• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Quote from: viks on September 08, 2016, 10:33:39 AM
Brann selger sikkert leilighetene til SIB ved ferdigstillelse, men Brann fortsetter helt sikkert å eie grunnen leilighetene står på og dermed får en årlig leie på dette på ett eller annet vis..Lite administrasjon og sårt tiltrengte penger i kassen årlig..


Hadde vært interessant å lese mer om den fremtidige økonomien rundt dette.
Gjeldsfri ny tribune er vel og bra, men det endrer ikke utfordringen med at vi ikke tjener noe særlig på anlegget slik det står i dag.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Finfin respons

Hvor mange etasjer kan man få til?
På spv-tribunen har man vel 4 + underetasje? Hva er takhøyden, kan man klare 5 etasjer på søndre?
Hvilke krav til vindu gjelder på rom av typen kjøkken / oppholdsrom?
Kanskje.

Henki

Quote from: Klaus_Brann on September 08, 2016, 19:47:41 PM
Quote from: viks on September 08, 2016, 10:33:39 AM
Brann selger sikkert leilighetene til SIB ved ferdigstillelse, men Brann fortsetter helt sikkert å eie grunnen leilighetene står på og dermed får en årlig leie på dette på ett eller annet vis..Lite administrasjon og sårt tiltrengte penger i kassen årlig..


Hadde vært interessant å lese mer om den fremtidige økonomien rundt dette.
Gjeldsfri ny tribune er vel og bra, men det endrer ikke utfordringen med at vi ikke tjener noe særlig på anlegget slik det står i dag.


Har tenkt det samme selv. På en måte ligner dette på en panikkløsning for å bli kvitt en så stor del av gjelden som mulig. Det er forståelig at Brann velger det, men det løser jo ikke problemet med at klubben bare tjener penger på Stadion 15 dager i året. På litt lengre sikt kan det bli et større problem enn Brann virker å være klar over.
Ballen skal fremover!

kabelmann

Klubben har vel strengt tatt ikke noe valg med en gjeld den ikke klarer å håndtere. Dette er en måte å bli kvitt store deler av den på samtidig som man får en ny tribune. En positiv ting med byggingen vil jo være at tribuneme kommer nærmere matten. Mer intimt for de som er opptatt av det :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Gulløl

September 08, 2016, 22:36:19 PM #6604 Last Edit: September 08, 2016, 22:48:26 PM by Gulløl
Quote from: Petter Puddefjord on September 08, 2016, 09:44:54 AM
Blårussen styrer.
Røde tall i regnskapet, og vips går de for en ubegripelig dårlig løsning. Brann stadion skal være et fotballstadion, ikke en hybrid. Nå rives altså klubbens historiske røtter. Det er ikke den gamle betongen jeg snakker om, men magien rundt SK Brann. Det neste er vel kunstgress, eller "hybridgress", for det er lettere å selge inn hos mange som er kritiske til å fjerne naturgresset. For oss som vokste opp med Brann på 80- og 90-tallet, er det ikke mye igjen av det som trekker oss til Idrettsveien. Et hybridstadion, kunstig banedekke, en drøss med halvgode importspillere fra andre steder i landet eller utlandet som ikke hever klubben noe særlig. Nei, beklager Brann. Skyte seg selv i foten? Nei, i hodet. Jada, det kommer 17000 på 16. mai og mot RBK, men ellers går det en vei. Sann mine ord. Dere fortsetter i feil retning.

Ta en solid prat med Bergen kommune og Trond Mohn - bygg et skikkelig stadionanlegg som er større enn Lerkendal i lille Trondheim! Tenk fotball, tenk identitet, tenk større, tenk på å konkurrere på naturgress foran 24000 tilskuere.

Neivel. Lykke til!


