• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

Dersom Bergen blir utelatt frå EM-søknaden (siden Oslo og stasjonsbyen ellerede er bankers mens snille og flinke Trondheim (som har gitt oss så masse blabla) er selvskreven og Bodø er sjarmøren i søknaden vår) så kan bygginga begynne (dersom finansiering mot formodning er på plass) før 27. mai neste år.

EM får me vel ikkje uansett.
GÃ¥ av.

maximus1963

Da var det jo greit å lese i avisen idag at Brann har fått klarsignal av byrådet til sin egen stadion utbygging med riving av gamle sitte etc. Bygging av ny forhøyet tribune der. Dermed blir allt en enhet, nå mangler de vel bare penger og påvente av EM avgjørelse
Kniksen var kongen

skuteviken

Dette var kjekt å lese. Håper inderlig at det går litt bedre økonomiske tider i møte, for sånn ting er nå er det bedre for oss å samle prioriteringer rundt det sportslige. Håper stadion ligger den ligger i fremtiden og at vi får oppgradert søndre, når denne tribunen er klar vil vi ha et veldig pent og moderne stadion!
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde


Spelaren

Eg må sei at eit Stadion på sentrumshalvøya er til å få bulk i buksen av. Bortsett frå at Nygårdstangen instinktvis føles bedre...
GÃ¥ av.

esp123

De skal vel bygge svømmehall/videregående skole på Nygårdstangen, så den er vel uansett uaktuell.

krøvel vellevold

Quote from: esp123 on June 23, 2009, 11:58:17 AM
De skal vel bygge svømmehall/videregående skole på Nygårdstangen, så den er vel uansett uaktuell.


Alle gode lokaliseringer er "uaktuelle". Det vil være hindere i veien uansett hvor man vil bygge.
Legg ned hele klubben!

esp123

Altså, med en stor videregående skole + svømmehall(50 metersbasseng så vidt jeg vet) på Nygårdstangen, så sier det seg selv at det ville blitt umulig å bygge en stor stadion der.

krøvel vellevold

Quote from: esp123 on June 23, 2009, 12:07:02 PM
Altså, med en stor videregående skole + svømmehall(50 metersbasseng så vidt jeg vet) på Nygårdstangen, så sier det seg selv at det ville blitt umulig å bygge en stor stadion der.


Det var ikke noen sarkastisk kommentar mot deg. Dokken var visst urealistisk også.
Legg ned hele klubben!

benny

Quote from: esp123 on June 23, 2009, 12:07:02 PM
Altså, med en stor videregående skole + svømmehall(50 metersbasseng så vidt jeg vet) på Nygårdstangen, så sier det seg selv at det ville blitt umulig å bygge en stor stadion der.


Spørsmålet er hvor mye du er villig til å fylle ut i vannet. Det lar seg absolutt gjøre å fylle på litt masse ved siden av togsporene og det nye svømmeanlegget, Store Lungegaarden har god plass.

Petter Puddefjord

HALLELUJA!

Nytt stadion på Dokken til 30.000 tilskuere. Mine bønner er blitt besvarte.

Krøvel; jeg regner med du deler begeistringen med meg!?

skuteviken

Tidlig Ã¥ skrike hallelujah. Vi vet lite om hvordan stadion blir gjennomført. Profil, løpebane, eierskap og en rekke andre ting, men pÃ¥ den positive siden sÃ¥ tenk om Brann hadde fÃ¥tt et stadion de rÃ¥dde over som var bygd pÃ¥ en perfekt mÃ¥te i sentrum  :o 8) ;D
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Ricky

Skal vel heller ikke glemme at det er omtrent like sannsynlig at Brann vinner CL som at Norge får tildelt Fotball-EM i konkurranse med Italia og Frankrike.

Spelaren

Quote from: Ricky on June 23, 2009, 13:08:39 PM
Skal vel heller ikke glemme at det er omtrent like sannsynlig at Brann vinner CL som at Norge får tildelt Fotball-EM i konkurranse med Italia og Frankrike.


Dårlig sammenligning, synes eg. UEFA er såpass distriktsvennlige at Norge/Sveriges sjanser er større enn så.
GÃ¥ av.

C@Bøe_79

Quote from: Petter Puddefjord on June 23, 2009, 12:38:05 PM
HALLELUJA!

Nytt stadion på Dokken til 30.000 tilskuere. Mine bønner er blitt besvarte.

