bakgrunn.
Men så har vi jo Saint Etienne, Olympique Marseille og mange andre som har fått til en virkelig god kultur, store grupper, sammarbeid mellom gruppene og nydelig tifo samtidig som de har 2 tribuner hvor folk synge!

QuoteNår det gjelder ultras-ledernes rolle, så er ultrasgjengene hierarkiske organisasjoner med karismatiske ledere som har rykte som voldsmakere og kriminelle bosser. I Roma-klubbene rekrutteres disse fra den verste kriminelle ligaen i byen, Base Autonoma, som har gjort 33 bankran,er infiltrert av mafiaen, og har klare høyreekstreme sympatier. En av de som fikk Roma-derbyet 21/3-04 stanset, var for eksempel en fyr som er anklaget for tre mord og en rekke branner. Han er tidligere dømt til 23 års fengsel, men har sluppet fri pga manglende beviser.


Det er sant det, derfor jeg bad deg om å ikke bare se på Italia, for det er ikke slik i alle andre land. Dette med Italia kommer mye fra Mafiaen osv, egentlig bare tull hele greien, men du finner også mange gode grupper i Italia som ikke styres av vold og slikt.

QuoteNår det gjelder det med ultras som presser klubbene sine for tusenvis av gratis billetter som ultraslederne selger videre for en rimelig pris til ultrasgjengen, så gjelder dette først og fremst i Lazio, Roma og Inter. De får også klubbene til å betale togreiser og billetter til bortekamper. Høres sikkert kjekt ut det, men klubbene gjør jo alt dette for å få fred fra ultrasgrupperingene som ikke nøler med å lage bråk om de ikke får det som de vil.


Litt feil her. De presser ikke klubbene til å gi fra seg billetter, men en del grupper, som oftest de største, har avtaler med klubben om salg av billetter. Då kjøper gruppen X-antall billetter til feltet sitt for x-antall penger, og selger de videre til medlemmene sine. Dersom de ikke selger nok, går de i minus, selger de for mer enn de betalte, så går de i pluss og kan bruke det på tifo og togreiser. At klubbene betaler reiser for folk har jeg aldri hørt om så sant klubbene selv ikke har tilbudt seg å gjøre dette, eks er olympiakos hvor presidenten i klubben betalte folk til å reise på Rosenborg kampen. Dette skjer også andre steder i Europa, som f.eks Red Bull Salzburg hvor de også betaler supporterene for å reise.

Men må legge til at det har skjedd noen ganger at klubbene blir presset, men som oftest har det ordnet hvor begge parter har komt til en god løsning.
QuoteSå skriver du at det er et problem at det startes flere sanger etter scoring. Men at det går flere sanger samtidig i en sånn situasjon, ser jeg snarere som et tegn på glede, engasjement og impulsivitet. Flere sanger samtidig gir jo et herlig lydinferno. Men jeg ser selvsagt helst at hver tribune eller tribunedel synger en og samme sang.


Selvsagt er det artig rett etter en scoring når alle synger osv, men detter 1minutt så burde vi heller sunget på en sang, og ikke 3-4 sanger! eks, 3 på ss mens Hansa synger Byen e Bergen aleine, då ville det vært bedre dersom capoen kastet seg på byen e Bergen han også, slik at alle på ss kunne sunget den sammen med Hansa, i riktig tempo

QuoteEn annen ting er at det ikke er riktig at stemningen nødvendigvis er så dårlig når vi ligger under 0-1. Det er kanskje ikke så mye synging da. Men så lenge Brann jager en utligning eller et seiersmål, så pleier det å koke av engasjement. Det trenger ikke være synging for å være kjempestemning! Det holder at publikum brøler når vi angriper, har store sjanser, når en Brann-spiller blir felt, når dommeren gjør horrible feil, osv.


Der er jeg fullstendig enig, men vi har også tider hvor vi ligger under 1 et mål og folk bare står der, då er det vi trenger noen som kan dra i gang noen sanger og rop.
Er selvsagt herlig når stadion koker, selv uten sanger, men det er forferdelig når det er dødt når vi burde stilt opp som den 12 mann å hjulpet laget vårt!.

Quote


tja, men kan ikke komme på noen sanger hvor det ikke klappes, men som jeg ville brukt tromme på. Men dersom det skulle blitt et problem at folk klapper mer så kan jo bare slageren tromme i litt færre sanger, for mer klapping trenger vi ikke.
Det jeg mener med at tromme/capo kan hjelpe på klappingen er at folk klapper i takt når det skal klappes, då kan det se kult ut samtidig som det høres mye bedre ut, og sangen vil ikke gå fortere.

