• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Quote from: Billy Elliott on November 08, 2017, 12:06:08 PM
Brann kaller inn til ekstraordinær generalforsamling 5. desember for å avgjøre Stadion-spørsmålet:


Var det én måned man måtte være medlem for å ha stemmerett? Dette ligger rett utenfor den fristen og ingen sider kan mobilisere. Tilfeldig?;)
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: Torvanger on November 08, 2017, 12:10:28 PM
Dersom det blir stemt ned, vil det være mer ødeleggende enn de negative er klar over.


He he, det samme ble vel sagt av en del da Tennfjord prøvde å lage drømme-styret sitt!:)
Rød makt på Hansa

ostraume

Quote from: Nixon on November 08, 2017, 12:18:33 PM
Quote from: Billy Elliott on November 08, 2017, 12:06:08 PM
Brann kaller inn til ekstraordinær generalforsamling 5. desember for å avgjøre Stadion-spørsmålet:


Var det én måned man måtte være medlem for å ha stemmerett? Dette ligger rett utenfor den fristen og ingen sider kan mobilisere. Tilfeldig?;)


Det er jo greit at det er reelle medlemmer som kalles inn og ikke hvermansen som melder seg inn for å få stemmerett. Fornuftig.

Selv er jeg litt tvilende til å bare beholde dagens løsning. Det handler om en tribune som er 100 år. Hva er forventet levetid på en tribune? Satt på spissen: *Noe* må vel gjøres før den faller sammen?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Gulløl

Ikke akkurat god reklame for prosjektet skissen som BT bruker i artiklene. Det står under bildet:
NY TRIBUNE: Slik kan den nye tribunen på Brann Stadion bli seende ut.


Får håpe Brann ganske rask kommer med skikkelige tegninger og fotomontasjer så de stemmeberettige får tenkt seg om og vurdert på riktig grunnlag. Den gamle skissen fra et år tilbake kan vanskelig skape så mye positivitet.

Når denne skissen første gang ble trykt for snart et år siden stod det følgende under bildet:
"Det presiseres at dette er foreløpige skisser."

Når avisen nå trykker skissen på nytt er den presiseringen tatt bort.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

November 08, 2017, 12:32:54 PM #7404 Last Edit: November 08, 2017, 12:37:51 PM by Spelaren
Grunnvannsspeilet ligger 70 cm under matten på Brann Stadion, og dere vil grave ned hybler på innsiden der det sannsynligvis ligger enda høyere??  ;D Beklager men det er helt rablende galt. Kapillærsug og alt det der, bare nei.
Gå av.

Billy Elliott

Quote from: Nixon on November 08, 2017, 12:18:33 PM
Quote from: Billy Elliott on November 08, 2017, 12:06:08 PM
Brann kaller inn til ekstraordinær generalforsamling 5. desember for å avgjøre Stadion-spørsmålet:


Var det én måned man måtte være medlem for å ha stemmerett? Dette ligger rett utenfor den fristen og ingen sider kan mobilisere. Tilfeldig?;)


Tenkte samme tanken selv. Vi diskuterte jo muligheten i går, og plutselig kom annonseringen i dag uten mulighet til å rekke stemmerett. Tilfeldig? Ja, mest sannsynlig, men...
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Gulløl

Tror det vil være mer JA stemmer blant de som eventuelt hadde meldt seg inn nå for å få stemmerett i denne saken. Men det er nå min magefølelse.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Torvanger

Brann og Branns styre ønsker og anbefaler denne løsningen, dersom medlemmene vender tommelen ned, er det mistillit til styret man selv har valgt inn. Så får man se om det får følger, om noen trekker seg, pga at det blir jobbet videre med en løsning de ikke kan gå god for.

Blant annet bør man stille følgende spørsmål: Har Brann råd til å gjennomføre en eventuell renovering av den eldste tribunedelen? En kostnad ingen vet hvor høy blir?

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Christian


Nixon

I BT i dag står det at Brann ikke skal bygge like mange leiligheter (352 stk) som først planlagt. Men det står ikke noe om hvor mye et er nedskalert. Er dette kommet med på noen tegninger?
Rød makt på Hansa

Billy Elliott

Quote from: Nixon on November 08, 2017, 13:51:00 PM
I BT i dag står det at Brann ikke skal bygge like mange leiligheter (352 stk) som først planlagt. Men det står ikke noe om hvor mye et er nedskalert. Er dette kommet med på noen tegninger?


