• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: abe78 on June 20, 2009, 09:49:19 AM
Flerbrukstadion må ikke bety løpebaner. Det er nok mer fokus på mulige konserter, messer, osv. Jeg blir ikke overasket om det presenteres en løsning med tak over. Jeg håper inderlig at de "tar den helt ut" - skyvbart tak og en sentral plassering i byen. Håper også at man kan "bygge ned" antall seter til i underkant av 30.000 i etterkant av mesterskapet.


Det står "andre idretter". Hva kan det være da? Rugby og amerikansk fotball?

Skyvetak? Ja takk. Kanontrøkk, samt at publikum slipper å bli søkkvåte hvis det blåser litt. En OK temperatur kan man sikkert også få til - hele året.

Men: Det blir neppe snakk om skyvbart tak allerede under EM. Skal de fjerne 19000 seter, må jo hele takkonstruksjonen flyttes på også.

19000 seter kun for fem kamper virker uansett helt sprøtt. Disse 19000 skal jo heller ikke bygges på bakkenivå. De må selvsagt bygges "over" de 25000 som skal være der permanent. Med andre ord: De må ha ganske mye bygningsmasse under seg.
Legg ned hele klubben!

dudo

Sett at disse 19 000 ekstra setene bygges i andre etasje, kan man ikke da bruke den som et fundament for et skyvbart tak? Altså at kostnaden kan reduseres? Jeg mener å huske å ha lest at Fornebu Arena ville blitt minst 100 mill dyrere om den skulle hatt skyvbart tak.

Den største trusselen er kunstgress og løpebaner. Alt annet skal jeg greie å tilpasse meg til.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

 På et friidrettstadion er omkretsen selvsagt større. Dermed kan man bygge mer i lengden enn i høyden - noe som sikkert er billigere. For å illustrere banalt: Du har to tribuner med like stor overflate (og dermed lik kapasitet). Den ene er 100x21 meter og har plass til 200x30 personer (50 cm pr pers i bredden og 70 cm i dybden). Det gir 2100 m2 og 6000 sitteplasser. Den andre tribunen er 50x42 meter og har plass til 100x60 personer. Dermed har den også plass til 6000 over 2100 m2. Men den med 30 seterader er bare 12 meter høy (hvis vi regner 40 cm pr rad), mens den andre er 24 meter høy. Dermed blir volumet 12600 m3 på den første tribunen, mens det blir 25200 m3 på den andre, hvis vi regner tribunen som en rettvinklet trekant sett fra siden.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Har man ikke nok arrangementsmuligheter for friidrett i Bergen med Fana Stadion? Det er jo ikke sånn at vi arrangerer Bislett Games her hvert år, og utover det så trekker vel ikke friidrettsarrangementer de helt store folkemassene. Løpebaner? Nei takk.

Jeg er mer bekymret for kunstgress når man snakker om flerbruksanlegg.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

50 cm i bredden? Er det rart man står? ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on June 20, 2009, 10:21:55 AM
Sett at disse 19 000 ekstra setene bygges i andre etasje, kan man ikke da bruke den som et fundament for et skyvbart tak? Altså at kostnaden kan reduseres? Jeg mener å huske å ha lest at Fornebu Arena ville blitt minst 100 mill dyrere om den skulle hatt skyvbart tak.

Den største trusselen er kunstgress og løpebaner. Alt annet skal jeg greie å tilpasse meg til.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on June 20, 2009, 10:38:04 AM
50 cm i bredden? Er det rart man står? ;-)


Tror vi snakker om motsatte ting her. Med "bredde" mener jeg avstanden mellom de to du sitter ved siden av - ikke avstanden mellom seteryggene.
Legg ned hele klubben!

dudo

La oss avklare én ting umiddelbart: Jeg er ingen ingeniør eller arkitekt på verken hobby- eller yrkesbasis.

