• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Torvanger

Jeg husker at det ble smuglet mye alkohol, til og med ølkasser inn over gjerdene i Klokkesvingen. Vi begynte nok å frekventere Stadda nokså samtidig, Gulløl.

ostraume

Ja, dere representerer den kunnskaprike tilskuermassen fra gamle dager som klappet for gode prestasjoner. Det var andre boller da, ja!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

De var jo sørpe dritings, klart de klappet for alt. Pavlov hadde høstet applaus av den gjengen  ;D .
Gå av.

Gulløl

September 13, 2016, 12:46:23 PM #6653 Last Edit: September 13, 2016, 12:57:04 PM by Gulløl
Kunnskapsrike var vi sikkert, men høflig klapping utførte vi neppe. Var ikke noe kroppsvisitering der gang, så en kunne ta med seg stort sett det en ville på innerlommen(eller løfte over gjerdet). Og det meste vi hadde av løsøre kastet vi på banen om vi ble forbanna. Den gang var ikke flasker av plast men av glass. Vi måtte sperres inne bak høye gjerder med piggtråd på toppen. Likevel var det vanlig at en eller flere stormet banen. Var et hardt og ekte Stadion liv den gang. Om vi var mer drittings en publikum i dag kan sikkert diskuteres. Kan ihvertfall huske at sigarett røyken hang tungt over tribunene siden nesten alle røykte den gang, så vi trengte ikke bluss for å røyklegge Stadion. Snus var det bare veldig gamle menn som brukte. Det med utskjelling og piping kunne vi virkelig den gang. Store Stå i dag streker seg til forsiktig piping, og kanskje en enslig kar klikker litt på Piotr. Akk ja dagens Stadion publikum har mye å lære ;)

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Torvanger

September 13, 2016, 13:03:50 PM #6654 Last Edit: September 13, 2016, 13:06:07 PM by Torvanger
Det var ikke få ganger Store Stå løp rundt til spillerinngangen på Gamle, for å "ta" dommeren. Husker en gang at det haglet med alt mulig fra Gamle Sitte og ned mot dommertrioen, appelsiner og anet rask. Det var null sikkerhet, ingen vakter. Blant annet kom Anders Krystad med følge, den gangen Apeberget var på sitt verst, for å konfrontere en eller flere på Store Stå i forkant av en kamp, de kom fra VIF-fansen som stod plassert i et hjørne på Klokkesvingen. Ikke en vakt eller en poltimann å se. Det er et vell av historier og det var ganske så genuint da Erik Hanøy satt på piggtråden og fikk allsangen igang, det var noe Hanøy kunne så det holdt, som ingen har klart å kopiere i etterkant. Og så hadde vi Terje Bø med turnøvelsne sine.....

Corran

Vi er noen gamlinger her inne ja :-)
Må innrømme det er litt tammere i dag enn det var før.
Den gangen og tidligere hendte det at dommerne måtte ha politieskorte til Flesland
Den gang uten noe annet enn litt skriverier i lokal avisen i dag ville det blitt ramaskrik, sanksjoner, bøter og poengtrekk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on September 11, 2016, 18:10:19 PM
Quote from: Ricky on September 10, 2016, 23:11:13 PM

Som en liten kuriositet skal nattens collegefotballkamp mellom Tennessee og Virginia Tech spilles på en NASCAR-racerbane (!). Vet ikke hvor mange løpebaner det er plass til mellom gresset og første tribunerad, men den vanlige hjemmebanen til Tennessee tar 102.000 tilskuere, og hele det stadionanlegget hadde fått plass innimellom tribunene på denne NASCAR-banen..





Det kom 156 990 tilskuere på den kampen der. College football er for øvrig svære greier i USA. Michigan Wolverines har ikke hatt en hjemmekamp med under 100 000 tilskuere siden 1975... Og da snakker vi altså om universitetsidrett!


Vi snakker vel ikke om annet enn en god grunn til å feste med masse andre studenter.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

College football er faktisk en meget lokalpatriotisk greie, før NFL får tak i ungene og korrumperer dem med penger og berømmelse.
Gå av.