Rundt 300, sa klubben i går:

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Brann-topp-bekrefter-Klubben-haper-a-tjene-10-millioner-kroner-pa-Stadion-utbyggingen-245061b.html

«Brann jobber med en massiv utbygging på Stadion der den ene langsiden skal gjennomgå en total fornyelse. Planen er å bygge rundt 300 studentboliger inne i Stadion, og samtidig få en helt ny tribune med topp moderne fasiliteter.»
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Det beste Roald Bruun Hansen har gjort i klubben, var forarbeidet til debatten om kunstgress vs naturgress i forkant av et årsmøte. Det var meget grundig, balansert og forbilledlig. Mange plusser og minuser ved begge alternativ var trekt frem og vist på en skikkelig måte.

Så må også gjøres i denne saken, i god tid før årsmøtet.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Christian on November 08, 2017, 13:25:24 PMAt Brann då blir en klubb med hybridstadion. Boliger og stadion. Sånt vi har latterliggjort i alle år.
Legg ned hele klubben!

Erifos

Quote from: Billy Elliott on November 08, 2017, 14:15:50 PM
Quote from: Nixon on November 08, 2017, 13:51:00 PM
I BT i dag står det at Brann ikke skal bygge like mange leiligheter (352 stk) som først planlagt. Men det står ikke noe om hvor mye et er nedskalert. Er dette kommet med på noen tegninger?


Rundt 300, sa klubben i går:

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Brann-topp-bekrefter-Klubben-haper-a-tjene-10-millioner-kroner-pa-Stadion-utbyggingen-245061b.html

«Brann jobber med en massiv utbygging på Stadion der den ene langsiden skal gjennomgå en total fornyelse. Planen er å bygge rundt 300 studentboliger inne i Stadion, og samtidig få en helt ny tribune med topp moderne fasiliteter.»


Kan man håpe på at de har kuttet én av de tre etasjene som skal vende inn mot gressmatten?

Gulløl

Quote from: Erifos on November 08, 2017, 14:57:21 PM
Kan man håpe på at de har kuttet én av de tre etasjene som skal vende inn mot gressmatten?


Det hadde vært supert. Men da må de vel ha fått inn en tillegsfinaniering for å få det økonomiske til å gå i hopp ? Trond Mohn med å bidrar på en pakkeløsning som er mer spiselig, med to etasjer ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

Quote from: Spelaren on November 08, 2017, 12:32:54 PM
Grunnvannsspeilet ligger 70 cm under matten på Brann Stadion, og dere vil grave ned hybler på innsiden der det sannsynligvis ligger enda høyere??  ;D Beklager men det er helt rablende galt. Kapillærsug og alt det der, bare nei.


Tøv.  Ingen problem å senke grunnvannsnivået lokalt.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Torvanger

Det var vel opprinnelig plan å bygge studentboliger mellom Frydenbø og SPV, noe som ble skrinlagt. Men det er vel ikke bare der de har knepet inn?

SKBCPH

November 08, 2017, 15:44:47 PM #7418 Last Edit: November 08, 2017, 16:41:37 PM by glennbergen
Quote from: Torvanger on November 08, 2017, 15:41:13 PM
Det var vel opprinnelig plan å bygge studentboliger mellom Frydenbø og SPV, noe som ble skrinlagt. Men det er vel ikke bare der de har knepet inn?


De hyblene er vel tegnet inn i plantegningene som kommunen har godkjent?
- Vi har den treneren vi har.

Spelaren

Quote from: osoerli on November 08, 2017, 15:35:43 PM
Quote from: Spelaren on November 08, 2017, 12:32:54 PM
Grunnvannsspeilet ligger 70 cm under matten på Brann Stadion, og dere vil grave ned hybler på innsiden der det sannsynligvis ligger enda høyere??  ;D Beklager men det er helt rablende galt. Kapillærsug og alt det der, bare nei.


Tøv.  Ingen problem å senke grunnvannsnivået lokalt.


Så altså øke anleggsdybden med nesten åtte(?) meter, finansiere langt fordyrende senking av grunnvannsspeilet over et anleggsområde på rundt 4000 m², sørge for ikkje for bratt fall i arealet utenfor bygget som garantert skal tilrettelegges bevegelseshemmede med dertilhørende krav til fall, sikre masser mot eksisterende bygningsmasse i Idrettsveien - og det i et område som allerede med dagens topografi ligger i et aktsomhetsområde hva flom angår. Det at søndre ligger så høyt i terrenget gjør at den planlagte tribunen med hybler ligger utenfor det skraverte området for risiko, ved å grave den lengre ned fjernen man denne fordelen og man øker risiko deretter.