Det jeg så for meg var at man bruker den øverste raden som et fundament ved at man fjerner det man ikke trenger av bygningsmasse, og bygger taket "inn" i dette. Altså vil ikke taket bli liggende oppå andre rad, men andre rad vil gjøres om til et tak. På kortsidene bør vel uansett bygningsmassen fjernes for å skaffe (det forhåpentligvise) gresset nok luft.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Quote from: krøvel vellevold on June 20, 2009, 10:46:16 AM
Quote from: dudo on June 20, 2009, 10:38:04 AM
50 cm i bredden? Er det rart man står? ;-)


Tror vi snakker om motsatte ting her. Med "bredde" mener jeg avstanden mellom de to du sitter ved siden av - ikke avstanden mellom seteryggene.


Jepp, det er det jeg òg snakker om. Vi sitter godt skulder til skulder i pausene oppe hos oss ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ferguson

Quote from: dudo on June 20, 2009, 09:54:55 AM
Det store spørsmålet er hva salg av Brann Stadion kan innbringe.


Tomten Brann Stadion ligger på er nok veldig verdifullt!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Spelaren

Gå av.

dudo

Quote from: Ferguson on June 20, 2009, 12:16:30 PM
Quote from: dudo on June 20, 2009, 09:54:55 AM
Det store spørsmålet er hva salg av Brann Stadion kan innbringe.


Tomten Brann Stadion ligger på er nok veldig verdifullt!


Hvorfor det?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Yngve

Store moglegheiter å byggja ut på bustader på.

Om Brann flyttar til ny stadion er det ingen som må tru at stadion blir liggande som den er i dag. Den blir garantert revet ned og det blir bygd blokker/rekkjehus der. Dei treningsbanane som er, blir truleg behalde, men det er mykje ein kan gjera med det området som Stadion i dag tek opp.

Ein kan t.d. gjera som det vart gjort når Higbury vart revet. Det hadde vore litt kult her og.

dudo

Jojo, men er tomteprisen der så høy at det blir "veldig verdifullt"? Uansett har vel historien vist at det ikke er gjort i en fei å få omregulert områder der ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

The Boss

Stadion ska være på Dokken! No snakker vi...

Fanahallen

Om Brann flytter vil jeg tro at prisen på den tomten vil blir høy. Flere av byens boligbyggelag vil sikle etter en slik tomt, sentralt, bybane, osv.
Om dette blir en realitet håper jeg de bygger boligblokker som plager Nymark velforening mer enn det stadion noen gang har gjorde.

krøvel vellevold

Quote from: The Boss on June 21, 2009, 06:09:19 AM
Stadion ska være på Dokken! No snakker vi...


Da vet du kanskje om det blir løpebaner også?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Ser i BT at Mæland avkrefter at Bergen skal ha et 44000-stadion. Dermed ligger det vel an til 33000. (Det skal være 1 med 55000, 1 med 44000 og 2 med 33000 i Norge). Oslo får selvsagt den på 55000. Da blir det vel Trondheim og Skedsmo som konkurrerer om den på 44000. Siden Lerkendal allerede eksisterer og bare trenger påbygg, og siden "vi alle står i takknemlighetsgjeld til Trondheim for alt hva de har gjort for norsk fotball", så skulle Trondheim være en klar kandidat. På den annen side er det en logistisk fordel med Skedsmo: Det bor tre-fire ganger så mange mennesker i Stor-Oslo som i Stor-Trondheim, det er sikkert veldig mange flere overnattingsmuligheter i Stor-Oslo enn i Stor-Trondheim, Skedsmo har nærhet til Gardermoen og relativ nærhet til de svenske arrangørbyene. Hvis Skedsmo fortsatt vurderes som EM-kandidat selv om Trondheim skulle få 44000-stadionet, er det Skedsmo, Bergen, Stavanger og Bodø som konkurrerer om de to siste. Kjører beslutningstakerne det nasjonalromantiske kortet, blir Bodø en av EM-byene selv om det overhodet ikke er noen fornuft i det. Stavanger har den fordel at de har penger og politikere på hugget. De har sikkert planer om et 44000-seters i bakhånd, for på overtid å ta de andre kandidatene på sengen. Dessuten trenger de også bare å utvide dagens stadion. Bergen har fordelen at vi er Norges nest største by og kanskje den mest salgbare  byen som turistmål. Dessuten vil jo beliggenheten av stadion (på Dokken) helt klart være den beste av både Bergen, Trondheim, Oslo og Stavanger. Men det er jo klart at hvis de driter i infrastrukturproblemene vedr Bodø, så driter de nok også i om Viking Stadion ligger en mil fra Stavanger sentrum. Vi har uansett en ulempe ved at vi har landets minst offensive politikere, vi må bygge et nytt stadion helt fra grunnen av, og vi har allerede gitt uttrykk for at vi må ha økonomisk hjelp og helst ikke vil betale en dritt selv.