Rasmus_brann

Jeg mener deler av kulturenav ultras kulturen virker meget positiv. Jeg må si meg delvis enig med northside i denne diskusjonen. Hvis ultras-kulturen blir "innført"/det dannes en ultras gjeng på stadda. De kommer ikke til å presse Skb for gratisbilletter, borteturer sponset av de osv. Det er ikke poenget å kopiere Ultras helt.... Ta deler av kulturen og la vær å ta andre deler. F.eks jeg kjenner en del folk som driver med hip-hop men de røyker ikke crack og skyter folk fordi div. rappere i USA gjør det.


Nå er jeg en som synts trommer kan brukes, men då skal de faen meg brukes riktig!!!! De skal ikke brukes hele tiden, de skal ikke brukes som erstatning for klapping, og ikke noe "bom, bom, bombombom, bom bom bom bom, bom bom, Brann!!!" Det e stygt. Ikke noe Bodø Glimt/hånball prosjekt her. De skal brukes til å holde takten, og få en dypere lyd, ikke skarptrommer. Skal skarptrommer brukes skal "peisen" av...!


Jeg synts også Capo med megafon kan brukes, men kun når det skal innføres nye sanger, evt. sanger som ikke kommer lett i gang. Eller på store tifo-prosjekter. På ss trengs det ikke capo til alle sanger, det er nok initiativ mennesker der som synger opp med mandige stemmer. Capo kan også ta initiativ til sanger hvis temningen synker.


Og når det gjelder pyro og slikt, så skulle det vært lovlig så lenge det var visse regler innenfor rimelighetens grenser... Synts no det e greit med litt ulovlig blussing inniblant og, selv om det er en risiko, og det kan gå utover SKB økonomisk. Men ikke hver kamp, (ikke at det kommer til å skje med det første)
et e ikke tvil at det går ann, så lenge hjertet står i Brann!

MyWay

Hva skulle vi tatt med oss av politiske meninger da? For å ære helt ærlig, ingen av oss er verken ekstremt venstrevridde eller høyrevridde, det har aldri vært noe grunnlag for slik her i Norge. Så alternativet hadde blitt å representere enten FRP eller SV på tribunen ;-)

Ikke har vi tradisjon for å være voldelige heller. Men noen unntak, som f.eks disse casualsene som holder til på Felt-Z. Jeg kjenner en noen av disse, og vet at det ikke er så fryktelig seriøst det heller, ikke voldsbruken ihvertfall. LKøpr rundt med de i Oslos gater før cupfinalen, og det hele endte med at jeg bare stakk.. det var ikke noe for meg.
Poenget mitt er at denne casualskulturen er her allerede, og er langt mer negativ enn ultraskulturen. Den stammer forresten fra de britiske øyer!

I skandinavia ser vi faktisk en mix mellom de to kulturene. Pentkledde som er med i ultrasgrupper.. kan være en farlig kombinasjon.

krøvel vellevold

Quote from: "MyWay"Hva skulle vi tatt med oss av politiske meninger da? For å ære helt ærlig, ingen av oss er verken ekstremt venstrevridde eller høyrevridde, det har aldri vært noe grunnlag for slik her i Norge. Så alternativet hadde blitt å representere enten FRP eller SV på tribunen ;-)

Ikke har vi tradisjon for å være voldelige heller. Men noen unntak, som f.eks disse casualsene som holder til på Felt-Z. Jeg kjenner en noen av disse, og vet at det ikke er så fryktelig seriøst det heller, ikke voldsbruken ihvertfall. LKøpr rundt med de i Oslos gater før cupfinalen, og det hele endte med at jeg bare stakk.. det var ikke noe for meg.
Poenget mitt er at denne casualskulturen er her allerede, og er langt mer negativ enn ultraskulturen. Den stammer forresten fra de britiske øyer!

I skandinavia ser vi faktisk en mix mellom de to kulturene. Pentkledde som er med i ultrasgrupper.. kan være en farlig kombinasjon.


Nå var ikke poenget mitt at jeg er redd for at vi skal få italienske tilstander i Norge. Jeg ville bare finne ut av om dere ultras-tilhengere har HELE ultras-pakken som forbilde, eller om det kun går på det stemningsmessige. Dessuten er det greit å vite hvor mye bruk av capo, megafon og tromme det ønskes fra dere. Heldigvis har Northside gitt inntrykk av at han kun vil ha en moderat bruk av denslags, og at han heller ikke har HELE ultraskulturen som forbilde.
Legg ned hele klubben!

Brann-Peter!