Og fortsatt sitte igjen med gevinst? Neppe.
Gå av.

Torvanger

Spelaren, jeg tror du har satt skapet endelig på plass, hehe! Drit i Storringsvalget 2017, valget 5 desmber er MYE viktigere.

1908

Jeg må si jeg er veldig i tvil hva jeg skal stemme.. Blir det noe lignende det BT  viser, så har jeg mine tvil at jeg stemmer for det.. Jeg hadde ønsket en høyere tribune del.. 2 eta hybler der kanskje den ene etasjen var midt på tribunen og den siste øverst..

1908

Litt som denne.. Hybler i midten og en etasje med hybler øverst.. Da hadde man fått en mye finere tribune...


Spelaren

Eg har ikkje blitt medlem i år pga somling, men håper de som skal møte stemmer basert på informasjonen Brann og aktørene legger fram - ikkje forutintatte holdninger. Brann skal styres rasjonelt, og der er det en vanskelig gråsone å operere i for hvem kan si hva som er "rett" i kort eller langt perspektiv? Min skepsis går på det økonomiske siden eg synes oppsiden er i minste laget, men enn så lenge mangler vesentlige momenter som kan vippe meg andre veien.

Eksempel: Dersom en faglig vurdering av søndre finner den fjerneverdig og i ferd med å falle sammen innen "kort" tid - så kjør på.

Annet eksempel: Dersom det svart på hvitt står at Brann ikkje har risiko så kjør på. 10 millioner er lite, men EK stiger litt med ny bygningsmasse (ikkje at Brann sliter med EK men ok).
Gå av.

krøvel vellevold

November 08, 2017, 20:37:45 PM #7424 Last Edit: November 08, 2017, 20:39:48 PM by krøvel vellevold
Quote from: Spelaren on November 08, 2017, 20:09:02 PM
Eg har ikkje blitt medlem i år pga somling, men håper de som skal møte stemmer basert på informasjonen Brann og aktørene legger fram - ikkje forutintatte holdninger. Brann skal styres rasjonelt, og der er det en vanskelig gråsone å operere i for hvem kan si hva som er "rett" i kort eller langt perspektiv? Min skepsis går på det økonomiske siden eg synes oppsiden er i minste laget, men enn så lenge mangler vesentlige momenter som kan vippe meg andre veien.

Eksempel: Dersom en faglig vurdering av søndre finner den fjerneverdig og i ferd med å falle sammen innen "kort" tid - så kjør på.

Annet eksempel: Dersom det svart på hvitt står at Brann ikkje har risiko så kjør på. 10 millioner er lite, men EK stiger litt med ny bygningsmasse (ikkje at Brann sliter med EK men ok).


Tror du fremdeles at disse 10 millene er en av hovedgrunnene til at Brann gjør dette? Det er bare en ekstra bonus. Dette handler om å lage en moderne tribune med moderne fasiliteter - helt inntil banen og få tettet igjen kjempegapet i "bortesupporterhjørnet". Og at vi får det gratis. Brann er ikke interesserte i noen stor risiko. Alle som har fulgt dagens ledelse vet at de har stort fokus på økonomisk sikkerhet. Og at Brann ikke vil gå med på noen særlig risiko i dette prosjektet, har jeg fått bekreftet - førstehånds.

Stygt? Med et Brann-relatert banner foran "blokkveggen", er det neppe styggere enn det tv-seerne får midt i fleisen i dag.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2017, 20:37:45 PMStygt? Med et Brann-relatert banner foran "blokkveggen", er det neppe styggere enn det tv-seerne får midt i fleisen i dag.


Den plassen må da være en ypperlig reklameflate for å hente inn litt ekstra penger.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on November 08, 2017, 21:00:24 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2017, 20:37:45 PMStygt? Med et Brann-relatert banner foran "blokkveggen", er det neppe styggere enn det tv-seerne får midt i fleisen i dag.


Den plassen må da være en ypperlig reklameflate for å hente inn litt ekstra penger.


Det er i hvert fall stor plass å ta av... Men hvis folk syns det vil være lekkert med svære reklamebannere de siste 8-9 meterne ned til banen, så....
Legg ned hele klubben!

Torvanger

Jeg tror mange kommer til å tenke følgende når den nye tribunen står ferdig og hjørnene er tettet: Endelig, det var på høy tid!

kabelmann

La oss på banneret bare male på en haug med tilskuere. Ingen leilighetsvegg, alltid fulle tribuner. To fluer i en smekk 😉
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on November 08, 2017, 21:34:03 PM
La oss på banneret bare male på en haug med tilskuere. Ingen leilighetsvegg, alltid fulle tribuner. To fluer i en smekk 😉


à la Arsenal da North Bank ble bygget på Highbury på begynnelsen av 90-tallet. God humor da Ian Wright scoret og vinket opp til det påmalte publikum...
Legg ned hele klubben!


