• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Danny1

Quote from: Negreb on March 01, 2019, 19:11:53 PM«Sikkerhetssonen(avstand fra sidelinjen/dødlinjen til nærmeste hindring)bør være 5 m bak mållinjen og 4 m utenfor langsidene.»

Teleskopbomliften du ser på det ene bildet er 2,42m bred. Sleng på en meter til så er det ca 3,5 meter fra mur til sidelinje.

Brann.no (https://www.brann.no/nyheter/alt-om-byggeplanene) Under "Slik får vi en mer intim stadion":
"Rad 1 på den nye Fjordkraft-tribunen vil komme seks meter fra sidelinjen (fire meter lovfestet sikkerhetssone pluss to meter til reklame, ballhentere, TV-kamera etc)..."

6 meter. 4 meter er regelverket. Så er spørsmålet er hvor mye plass av de 2 resterende meterne ballehenterne/TV egentlig trenger.
"It's important to win home... Home is our Garden" Ali Ahamada

Negreb

Så fra hvor teller man rad 1? Jeg tipper fra ryggen på setet, eller nedtrinnet fra rad 2 om du vil. Det passer også ganske bra med de visuelle målingene man kan gjøre ut i fra bildene over.

Finfin respons

Ingen grunn til å tvile på blåmannen. God latin dette.

Men på motsatt langside er det enda større avstand mellom linje og tribune, så jeg har lurt litt på om det etterhvert blir en flytting av spilleflaten mot nord ved neste kunsgressdebattkorsvei.

Og muligens en drøy meter mot ulriken for skjønns skyld. Greit med litt fleksibilitet for slikt.
Kanskje.

Finfin respons

Jeg tror vi skal være glade. Det er god sikt fra første rad, omtrent som på gamle sitte, bare mye nærmere. Jeg satt på gamle rad 3 et år og det var finfint. Vi får en tilskuerkapasitet nå som også fordrer intimitet. Vi kan alle drømme tilbake til Brann Viking i 1996, men dette er helt passe. Så håper jeg at det blir enda bedre kok med lukket langside, bra tifo og mer av alt som gjør Brannkamp til noe spesielt og magisk.
Og så flotte banner!
Kanskje.

Danny1

Quote from: Finfin respons on March 02, 2019, 12:17:00 PMJeg tror vi skal være glade.

Jeg er glad, stadion ser bedre ut enn noen gang.

Poenget mitt var å få frem: dersom det en senere gang gjøres utbedringer, håper jeg at de vurderer den muligheten for å gjøre stadion enda mer intim.

Vet ikke om Viking i 1996, Finfin Respons, men i denne videoen fra 1992 er helt helt helt perfekt ang intimitet https://www.youtube.com/watch?v=bDiv0pIqVwo
"It's important to win home... Home is our Garden" Ali Ahamada

Gulløl

March 02, 2019, 14:25:41 PM #8405 Last Edit: March 02, 2019, 14:30:27 PM by Gulløl
En gang var sidelinjen så nær reklameskiltene som vi hang over at vi kunne dra linjemannen i skjorten noen ganger. Det var et tøft liv å være å være linjemann på Brann Stadion i tidligere tider med så mye nærkontakt med publikum. Har snakket med en som var linjemann på Stadion på 70-80 tallet og det var ikke bare skjortedraging det var snakk om men også spyttklyser, mynter, bruskorker, glassflasker og haugevis med bergenske skjellsord. Men nå er alt så meget bedre med 6 meter avstand til sidelinjen. Men det var nå gøy før, utrolig enkelt å storme banen var det også før de første gjerdene kom opp på 80-tallet  : )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Giles

Tja, Danny demonstrerte noen fine poenger. Det handler ikke om å gjøre alle til lags, men enkel optimalisering av en ganske fin stadion, som absolutt ser bedre ut med hybler enn man kunne frykte.

