• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

August 20, 2017, 14:09:01 PM #7150 Last Edit: August 20, 2017, 14:16:01 PM by krøvel vellevold
Quote from: Gulløl on August 20, 2017, 13:39:30 PM
Utvendig ser Stadion bra ut, ingen åpne svinger og lukket Stadion. Alle tribuner inn mot gressteppet er positivt. En mer intim Brann Stadion enn som er i dag. Men så var det innsiden da, som de fleste frykter i middels eller stor grad hvordan blir seende ut. Går ut fra at det er laget tegninger og fotomontasjer som viser innsiden også. Når blir de frigitt for almennheten, medlemmer og supportere ? Har ikke noe betydning for reguleingsplanen men en bør ikke holde lokk på hvordan det blir seende ut. Håper det er optimalisert løsningsmessig så langt som mulig med det visuelle, men det blir ikke lett med en vegg på tre etasjer. Håper vi kan bli positivt overrasket.


Det er ikke bare det visuelle som er ille, men det faktum at en masse folk skal ha boligene sine inn mot banen. Da er vi på en måte ikke herre i eget hus lenger. Hva om noen finner ut at de skal ha stor fest med dundrende musikk og åpne vinduer midt under kampen? Festlig, ikke sant?
Legg ned hele klubben!

Utmedsnolken

Quote from: Henki on August 20, 2017, 13:33:18 PM
Quote from: Utmedsnolken on August 20, 2017, 13:16:02 PM
Har innsett for lenge siden at vi kommer til å ende med en helt jævlig stadion og mer i gjeld enn vi startet med


Prosjektet skal vel, såvidt jeg har forstått, godkjennes på et ekstraordinært årsmøte. Hvis tallene viser at Brann får økt gjelden sin ved å gjennomføre denne utbyggingen, må selvsagt årsmøtet nekte å godkjenne prosjektet.


Hvor ofte holder store utbygginger busdsjettene sine?
"og der snubler Sæternes igjen"

Spelaren

Eg kikket raskt gjennom noen høydepunkts-sammendrag for å sjå hvor mye av gamle sitte som er synlig under kamp, og sant skal sies - det er egentlig sjelden man ser så veldig mye av den tribunen. MEN, så skal jo hele nye tribunen trekkes 10-15 meter nærmere banen slik at det vil bli ganske synlig med SiB-delen.

Og for n'te gang; sånn blir Stadion - for "alltid".
Gå av.

SK

Quote from: krøvel vellevold on August 20, 2017, 14:09:01 PM
Quote from: Gulløl on August 20, 2017, 13:39:30 PM


Det er ikke bare det visuelle som er ille, men det faktum at en masse folk skal ha boligene sine inn mot banen. Da er vi på en måte ikke herre i eget hus lenger. Hva om noen finner ut at de skal ha stor fest med dundrende musikk og åpne vinduer midt under kampen? Festlig, ikke sant?


Akkurat det må vel kunne ordnes med noen fastlagte regler som alle leietakere må godta for å bo der. Har snakket med noen som jobber på Color Line Station, og der er det f.eks. noen retningslinjer for bruk av enkelte møterom o.l. under kamp slik at man ikke skal kunne se kampen "gratis".

Ikke at dette gjør saken stort bedre. Dette prosjektet er fortsatt en katastrofe i mine øyne.

Giles

Et forsvar for gamle sitte.
Stemningen her var god dengang hele stadion lot seg engasjere. Fantastisk sted å se kamp og ikke minst flott utsyn over hele stadion forøvrig. Gamle sitte burde fornyes og flyttes mot gressmatten, null og niks hybler. Uansett vil hybelstyret kun gi kortsiktig gevinst som vil avløses av nye økonomiske utfordringer og evig estetisk uføre.
Da er det like greit å selge hele stadion og bygge nytt

Henki

Quote from: Utmedsnolken on August 20, 2017, 14:38:14 PM
Quote from: Henki on August 20, 2017, 13:33:18 PM
Quote from: Utmedsnolken on August 20, 2017, 13:16:02 PM
Har innsett for lenge siden at vi kommer til å ende med en helt jævlig stadion og mer i gjeld enn vi startet med


Prosjektet skal vel, såvidt jeg har forstått, godkjennes på et ekstraordinært årsmøte. Hvis tallene viser at Brann får økt gjelden sin ved å gjennomføre denne utbyggingen, må selvsagt årsmøtet nekte å godkjenne prosjektet.


