• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

dokken

December 21, 2016, 21:31:16 PM #6900 Last Edit: December 21, 2016, 21:34:23 PM by dokken
Leste meg litt opp om VIFs nye stadion (der vi skal spille i september). Og kan glede noen (Petter Puddefjord feks) med at det ser ut til at den får litt lavere kapasitet enn Brann Stadion:

17.333 er nå den offisielle kapasiteten på Valle Stadion, mens vi som kjent har 17.686.

http://vkip.no/index.php/fakta


Og det er inkludert ståplasser. Dersom VIF (gud forby) skal spille e-cup noen gang, har de bare plass til 15.389. Det er nemlig tenkt å være såkalte rail seats på "ståtribunene", som kan omgjøres til seter ved e-cup.

Supportertribunen skal ha nesten 3000 rail seats, som gir plass til 4500 stående. Det kan fort bli veldig glissent der, hvis VIF ikke klarer å rekruttere flere enn de 3-400 klansskallene og 100 ultrasene som kan regnes som stående, syngende supportere i dag. Sånne tribuner med rail seats ser for øvrig enda mer tomme ut enn vanlige sittetribuner når de er halvfulle - se feks på Helsingborgs nye supportertribune.

På bortetribunen blir det 896 rail seats, som gir plass til 1344 stående, ifølge oversikten. Det er en fin størrelse, som bør være mulig å fylle 24. september (vi var 1000 på Ullevaal i år).

Det betyr altså at VIF beregner adskillig bedre plass på ståtribunen enn Brann gjør på Store Stå. Brann fjernet vel 500 seter og omgjorde det til 1000 ståplasser - altså en dobling. VIF øker kapasiteten "bare" med 50%. Mulig det skyldes at selve setekonstruksjonene tar en del plass.

De har slike rail seats på Marienlyst nå, og jeg var ikke veldig begeistret der. Du må velge rad, så er du helt låst på den. Vanskelig å bevege seg rundt på tribunen, og tribuneras ved scoring er bare å glemme. Men trygt er det selvsagt.

Så får vi se når/hvis vi skal bygge den nye hybellangsiden, om vi klarer å opprettholde kapasiteten. Den langsiden tar over 5000 i dag (4500 sitte og 500 stå). Frykter at vi skal slite med å komme stort over 4000 med de langsideplanene de har vist hittil. Og da er vi plutselig godt under VIF i kapasitet igjen...

Spelaren

De siste signalene er at kapasitet snarere øker enn synker når alt er ferdig, eller summa summarum som Kjell ville ha sagt.
Gå av.

Gulløl

Quote from: Spelaren on December 21, 2016, 22:06:46 PM
De siste signalene er at kapasitet snarere øker enn synker når alt er ferdig, eller summa summarum som Kjell ville ha sagt.


Var dette ikke nevnt 18000 på forrige medlemsmøte ? Bra vi slår Enga :) :)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dokken

Brann har vel kun sagt at de vil opprettholde sånn noenlunde dagens kapasitet, og antydet 17.000.

Men - do the math: 300 hybler + 5000 seter. Det er det rett og slett ikke plass til, det tør jeg vedde på. Hyblene tar masse plass i høyden (og taket skal jo være på linje med de andre tribunene) og i bredden.

Så kan man selvsagt ha ståtribune på langsiden, men det er det vel ærlig talt ingen etterspørsel etter. Man kan selvsagt også utvide dagens Store Stå, men det må vi vel også innrømme er en ønskedrøm. Store Stå er den siste tribunen som blir utsolgt, så ingenting tyder på at bergensere flest ønsker å stå.

Spelaren

Quote from: dokken on December 21, 2016, 23:30:57 PM
Men - do the math: 300 hybler + 5000 seter. Det er det rett og slett ikke plass til, det tør jeg vedde på. Hyblene


Det inkluderer svingene, og husk at langsiden har mye potensielt rom som kan utnyttes. Med slak tribune kan man få mange seter inn.
Gå av.