Nå som du krøvel har sagt hvordan du IKKE vil ha det på stadion, så vil jeg gjerne høre hvordan du VIL HA DET. Hvordan vi skal få gjort noe med cafè-stemningen på stadion?
er ikke sint eller irritert, men har bare ikke sett at du har komt med ytringer på akkurat hvordan du mener stemningen etc. skal være, og ikke hvordan den ikke skal være.
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

Northside

Quote from: "krøvel vellevold"Heldigvis har Northside gitt inntrykk av at han kun vil ha en moderat bruk av denslags, og at han heller ikke har HELE ultraskulturen som forbilde.


riktig det.
Kan si det slik at deler av ultras kulturen er ganske artig, og litt engelsk stemning skader aldri... Eg kan godt kose meg foran TV-en mens eg ser en engelsk kamp hvor stemningen er elektrisk, men samtidig liker eg ultras kulturen ganske mye også, så en planding her hvor vi tar med oss de beste fordelene fra hver kultur er i mini øyne perfekt, samtidig som det kanskje vil bedre stemningen på stadion. Engasjere litt mer folk osv.

Anyway, du Krøvel har jo alltid mye å si her inne (ikke negativt ment), men tror ikke du har sagt hva du mener kan bedre stemningen og muligens hvilken type stemning du foretrekker. (selv om eg kan tenke meg du heller litt mot engelsk :wink: )

MyWay

Han har vel gitt uttrykk for at han vil ha "engelsk stemning" på stadion. Dvs. mannfolk med hår på brystet som synger høyt og tydelig. Jeg er helt enig med han på det. Det er veldig ønskelig! Men i tillegg til dette kan vi jo ha flagg, litt hopping, kanskje også litt pyro i ny og ne.. Så dropper vi dette med politikk og vold, for det er ærlig talt bare tull å holde på med.

Yngve

Poenget til Krøvel er vel at han vil at stemmninga skal vere spontan (britisk), og ikkje arangert og monoton som han, og fleire med han, fryktar at det vert med ultrasopplegget dykkar.

krøvel vellevold

Problemet med SS er at det står for mange der som ikke gidder å åpne kjeften. De står der åpenbart for å preike med kompiser. Disse vil garantert ikke åpne kjeften om man har aldri så mye capo, tromme og megafon. Dessuten er utformingen av tribunen veldig dårlig. Tror det kan bli MYE bedre når vi flytter til Nedre Hansa. Der kan vi stå mer kompakt. Dessuten vil utsikten til banen bli bedre, og pga setene så får man "god" plass. De to sistnevnte punktene vil forhåpentligvis gjøre supportergjengen til noe mer attraktivt for folk som vurderer for/mot å stå med oss. De gangene vi har stått på Nedre Hansa (e-cup og enkelte cupkamper) syns jeg SS har fungert veldig bra. Hvis forbedrede tribuneforhold kan gjøre gjengen mer samstemt og lokke flere til å stå med oss, vil vi fremstå som en bedre supportergjeng. Og da vil dette i sin tur lokke enda flere til å bli med. Og da blir vi enda bedre, osv. Slik det er nå, fremstår gjengen så dårlig at det ikke er noen potensielle nye som syns det er noe interessant å stå med oss. Pga flyttingen neste år, syns jeg ikke det er noe poeng å foreta seg noe nytt med en gang. Vi starter på en måte på 0 og med blanke ark neste år!

Når det gjelder organiseringen av syngingen, gjør det ikke noe om man gir et hint til dem rundt seg om hvilken sang man har tenkt å starte. På denne måten blir sangen startet av f.eks. 5-10 stykker i stedet for 1. Dermed vil flere mennesker høre starten på sangen. De som starter sangen må stå sentralt, men et stykke bak, slik at så mange som mulig kan høre dem. Dette er noe helt annet enn å ha en fyr foran supportergjengen og med ryggen mot banen. Det virker så konstruert. Dessuten vil en capo gjøre at ingen andre gidder starte sanger. Da blir det capoen som styrer showet, og da syns jeg det blir kor-aktig.

Trommer som dundrer i ett kjør, er plagsomt. Megafon-gauling er også ganske fælt å høre på. Det gir en skjærende og metallisk lyd. Dessuten er det et kunstig hjelpemiddel på linje med mikrofoner og høyttalere. Fotballsang skal være unplugged og akustisk. En annen ting er at man med megafon risikerer at det er noen som "bare skal tulle og være moromann" og bruke den til å være konge for et øyeblikk, og da blir det bare teit.

