• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Ricky

Det vil jeg tro. Brann okket seg allerede i 1912 over manglende billettinntekter, fordi politiet ikke ville stenge av området rundt Møhlenpris foran en kamp mot Ready. Snaut 5.000 tilskuere fikk dermed sett kampen gratis.

I denne byen kostet det for øvrig 10 øre å se en fotballkamp allerede i 1884 (som tilsvarer sånn ca fire-fem kroner).

Markmus

Ka du ve?

Nixon

Rød makt på Hansa

_nebzen

Quote from: Ricky on May 12, 2009, 21:02:28 PM

I denne byen kostet det for øvrig 10 øre å se en fotballkamp allerede i 1884 (som tilsvarer sånn ca fire-fem kroner).


Med fare for å ha regnet feil, så var 10 1884-øre = 6.27 2009-kroner
http://www.ssb.no/kpi/tab-01.html

Xminator

BT: EM på eksisterende Stadion er uaktuelt. Tribuner - også provisoriske, må stå klar minst 2 år før EM. De blir såpass dominerende at man ikke kan ha dem stående på Nymark i 2 år.

Alternativet som gjenstår er nytt Stadion. Jeg håper byens glade givere kan slå seg sammen og bygge ett nytt sentralt plassert landemerke for Bergen. Som før sagt, kombiner det med drømmen om nytt svømmebaseng. Så får det heller være om navnet blir Mohnheim.

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on May 14, 2009, 05:59:26 AM
BT: EM på eksisterende Stadion er uaktuelt. Tribuner - også provisoriske, må stå klar minst 2 år før EM. De blir såpass dominerende at man ikke kan ha dem stående på Nymark i 2 år.

Alternativet som gjenstår er nytt Stadion. Jeg håper byens glade givere kan slå seg sammen og bygge ett nytt sentralt plassert landemerke for Bergen. Som før sagt, kombiner det med drømmen om nytt svømmebaseng. Så får det heller være om navnet blir Mohnheim.


Jeg håper og tror det IKKE blir EM på våre kanter. Vil ha Stadion der det ligger. Både pga beliggenheten (et nytt stadion blir sikkert bygget langt ute på landet), pga størrelsen (de skal sikkert justere det ned til 25-30000 etter EM, men jeg tror selv det blir for stort hvis det skal ligge på Flesland eller på Hylkje), og fordi det ikke kommer til å bli Brann Stadion. Måtte vi aldri få dette mesterskapet!
Legg ned hele klubben!

Straffe!!!

Jeg er (dessverre) veldig enig med Krøvel!

Dessverre fordi det alltids hadde vært festlig med EM-fest i Bergen.

Enig fordi jeg ser ikke hvordan Brann skal få til dette uten å gå på en smell. Med forbehold om at man hoster opp en sentral plassering, som jeg neppe tror er sannsynlig, ser jeg ikke poenget med å bygge nytt stadion langt pokker fra sentrum/Stadion.

I tillegg kommer utfordringene med at Brann da skal flytte fra Stadion til et nytt sted som fort kan bli et gigantisk tapsprosjekt.


Istedet, om nå Skandinavia skulle få EM, kan Bergen være hjemmebase for ett eller annet lag - sikkert et ganske "stort" et siden vi er en stor by med mye fasiliteter. Betyr massiv tilstrømning av folk, et superlag som trener på Stadion mellom kampene som spilles et annet sted og klassisk skumming av fløten istedet for den sure svie.

abe78

Ikke sikkert Brann får noe med hverken et nytt stadion eller EM for den saks skyld - selv om det selvsagt er tvilsomt. Uansett har jeg store problemer med å se for meg hvordan det skulle bli et gigantisk tapsprosjekt for Brann.

Krøvel har forresten fin fantasi når han hele tiden snakker om Flesland som en tenkt lokasjon. Tviler seriøst på at det i det hele tatt blir vurdert. Infrastrukturen opp dit er alt for dårlig. Når en bestemmer seg for lokasjon vil infrastruktur være viktigere enn alt annet. Da står man ikke igjen med så alt for mange alternativer.
.og husk!

Straffe!!!

Et gigantisk tapsprosjekt blir det når Brann selger Stadion for å kjøpe seg inn i den nye EM-arenaen. De blir da en mindre aktør i denne handelen, ettersom prisen for Stadion tilsvarer kun en liten bit av den store EM-arena-kaken.

Dette betyr igjen at Brann etter all sannsynlighet må betale en ikke uvesentlig leie til arenaen og som liten aktør ikke får all verdens tilbake igjen.

Videre blir det et gigantisk tapsprosjekt den dagen "distriktsarenaen" ikke får inn store nok inntekter til å håndtere de enorme utgiftene knyttet til lån til byggekostnader etc, samtidig som at Brann ikke makter å fylle mer enn marginalt av de 40 000 plassene.

Og at Flesland fort kan være en tenkt lokasjon? Definitivt! Hvor ellers skal kommunen frigi såpass store arealer som kreves både til arena, parkeringsplasser og annet. Dette er jo en av hovedsakene til at Brann Stadion er tett oppunder helt uaktuell som EM-arene. Ikke bare kravet om plasser, men også omgivelser.

Vi kan drømme om Nygårdstangen og Mindemyren, men sannsynligheten er nok størst for at vi havner på "bondelandet". Dette pga tomtepriser, tilgjengelighet etc.

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on May 14, 2009, 07:02:51 AM
Quote from: Xminator on May 14, 2009, 05:59:26 AM
BT: EM på eksisterende Stadion er uaktuelt. Tribuner - også provisoriske, må stå klar minst 2 år før EM. De blir såpass dominerende at man ikke kan ha dem stående på Nymark i 2 år.