Torvanger

Gi blaffen i eggball, tilbake til tema: I og med at SIB er med i den nye langsiden, vil de kreve sin plass. Jeg tipper at det ikke blir helt ulikt det man vil få på Valle i Oslo, der en videregående skole tar plass på den ene langsiden. En bekjent av meg er med på byggeprosessen, han postet dette bildet nylig: (ikke sikkert at SIB vil kreve så mye plass, men det blir nok litt i samme gate)


Brannfan23

Når tror dere vi kan starte utbyggingen av nye søndre? Tidligst slutten av 2017?

Spelaren

Quote from: Brannfan23 on September 20, 2016, 14:28:48 PM
Når tror dere vi kan starte utbyggingen av nye søndre? Tidligst slutten av 2017?


Ja. Tidligst da.
Gå av.

Gulløl

Det jeg tror. Først alle tillatelser som kan ta sin tid, forhåpentligvis kan det være i orden til våren/sommeren 2017. Så omtrent et års prosjektering. Kommer en i gang med riving og bygging etter sesongslutt 2018 er nok det et realistisk mål. Sesongstart mars 2019 med en flunkende ny søndre tribune ferdig utvendig, og innvendig ferdig til skulestart 2019.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

1908

Tipper det blir bygging mellom sesongen 2017/2018.. Dette kan være de har jobbet med en stund alt..

karkarkar

Quote from: 1908 on September 20, 2016, 15:40:31 PM
Tipper det blir bygging mellom sesongen 2017/2018.. Dette kan være de har jobbet med en stund alt..


De har neppe holdt på med det i mer enn noen måneder. De fikk endelig anbefaling om stadionmuligheter (ny eller utbygging) nå i sommer. Med den stramme økonomien som er, kan de umulig satt i gang noe som helst før de hadde konkludert hvor klubben skal være framover.

1908

Går alt etter plan med kommune og naboer, så skal det no ikke ta så lang tid tror jeg =)

karkarkar

Quote from: 1908 on September 20, 2016, 16:17:00 PM
Går alt etter plan med kommune og naboer, så skal det no ikke ta så lang tid tror jeg =)


AP elsker ekstra utredninger og velforeningene har vært vrang gang på gang...



Ricky

Dagens medlemsmøte på Stadion angående byggeplanene.

Korte stikkord:
Litt lavere kapasitet (cirka 17000)
Hyblene får vindu inn mot banen
Utsiden av tribunen vil fremstå som en vanlig treetasjers boligblokk rent visuelt

Spelaren

Gå av.


Spelaren

På toppen av det hele blir jo TV-kameraene stående på SPV pga solforhold osv - så TV-bildene fra Stadion blir jo forvrengt til det rent perverse i forhold til dagens.
Gå av.


1908

Mindre kapasitet i mange år fremover?? Riv heller stadion og bygg ny et annet sted...


1908



Sånn de tenker langsiden skal bli altså??? Fy faen heller..

Brann_ruler86

September 20, 2016, 18:43:18 PM #6676 Last Edit: September 20, 2016, 19:31:07 PM by Brann_ruler86
QuoteEt høytstående tak over tribunene og tre etasjer med hybler kan også gi dårlig beskyttelse mot vær og vind, samt en litt mindre intim Stadion-følelse.


Tre etasjer med hybler mellom øverste tribunerad og taket??? NEI NEI NEI NEI NEI!!!!!!!!

Edit: Ser at jeg i likhet med andre kanskje var litt rask på avtrekkeren. Uansett svært skeptisk og veldig skuffende at de ikke viser noen bilder av hvordan innsiden er tenkt.
Gå ta banen!

Lasaron

Lavere kapasitet og tre etasjer med vinduer mellom øverste rad og tak? Skandale! Her er det bare å begynne å maile.   >:(
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: 1908 on September 20, 2016, 18:41:15 PM
Sånn de tenker langsiden skal bli altså??? Fy faen heller..


Nå var du faktisk snill, tenk heller lavblokkene på Elveneset mellom tribune og tak  ::) .
Gå av.