Utmedsnolken

Førstehåndsinfo om at «brann ikke vil gå med på noen særlig stor risiko» sier forsåvidt ingenting om hva risikoen består i og hvor stor den faktisk er. Kommunenen trodde jo også de gjorde en god deal da de kjøpte strukturerte spareprodukter. Ps. Regner med dette også betyr at oppsiden er begrenset?
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

Quote from: Utmedsnolken on November 08, 2017, 22:14:00 PM
Førstehåndsinfo om at «brann ikke vil gå med på noen særlig stor risiko» sier forsåvidt ingenting om hva risikoen består i og hvor stor den faktisk er. Kommunenen trodde jo også de gjorde en god deal da de kjøpte strukturerte spareprodukter. Ps. Regner med dette også betyr at oppsiden er begrenset?


ja folk er jo så livredde for at Brann skal sitte igjen med regningen hvis det blir overskridelser. Ingenting tyder på at Brann vil gå med på noe der det er fare for det. Og hvilken "oppside" er det som er begrenset? Har det fremdeles ikke gått opp for folk at dette handler om å få en ny tribune - ikke at vi skal bli rike?
Legg ned hele klubben!

Giles

Akkurat det med rasjonalitet og følelser er morsomt.Argumenter stemples som dårlige fordi de handler om følelser og argumenter som får merkelappen rasjonelle betraktes uten videre som gode. Det blir for enkelt. Det er heller ikke slik at følelser er i motsetning til fornuft. Men når det gjelder fotball går det an å hevde at følelser ikke bare er viktige, men at fotball først og fremst handler om følelser og opplevelser. De rasjonelle her vil ha en hybeltribune inn i evigheten, en kanskjegevinst på 10 millioner, og høyst uviss inntekt/utgiftsside. Diskutabelt om dette egentlig er rasjonelt. Følelsen min er i allefall dårlig. Katedralen Brann Stadion trenger fornyelse, men ikke det som foreslås.

krøvel vellevold

Quote from: Giles on November 08, 2017, 22:33:28 PM
Akkurat det med rasjonalitet og følelser er morsomt.Argumenter stemples som dårlige fordi de handler om følelser og argumenter som får merkelappen rasjonelle betraktes uten videre som gode. Det blir for enkelt. Det er heller ikke slik at følelser er i motsetning til fornuft. Men når det gjelder fotball går det an å hevde at følelser ikke bare er viktige, men at fotball først og fremst handler om følelser og opplevelser. De rasjonelle her vil ha en hybeltribune inn i evigheten, en kanskjegevinst på 10 millioner, og høyst uviss inntekt/utgiftsside. Diskutabelt om dette egentlig er rasjonelt. Følelsen min er i allefall dårlig. Katedralen Brann Stadion trenger fornyelse, men ikke det som foreslås.



Men du har fremdeles ikke kommet med hva som er alternativet når du åpenbart er enig i at den trenger fornyelse. En drøm om at Mohn plutselig blar opp noen hundre miller for en tribune opp til taket? Skal tribunen fornyes, så er det dette som er alternativet.

Og følelser og opplevelser? Mener du seriøst at det er et vakkert syn det vi har å vise frem på den langsiden i dag? 8 meter med nydelig asfalt mellom banen og tribunen, en sikkert over 1,5 meter høy vegg fra asfalten og til 1. seteread, sikkert 3 høydemeter med kioskvinduer nedenfor altanen, en svær åpning mellom bortetribunen og BOB, og det som vel er Stadions mest glisne tribune fordi det ikke er attraktivt å sitte et sted med lang avstand til banen, stolper som skjemmer utsikten, kummerlige toalettfasiliteter, osv? Er det dette som får hjertet ditt til å banke av følelser og opplevelser? Er det dette vi liker å vise frem - midt i tv-kameraenes åsyn? Da blir folk ville hjemme i stuene sine og tenker; "Brann Stadion altså -  jeg elsker all asfalten og betongveggene nede mot banen! Det er så nydelig med de tomme tribunene! Der har jeg lyst å gå!"