Krøvel; jeg regner med du deler begeistringen med meg!?


Snakke om å juble før geværet var ladet da..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

kabelmann

At Brann ønsker en stadion for 30 000 var litt overraskende. Jeg hadde fått inntrykk av at det var 24-25 000 som greien der i gården.

30 000 kan fort bety mange tomme seter.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961


Kjello

Quote from: vebo on June 22, 2009, 23:28:57 PM
Så da blir det uansett ikke noe mer bygging før vinteren 2010/2011, eller mer sannsynlig 2011/2012.
Dere gjør i grunn noe svært dumt dersom dere velger å bygge ut dagens Brann stadion. NFF og SvFF har tenkt å søke EM også i 2020 dersom man ikke får det i 2016. Derfor ville nå hvertfall jeg valgt å bygge ny stadion på Dokken uansett om man ikke blir valgt i 2016. For velger man å bygge ut dagens Brann stadion så vil jeg tro at Bergens EM-sjanser i 2020 blir kraftig redusert.

dudo

Selv har jeg mer lyst på et ferdig Brann Stadion enn EM. Dokken er en god nr to, men da må det være på fotballens premisser.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Quote from: Kjello on June 23, 2009, 14:13:39 PM
Derfor ville nå hvertfall jeg valgt å bygge ny stadion på Dokken uansett om man ikke blir valgt i 2016.


Spørs vel om Staten ser det på samme måte. Er jo de som må betale for dette milliard(?)-prosjektet..

Kjello

Staten nekter å betale for permanente utbygginger. Så selv om man skulle få EM i 2016 så må Brann/Bergen betale for ny stadion med plass til 25 000 så tar Staten utvidelsen fra 25 000 til 30/40 000.

Spelaren

http://fotball.bt.no/eliteserien/article142855.ece

Hva som skjer med Brann Stadion dersom Brann om noen år flytter til Jekteviken/Dokken, er ikke avklart.
(...)
- En spennende tanke hadde jo vært å få et nasjonalanlegg for kvinnefotball her. Men det er bare en tanke, sier Reistad og kikker opp på de tomme, røde benkeradene.


Nasjonalanlegg for kvinnefotball på Stadion? Korfor ikkje, spelarane våre springer rundt som kjerringer allerede...
GÃ¥ av.

Læreren

Quote from: kabelmann on June 23, 2009, 13:29:08 PM
At Brann ønsker en stadion for 30 000 var litt overraskende. Jeg hadde fått inntrykk av at det var 24-25 000 som greien der i gården.

30 000 kan fort bety mange tomme seter.


Nå sier Terje Reistad til Brann-TV at det ikke vil bli aktuelt for Brann å ha et stadion som har kapasitet på 30.000. De ønsker ikke å skape et nytt Ullevaal, hvor stadion kun er halvfullt. Det vil bli skalert ned med minst 5000 plasser, altså ned til 25.000 etter EM. Skulle Brann og Bergen en gang i fremtiden bli som Aafk og Ålseund vil det være muligheter for å bygge ut igjen til 30.000 ganske enkelt.


Klaus_Brann

Quote from: Kjello on June 23, 2009, 14:13:39 PM
For velger man å bygge ut dagens Brann stadion så vil jeg tro at Bergens EM-sjanser i 2020 blir kraftig redusert.


Så trist. Jeg har inget behov for å få et nytt strømlinjeformet stadion som er "helt likt" mange andre lags stadioner, i tillegg ingen krise om det ikke blir EM i Bergen, hvor vi sikkert bare ender opp med drittkamper uansett. Skal man se EM-fotball klarer man helt fint å ta seg en tur til en av de andre byene om så skulle skje...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: skuteviken on June 23, 2009, 12:47:50 PM
Tidlig Ã¥ skrike hallelujah. Vi vet lite om hvordan stadion blir gjennomført. Profil, løpebane, eierskap og en rekke andre ting, men pÃ¥ den positive siden sÃ¥ tenk om Brann hadde fÃ¥tt et stadion de rÃ¥dde over som var bygd pÃ¥ en perfekt mÃ¥te i sentrum  :o 8) ;D


Det driter nok Pudde i, det eneste han er opptatt av er at hans spådommer om at Brann trenger en gigantisk stadion, slår til. Noe de selvfølgelig ikke har gjort fordi Reistad er på en snurr og fabler om så mange plasser selv etter EM.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on June 23, 2009, 15:16:14 PM
Quote from: Kjello on June 23, 2009, 14:13:39 PM
For velger man å bygge ut dagens Brann stadion så vil jeg tro at Bergens EM-sjanser i 2020 blir kraftig redusert.


