• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Quote from: Kirk on May 12, 2015, 12:41:21 PM
Der som Rieber holder på å fylle igjen i Solheimsviken hadde også vært i akseptabel gangavstand fra sentrum, men de har andre planer som neppe lar seg kombinere med et Stadionanlegg(?).


Stemmer. Der kommer det hotell og messesenter.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

kabelmann

Quote from: aleksanderhjelleseth on May 12, 2015, 17:41:56 PM
Men seriøst, Kniksen Arena hadde vært et bra navn.


Dersom den nye arenaen ikke skal ha noe sponsornavn kan den like godt fortsette å hete Brann Stadion.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: kabelmann on May 12, 2015, 18:35:42 PM
Quote from: aleksanderhjelleseth on May 12, 2015, 17:41:56 PM
Men seriøst, Kniksen Arena hadde vært et bra navn.


Dersom den nye arenaen ikke skal ha noe sponsornavn kan den like godt fortsette å hete Brann Stadion.


Ja, Kniksen Arena er et idiotisk forslag. Et nytt anlegg skal i utgangspunktet hete Brann Stadion hvis ikke noen legger en stor pengesum på bordet.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on May 12, 2015, 15:30:03 PM
Quote from: Henki on May 12, 2015, 13:52:09 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 12, 2015, 10:43:12 AM
1) Stadion må være uten løpebaner. Vi skal ikke ha stadion ut fra en vill idé om å søke EM i friidrett.
2) Stadion må ligge sentralt, slik at ingen i bergensregionen får veldig lang vei til Stadion - og slik at trafikken etter kamp sprer seg i alle retninger og ikke må skufles inn på én vei.
3) Stadion må ha Brann som soleklar førstepri.
4) Stadion skal være rød og hvit. I hvert fall setene.
5) Stadion bør helst ikke ha sponsornavn. Men det tror jeg vi bare kan glemme at vi får til.



Alle  de faktorene der er viktige, men de tre øverste må være helt kategoriske! Nummer fire bør det være mulig å få til, men hele prosjektet kan ikke stå og falle på det. Når det gjelder det med sponsornavn er jeg redd du har rett, det vil være svært vanskelig å unngå. Men er det nok til å ikke ville støtte prosjektet?


Men punkt 4, under hvilke omstendigheter vil det være utålelig at setene er røde, for andre brukere altså?


For en sponsor som skal kalle stadionet sitt for ditt og datt og ha det i deres farger.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Tren på langskudd

Huff

En ny arena bør ligge på Nygårdstangen. Helst bør den bygges rundt Amalie Skram, slik at skolen ligger på selve gressmatten. Dette fordi en da slipper å se den lyseblå kontinuerlige voldtekten av bylandskapet når en ferdes i Nygårdstangområdet.

Fra delvis spøk til side synes jeg Krøvels liste er bra. Pkt fem tror jeg ikke er realistisk umiddelbart, men går det ikke an å eksempelvis la arenaen hete ''SPV Stadion'' i eksempelvis 10 år før den får sit skikkelige navn i 2030 (da selvsagt Geddi Arena).

Daniel_Instebø

Jeg må si jeg blir litt forundret når jeg leser at Brann Stadion nettopp ble oppgradert og at det ikke er tiden for å ta en slik diskusjon nå. Det er alltid tid for å ta den diskusjonen slik anlegget ser ut idag. Dersom planleggingen begynner nå så kan kanskje et anlegg stå ferdig om 10-15 år, og da vil nye hovedtribunen være 20-25 år gammel. Da vil den med andre ord slett ikke være "ny".

Sportsklubben Brann, et av Norges største lag, har alltid spilt på et utdatert stadionanlegg. Det var kanskje ikke så stress før i tiden, for da var jo "alle" stadionanlegg slik overalt i verden. Man har likevel sett en moderniseringsbølge over hele verden hvor klubb på klubb har fått ny og moderne stadion og hvor Brann blir akterutseilt fordi de som sitter med makten ikke ser viktigheten av å ha et flott og moderne fotballstadion i Norges nest største by. Vi har de siste 20 årene bygget ut først én kortside som nesten ruinerte klubben før vi var tvunget til å bygge ut en langside, en sving og en kortside fordi hjemmebanen vår var i ferd med å bli så utdatert at vi ikke kunne spille kamper der.