Optimist

Finnes det noen flottere hybel-stadioner enn Brann stadion?
Kokende idiot

Nixon

Quote from: Giles on March 02, 2019, 21:43:03 PMmen enkel optimalisering av en ganske fin stadion

Er det virkelig optimalisering å gi den nederste raden dårligere utsikt enn det den nederste raden har i dag?
Rød makt på Hansa

David

Quote from: Nixon on March 02, 2019, 23:23:24 PM
Quote from: Giles on March 02, 2019, 21:43:03 PMmen enkel optimalisering av en ganske fin stadion

Er det virkelig optimalisering å gi den nederste raden dårligere utsikt enn det den nederste raden har i dag?


Hvis det er eneste måten å få inn ekstra seter om det en gang skulle bli behov for det, så er det jo det. Ingen eksisterende seter får dårligere sikt.

Og visuelt sett er det en optimalisering. Det er greit at ikke alle er like opptatt av dette, men det er nå en gang den typen ting folk er innom denne tråden for å diskutere, nå mens det fortsatt er lenge igjen til sesongen starter.

Jeg tror ikke det blir noe av da. Jeg vet ikke hva reklameinntektene for den muren blir, men jeg tar for gitt at de gjorde den avveiingen da de planla tribunen.

Her er forresten et bilde av det styggeste anlegget som er bygget på denne siden av årtusenskiftet. Jeg er nesten overrasket over at de ikke hengte opp en rad med reklameskilt under Coop-skiltene der.


Lasaron

Den tribunen, ja hele stadionet, er heslig.
Tren på langskudd

Churchill

Brann bygger ny tribune og vil helst ikke markedsføre det. Aller helst vil
de ikke at folk skal vite om det i det hele tatt. De har imidlertid latt seg presse til å legge ut noen bilder ca annenhver uke. Imponerende.
...we shall never surrender.

Gulløl

Vekstduken er på plass og varmekablene er slått på. Og noen flere seter er skrudd fast. Stillasene er også fjernet bortsett fra i svingene.



Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Quote from: Churchill on March 04, 2019, 19:57:28 PMBrann bygger ny tribune og vil helst ikke markedsføre det. Aller helst vil
de ikke at folk skal vite om det i det hele tatt. De har imidlertid latt seg presse til å legge ut noen bilder ca annenhver uke. Imponerende.

Er det surmuling basert på at Brann ikke har noen minutt-for-minutt-oppdatering av byggingen? Brann hadde først en åpen prosess før byggingen der medlemmene ble hørt, og de har markedsført partoutkort på den nye tribunen ganske heftig ulike steder. Så det er det i mellom der som gjør at Brann egentlig ikke vil at folk skal vite om den nye tribunen? Ja, det er imponerende. Resonnementet altså...
Rød makt på Hansa

Churchill

...we shall never surrender.

Erifos

Quote from: Gulløl on March 04, 2019, 20:03:33 PMVekstduken er på plass og varmekablene er slått på. Og noen flere seter er skrudd fast. Stillasene er også fjernet bortsett fra i svingene.




Nydelig! Når man får opp led-skiltene foran tribunen vil diskusjonen rundt "muren" roe seg tror jeg.

Spelaren

Gå av.

Gulløl

March 04, 2019, 23:11:16 PM #8417 Last Edit: March 04, 2019, 23:13:08 PM by Gulløl
Quote from: Erifos on March 04, 2019, 22:23:40 PMNydelig! Når man får opp led-skiltene foran tribunen vil diskusjonen rundt "muren" roe seg tror jeg.
Jada. Men vi finner vel noe annet å klage over  : )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Optimist

March 04, 2019, 23:31:08 PM #8418 Last Edit: March 04, 2019, 23:35:37 PM by Optimist
Det er faktisk ganske imponerende av arkitektene å designe en tribune med hybler hvor til og med BERGENSERE sliter med å finne noe stort å klage over!
Styret har gjort en historisk god jobb med denne tribunen med tanke på ressursene Brann har. Må jo ikke glemme at økonomien var litt større da BT- og SPV-tribunen ble bygget.

Som man kan se lever jeg opp til mitt nick-name ;)
Kokende idiot

Nixon

Quote from: Spelaren on March 04, 2019, 22:25:48 PMKlagemuren.