Og hvorfor stoler du ikke på Brann når de sier de ikke vil ta noen særlig risiko i prosjektet? Du stoler mer på at veldikeholdsutgiftene på dette gamle skrapet av en tribune vil være lave? Eller at Mohn plutselig en dag skal si; "jeg har funnet ut at jeg vil gi dere et par hundre millioner så dere slipper å bygge hybler!"

Og angående hvor "forferdelig stygt" dette vil bli: SpV har vel kun tre flere rader enn det som er prosjektert på Søndre. Den er det vel ingen som jamrer seg over?

Og folk maser fremdeles om usikkerheten rundt disse 10 millionene, som om det er DE som er grunnen til at vi bygger ut! Vi bygger selvsagt ikke tribune for å tjene 10 millioner!

Men for all del; vi kan jo satse på at vi vinner i Lotto eller krysse fingrene for at Mohn plutselig blar opp for drømmetribunen. For han - av alle - er sikkert den som er mest opptatt av alle om at tribunen skal gå helt til taket. Det er sikkert noe som engasjerer ham såpass mye at han plutselig vil bla opp et tresifret antall hundre millioner for å få det i orden.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: Gulløl on November 07, 2017, 21:46:07 PM
Medlemmene i Brann og de som gidder å komme for å stemme har vel en snittalder på 60 - 70 år. Tirsdags- og Fredagsgjengen og de der. En nostalgisk gjeng som nok har haugevis av gode minner om gamle sitte som en gang var den flotte store hovedtribunen på Staddaen (for noen tiår siden). Kan ikke se at flertallet i den gjengen med de eldste ser noe behov for fornying, så at det blir nedstemt er vel ikke noe dårlig tips.


Det kan se ut som det var et dårlig tips som flere her mente. I BT i dag sier Helge Karlsen at de kommer til å stemme ja.  Og det som veier tyngst er at Brann få en ny tribune, selv om det er mye nostalgi som forsvinner.

Mitt tips er at dette kommer til å gå gjennom ganske greit.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on November 09, 2017, 10:15:12 AM
Quote from: Gulløl on November 07, 2017, 21:46:07 PM
Medlemmene i Brann og de som gidder å komme for å stemme har vel en snittalder på 60 - 70 år. Tirsdags- og Fredagsgjengen og de der. En nostalgisk gjeng som nok har haugevis av gode minner om gamle sitte som en gang var den flotte store hovedtribunen på Staddaen (for noen tiår siden). Kan ikke se at flertallet i den gjengen med de eldste ser noe behov for fornying, så at det blir nedstemt er vel ikke noe dårlig tips.


Det kan se ut som det var et dårlig tips som flere her mente. I BT i dag sier Helge Karlsen at de kommer til å stemme ja.  Og det som veier tyngst er at Brann få en ny tribune, selv om det er mye nostalgi som forsvinner.

Mitt tips er at dette kommer til å gå gjennom ganske greit.


ja jeg også tror dette blir stemt igjennom. Selv om vi alle selvsagt helst ville hatt en tribune som gikk helt til taket, så tror jeg de fleste innser at det ikke er realistisk. I hvert fall ikke uten at Mohn plutselig skulle finne det poenget så viktig at han vil betale noen hundre millioner for det. Det jeg har hørt fra Brann-hold, er at Mohn er veldig positive til dagens planer. Han syns sikkert det er strålende at studenter får utvidet det knappe boligtilbudet her i byen, og jeg tviler på at han er like opptatt av våre tribune-prinsipper som det vi selv er. Mildt sagt. Så da står det bare to alternativer igjen. Med de vedlikeholdskostnadene og kummerlige fasilitetene som er, tror jeg de fleste skjønner at en ny tribune tvinger seg frem. Og når dette er den eneste nye tribunen vi realistisk kan få, så blir det "ja" til prosjektet. Det tror jeg vil bli en forbedring både estetisk, akustisk og fasilitetsmessig. Enda bedre med en ren fotballtribune? Ja. Men det er etter alle solemerker urealistisk. Med et Brann-relatert banner foran "blokken" under kamp, så trenger dette ikke bli ille i det hele tatt. 
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Saken Nixon refererer til:

Dette mener grupperingene rundt Brann om de store Stadion-planene
https://www.bt.no/100Sport/fotball/Dette-mener-grupperingene-rundt-Brann-om-de-store-Stadion-planene-245083b.html

Hyggelig å se at Tirsdagsgjengens nostalgifølelse ikke vil overstyre fornuften. Helge Karlsen sier han vil stemme ja, og tror også de fleste andre i veterangjengen vil gjøre det samme. Jeg regner med Bataljonen kommer til samme konklusjon når de får tenkt seg om.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

SKBCPH

Jeg ser flere ønsker at det skal være et "brann-relatert banner" over hyblene, og at dette vil være estetisk fint. Jeg mener et banner med Brann-logo eller reklame eller hva det måtte være bare vil forsterke inntrykket av at bak her er det noe som egentlig ikke hører hjemme på en fotballstadion.

