• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Billy Elliott

January 18, 2019, 13:50:42 PM #8200 Last Edit: January 18, 2019, 13:55:15 PM by Billy Elliott
Quote from: Belfort on January 18, 2019, 11:49:26 AMKapasiteten er mer enn nok. 12-13 000 hadde vært det beste.

100% enig. Ville betydd noenlunde full stadion hver kamp, med litt slingringsmonn. Tilskuerkapasitet over 13.000 er for stort for alle norske lag unntatt RBK. Dessverre er det altfor tungt for de fleste "store" norske klubber å innse, noe som medfører at vi får nye, flotte stadioner (jeg ser på dere i Oslo og Stavanger) som stort sett ser tomme og forlatte ut. Er dette et bra image for norsk fotball? Selvsagt ikke.

Så kommer det alltid noen kamper i året der man fyller mer. 16. mai, kampanjer, jubileer, osv. Men dette er fest, og altså da en sjeldenhet. En abnormalitet. Livet består nemlig stort sett av hverdager. 
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Dere som foreslår 12-13000, hvor unge er dere egentlig? 17? Hvor var dere i 2007?
Tren på langskudd

Billy Elliott

Quote from: Lasaron on January 18, 2019, 17:01:29 PMDere som foreslår 12-13000, hvor unge er dere egentlig? 17? Hvor var dere i 2007?

På Stadion. Akkurat som jeg var på 90-tallet. Tror du 2007 er normalen? Ta en titt på snittet vårt for alle andre år enn 2006-2008. Det er ikke vits å bygge Stadion for å kunne ta imot et tlskuersnitt vi kun opplever et par ganger hvert århundre.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Det kan fort bli normalen. Men dette skal jeg ikke ase meg opp over. Det er jo ikke aktuelt å bygge ned kapasiteten slik du ønsker. Heldigvis :)
Tren på langskudd

Herman1

Quote from: Gulløl on January 17, 2019, 13:25:10 PMDet eneste som er realistisk på tribunefronten etter at dagens utbygging er ferdig er at det kanskje en gang blir utbygging av svingen mellom Frydenbø og Sp.V. Men tviler på at det kommer til skje de nærmeste ti årene. Dyr utbygging. Lite attraktive svingplasser til lav pris som gir lave inntekter. Og ikke minst, ikke behov for plassene i det hele tatt bortsett fra i kanskje et par kamper i sesongen.

Er det noen som har sett tall på hvor mange seter det er plass til om man tetter igjen Frydembø-SPV-svingen? Mellom 700 og 1000, kanskje?
 

ACHTUNG

Om Brann hadde tatt gull jevnlig, hadde klubben vært der RBK er publikumsmessig.


Gulløl

Blir bra dette. Fått med seg supporternes engasjement : )

Klipp:
For supporterne har det visuelle vært svært viktig. Der letter Brann noe på sløret nå. Nye bannere, som skal festes i riller på veggene oppetter hyblene på innsiden av Stadion, er allerede bestilt. Det vil være mulig for studentbeboerne å se gjennom, men de vil fungere som en lett gjennomsiktig rullegardin. Det skal være bilder av publikum, slik at man ikke vil se rett inn i en boligblokk mens man sitter på Stadion.
- Og kanskje bilder av noe fra gullåret, gliser Grevstad, som kjapt hysjes på av Johannesen, som ønsker å lansere designet senere.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kirk

Da kan vi også slå fast at Gulløl hadde rett i at det blir tak over hele hjørnet mot Frydenbø.  :)

Gulløl

January 23, 2019, 15:48:36 PM #8209 Last Edit: January 23, 2019, 15:55:53 PM by Gulløl
Er det noe aldersgrense for å få hybel på Stadion ? Noe å studere kunne jeg alltid funnet på.
Helgebolig i Bergen by tenkte jeg. I mine studentdager i de harde 80-årene bodde jeg i Gimleveien et par steinkast fra Stadion. Nå kjenner jeg det kribler igjen, kamp på Stadion, se kamp gjennom den gjennomsiktige duken(kanskje), studentfester, øl, damer.......  ; )

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SKBCPH

Blir egentlig ikke sånn voldsomt betrygget av denne artikkelen. "Det skal være bilder av publikum (på bannerne)", høres ganske jalla ut.

Og det overrasker meg at det virker som Brann og Sammen enda ikke er enige om bruken av ståplassene øverst på tribunen.

