• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

SKBMiller

Sesongstarten viser at vi blir å regne med framover. Sett spaden i jorden allerede nå sier jeg, så har vi økt kapasitet til gruppespillet i Champions League 2012.

Klaus_Brann

Quote from: Petter Puddefjord on April 04, 2011, 20:32:25 PM
Det er bare å fortsette utbyggingen av stadion med en gang! Tror til og med Krøvel innrømmer at et moderne stadionanlegg med kapasitet til minimum 25000 tilskuere kommer til å presse seg frem allerede nå.


Totalt tullete å si. 25 000 er altfor lite!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

En liten djevel i meg sier at det får holde slik det er nå, og så får alle som ikke har fornyet partoutkortet stille seg i køen utenfor Brannbutikken når vi kjemper om gullet i 2013!:)
Rød makt på Hansa


Xminator

Det får helt klart holde slik det er nå til noen utenfor Brann sponser å fullføre bygget så det fremstår lukket og med ny søndre tribune. For dette skal ikke Brann låne eller bruke egne penger til.

Kirk

Sweet!

Du får sende en link til Trond Mohn og høre om han har lyst til å svi av litt penger. Sportsklubben kommer nok ikke til å invistere i nye tribuner i overskuelig fremtid. Med mindre vi blir en gjenganger i CL selvsagt . . .

Ricky

Må vel sende link både til Trond Mohn (tribunen) og Chess (billettene), tenker jeg :p


Torvanger

Før eller siden må det gjøres grep på Søndre, for tribunen er utrangert som bare det. Det bør være mulig å få til en type investorløsning, der en investor/-gruppe får eierskap i tribunedelen. Brann må ikke se seg blinde på investorhjelp kun på spillerfronten, her bør det også jobbes for å bedre fasilitetene. En ny, spektakulær Søndre Langside vil bidra til økt interesse.

Danny

Quote from: Ricky on July 07, 2011, 10:10:28 AM
Må vel sende link både til Trond Mohn (tribunen) og Chess (billettene), tenker jeg :p


Hehe, viss du ser på tagsene til videoen, ser du Trond Mohn der. Altså skal det være mulig å finne frem til videoen via hans navn... ;) Brann kan selvfølgelig ikke bygge dette på egen hånd slik situasjonen er nå.

Northside

July 07, 2011, 12:22:11 PM #5559 Last Edit: July 07, 2011, 12:24:08 PM by Northside

Spelaren

Det hadde vore fint å fått det ferdig på andres bekostning, ja :) .
Gå av.

SK

Quote from: Northside on July 07, 2011, 12:22:11 PM


Har sittet fast på søndre ganske lenge, og selv om tribunen helt saklig sett begynner å bli utdatert når det gjelder fasiliteter, synes jeg ikke oppgradering er noe som haster. Tribunen er mer enn god nok hvis man går på stadion for å se på fotball, og ikke bruker energien på andre ting. Litt dårlige toalettfasiliteter er til å leve med. Det mest negative er i mine øyne at det er en del meter mellom tribunen og selve banen. Søylene er også vel tykke og i veien for de som sitter bak dem.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

osoerli

1000 fleire er nok litt i overkant.  Det hadde faktisk gjort ei slik utbygging godt lønsom.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Danny

Kunne det da kanskje ha vært en løsning å montere midlertidige tribuner med lav helning fra, la si, Rad 5 på dagens søndre, og ned til gresset? Sånn stilasgreier som en gang var i klokkesvingen. mange tippeligaklubber benytter seg av dette i dag, blant annet Sarpsborg 08. En ikke så veldig dyr investering (10 -20 mill?) som raskt kan tjenes inn igjen. Da blir stadion mer intim, kan ta flere ved de store anledninger, og kan være et felt med litt billigere billetter for studenter og familier. Samtidig ivaretar en selve sjelen til Brann stadion ved å bevare søndre tribune. Faktisk dette jeg ønsker mest.

Nixon

Jeg tror ikke at det blir noe bygging før det er marked for VIP-plasser der. Som på SPV er Brann sannsynligvis avhengig av dette for å kunne finansiere byggingen.
Rød makt på Hansa

Super Hasund

Eg ønsker bare at Brann Stadion skal bli mer intim.

La oss spamme e-mail`n til Trond Mohn med spørsmålet om ikke han kan sponse en ny tribune på stadion.

Penger har han, og kall den for Framo Tribunen for min del
La Folket Synge

*Feltz*

Lasaron

La nå Trond Mohn få litt fred.
Håper absolutt på intime tribuner.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on July 07, 2011, 14:04:05 PM
1000 fleire er nok litt i overkant.  Det hadde faktisk gjort ei slik utbygging godt lønsom.