Dessuten vil jeg ikke ha sånne evighetssanger som Kanari holder på med. Det er gale nok at de er storforbrukere av uttrykk som "forza", "allez-allez" og "chalala", men de synger jo om og om igjen i 15-20 minutter! Sånt dreper jo all innlevelse, entusiasme og impulsivitet. Det skjer jo stadig noe i kampen som er verd et rop, en sang, et protestbrøl eller tilrop/kommentarer fra den enkelte. Evighetssanger stopper jo alt sånt! Vi er jo der for å kommentere hendelsene på banen på vår måte, ikke for å synge i kor (fortsette å synge sangen uansett hva som skjer på banen).
Legg ned hele klubben!

Northside

Synge non-stop uansett hva som skjer vil aldri skje i Bergen uansett, det er meg og nesten alle andre alt for engasjert til for å klare, hehe.

Det som er fordelen med capo som står på muren er at han kan gi tegn til at no skal vi synge, folk ser han og starter då samtidig. Men at han skal være sjefen og styre all syngingen er jeg imot, han kan heller være den som drar oss i gang når stemningen er laber, eller som kan komme inn å finjustere litt på syngingen, eks tempoet når vi synger "Byen e Bergen" med Hansa, veksel sang eller når det synges 2-3 forskjellige sanger. Selv om capoen starter noen sanger av og til, så er jeg rimelig sikker på at andre vanlige folk ikke vil slutte å starte sanger de også...

Men som du sier, ss er en elendig tribune, men vi hadde stemning der før, så vi har hvertfall potensialet til å gjøre noe med stemningen. Det er tross alt et helt år igjen før vi flyttes, og noe bør gjøres med stemningen for den kan ikke være slik som i fjor.

Lange forza allez sanger liker ikke eg heller, det er mye bedre med tekst til, noe som engelskmennene er flinke til.

Skulle det noen gang brukes megafon, så vil jeg hvertfall at den kun brukes på de første ordene i sangen slik at alle får det med seg, og når vekselsang startes eller tifo utføres, utenom det trenger vi ikke megafon, hvertfall ikke på ss.

Og til Yngve:
Tror aldri stemningen kommer til å ble "arangert" påstadion til tross for litt mer ultras kultur, det er heller ikke noe vi vil ha. Men litt mer finjustering på sangene kan være bedre enn surr og ingen synging.

paf

Siden jeg også er en av de med svært lang fartstid på SS tillater jeg meg også å mene litt.

Vi har en del problemer på Store Stå. Det jeg tror er det viktigste er som Krøvel er inne på. Det er for få som er opptatt av å skape stemning og for mange som er der for å oppleve den. Jeg er ikke tilhenger av noe RedArmy-regime der du ble hudflettet hvis du ikke sang med på hver eneste sang, men jeg ønsker at hver enkelt går i seg selv og spør om jeg ønsker å bidra til å skape stemning. Hvis ikke bør man strengt tatt finne seg en annen plass å oppleve kampen fra. Store Stå skal være tribunen for de som ønsker å støtte laget verbalt. Det tror jeg egentlig mange fler enn de som faktisk åpner kjeften i dag ønsker å være med på. Men det er et problem at sangene som startes er for spe, at det startes feil sanger i feil sammenheng (som flere har vært inne på - du synger ikke "Jobbe Brann" når vi leder 4-0 og overkjører motstanderen) og at en del sanger og rop startes for ofte. Disse tingene handler om at det er for få kulturbærere på tribunen i forhold til de som ikke er det. Det er IKKE et problem at vi har for få sanger - sangboken er omfattende (Og Krøvel har sannelig bidratt med sin del) - selv om det ikke betyr at de er kjent for alle. Igjen en jobb for kulturbærerne.

Som Krøvel er jeg en av de gamle, gretne gubbene som vil ha ekte stemning - ikke noe koreografert vrøvl. Jeg vil ha en tribune som trøkker til og skremmer motstanderen nesten inn i garderoben igjen.

Jeg er også en av de som synes tradisjoner er verdt å ta vare på - spesielt i Bergen. Vi har en tradisjon for stemningsskapning på Stadion som sier at stemningen skapes der og da av oss som gruppe. Vi har ikke brukt musikkinstrumenter, roperter, oppmikking, blåsehorn (heter det det?), rangler eller capoer. Sånn vil jeg gjerne at det skal fortsette, selv om jeg er pragmatisk nok til å kunne ønske å gjøre enkelte tekniske grep for å få bedre samsynging på tribunen.