"Direktør i Sammen, Per Kristian Knutsen, har på vegne av studentorganisasjonen vært nøye på at man ikke kan stenge alt lys og sikt for studentenes del.

I tillegg er han på vakt for det øverste ståplasstrinnet inn mot vinduene til de nederste hyblene inn mot Stadion.

- Vi ønsker egentlig ikke supportere som står der og dunker på vinduene. Men dette får vi bare løse med dialog, sier han.

Dersom Brann ikke får benytte det øverste ståplass-trinnet, forsvinner trolig litt over 200 plasser."

Så dukene vil altså være gjennomsiktig og studentene kan se på kamper og treninger, pluss publikum kan se inn i første etasje med hybler? Hmm.

- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Quote from: SKBCPH on January 23, 2019, 15:49:51 PMSå dukene vil altså være gjennomsiktig og studentene kan se på kamper og treninger, pluss publikum kan se inn i første etasje med hybler? Hmm.

Trodde du virkelig at studentenen skulle få lystette rullegardiner og miste all naturlig lys under kamp og trening? Det sier seg selv at det ikke ville vært holdbart. Men "en lett gjennomsiktig rullegardin" kan jo bety hva som helst egentlig. Jeg vil tippe at det vil bli mer lys enn sikt.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Vi klarer oss med 12 til 20 timer uten dagslys i vintermånedene i Bergen, så to timer annenhver uke i sommerhalvåret burde være overkommelig. :-) I sommermånedene er vel de fleste studentene hjemme i Trondheim anyway..
- Vi har den treneren vi har.

Spelaren

Synes det ser greit ut. Bilder av publikum slår meg som litt jalla, ja... men får vente til endelig design vises.
Gå av.

ACHTUNG

Brann burde ha gjort en avtale med en markiseaktør, med sponsorplass mot "gratis" rullegardiner, fremfor å bruke av det antatte overskuddet på 9 mill.

Og var det ikke en eller flere av oss her på forumet, som kom på ideen med studentboliger, etter at man fablet om at Høgskolen i Bergen kunne bruke rommet bak tribunene til undervisning m.m. For ser i BA at Lunde sier at de funderte først på BOB, så kom deretter Vibeke på banen med Sammen.

Spelaren

Quote from: ACHTUNG on January 23, 2019, 17:54:14 PMBrann burde ha gjort en avtale med en markiseaktør, med sponsorplass mot "gratis" rullegardiner, fremfor å bruke av det antatte overskuddet på 9 mill.

Og var det ikke en eller flere av oss her på forumet, som kom på ideen med studentboliger, etter at man fablet om at Høgskolen i Bergen kunne bruke rommet bak tribunene til undervisning m.m. For ser i BA at Lunde sier at de funderte først på BOB, så kom deretter Vibeke på banen med Sammen.

Bærtur skrev litt om noe lignende, men da ifm nytt anlegg.
Gå av.

Gulløl

Lys på Premier League-nivå blir flott. Håper de oppgraderer lydanlegget også selv om de ikke er nevnt her (for det er dårlig).

Klipp fra BT:
Det er disse 10 millionene som Brann kan bruke til det de vil. Klubben har bestemt seg for å oppgradere flomlysene til Premier League-nivå, den typen lys UEFA krever for spill i Europa.
- Vi hadde faktisk problemer med å få flomlysene våre godkjent til europacupkampen i 2017 fordi lyset er så ujevnt. Nå blir ikke det en problemstilling, sier Vibeke Johannesen, daglig leder i Brann.
Montører som kommer direkte fra Cardiffs Premier League-bane jobber nå med å montere nye LED-lys på Stadion. Dermed får Brann samme type lys som også finnes på Wembley og på om lag halvparten av banene i Premier League.
LED-lyset Brann monterer er også installert på Wimbledons Centre Court og flere andre store arenaer.
Kostnaden på de nye lysene er i overkant av seks millioner kroner, og Brann kan ta seg råd til det nå på grunn av overskuddet fra utbyggingen. Klubben sparer også penger på å gjøre dette nå, fordi de uansett måtte ha montert lys på taket på den nye tribunen.
- Jeg tror folk kommer til å merke forskjell. Lyset er mye jevnere og bedre, sier Johannesen.
Brann kommer også til å spare penger og miljøet. Det årlige energibehovet til flomlys går ned fra 173.000 kw/h til 75.000 kw/h. Det betyr at Brann sparer inn strøm tilsvarende fem eneboliger.