Hvor ofte holder store utbygginger busdsjettene sine?


Det er jo også et godt spørsmål!
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Quote from: Giles on August 20, 2017, 16:02:43 PM
Et forsvar for gamle sitte.
Stemningen her var god dengang hele stadion lot seg engasjere. Fantastisk sted å se kamp og ikke minst flott utsyn over hele stadion forøvrig. Gamle sitte burde fornyes og flyttes mot gressmatten, null og niks hybler. Uansett vil hybelstyret kun gi kortsiktig gevinst som vil avløses av nye økonomiske utfordringer og evig estetisk uføre.
Da er det like greit å selge hele stadion og bygge nytt


Det spørs om det er økonomisk mer forsvarlig å pådra seg en gjeld i milliardklassen da...
Legg ned hele klubben!

Gulløl

August 20, 2017, 16:50:33 PM #7157 Last Edit: August 20, 2017, 16:53:14 PM by Gulløl
Quote from: krøvel vellevold on August 20, 2017, 14:09:01 PM
Det er ikke bare det visuelle som er ille, men det faktum at en masse folk skal ha boligene sine inn mot banen. Da er vi på en måte ikke herre i eget hus lenger. Hva om noen finner ut at de skal ha stor fest med dundrende musikk og åpne vinduer midt under kampen? Festlig, ikke sant?


Må vel være mulig å rulle ned en form for rullbare skjermvegger under kamper som er festet i veggen og elektronisk styrt. Altså fra overkant av øverste vindu 3 etasje hybel og ned i underkant av vindu 1 etasje hybel. For eksempel i ruller/flak på 6 meter bredde og ca. 6 meter høyde. En får allerede slike typer løsninger i til terrasser og vindu, bare at det her blir i større dimensjoner og kraftigere utførelser. Skjermveggene utføres i en god visuell løsning i forhold til farge(f.eks mørk grå) og kan delvis brukes til reklame(f.eks. midtfeltet i høyde 2 m). Skjermveggene kan skape gode reklameinntekter i tillegg til skjerming under kamper. Samtidig må det være mulig å få en elektronisk låsanordning på vinduene som kan brukes under kamper som er fellesstyrt for alle vindu mot banen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Tipper Brann (  ;D ) - forskriftene hindrer den slags. Tihi.
Gå av.

Torvanger

I og med at det skal bli avgjort via en ekstraordinær generalforsamling, kan man vel gå ut fra at det blir nedstemt, dersom man skal ta utgangspunkt i stemningen her inne, samt det at mange her er medlemmer.

Så er spørsmålet, har man alternativer?

Henki

Quote from: Torvanger on August 20, 2017, 18:00:02 PM
I og med at det skal bli avgjort via en ekstraordinær generalforsamling, kan man vel gå ut fra at det blir nedstemt, dersom man skal ta utgangspunkt i stemningen her inne, samt det at mange her er medlemmer.

Så er spørsmålet, har man alternativer?


Jeg kommer til å stemme nei hvis tallene viser at Brann øker gjelden sin på dette prosjektet. Det vil være rasjonelt. Når det gjelder utseende på tribunen er jeg definitivt ikke like kategorisk, spesielt hvis det økonomiske veier opp.
Ballen skal fremover!