Et virkemiddel som har vært brukt med hell på andre tilsvarende tribuner som vår er rett og slett å utstyre en del folk som starter sanger med Walkie-Talkie. Et av hovedproblemene våre i forhold til å skape trøkk er jo nettopp det at du ikke hører hva som synges 20 meter bortenfor deg, og det blir ganske lite samkjørt. Med WT unngår man det problemet hvis de aktuelle personene er spredd bortover tribunen. Vesentlig mer effektivt enn en løk som står med ryggen mot banen.

Til Ultrasgjengen ønsker jeg å si følgende: Kjør på. Bruk for Guds skyld hva dere ønsker, men ikke gjør det sånn at det ødelegger for oss andre. Respekter at dere går inn i et område med en lang tribunekultur (20 år neste år) og la være å prøve å kuppe den. Finn deres egen identitet, men hold den unna den syngende midten av SS. Hvis det er det folk vil være en del av så kommer de uansett. Hvis ikke blir dere 10 stykker i et hjørne... Hva med å etablere dere i den enden av SS som er nærmest klokkesvingen. Der blir det sannsynligvis minst trangt i år og gode muligheter for både å holde opp to-stangsflagg og å spille på instrumenter. Og husk Knut Waldes meget kloke ord: "Den som trekker seg nå, er feig!"

MyWay

QuoteTil Ultrasgjengen ønsker jeg å si følgende: Kjør på. Bruk for Guds skyld hva dere ønsker, men ikke gjør det sånn at det ødelegger for oss andre. Respekter at dere går inn i et område med en lang tribunekultur (20 år neste år) og la være å prøve å kuppe den. Finn deres egen identitet, men hold den unna den syngende midten av SS. Hvis det er det folk vil være en del av så kommer de uansett. Hvis ikke blir dere 10 stykker i et hjørne... Hva med å etablere dere i den enden av SS som er nærmest klokkesvingen. Der blir det sannsynligvis minst trangt i år og gode muligheter for både å holde opp to-stangsflagg og å spille på instrumenter. Og husk Knut Waldes meget kloke ord: "Den som trekker seg nå, er feig!"


Det er jo ingen som har sagt at vi skal spille på instruneter. Det er jo bare forslag til hvordan SS kan bli bedre som kollektiv. Tromme har jo for lengst blitt nedstemt av dere eldre, så jeg tviler på at det kommer til å bli innført. Du snakker selv om walkie talkie som et verktøy, og burde vel kanskje da også ta iniativ til å få dette på plass da. For det nytter ikke å stemme ned alt, og ikke gjøre noe selv.

Det er heller ingen som ønsker å "kuppe" SS, selv om det kanskje kunne latt seg gjøre. Det virker som om det er et slags vakuum der nå, som trengs å gjøres noe med. Jeg personlig er stolt av den tradisjonen som SS har, og ønsker mest av alt å bygge videre på den tribunekulturen som allerede er der. Så jeg må innrømme at jeg ikke støtter alle forslagene som kommer her selv. Det har også mye med det å gjøre at jeg ønsker ikke å være en del av en gruppe som blir mislikt av resten av SS på grunn av at vi fremstår som kontroversielle. Vi må jo finne en balanse.
Så er det jo også slik at denne ultrasgruppen er relativt liten, og vil nok ikke vokse seg stor over natten heller, så vi trenger å fremstå som en positiv gjeng som trekker til seg flere folk.

Hvor vi plasserer oss mÃ¥ bli opp til oss selv. Ingen kan fortelle meg hvor jeg skal sÃ¥, men samtidig er ikke jeg interessert i at folk skal bli sure og forbanna, sÃ¥ det mÃ¥ vi nesten diskutere litt. Jeg er helt ny blandt ultrasene, sÃ¥ jeg skal ikke uttale meg for mye om slike ting enda.  

Og til slutt; hva mener du med å ødelegge for dere andre?

MyWay

Quote from: "NorthsideFCDH"

Det som er fordelen med capo som står på muren er at han kan gi tegn til at no skal vi synge, folk ser han og starter då samtidig. Men at han skal være sjefen og styre all syngingen er jeg imot, han kan heller være den som drar oss i gang når stemningen er laber, eller som kan komme inn å finjustere litt på syngingen, eks tempoet når vi synger "Byen e Bergen" med Hansa, veksel sang eller når det synges 2-3 forskjellige sanger. Selv om capoen starter noen sanger av og til, så er jeg rimelig sikker på at andre vanlige folk ikke vil slutte å starte sanger de også...


Hadde ikke vært meg imot om vi kunne hatt en "sjef" som styrte en del av sangene. De fleste grupper og organisasjoner har en sjef som styrer showet. Kan ikke se at det er så anderledes når det kommer til syngende grupper som SS.