Jeg håper det helst blir et sort anonymt fortrekk som retter fokus vekk fra veggen og gjør at fargene på selve tribunen fra supporterene blir forsterket. Det vil da se mer helhetlig ut da den litt mindre prangende glassveggen bak SPV er i sort glass og materiale.
- Vi har den treneren vi har.

Spelaren

Quote from: krøvel vellevold on November 08, 2017, 20:37:45 PM
Tror du fremdeles at disse 10 millene er en av hovedgrunnene til at Brann gjør dette? Det er bare en ekstra bonus. Dette handler om å lage en moderne tribune med moderne fasiliteter - helt inntil banen og få tettet igjen kjempegapet i "bortesupporterhjørnet". Og at vi får det gratis. Brann er ikke interesserte i noen stor risiko. Alle som har fulgt dagens ledelse vet at de har stort fokus på økonomisk sikkerhet. Og at Brann ikke vil gå med på noen særlig risiko i dette prosjektet, har jeg fått bekreftet - førstehånds.

Stygt? Med et Brann-relatert banner foran "blokkveggen", er det neppe styggere enn det tv-seerne får midt i fleisen i dag.


Eg har aldri sagt at de 10 millionene er en hovedgrunn. Det er en høyst usikker bonus, vi har null info om de spesifikke vedlikeholdskostnadene av dagens søndre eller tilsvarende kostnader for nytt bygg. Inntil det foreligger noe konkret frå Brann og Sammen blir det bare spekulering hva risiko angår.
Gå av.

dokken

Et lite sidespor, men som jeg lurer på i forbindelse med nye tribunen: Hvor skal bortesupporterne stå i fremtiden?

Brann er vel forpliktet til å holde av 5 prosent av kapasiteten til bortesupportere - altså ca 850 plasser. I dag har de de to ytterste feltene på tribunen som skal rives. Er tanken at bortefeltet skal ligge samme sted i fremtiden? Ikke sikker på at det er den beste løsningen, i så fall:

Da vil bortesupporterne ta urimelig mange plasser på det vi må anta blir en attraktiv tribune (langside, helt nye fasiliteter). Med 17 rader vil den nye langsiden trolig ha godt under 4000 seter. Da er det teit å gi 850 av dem til bortesupportere (som sjelden eller aldri fyller opp uansett).

En annen ting er at bortesupportere ikke trenger seter. De står jo, eller bør i hvert fall stå. Derfor hadde det vært bedre å gi dem en ståtribune med 850 plasser. Det tar mye mindre plass, og man kan selge de attraktive setene til bergensere. De fleste bortetribuner i Norge er jo ståtribuner nå (feks VIF og Godsets nye bortetribuner).

Men hvor kan i så fall en slik bortetribune være? I hjørnet mellom BOB og nyetribunen? Håper studentene bak tåler litt blussing innimellom, i så fall.

Eller i motsatt hjørne, mellom SPV og BOB? Kanskje et problem å ha bortesupportere så tett på det som er markedsført som en familietribune.

Og hva med riveperioden? En sesong uten eksisterende bortetribune. Hvor skal man plassere dem da (og hvor mange plasser får de, all den tid at totalkapasiteten går ned i rive/byggeperioden).

Noen som vet hva som er planlagt?

krøvel vellevold

Quote from: dokken on November 09, 2017, 12:25:28 PM
Et lite sidespor, men som jeg lurer på i forbindelse med nye tribunen: Hvor skal bortesupporterne stå i fremtiden?

Brann er vel forpliktet til å holde av 5 prosent av kapasiteten til bortesupportere - altså ca 850 plasser. I dag har de de to ytterste feltene på tribunen som skal rives. Er tanken at bortefeltet skal ligge samme sted i fremtiden? Ikke sikker på at det er den beste løsningen, i så fall:

Da vil bortesupporterne ta urimelig mange plasser på det vi må anta blir en attraktiv tribune (langside, helt nye fasiliteter). Med 17 rader vil den nye langsiden trolig ha godt under 4000 seter. Da er det teit å gi 850 av dem til bortesupportere (som sjelden eller aldri fyller opp uansett).