Uansett: Hva tror dere skjer fremover nå? Jo selvsagt kommer det til å bli massive protester mot et nytt stadion på Dokken! Uansett hvor man hadde planlagt nytt stadion i Bergen, ville det blitt massive protester. Og så må man kanskje finne seg nye alternativer, mens 10 forskjellige fraksjoner kjemper for/mot hver sin lokalisering. Ikke kommer man til å bli enige om hvordan regningen skal fordeles heller. Og hvis det blir storaksjon mot den planlagte lokaliseringen på Dokken, vil selvsagt beslutningstakerne merke seg det og tenke: "Kanskje vi ikke skal gi Bergen noe EM, siden de aldri kommer til å bli enige med seg selv om noe som helst før det er for sent". At vi holdt på/holder på å miste riksanlegg for svømming fordi byggingen aldri kom igang, er jo et stjerneeksempel.

Men jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss. Jeg tror ikke Norge/Sverige får EM. Når det har vært så mye kluss med utbyggingen av infrastruktur i Polen/Ukraina, vil vel UEFA neppe tildele mesterskapet til noen andre enn de store landene der ting er på stell.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Hvis Bergen kommune vil ha stadion på Dokken så blir det stadion på Dokken. Den gjengen der er umulig å diskutere med hvis de først bare blir enig med seg selv.

Jeg forstod artikkelen slik at et 44 000-stadion kun var aktuelt i Bergen eller Skedsmo, i den forstand at hverken Rosenborg eller Viking var interessert i eller hadde kapasitet til et stadion på den størrelsen (siden det kun er snakk om å utvide eksisterende stadion, ikke bygge nytt). For min egen del spiller det mindre rolle hvilken størrelse den får. Det som teller er hvilken størrelse vi sitter igjen med når EM er over, og den vil vel være den samme uansett.

Forøvrig tror jeg et stadion på Dokken kan bli visuelt veldig fint, med industrihuset på Møhlenpris som den nye gratishaugen :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: NNARB on June 21, 2009, 14:28:17 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 20, 2009, 10:34:43 AM
På et friidrettstadion er omkretsen selvsagt større. Dermed kan man bygge mer i lengden enn i høyden - noe som sikkert er billigere. For å illustrere banalt: Du har to tribuner med like stor overflate (og dermed lik kapasitet). Den ene er 100x21 meter og har plass til 200x30 personer (50 cm pr pers i bredden og 70 cm i dybden). Det gir 2100 m2 og 6000 sitteplasser. Den andre tribunen er 50x42 meter og har plass til 100x60 personer. Dermed har den også plass til 6000 over 2100 m2. Men den med 30 seterader er bare 12 meter høy (hvis vi regner 40 cm pr rad), mens den andre er 24 meter høy. Dermed blir volumet 12600 m3 på den første tribunen, mens det blir 25200 m3 på den andre, hvis vi regner tribunen som en rettvinklet trekant sett fra siden.