Lasaron

Brann kan øke kapasiteten bittelitt, og samtidig gjøre Stadion mer intim og fin, ved å legge til to-tre rader nedenfor nederste rad på Hansa, Hoved- og BT-tribunen. Få første seterad nærmest mulig krittmerket, og droppe to rader med reklame (det er stygt med to rader reklame, kjempestygt). Den nye langsiden må da være nært på engelsk måte (Sogndal og Fredrikstad har også en langside som er slik).
Tren på langskudd

blobby winters

RBH hadde en ide om å fylle svingen mellom SpV og Hansa med plasser. På den tiden var det snakk om å fortsette VIP plassene rundt svingen fra SpV.

Vanlige sitteplasser her vil øke kapasiteten
En annen fordel er at Stadion vil bli en røykfri arena.

1908

Hjørnene vil bli bygget igjen før gamle rives. Dette gjøres fordi deler av en sesong må man spille med redusert kapasitet på gamle tribunen.

Klaus_Brann

Quote from: blobby winters on December 23, 2016, 23:00:55 PM
RBH hadde en ide om å fylle svingen mellom SpV og Hansa med plasser. På den tiden var det snakk om å fortsette VIP plassene rundt svingen fra SpV.

Vanlige sitteplasser her vil øke kapasiteten
En annen fordel er at Stadion vil bli en røykfri arena.


Det er den allerede. Man må ut for å lufte seg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

January 13, 2017, 05:57:31 AM #6909 Last Edit: January 13, 2017, 06:02:26 AM by Xminator
Denne glassveggen av vinduer - tildekket eller ikke - ser helt for jævlig ut. På langsiden burde de to nederste radene med vinduer sløyfes og tribunen gå helt opp som på "BT".

Ja jeg vet det vil koste noen hybelenheter, men ... Det ser helt for jævlig ut.

Drømmescenarioet er at "noen" tar gjelden til Brann.

Nixon

Rød makt på Hansa

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/fotball/Brann-kan-selge-for-282-millioner-kroner-228691b.html

Men hvorfor er det så viktig at beboerne ikke skal ha utsikt til kampene? Er det redd for at hyblene skal fylles opp med gratispassasjerer og dermed gå glipp av inntekter?
Rød makt på Hansa


Nixon

Det ser helt klart ikke bra ut. Men jeg er villig til å svelge noen kameler dersom det gir så mye penger til klubben at vi får et bedre utgangspunkt for sportslig suksess. Det er tross alt det hele greien med Brann handler om!
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on January 13, 2017, 07:33:20 AM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/Brann-kan-selge-for-282-millioner-kroner-228691b.html

Men hvorfor er det så viktig at beboerne ikke skal ha utsikt til kampene? Er det redd for at hyblene skal fylles opp med gratispassasjerer og dermed gå glipp av inntekter?


Det er vel først og fremst treningene det må være mulighet for å ha stengt for innsyn. Ikke bare pga Brann, men fordi bortelaget i E-cup vel har krav på å kunne ha lukket trening på kamparenaen dagen før kampen. Når det gjelder kamp, er det vel ikke noen krise at de ser kampen "gratis", men det handler mer om det estetiske. Skal Stadion se ut som et fotballstadion eller en lavblokk innvendig?
Legg ned hele klubben!

Huff

Quote from: Nixon on January 13, 2017, 07:30:47 AM


Vel...


Ser akkurat så fælt ut som forventet. Dette bør en holde seg unna, jeg har til gode å se regnestykkene som tilsier at dette er en genial plan. For all del, det vil hjelpe økonomisk på kort sikt, men jeg ser ikke at dette vil gi de store inntektene på lengre sikt. Bedre med is i magen, så får en avvente å finne bedre løsninger på sikt. Bedre løsninger vil da muligens innebære flytting.

Spelaren

Regnestykket er fortsatt uklart, ifølge artikkelen. Nei, dette er nesten som forventet. Store usikkerheter og et visuelt overgrep.
Gå av.