Sportsklubben Brann bør være med i debatten om passende tomter inntil vi har et anlegg vi kan være stolt av. Akkuratt nå har vi en topp moderne hovedtribune som er forbeholdt andre personer enn den vanlige fansen. BT tribunen er helt grei, men man får solen i trynet og det er slitsomt å sitte der en hel sesong. Gamle hovedtribunen er utdatert, mens hansatribunen er helt grei men ikke topp moderne. De teoretisk beste plassene på hele stadion er enten stengt for salg eller på en utdatert tribune. Så kan man gjerne kalle fansen fisefin, men sammenlignet med andre stadionanlegg er det slik det er pr dags dato.

Sportsklubben Brann er ikke bare forbigått av andre klubber i utlandet og Skandinavia, vi er også forbigått av klubber man gjerne nevner i parentes i eget land. Hvilke lag kan sies å ha et mer moderne stadionanlegg enn Sportsklubben Brann? Jeg har ikke besøkt samtlige, men jeg kan tenke meg at det gjelder Molde, Rosenborg, Vålerenga (til tross for at det ikke er deres), Lillestrøm, Odd Grenland, Start, Viking, Aalesund, Sandefjord, Sogndal, Hødd, Fredrikstad og Hønefoss. Jeg er litt usikker på Strømsgodset og Haugesund. Den oppramsingen kommer selvfølgelig litt an på hva man legger i "moderne", men i sin enkleste form kan man tenke seg til en kundeopplevelse som gjør det skånsomt, enkelt og behagelig for publikum å dra på kamp. Jeg lar det være litt opp til dere selv å definere ordet.

Idag er vi altså i OBOSligaen med kjempegjeld. Ikke nok med at en kortside nesten ruinerte oss én gang, men nå er den påfølgende utbyggingen iferd med å ruinere oss enda en gang. Man er ikke idag ferdig med å pusse opp stadion, vi har bare funnet en midlertidig løsning som er levelig inntil vi har fått en permanent løsning. På samme måte som at dette var mulig å gjennomføre for Start, Molde, AAFK, Viking, Hødd (!) med flere, bør det også være gjennomførbart i Norges nest største by. Vi har tomter tilgjengelig som kan benyttes.

Hva angår hvordan stadion eventuelt skal se ut så er jeg rimelig lei av problemer og ønsker å kjøre den sikre løsningen, selv om man banner i kirken. Hvis vi ønsker at Brann på sikt skal leve opp til potensialet kunne vi overtatt tegningene til Telenor Arena og finpusset litt på dem. Jeg hadde ikke hatt noe trøbbel med at Brann spilte fotball innendørs. Da kunne man sikret seg inntektskilder utenom kampdag og et topp moderne (kunstig) underlag som er klar både til seriestart, serieavslutning og eventuelle Europa League-kamper hvis man noen gang skulle være så heldig å komme i den posisjonen igjen. Kjør sikkert, enkelt og forutsigbart. Så slipper folk å holde seg hjemme fordi plassene er for dårlige eller at det er meldt dårlig vær.
Twitter: @Insty89

Lasaron

Tren på langskudd

Herman1

Quote from: Nixon on May 12, 2015, 18:40:50 PM
Quote from: kabelmann on May 12, 2015, 18:35:42 PM
Quote from: aleksanderhjelleseth on May 12, 2015, 17:41:56 PM
Men seriøst, Kniksen Arena hadde vært et bra navn.


Dersom den nye arenaen ikke skal ha noe sponsornavn kan den like godt fortsette å hete Brann Stadion.


Ja, Kniksen Arena er et idiotisk forslag. Et nytt anlegg skal i utgangspunktet hete Brann Stadion hvis ikke noen legger en stor pengesum på bordet.


Kniksen Kæææmpus. ;P

Herman1

May 14, 2015, 19:16:17 PM #6009 Last Edit: May 14, 2015, 19:48:52 PM by Herman1
.