En annen ting er at bortesupportere ikke trenger seter. De står jo, eller bør i hvert fall stå. Derfor hadde det vært bedre å gi dem en ståtribune med 850 plasser. Det tar mye mindre plass, og man kan selge de attraktive setene til bergensere. De fleste bortetribuner i Norge er jo ståtribuner nå (feks VIF og Godsets nye bortetribuner).

Men hvor kan i så fall en slik bortetribune være? I hjørnet mellom BOB og nyetribunen? Håper studentene bak tåler litt blussing innimellom, i så fall.

Eller i motsatt hjørne, mellom SPV og BOB? Kanskje et problem å ha bortesupportere så tett på det som er markedsført som en familietribune.

Og hva med riveperioden? En sesong uten eksisterende bortetribune. Hvor skal man plassere dem da (og hvor mange plasser får de, all den tid at totalkapasiteten går ned i rive/byggeperioden).

Noen som vet hva som er planlagt?


I hjørnet BOB/Søndre når det står ferdig. Neste år vet jeg ikke. De får jo ikke mer enn 600 og noe neste år.
Legg ned hele klubben!

dokken

Quote from: krøvel vellevold on November 09, 2017, 12:57:19 PM
Quote from: dokken on November 09, 2017, 12:25:28 PM
Et lite sidespor, men som jeg lurer på i forbindelse med nye tribunen: Hvor skal bortesupporterne stå i fremtiden?

Brann er vel forpliktet til å holde av 5 prosent av kapasiteten til bortesupportere - altså ca 850 plasser. I dag har de de to ytterste feltene på tribunen som skal rives. Er tanken at bortefeltet skal ligge samme sted i fremtiden? Ikke sikker på at det er den beste løsningen, i så fall:

Da vil bortesupporterne ta urimelig mange plasser på det vi må anta blir en attraktiv tribune (langside, helt nye fasiliteter). Med 17 rader vil den nye langsiden trolig ha godt under 4000 seter. Da er det teit å gi 850 av dem til bortesupportere (som sjelden eller aldri fyller opp uansett).

En annen ting er at bortesupportere ikke trenger seter. De står jo, eller bør i hvert fall stå. Derfor hadde det vært bedre å gi dem en ståtribune med 850 plasser. Det tar mye mindre plass, og man kan selge de attraktive setene til bergensere. De fleste bortetribuner i Norge er jo ståtribuner nå (feks VIF og Godsets nye bortetribuner).

Men hvor kan i så fall en slik bortetribune være? I hjørnet mellom BOB og nyetribunen? Håper studentene bak tåler litt blussing innimellom, i så fall.

Eller i motsatt hjørne, mellom SPV og BOB? Kanskje et problem å ha bortesupportere så tett på det som er markedsført som en familietribune.

Og hva med riveperioden? En sesong uten eksisterende bortetribune. Hvor skal man plassere dem da (og hvor mange plasser får de, all den tid at totalkapasiteten går ned i rive/byggeperioden).

Noen som vet hva som er planlagt?


I hjørnet BOB/Søndre når det står ferdig. Neste år vet jeg ikke. De får jo ikke mer enn 600 og noe neste år.


Ok. Da må de tegne inn en egen inngang der - det var ikke på de foreløpige tegningene. Egen kiosk og vrimleområde har de vel også krav på. Neste sesong kan kanskje nederste del av det motsatte hjørnet være en aktuell plassering. Der er det sjelden noe særlig folk uansett.

Gulløl

November 09, 2017, 13:59:39 PM #7443 Last Edit: November 09, 2017, 14:04:28 PM by Gulløl
Hva blir den nøyaktige tilskuerkapasiten på Stadion den sesongen det er riving og bygging og Fjordkraft langsiden har kapasitet null ?
Blir kinkig å plassere bortefeltet den sesongen.Egentlig er det bare en mulighet etter min mening for å gi minst mulig "skadevirkninger" og det er å bruke hele felt F og nærmere halvparten av felt E på BOB. Selv om det er en dårlig løsning er vel alle andre plasseringer av bortefelt enda dårligere. Går da ut fra at det midlertidig blir laget et høyt gjerde på felt E.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Brann_ruler86

Quote from: Gulløl on November 09, 2017, 13:59:39 PM
Blir kinkig å plassere bortefeltet den sesongen.Egentlig er det bare en mulighet etter min mening for å gi minst mulig "skadevirkninger" og det er å bruke hele felt F og nærmere halvparten av felt E på BOB. Selv om det er en dårlig løsning er vel alle andre plasseringer av bortefelt enda dårligere. Går da ut fra at det midlertidig blir laget et høyt gjerde på felt E.