1908

Jeg fikk ikke med meg at de vil ha 3 etasjer med vinduer innover mot banen.. Hva faen er poenget?? Studentene som bor der gir som regel blanke faen.. Det holder med utsyn mot naboene..

1908

Engen kommer jo til å ha større stadion enn oss..

abe78

Det må jo finnes bilder fra innsiden av stadion også? VELDIG rart at de ikke kan dele disse. Dette stinker!
.og husk!

1908

Ja.. Har de tegninger fra utsiden, så har de garantert fra innsiden også.. Men de vil nok ikke vise det nei.. Små snakket litt med Vibeke, hun sier vi må vente med å bli rasende osv før vi har sett hele bildet...


Finfin respons

Altså, her må man trykke på. Bli rasende straks!
Blokk mot banen kommer til å bli grusomt stygg. Det lengste jeg kan strekke meg er at man lager noe som ligner enormt på vip-tribunene på spv som dekker til blokken og skjuler det monstrøse. På spv er det to etasjer som har vindusflate over hovedkroppen til tribunen (pølsevipp). Tre etasjer med vinduer kommer til å ødelegge enormt. Tar jeg ikke feil er det den siste etasjen inn mot banen som virkelig vil kunne spise ned på gjelden med tanke på økonomi.
Kanskje.

karkarkar

Quote from: 1908 on September 20, 2016, 19:00:14 PM
Jeg fikk ikke med meg at de vil ha 3 etasjer med vinduer innover mot banen.. Hva faen er poenget?? Studentene som bor der gir som regel blanke faen.. Det holder med utsyn mot naboene..


De vil ha tre etasjer, OG vinduer inn mot banen. Ikke tre etasjer med vinduer mot banen.

Det er mulig å få vinduer som er så lite påtrengende som rutene på SPV- og BT-tribunen. Og jeg ser at det har vært ønsket å få taket ned til under vinduene, men i skissene er taket i nivå med de andre - som de bør være.

Finfin respons

Et konstruktivt forslag:
Jeg kan gå med på en løsning slik som man har på spv-tribunen (to etasjer som får vindusflate inn mot tribunen. Men den øverste etasjen må bygges inn under taket, slik som pressedelen av spv har blitt gjort. En liten klump opp i taket men gjennom hele lengden. Det er det aller lengste vi bør kunne strekke oss. Denne siste vindusflaten må være meget godt skjult, med maks mørkhet rundt vinduene. Stadion må ikke lages på premissene til arkitekter som er mer opptatt av sin egen kunstneriske frihet enn av at Stadion må se ut som et stadion fra innsiden. Premissene for utbyggingen av søndre var at den skulle ligne i uttrykk den eksisterende utbyggingen fra 2007, ifølge RBH anno 2014.
Kanskje.

karkarkar

Quote from: Finfin respons on September 20, 2016, 19:16:20 PM
Altså, her må man trykke på. Bli rasende straks!
Blokk mot banen kommer til å bli grusomt stygg. Det lengste jeg kan strekke meg er at man lager noe som ligner enormt på vip-tribunene på spv som dekker til blokken og skjuler det monstrøse. På spv er det to etasjer som har vindusflate over hovedkroppen til tribunen (pølsevipp). Tre etasjer med vinduer kommer til å ødelegge enormt. Tar jeg ikke feil er det den siste etasjen inn mot banen som virkelig vil kunne spise ned på gjelden med tanke på økonomi.


Se tegningene, det er tre etasjer ut mot veien. De kan da ikke mene at tribunen skal presses under bakkenivå på andre siden? Jeg var ikke på medlemsmøte, så jeg har ikke fasiten, men det hadde jo vært galematias!

Spelaren

Gå av.

1908


Lasaron

Quote from: 1908 on September 20, 2016, 19:10:31 PM
Ja.. Har de tegninger fra utsiden, så har de garantert fra innsiden også.. Men de vil nok ikke vise det nei.. Små snakket litt med Vibeke, hun sier vi må vente med å bli rasende osv før vi har sett hele bildet...