Du er faen meg ikke rett på en prikk


Men du selv klarte å bli midlertidig utestengt fra forumet allerede etter 3 innlegg...

Beklager at jeg ikke har den nødvendige realfagutdannelsen som må til for å kunne bruke pluss, minus, ganging og deling.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Dokken er en fin plass for stadion, men måtte løpebanene være det som holder oss borte fra EM. Har fått lest avisen mellom innlegget i den andre tråden og denne :p

Det er en taktisk tabbe av Bergen å ikke gå for 44000. Det hadde gitt "garantert" plass som arrangørby. Med 33000 kan vi fort måtte se tingene fra sidelinjen. Uten at det gjør noe om løpebanene blir tatt med i planene. Skal det bygges må det være for EM og de 15 hjemmekampene til Brann. Friidretten kan Langeland fint ta turen til Fana en gang hvert 4. år. Sammen med de 2000 andre som måtte finne det intressant.

kabelmann

Jeg trekker tilbake det jeg sa om at det er ett fett for meg om det blir 34 eller 44 000. Med 44 000 får kanskje til og med jeg en billett til en EM-kamp ;)

Luxemburg - Moldova here I come.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2009, 07:18:01 AMVi har uansett en ulempe ved at vi har landets minst offensive politikere


Vel, sammenlignet med deg er de både positive, innovative, løsningsfokuserte og entusiastiske...;)

Uansett. Dette med flerbruken bekymrer meg litt. Hva slags idretter kan en slik bane brukes til? Jeg kan ikke tenke meg at Brann vil gå med på å spille på et anlegg med løpebane. Da bør Brann rett og slett si at "sorry, da kan det bare være med hele mesterskapet". Og hvis de ikke sier det må vi supportere tvinge gjennom en slik beslutning. Få de til å skjønne at det er helt uaktuelt!!
Rød makt på Hansa

Yes!wehavenobananas

Flerbruk? Har de sagt at det er snakk om idretter? Om så er tilfellet så kan jeg ikke tenke meg at det skal lages til en løpebane på en helt ny arena som skal brukes i et EM.

Xminator

Vi får se. I den første BT-artikkelen stod det noe om andre idretter også. Som 44000 saken kan jo det har vert ett utslag av kantineprat i BT.

Kan se for meg store trafikale utfordringer med en plassering på Dokken. Det er ikke akkurat gangavstand til buss/tog/parkeringsplasser i ett antall som monner. På den andre siden vil det jo gi byen ett løft. Kontainerhavn kan man ha utenfor sentrum uten av brukerene av den vil oppleve akkurat det som spesielt negativt...

Løpebaner bør de være oppegående nok til å skjønne at ikke har noe å gjøre på en fotballbane. Det er jo ikke så godt å få ett system med mobile tribuner som kan plukkes vekk når man en gang hvert skuddår skal arrangere ett friidrettstevne som faktisk trekker mer enn man har plass til i Fana...

Utmedsnolken

Det er da ikke så langt å gå fra Dokken og inn til sentrum. Man er på bystasjonen på litt over ett kvarter og på første bybanestopp på 10min. Gleder meg til å se trafikkkorkene i sentrum, spesielt med alle turistene som skal finne fram i alle disse enveiskjørte gatene
"og der snubler Sæternes igjen"

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on June 22, 2009, 06:48:26 AM
Vi får se. I den første BT-artikkelen stod det noe om andre idretter også. Som 44000 saken kan jo det har vert ett utslag av kantineprat i BT.

Kan se for meg store trafikale utfordringer med en plassering på Dokken. Det er ikke akkurat gangavstand til buss/tog/parkeringsplasser i ett antall som monner. På den andre siden vil det jo gi byen ett løft. Kontainerhavn kan man ha utenfor sentrum uten av brukerene av den vil oppleve akkurat det som spesielt negativt...