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Byggemillionene-gir-Brann-rad-til-utstyr-av-Premier-League-standard-267882b.html


Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Optimist

Med LED-lys har de vel også mulighet til å ha lysshow hvis det er det det heter? Hadde vært stilig med noe blinkende lysshow før en kveldskamp!
Kokende idiot


Giles

Ser at Sammen beboerne skal benytte vrimlearealene utenom kampdag. Ettersom jeg har fersk erfaring med visse «studenters» behandling av boligene på Fantoft, både innvendig og utvendig blir jeg skeptisk. Dette er folk uten et vanlig forhold til andres eiendom, type total ramponering, bål på kjøkkenet, knivskader på kjøkkenbenken, ubegripelig skriving overalt osv.
Redd det blir konflikter over en lav sko mellom beboere, publikum og andre brukere.

1908


Christian

Quote from: Giles on January 23, 2019, 21:45:43 PMSer at Sammen beboerne skal benytte vrimlearealene utenom kampdag. Ettersom jeg har fersk erfaring med visse «studenters» behandling av boligene på Fantoft, både innvendig og utvendig blir jeg skeptisk. Dette er folk uten et vanlig forhold til andres eiendom, type total ramponering, bål på kjøkkenet, knivskader på kjøkkenbenken, ubegripelig skriving overalt osv.
Redd det blir konflikter over en lav sko mellom beboere, publikum og andre brukere.
Eg er litt usikker på om fotballsupporteres rykte er stort bedre, for å være ærlig.

Kristoffer M

Quote from: SKBCPH on January 23, 2019, 15:49:51 PMI tillegg er han på vakt for det øverste ståplasstrinnet inn mot vinduene til de nederste hyblene inn mot Stadion.

- Vi ønsker egentlig ikke supportere som står der og dunker på vinduene. Men dette får vi bare løse med dialog, sier han.

Dersom Brann ikke får benytte det øverste ståplass-trinnet, forsvinner trolig litt over 200 plasser."



Så nå skal studentorganisasjonen få definere bruksmulighetene på tribunen også. Ikke bare blir tribunen stygg, men den blir også en åpenbar kime til konflikt for overskuelig fremtid.

Nixon

Nå står det ikke at de nekter Brann å bruke det øverste trinnet. Jeg skjønner jo bekymringen. Men en løsning kan ganske enkelt være at disse billettene ikke legges ut for salg før det er nødvendig. Altså til 16. mai og kanskje ett par andre kamper med stor etterspørsel. Brann gjør jo dette allerede i dag når de f.eks. selger ut restbilletter dersom bortelaget ikke klarer å fylle feltet sitt til 16. mai.
Rød makt på Hansa

Kristoffer M

Bekymringen? Hva kan man forvente seg når man velger å bygge sitt nyeste hybelhus som del av en stadiontribune med vinduer mot gressmatten? En og annen tilskuer som lager bråk utenfor hybelen er rett og slett bare en konsekvens av det valget.

Det kan tenkes at de begrenser salget til kamper som fyller stadion, noe som i seg selv vil være dumt da disse plassene av mange nok vil anses som mer attraktive enn eksempelvis sitteplasser nær bortesupporterne. Og hva om man plutselig skulle begynne å fylle stadion jevnt over hele sesongen - vil Sammen hensynta Branns plassbehov og akseptere bruken av ståplassene? Er vi prisgitt deres velsignelse?

Lurer for øvrig på hvordan de tenker å løse dette med innsyn til matten når bortelaget skal ha lukket trening før kamp i europacupen til sommeren.

Falkman

Quote from: kris2ffer on January 24, 2019, 10:24:45 AMBekymringen? Hva kan man forvente seg når man velger å bygge sitt nyeste hybelhus som del av en stadiontribune med vinduer mot gressmatten? En og annen tilskuer som lager bråk utenfor hybelen er rett og slett bare en konsekvens av det valget.

Det kan tenkes at de begrenser salget til kamper som fyller stadion, noe som i seg selv vil være dumt da disse plassene av mange nok vil anses som mer attraktive enn eksempelvis sitteplasser nær bortesupporterne. Og hva om man plutselig skulle begynne å fylle stadion jevnt over hele sesongen - vil Sammen hensynta Branns plassbehov og akseptere bruken av ståplassene? Er vi prisgitt deres velsignelse?