Corran

Om Brann øker gjelden er det jo ingen vits. Poenget må være å sitte igjen med litt mer enn 17 rader som er litt mer moderne enn i dag
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

kabelmann

Quote from: Gulløl on August 20, 2017, 16:50:33 PM
Må vel være mulig å rulle ned en form for rullbare skjermvegger under kamper som er festet i veggen og elektronisk styrt. Altså fra overkant av øverste vindu 3 etasje hybel og ned i underkant av vindu 1 etasje hybel. For eksempel i ruller/flak på 6 meter bredde og ca. 6 meter høyde. En får allerede slike typer løsninger i til terrasser og vindu, bare at det her blir i større dimensjoner og kraftigere utførelser. Skjermveggene utføres i en god visuell løsning i forhold til farge(f.eks mørk grå) og kan delvis brukes til reklame(f.eks. midtfeltet i høyde 2 m). Skjermveggene kan skape gode reklameinntekter i tillegg til skjerming under kamper.


I følge mine kilder så er du ikke så langt unna. Blir ikke helt sånn, men close enough.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Finfin respons

Seks tanker:
1. Spelaren fikk rett. Brann bygger billig, standardløsninger. Fornuftig nok.
2. Ingen gymsal i kjeller. Ble nok for dyrt. Helt ok.
3. Jeg er usikker på om nordvestre hjørne (hansa-pølsevipp) blir særlig lønnsomt, vakkert, tjenelig. Usikker.
4. Planforslaget omtaler innsynskjerming. Uefa-regler krever at bortelaget kan trene før kamp uten innsyn. Skjermingen skal brukes kampdager også.
5. Skjermingen kommer ikke rett ovenfra og ned, for man ønsker noe lysnedslipp gjennom plasttaket. Toppfestet blir 'noen meter' fra hybelfasadeveggen. Den vil falle ned på skrå, med andre ord. Det kan fungere, dempe følelsen av 'massiv vegg'.
6. Konklusjon: det vi trenger for å vurdere estetikken er gode skisser av skjermingen. Det trenger ikke å bli så ille. Faktisk.
Kanskje.

Spelaren

Skisser og illustrasjoner, håper disse snart foreligger.
Gå av.

SKBCPH

Skissene så langt tyder på at de nye delene får et helt annet utseende enn resten av stadion. Med andre ord vil vi fortsatt ha et lappeteppe av en stadion, pluss vi får en vegg av hybler på innsiden av stadion, ikke akkurat en forbedring.

Jeg håper i det lengste at alt av nybygg får samme design som Sparebanken vest og bob-tribunen, og at hybelveggen på innsiden kan se mest mulig lik ut som vip-veggen på sparebanken-vest.
- Vi har den treneren vi har.

Spelaren

Mente skikkelige 3D-modeller med farger og ferdig illustrert. Snittegningene er greie pekepinner, men en ordentlig modell hadde vært kurant.
Gå av.

Belfort

Begynner man på arbeidet rett etter siste kamp i høst?

SKBCPH

Til dere som har vært bekymret for at Brann stadion blir mindre enn Vålerenga sin nye (gjelder til dels også meg, lite rasjonelt, men fotball er da aldri rasjonelt);

Leser at deres oppdaterte tilskuerkapasitet på ny stadion nå er 17.233

Hurra. :)
- Vi har den treneren vi har.

esp123

Ihvertfall 2000 for mye for begge to.

Billy Elliott

Quote from: esp123 on August 22, 2017, 13:31:15 PM
Ihvertfall 2000 for mye for begge to.


Korrekt, for oss i alle fall. For Engens del er det fort 7000 for mye, om ikke mer.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Kalinkasvingen

Kan være jeg leser tegningene feil, men er ikke den planlagte tribunen en del høyere enn den eksisterende? Sist var vel avslag på akkurat det, grunnen til at de bygget Sparebank-tribunen i stedet.
Kan det bli stoppet igjen?

Torvanger

Quote from: Timmen on August 23, 2017, 06:24:50 AM
Kan være jeg leser tegningene feil, men er ikke den planlagte tribunen en del høyere enn den eksisterende? Sist var vel avslag på akkurat det, grunnen til at de bygget Sparebank-tribunen i stedet.
Kan det bli stoppet igjen?



De har fått godkjent byggehøyden hele veien rundt. Høyden på SPV og BT ble påvirket av at fremtidig søndre ikke kunne være høyere enn som så.

Kirk

Brann skal komme med "kort status om mulig utbygging av Fjordkraft-tribunen" på medlemsmøtet. Tyder vel på at de neppe  kommer med så mange flere detaljer eller tegninger.