Jeg tenker at Brann får legge inn noen sprekker i muren slik at Stadion-puristene kan stikke inn lapper med innstendige bønner til Johannesen og be om at hun starter opp betongsagen så fort som mulig...
Rød makt på Hansa

ACHTUNG

Det ligger i en fotballfans natur å klage og det gjør jeg selv, ofte, men akkurat når det gjelder disse 25-30 centimetrene  på den berømmelige muren det blir jabbet om, så skjønner jeg ingenting, absolutt ingenting.

Lasaron



Det er fordi vi kunne hatt det slik, men valgte noe annet.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Brann prioriterer dobbel reklame, det må vi bare finne oss i. Og det kommer til å ha null og niks å si for trøkket og stemningen, det kan jeg garantere.

Gulløl

Quote from: ACHTUNG on March 05, 2019, 11:07:09 AMBrann prioriterer dobbel reklame, det må vi bare finne oss i. Og det kommer til å ha null og niks å si for trøkket og stemningen, det kan jeg garantere.
Kanskje "The Wall" gir et fint ekko og en fin psykedeliske lydeffekt  ; )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ACHTUNG

Her er både Donald Trump og gode gamle Pink Floyd på vei inn, ser jeg, hehe!

Henki

Quote from: Nixon on March 04, 2019, 20:11:31 PM
Quote from: Churchill on March 04, 2019, 19:57:28 PMBrann bygger ny tribune og vil helst ikke markedsføre det. Aller helst vil
de ikke at folk skal vite om det i det hele tatt. De har imidlertid latt seg presse til å legge ut noen bilder ca annenhver uke. Imponerende.

Er det surmuling basert på at Brann ikke har noen minutt-for-minutt-oppdatering av byggingen? Brann hadde først en åpen prosess før byggingen der medlemmene ble hørt, og de har markedsført partoutkort på den nye tribunen ganske heftig ulike steder. Så det er det i mellom der som gjør at Brann egentlig ikke vil at folk skal vite om den nye tribunen? Ja, det er imponerende. Resonnementet altså...

Man kan selvsagt diskutere hvor nødvendig det er, i det store bildet, å ha en hyppigere oppdatering på bildene av utbyggingen. Men, hvor vanskelig hadde det vært for Brann å sette opp et webkamera som kunne oppdatert seg noen ganger i døgnet?
Ballen skal fremover!

Erifos

Quote from: Henki on March 05, 2019, 12:26:12 PM
Quote from: Nixon on March 04, 2019, 20:11:31 PM
Quote from: Churchill on March 04, 2019, 19:57:28 PMBrann bygger ny tribune og vil helst ikke markedsføre det. Aller helst vil
de ikke at folk skal vite om det i det hele tatt. De har imidlertid latt seg presse til å legge ut noen bilder ca annenhver uke. Imponerende.

Er det surmuling basert på at Brann ikke har noen minutt-for-minutt-oppdatering av byggingen? Brann hadde først en åpen prosess før byggingen der medlemmene ble hørt, og de har markedsført partoutkort på den nye tribunen ganske heftig ulike steder. Så det er det i mellom der som gjør at Brann egentlig ikke vil at folk skal vite om den nye tribunen? Ja, det er imponerende. Resonnementet altså...

Man kan selvsagt diskutere hvor nødvendig det er, i det store bildet, å ha en hyppigere oppdatering på bildene av utbyggingen. Men, hvor vanskelig hadde det vært for Brann å sette opp et webkamera som kunne oppdatert seg noen ganger i døgnet?
Ikke veldig vanskelig, selv Sandnes Ulf klarer det: https://osterhusarena.no/webcam/

David

Byggingen går såpass sakte at et bilde i uken er greit. Jeg lurer mer på hvorfor bildene har mindre enn en megapiksels oppløsning. Har de en gratis Dropbox-konto som nærmer seg full, eller hva er greien?