Løpebaner bør de være oppegående nok til å skjønne at ikke har noe å gjøre på en fotballbane. Det er jo ikke så godt å få ett system med mobile tribuner som kan plukkes vekk når man en gang hvert skuddår skal arrangere ett friidrettstevne som faktisk trekker mer enn man har plass til i Fana...


Dokken gir jo også muligheten for båttransport til/fra Nordhordland, Sunnhordland, Austevoll, Sotra og Askøy. Veldig mye trafikk kan geleides vekk fra vei.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

June 22, 2009, 09:10:59 AM #5327 Last Edit: June 22, 2009, 09:14:38 AM by krøvel vellevold
Quote from: Nixon on June 22, 2009, 03:02:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2009, 07:18:01 AMVi har uansett en ulempe ved at vi har landets minst offensive politikere


Vel, sammenlignet med deg er de både positive, innovative, løsningsfokuserte og entusiastiske...;)
Legg ned hele klubben!

abe78

Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 09:10:59 AM
Quote from: Nixon on June 22, 2009, 03:02:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on June 21, 2009, 07:18:01 AMVi har uansett en ulempe ved at vi har landets minst offensive politikere


Vel, sammenlignet med deg er de både positive, innovative, løsningsfokuserte og entusiastiske...;)


Støtter den. :)

Litt usikker på hvorfor du er negativ (med andre ord). Jeg tror ikke dette er helt utenkelige krav. Jeg tviler på at en ny stadion med løpebane blir godkjent for EM, men litt usikker er jeg.
.og husk!

C@Bøe_79

I verste fall kan man ha en tribune man kan trekke over løpebanen..
Arrangement som krever løpebane vil aldri ha like bra oppfølging som Brann, så det skulle være mulig å trekke vekk tribuneseksjoner til slikt..
Jeg drømmer om et Stadion slik som Cowboys Stadium i Dallas.. (Se EM-tråden)
Den kan brukes til det meste, basket,baseball, amerikansk fotball, fotball og messer..
Men prisen på slike stadioner er skrekkelig høy..
Cowboys Stadium kostet 7.7 Milliarder, men er på 80 000 seter..
Tror ikke man bare kan dele summen, men dyrt vil det bli..
Og det hadde vært konge om Bergen var først ute med noe slikt i Norge..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

krøvel vellevold

Hvor har folk det fra at et stadion med løpebane ikke kan bli godkjent for EM?

EM 2000 hadde 1 friidrettstadion.
VM 2002 hadde finalen på et friidrettstadion.
EM 2004 hadde minst 1 friidrettstadion.
VM 2006 hadde finalen på et friidrettstadion.
EM 2008 hadde 2 friidrettstadioner - derav finalearenaen.
EM 2012 skal sannsynligvis finalen gå på et friidrettstadion.
Legg ned hele klubben!

C@Bøe_79

Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 13:55:58 PM
Hvor har folk det fra at et stadion med løpebane ikke kan bli godkjent for EM?

EM 2000 hadde 1 friidrettstadion.
VM 2002 hadde finalen på et friidrettstadion.
EM 2004 hadde minst 1 friidrettstadion.
VM 2006 hadde finalen på et friidrettstadion.
EM 2008 hadde 2 friidrettstadioner - derav finalearenaen.
EM 2012 skal sannsynligvis finalen gå på et friidrettstadion.



Er vel det at baner med løpebaner i Norge ser og er litt dårligere stand enn f.eks Olympia Stadion i Berlin..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

krøvel vellevold

Quote from: C@Bøe_79 on June 22, 2009, 14:12:28 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 13:55:58 PM
Hvor har folk det fra at et stadion med løpebane ikke kan bli godkjent for EM?

EM 2000 hadde 1 friidrettstadion.
VM 2002 hadde finalen på et friidrettstadion.
EM 2004 hadde minst 1 friidrettstadion.
VM 2006 hadde finalen på et friidrettstadion.
EM 2008 hadde 2 friidrettstadioner - derav finalearenaen.
EM 2012 skal sannsynligvis finalen gå på et friidrettstadion.