Så trist. Jeg har inget behov for å få et nytt strømlinjeformet stadion som er "helt likt" mange andre lags stadioner, i tillegg ingen krise om det ikke blir EM i Bergen, hvor vi sikkert bare ender opp med drittkamper uansett. Skal man se EM-fotball klarer man helt fint å ta seg en tur til en av de andre byene om så skulle skje...


Eneste som betyr noe ved et EM i Bergen, er selvsagt reklameverdien. PÃ¥ den annen side: Hvem faen husker noe om EM-byene 2008 eller kan dem pÃ¥ rams?  (Bortsett fra meg da...)
Legg ned hele klubben!

Læreren

Terje Reistad sier også at et viktig moment som veide tungt når det ble vurdert om Brann Stadion kunne utvides var at et ferdig utbygd Stadion med provisoriske løsninger må stå klar minst 2 år før første EM-kamp spilles. Dette vil medføre at Nymarksbanene hvor barne-og ungdomsidretten hører til i stor grad, blir lagt under asfalt, og de som trener der nå må finne seg nye baner.

Dette syns jeg er helt korrekt å gjøre. En hadde ofret alt for mye om disse banene ikke kunne brukes på over 2 år!

Northside

HÃ¥per det aldri kommer noe EM til Bergen! Hva som skjer i Norge driter jeg i.

Bygges det en stadion på Dokken, av kontorfolk ansatt i regjeringen, så kan du banne på at vi mister store felt, 1 etasje og andre goder for oss supportere.

Vil bli som color Line stadion bare 3 ganger større. Sikkert kult å ha plass på Felt 287, 3 etasje rad 70.

Spelaren

Quote from: Northside on June 23, 2009, 15:46:17 PM
...Felt 287, 3 etasje rad 70.


Forutsatt at kvar rad har minst ein plass, tre etasjer og kromatisk nummerering av felt snakker me altsÃ¥ om eit stadion med plass til 60270 tilskuere? Spenstig  ;)
GÃ¥ av.

abe78

Quote from: Kjello on June 23, 2009, 14:57:44 PM
Staten nekter å betale for permanente utbygginger. Så selv om man skulle få EM i 2016 så må Brann/Bergen betale for ny stadion med plass til 25 000 så tar Staten utvidelsen fra 25 000 til 30/40 000.


Hvor har du dette fra? Tviler seriøst på at Brann skal finansiere dette prosjektet...
.og husk!

dudo

Ikke Brann, kommunen. Kommunen/næringslivet/Brann finansierer det det ville kostet å bygge en ny "normal"-stadion, mens staten tar ekstraregningen med å bygge til 33 000 og ned igjen til 25 000 (eller hva man bestemmer seg for) etterpå.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Quote from: abe78 on June 23, 2009, 17:20:50 PM
Quote from: Kjello on June 23, 2009, 14:57:44 PM
Staten nekter å betale for permanente utbygginger. Så selv om man skulle få EM i 2016 så må Brann/Bergen betale for ny stadion med plass til 25 000 så tar Staten utvidelsen fra 25 000 til 30/40 000.


Hvor har du dette fra? Tviler seriøst på at Brann skal finansiere dette prosjektet...


http://fotball.bt.no/incoming/article142514.eceikke bli med på en eventuell byarena, og heller videreutvikle Brann Stadion der det lå - noe som gjorde tomten bortimot verdiløs for SBBL.

monzilla

Først av alt, et stadion på Dokken ville gjort underverker for byutvikling i Bergen. Det er helt bak mål at vi skal ha en stor kontainerhavn på en av de beste tomtene i hele byen. Et stadion her ville ha tvunget havnen ut, og åpnet opp for byutvikling.

Har du forøvrig noe mer informasjon rundt det du skriver om SBBL, Ricky? Jeg kan ikke se for meg at de hindrer Brann å flytte. Om Brann flytter vil en enorm tomt åpne seg opp......

C@Bøe_79

Quote from: monzilla on June 24, 2009, 11:07:13 AM
Først av alt, et stadion på Dokken ville gjort underverker for byutvikling i Bergen. Det er helt bak mål at vi skal ha en stor kontainerhavn på en av de beste tomtene i hele byen. Et stadion her ville ha tvunget havnen ut, og åpnet opp for byutvikling.