Yngve

Tanken om prosjektet er fantastisk, men tribunen ser jo forferdeleg ut.

På den andre sida hadde eg vore villig til å svelga ein del kamelar om Brann hadde vorte gjeldfrie etter dette. Men det vert ein jo truleg ikkje. Ein veit faktisk ikkje om ein kan bygga det ein vil bygga og selga det til SiB og gå i pluss, skal ein tru det Brann seier til BT i dag.

QuoteDen ideelle situasjonen er at når vi har bygget alt vi skal bygge, så er regnestykket positivt


Då merkar eg at eg vert særs skeptisk...

Lasaron

Det ser atskillig bedre ut enn kortsiden til Bayer Leverkusen iallfall. Blir setene røde og man trekker noe slags Brannlogo og byvåpen ned når det er kamper, slik at det ser mer ut som en fotballstadion, blir det enda bedre. Men fortsatt stygt.
Dette skal Brann bli rik av hvis det skal være aktuelt.
Tren på langskudd

Nixon

Jeg har lest saken i BT nå og jeg er også skeptisk til usikkerheten om Brann vil sitte igjen med penger på konto når de har bygget ferdig. For kamelene er tyngre å svelge for "bare" bedre fasiliteter og tetting av hull.
Rød makt på Hansa

osoerli

Latterlig konsept!  Pengane Brann tener på dette varer uansett ikkje veldig lenge.  Men denne jævlige saken må ein slita med langt inn i evigheten.  Dekke til vindauga under kamp og trening høyres ganske latterleg ut.  Om ein ikkje får til noko betre enn dette så skift arkitekt.  Om ein legg tribunen i 2 nivå, bør det gå fint å få dette til utan å redusera antalet leiligheter.  1 nivå er framleis betre enn 2.  men tribune i 2 nivå er langt betre enn det som er presentert i BT i dag.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Jeg har altså sittet på gamletribunen siden 2004. Jeg tar lett 13 nye år med den enn dette nye om Brann ikke blir mye rikere av det.
Tren på langskudd

dokken

Quote from: osoerli on January 13, 2017, 10:01:01 AM
Latterlig konsept!  Pengane Brann tener på dette varer uansett ikkje veldig lenge.  Men denne jævlige saken må ein slita med langt inn i evigheten.  Dekke til vindauga under kamp og trening høyres ganske latterleg ut.  Om ein ikkje får til noko betre enn dette så skift arkitekt.  Om ein legg tribunen i 2 nivå, bør det gå fint å få dette til utan å redusera antalet leiligheter.  1 nivå er framleis betre enn 2.  men tribune i 2 nivå er langt betre enn det som er presentert i BT i dag.


Skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe med to nivåer? Hvis man først skal ha masse hybler, er det vel best at de er øverst?

Men ellesr ser disse tegningene akkurat så ille ut som jeg antok. Problemet er jo det enorme antallet hybler de skal presse inn - over 350. Jeg mener man må gå ned på det antallet. Det ville hjulpet mye bare å få redusert det til to etasjer med hybler inn mot banen (ut mot veien kan det være tre). Da blir det plass til en brattere og større tribune (den kan jo gå litt innunder hybelbygget). Og det vil se mindre ut som en blokk med noen rader nederst.

viks

Brann kommer til å tjene gode penger på denne løsningen, og kvitte seg med masse gjeld.

Dette trekkes selvsagt ikke frem av Brann på nåværende tidspunkt all den tid det fortsatt er veldig mange "usikkerhetsfaktorer" - og de som styrer i Brann nå er fornuftige mennesker som ikke bygger luftslott i media, men har begge beina plantet på jorden.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

osoerli

Quote from: dokken on January 13, 2017, 10:06:39 AM
Skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe med to nivåer? Hvis man først skal ha masse hybler, er det vel best at de er øverst?