Nixon

Høy mur og lav oppløsning... Noen må gå!
Rød makt på Hansa

This Charming Man

Quote from: Optimist on February 28, 2019, 18:42:46 PMDårlig formulert av meg. Mente muren foran første rad.
Fjordkraft sin mur er jo visst nok 20-30cm høyere enn muren foran BOB-tribunen

På bildet vises høydeforskjellen på muren mellom BOB og nye Fjordkraft  >:(
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

Gulløl

Quote from: David on March 05, 2019, 14:27:43 PMByggingen går såpass sakte at et bilde i uken er greit. Jeg lurer mer på hvorfor bildene har mindre enn en megapiksels oppløsning. Har de en gratis Dropbox-konto som nærmer seg full, eller hva er greien?
Ryktene sier at greien er at Gorm bruker kameraet i sin gamle Nokia 7610 som han kjøpte i forbindelse med gullfesten i 2007. Funker vist like bra å ta bilde med enda ; )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

Quote from: This Charming Man on March 05, 2019, 15:13:05 PMPå bildet vises høydeforskjellen på muren mellom BOB og nye Fjordkraft  >:(
Liker at du tar deg inn for Stadions murer for å dokumentere muren skikkelig. Skikkelig innsider 😉
Nærbilde av muren var ikke bra for hjertet, på avstand ser den mye lavere ut. Lurer på hvordan den overgangen og høydeforskjellen skal skjules, eller er det helt greit, at vi ikke er så nøye på det ?

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

kabelmann

Jeg håper virkelig ikke at folk går ut stadionportene med en bismak i munnen grunnet overgangen mellom to murer etter at RBK er grust 5-0.

Eller sagt på en annen måte: i-landsproblemer.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: kabelmann on March 05, 2019, 19:54:00 PMJeg håper virkelig ikke at folk går ut stadionportene med en bismak i munnen grunnet overgangen mellom to murer etter at RBK er grust 5-0.

Men det kan jo bli en fin avveksling fra andre bismaker som folk har. I stedet for "god kamp, men hvor var de lokale talentene", så kan det bli "god kamp, men klarte ikke slutte å se på den fordømte muren". Jeg tenker at litt variasjon er bare positivt!;)
Rød makt på Hansa

kabelmann

Quote from: Nixon on March 05, 2019, 20:11:15 PMMen det kan jo bli en fin avveksling fra andre bismaker som folk har. I stedet for "god kamp, men hvor var de lokale talentene", så kan det bli "god kamp, men klarte ikke slutte å se på den fordømte muren". Jeg tenker at litt variasjon er bare positivt!;)

Godt poeng!

I Heimebane har de «jævla Ålesund!». Nå har vi fått vår egen «Faens mur!»
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Finfin respons

Men seriøst dere. Dette er jo ikke bra. Vibeke sitt omdømme står igjen på spill.
Kanskje.

1908

March 05, 2019, 23:42:53 PM #8436 Last Edit: March 05, 2019, 23:52:16 PM by 1908
Om vi ikke har annet å klage på enn en liten mur, så går virkelig ting bra for klubben om dagen.....

Lasaron

Noen som husker seriestart 1998 hjemme mot Moss? Ledelsen hadde, sikkert etter vurderinger, funnet ut at det skulle monteres en ekstra rad med reklame foran Storestå. Dermed var de 3-4 nederste radene totalt ubrukelige. Vi som ville synge flyttet oss da til Klokkesvingen.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on March 06, 2019, 06:47:06 AMNoen som husker seriestart 1998 hjemme mot Moss? Ledelsen hadde, sikkert etter vurderinger, funnet ut at det skulle monteres en ekstra rad med reklame foran Storestå. Dermed var de 3-4 nederste radene totalt ubrukelige. Vi som ville synge flyttet oss da til Klokkesvingen.

Husker mest en viss Kvisvik som var kanongod på Moss, og en irriterende eplekjekk Knut T Eggen etter kampen.
Brannsupporter.

Finfin respons

Spørsmålet, ja kanskje testspørsmålet er om man fra rad 2-4 faktisk kan se nærmeste sidelinje uavhengig av om man er mann eller kvinne med kvinnelig normalhøyde. Det er jeg ikke sikker på. Kanskje innbruddsmannen eller innbruddskvinnen kan si noe om det. Eller ta et avslørende bilde. Ikke misforstå den siste.
Kanskje.