Med tanke på at det var bortefeltet i 2006 sesongen så burde det vel la seg gjøre en gang til.
Gå ta banen!

Torvanger

God idè med å gjøre bortetribunen om til ståtribune. Da vil Brann få flere seter til eget bruk, da man bil trenge mindre plass på en ståtribune vs en tribune med seter. Send forslaget til Brann, dokken!

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on November 09, 2017, 13:59:39 PM
Hva blir den nøyaktige tilskuerkapasiten på Stadion den sesongen det er riving og bygging og Fjordkraft langsiden har kapasitet null ?

12645 +/-

Bortefansen har da krav på 632. Gi dem Store Stå da. Vi selv får jo plass på Felt F på BOB... Neida. De må vel nesten få F og deler av E på BT.  De kan jo ikke få noe på Frydenbø eller SpV (sistnevnte blir vel fylt opp med p-kort-folk fra den motsatte siden). Det må jo nesten bli F (og litt av E) på BOB.

Det blir altså omtrent nøyaktig 12000 billetter til våre egne.
Legg ned hele klubben!

dokken

November 09, 2017, 15:00:43 PM #7447 Last Edit: November 09, 2017, 15:13:30 PM by dokken
Quote from: Gulløl on November 09, 2017, 13:59:39 PM
Hva blir den nøyaktige tilskuerkapasiten på Stadion den sesongen det er riving og bygging og Fjordkraft langsiden har kapasitet null ?



Den blir vel 12.628.

Totalkapasitet i dag er 17.686. Langsiden som skal rives har 5058 plasser (4553 seter, fem rullestolplasser og 500 ståplasser (som riktignok var 1000 tidligere, på samme areal).

http://www.brann.no/om-stadion/fakta-om-stadion

For øvrig vil nok kapasiteten gå en del ned når den nye tribunen står ferdig også (i forhold til i dag).  Med bare 14-17 rader ligger det an til under 4000 seter på den nye. Men å gjøre bortetribunen til ståtribune vil øke kapasiteten litt, da blir det plass til 3-400 seter ekstra.

Ellers: det beste neste år ville kanskje å plassere bortesupporterne kun på felt F. Det har bare ca 350 seter, men da kan bortesupporterne kanskje ha egen inngang "langs bakken" (der de har i dag). Da kan "hullene" i tribunen brukes som inngang for hjemmetilskuere. Husk at alle har felles inngang  og mingleområde på BOB, så vanskelig å skille bortesupportere fra hjemmesupportere der.

krøvel vellevold

Quote from: dokken on November 09, 2017, 15:00:43 PM
Quote from: Gulløl on November 09, 2017, 13:59:39 PM
Hva blir den nøyaktige tilskuerkapasiten på Stadion den sesongen det er riving og bygging og Fjordkraft langsiden har kapasitet null ?



Den blir vel 12.628.

Totalkapasitet i dag er 17.686. Langsiden som skal rives har 5058 plasser (4553 seter, fem rullestolplasser og 500 ståplasser (som riktignok var 1000 tidligere, på samme areal).

http://www.brann.no/om-stadion/fakta-om-stadion

For øvrig vil nok kapasiteten gå en del ned når den nye tribunen står ferdig også (i forhold til i dag).  Med bare 14-17 rader ligger det an til under 4000 seter på den nye. Men å gjøre bortetribunen til ståtribune vil øke kapasiteten litt, da blir det plass til 3-400 seter ekstra.

Ellers: det beste neste år ville kanskje å plassere bortesupporterne kun på felt F. Det har bare ca 350 seter, men da kan bortesupporterne kanskje ha egen inngang "langs bakken" (der de har i dag). Da kan "hullene" i tribunen brukes som inngang for hjemmetilskuere. Husk at alle har felles inngang  og mingleområde på BOB, så vanskelig å skille bortesupportere fra hjemmesupportere der.
men totalkapasiteten Brann oppgir er uten rullestolplassene. Har regnet på den endelige kapasiteten. 17000 ser ut til å stemme veldig godt. Vel 3000+ på det rette strekket og ca 550 i hvert av hjørnene. Har ikke tallene foran meg nå, men mener det var det jeg kom frem til. Det baserer seg imidlertid på standard setestørrelse, normale trappebredde og utgangsbredde, og antall rader - ikke telling av seter på noen tegninger.
Legg ned hele klubben!

Corran

Er vel ingen bortelag som har fylt sine antall plasser i år?
Så en kan ha F og så utvide inn på E om det mot formodning skulle bli fult på F
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up