Kunne vist deg kva eg meiner med ei skisse om eg fekk tid i helgjo.  Kva etasje hyblane ligg på har neppe mykje å seia.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Yngve

Quote from: viks on January 13, 2017, 10:24:50 AM
Brann kommer til å tjene gode penger på denne løsningen, og kvitte seg med masse gjeld.


Eg håpar du har rett. Eg er svært skeptisk og ser ingenting i den BT-saka som overbeviser meg om noko anna..

Nixon

Quote from: osoerli on January 13, 2017, 10:56:42 AM
Quote from: dokken on January 13, 2017, 10:06:39 AM
Skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe med to nivåer? Hvis man først skal ha masse hybler, er det vel best at de er øverst?


Kunne vist deg kva eg meiner med ei skisse om eg fekk tid i helgjo.  Kva etasje hyblane ligg på har neppe mykje å seia.


Tenker du at hyblene kommer først og så tribunen oppå der igjen tre etasjer over bakkenivå? Det første som slår meg er at de som sitter på den tribunen neppe vil se sidelinjen på sin side...
Rød makt på Hansa

dokken

For å presisere: jeg har ingenting imot de ca 200 hyblene som vender ut mot gaten. Flott konsept.

Jeg kan også godta en stor andel hybler ut mot banen i hjørnene - dette er uansett ikke særlig attraktive tribuneplasser, og et bygg der vil bidra til å "lukke" stadion og dermed kunne bidra til bedre stemning.

Problemet er de tre etasjene oppå den lave langsidetribunen som nå er planlagt. Tenk hvordan det vil se ut på tv (for det vil jo fortsatt bli filmet fra SPV): En lavblokk med noen seterader nederst. Blir litt som Ullevaals nyeste langside, bare at det er leiligheter i hele 2. etasje.

Derfor må det kuttes i hvert fall én etasje med hybler der. Da kan man sikkert få inn noen rader til, gjøre tribunen litt brattere (nå er den svært slakk, mye mindre bratt enn de eksisterende).

For sammenlikningens skyld: Sjekk hvor utrolig fine og bratte tribunene på VIFs nye stadion blir: https://www.facebook.com/vkip.no/photos/a.1748160965416249.1073741829.1748107702088242/1869321339966877/?type=3&theater

Den nye langsiden, slik den fremstår nå, kommer jeg til å være konstant flau over.

Nixon

Spørsmålet blir om såpass mange færre hybler gjør dette til et minusregnestykke for klubben. Klubben har nok en klar formening om hvor mange hybler som må til for å tjene penger.

Men man kan jo tenke seg at man kan fjerne hybler til man går i null og så se hvordan det ser ut da. Da får man ikke redusert gjelden, men får bedre fasiliteter og et lukket anlegg. Og det vil se bedre ut.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Det er ingenting nytt at økonomien i dette er særdeles uviss, det kom fram allerede i september. Det er mye om, hvis og hva og at det "håpes" på en gevinst når me forplikter oss til dette eiendomssalget for all framtid synes eg det er for mange negative og ukjente sider ved dette.

Positivt:
- Kvitter oss med bygningsmasse som krever dyrt vedlikehold
- Får nye tribunefasiliteter på Stadion
- Får tribunen nærmere banen
- Får lukket hjørner
- Mulig gevinst

Negativt:
- TLs styggeste langside. Jo, seriøst. Ingen andre har en jækla elveneset-lavblokk langs hele siden som vises på TV. Man kunne ha stilt hele Victoria's Angels der og det hadde alikevel sett urstygt ut.
- Stor usikkerhet som utbygger. Kostnadssprekk og forsinkelser er omtrent å forvente i bransjen, spesielt i et prosjekt der tid er en kritisk ressurs.
- Usikkerhet knyttet til gevinst.
- Vi selger fra oss eiendomsmasse i direkte tilknytning til banen. Et fremtidig Brann uten enorm gjeld vil ikkje kunne utnytte denne massen, disse hyblene blir en evig vorte i fleisen.
- Usikkerhet knyttet til forstyrrelse fra beboere, både visuelt og lydmessig.
- Anleggsperiode i sesong.
- Naboforhold

Status quo:
- Beholder en gammel tribune med dyrt vedlikehold. Men denne kostnaden er i det minste kjent.
- Lite muligheter for videre økonomisk utnyttelse av denne tribunedelen.
- Beholder en viss form for estetikk


Merker meg for øvrig at mine skisser ikkje var helt på viddene.
Gå av.