Der kom PP ut av hiet. Den evige drømmen om 24 000 tilskuere. Når normalen siste 20 år har vært et snitt på omtrent halvparten. Hva er vitsen ? Kan vi få et lukket Brann Stadion med kapasitet på 17-18 000 tilskuere med alle tribunene tett inn mot banen må det vel være kjempebra og trolig dekke kapasitetsbehovet i minst 95 prosent av kampene i de neste 20 årene.
Og så den romantiske tilnærmingen til 80-90 tallet. Var der selv og vokste opp med det, kan ikke si jeg savner de svakt skrånende "tribunene" bak begge målene. Og det som vi i dag kaller "gamle sitte" var den beste tribunen, i dag er det den dårligste og der billettene sist blir solgt. Anlegget Brann Stadion er betydelig bedre i dag en på 80-90 tallet.
At omtrent halve stallen også var importspillere i de fleste av årene på 90-tallet er vel heller ikke noen hemmelighet selv om PP har fortrengt det. Var ellers ikke mye magien rundt Brann på 80-tallet. Alle nedrykkene sitter fremdeles i margen og det som huskes best.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

huleste

For meg er det mer viktig med et lukket stadion, uten åpningene vi har mellom feks bob-tribunen og fjordkraft, enn å øke kapasiten så veldig.

Torvanger

Det man bør tenke på er at de rundt 1000 ståplassene foran Gamle forsvinner og må hentes igjen i det totale antallet sitteplasser på en ny tribune. Man bør gå ut fra at SIB vil gå helt til topps med hyblene på baksiden av tribueneseksjonen og med hybler øverst oppe, pluss gangareal, kan ikke skråen på sitteseksjonen mot gressmatten, begynne helt i bakkant, den må etter all sannsynlighet bli relativt bratt, fra matten og opp. Her har jeg forsøkt å illustrere, på et ubehjelpelig, men forhåpentligvis forståelig vis: (arkitektoppdrag kan utføres mot betaling! Hehe!)


dokken

Lurer også på hvordan man skal få inn 250 hybler med godkjente lysforhold under en tribune, uten å øke høyden. Husk at denne siden er gravd ned i bakken. Det er i realiteten bare to etasjer ut mot veien. Siden hybler må ha vindu, kan man bare ha en i bredden i hver etasje. Selv om de bare er to meter i bredden (som kabiner på et skip), er det bare plass til maks 50 i hver etasje, altså 100.

Det positive er at tribunen kan flyttes tettere på gressmatten, og at vi kan fylle det siste hjørnet. Og at det trolig blir en helhetlig tribune i en etasje. Trenger vel minst 20 rader for at vi ikke skal miste kapasitet (i dag er det plass til over 5000 på den siden).

Henki

Man kan jo se for seg at leilighetene ikke skal ligge i en samlet fløy bak tribunen, men heller i blokker eller fløyer som går ut fra tribunen. På den måten kan man jo grave seg lenger ned i og med at leilighetene ikke vil vende ut mot Idrettsveien, men heller vende mot blokken som ligger ved siden av. Innerst mot baksiden av tribunen kan man samle trappeoppganger, heis, vaskerom o.l.

Jeg sitter selvsagt ikke inne med noe arkitekt- eller ingeniørkompetanse, men det er jo en tanke ihvertfall.
Ballen skal fremover!

1908

Det er snakk om å bygge igjen hjørnene også.. ;)

Spelaren

Fra tidligere av var det vel slik at et nytt hjørne mot Hansa gav rundt 600 seter, og at hvis BT-tribunen (som snart skifter navn) fortsetter inn i svingen kunne det bli 1594 sitteplasser. Kilde er Fanahallen i en gammel VGD-tråd, så eg vet ikkje helt om det stemmer, eller hvorfor det ene hjørnet gir så mange flere plasser.
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on September 09, 2016, 15:20:34 PM
Fra tidligere av var det vel slik at et nytt hjørne mot Hansa gav rundt 600 seter, og at hvis BT-tribunen (som snart skifter navn) fortsetter inn i svingen kunne det bli 1594 sitteplasser. Kilde er Fanahallen i en gammel VGD-tråd, så eg vet ikkje helt om det stemmer, eller hvorfor det ene hjørnet gir så mange flere plasser.

Det kan være fordi noen tribuner gjerne stopper på høyde med sidelinjen/dødlinjen, mens andre strekker seg noen meter utenfor. F.eks. går vel Søndre et stykke bak målet på Frydenbø-siden, samtidig som Frydenbø vel går noen meter utenfor sidelinjen, mens jeg ikke tror BT strekker seg stort lenger enn til sidelinjen. Det kan også være fordi man legger opp til "traktorinnkjørsel" i noen av hjørnene.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Selve hjørnedelen av BT felt B er på ca 724 plasser. Der er det bare 19 rader, såvidt jeg telte i farten. Resten av BT har 26-27 rader, og siden omkretsen er større på radene fra 20 og oppover enn den er nedover, så tror jeg vi lett kan snakke om 1200-1300 seter i et nytt hjørne mellom BT/Søndre.
Legg ned hele klubben!