Bærtur

Du kan sitere dette innlegget for å se hvordan jeg har gjort det. Men det kan være jævla plagsomt når det er snakk om store bilder, så folk foretrekker at man legger det inn som en link.



Jeg ville bare forkortet linken om jeg var deg.

Sånn som dette.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Bærtur

Kort fortalt: (img)Nettadresse(/img) bare med klemmeparentes.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Herman1

Quote from: Bærtur on May 14, 2015, 19:38:27 PM
Kort fortalt: (img)Nettadresse(/img) bare med klemmeparentes.


Oki. Tusen takk.

Men hvordan forholder dette seg om bildet befinner seg på harddisken min?
Er du kun bilder på nett som kan legges inn?

Bærtur

Quote from: Herman1 on May 14, 2015, 19:40:23 PM
Quote from: Bærtur on May 14, 2015, 19:38:27 PM
Kort fortalt: (img)Nettadresse(/img) bare med klemmeparentes.


Oki. Tusen takk.

Men hvordan forholder dette seg om bildet befinner seg på harddisken min?
Er du kun bilder på nett som kan legges inn?



Da kan du enten velge å laste det opp på en bildeopplastingsside eller trykke på "Ekstra valg" som står med rød skrift skrått nede til venstre for tekstfeltet. Der står det "Legg ved:". Sender forøvrig giro i posten for supporthjelpen.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Herman1

Quote from: Bærtur on May 14, 2015, 19:45:16 PM
Quote from: Herman1 on May 14, 2015, 19:40:23 PM
Quote from: Bærtur on May 14, 2015, 19:38:27 PM
Kort fortalt: (img)Nettadresse(/img) bare med klemmeparentes.


Oki. Tusen takk.

Men hvordan forholder dette seg om bildet befinner seg på harddisken min?
Er du kun bilder på nett som kan legges inn?



Da kan du enten velge å laste det opp på en bildeopplastingsside eller trykke på "Ekstra valg" som står med rød skrift skrått nede til venstre for tekstfeltet. Der står det "Legg ved:". Sender forøvrig giro i posten for supporthjelpen.


Haha, takk. Er to Flaxlodd og en buttplugg betaling nok?

Bærtur

Kan nøye meg med buttpluggen hvis den er god
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Herman1

Quote from: Bærtur on May 14, 2015, 19:49:01 PM
Kan nøye meg med buttpluggen hvis den er god


Haha. Passer bra. Som Brann-supportere er vi nødt til å glede oss over småting. ;P

Ricky

Quote from: Spelaren on May 12, 2015, 16:34:32 PM
Quote from: Ricky on May 12, 2015, 16:06:27 PM
Quote from: Spelaren on May 12, 2015, 07:54:00 AM
Eg er i hvert fall glad for at debatten tas opp igjen, for når man ser i etterkant på utviklingen etter valget vi gjorde i 2004 om å bli værende der vi var så tyder mye på at det var en bom. En gigantisk bom av de sjeldne. En som får Helstad-salget til å sjå ut som en genistrek.


Etter 2004-sesongen stod det vel i praksis ikke mellom Stadion og Byarena..
Alternativene var Stadion eller å spille hjemmekamper i Oslo/Molde/Stavanger.

Det var den sesongen vi måtte bygge Mastodonten for å holde det gående med dispensasjoner, og etter 4-5 år med drøftinger var byarenaen fortsatt ikke kommet lengre enn til skisse- og idéstadiet. Har ingen problemer med at Brann valgte å gi opp byarenaprosjektet den gangen.


Brann avviste dette forslaget og enhver form for løsning som ville føre til flytting fra dagens plassering. Dispensasjoner for bl.a undervarme ville jo ha vært jobbet med uavhengig av vårt valg.


Brann var veldig klare for å flytte (til Nygårdstangen/Solheimsviken), og var for så vidt pådrivere for byarenaprosessen.