Javel? 1000 tilsk x 15 kamper = 15000 tilsk x snittpris på 250 = 3,75 mill. Hva koster en skikkelig tribune i dag? Koster vel bortimot 100 mill? Ville tatt noen år å betale det ned, selv om kiosksalget hadde økt litt og sponsorattraktiviteten hadde økt litt.

Kanskje vi kunne fått stipend fra fylkeskommunen?
Legg ned hele klubben!

krakra

JOda, det hadde tatt tid å betale ned. Men spørsmålet er vel om de økte billettinntektene pr år hadde overgått avdrag og renter? Hadde det det hadde vi jo tjent på det både EK og likvidittetsmessig?

Spelaren

Quote from: krøvel vellevold on July 07, 2011, 18:48:20 PM
Javel? 1000 tilsk x 15 kamper = 15000 tilsk x snittpris på 250 = 3,75 mill. Hva koster en skikkelig tribune i dag? Koster vel bortimot 100 mill? Ville tatt noen år å betale det ned, selv om kiosksalget hadde økt litt og sponsorattraktiviteten hadde økt litt.
Kanskje vi kunne fått stipend fra fylkeskommunen?


Uten å ha bladd bakover her, men eg trur det siste anslaget på søndre tribune var ca 70 millioner kroner for to-tre år siden, ei investering me naturlegvis verken har grunn eller råd til å gjennomføre dessverre.
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on July 07, 2011, 19:00:29 PM
Quote from: krøvel vellevold on July 07, 2011, 18:48:20 PM
Javel? 1000 tilsk x 15 kamper = 15000 tilsk x snittpris på 250 = 3,75 mill. Hva koster en skikkelig tribune i dag? Koster vel bortimot 100 mill? Ville tatt noen år å betale det ned, selv om kiosksalget hadde økt litt og sponsorattraktiviteten hadde økt litt.
Kanskje vi kunne fått stipend fra fylkeskommunen?


Uten å ha bladd bakover her, men eg trur det siste anslaget på søndre tribune var ca 70 millioner kroner for to-tre år siden, ei investering me naturlegvis verken har grunn eller råd til å gjennomføre dessverre.

Nei jeg tror nok ikke Brann kommer til å gamble med økonomien rett etter at de nettopp har kommet seg opp av et økonomisk uføre. Ikke for å "gjøre Stadion mer intim" i hvert fall...
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: Danny on July 07, 2011, 05:20:16 AM
Her er animasjonen av nye søndre tribune:

http://www.youtube.com/watch?v=V8YZK_HQYwI&feature=mh_lolz&list=HL1310012255




Flotte videoer, men kan du bruke en annen font. Bokstavene glir veldig i hverandre.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

osoerli

July 08, 2011, 01:06:29 AM #5573 Last Edit: July 08, 2011, 01:14:38 AM by osoerli
OK 3,75 mill x 20 år = 75 mill.
Ein 75 millioners tribune er nedbetalt på 20 år.
Levetida vil vera lenger enn 20 år, altså lønsomt.
OK reknestykket er kraftig forenkla, mange faktorar er utelatt, men det gir ein grov peikepinn.
(forutsetningen, som det er vanskeleg å garantera, er 1000 fleire pr kamp)
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on July 08, 2011, 01:06:29 AM
(forutsetningen, som det er vanskeleg å garantera, er 1000 fleire pr kamp)

Nettopp. Det er neppe en risk Brann ønsker å ta nå som de nettopp har kommet seg på fote økonomisk.
Legg ned hele klubben!


Utmedsnolken

Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 08:49:41 AM
Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.


Når får vi det? Har ikke hørt at Norge skal søke engang...
Legg ned hele klubben!

Kjell249

Mye av inntektene fra søndre tribune var vel en gang i tiden tenkt å komme fra konferanser, næringsareal, etc. Manglende tillatelse for å endre bruksområde var vel hovedgrunnen til utsetting av bygging. Med dagen økonomiske situasjon skal vi være veldig glad for at det ikke ble bygging, og det kommer det nok heller ikke til å bli i overskuelig fremtid.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Utmedsnolken

Quote from: krøvel vellevold on July 08, 2011, 09:30:52 AM
Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 08:49:41 AM
Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.


Når får vi det? Har ikke hørt at Norge skal søke engang...


det var da litt sarkastisk, men starter norge en ny prosess, så er vel Bergen fortsatt en kandidat og da må vi ha ny stadion. Forventer de en ny søknad, kan jo dette stoppe alle tanker om utbygging, noe som jo er like greit (hvis ikke hardball har lyst å bruke penger der istedet)
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 11:22:32 AM
Quote from: krøvel vellevold on July 08, 2011, 09:30:52 AM
Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 08:49:41 AM
Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.