Finfin respons

Hvorfor skulle ikke Brann ville beholde et nederste felt med ståplasser, der sideregnet uansett tar, og billettprisene må være lavere? Eventuelt i hjørnene? Det ville jeg gjort, da får man også mulighet for høyere kapasitet. Hva er reglene for totalt antall ståplasser vs sittekapasitet?

Og så lurer jeg på om man må bygge brattere tribune for å få plass til all innmaten i studenthyblene?
Kanskje.

Klaus_Brann

Quote from: Henki on September 08, 2016, 20:40:43 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 08, 2016, 19:47:41 PM
Quote from: viks on September 08, 2016, 10:33:39 AM
Brann selger sikkert leilighetene til SIB ved ferdigstillelse, men Brann fortsetter helt sikkert å eie grunnen leilighetene står på og dermed får en årlig leie på dette på ett eller annet vis..Lite administrasjon og sårt tiltrengte penger i kassen årlig..


Hadde vært interessant å lese mer om den fremtidige økonomien rundt dette.
Gjeldsfri ny tribune er vel og bra, men det endrer ikke utfordringen med at vi ikke tjener noe særlig på anlegget slik det står i dag.


Har tenkt det samme selv. På en måte ligner dette på en panikkløsning for å bli kvitt en så stor del av gjelden som mulig. Det er forståelig at Brann velger det, men det løser jo ikke problemet med at klubben bare tjener penger på Stadion 15 dager i året. På litt lengre sikt kan det bli et større problem enn Brann virker å være klar over.


Det ikke bare kan, men kommer til å bli et problem.
Med mindre Brann plutselig roter seg til europacup med jevne mellomrom.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: kabelmann on September 08, 2016, 21:37:55 PM
Klubben har vel strengt tatt ikke noe valg med en gjeld den ikke klarer å håndtere. Dette er en måte å bli kvitt store deler av den på samtidig som man får en ny tribune. En positiv ting med byggingen vil jo være at tribuneme kommer nærmere matten. Mer intimt for de som er opptatt av det :)


Selvsagt har klubben valgmuligheter og spesielt når de nå har bestemt seg for å bli værende er det viktig at de finner en god langsiktig løsning og ikke en kortsiktig løsning som dette er.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Torvanger on September 09, 2016, 12:55:07 PM
Det man bør tenke på er at de rundt 1000 ståplassene foran Gamle forsvinner og må hentes igjen i det totale antallet sitteplasser på en ny tribune. Man bør gå ut fra at SIB vil gå helt til topps med hyblene på baksiden av tribueneseksjonen og med hybler øverst oppe, pluss gangareal, kan ikke skråen på sitteseksjonen mot gressmatten, begynne helt i bakkant, den må etter all sannsynlighet bli relativt bratt, fra matten og opp. Her har jeg forsøkt å illustrere, på et ubehjelpelig, men forhåpentligvis forståelig vis: (arkitektoppdrag kan utføres mot betaling! Hehe!)




Dette er magisk. Liker at du gikk lei etter å ha skrevet 'gang' to ganger;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Finfin respons

Quote from: Torvanger on June 21, 2016, 12:42:29 PM
Quote from: Finfin respons on June 21, 2016, 12:17:47 PM


Rømingsvei via et vindu som har de rette målene, pr hybel, er den viktigste faktoren. Har man fellesvask/dusj, kan man fint kjøre hybler på 10-12 kvm, avlange, med en av kortsidene mot fasade med  vindu. Høyde per etasjeskille 2,50, dvs at dersom man har en fasade med høyde på 15 meter, kan man få inn 4-6 etasjer med hybler, avhengig av om man går helt opp til topps, eller om man avslutter med siste etasje noe før toppen. Har man 2,50 meter per hybel inkl vindu i bredden, får man hypotetisk plass til 40 hybler pr etasje på 100 meter. 160 - 240 hybler. Det vil gå vekk areal til innganger til tribunen. Vrimleområdere under anlegget trenger ikke å gå på bekostning av hyblene. Det er ingen upris å ta 4-5000,- pr hybel, når man vet at hushaier tar samme pris for en sengeplass i et bofellesskap i sentrum, men om man tar utgangspunkt i 160 hybler, så innebærer det leieinntekter på 640.000 pr måned, 7.680.000,- pr år.