Tipper de bare informere om at reguleringsplanen er til behandling, og at de avventer utfallet av den før det skjer noe mer.

Gulløl

Siden de utvendige tegningene som var nødvendig for reguleringsplanen var klare tidligere i august kan en håpe på at de også nå har klare et eller flere foreløpige utkast som viser den nye tribunen i front slik den vil bli seende ut om et sitter midt på Sp.V tribunen og fra TV kamera posisjon. Jeg håper på tegninger i 3D med farger og ferdig illustrert blir presentert på møtet slik at Brann kan få noen innspill på det fra medlemmene. Spesielt  tegningene der "skjermingen" er i posisjon og hvordan det blir seende ut er interessante. Hvordan det blir seende ut uten "skjermingen" i posisjon(mot vinduer og husvegg) er ikke så viktig, noe som vi publikumere ikke vil se før og under kamp enten vi er på tribunen eller foran TV-en.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

havøgle

Her er bilde fra hvordan den nye tribunene kan komme til å bli seende ut i fra innsiden av stadion. Det er ikke tatt med "skjerming" her.

http://prosjekt.hib.no/poster/bachelor/nytt-tribuneoverbygg-med-studentboliger-pa-brann-stadion/

Spelaren

Quote from: havøgle on August 29, 2017, 20:51:24 PM
Her er bilde fra hvordan den nye tribunene kan komme til å bli seende ut i fra innsiden av stadion. Det er ikke tatt med "skjerming" her.

http://prosjekt.hib.no/poster/bachelor/nytt-tribuneoverbygg-med-studentboliger-pa-brann-stadion/


Dette er jo en gammel skisse.
Og dette er en bachelor-oppgave :p
Gå av.

Torvanger

Dersom man hadde trukket fasaden inn mot matten, la oss si 5-10 meter bak øverste stolrad, vill man fått et annet visuelt inntrykk, det ville virket mindre. Og så kunne man hatt plasser blant annet for rullestolbrukere øverst på platningen bak.

Spelaren

Quote from: Torvanger on August 30, 2017, 13:16:06 PM
Dersom man hadde trukket fasaden inn mot matten, la oss si 5-10 meter bak øverste stolrad, vill man fått et annet visuelt inntrykk, det ville virket mindre. Og så kunne man hatt plasser blant annet for rullestolbrukere øverst på platningen bak.


Og så bare fått plass til halvparten så mange hybler :p .
Gå av.

Torvanger


Giles

Grusomt uansett hvordan en vrir og vender på det. Og uopprettelig i likhet med kunstgress (Gud forby det). Det går en grense et sted der sjelen forsvinner og den selges tydeligvis for 20 sølvpenger. Kortsiktig og djevelsk.
Brann og Brann stadion har fortsatt et sus over seg som alle i Norge er misunnelige på. Denslags er god og langsiktig kapital og kan ikke verdsettes høyt nok.
Er det så vanskelig å be Trond Mohn om å bygge et monument over seg som fornyer Stadion uten et heslig hybelbygg?

Spelaren

Quote from: Torvanger on August 30, 2017, 18:38:08 PM
5-10 er nok drøyt, men 3?


Eg tror fasaden mot Idrettsveien er dyttet ut så langt det lar seg gjøre mtp vrimleareal og hensyn til naboene - som får tre-ish etasjer i fleisen. På innsiden er det garantert lagt opp til maks utnyttelse, så eg setter mitt håp til den tidligere omtalte skjermefunksjonen. Få opp noe vakkert der og det går greit...
Gå av.

Danny

Synsing følger:

Hva om en bygger en 12 første radene med bratt helning (betong), slik at det blir frigjort en flate fra rad 12 til første etasje av blokkfasaden.
Så monterer man på denne flaten, en ramme med 9 seterader til, slik at de kan heves (vinsj/jekk) under kamp/lukkede treninger, til 3dje etasje av blokkfasaden, og være sammenslått ellers.



Da hadde tribunen i hvert fall blitt reddet estetisk, men driftskostnadene for noe slikt er kanskje astronomisk?