Jeg tror mange kanskje ikke helt skjønner hvor langt unna vi fortsatt var en byarena den dagen Brann valgte å sette strek for sin videre deltakelse i prosjektet. Det eneste som hadde skjedd etter fem år med diskusjoner og kommunale konsekvensutredninger var at den opprinnelige anbefalingen om Solheimsviken hadde blitt skrotet til fordel for det mindre attraktive Mindemyren. Fortsatt gjenstod det årelange omreguleringsprosesser, tomtespørsmål og grunneierforhold var uavklarte (man kontrollerte bare halve (?) arealet som skulle brukes), og selve arenaen var som sagt ikke kommet stort lenger enn til idé- og skissestadiet. Alle spørsmål av praktisk betydning for Brann stod ubesvart.

I 2003 kom SBBL inn som majoritetseier i Brann Stadion, noe som endret forusetningene fullstendig med tanke på oppgradering av det eksisterende anlegget, både i forhold til risiko, finansiering, gjennomføring og alt annet. Brann hadde også signert en 10 års leieavtale, som man ville måtte kjøpe seg ut av ved en eventuell flytting.

SBBL var veldig giret på å komme i gang med utvikling av eiendommen så raskt som mulig (uansett om det var boliger eller et stadion med Brann som leietaker), for det eksisterende anlegget ville jo være nærmest verdiløst uten nødvendige godkjenninger av NFF/UEFA. Da Brann i 2004 måtte rigge opp Mastodonten for å holde det gående, så lå det vel i kortene at en avgjørelse ikke kunne utsettes særlig mye lenger. Den avgjørelsen kom umiddelbart etter sesongslutt, og i neste sesongpause var man i gang med selve byggingen.

Jeg tror Brann så absolutt tok den riktige avgjørelsen da de gikk for "plan B" for 11 år siden. De nye tribunene ble en del av boosten rundt Brann, og byarenaen så vi aldri noe til. Den ønsket de jo å bygge på Mindemyren enten Brann ble med på lasset eller ei.. Bergen har jo også blitt luket ut (to ganger) i norske EM-søknadsprosesser fordi ingen klarer å legge frem en realistisk plan for hvordan man kan få bygget et stort stadion her i byen innen en frist på X antall år.

Yngve

Difor er eg og forundra over folks optimisme denne gongen også. Einaste grunnen til at politikarane er på hogget no, er valet til hausten.

For ikkje har kommunen pengar, ikkje er det tomt klar eller stadionteikningar.

Eg veddar svært mykje på at me er der me er i dag om 25 år og. Håpar berre me har bygd ut gamle hovedtribunen i mellomtida..

Daniel_Instebø

Avgjørelsen Brann tok var påtvunget. Man var pent nødt til å bygge et eller annet fordi anlegget var så til de grader utdatert at Brann ikke kunne tøye den strikken særlig mye lenger. Avgjørelsen var den riktige, men det er ikke nødvendigvis diskvalifiserende for å ta en diskusjon rundt ny stadion seriøst også den dag idag. Jeg er fullstendig klar over at Brann har langsiktig gjeld på 150 millioner kroner, og at nye hovedtribunen er kun 9 år gammel.

Angående gjelden
Den langsiktige gjelden er noe Brann har vært ganske flink å betale ned på. I år har Brann avdragsfrihet, men tanken er såvidt jeg vet at Brann betaler videre ned på gjelden fra og med neste år når vi forhåpentligvis er i Tippeligaen igjen. Tidsperspektivet for ny stadion blir uansett 10-20 år, og da har Brann betalt ned såpass mye på gjelden at det ikke er noe problem. Om 10-20 år er uansett den nye svingen 19-29 år gamme. Da er ikke Stadion "nyutbygget" lenger, og da snakker vi kun om de delene av stadion som er pusset opp i nyere tid! Fremdeles består stadion av mange plasser som er preget av tidens tann. Videre er det verd å trekke inn at man også på 10-20 års sikt kan si noe om inflasjonen: Si at Brann har betalt ned 50 millioner på den langsiktige gjelden på 20 år (som er svært overkommelig), så vil de resterende 100 millionene tilsvare mye mindre enn det beløpet i dagens verdi. Forsiktig antatt kan man tro at 100 millioner vil ha en verdi på mellom 70-80% av beløpet.