Har man et strengt reglement vedrørende fest og fanteri, noe som vil være det viktigste for naboene vegg i vegg, så bør man kunne ha like god kontroll der på det, som man har på øvrige SIB-utleier rundt om i byn.




Du traff godt her Torvanger, bedre enn meg. Ditt anslag på 240 hybler virker visst å være greit innen rekkevidde. Jeg tror de regner med å lage hybler på hele tribunelengden, som er nærmere 170? meter, og at man tenker vrimlearealer og pølseavdeling i de nederste etasjene der hvor man ikke trenger vinduer og dagslys. Dermed vil man klare noen-og-60 hybler per etasje. Da spørs det om man bygger 4 eller 5 etasjer (+ kjeller?) om man vil klare 300 hybler. Men de må løse utfordringen med brannskillemurer, slik at man ikke må evakuere hver gang brannalarmen går når noen skal steike bacon. Og så må man ha to rømningsveier ut av hver boenhet, så jeg vet ikke om fasaden blir direkte vakker?
Kanskje.

Finfin respons

Kan man hente inn ståplasskapasiteten med å ha ståplasser i bobsvingen? F.eks til bortelagets supportere? Det vil jo øke sving-kapasiteten ganske mye også. Ståplasser i sving hindrer ikke utsyn for noen, såvidt jeg kan begripe.
Jeg vil ha flere ståplasser på stadion i alle fall. Men selv vil jeg selvsagt sitte. På gamle sitte, der solen ikke stikker meg om dagen.
Kanskje.

Torvanger

Ender man med en kapasitet på mellom 17 og 18.000 med den nye seksjonen inkludert, holder det plenty. Vi får i det minste en arena der 5/6 har sammenhengende seterader fra matte til topp. Lerkendal er jo skjemmet av stygg seksjonering på alle tribunene, det er kun Hansa som er konstruert "feil".

Paldan

Quote from: Finfin respons on September 09, 2016, 23:55:28 PMMen selv vil jeg selvsagt sitte. På gamle sitte, der solen ikke stikker meg om dagen.


Det er irriterende med all den solen vi blir eksponert for på Stadion ja.

Torvanger

Quote from: Paldan on September 10, 2016, 10:04:11 AM
Quote from: Finfin respons on September 09, 2016, 23:55:28 PMMen selv vil jeg selvsagt sitte. På gamle sitte, der solen ikke stikker meg om dagen.


Det er irriterende med all den solen vi blir eksponert for på Stadion ja.



Det var faktisk et H å sitte på BT under Brann-AAFK, solsteik rett i fleisen. Det ble med den testen, nå gjelder kun gamle sitte.


Ricky


Som en liten kuriositet skal nattens collegefotballkamp mellom Tennessee og Virginia Tech spilles på en NASCAR-racerbane (!). Vet ikke hvor mange løpebaner det er plass til mellom gresset og første tribunerad, men den vanlige hjemmebanen til Tennessee tar 102.000 tilskuere, og hele det stadionanlegget hadde fått plass innimellom tribunene på denne NASCAR-banen..



krøvel vellevold

Quote from: Ricky on September 10, 2016, 23:11:13 PM

Som en liten kuriositet skal nattens collegefotballkamp mellom Tennessee og Virginia Tech spilles på en NASCAR-racerbane (!). Vet ikke hvor mange løpebaner det er plass til mellom gresset og første tribunerad, men den vanlige hjemmebanen til Tennessee tar 102.000 tilskuere, og hele det stadionanlegget hadde fått plass innimellom tribunene på denne NASCAR-banen..





Det der er sånne idiot-jippoer som å spille hockeykamper på fotballstadioner og sånt, bare for å sette publikumsrekorder. Men publikum ser jo ikke en dritt. En amerikansk fotballbane er ca 49 meter bred, så det kan se ut til at det er minst 70 meter fra første seterad til sidelinjen.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

De kan jo prøve å arrangere et Nascar-race samtidig, så kan publikum få se to dørgendes kjedelige idretter.
Gå av.

pidre

Hadde håpet på en utbygging slik at kapasiteten bikker 20 000. Såpass ambisjoner bør klubben ha - vi er tross alt Brann. Lerkendal har kapasitet på 21 850.