Når får vi det? Har ikke hørt at Norge skal søke engang...


det var da litt sarkastisk, men starter norge en ny prosess, så er vel Bergen fortsatt en kandidat og da må vi ha ny stadion. Forventer de en ny søknad, kan jo dette stoppe alle tanker om utbygging, noe som jo er like greit (hvis ikke hardball har lyst å bruke penger der istedet)


Nå ble vel disse EM-planene så ettertrykkelig satt på plass i forrige runde, at de sikkert er skrinlagt for alltid. Dessuten går de sikkert for de samme byene som sist. Det vil fremdeles ikke være noen konkrete stadionplaner eller et 100 % fastsatt sted for nytt stadion når EM-byene eventuelt skal utpekes på nytt om to år. Bøygen sist gang var jo at det var for mye usikkerhet rundt flytting av havnen - som var en forutsetning. Som vanlig har ingenting skjedd i Bergen siden den gang. Det blir helt sikkert Oslo, Skedsmo, Trondheim og Stavanger neste gang også. Bergen er i utgangspunktet bedre egnet enn Trondheim og Stavanger både når det gjelder sengeplasser og transportkapasitet. Stavanger var jo ikke engang i nærheten av minstekravet for sengeplasser, selv da man tok planlagt utbygging og all verdens hytter og naust med i betraktning. Men Bergen taper som vanlig på sommel og lettvinthet. Det ble jo bemerket sist gang at Bergens søknad var den som virket minst gjennomarbeidet. Og så har man uspiselige representanter fra Bergen som i kjent stil uttaler at det er en selvfølge at vi skal være en av de fire byene. For vi var jo Hansaby på 1600-tallet, så da må jo vi få EM... Og derfor gjør man ikke noe ekstra - bare forventer at vi er en selskreven kandidat.  
Legg ned hele klubben!

dudo

Det er under vår verdighet å yte noe ekstra. Det vet du forbannet godt, krøvel!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Utmedsnolken

Quote from: dudo on July 08, 2011, 13:53:15 PM
Det er under vår verdighet å yte noe ekstra. Det vet du forbannet godt, krøvel!


vi er jo en selvskreven kandidat, så skjønner ikke hvorfor vi skal styre med søknad.
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 14:07:45 PM
Quote from: dudo on July 08, 2011, 13:53:15 PM
Det er under vår verdighet å yte noe ekstra. Det vet du forbannet godt, krøvel!


vi er jo en selvskreven kandidat, så skjønner ikke hvorfor vi skal styre med søknad.


Trude Drevland sa vel følgende ved overrekkelsen av søknaden: "Det er en skam hvis ikke Bergen blir en av byene".

Litt ydmyk oppførsel hadde kanskje gjort seg. Vinner ikke mange venner med slik blærete oppførsel. Og det som er en skam, er jo at Bergens søknad ble omtalt å være den klart minst gjennomarbeidete av alle!
Legg ned hele klubben!

Utmedsnolken

Quote from: krøvel vellevold on July 08, 2011, 15:05:59 PM
Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 14:07:45 PM
Quote from: dudo on July 08, 2011, 13:53:15 PM
Det er under vår verdighet å yte noe ekstra. Det vet du forbannet godt, krøvel!


vi er jo en selvskreven kandidat, så skjønner ikke hvorfor vi skal styre med søknad.


Trude Drevland sa vel følgende ved overrekkelsen av søknaden: "Det er en skam hvis ikke Bergen blir en av byene".


akkurat sånn en bergenser skal være. Så jo hvordan hele greien kollapset fordi de ikke hadde inkludert oss.
"og der snubler Sæternes igjen"

Klaus_Brann

Akkurat! Bergen er en selvskreven kandidat. Når var Bergen kjent for ydmykhet? Det passer seg ikke:)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

kjegil

Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 08:49:41 AM
Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.

Skal en planlegge for en hverdag? Eller skal en planlegge for et EM som Norge aldri får? Den forrige søknadsprosessen til NFF var useriøs. All cred til Brann som valgte å bygge ut Stadion fremfor å satse på et usikkert luftslott. Der har de gjort en god jobb.

Spelaren

Quote from: kjegil on July 08, 2011, 20:59:40 PM
Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 08:49:41 AM
Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.

Skal en planlegge for en hverdag? Eller skal en planlegge for et EM som Norge aldri får? Den forrige søknadsprosessen til NFF var useriøs. All cred til Brann som valgte å bygge ut Stadion fremfor å satse på et usikkert luftslott. Der har de gjort en god jobb.


Stadion-utbyggingen ble iverksatt før EM-diskusjonen, og videre utbygging blei vel atpåtil lagt på is til me visst utfallet om eg husker riktig?
Gå av.

Utmedsnolken

Quote from: Spelaren on July 08, 2011, 21:10:54 PM
Quote from: kjegil on July 08, 2011, 20:59:40 PM
Quote from: Utmedsnolken on July 08, 2011, 08:49:41 AM
Vi skal jo få ny stadion når vi får EM uansett.