Angående flytting generelt
Jeg vil presisere at selv om jeg ga uttrykk for at jeg ønsket en arena som minner om Telenor Arena så er det bare en tanke ut fra hvilke behov jeg tenker at Bergen kommune har. Det er dermed ikke sagt at det er min "våte drøm
Twitter: @Insty89

Daniel_Instebø

May 14, 2015, 21:25:23 PM #6020 Last Edit: May 14, 2015, 21:26:57 PM by Daniel_Instebø
Quote from: Yngve on May 14, 2015, 21:03:34 PM
Difor er eg og forundra over folks optimisme denne gongen også. Einaste grunnen til at politikarane er på hogget no, er valet til hausten.

For ikkje har kommunen pengar, ikkje er det tomt klar eller stadionteikningar.

Eg veddar svært mykje på at me er der me er i dag om 25 år og. Håpar berre me har bygd ut gamle hovedtribunen i mellomtida..


Politikere skiftes ut, og Bergen kommer bare til å fortsette å vokse. Før eller siden må det være rom for å gjennomføre et prosjekt som med rette planleggingen og riktig instilling er nødt til å lykkes. Dette handler om press og å være med i debatten. Brann må vise at de er interessert, ikke bare våkne opp av svime neste gang Brann Stadion står i fare for å ikke bli godkjent. Brann Stadion er jo fortsatt ikke moderne. Videre har det aldri vært bedre rentevilkår for å bygge enn nå. Hele poenget med at det er lav sentralbankrente er jo for å skape sirkulasjon i økonomien, stimulere arbeidsplasser, øke incentivene for å investere og skape inflasjon.. Den dagen renten går opp igjen vil det være mye dyrere..
Twitter: @Insty89

Finfin respons

Quote from: Lasaron on May 14, 2015, 15:36:55 PM
En noe mindre versjon av St. Mary's Stadium i Southampton vil være midt i blinken.

http://www.worldstadiums.com/stadium_pictures/europe/united_kingdom/england/south_east/southampton_st_mary.shtml


Takk for gode og interessante innlegg fra flere her.

Et spørsmål til Lasaron: Hvorfor ikke tribuner med etasjer? Hva er galt med etasje/overbygg? Det gir vel mulighet til bedre romutnyttelse til lokalene i de øverste etasjene på tribunen? Og vil ikke etasjer gjøre at flere opplever at tribunen er bratt og at man føler man er nær det grønne dekket?
Kanskje.

Ricky

Quote from: Daniel_Instebø on May 14, 2015, 21:22:36 PM
Videre er det verd å trekke inn at man også på 10-20 års sikt kan si noe om inflasjonen: Si at Brann har betalt ned 50 millioner på den langsiktige gjelden på 20 år (som er svært overkommelig), så vil de resterende 100 millionene tilsvare mye mindre enn det beløpet i dagens verdi. Forsiktig antatt kan man tro at 100 millioner vil ha en verdi på mellom 70-80% av beløpet.


Rent praktisk spiller vel ikke dette så mye rolle, siden vi hele tiden må betale renter (som typisk er inflasjonen, pluss litt ekstra).

Jo større inflasjon de neste 20 årene, jo mindre kommer de 100 millionene til å være verdt. Men du verden så mye renter vi har måttet betale i mellomtiden :)

Lasaron

Quote from: Finfin respons on May 14, 2015, 23:42:01 PM
Quote from: Lasaron on May 14, 2015, 15:36:55 PM
En noe mindre versjon av St. Mary's Stadium i Southampton vil være midt i blinken.

http://www.worldstadiums.com/stadium_pictures/europe/united_kingdom/england/south_east/southampton_st_mary.shtml


Takk for gode og interessante innlegg fra flere her.

Et spørsmål til Lasaron: Hvorfor ikke tribuner med etasjer? Hva er galt med etasje/overbygg? Det gir vel mulighet til bedre romutnyttelse til lokalene i de øverste etasjene på tribunen? Og vil ikke etasjer gjøre at flere opplever at tribunen er bratt og at man føler man er nær det grønne dekket?


Jo, det fins bra argumenter for og imot. Er den stor nok så er jeg for to eller flere etasjer.