Yngve

Eg tel meg fram til 14 rader, stemmer det?

dokken

January 13, 2017, 12:54:00 PM #6931 Last Edit: January 13, 2017, 12:56:17 PM by dokken
Quote from: Yngve on January 13, 2017, 12:42:50 PM
Eg tel meg fram til 14 rader, stemmer det?


14 rader i hjørnet, ja. På selve langsiden er det tegnet inn 17, men det står på tverrsnittet at de øverste skal settes opp under kamp (de kommer foran vinduet til de nederste hyblene). Virker jo som et ekstremt lite attraktivt sted å bo bak noen plastseter og under et mørkt tak, på skyggesiden av stadion. Selv for en student må jo det være nitrist.

Til sammenligning har dagens langside mellom 19 (gamle sitte) og 23 rader (nyeste delen). Og så er det jo plass til tre-fire rader minst foran gamle sitte.

Spelaren

Skulle gjerne vært flue på veggen i det kontoret en stakkars ingeniør fikk i oppdrag å "lage en minst mulig stygg langside med mest mulig hybelfasader". Tipper det kun jobber trøndere der ;) .
Gå av.

osoerli

Quote from: Nixon on January 13, 2017, 11:12:31 AM
Quote from: osoerli on January 13, 2017, 10:56:42 AM
Quote from: dokken on January 13, 2017, 10:06:39 AM
Skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe med to nivåer? Hvis man først skal ha masse hybler, er det vel best at de er øverst?


Kunne vist deg kva eg meiner med ei skisse om eg fekk tid i helgjo.  Kva etasje hyblane ligg på har neppe mykje å seia.


Tenker du at hyblene kommer først og så tribunen oppå der igjen tre etasjer over bakkenivå? Det første som slår meg er at de som sitter på den tribunen neppe vil se sidelinjen på sin side...

Eg tenker at nederste vindusrad blir synleg.  Her blir det ikkje leiligheter men mat- og drikkekiosker slik at ein kan handla og allikevel få med seg kampen.  Over der blir det eit nivå 2 litt framtrekt og brattare slik at alle skal sjå alt.  Bak dette nivå 2 blir det hyblar.  Nivå 2 blir så mykje framtrekt, at det som forsvinner av volum i hyblar øverst på grunn av helninga, kjem som tillegg nederst.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Corran

Ser jævlig ut. Men eg tror eg kan leve med det (selv om det gjør vondt) om det gjør Brann bortimot gjeldfri.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

osoerli

På skissa i BT ser det ikkje ut som vindu, men balkonger inn mot grasmatta.  Kanskje liiiiitt vanskelegare å dekke til enn vindu?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Hvis man går for en slik tribune, håper jeg andre lags supportere gjør narr av oss.
Tren på langskudd

fisken74

Litt copy paste i Photoshop.

Originalforslag:

Billy Elliott

Regner med det endelige resultatet vil se bedre ut en skissen som blir presentert i BT. Står fremdeles 100% bak Vibekes plan. Gjør det, gjør det, gjennomfør det, som ungdommen sier. Lappeteppestadion må bort.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Spelaren

Quote from: osoerli on January 13, 2017, 13:40:08 PM
På skissa i BT ser det ikkje ut som vindu, men balkonger inn mot grasmatta.  Kanskje liiiiitt vanskelegare å dekke til enn vindu?


Som du ser av snittene fisken74 hadde i posten går hyblene helt ut til fasaden. Det er bare store vinduer.
Gå av.

Torvanger

Quote from: Lasaron on January 13, 2017, 13:45:09 PM
Hvis man går for en slik tribune, håper jeg andre lags supportere gjør narr av oss.