Dette hele bildet... hvis de har tegninger fra innsiden, så kan de jo vise det. Da får vi vel hele bildet. Eller hur?
Tren på langskudd

1908

Vibeke sa at det ikke finnes tegninger fra innsiden enda...

Huff

Jeg har hele tiden vært skeptisk til dette prosjektet, men jeg har avventet med å være meget kritisk til mer fakta er kommet på bordet. Min skepsis skyltes i hovedsak at utbyggingen slik jeg forstod det innebar ''engangsinntekter'' for Brann. Gjennom hyblifiseringen fikk Brann en grei engangsssum, så ingenting, i stedet for en jevn kontantstrøm gjennom leieinntekter. Nå viser det seg i tillegg at det ikke er mulig å få til det siste på Nymark, ettersom reguleringer himdrer Brann i å tjene penger på anlegget. Og, som en bonus skal vi få bygget inn en jævla lavblokk på stadion.

Jeg er ikke lenger skeptisk, jeg er sterkt imot hele greien. Hvis en ikke kan tjene penger på anlegget får en rive og finne et nytt sted å bygge stadion. Panikkbygging av en lavblokk vil jeg ha meg frabedt.

1908


kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

karkarkar


Spelaren

Quote from: kabelmann on September 20, 2016, 20:15:59 PM
Fra innsiden vil det vel neppe se stort annerledes ut enn dette:
https://no.wikipedia.org/wiki/Brann_Stadion#/media/File:BrannStadion15042007.jpg



Neppe stort annerledes? Tre etasjer, hvis den opplysningen stemmer, er 50% økt byggehøyde i forhold til det der. En minstehøyde på 2,4 m per etasje samt etasjeskillere så snakker vi fort en 8-9 meter høy vegg - for vinduene i nederste etasje havner neppe i flukt med øverste tribunerad av hensyn til begge parter. I tillegg kan ikkje nye søndre være like dyp som SPV, hvilket betyr at leilighetene/hyblene trolig må presses lengre ut mot banen. Kor mykje vi kan hente på å flytte selve tribunen nærmere banen i tillegg vet vi ikkje, men skal taket i flukt med eksisterende tak er eg stygt redd det blir langt mer dominerende enn hva tilfellet er på SPV. Den tribunen er atpåtil dandert med VIP-tribuner, som tross alt bryter opp etasjene og skaper den rette visuelle kvaliteten bygningsmassen trenger.
Gå av.

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Kirk

Dette var verre enn fryktet  >:(
Må da være nok folk med penger i denne som bryr seg om klubben og kan spare oss for denne ydmykelsen. Gå sammen og betal ned gjelden, slik at vi kan få et skikkelig fremtidsrettet stadion, som gir rom for vekst den dagen klubben og byen endelig lever opp til sitt potensiale.

Spelaren

September 20, 2016, 20:36:16 PM #6698 Last Edit: September 20, 2016, 20:42:57 PM by Spelaren
Quote from: kabelmann on September 20, 2016, 20:25:59 PM
Hvorfor kan den ikke være like dyp?


Eg vil tro vrimleplass og veg mot gammel bebyggelse spiser av denne muligheten. Det er i det minste det illustrasjonsbildet viser, at den blir ca 3-4 m smalere. Det betyr at en påkrevd fasade for tre etasjer må nærmere banen for å få plass når takhøyden skal være det samme. Vil også tro at det er krav til skråning av tak over øverste etasje mtp lysforhold etc - mange krav som skal oppfylles som ikkje akkurat er til fordel for det fotballestetiske.

Edit; en ny artikkel på BT+ har gitt litt mer info, og det sies at det nye bygget går 5 meter lengre ut i veien enn det gamle. I så fall kan tribunen være like dyp, bortsett fra at det må gis plass til en 8-9 meter høy fasade med vinduer ut mot banen.
Gå av.

Petter Puddefjord

Makskapasitet på 17000 i Bergen. Brann skyter seg i foten. Kjempetabbe, men det baner vei for et nytt Bergen stadion en annen plass i byen. SK Brann er dessverre historie om få tiår. Dette blir spikeren i kisten.

Go Up