Kronargumentet mitt mot etasjer er følgende: Se for deg at du står på bakerste rad i første etasje. Da har du ingen bak deg. Se for deg at alle de som ellers hadde stått på øverste etasje nå står bak deg, for du står midt på tribunen, da hører og merker du mye bedre til dem som står bak deg. Det fører til en suggesjon som gjør at du blir en bedre bidragsyter til stemningen selv.
Den nederste halvdelen vil lage mer stemning når de har den øverste halvdelen i ryggen. Det vil også bli lettere å få samstemt sang med én etasje.

Kort oppsummert: En etasje fører til bedre stemning.
Tren på langskudd


Spelaren

Samling i bånn, liker dette. Noen vil kanskje rynke på nesen over storartet satsing når klubben er sengeliggende med kolera, men eg mener det er på ekstremt tide at denne saken debatteres. Og - konkluderes med flytting.

Drømmekonseptet er en felles satsing i samråd med både investorer innen bygg, forretnings- og kontor-bransjen, rike onkel/onkler og Bergen kommune. Vi trenger inntekter året rundt, og en mer sentral løsning der en ikkje terger på seg hele nabolaget for hver en liten sykkel som parkeres ved anlegget vårt utenom kampene.

It's happening?
Gå av.

ostraume

Hvorfor er det egentlig at en ny Stadion på Nygårdstangen er urealistisk? For det har jeg i mitt hode at det er. Jeg vet bare ikke helt hvorfor.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Hva med Bygarasjen som de vil rive for å bygge kontorer og boliger? Kunne det bli kombinert med et fotballanlegg? Det hadde jo selvsagt blitt færre kontorer og boliger, men litt må denne byen kunne ofre for Brann!;)
Rød makt på Hansa

Bærtur

Hva med Brushytten? Ikke nok med at man skal samle 15 000 mennesker på fløibanen som hadde vært en attraksjon i seg selv, man får seg også en 10 minutters tur med frisk luft!!
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Spelaren

Og nå som en av forumdebattantene er frigjort i bystyret kan han jo jobbe spesifikt for dette! Skulle jo bare mangle at ikkje supporterne får litt å si i denne byen!
Gå av.

osoerli

Quote from: Nixon on May 21, 2015, 13:12:23 PM
Hva med Bygarasjen som de vil rive for å bygge kontorer og boliger? Kunne det bli kombinert med et fotballanlegg? Det hadde jo selvsagt blitt færre kontorer og boliger, men litt må denne byen kunne ofre for Brann!;)


Det er i bygarasjen folk som går på nye Brann Stadion skal parkera.  Stadion kan ligga ved bygarasjen litt uti Store Lungeren.  Dei første 700.000 kubikkmeter stein som trengs er up for grabs.
http://www.byggfakta.no/skal-kvitte-seg-med-700000-kubikk-med-stein-85372/nyhet.html
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Nixon

Quote from: osoerli on May 21, 2015, 13:36:32 PMDet er i bygarasjen folk som går på nye Brann Stadion skal parkera.


Det planlegges et stort garasjeanlegg under Smålungeren dersom Bygarasjen rives.
Rød makt på Hansa


krakra

May 21, 2015, 14:00:41 PM #6033 Last Edit: May 21, 2015, 14:03:44 PM by krakra
Det ideelle hadde vært at man tok kontakt med Mohn når man har kommet litt lengre i planene for ny stadion og forteller hvordan man planlegger en ny storstue. Han betaler ned gjelden på den eksisterende Brann Stadion, slik at inntektene ved et eventuelt salg kan brukes til å bygge et nytt og(ganske) gjeldsfritt stadion med betydelig større inntekter enn dagens. I mellomtiden får Brann mer handlingsrom til å bygge klubb.

At Mohn skulle punge ut bare for å hjelpe Brann med å bli kvitt gjelden så vi fikk mer penger å handle spillere for tror jeg ikke, men hadde man kunne slå i bordet med at pengene på sikt ville gå til et nytt Stadion, som hele byen ville nyte bedre av, så tror jeg han ikke kommet mer på gli.

Spelaren

Quote from: Torvanger on May 21, 2015, 13:49:15 PM
Fingeren bør stikkes i jorden. Brann trenger i flere tiår fremover i tid, maks kapasitet på mellom 15 og 18.000.
Gå av.