Hvorfor det? Gjør vi narr av LSK, for boligene de har bak bortesvingen? Hva er det som er så idiotisk med å vise litt økonomisk kløkt, få Brann på fote, slagkraftige nok til at man kan for eksempel kan gi RBK mer konkurranse om gullet? Er det noe poeng med 20.000 seter, på et anlegg man eier selv, med en kvelende gjeld?

Petter Puddefjord

Det er forkastelig!
Dette må aldri skje. Det vil ruinere hele opplevelsen. Brann stadion skal være et anlegg for fotball, og bare det. Disse skissene ser gyslige ut. Trond Mohn, du må redde oss ut av dette!

Spelaren

Quote from: Torvanger on January 13, 2017, 14:41:54 PM
Hvorfor det? Gjør vi narr av LSK, for boligene de har bak bortesvingen? Hva er det som er så idiotisk med å vise litt økonomisk kløkt, få Brann på fote, slagkraftige nok til at man kan for eksempel kan gi RBK mer konkurranse om gullet? Er det noe poeng med 20.000 seter, på et anlegg man eier selv, med en kvelende gjeld?
Gå av.

Xminator

Quote from: fisken74 on January 13, 2017, 14:19:18 PM
Litt copy paste i Photoshop.

Originalforslag:



Dette! Det vil ligne mer på det man har på SPV nå

, så passer det de har på skissen i BT bedre i svingene, det er mindre estetisk viktig.

Så jeg stemmer veldig for at den skissen Fisken laget til blir løftet frem i neste runde diskusjoner med Brann.

fisken74

Evt denne løsningen.

Modifisert 2:
+ Samme antall hybler
- Brattere tribune, vanskeliggjør sammenkobling med resten?
- Samme antall sitteplasser.


krøvel vellevold

Quote from: Torvanger on January 13, 2017, 14:41:54 PM
Quote from: Lasaron on January 13, 2017, 13:45:09 PM
Hvis man går for en slik tribune, håper jeg andre lags supportere gjør narr av oss.



Hvorfor det? Gjør vi narr av LSK, for boligene de har bak bortesvingen?


Ja. Og der er det kanskje snakk om 10 leiligheter - bak målet! Her er det snakk om 90 leiligheter på langsiden.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Så snart man fjerner en etasje hybler mister man en temmelig stor andel leiligheter og dermed $ . Allerede med full dekning er det jo usikkert.
Gå av.

Giles

Eneste positive med den nye tribunen er at den kommer mye nærmere banen. Men det er til gjengjeld veldig positivt.

Utmedsnolken

Hvis der er kun i en ideell situasjon brann blir gående i pluss, allerede i planleggingsfasen, er jeg meget skeptisk til dette prosjektet. Ikke bare er stadion ødelagt for alltid, men Brann kan risikere å måtte betale for det!
"og der snubler Sæternes igjen"

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on January 13, 2017, 10:01:01 AM
Latterlig konsept!  Pengane Brann tener på dette varer uansett ikkje veldig lenge.  Men denne jævlige saken må ein slita med langt inn i evigheten.  Dekke til vindauga under kamp og trening høyres ganske latterleg ut.  Om ein ikkje får til noko betre enn dette så skift arkitekt.  Om ein legg tribunen i 2 nivå, bør det gå fint å få dette til utan å redusera antalet leiligheter.  1 nivå er framleis betre enn 2.  men tribune i 2 nivå er langt betre enn det som er presentert i BT i dag.


Ja, dette var som antatt helt forferdelig. Jeg ser nesten ingen oppsider med dette prosjektet.
+ Brann får en ny tribune, ok.

- Brann er såpass usikre på økonomien i det at de er ærlige om det i media. Det er ikke et godt tegn.
- Det er helt grasalt stygt.
- Vi ødelegger muligheten for fremtidig inntjening på denne tribunen for all overskuelig framtid.
- Sa jeg at det er stygt?!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up