Alternativet som gjenstår er nytt Stadion. Jeg håper byens glade givere kan slå seg sammen og bygge ett nytt sentralt plassert landemerke for Bergen. Som før sagt, kombiner det med drømmen om nytt svømmebaseng. Så får det heller være om navnet blir Mohnheim.


Jeg håper og tror det IKKE blir EM på våre kanter. Vil ha Stadion der det ligger. Både pga beliggenheten (et nytt stadion blir sikkert bygget langt ute på landet), pga størrelsen (de skal sikkert justere det ned til 25-30000 etter EM, men jeg tror selv det blir for stort hvis det skal ligge på Flesland eller på Hylkje), og fordi det ikke kommer til å bli Brann Stadion. Måtte vi aldri få dette mesterskapet!


Enig med det du sier viss vi følger alle dine premisser, men det KAN og legg merke til KAN jo hende at Brann får ha regien på dette anlegget og at vi får ta over det, stadion blir bygd som Nye Brann stadion og da er det ikke meg i mot å få et anlegg med 25 000, det må jo være en gavepakke for oss, vi må jo på et tidspunkt bygge ut om det blir om 2 år eller 100 år og da sparer vi klubben penger. Så var det det med lokaliseringen da, viss anlegget blir bygd på Hylkje eller Flesland som du sier, så er det klart det er et stort minus.

Når alt kommer til alt så er er det nok riktig at Stadion bør ligge der han ligger som han er. Bygge ny søndre er vel det jeg sikler om for dagen, men syns det er riktig at de utsetter det sånn situasjonen er nå.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

kabelmann

Quote from: abe78 on May 14, 2009, 08:50:33 AMKrøvel har forresten fin fantasi når han hele tiden snakker om Flesland som en tenkt lokasjon. Tviler seriøst på at det i det hele tatt blir vurdert.

Det var da kommunen som dro Flesland inn i bildet?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on May 14, 2009, 10:59:40 AM


Har ikke vært på danskebåten, men det er sikkert ikke mer enn maks halvparten som går over den lille gangbroa. Det er en annen bro, noen hundre meter lenger borte, en del folk kjører bil og kommer seg vekk andre veier, i tillegg kommer det snart en tredje bro litt lenger bort på andre siden både for biler og fotgjengere, så de har lagt sitt stadion på en genial plass etter min mening.

Slik situasjonen er vil jeg heller at stadion ligger der den er nå, fordi DET er Brann stadion, det er der alle minnene, gode og vonde ligger. Men hvis den skulle ligget et annet sted er det i alle fall ikke langt utafor byen, men det blir vel som nevnt av andre ikke realistisk.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold



Var ikke klar over at det var en bro til, men den ligger vel i så tilfelle lenger vekke fra sentrum - altså ikke i den retningen folk flest skal. Og når det gjelder bil, så må man vel nesten over broen(e) for å finne bilen. Er vel ikke så mange p-plasser på stadion-siden av broen(e)?
Legg ned hele klubben!

Huff

Er positiv til ny stadion dersom visse betingelser blir møtt.

1. Stadion må ligge sentralt, om ikke midt i sentrum så Mindemyren. Her vil jeg justere meg noe dersom en ny Stadion ligger innen en 20 min fra sentrum og vi på en eller annen (trolig magisk) måte skulle få bygget ut infrastrukturen i gjeldende område ut slik at trafikken flyter bra etter kamp med full stadion.

2. Stadion må ikke ha en permanent kapasitet på meg enn maks 30.000. Blir Brann en stabil toppklubb klarer vi å fylle, eller nærmest fylle en slik stadion relativt ofte, og med rimelige billettpriser, evt justering av priser mtp motstander, vil det heller ikke bli pinlig hjemme mot Ham-Kam eller Sandefjord. Ideelt bør triolig kapasiteten helst ligge nærmere 24-27 000. Dette kravet er også absolutt dersom jeg skal regne meg som positiv.

Ettersom jeg tipper at ingen av mine to krav møtes er jeg derfor rimelig sikker på at jeg vil være negativ når de nye, endelige planene annonseres. Dette nostalgiargumentet støtter jeg derimot ikke. Jeg var på stadion første gang i en alder av 6 år, i 1989, og har mange hyggelige minner fra stadion. Flytter vi vil gamle staddaen bli savnet, men beliggenheten er pdd, midt i et boligstrøk, elendig. Veiene rundt stadion er små og elendige, og uansett om en kjører eller tar buss må en gå et godt stykke, noe som er negativt for eldre, eller uføre supportere. Det eneste positive med dagens beliggenhet er nærhet til det store parkeringsanlegget på Haukeland Sykehus, samt at det er innen gangavstand fra Sentrum. Ellers er beliggenheten totalt bås, men iom at Stadion ligger i et attraktivt, rolig (foruten nevnte stadion) og sentralt boligstrøk bør vel tomten være verd en hel del penger.

Hjelper ikke at en god del av naboene hater Brann heller.

krøvel vellevold

Quote from: Huff on May 14, 2009, 21:36:15 PM
Er positiv til ny stadion dersom visse betingelser blir møtt.

1. Stadion må ligge sentralt, om ikke midt i sentrum så Mindemyren. Her vil jeg justere meg noe dersom en ny Stadion ligger innen en 20 min fra sentrum og vi på en eller annen (trolig magisk) måte skulle få bygget ut infrastrukturen i gjeldende område ut slik at trafikken flyter bra etter kamp med full stadion.