Lurer for øvrig på hvordan de tenker å løse dette med innsyn til matten når bortelaget skal ha lukket trening før kamp i europacupen til sommeren.

Blir neppe noe stort problem, snakkes jo om  at hyblene ikke kan taes i bruk før ved semester-start. Innen den tid er vi sannsynligvis ferdig med e-cup-spill for i år

Nixon

Quote from: kris2ffer on January 24, 2019, 10:24:45 AMOg hva om man plutselig skulle begynne å fylle stadion jevnt over hele sesongen - vil Sammen hensynta Branns plassbehov og akseptere bruken av ståplassene? Er vi prisgitt deres velsignelse?

Nei, Brann er neppe prisgitt deres velsignelse. Brann selger billetter akkurat som de vil på sin eiendom. Men det er da likevel greit å ha en dialog med sin nærmeste nabo og finne gode løsninger. Og en løsning kan som sagt være å holde disse billettene tilbake når de strengt tatt ikke trengs.

Og skulle det utenkelige skje at vi selger ut Stadion jevnt over hele sesongen så kommer Brann til å selge disse billettene også. Noe annet ville forundret meg mye. Så tror du ser et problem her som ikke finnes.
Rød makt på Hansa

Wingfoot

Brann har jo uttalt seg om at ståplassene på søndre kun vil legges ut for salg ved behov, dvs utsolgt stadion.

Og grunnen er jo å hindre at folk kjøper billige ståplasser, for så å sette seg på ledige seter  ;)
Står på Frydenbø og synger av full hals!

ACHTUNG

Det blir nok kun 16 mai og i oppgjøret mot RBK, at ståplassene vil bli tatt i bruk. (at det blir fullsatt mot RBK, avhenger av hvor Brann befinner seg på tabellen)

Gulløl

January 24, 2019, 13:10:40 PM #8229 Last Edit: January 24, 2019, 13:12:45 PM by Gulløl
Tror absolutt ikke ståplassene øverst på Fjordkraft blir startet salg på før tett oppunder at 100 % er solgt av de andre plassene på Stadion, inkl.ledig kapasitet på bortefeltet som kan frigjøres.

"Store Stå" på Frydenbø må nok være helt utsolgt og sitteplasser ved siden av hverandre ellers på Stadion før salget starter på "Ståplass-Fjordkraft".

Det blir etternølerne og stort sett de bare litt interesserte som kjøper nær kampstart som eventuelt får de ståplassene. Tipper det kun blir behov for de plassene maks en eller to ganger i 2019 om ikke Brann havner i en tett gullstrid på høsten.

Ut fra slik stallen er akkurat nå blir det neppe noen gullstrid. Rosenborg og Molde er soleklare favoritter til de to øverste plassene ut fra slik status i stallene er pr. i dag. Men vi får se om det skjer noe mer senere i vinduet til Brann sin fordel som kan endre på den oppfatningen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ACHTUNG

Dersom det på 16 mai, ender opp med at det blir store grupperinger med russ på ståplassene foran nedre hybelrad, som ikke har sikret seg billett tidligere, kan man få litt mer ståk enn normalt.

Men en sak, jeg har forstått det slik at Brann Corner befinner seg et eller annet sted langs nedre etasje på hybelbygget, det innebærer vel at det blir foran Brann Corner flere vil stå, dersom Brann Corner strekker seg over 20-30 meter?

Lasaron

Molde og RBK soleklare favoritter? Det syns jeg er en overdrivelse. Det er store spørsmålstegn rundt trenerne.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Se opp for 08, de blir sterke i år.

Gepard

Dette er vel det beste brann kunne få til, men synes fremstillingen av at nye langsiden blir så utrolig bra (brann selv som har fremført dette  budskapet) bør modereres endel

masse vinduer ut mot banen og en altfor høye mur fremst (som ødelegger totalt tettheten til banen og muligheten for å skape en skikkelig intim stadion)

ja det er bra det er komt en ny langside, og dette er vel noe av det beste de kan få til , slik økonomien er i klubben, men langt fra fantastiskt

ACHTUNG

Høy mur? Mener du at folk skal sitte bak reklamen, som stjeler tilnærmet den høyden muren er? Tribunen er etter forskriftene, dette kaller jeg sutring!