Forhåpentligvis får man en mer intim stadion, ved å lukke svingene og flytte søndre lenger frem mot sidelinjen.



Saludar a los monos!

Giles

Viktigste for stemningen på Stadion er å flytte tribunene nærmere gressmatten. Tomme seter er drepen så 18000 bør være maks. Dropp også ståtribunen da den er et visuelt helvete. Det går fint an å stå foran et sete. Supporterne bør fylle Frydenbø men virkelig moro blir det bare når spillet sitter og hele stadion driver på.

pidre

Enig, men det går an å kamuflere tomme seter.
Saludar a los monos!

Torvanger

Den dagen Brann Stadion står der, ferdig komplett, med ny søndre, kan Brann faktisk promotere Stadion som nye Brann Stadion, hype det hele opp, fylle opp tribunene under Stadion-åpningen og forsøke så godt man kan å holde på en større prosentandel etter det. Nye, kraftig forbedrede fasiliteter bør ha positiv innvirkning på snittet.

Dagens søndra har vel en kapasitet på 4000 (?), det vil bli rift om plassene i perioden man bygger, for da er kapasiteten på 13.000+.

Gulløl

Hva med et nytt Store Stå langs sidelinjen på den nye tribunen ? Nedre del. Om en ser for seg nedre del før svingene i fire like deler, og at en bruker de to midtfeltene til et nytt Store Stå. Vil være i front for kameraene, gi et bedre lyd og stemningsbilde og bedre seforhold for Bataljonen. En ambisjon om å skape det beste supporterfeltet i eliteserien.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dokken

Med gårsdagens skammelige oppmøte i bakhodet, er jeg fristet til å si at vi heller bør redusere kapasiteten enn øke den.

Er redd tiden da vi kan fylle en stadion på 17.800 jevnlig, er over. Folket sitter hjemme og ser PL eller hva faen de holder på med. Utrolig lei av å se på røde plastseter. Heller 15.000 i kapasitet og mer intim stadion.

Torvanger

Quote from: dokken on September 11, 2016, 10:23:49 AM
Med gårsdagens skammelige oppmøte i bakhodet, er jeg fristet til å si at vi heller bør redusere kapasiteten enn øke den.

Er redd tiden da vi kan fylle en stadion på 17.800 jevnlig, er over. Folket sitter hjemme og ser PL eller hva faen de holder på med. Utrolig lei av å se på røde plastseter. Heller 15.000 i kapasitet og mer intim stadion.


Det var nok noen tullinger som satt hjemme og så Pool - Leicester.

krøvel vellevold

Quote from: Ricky on September 10, 2016, 23:11:13 PM

Som en liten kuriositet skal nattens collegefotballkamp mellom Tennessee og Virginia Tech spilles på en NASCAR-racerbane (!). Vet ikke hvor mange løpebaner det er plass til mellom gresset og første tribunerad, men den vanlige hjemmebanen til Tennessee tar 102.000 tilskuere, og hele det stadionanlegget hadde fått plass innimellom tribunene på denne NASCAR-banen..





Det kom 156 990 tilskuere på den kampen der. College football er for øvrig svære greier i USA. Michigan Wolverines har ikke hatt en hjemmekamp med under 100 000 tilskuere siden 1975... Og da snakker vi altså om universitetsidrett!
Legg ned hele klubben!

crm

"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Spelaren

Gå av.

Torvanger

September 12, 2016, 10:09:07 AM #6636 Last Edit: September 12, 2016, 10:15:30 AM by Torvanger

pidre

Kan nok være bredere i de øverste etasjer da disse kan bygges over vei/parkeringsplass. Kanskje kan man også bygge på deler av parkeringsplass. 
Saludar a los monos!

Torvanger

September 12, 2016, 11:06:41 AM #6638 Last Edit: September 12, 2016, 11:10:29 AM by Torvanger
Jeg ser for meg at all p-plass forsvinner, at man utnytter så godt som helt ut til der "veiskulderen" til Idrettsveien befinner seg.