2. Stadion må ikke ha en permanent kapasitet på meg enn maks 30.000. Blir Brann en stabil toppklubb klarer vi å fylle, eller nærmest fylle en slik stadion relativt ofte, og med rimelige billettpriser, evt justering av priser mtp motstander, vil det heller ikke bli pinlig hjemme mot Ham-Kam eller Sandefjord. Ideelt bør triolig kapasiteten helst ligge nærmere 24-27 000. Dette kravet er også absolutt dersom jeg skal regne meg som positiv.

Ettersom jeg tipper at ingen av mine to krav møtes er jeg derfor rimelig sikker på at jeg vil være negativ når de nye, endelige planene annonseres. Dette nostalgiargumentet støtter jeg derimot ikke. Jeg var på stadion første gang i en alder av 6 år, i 1989, og har mange hyggelige minner fra stadion. Flytter vi vil gamle staddaen bli savnet, men beliggenheten er pdd, midt i et boligstrøk, elendig. Veiene rundt stadion er små og elendige, og uansett om en kjører eller tar buss må en gå et godt stykke, noe som er negativt for eldre, eller uføre supportere. Det eneste positive med dagens beliggenhet er nærhet til det store parkeringsanlegget på Haukeland Sykehus, samt at det er innen gangavstand fra Sentrum. Ellers er beliggenheten totalt bås, men iom at Stadion ligger i et attraktivt, rolig (foruten nevnte stadion) og sentralt boligstrøk bør vel tomten være verd en hel del penger.

Hjelper ikke at en god del av naboene hater Brann heller.


Flytter vi et annet sted, vil vi med 100 % sikkerhet møte på nye Brann-uvennlige naboer. Og da vil vi ikke engang kunne argumentere med at Brann var der først.

Et nytt stadion betyr antagelig en beliggenhet langt utenfor sentrum. Trafikkproblemene det medfører at "alle" skal i samme retning/på samme vei etter kampen, er negativt for publikumstilstrømningen. Glem 25000 på alle kamper på et stadion liggende langt faen oppe på Flesland eller på Hylkje.

Et nytt stadion betyr også etter all sannsynlighet at det ikke blir Branns stadion. Brann blir leietager. Det betyr at det kan bli kampdato-krasj med et eller annet finurlig. Man kan gjerne si at Brann skal ha forkjørsrett, men spilledatoer kan komme opp på kort varsel. Og der vel ingen som seriøst tror at et eller annet gigantarrangement eller en storkonsert på halvannen ukes varsel viker plassen for 4.runde i cupen mot Molde. Og så må vi spille denne kampen f.eks. på Varden eller på Krohnsminde. Stadion vil jo være revet. Eller enda verre: Brann får en overraskende fair play-plass til Europa i mai måned et år. Bergen Live har allerede satt opp Metallica-konsert en torsdag som sammenfaller med returoppgjøret i en runde. Men at Brann skal spille i den runden - og ha hjemmekamp den aktuelle dagen, vet vi ikke før to-tre uker i forkant. Bergen Live har ikke villet flytte eller avlyse konserten bare fordi Brann KANSKJE skulle spille den dagen. Men har altså trekningen gjort at de skal det. Da har man alternativet at Brann gi fra seg den såkalte hjemmefordelen og derfor spiller borte sist, hvis ikke stadion er opptatt med ACDC-konsert den uken. Eller at Brann må spille kampen i Stavanger eller Oslo. Det er slikt som kan skje, selv om man på papiret har forkjørsrett. En stor konsert blir aldri i verden avlyst eller flyttet på kort varsel fordi Brann skal spille e-cup mot Basel.

Et nytt stadion som altså ikke er Branns eiendom, kan like gjerne bli et stadion med gule og blå seter, og oransje fasade. Det er overhodet ingen selvfølge at setene blir røde fordi at Brann skal spille der. Det er jo bare å se seg om i verden, så ser man at lag som ikke spiller på egne stadioner gjerne har tribuner med feil setefarge. Så kan man spørre om hvorfor man skulle velge vekk røde seter? Svaret på det kan jo være at arkitekten mente det var flottest med blå seter som en del av et helhetlig konsept. Eller at stadionet har et sponsornavn der fargevalget er viktig. Hvis stadion heter "Prix Arena" elle "Gule Sider Stadion", så er gult en passende farge både på fasader og seter. Er det "SAS Arena" eller "Statoil Arena", så er blått en passende farge. Og da er vi inne på enda en grunn til at vi ikke bør få ny arena: Den blir ikke hetende Brann Stadion eller Nye Brann Stadion. I heldigste fall Bergen Arena eller Bergen Stadion, men sjansen for et sponsornavn vil være enorm. Noen må jo tross alt finansiere stadionet...
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on May 14, 2009, 18:03:40 PM
Var ikke klar over at det var en bro til, men den ligger vel i så tilfelle lenger vekke fra sentrum - altså ikke i den retningen folk flest skal.

Nå er ikke jeg i nærheten av å være kjent i Fredrikstad, men er det gitt at folk flest skal til sentrum? I Bergen sentrum bor det jo knapt annet enn studenter (mild overdrivelse, men ok), og hadde det ikke vært for bystasjonen og trafikkmaskinen, hadde vel bare en brøkdel av de som var på stadion beveget seg i den retning?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Klaus_Brann

Den ligger et par hundre meter, men den går fortsatt midt inn i sentrum, så det er ikke noe mer problematisk å gå dit. Jeg vet ikke hvor mange parkeringsplasser det er, det blir bare synsing, men de har parkeringshus, og sikkert plass til 1000 biler ++ på stadionsiden, på Værste-området.