Har du forøvrig noe mer informasjon rundt det du skriver om SBBL, Ricky? Jeg kan ikke se for meg at de hindrer Brann å flytte. Om Brann flytter vil en enorm tomt åpne seg opp......


Flytt container havnen ut på Askøy, mye av containerene skal ikke til Bergen en gang..
Men problemet ligger i det godt utbygde systemet med jernbanen, og mange av containerene skal videre med tog..
Ellers ser ikke jeg noe løsning på logistikk med å flytte til Dokken, blir like vanskelig med parkering og buss/bybane derfra..
Syns heller de skal ta Mindemyren, der kan man dirigere trafikk i 4 retninger..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

monzilla

NÃ¥r det gjelder havn sÃ¥ er nok etter min mening Flesland eller Arna de to eneste alternativene.  Men det er en helt annen diskusjon.

Dokken er bedre enn Minde. Klostergarasjen, City Park, Grieg park og Bygarasjen er alle parkeringsanleggs om er i noenlunde nærhet til stadion på dokken. Og i tillegg så går alle busslinjer inn til sentrum, slik at de som feks bor i Bergen Vest slipper å ta bussen til byn, for så å bytte buss videre til feks Minde.

Kjør oss opp på stadion på Dokken!

C@Bøe_79

Quote from: monzilla on June 24, 2009, 11:48:37 AM
NÃ¥r det gjelder havn sÃ¥ er nok etter min mening Flesland eller Arna de to eneste alternativene.  Men det er en helt annen diskusjon.

Dokken er bedre enn Minde. Klostergarasjen, City Park, Grieg park og Bygarasjen er alle parkeringsanleggs om er i noenlunde nærhet til stadion på dokken. Og i tillegg så går alle busslinjer inn til sentrum, slik at de som feks bor i Bergen Vest slipper å ta bussen til byn, for så å bytte buss videre til feks Minde.

Kjør oss opp på stadion på Dokken!


Fra 2010 vil nesten ingen busser gå i sentrum, de fleste vil gå fra Bybanestoppet på Nesttun..
Busser vil gå inn til Sentrum, men ikke ut av.. Hvertfall ikke ifølge Tide sine ruteplaner for Bybanen.. Til og med Bergen Vest-ruter går fra Nesttun..

Parkering er greit, men 5-10 000 biler skal gjennom Lars Hillesgate:-)
Eller over Møhlenpris;-)

Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Huff

Et fabuløst alternativ dette her. Det åpner -som flere har nevnt her- for byutvikling, stadionanlegget blir liggende sentralt, det blir sikkert ikke plass til løpebaner mtp tomten, og kapasiteten på 25 000 virker meget fornuftig.

Ricky

Quote from: monzilla on June 24, 2009, 11:07:13 AM
Har du forøvrig noe mer informasjon rundt det du skriver om SBBL, Ricky? Jeg kan ikke se for meg at de hindrer Brann å flytte. Om Brann flytter vil en enorm tomt åpne seg opp......


Forutsetningene var at aksjene som Brann fikk, ikke kunne omsettes på 10 år. Så Brann kan ikke selge stadion til noen andre før tidligst sommeren 2017 - hvis de ønsker å beholde salgssummen selv.
Før den tid vil nok SBBL garantert hevde sitt krav på 51% av tomten hvis det blir snakk om å selge eller eventuelt rive stadion til fordel for boliger.

Utmedsnolken

Quote from: krøvel vellevold on June 23, 2009, 15:21:44 PM
Quote from: Klaus_Brann on June 23, 2009, 15:16:14 PM
Quote from: Kjello on June 23, 2009, 14:13:39 PM
For velger man å bygge ut dagens Brann stadion så vil jeg tro at Bergens EM-sjanser i 2020 blir kraftig redusert.


Så trist. Jeg har inget behov for å få et nytt strømlinjeformet stadion som er "helt likt" mange andre lags stadioner, i tillegg ingen krise om det ikke blir EM i Bergen, hvor vi sikkert bare ender opp med drittkamper uansett. Skal man se EM-fotball klarer man helt fint å ta seg en tur til en av de andre byene om så skulle skje...


Eneste som betyr noe ved et EM i Bergen, er selvsagt reklameverdien. PÃ¥ den annen side: Hvem faen husker noe om EM-byene 2008 eller kan dem pÃ¥ rams?  (Bortsett fra meg da...)