Tenkt tanke: Kan man legge den delen av Idrettsveien, som går langs Søndre, like lavt i terrenget som grunnivået på nye Søndre? Dvs at den går ned like før og opp igjen rett etter? Det er jo uansett en fortaussperre på enden, vi det er ikke snakk om en vei for gjennomgangstrafikk.

Når det gjelder byggehøyde, mener jeg å huske at den skal være lik BT og SPV, noe som innebærer en viss økning i høyde.

Torvanger

September 12, 2016, 11:14:01 AM #6639 Last Edit: September 12, 2016, 11:15:57 AM by Torvanger
Når man graver litt i Google, finner man endel festlig:

http://www.ba.no/brann/nye-brann-stadion/s/1-41-1664130

https://youtu.be/V8YZK_HQYwI


Spelaren

Quote from: Torvanger on September 12, 2016, 11:06:41 AM
Når det gjelder byggehøyde, mener jeg å huske at den skal være lik BT og SPV, noe som innebærer en viss økning i høyde.


Det bør stemme. I denne saken fra 2014 sier daværende head poncho Roald at vi har en regulering inne for utbygging, og at det "helt sikkert" blir innen 2020. Om det årstallet er tatt ut av lause luften vet eg ikkje, men det passer helt greit for min del. De gamle planene våre, der vi egentlig skulle ha fortsatt etter 2007, innebar i hvert fall en høyde tilsvarende SPV/BT.

Det store spørsmålet er om vi klarer å ha det klart til seriestart etter at vi har satt spaden i jorden. SPV/BT ble klar til første heimekamp 2007, men det var langt uti april siden vi startet borte mot Stabæk det året. Kan bli litt trangere på Stadion dersom gamle sitte drar ut. På den annen side er det jo mulig selve tribunedelen blir klar til våren, mens det jobbes videre med innmaten som strengt tatt ikkje trenger å være klar før august samme året. Studentene kommer jo då.

Gå av.

Lasaron

Ja, det må være mulig å få på plass seter pluss lugubre toaletter slik det er nå innen en seriestart. Alle har på ett tidspunkt to bortekamper på rad. Det må være mulig å få ordnet det slik at Brann starter med to bortekamper det året.
Tren på langskudd

Finfin respons

Fant en sjelefyllt godsak dypt nede i google for utbyggingsnerder og utskjelte gamle-sitte-nostalgikere:
https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00205/Historisk_dokumenta_205936a.pdf
Masse bilder av innmaten i søndre, der vanlige dødelige aldri setter sin fot.
Kanskje.

Lasaron

Jeg vil synes det blir svært stusselig om en renovering av tribunen ikke fører til økt kapasitet. Jeg ser på det som selvsagt at de to aktuelle hjørnene også blir fylt igjen.
Tren på langskudd

dokken

Quote from: Finfin respons on September 12, 2016, 14:05:23 PM
Fant en sjelefyllt godsak dypt nede i google for utbyggingsnerder og utskjelte gamle-sitte-nostalgikere:
https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00205/Historisk_dokumenta_205936a.pdf
Masse bilder av innmaten i søndre, der vanlige dødelige aldri setter sin fot.


Nydelig! Jeg har vært inne i Gamle Sitte et par ganger, og den har virkelig sjel, til tross for at det selvsagt har vært mange ombygginger. Håper man i hvert fall tar vare på enkelte detaljer, sånn som trappegelenderet med "En sund sjæl i et sundt lægeme". Innbiller meg at det må være fra den aller første tribunen i 1919, for man skrev vel ikke så dansk i 1939? Stilen er også mer 1919-aktig.

Sprinteren må selvsagt også tas vare på. Et artig poeng er at den statuen opprinnelig sto inne på stadion,foran tribunen. Nå bør den kanskje flyttes bak SPV, der det er bedre plass?

Finfin respons

Ja, det trappegelenderet må de finne plass til. Peisen tror jeg dessverre ryker, tviler på at man finner plass til en pipe i et nytt stadionbygg ;)

Altså, noe av det jeg liker best med de to gamleste gamle sitteseksjonene (1997-tribunen er til gjengjeld direkte stygg), er den Landmark-aktige arkitekturen sett fra utsiden. Hadde jeg bestemt i 2005, skulle man droppet glassfasadeopplegget, og tvunget arkitektene til å bygge standsmessig bergensk hvit murpuss i tradisjonen etter funkisarkitekten.