Jeg tror at veldig mange her inne er litt sur og trasig når det gjelder capo, fordi capoen skal styre showet, og da styrer de liksom deg og meg også. Jeg er 100% sikker på at det er dette som er hovedgrunnen til at en god del folk er negative.

krøvel vellevold

Quote from: "paf"Men det er et problem at sangene som startes er for spe, at det startes feil sanger i feil sammenheng (som flere har vært inne pÃ¥ - du synger ikke "Jobbe Brann" nÃ¥r vi leder 4-0 og overkjører motstanderen) og at en del sanger og rop startes for ofte.  

----
Jeg er ogsÃ¥ en av de som synes tradisjoner er verdt Ã¥ ta vare pÃ¥ - spesielt i Bergen. Vi har en tradisjon for stemningsskapning pÃ¥ Stadion som sier at stemningen skapes der og da av oss som gruppe. Vi har ikke brukt musikkinstrumenter, roperter, oppmikking, blÃ¥sehorn (heter det det?), rangler eller capoer. SÃ¥nn vil jeg gjerne at det skal fortsette,  

----
Til Ultrasgjengen ønsker jeg Ã¥ si følgende: Kjør pÃ¥. Bruk for Guds skyld hva dere ønsker, men ikke gjør det sÃ¥nn at det ødelegger for oss andre. Respekter at dere gÃ¥r inn i et omrÃ¥de med en lang tribunekultur (20 Ã¥r neste Ã¥r) og la være Ã¥ prøve Ã¥ kuppe den.  "
Legg ned hele klubben!

MyWay

Joda, jeg er enig. Vi er jo bergensere og kommer alltid til å være nokke for oss sjøl :)

Ultraskulturen er jo ikke utbredt i Norge, og husk at vi en gang adoptere stilen vår fra england. Om en stund vil det jo endres uansett.. jeg tenker på når dere er 60år og vi nærmer oss 40. Så det å forhindre nye ting er litt håpløst.. Jeg tror ikke at Brann eller supporterne kommer til å miste identiteten på grunn av dette, for det er det jo ingen som ønsker!

krøvel vellevold

Quote from: "MyWay"Om en stund vil det jo endres uansett.. jeg tenker pÃ¥ nÃ¥r dere er 60Ã¥r og vi nærmer oss 40. SÃ¥ det Ã¥ forhindre nye ting er litt hÃ¥pløst..  !


Så dere er sånn ca 9-10 år gamle altså?

Og selvsagt kan man ikke hindre at verden forandrer seg . Men når det gjelder fotball og supporteridentitet, er tradisjoner veldig viktig.
Legg ned hele klubben!

Northside

Ser bare ikke grunnen til å viderføre en tradisjon som rett og slett ikke fungerer hos oss.

DÃ¥ blir det heller slik:
1) Vi er blandt de dårligste gruppene sangmessig pga vi holder oss til engelsk tredisjon og klarer ikke å fornye oss.


Skulle gjerne holdt oss til tradisjoner eg, men ser ikke poenget med å holde på en tradisjon når den ikke fungerer, då har vi ikke noe å være stolt over. Og i tillegg når 80% av de som maser om tradisjoner sitter seg på hansa å holder skjeft, så begynner eg virkelig å lure på hvilken tradisjoner de snakker om!

En ting er å ha en tradisjon, men når den ikke virker så må vi prøve litt nye ting for å se om det kan forbedre stemningen, men vi snakker ikke om å fornye oss helt med en gang, heller prøve ut forskjellige ting for å se om det blir bedre.
Hjelper ikke å si at stemningen suger men at vi ikke skal gjøre noe med det pga tradisjoner.....

RC

Vel, om den egenglske stemningen. Hvorfor er den slik?

De brukte bannere og mange flagg der også før, helt til "alt" ble ulovlig der nede. Det er ikke at de ikke liker det, de har ikke lov! De har regler for hvor store flaggene skal være og lengden på stangen osv.

Se bare når engelske lag spiller borte i Europa cupene, mange flagg og bannere. For ikke å snakke om landslaget...

Og her skal vi herme etter reserveløsningen til engelsk fotball?

Nei, stå på ULTRAS!

Nixon

Quote from: "paf"Vi har en del problemer på Store Stå. Det jeg tror er det viktigste er som Krøvel er inne på. Det er for få som er opptatt av å skape stemning og for mange som er der for å oppleve den.


I vårsesongen kan det godt bli en del som ikke har noe annet valg enn SS. Med bare en håndfull sitteplasser igjen vil det nok komme mange sjeler på SS som aldri har stått der før. Og hvis gjerdene skal ned kan det bli riktig så spredt synging, selv på midten.