De fleste restauranter/hoteller/butikker vil nå få litt utbytte av et EM i Bergen
"og der snubler Sæternes igjen"

Ricky

Quote from: Utmedsnolken on June 24, 2009, 13:02:56 PM
De fleste restauranter/hoteller/butikker vil nå få litt utbytte av et EM i Bergen


Ikke hvis Bergen får tildelt EM-gruppen med Romania, Polen, Serbia og Ukraina. Da kan butikkene fort gå i minus ;)

krøvel vellevold

Quote from: Ricky on June 24, 2009, 13:08:19 PM
Quote from: Utmedsnolken on June 24, 2009, 13:02:56 PM
De fleste restauranter/hoteller/butikker vil nå få litt utbytte av et EM i Bergen


Ikke hvis Bergen får tildelt EM-gruppen med Romania, Polen, Serbia og Ukraina. Da kan butikkene fort gå i minus ;)


hehe... skal godt gjøres at disse fire landene rangeres på ulike seedingnivå, slik at de kan komme i samme gruppe. Men... got the point.

Du glemte Kroatia...
Legg ned hele klubben!

Yes!wehavenobananas

Det er bare rikinger som gidder å bruke penger på EM-sirkuset allikevel. Tror ikke at Bergen blir raidet av hooligans fra alle hjørner av Europa.

krøvel vellevold

Quote from: Yes!wehavenobananas on June 24, 2009, 13:55:41 PM
Det er bare rikinger som gidder å bruke penger på EM-sirkuset allikevel.


I så fall kan de bare glemme å innkvartere en vesentlig andel av fansen i gymsaler, klasserom og på campingplasser.
Legg ned hele klubben!

dudo

Jeg tviler på det blir mange ledige senger under et ev EM, nesten uavhengig av standard.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on June 24, 2009, 16:02:10 PM
Jeg tviler på det blir mange ledige senger under et ev EM, nesten uavhengig av standard.


Spørsmålet er også om man virkelig vil få 115 000 senger tilgjengelig. En stor del av dette er jo basert på at frivillige leier ut rom/ leiligheter/hytter. Hvordan kan man i 2009 vite om man faktisk får et x antall tusen mennesker i 2016 til å leie ut til noe såpass uglesett som fotballfans? Er 115 000 rubbel og bit av alt som er av mulige sengeplasser, eller har man tatt høyde for at det sikkert er en god del tusen vanlig turister i området (som også vil ha overnatting) på samme tid? Skulle vært interessant å se hvordan de har kommet frem til tallet 115 000.
Legg ned hele klubben!

Nightfox

Tja, ser ikke hva det er å bekymre seg for? Det er da bare å leie ut umøblert hvis man er urolig, og de skal jo som regel bare ha et sted å sove, ellers er de utendørs. De leier ikke for å sitte inne i tre uker, akkurat.

Danny

July 09, 2009, 23:31:44 PM #5396 Last Edit: July 09, 2009, 23:34:22 PM by Danny
Nå som dette Em-fjaset er over,  fullfør utbyggingen!

– Nå har vi tillatelse til å fullføre hele anlegget i den stilen og høyden vi har begynt på. Klart vi er glade! smiler stadionsjef Terje Reistad.

Reguleringsplanen er på plass!

Egenkapitalen er på plass!

Det er ikke betongmangel i Europa!

Er det realistisk å håpe på at tribunen kan stå ferdig alleredet til neste sesong?

1908

Tror neppe det står noe i veien for at byggingen kan skje i vinter om Brann selv vil det..

Markmus

Med andre ord kan vi ha en Stadion med 22 000 plasser neste år? Spenstigt!
Ka du ve?

skuteviken

July 10, 2009, 08:44:13 AM #5399 Last Edit: July 10, 2009, 09:07:55 AM by skuteviken
Synd vist de vil bygge i 2etasjer som planlagt. Tenk om vi hadde hatt søndre på et svært plan. Dele opp en tribune i etasjer gjør til at en mister litt intimitet.

Når det er sagt, er jo dette fantastisk viss de velger å sette i gang med! Dette må dog ikke gå på bekostning av det sportslige, men det er jo to forskjellige ting. Dette er jo en investering med lån på noe som er verdi i.

Skulle likt en uttalelse nå i etterkant av EM-nei om hvordan det blir med den nye tribunen.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Go Up