Spelaren

March 06, 2019, 08:58:42 AM #8440 Last Edit: March 06, 2019, 09:04:43 AM by Spelaren
Quote from: Finfin respons on March 06, 2019, 07:52:19 AMSpørsmålet, ja kanskje testspørsmålet er om man fra rad 2-4 faktisk kan se nærmeste sidelinje uavhengig av om man er mann eller kvinne med kvinnelig normalhøyde. Det er jeg ikke sikker på. Kanskje innbruddsmannen eller innbruddskvinnen kan si noe om det. Eller ta et avslørende bilde. Ikke misforstå den siste.

Det er jo det som burde være fokuset her.
Men la oss kikke på det systematisk. Byggforsk 536.112 sier at minimum rekkverkshøyde for bl.a tribuner skal være 1.0 meter for høyde < 10 meter.

Av bilder nylig lagt ut å dømme ser det ut som om muren er ca 2 meter høy frå asfalten utenfor kunstgresset opp til toppen. Eg antar det er ca 1 meter frå seterad til mur, og at mur er 0.2 m tjukk. En kjapp runde i sketchup gir en kikkehøyde på 1.5 meter frå første rad - en høyde selv voksne vil slite med om en sitter normalt med ryggen mot seteryggen.



Alternativt, med 80 cm frå seterad til mur. Fortsatt for dårlig sikt.

Gå av.

SKBCPH

Quote from: 1908 on March 05, 2019, 23:42:53 PMOm vi ikke har annet å klage på enn en liten mur, så går virkelig ting bra for klubben om dagen.....

Men nå er jo det faktisk sånn at det vi klager på er det faktum at muren IKKE er liten :-P

- Vi har den treneren vi har.

SKBCPH

Quote from: Spelaren on March 06, 2019, 08:58:42 AM
Quote from: Finfin respons on March 06, 2019, 07:52:19 AMSpørsmålet, ja kanskje testspørsmålet er om man fra rad 2-4 faktisk kan se nærmeste sidelinje uavhengig av om man er mann eller kvinne med kvinnelig normalhøyde. Det er jeg ikke sikker på. Kanskje innbruddsmannen eller innbruddskvinnen kan si noe om det. Eller ta et avslørende bilde. Ikke misforstå den siste.

Det er jo det som burde være fokuset her.
Men la oss kikke på det systematisk. Byggforsk 536.112 sier at minimum rekkverkshøyde for bl.a tribuner skal være 1.0 meter for høyde < 10 meter.

Av bilder nylig lagt ut å dømme ser det ut som om muren er ca 2 meter høy frå asfalten utenfor kunstgresset opp til toppen. Eg antar det er ca 1 meter frå seterad til mur, og at mur er 0.2 m tjukk. En kjapp runde i sketchup gir en kikkehøyde på 1.5 meter frå første rad - en høyde selv voksne vil slite med om en sitter normalt med ryggen mot seteryggen.



Alternativt, med 80 cm frå seterad til mur. Fortsatt for dårlig sikt.



HAdde det vært NFF-krav som gjorde at muren var så høy så kunne Brann tatt hensyn til publikum på første rad og erstattet øverste delen med et gjerde. Så det er vel ganske klart nå at muren er bygget så høy for noen ekstra kroner i sponsorkassen. Tviler sterkt på at NFF krever at første rad skal ha dårlig innsyn.
- Vi har den treneren vi har.

Spelaren

March 06, 2019, 10:13:32 AM #8443 Last Edit: March 06, 2019, 10:17:49 AM by Spelaren
Det er byggtekniske krav som gjør at muren ved gulvnivå rad 1 er minimum 1 meter høy. Problemet ligger i avstanden ned til gresset. Ifm forrige store tribunebygging ble grasmatten senket med 0.5 meter, på grunn av de nye tribunene visstnok. Men selv med gressflaten i plan med gulvnivå rad 1, avstand til mur 80 cm, så ville nødvendig sikthøyde vært 1.2 meter. Passelig for en voksen men et barn ville ikkje ha sett sidelinjen.