SKBCPH

Jeg liker den ideen du kommer med der Danny! har tenkt noe i lignende baner, men mer i retning av en tribuneseksjon som kunne blitt senket ned frra taket forann hyblene. Men denne løsningen er vel både bedre og billigere.

Finnes jo lignende løsninger i håndballhaller, dog en god del mindre sofistikerte.
- Vi har den treneren vi har.

Torvanger

Denslags ideer er bare å sende til Brann!

Danny

August 31, 2017, 23:03:34 PM #7185 Last Edit: August 31, 2017, 23:24:34 PM by Danny
Teleskopiske tribuner er også en løsning til en slik terrasse. De har visst hatt stor utvikling i det siste. Slike tribuner ser relativt smertefritt ut å montere og vedlikeholde. Skal visst også ha "fornuftige kostnadsrammer", ifølge denne reklamefilmen fra en norsk leverandør:

https://www.youtube.com/watch?v=acsUZMjK-CY&t=21s

"Kan bygges i ulike høyder, bredder, med paraboliske og kurvede rader". Da burde jo til og med svingen BT-Søndre kunne ha en slik løsning. Om en ofrer et par leiligheter kan en lage et stort lager på samme plan, kan man trille tribunendelene ut på ferdig oppmerkede plasser, og montere de 2-3 timer før kampstart.

Får de det til med slike delikate godstoler, er tribunestoler sikkert lett som en lek.


Danny

Quote from: Torvanger on August 31, 2017, 16:58:20 PM
Denslags ideer er bare å sende til Brann!

Var freidig og gjorde akkurat det. Muligens har de allerede gått bort fra slike ideer tidligere i utredningen? Spent på om jeg får svar likevel

Finfin respons

Fiks idé, Danny. Men med mindre det er i nærheten av like billig som et egenutviklet skjermingssystem tviler jeg på at man ønsker å gå i en slik retning. Men det kunne faktisk vært noe. Tribunene kunne strengt tatt kjørt på plass på egenhånd, slik robotstøvsugerne gjør. Teknologien er her. Og det ville blitt en skikkelig bratt tribune, noe man kan like. Men: Det ville sikkert vært like dyrt og bra å heise ned en tribunekropp fra taket. Eller skyve opp fra nedre sittetribunekropp via et tullete skinnesystem.

Angående fasade mot idrettsveien:
Hva synes dere om https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00304/Planbeskrivelse_304319a.pdf
Figur 9.1 (og 9.2) i Planbeskrivelsen? Viser en fotomontasje med ny tribune med svart-mørk glassfasade.

Jeg er i tvende sinn. Det tror jeg Bruun Hansen også er. Jeg er redd overgangen blir verst i klokkesvingen. Typisk nok viser ikke illustrasjonsbildene (Figur 9.2 og 9.3) denne overgangen godt. Jeg skjønner argumentasjonen for en "mykere fasade" mot naboer, men jeg vet ikke om den nye fasaden blir utdatert og gammel litt vel fort. Dagens fasade (eldste del) er jo fantastisk, mye på grunn av sitt Landmarkske preg.
Kanskje.

SKBCPH

Som sagt tidligere er jeg meget skeptisk til at Brann stadion skal få enda en ny type fasade og håper at fasaden på ny sydlig tribune blir så lik de to andre nyeste tribunene som mulig.

- Vi har den treneren vi har.

Kirk

Klippet følgende fra planforslaget:

Utsyn fra studentboliger til gressmatten

Reglene fra UEFA sier at det ved europeiske kamper er krav til at gjestende lag skal kunne ha tilgang til trening på banen uten innsyn. Man ser for seg en løsning der man på tribunen kan etablere stålwire mellom søyler og der man så kan trekke for et reklamebanner for å skjerme for innsyn. Plassering av wire vil komme noen meter fra fasaden slik at man muliggjør et dagslysinnslipp ovenfra. Tilsvarende løsning vil benyttes på kampdag.