Er vel det at baner med løpebaner i Norge ser og er litt dårligere stand enn f.eks Olympia Stadion i Berlin..


Hva er forskjellen?

Uansett: Det kan godt være at kommunepolitikerne kjører løpebane-kortet for å gjøre pengebruken mer spiselig. Tross alt går de færreste bergensere på Stadion eller bryr seg det grann om hvor langt vekke tribunene vil bli fra banen. De fleste bergensere vil sikkert mene at pengebruken er mer fornuftig hvis breddeidretten blir involvert i prosjektet enn om bare "de der Brann" skal få nytt stadion - eller at det blir "bare pga den EM-stormannsgalskapen".

Forresten tok det ikke mange dagene før jeg skulle få rett i at man ville støte på første skjær i sjøen for Dokken-prosjektet: http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4414674.ece
Legg ned hele klubben!

C@Bøe_79

Nei, Mindemyren er muligens det beste alternativet..
Brann Stadion ligger alt veldig godt til, men det blir ikke lett å svelge for breddeidretten om Stadion oppgraderes..
Må vel si meg godt enig i det du mener, det skal MYE til for at vi får EM..

Men har jeg fått med meg rett: Skal Vif bygge ny stadion, Lyn vil bygge ny stadion (neppe råd til det) og NFF vil bygge ny stadion?
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

benny

Dokken kunne fungert men probleme er at vi trolig ikke rekker å flytte containerhavnen(som uansett bør ut av sentrum) før et evt. EM i 2016. Hvorfor ikke ikke gå for det beste alternativet som er å dumpe litt mer stein i Store Lungegaarden hvor det ikke er noen konflikt med andre interesser og nærhet til Bergens kollektivknutepunkt. Det vil bli et monumentalbygg på den perfekte plassen for Bergen. Hvordan kan det være så vanskelig for politierne å se dette???  

benny

Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 15:08:58 PM
Uansett: Det kan godt være at kommunepolitikerne kjører løpebane-kortet for å gjøre pengebruken mer spiselig.


Friidretten har jo allerede Fana stadion som er oppgradert med kommunale midler for friidrett. Uansett trenger ikke friidretten et stort stadion, det er jo knapt noen som gidder å se på. Det så vi i uken som gikk med europacuptevnet.
Tviler på at det er noen politikere i Bergen som er så dum at de forventer at Brann skal spille på et stadion med løpebaner rundt, men skal aldri si aldri med politikere.

krøvel vellevold

June 22, 2009, 18:41:57 PM #5336 Last Edit: June 22, 2009, 18:44:03 PM by krøvel vellevold
Quote from: benny on June 22, 2009, 17:09:51 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 15:08:58 PM
Uansett: Det kan godt være at kommunepolitikerne kjører løpebane-kortet for å gjøre pengebruken mer spiselig.


Friidretten har jo allerede Fana stadion som er oppgradert med kommunale midler for friidrett. Uansett trenger ikke friidretten et stort stadion, det er jo knapt noen som gidder å se på. Det så vi i uken som gikk med europacuptevnet.
Tviler på at det er noen politikere i Bergen som er så dum at de forventer at Brann skal spille på et stadion med løpebaner rundt, men skal aldri si aldri med politikere.


Hvis politikerne ikke er faste stadiongjengere, driter selvsagt de i om publikum på stadion må sitte lenger vekk fra banen. De teneker vel at det går fint andre steder, så hvorfor ikke her? Her er et par klassiske holdninger politikerne svinger unna ved å gå for løpebane:

"Alltid er det den der fotballen som skal få alt. Hva med andre idretter?"

"Hvorfor skal kommunen bruke en masse penger på de der Brann som er et kommersielt foretak og som bare taper så alikavel? Nei pengene til breddeidretten!"