Det diskuteres også en elvemetro, hvor det skal gå flere/større ferger for å frakte folk frem og tilbake, nå går det kun en.

I tillegg til den tredje broen, som altså er på vei, skal det nok gå enda lettere i fremtiden, uten at jeg har hatt noen problemer med altfor mye kø tidligere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: kabelmann on May 14, 2009, 23:11:33 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 14, 2009, 18:03:40 PM
Var ikke klar over at det var en bro til, men den ligger vel i så tilfelle lenger vekke fra sentrum - altså ikke i den retningen folk flest skal.

Nå er ikke jeg i nærheten av å være kjent i Fredrikstad, men er det gitt at folk flest skal til sentrum? I Bergen sentrum bor det jo knapt annet enn studenter (mild overdrivelse, men ok), og hadde det ikke vært for bystasjonen og trafikkmaskinen, hadde vel bare en brøkdel av de som var på stadion beveget seg i den retning?


Nja, du har delvis rett i det du tenker. I selve sentrum bor det ikke så mange, men de som bor på stadionsiden av er ikke så mange heller. Kråkerøy var tidligere egen kommune, men ble innlemmet i Fredrikstad kommune rundt 94. Da bodde det 8 000 der. Legger man til de som bor utover på Hvaler pr. dags. dato bor det sikkert 13-14 000 på disse øyene.

Det bor 72 000 i Fredrikstad, dvs. at de resterende 58-59 000 bor på den andre siden av Kråkerøybrua. Dvs. at rundt 80 % av Fredrikstads befolkning bor på "feil" side i forhold til stadion, altså at eksempelvis 8000 av 10 000 skal over til byen etter kamp. Noen tar buss, noen ferge, noen går over de to broene, og noen kjører og parkerer på stadionsiden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on May 14, 2009, 23:11:33 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 14, 2009, 18:03:40 PM
Var ikke klar over at det var en bro til, men den ligger vel i så tilfelle lenger vekke fra sentrum - altså ikke i den retningen folk flest skal.

Nå er ikke jeg i nærheten av å være kjent i Fredrikstad, men er det gitt at folk flest skal til sentrum? I Bergen sentrum bor det jo knapt annet enn studenter (mild overdrivelse, men ok), og hadde det ikke vært for bystasjonen og trafikkmaskinen, hadde vel bare en brøkdel av de som var på stadion beveget seg i den retning?
Legg ned hele klubben!

Huff

[quote. Krøvel .quote]

Siterer ikke hele innlegget iom at det er såpass langt, men du har en del gode poenger Krøvel, og etter å ha lest innlegget ditt vil jeg legge til enda et krav til at jeg støtter ny stadion.

3.Setefarge. En ny stadion må i all hovedsak ha røde seter. Dette betyr at det kan være seter i en annen farge, men dette må være maks en fjerdedel av setene og en eventuell andrefarge må være hvit.

Når det kommer til de andre momentene du tar opp er jeg mer skeptisk. 1.Eventuelle endringer i tilskuertall om stadion ligger på Hylkje eller i nærheten av Flesland vet vi ikke, men som jeg indikerte i mitt forrige innlegg er jeg meget skeptisk til et stadion i et ikkesentralt område. Når dette er sagt har jeg besøkt både det sentraltliggende Stavanger stadion, og det perifertliggende Viging stadion, sistnevnte er mye bedre besøkt. Jeg er videre fullstendig klar over at sistnevnte stadion ligger nærmere Sandnes og situasjonen dermed ikke er helt sammenlignbar, men mitt intrykk er likevel at det store flertallet av Vigings suppoertere kommer fra Stavanger, Sandnes har jo et voldsomt lillebrorkompleks overfor Stavanger og. Jer er kort sagt, ikke sikker på at en mer perifertliggende stadion blir voldsomt mye mindre besøkt. Flertallet av Branns tilskuere bor utenfor sentrum og selv om flertallet, evt halvparten, med en ny, mer perifert liggende stadion, vil få lengre vei, trenger dette -dersom infrastrukturen ligger på plass- ikke å bety lengre reisetid. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, tar det grunnet dårlig infrastruktur der stadion ligger nå, meget lang tid å komme til-fra stadion. For min del blir dette negativt, jeg bor rett over sentrum, men vi fra sentum og nærområde som går på stadion er vel i klart mindretall uansett. Gikk til byn etter forrige hjemmekamp, sammen med en c.1000 andre (tipper jeg), sikkert et par tusen til som tok bil og buss, men likevel et fåtall.

2. Med den kapitalen Brann besitter etter Ã¥ ha revet stadion og solgt tomten vil vi vel være en solid investor i det nye anlegget, og i et slikt annlegg vil det utelukkende arrangeres store konserter, vi snakker ikke akkurat om Torsdagsrock pÃ¥ Hulen, men noe ala AC/DC som du nevner. Slike konserter avholdes skjelden. Det bør videre være rimelig enkelt for Brann, som betydelig investor,  og sette av alle potensielle datoer dvs; Uefa, CL Supercup, Cup, evt ny Royal League  og TL, til Brann. AltsÃ¥ at Bergenlive og andre potensielle arrangører alltid mÃ¥ stille seg bak Brann i køen. Verken VIF eller Lyn eier Ullevaal, og jeg kan ikke huske at VIF har mÃ¥ttet spille E-cupkamper pÃ¥ Bislett grunnet konserter pÃ¥ Ullevaal. Igjen er ikke denne komparasjonen helt rettferdig iom at Oslo har Rockefeller osv, men vi har ogsÃ¥ Haukelandshallen, Vestlandshallen og Koengen. Bergen kommune vil vel uansett være tungt inne i en ny stadion, og selv om de ikke akkurat alltid støtter Brann vil de neppe tørre Ã¥ motarbeide Brann pÃ¥ den mÃ¥ten du skisserer, vi er tross alt Brann, en bergensk institusjon av dimensjoner, og en kommunepolitiker mÃ¥ være rimelig blÃ¥st derosm han/hun motarbeider Brann pÃ¥ denne mÃ¥ten. Det er jo noe som heter Ã¥ bli gjenvalgt.