Et barn med sikthøyde 1.1 meter over gulvnivå vil ikkje sjå gressflaten før bortimot 14 meter inne på banen, med mindre mine kalkulasjoner og antakelser er helt på viddene.
Gå av.

Lasaron

NFF-kravene er nok rimelige, bare se på Fredrikstad sin langside lenger oppe. Brann har valgt en løsning som gir mindre kapasitet, mindre intimitet, styggere stadion (retning Color Line) og noe mer sponsorkroner. Så registrerer jeg at noen syns det er rart å klage på det.
Tren på langskudd

Gulløl

March 06, 2019, 12:02:21 PM #8445 Last Edit: March 06, 2019, 12:32:14 PM by Gulløl
Quote from: Lasaron on March 06, 2019, 10:29:41 AMNFF-kravene er nok rimelige, bare se på Fredrikstad sin langside lenger oppe. Brann har valgt en løsning som gir mindre kapasitet, mindre intimitet, styggere stadion (retning Color Line) og noe mer sponsorkroner. Så registrerer jeg at noen syns det er rart å klage på det.
Nå hadde Brann ikke noe valg i det hele tatt både i forhold til økonomi og bebyggelse eller bilvei bak. Brann har fått en ny og mer intim tribune til 265 millioner helt gratis + 10 millioner i cash+gymsal og topp moderne fasiliteter for utviklingsavdelingen.
Som BT skrev om 6 januar: "Alt er rett med Branns nye tribune".
(vi får ta forbehold om klagemuren inntil videre ;) )

Når det gjelder Fredrikstad Stadion har jeg selv vært der og synes det er en flott og intim Stadion. Men den har ikke lukkede svinger som Brann Stadion nå får tre av. Så det Brann Stadion taper i intimitet og arkitektur på langsidene mener jeg de tar mye igjen med de lukkede svingene i forhold til Fredrikstad Stadion. Hadde Brann Stadion også fått lukket den siste svingen tror jeg fort den kunne tatt opp konkurransen med både Fredrikstad Stadion og Viking Stadion i intimitet, når dagens løsning er ferdig mener jeg Brann Stadion er hakk i hel. Hva som er pent og stygt er også individuelt. Noen av oss vil nok mene at Brann Stadion er den peneste stadion i eliteserien og har mer skjel når vi stiller der på første hjemmekamp i år.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ACHTUNG

Tenk at det er 25-30 centimeter, som skiller Brann fra suksess til fiasko, eller fra fiasko til suksess, alt etter som. Bortefansen kommer til å håne oss for denne høydeforskjellen.
PS! Er ikke dette litt på linje med plastduk-diskusjon og manglende talentsatsning?

SKBCPH

Det er vel ingen som sier at den høydeforskjellen på muren er forskjell på suksess og fiasko. Tviler også på at det er mange som kommer til å håne oss for muren (dog tenker jeg alltid "FYF, for en stygg mur" hver gang jeg ser Vålerenga spille på Intilitity arena...).

Men nå er det jo sånn at alt i alt så er denne tribunen blitt meget vellykket, og da er det bare så synd at en så enkel ting som en litt lavere mur kunne gjort det enda mer perfekt! Og så er jo det også kjekt å bare ha noe å diskutere, synes nå jeg.
- Vi har den treneren vi har.

Gulløl

Quote from: ACHTUNG on March 06, 2019, 12:31:53 PMPS! Er ikke dette litt på linje med plastduk-diskusjon og manglende talentsatsning?
Tror ikke det, verken Stråmyhr eller krakra har engasjert seg ;)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

Quote from: SKBCPH on March 06, 2019, 12:36:55 PMOg så er jo det også kjekt å bare ha noe å diskutere, synes nå jeg.
Og greit å slå fast at det er ingen som lenger bryr seg om hybelveggen som var det STORE diskusjonstemaet i fjor.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up