"Tusseskap å bygge et helt nytt Stadion for bare EM og Brann! De klarer jo ikke å fylle det stadionet de har engang. Og samtidig står oppgavene i kø i helsesektoren og min mor får ikke plass på sykehjem! Det er en skam! Er de Brann-fans hele gjengen i det der bystyret?"

Dette er holdinger som er meget utbredte i befolkningen. Det er vel strengt tatt bare noen få tusen som hadde blitt skikkelig forbannet hvis vi hadde fått løpebane, og det kan sikkert politikerne leve med.
Legg ned hele klubben!

vebo

Som ventet blir ikke et spadetak tatt på stadda før EM-søknaden er behandlet. Noen som vet når det er? Og hva skjer med "hullet" i Hansatribunen?

Når vi får vite at vi ikke får EM, så kan vi vertfall bygge i planlagt høyde: http://fotball.bt.no/eliteserien/article142800.ece

Stadion får forøvrig sjenkeløyve etter kl 20.00 til grupper på opptil 600 mennesker:
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7893
Tiocfaidh ár lá

Kjello

Avgjørelsen faller 27. mai neste år.

kabelmann

Quote from: vebo on June 22, 2009, 21:16:15 PMStadion får forøvrig sjenkeløyve etter kl 20.00 til grupper på opptil 600 mennesker:
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7893

Enhver smekk til den bedritne velforeningen er en god ting, selv om det ikke ble full seier på alle punkter. Disse døgeniktene protesterer på alt som kan protesteres på, og det gjelder ikke bare stadion. Området er forpestet av protestanter kverulanter.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

benny

Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 18:41:57 PM
Dette er holdinger som er meget utbredte i befolkningen. Det er vel strengt tatt bare noen få tusen som hadde blitt skikkelig forbannet hvis vi hadde fått løpebane, og det kan sikkert politikerne leve med.


Blir det løpebane går jeg ut fra at Brann takker nei til å overta stadion etter EM og da sitter kommunen der med et stadion som nesten er ubrukelig utenom enkelte konserter. Uten Brann ingen stadion og EM. Lurer på om byens politikerne virkelig kan leve med at vi blir utkonkurrert av Stavanger, Trondheim eller Bodø. Uten EM vil sikkert ikke byen bli prioritert med tanke på midler til infrastruktur frem mot 2016 eller 2020. 

krøvel vellevold

Quote from: benny on June 22, 2009, 22:22:19 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 22, 2009, 18:41:57 PM
Dette er holdinger som er meget utbredte i befolkningen. Det er vel strengt tatt bare noen få tusen som hadde blitt skikkelig forbannet hvis vi hadde fått løpebane, og det kan sikkert politikerne leve med.


Blir det løpebane går jeg ut fra at Brann takker nei til å overta stadion etter EM og da sitter kommunen der med et stadion som nesten er ubrukelig utenom enkelte konserter. Uten Brann ingen stadion og EM. Lurer på om byens politikerne virkelig kan leve med at vi blir utkonkurrert av Stavanger, Trondheim eller Bodø. Uten EM vil sikkert ikke byen bli prioritert med tanke på midler til infrastruktur frem mot 2016 eller 2020. 


Slik det ser ut nå, er det Bergen og Stavanger (som alltid i lokaliseringsdebatter) som konkurrerer om den siste plassen. Men Bodø skal ikke utelukkes helt. Oslo, Skedsmo og Trondheim virker å være bankers.
Legg ned hele klubben!

vebo

Quote from: Kjello on June 22, 2009, 21:34:02 PM
Avgjørelsen faller 27. mai neste år.


Om hvilken byer som kommer i søknaden eller om vi får det??
Tiocfaidh ár lá

benny

Bystyret har nå avgjort at Brann får bygge ut i samme høyde som resten av anlegget. I tillegg får klubben drive kurs og konferansevirksomhet i lokalene.