Innsyn til studentboligene
Innsyn fra tribune til studentboliger vil bare være aktuell ved «fullt hus». I praksis betyr det 1 kamp i løpet av sesongen. Som et avbøtende tiltak er de øverste stolradene erstattet med ståplasser for å unngå stoler plassert nært opptil hyblenes vinduer. De øverste radene vil dermed ikke bli brukt i hver kamp. Plankonsulent anser slik forholdet som avbøtt.

Henki

Quote from: Kirk on September 06, 2017, 21:03:31 PM

Innsyn til studentboligene
Innsyn fra tribune til studentboliger vil bare være aktuell ved «fullt hus». I praksis betyr det 1 kamp i løpet av sesongen. Som et avbøtende tiltak er de øverste stolradene erstattet med ståplasser for å unngå stoler plassert nært opptil hyblenes vinduer. De øverste radene vil dermed ikke bli brukt i hver kamp. Plankonsulent anser slik forholdet som avbøtt.


Ståplasser?
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Det er nå mer enn en kamp pr år det kan bli i praksis fullt. 16/5, RBK-kampen, og avgjørende kamper på slutten av sesongen. Skulle vi slumpe til å komme i reell gullstrid en hel sesong, kan det bli flere.

Men er stoler for nært opp til vinduene et problem hvis det uansett skal komme et banner mellom tribunen og vinduene?
Legg ned hele klubben!

Finfin respons

September 07, 2017, 11:31:23 AM #7192 Last Edit: September 07, 2017, 11:43:56 AM by Finfin respons
Edit: Godt poeng krøvel.

For øvrig. Jeg liker Danny sin idé bare bedre og bedre. Synd det ikke er plass nok.
Kanskje.

SKBCPH

Synes det er flere merkelige utsagt i planforslaget

-Kun én kamp i året det er fare for at det blir fullsatt(?)
-ståplasser(!) øverst på tribuneseksjonen (?)
-den nye tribunen vil gjøre stadion mer helhetlig (?)
-skjermingen med stålwire skal være et "reklamebanner"(?)

Jeg blir mer og mer oppgitt (forbanna) av hele greien...
- Vi har den treneren vi har.

Kirk

Om ikke oppgitt, så i hvert fall forvirret!

Blir spennende å se de endelige tegningene.

SKBCPH

Siden jeg dessverre er bosatt i Danmark har jeg ikke mulighet til å være tilstede på det neste ekstraordinære møtet. Men håper flere vil være svært kritisk og få svar på det det er mulig å få svar på med tanke på dette prosjektet her...

Er redd for at det blir mye "kostnadseffektive" løsninger som vil ødelegge stadion i uoverskuelig fremtid. Jeg kan være mer positiv til det om de faktisk går inn for løsninger der skaden blir minst mulig, men ser for meg at de menneskene som styrer der nå synes det er helt greit at klubben får en boligblokk til tribune.
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

De er ingen som vil ha boligblokk på Stadion. Selv ikke "de menneskene som styrer der nå". Men det er nå en gang slik at uten leiligheter blir det ingen ny tribune i det hele tatt.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Den tribunen har stått der "i 100 år" og klarer fint ett par år til, til Branns økonomi er god nok til å fikse dette uten å gjøre irrevesibel skade som en hybelblokk vil gjøre.
- Vi har den treneren vi har.

Henki

Quote from: glennbergen on September 07, 2017, 15:18:56 PM
Den tribunen har stått der "i 100 år" og klarer fint ett par år til, til Branns økonomi er god nok til å fikse dette uten å gjøre irrevesibel skade som en hybelblokk vil gjøre.


Så Brann skal altså betale ned gjelden sin, og gudene vet hvor lang tid det vil ta, for så å låne 200 millioner til?
Ballen skal fremover!

SK

Quote from: glennbergen on September 07, 2017, 15:18:56 PM
Den tribunen har stått der "i 100 år" og klarer fint ett par år til, til Branns økonomi er god nok til å fikse dette uten å gjøre irrevesibel skade som en hybelblokk vil gjøre.


Kunne ikke vært mer enig.

For meg er det heller ikke noe must å bytte ut denne tribunen.

Go Up