En utfordring med studentboligene nå blir nettopp å ivareta glassfasade-helhetsinntrykket fra bob-tribunen samtidig som glassfasaden faktisk består av vinduer som lar seg åpne, type rømningsvei. Vet ikke om jeg har sett gode eksempler på det rundtom i verden?
Kanskje.

Spelaren

"Renovering" liksom  :D . Tror standarden fra 100 år tilbake kan gå i glemmeboken, eg. En del smådetaljer er verdt å ta vare på, riktignok.
Gå av.

Finfin respons

Quote from: Lasaron on September 12, 2016, 16:10:12 PM
Jeg vil synes det blir svært stusselig om en renovering av tribunen ikke fører til økt kapasitet. Jeg ser på det som selvsagt at de to aktuelle hjørnene også blir fylt igjen.


En hovedutfordring med tanke på at det skal (må) tettes, er den noe gammeldagse måten folk går inn og ut av Frydenbøtribunen på. Det jeg lurer på: Ville det være mulig å åpne en passasje/tunell inn til hovedtrappen i idrettens hus? Har forgjeves leitet etter bilder fra innmaten av frydenbøtribunen. Sannsynligheten er selvsagt stor for at man av bærekonstruksjonsmessige grunner ikke kan skjære hull i betongen noen steder, men en åpning ville være absolutt å foretrekke fremfor dagens enorme trapper i hjørnene på frydenbøtribunen. Noen som vet noe?

En idé for litt frem i tid:
Dernest lurer jeg på om en fotballhall på nymark kunne kobles helt sammen med stadion i hjørnet mellom frydenbø og nordre langside? Arealene som Brann eier frem mot Nymarkbanen kunne fylles med noe som gir inntekter til Brann (hotell, klasserom, etc).
Da ville også hallen komme på det som i dag vel er en håpløs gressmatte, og det ville være lett å anlegge lave 3-raders tribuner (med tak) mot de to treningsbanene som ville komme på hver side av en slik hall, samt enkel tilgang til garderober: Her kunne man kommet frem til et gustig samarbeid med Nymark IL og kommunen, som jo vel bruker disse banene mest.
Kanskje.

Torvanger

Quote from: Finfin respons on September 12, 2016, 14:05:23 PM
Fant en sjelefyllt godsak dypt nede i google for utbyggingsnerder og utskjelte gamle-sitte-nostalgikere:
https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00205/Historisk_dokumenta_205936a.pdf
Masse bilder av innmaten i søndre, der vanlige dødelige aldri setter sin fot.


Fantastisk funn, til å få gåsehud av! Så mye sjel!

Gulløl

September 13, 2016, 00:47:43 AM #6649 Last Edit: September 13, 2016, 01:00:58 AM by Gulløl
Når en først en inne på tidligere tider. Bildet under er tatt et av de siste årene på 1970-tallet. Slik husker jeg anlegget når jeg gikk på mine første kamper på Brann Stadion. Den gangen kunne en se større deler av banen fra gratishaugen, var ganske mange hundre som stod der på storkamper på den tiden. Flomlyset med de fire lysmastrene i hvert sitt hjørne kom i 1973 til kostnad 826k. Den første plastduken til kostnad 180k kom året etter.
I 1976 hadde det begynt å bli så mye pøbelstreker på Stadion at de monterte tre meter høye gjerder bak mål på begge kortsidene. Begrunnelsen var en "økende udisiplinert oppførsel blant publikum". Gjerdene gjorde det vanskeligere for publikum å ta seg inn på spillebanen. Kasting av gjenstander var også et økende problem. De høye gjerdene kan så vidt skimtes på bildet under. Klokken i klokkesvingen er godt synlig på bildet, en klokke som gav god kontroll med hvor mye tid som var igjen av kampen for de fleste som var på Stadion.
Den gamle sittetribunen på nordre langside ble bygget til 1977 sesongen. Publikumsrekord for en seriekamp på Brann Stadion ble satt mot Lillestrøm i 1978 med 23900 tilskuere. Fremdeles står den publikumsrekorden for en seriekamp. Den kampen ble utsatt i ti minutter for at alle skulle komme seg inn. Da stod en som sild i tønne og kunne knapt bevege seg en tomme. Utrolig at en fikk så mange inn når en ser på tribunefasilitetene på bildet.

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up