Men EM kan endre planene.

http://fotball.bt.no/eliteserien/article142800.ece

krøvel vellevold

Quote from: vebo on June 22, 2009, 23:09:16 PM
Quote from: Kjello on June 22, 2009, 21:34:02 PM
Avgjørelsen faller 27. mai neste år.


Om hvilken byer som kommer i søknaden eller om vi får det??


Om Norge/Sverige får EM.
Legg ned hele klubben!

vebo

Så da blir det uansett ikke noe mer bygging før vinteren 2010/2011, eller mer sannsynlig 2011/2012.

Off topic; viste dere forresten at vi fra neste år skal uttale årstallene på samme måte som på 1900-tallet? Dvs "tjueelleve" og ikke "totusenogti".

Benny: kikk litt før du poster. Postet nøytaktig det samme seks poster over ;)
Tiocfaidh ár lá

kabelmann

Quote from: vebo on June 22, 2009, 23:28:57 PM
Off topic; viste dere forresten at vi fra neste år skal uttale årstallene på samme måte som på 1900-tallet? Dvs "tjueelleve" og ikke "totusenogti".

Har ikke tenkt over det, nei, men det er vel passe logisk etter en ti-års pause.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Yes!wehavenobananas

June 23, 2009, 02:54:28 AM #5347 Last Edit: June 23, 2009, 03:04:32 AM by Yes!wehavenobananas
Quote from: Utmedsnolken on June 22, 2009, 08:43:00 AM
Det er da ikke så langt å gå fra Dokken og inn til sentrum. Man er på bystasjonen på litt over ett kvarter og på første bybanestopp på 10min. Gleder meg til å se trafikkkorkene i sentrum, spesielt med alle turistene som skal finne fram i alle disse enveiskjørte gatene


Kan vel kanskje kjøre tog igjennom tunnellen som går der med Koengen også? Aner ikke hvor den leder hen, men regner nesten med at det er inn til togstasjonen eller i nærheten av den.

Den beste plasseringen for en ny stadion er uansett ved Store Lungegårdsvann. Alle innfartsårer leder jo til dette punktet enten det gjelder bil, tog, bybane eller båt (kan jo nåes med båt), i tillegg til at det streng tatt er midt i sentrum.

Fanahallen

June 23, 2009, 03:14:07 AM #5348 Last Edit: June 23, 2009, 03:16:18 AM by Fanahallen
Quote from: Yes!wehavenobananas on June 23, 2009, 02:54:28 AM
Quote from: Utmedsnolken on June 22, 2009, 08:43:00 AM
Det er da ikke så langt å gå fra Dokken og inn til sentrum. Man er på bystasjonen på litt over ett kvarter og på første bybanestopp på 10min. Gleder meg til å se trafikkkorkene i sentrum, spesielt med alle turistene som skal finne fram i alle disse enveiskjørte gatene


Kan vel kanskje kjøre tog igjennom tunnellen som går der med Koengen også? Aner ikke hvor den leder hen, men regner nesten med at det er inn til togstasjonen eller i nærheten av den.



Koengen og Dokken er nesten i hver ende av byen.

Nå går det tog med konteinere fra Dokken og inn i tunell under Puddefjordsbroen, den kommer ut igjen like ved Legevakten. Godt mulig den tunellen kan benyttes til transport av personer om ny stadion blir bygget på Dokken, konteinerhavn må jo da nødvendivis legges et annet sted.

Yes!wehavenobananas

Ah, da tenkte jeg litt feil. Jeg tenkte på Skuteviken (uansett hvor ulogisk det var), eller ute med kaien der englandsbåten gikk. Dokken er ikke akkurat et kanonsted det heller om du spør meg, mens Lungegårdsvannet fremstår som det absolutt beste stedet i mine øyne.

Kontenierhavnen har vel blitt diskutert mye tidligere også. Var det ikke snakk om å flytte alt dette ut på Sotra f.eks i nærheten av CCB-basen?

Go Up