Skal en planlegge for en hverdag? Eller skal en planlegge for et EM som Norge aldri får? Den forrige søknadsprosessen til NFF var useriøs. All cred til Brann som valgte å bygge ut Stadion fremfor å satse på et usikkert luftslott. Der har de gjort en god jobb.


Stadion-utbyggingen ble iverksatt før EM-diskusjonen, og videre utbygging blei vel atpåtil lagt på is til me visst utfallet om eg husker riktig?


var sånn jeg husket det også. med tanke på hvor lang tid det tar å få gjort ting i Bergen, så vil EM-diskusjoner hvert 4.år være nok for å holde Stadion uendret i mange år fremover
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

July 15, 2011, 08:04:17 AM #5589 Last Edit: July 15, 2011, 08:06:28 AM by krøvel vellevold
Når det gjelder fotball-EM i Bergen, så ble vel spikeren i kisten slått da vi ikke klarte å somle oss ferdige i tide til å arrangere kortbane-EM i svømming i 2013. I rapporten med karaktergivning til de norske kandidat-byene til fotball-EM 2016, var det jo tydelig at evnen til å arrangere store arrangementer var viktig. Her fikk Stavanger nesten toppscore bl.a. pga et godt gjennomført  sandvolley-VM. I Bergen kunne vi fått kortbane-EM i svømming, men vi klarte ikke engang å få svømmearenaen klar i tide pga rot og sommel. Typisk Bergen!

For alle vet jo at hvis Bergen (mot all formodning) blir en av de norske byene som skal arrangere fotball-EM - og Norge/Sverige av en eller annen merkelig grunn skulle tildeles dette arrangementet, så kommer vi til å somle og rote det til, slik at vi halvannet før EM ikke engang har klart å bestemme oss for hvor stadion skal ligge.
Legg ned hele klubben!

Torvanger

Det er ikke noe poeng å ha mer kapasitet enn 20.000, i overskuelig fremtid. Ved et evt skandinavisk Fotball-EM kreves det 30.000 minimum, rett og slett meningsløst å ha denne kapasiteten i norske storbyer pr idag, bortsett fra i Oslo, på landskamparenaen Ullevål.

Nixon

I Byavisen denne uken er det en arkitektstudent som i en bacheloroppgave har plassert et nytt Brann Stadion på toppen av Bygarasjen. Han ser ut til å glemt tribuner, så jeg regner med at han strøk...
Rød makt på Hansa

Northside

Quote from: Nixon on August 16, 2011, 16:37:01 PM
I Byavisen denne uken er det en arkitektstudent som i en bacheloroppgave har plassert et nytt Brann Stadion på toppen av Bygarasjen. Han ser ut til å glemt tribuner, så jeg regner med at han strøk...


Neida. Han er bare utsendt fra NFF. De ønsker helst at alle ser fotball hjemme i stuen, så slipper vi alt tøyset på tribunene.

Markmus

Quote from: Nixon on August 16, 2011, 16:37:01 PM
I Byavisen denne uken er det en arkitektstudent som i en bacheloroppgave har plassert et nytt Brann Stadion på toppen av Bygarasjen. Han ser ut til å glemt tribuner, så jeg regner med at han strøk...


Vi skal sitte i fjellsidene og se :) Plass til mange flere på den måten.
Ka du ve?

Lister

August 16, 2011, 18:23:04 PM #5594 Last Edit: August 16, 2011, 18:25:08 PM by Lister
Vil bygge stadion på bygarasjen

Quote


Brøl fra alle som står rundt og ikke kommer inn?

Han mener også at eksisterende standion ikke er åpen nok når den ikke er i bruk. Så han ønsker derfor å lage et bygg som ikke er åpent når det er i bruk i stedet?
Guinness - Makes you drunk

Spelaren

Gå av.

Lister

Quote from: Markmus on August 16, 2011, 18:16:53 PM
Quote from: Nixon on August 16, 2011, 16:37:01 PM
I Byavisen denne uken er det en arkitektstudent som i en bacheloroppgave har plassert et nytt Brann Stadion på toppen av Bygarasjen. Han ser ut til å glemt tribuner, så jeg regner med at han strøk...


Vi skal sitte i fjellsidene og se :) Plass til mange flere på den måten.


Eller så er han headhuntet til jobb i bygget ved siden av og ønsker å se Brann-kampene mens han jobber overtid.
Guinness - Makes you drunk

Markmus

Faen meg farlig med sklitaklinger på den stadionen. Sklir du over sidelinjen er det rett på gaten ;D
Ka du ve?

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

skuteviken

http://www.youtube.com/watch?v=P5c1QFLPHMc

Stadion var mye mer intim før de senket banen. Jeg hater murveggen forran Hansa, minner meg om danskebåten.
Vanskelig å gjøre noe med det i fremtiden gjerne?
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Go Up