SKBCPH

Muren nederst ser ut som den er i samme høyde som på de to nyeste tribunene, og betydelig lavere enn på Hansa, så det ser jeg ikke på som det største problemet i det hele tatt.

På Intilitilitiliy Arena derimot, der snakker vi flau mur mellom siste seterad og banen...
- Vi har den treneren vi har.

Giles

Mur er noe dritt, forsøpler visuelt. Intility er et godt eksempel på det.

This Charming Man

Muren er fariig nær Intility-nivå. Ser overhodet ikke bra ut i det hele tatt. Den er også høyere enn muren foran BOB og SPV (ca 25-30 cm høyere). Meget svakt av Brann, dette.
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

ACHTUNG

Har Brann planer om å kjøre dobbel reklame? Animert nede og faste oppe?

kabelmann

Skjønner ikke problemet. Hvem vil sitte på nivå med banen? Ser jo ikke en dritt derfra.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

This Charming Man

Quote from: ACHTUNG on January 24, 2019, 20:07:18 PMHar Brann planer om å kjøre dobbel reklame? Animert nede og faste oppe?

Tenker de går for en trippel. To høyder på muren og en digital reklametavle foran. Den røde veggen kan omdøpes til den røde reklameveggen.
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

Corran

Quote from: SKBCPH on January 24, 2019, 16:20:13 PMPå Intilitilitiliy Arena derimot, der snakker vi flau mur mellom siste seterad og banen...
Klanen kan vel knapt kalles mur, men flau e de.
Men er vel feil fora om en skal snakket om det mellom siste rad og banen. Mellom første rad og banen derimot ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Kan det tenkes at det skal fylles litt igjen? Hvis det skråner ned mot muren vil jo en liten etterfylling få terrenget plant med banen.
Gå av.

SKBCPH

Quote from: Corran on January 24, 2019, 20:27:43 PM
Quote from: SKBCPH on January 24, 2019, 16:20:13 PMPå Intilitilitiliy Arena derimot, der snakker vi flau mur mellom siste seterad og banen...
Klanen kan vel knapt kalles mur, men flau e de.
Men er vel feil fora om en skal snakket om det mellom siste rad og banen. Mellom første rad og banen derimot ;-)

Hehe, my bad. Mente selvsagt første*. Men det som er mellom siste rad og banen er minst like flaut. ;-)
- Vi har den treneren vi har.

SKBCPH

Quote from: Vicar in a Tutu on January 24, 2019, 19:56:51 PMMuren er fariig nær Intility-nivå. Ser overhodet ikke bra ut i det hele tatt. Den er også høyere enn muren foran BOB og SPV (ca 25-30 cm høyere). Meget svakt av Brann, dette.

Okei, den er faktisk en god del høyere enn jeg trodde. Problemet er selvsagt det visuelle, det er Intility et skrekkeksempel på. Håper de dekker den til med masse glorete reklame.
- Vi har den treneren vi har.

Billy Elliott

Kjenner jeg er jævlig spent på hvordan denne duken blir seende ut. Hvordan hele prosjektet blir bedømt avhenger fryktelig mye av den. Illustrasjonene har sett bra ut, men førsteinntrykk er vanskelig å riste av seg, så her bør man helst treffe fra første duk.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

opplett

Må si jeg er fornøyd med at det har blitt bygget takbjelker i hjørnet mot Frydenbø, noe som ikke var tilstede på illustrasjonene. Positivt overrasket.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

ACHTUNG

Egentlig kunne jeg tenkt meg en diskret duk. Jeg frykter at det kan bli litt komisk, om hele duken består av bilder av tilskuere.

Spelaren

January 25, 2019, 11:27:44 AM #8248 Last Edit: January 25, 2019, 11:36:42 AM by Spelaren
Herlig å tenke på at Stadion får en plastduk som kan brukes hele året. Stråmyhr bare hnnngghh...

Edit, her er muren vs frydenbø. Litt lavere, men høy nok.
Gå av.

Gulløl

January 25, 2019, 12:03:16 PM #8249 Last Edit: January 25, 2019, 12:05:33 PM by Gulløl
Kan plastduk til pynt på veggen vekke Stråmyhr til live igjen ?  ;)

Tror ellers duken blir med motiv i diskret utgave og ikke noe glorete. Hovedfarge nærmere mørk grå. Blir synlig men likevel ikke så veldig synlig. Håper designerne treffer.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up