Klaus_Brann

Quote from: Bærtur on May 21, 2015, 13:28:30 PM
Hva med Brushytten? Ikke nok med at man skal samle 15 000 mennesker på fløibanen som hadde vært en attraksjon i seg selv, man får seg også en 10 minutters tur med frisk luft!!


Hehe, da kunne vi i så fall trøstet oss med at vi hadde et stadion med utsikt i verdensklasse, siden ikke laget vårt er i nærheten av noen slags form for klasse.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Herman1

Quote from: Bærtur on May 14, 2015, 19:49:01 PM
Kan nøye meg med buttpluggen hvis den er god


Var jeg ikke flink som fikk til å legge ut bildet av Huseklepp under "flaggnekt"-tråden?
;)

Bærtur

Quote from: Klaus_Brann on May 21, 2015, 17:47:13 PM
Quote from: Bærtur on May 21, 2015, 13:28:30 PM
Hva med Brushytten? Ikke nok med at man skal samle 15 000 mennesker på fløibanen som hadde vært en attraksjon i seg selv, man får seg også en 10 minutters tur med frisk luft!!


Hehe, da kunne vi i så fall trøstet oss med at vi hadde et stadion med utsikt i verdensklasse, siden ikke laget vårt er i nærheten av noen slags form for klasse.


Jeg har tenkt meg om og velger å endre mening til toppen av Stoltzekleiven der ved vannet. De som ikke kommer seg til toppen er ikke ekte supportere.

Og joda, honnør til Herman1.
Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Herman1

May 21, 2015, 18:03:59 PM #6038 Last Edit: May 21, 2015, 18:46:18 PM by Herman1
Og dette bildet:


Ricky

Gitt stilendringene i byarkitekturen, så har jeg mer tro på at stadion vil bli seende slik ut


Utmedsnolken

"og der snubler Sæternes igjen"

Bærtur

Diskuterer hovedsaklig Emil Hansson, homohets og Israel & Palestinakonflikten

Herman1

Quote from: Ricky on May 21, 2015, 19:25:35 PM
Gitt stilendringene i byarkitekturen, så har jeg mer tro på at stadion vil bli seende slik ut




Passer bra inn i cornerflagg-tråden de fargene der. ;)

Huff

Quote from: Ricky on May 21, 2015, 19:25:35 PM
Gitt stilendringene i byarkitekturen, så har jeg mer tro på at stadion vil bli seende slik ut




Den fargerike boksen der harmonerer verken med Amalie Skram eller Brannstasjonen. Den er med andre ord et perfekt supplement til dritet som føres opp i Nygårdstangen, og ville markert en fin kontinuasjon av den pågående voldtekten av bylandskapet -i Bergen- som dagens moderne arkitektur representerer.

Slike bygninger er gjerne flotte isolert sett, og kan også fungere når de markerer en voldsom -og ensom- kontrast til en ensartet byarkitektur rundt seg. Når en derimot bygger haugevis av postmoderne (eller hva faen en kan kalle det) totalt uensartete bygg ser det helt jævlig ut.

Dersom det bygges en ny stadion i Nygårdstangen håper jeg den bygges rundt den innforjævlig stygge Amalie Skam, slik at jeg slipper å se faenskapen. Hvordan kampene skal avvikles med en videregående skole midt på matten aner jeg ikke, men et slags synkehull ville ikke vært å forakte.


Torvanger

May 21, 2015, 21:57:04 PM #6045 Last Edit: May 22, 2015, 10:38:47 AM by Torvanger
Jeg tror folk bare kan skrinlegge planene om ny arena et annet sted i sentrum. Bergen har boligmangel og alt, absolutt alt ledig areal, kommer til å gå til boligformål. Brann har plenty med plass i Idrettsveien, nå kjøper de opp areal rundt anlegget og kan etterhvert få litt mer albuerom. Ny søndre? Med HIB nær, med flere tusen studenter og ansatte, pluss flere tusen beboere i nær omkrets? Butik/kiosk, restauranter, puber, treningssenter, bowling etc. Det ideelle er om man senker ned veien langs søndre, slik at hele tribunefasaden kommer på samme nivå som resten av tibunedelene. I tillegg bør man samarbeide både med HIB og BIR vedrørende parkering, for at det er manko på parkeringsplasser, spesielt for sykeusansatte er det ingen tvil om. P-anlegg under deler av stadion? (det har de i Monaco)