Når det gjelder Ultras hadde den uansett blitt så utvannet i Bergen at jeg ikke helt kan skjønne at de kunne kalt seg Ultras. Men de kunne jo tatt en prat med styret i BBB som sa på årsmøtet at de skulle starte en forsangergruppe. Da kunne "ultras"-gutta fått prøvd ut litt av capo-drømmen sin den veien.
Rød makt på Hansa

Northside

Quote from: "Nixon"
I vårsesongen kan det godt bli en del som ikke har noe annet valg enn SS. Med bare en håndfull sitteplasser igjen vil det nok komme mange sjeler på SS som aldri har stått der før. Og hvis gjerdene skal ned kan det bli riktig så spredt synging, selv på midten.

Når det gjelder Ultras hadde den uansett blitt så utvannet i Bergen at jeg ikke helt kan skjønne at de kunne kalt seg Ultras. Men de kunne jo tatt en prat med styret i BBB som sa på årsmøtet at de skulle starte en forsangergruppe. Da kunne "ultras"-gutta fått prøvd ut litt av capo-drømmen sin den veien.


At ordet ultras blir brukt er vel pga det ikke er noen andre ord å beskrive den kulturen med. Brann fanaticos sydlandskstemning blir litt rart i mine øyne :wink:

Men som du sier, kan bli spennende å se hvordan ss blir med mange nye folk, kanskje flere synger, eller kanskje stemningen blir verre.

Og til RC:
Det er ikke bare flagg størrelser de har regler om. Den sykeste regelen er jo at de ikke får lov å stå under kamper, dermed ingen hopping. De får ikke bruke capo og hvertfall ikke megafon. De får ikke ta med inn trommer og de får ikke ha så mye tifo. Til og med vanlig mosaikk blir nektet enkelte steder!

Det er jo artig å se engelskmenn i europa, då er det bannere, flagg, bluss enkelte steder, har hørt tromme, hvertfall fra landslaget og noen andre klubber og de bruker capo (men har ikke sett med megafon endå).

RC

Quote from: "NorthsideFCDH"
Og til RC:
Det er ikke bare flagg størrelser de har regler om. Den sykeste regelen er jo at de ikke får lov å stå under kamper, dermed ingen hopping. De får ikke bruke capo og hvertfall ikke megafon. De får ikke ta med inn trommer og de får ikke ha så mye tifo. Til og med vanlig mosaikk blir nektet enkelte steder!

Det er jo artig å se engelskmenn i europa, då er det bannere, flagg, bluss enkelte steder, har hørt tromme, hvertfall fra landslaget og noen andre klubber og de bruker capo (men har ikke sett med megafon endå).


Riktig!

Så de som vil ha engelsk stemning her, bør tenke seg litt om. De er veldig begrenset og derfor er den slik den er.
Vi må ta i bruk det vi har lov til. I England har de ikke lov til noe, derfor synger de bare. Alt blir sett på mulige våpen. Blir for dumt å ha de som forbilder, de har helt andre omstendigheter.

DJ_ADG

Litt om engelsk supporter kultur som har tatt i bruk mer tifo de siste årene;

Crystal Palece
http://img457.imageshack.us/img457/9876/15li4pc.jpg
og mange husker vel kansje FA-cup finalen de spillte mot Man Utd der kampen ble forsinket pga masse ballonger

ACCRINGTON STANLEY
http://img177.imageshack.us/img177/1049/home10bw.jpg
http://img177.imageshack.us/img177/8060/a2tn.jpg

YORK CITY
http://img527.imageshack.us/img527/7275/dsc002390xa1kc.jpg
http://img498.imageshack.us/img498/1026/mf5ie.jpg

ALDERSHOT
http://img22.echo.cx/img22/8614/sfeeraktie3gz.jpg
http://img82.imageshack.us/img82/6193/2b1d887919tv.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v505/FLAGBOY/part%202/CRW_1422.jpg

MIDDLESBROUGH FC
http://img249.echo.cx/img249/9621/42pq.jpg

STOCKPORT COUNTY
http://img139.imageshack.us/img139/6315/bury00080tc.jpg
http://img412.imageshack.us/img412/9969/dscf59867cn.jpg

SUNDERLAND AFC
http://img150.echo.cx/img150/8286/17tv.jpg

LEEDS UNITED
http://img8.exs.cx/img8/3987/ultrawhiteflag2mj.jpg
http://img8.exs.cx/img8/9317/uw22ri.jpg