3. Trusselen med et nytt kommersiellt stadionnavn er jeg enig i at er overhengende, men såvidt jeg vet er slike navn, jfr Emirates, Allianz ol i de fleste tilfeller midlertidige navn. Firma betaler for at anlegg skal hete ditten og datten i en bestemt periode, jfr 4-8 år, og etterpå kalles arenaen noe helt annet, jfr Brann eller Bergen stadion. For meg vil en ny arena uansett navn uansett kalles ''Brann stadion'', evt ''Nye Brann stadion'', kanskje også ''Bergen stadion'' hvis den skulle heter dette. Hva Tv2 og NRK tvinges til å kalle den av Copyrighthensyn ol gir jeg blanke f i. Jeg liker det ikke men jeg tolererer det. ''Bergen stadion'', eller ''Bergen idrettspark'' har jeg uansett ingen problemer med, selv om ''Nye Brann stadion'' er ideelt. Tror videre at den jevne stadiongjenger i likhet med meg bryr seg fint lite om hva stadion heter, så lenge Brann spiller der, en kan komme seg enkelt dit fra Bergen og vi vinner. Dette med setene har du, som nevnt, et poeng med og her må en være kompromissløse. Et nytt stadion kan ikke ha blå, turkise eller rosa seter.

Når dette er sagt kom jeg vel i utgangspunktet ikke akkurat ut og gav min fulle støtte til alt som het ny stadion. I det første innlegget mitt skriver jeg at jeg kun støtter ny styadion på bestemte premisser som trolig ikke blir møtt, og at jeg derfor med all sannsynlighet vil gå imot en eventuell ny stadion. Iom at disse kravene ikke blir møtt kommer jeg tross alt med all sannsynlighet til å gå mot en eventuell ny stadion uavhengig av enighet eller uen ighet med dine motargumenter mot mine argumenter /påstander.

krøvel vellevold

May 15, 2009, 00:35:06 AM #5271 Last Edit: May 15, 2009, 00:39:43 AM by krøvel vellevold
Svar til Huff:

Viking og Sandnes: Kan ikke tenke meg noe annet enn Sandnes-folket støtter 100% opp om Viking. Stavanger/Sandnes har jo hatt et sterkt samarbeid i lang tid. Tror de ser på seg selv som en region, ikke to konkurrerende byer. Og hvis Sandnes-folket var så skeptiske til Stavanger-klubben Viking; hvorfor har det aldri vært noen interesse for Ulf Sandnes eller Sandnes Ulf som de kaller seg nå? Det bor 250000 i Stavanger og omegn. Med dagens beliggenhet ligger de mer sentralt i regionen. Husker forresten fra ca 93/94 at nesten hele Vikingbermen (som de kalte seg) var fra Sandnes. Det var i hvert fall det som ble sagt.

Potesielle datoer: Hva er egentlig en potensiell terminliste-dato? Kamper flyttes i hytt og pine. Vi spiller torsdagskamp i en serierunde som er satt opp søndag, vi spiller lørdagskamp i en serierunde satt opp onsdag, vi spiller onsdagskamp i en cuprunde satt på søndag, og nå skal vi spille søndagskamp i en cuprunde satt opp i midtuken. Det blir utrolig mange dager å sette av, og når band som Metallica da har en turné der det passer å spille i Bergen en gitt dato, så kan ikke Bergen Live takke nei fordi Brann har en brøkdels mulighet til å få komme med i e-cupen på fair play-kvoten OG få hjemmekamp den uken. Man må huske på at man heller ikke kan ha konsert onsdag og e-cup torsdag. Skal Brann spille e-cup torsdag, så er både tirsdag (nedrigging), onsdag (bortelaget har rett til å trene på banen), torsdag (kampdag), fredag (opprigging) og kanskje også lørdag (opprigging) uaktuelle som konsertdager. Hvis et stort band er på turné og skal spille i Køben om mandagen og Stockholm fredagen, så vil gjerne onsdag være eneste ledige dag for Bergen.Og vil da Frank Nes & co takke nei fordi Brann teoretisk sett kan måtte spille kamp? Man kan snakke så mye man vil om at Brann har førsterett, men når det blir konflikt mellom storkonsert og teoretisk kampdato for en kamp à la Brann - Suduva, så tror jeg valget er veldig lett. Og det er ikke i Branns favør. Måtte forresten ikke Viking spille en e-cup-kamp på Stavanger Stadion for noen år siden, fordi Viking Stadion var oppatt?

Ullevål: Når var egentlig Ullevål konsertarena da? For a-ha for mange år siden? Oslo har uansett Valle Hovin og Spektrum. Valle har faktisk større konsertkapasitet enn Ullevål.