kabelmann

Tenkte jeg skulle poste et bilde litt for moro skyld. Gjort litt arbeid for arkitektkontoret som i sin tid fikk i oppgave av daværende styreformann i Brann å helt kjapt lage noen skisser på hvordan en stadion kunne se ut på Dokken. Han ble jo selvfølgelig fortalt at dette var helt urealistisk men det spilte tydeligvis ingen rolle. Han ville likevel ha tegningene. Illustrasjone han fikk har vært postet lenger oppe. For et par år siden laget vi en ny visualisering av bygget, kun for moro skyld, ikke for at det skulle brukes til noe. Vi la stadion inklusive skyskraperne inn i et foto (ikke Bergen), men jeg har klippet vekk mesteparten av det fotoet her. Jeg tror det kunne sett bra ut nede på Dokken, men ikke pokker om jeg ville hatt et stadion der i dag.

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Spelaren

Quote from: Torvanger on May 21, 2015, 21:57:04 PM
Jeg tror folk bare kan skrinlegge planene om ny arena et annet sted i sentrum. Bergen har boligmangel og alt, absolutt alt ledig areal, kommer til å gå til boligformål. Brann har plenty med plass i Idrettsveien, nå kjøper de opp areal rundt anlegget og kan etterhvert få litt mer albuerom. Ny søndre? Med HIB nær, med flere tusen studenter og ansatte, pluss flere tusen beboere i nær omkrets? Butik/kiosk, restauranter, puber, treningssenter, bowling etc. Det ideelle er om man senker ned veien langs søndre, slik at hele tribunefasaden kommer på samme nivå som resten av tibunedelene. I tillegg bør man samarbeide både med HIB og BIR vedrørende parkering, for at det er manko på parkeringsplasser, spesielt for sykeusansatte er det ingen tvil om. P-anlegg under deler av stadion? (det harde i Monaco)


Monaco drar jo omtrent like mange tilskuere som vi gjør i Obos-ligaen. Uansett hvor vi plasserer oss i sentrum vil vi jo ha mange tusen beboere i nærheten, men vi slipper forhåpentligvis å være plassert så ubrukelig vi er nå. Og ethvert forsøk på økt aktivitet på Stadion møtes med motbør.
Gå av.

Hatleking

Går det an å vere ekstra innovativ her? Bergen er jo ein kulturby. Tidlegare lanserte eg 'Dovregubbens hall' midt inne i Ulriken. Om enn ikkje så seriøst, så er jo Bergen ein kulturby. Kanskje ikkje akkurat det fryktelege kollasj-bygget som i biletet, men noko spesielt.

abe78

Quote from: Torvanger on May 21, 2015, 21:57:04 PM
Jeg tror folk bare kan skrinlegge planene om ny arena et annet sted i sentrum. Bergen har boligmangel og alt, absolutt alt ledig areal, kommer til å gå til boligformål. Brann har plenty med plass i Idrettsveien, nå kjøper de opp areal rundt anlegget og kan etterhvert få litt mer albuerom. Ny søndre? Med HIB nær, med flere tusen studenter og ansatte, pluss flere tusen beboere i nær omkrets? Butik/kiosk, restauranter, puber, treningssenter, bowling etc. Det ideelle er om man senker ned veien langs søndre, slik at hele tribunefasaden kommer på samme nivå som resten av tibunedelene. I tillegg bør man samarbeide både med HIB og BIR vedrørende parkering, for at det er manko på parkeringsplasser, spesielt for sykeusansatte er det ingen tvil om. P-anlegg under deler av stadion? (det harde i Monaco)


Brann er ferdig på stadion. Oppkjøpet av "parkeringsplasser" gir de større tomteland. Nye stadion legges til et sentralt sted og målet er daglig aktivitet og inntjening. Byarena. Helt greit å forlate ett stadion som har gitt oss 1 gull på 50 år.
.og husk!

Go Up