Skotland;
ABERDEEN FC
http://img206.imageshack.us/img206/643/tifofoto39c5ox.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/3994/tifofoto39c8yj.jpg
http://img256.imageshack.us/img256/5286/10212603ef.jpg
http://img386.imageshack.us/img386/3840/ultrastifopic1qb.jpg

GLASGOW RANGERS FC
http://img56.imageshack.us/img56/6913/tifofoto39c7jx.jpg
http://img55.imageshack.us/img55/4926/tifofoto39c6rs.jpg
http://img236.imageshack.us/img236//23oi.jpg
http://img446.imageshack.us/img446/2236/147wq.jpg

Celtic
http://img132.imageshack.us/img132/8811/tifofoto39c2wk.jpg
http://img70.imageshack.us/img70/9582/tifofoto39c5qh.jpg
http://img70.imageshack.us/img70/4615/tifofoto39c9fa.jpg
http://img256.imageshack.us/img256/7843/keanodisplay4kl.jpg
http://img64.echo.cx/img64/6931/ourcolours787fo.jpg

Irland¨
Cork City
http://img226.imageshack.us/img226/3846/125gr.jpg
http://img205.imageshack.us/img205/3945/tifofoto24vh.jpg
http://img205.imageshack.us/img205/7610/tifofoto72kg.jpg

SHAMROCK ROVERS
http://img68.echo.cx/img68/9605/12zt.jpg
http://img348.imageshack.us/img348/7385/cf028zq.jpg
http://img252.imageshack.us/img252/6923/23qq.png


Sånn dere ser, tifo é på god vei inn i Britisk/Irsk supporter kltur
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

krøvel vellevold

Quote from: "NorthsideFCDH"Ser bare ikke grunnen til å viderføre en tradisjon som rett og slett ikke fungerer hos oss.

DÃ¥ blir det heller slik:
1) Vi er blandt de dårligste gruppene sangmessig pga vi holder oss til engelsk tredisjon og klarer ikke å fornye oss.


Skulle gjerne holdt oss til tradisjoner eg, men ser ikke poenget med å holde på en tradisjon når den ikke fungerer, då har vi ikke noe å være stolt over. Og i tillegg når 80% av de som maser om tradisjoner sitter seg på hansa å holder skjeft, så begynner eg virkelig å lure på hvilken tradisjoner de snakker om!

En ting er å ha en tradisjon, men når den ikke virker så må vi prøve litt nye ting for å se om det kan forbedre stemningen, men vi snakker ikke om å fornye oss helt med en gang, heller prøve ut forskjellige ting for å se om det blir bedre.
Hjelper ikke å si at stemningen suger men at vi ikke skal gjøre noe med det pga tradisjoner.....


Hør her! Det er ikke "den engelske tradisjonen" sin skyld at stemningen er dårlig. Så lenge den fungerer perfekt andre steder, og man strengt tatt ikke trenger å gå lenger enn til Oslo og Klanen for å se at det går helt fint å lage trøkk uten capo, megafon og tromme, så må man vel rett og slett spørre om det er "tradisjonen" det er noe galt med, eller om det er folk på SS det er noe galt med. Problemet er, som jeg har sagt før, at det står for mange folk der som ikke er interessert i å synge, at det står for mange mennesker der med lyse og svake stemmer (jenter og fjortiser), at det står for mange der uten peiling på supporterkultur, og at vi står på en tribune som er lite egnet for samstemt sang og lite egnet for å lokke folk som har lyst til å ha et godt utsyn over banen. Tror ting vil bli merkbart bedre når vi flytter over til Hansa. Da er jeg også sikker på at en del gamle Store Stå'ere vil kunne tenke seg å bli med igjen. Vi vil heller ikke bare bli en større gjeng, men jeg tror også at andelen menn vil øke. (Omtrent alle jenter som går på Stadion står jo allerede på SS, hehe...) Dermed vil kvaliteten øke, og det vil i sin tur friste flere til å joine supportergjengen. Uansett: At det er dårlig stemning på SS, kan ikke skyldes "den engelske kulturen", så lenge de får den til andre steder!
Folk på SS må rett og slett bare gå i seg selv og ikke bare stå der og holde kjeft!

Når det gjelder tifo, bluss og hopping, så er dette ting jeg IKKE er imot! Jeg er faktisk veldig FOR! Men det er tross alt LYDEN som er viktigst!

Jeg syns uansett ikke vi trenger å foreta oss noe drastisk med SS før vi har flyttet over til Hansa og sett om ikke det blir mye bedre der!
Legg ned hele klubben!

Go Up