Enda et faremoment med ny stadion: Det KAN bli et stadion med løpebaner. Hvis kommunen setter som forutsetning (f.eks for å frigi tomt, tilllate bygging, være med på å finansiere) at stadionet skal være til glede for flere idretter (som f.eks. friidrett), så har vi et problem. Skal jo ikke se bort i fra at byens politikere og folk fra idretts-Bergen plutselig får en fiks idé om at Bergen skal arrangere EM eller VM i friidrett, eller Golden League i det minste.
Legg ned hele klubben!

Huff

Til Krøvel

Kamper i e-cup flyttes vel ikke. Når det kommer til TL er dette TV-avtalen og Tv2 sitt bord, og jeg tror nok at TV2 ikke vil flytte en Brannkamp til Varden, dette høres helt søkt ut. Hva vil dette gjøre med seertallene? Nå kan det være du får rett i at en eller annen kamp må flyttes en eller annen gang, neppe en tl-kamp, men kanskje en E-cupkamp i en kvalik til Uefa en gang, men hvis Brann spiller hjemmekamp mot en Baltisk middelmådighet holder faktisk Varden mål. Vi fyller jo ikke stadion mot Deportivo engang.

Dette med Sandnes har du kanskje rett i, men stadion ligger uansett perifert, og det kommer folk på kampene. Når det gjelder disse løpebanene har jeg heller ingen tro på dette. Det bygges ikke moderne stadionanlegg i Europa med løpebaner lenger, med mindre de hovedsakelig er beregnet for friidrett selvsagt. Er faktisk usikker på om UEFA i det hele tatt tillater løpebaner på et Em-anlegg og mener NFF faktisk har uttalt seg negativt om dette. Når dette er sagt kan selvsagt ikke en ny arena ha løpebaner, men slike ting er vel vedtatt og klarlagt før Brann tar stilling til ny-stadionproblematikken. Og selv om Brannledelsen tidvis fremstår som idioter er de ikke så dumme at de sier ja til løpebaner. Og, trekker Brann seg ut av hele prosjekter er jo uansett ikke dette noe vi trenger å bekymre oss for, kun kommunen som vil ha et jævlig mye større forklaringsproblem på hvorfor de ofrer tid og ressurser på dette.

krøvel vellevold

Quote from: Huff on May 15, 2009, 00:52:16 AM
Til Krøvel

Kamper i e-cup flyttes vel ikke. Når det kommer til TL er dette TV-avtalen og Tv2 sitt bord, og jeg tror nok at TV2 ikke vil flytte en Brannkamp til Varden, dette høres helt søkt ut. Hva vil dette gjøre med seertallene? Nå kan det være du får rett i at en eller annen kamp må flyttes en eller annen gang, neppe en tl-kamp, men kanskje en E-cupkamp i en kvalik til Uefa en gang, men hvis Brann spiller hjemmekamp mot en Baltisk middelmådighet holder faktisk Varden mål. Vi fyller jo ikke stadion mot Deportivo engang.

Dette med Sandnes har du kanskje rett i, men stadion ligger uansett perifert, og det kommer folk på kampene. Når det gjelder disse løpebanene har jeg heller ingen tro på dette. Det bygges ikke moderne stadionanlegg i Europa med løpebaner lenger, med mindre de hovedsakelig er beregnet for friidrett selvsagt. Er faktisk usikker på om UEFA i det hele tatt tillater løpebaner på et Em-anlegg og mener NFF faktisk har uttalt seg negativt om dette. Når dette er sagt kan selvsagt ikke en ny arena ha løpebaner, men slike ting er vel vedtatt og klarlagt før Brann tar stilling til ny-stadionproblematikken. Og selv om Brannledelsen tidvis fremstår som idioter er de ikke så dumme at de sier ja til løpebaner. Og, trekker Brann seg ut av hele prosjekter er jo uansett ikke dette noe vi trenger å bekymre oss for, kun kommunen som vil ha et jævlig mye større forklaringsproblem på hvorfor de ofrer tid og ressurser på dette.
Legg ned hele klubben!

Xminator

QuoteOg det med løpebaner er ikke noe Brann kan si nei eller ja til, da det ikke er Brann som eier stadionet. Brann må bare ta til takke med det de får.


Her er jeg grunnleggende uenig. Det er da ingen som kan tvinge Brann til å flytte fra Stadion. Om NFF/Bergen vil bygge ett svært luftslott langt utenfor allfarvei, så står jo Brann fritt til å takke nei. Det er strengt tatt utbyggerene som må tilpasse både komersielt etterbruk, utforming og plassering slik at herligheten ikke blir stående ubrukt.

Som jeg har flagget i over ett tiår allerede, skal Stadion flyttes, eller rettere sagt Brann flytte, så må det være ett sentrumsnært parkeringshus. Store lungeren er den mest åpenbare plasseringen selv etter at Brannstasjonen har fått areal der.

40000 kvadratmeter parkeringsplass høres utrolig mye ut HELT TIL man tar frem kalkulatoren. Det er ikke mer enn 1 og en halv grunnflate på ett stadionbygg... Aner ikke hvor mange kvadratmeter bystasjonen har i dag, men det skal ikke være langt fra 40000 i seg selv, og det vil være i nærhet nok.

fisken74

Quote from: krøvel vellevold on May 14, 2009, 22:14:20 PM

Flytter vi et annet sted, vil vi med 100 % sikkerhet møte på nye Brann-uvennlige naboer. Og da vil vi ikke engang kunne argumentere med at Brann var der først.

Et nytt stadion betyr antagelig en beliggenhet langt utenfor sentrum. Trafikkproblemene det medfører at "alle" skal i samme retning/på samme vei etter kampen, er negativt for publikumstilstrømningen. Glem 25000 på alle kamper på et stadion liggende langt faen oppe på Flesland eller på Hylkje.

Et nytt stadion betyr også etter all sannsynlighet at det ikke blir Branns stadion. Brann blir leietager. Det betyr at det kan bli kampdato-krasj med et eller annet finurlig. Man kan gjerne si at Brann skal ha forkjørsrett, men spilledatoer kan komme opp på kort varsel. Og der vel ingen som seriøst tror at et eller annet gigantarrangement eller en storkonsert på halvannen ukes varsel viker plassen for 4.runde i cupen mot Molde. Og så må vi spille denne kampen f.eks. på Varden eller på Krohnsminde. Stadion vil jo være revet. Eller enda verre: Brann får en overraskende fair play-plass til Europa i mai måned et år. Bergen Live har allerede satt opp Metallica-konsert en torsdag som sammenfaller med returoppgjøret i en runde. Men at Brann skal spille i den runden - og ha hjemmekamp den aktuelle dagen, vet vi ikke før to-tre uker i forkant. Bergen Live har ikke villet flytte eller avlyse konserten bare fordi Brann KANSKJE skulle spille den dagen. Men har altså trekningen gjort at de skal det. Da har man alternativet at Brann gi fra seg den såkalte hjemmefordelen og derfor spiller borte sist, hvis ikke stadion er opptatt med ACDC-konsert den uken. Eller at Brann må spille kampen i Stavanger eller Oslo. Det er slikt som kan skje, selv om man på papiret har forkjørsrett. En stor konsert blir aldri i verden avlyst eller flyttet på kort varsel fordi Brann skal spille e-cup mot Basel.

Et nytt stadion som altså ikke er Branns eiendom, kan like gjerne bli et stadion med gule og blå seter, og oransje fasade. Det er overhodet ingen selvfølge at setene blir røde fordi at Brann skal spille der. Det er jo bare å se seg om i verden, så ser man at lag som ikke spiller på egne stadioner gjerne har tribuner med feil setefarge. Så kan man spørre om hvorfor man skulle velge vekk røde seter? Svaret på det kan jo være at arkitekten mente det var flottest med blå seter som en del av et helhetlig konsept. Eller at stadionet har et sponsornavn der fargevalget er viktig. Hvis stadion heter "Prix Arena" elle "Gule Sider Stadion", så er gult en passende farge både på fasader og seter. Er det "SAS Arena" eller "Statoil Arena", så er blått en passende farge. Og da er vi inne på enda en grunn til at vi ikke bør få ny arena: Den blir ikke hetende Brann Stadion eller Nye Brann Stadion. I heldigste fall Bergen Arena eller Bergen Stadion, men sjansen for et sponsornavn vil være enorm. Noen må jo tross alt finansiere stadionet...

Ferguson

Quote from: Huff on May 15, 2009, 00:11:00 AM
Det bør videre være rimelig enkelt for Brann, som betydelig investor,  og sette av alle potensielle datoer dvs; Uefa, CL Supercup, Cup, evt ny Royal League  og TL, til Brann. AltsÃ¥ at Bergenlive og andre potensielle arrangører alltid mÃ¥ stille seg bak Brann i køen.


Hvis du tenker på at den nye stadion skal arrangere Uefa cup finaler osv så må vi ha en stadion med 40 000. Det er vi ikke tjent med iallefall hvis vi skal være herre i eget hus. Da kan vi like godt være der vi er nå. Det vi kunne ha gjort var å bygge sentralt i sentrum med midletidige tribuner slik at kapasiteten ble 40 000 til EM også bugge det ned til 23 000 etter EM. Brann vil være tjent markedsmessig med en stadion midt i sentrum. Nostalgisk er jeg ikke like sikker.

Quote from: Huff on May 15, 2009, 00:11:00 AM
3. Trusselen med et nytt kommersiellt stadionnavn er jeg enig i at er overhengende, men såvidt jeg vet er slike navn, jfr Emirates, Allianz ol i de fleste tilfeller midlertidige navn. Firma betaler for at anlegg skal hete ditten og datten i en bestemt periode, jfr 4-8 år, og etterpå kalles arenaen noe helt annet, jfr Brann eller Bergen stadion. For meg vil en ny arena uansett navn uansett kalles ''Brann stadion'', evt ''Nye Brann stadion'', kanskje også ''Bergen stadion'' hvis den skulle heter dette. Hva Tv2 og NRK tvinges til å kalle den av Copyrighthensyn ol gir jeg blanke f i. Jeg liker det ikke men jeg tolererer det. ''Bergen stadion'', eller ''Bergen idrettspark'' har jeg uansett ingen problemer med, selv om ''Nye Brann stadion'' er ideelt. Tror videre at den jevne stadiongjenger i likhet med meg bryr seg fint lite om hva stadion heter, så lenge Brann spiller der, en kan komme seg enkelt dit fra Bergen og vi vinner. Dette med setene har du, som nevnt, et poeng med og her må en være kompromissløse. Et nytt stadion kan ikke ha blå, turkise eller rosa seter.


Tror ikke du skal være for redd. Jacob Lund har tidligere sagt at markedsverdien til Brann på stadionnavn er lik 0 ettersom "stadion" er så innarbeidet i det bergenske språket. Mulig verdien går opp med ny stadion men tror folk fortsatt vil snakke om "stadion" slik at markedsverdien er liten.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Xminator

Når stadion-navnet kjøpes er det ikke først og fremst for den lokale markedsverdien. Det er for å få navnet sitt lest opp på nasjonalt TV. Alsaker vil si "Vi er direkte inne fra Lufthansa Arena i Bergen, det er en flott kveld for fotball!". Om dette navnet faktisk kan brukes under EM vil det bli kjøpt av ett internasjonalt selskap som også har interesse for Norge ut over EM. Pengene vil likevel ligge i å få bruke navnet under EM, som vel er verdens 3. største idrettsarrangement. Ikke umulig det vil være en betydelig del av utbyggingskostnaden...

En ting som er forbannet sikkert er at det ikke kan eies direkte av Brann. Det må stå som ett eget AS. Det er langt fra usannsynlig at investeringen i selskapet vil være såpass hårete at det går konkurs. Det er også i en slik sammenheng Brann faktisk kan bli ene-eier i ett nytt Stadion, mye på samme måte som vi nå er herre i eget hus. Det vil likevel være mer sannsynlig at en konkurs i driftsselskapet vil føre til at Brann kun blir leietaker...

Når det gjelder parkeringsplasser så er vel bystasjonen 20 tusen kvadratmeter fordelt på 3 etasjer. Grunnflaten på selve fotballstadionet i Idrettsparken i Køben er også på rundt 20 tusen kvadratmeter. Man kan se for seg at man bygger en etasje med parkeringshus som nederste etasje på ett nytt Stadion. Det vil også gi gode vilkår for næringsvirksomhet i bygget og i seg selv gi inntekter 365 dager i året.

Det er her mulighetene ligger. Stadion må kunne generere inntekter ut over kampdagen. Så får utfordringen være å faktisk huske man driver en fotballklubb... Akkurat det har jo vist seg å være vanskelig på Kniksens Plass 1 også...

Ferguson

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4332666.ece

Bergen kommune stiller ikke opp for EM og krever statsstøtte!

Bjørn Dahl sier at de ikke setter klubbens økonomi på spill for EM.


Jeg vil gjerne ha EM til Bergen, men ikke for enhver pris!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

thesevs

Det er en helt riktig holdning. Vi kan ikke søke EM for enhver pris
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on May 15, 2009, 06:23:31 AM
QuoteOg det med løpebaner er ikke noe Brann kan si nei eller ja til, da det ikke er Brann som eier stadionet. Brann må bare ta til takke med det de får.


Her er jeg grunnleggende uenig. Det er da ingen som kan tvinge Brann til å flytte fra Stadion. Om NFF/Bergen vil bygge ett svært luftslott langt utenfor allfarvei, så står jo Brann fritt til å takke nei. Det er strengt tatt utbyggerene som må tilpasse både komersielt etterbruk, utforming og plassering slik at herligheten ikke blir stående ubrukt.

Som jeg har flagget i over ett tiår allerede, skal Stadion flyttes, eller rettere sagt Brann flytte, så må det være ett sentrumsnært parkeringshus. Store lungeren er den mest åpenbare plasseringen selv etter at Brannstasjonen har fått areal der.

40000 kvadratmeter parkeringsplass høres utrolig mye ut HELT TIL man tar frem kalkulatoren. Det er ikke mer enn 1 og en halv grunnflate på ett stadionbygg... Aner ikke hvor mange kvadratmeter bystasjonen har i dag, men det skal ikke være langt fra 40000 i seg selv, og det vil være i nærhet nok.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Ferguson on May 15, 2009, 09:28:43 AM
http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4332666.ece

Bergen kommune stiller ikke opp for EM og krever statsstøtte!

Bjørn Dahl sier at de ikke setter klubbens økonomi på spill for EM.


Jeg vil gjerne ha EM til Bergen, men ikke for enhver pris!


Hvis Bergen kommune ikke vil bidra, mens f.eks. Trondheim og Stavanger vil bidra, så er Bergen ferdig i kampen om EM. Men det er jo like greit å innrømme det med en gang. Hadde jo blitt pinlig om Bergen ble EM-by, men så hadde vi likevel aldri kommet igang med byggingen fordi vi aldri ble enige om hvem som skulle ta regingen og hvor det nye stadionet skulle ligge. Bergen er jo en by hvor ting skjer EKSTREMT tregt i slike saker. Hele enden på visen hadde blitt at vi to år før EM fremdeles ikke hadde vært igang med byggingen, og vi hadde måttet trekke oss og overlate det til Stavanger eller Skedsmo. DET hadde vært pinlig det!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

For å presisere:

Bergen blir eventuelt presentert som arrangørby lenge lenge før det er bestemt hvor stadion skal ligge, hvordan det skal se ut (løpebaner, arkitektur, farger, o.l.), hvem som skal ha 1-prio når det kommer til arrangementer, og hvem som skal eie hvor mye.

På et senere tidspunkt kan det komme frem alt det ubehagelige vi ikke vil ha: Krav om løpebaner - ellers vil ikke kommunen bidra, beliggenhet langt faen ute på landet, fæl arkitektur, dårlige tribuner for stemning, feile farger på setene, osv. Og da må Brann gjerne true med å trekke seg. Men da blir det jo heller ikke noe EM i Bergen. For til etterbruk er jo Brann meget viktig for dette stadionet. Dermed kan Brann bli "tvunget" til å godta ting de ikke vil ha, for å ikke være dem som stopper EM til Bergen. Det tar seg uansett ikke ut at Bergen må trekke seg flere år etter at de har blitt tildelt mesterskapet.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Om vi noen sinne får løpebane på ny stadion tar jeg med meg lomme-TV og setter meg på "gamle" Stadion eller der hvor den lå om den rives.
Ka du ve?

Huff

Quote from: krøvel vellevold on May 15, 2009, 13:58:54 PM
For å presisere:

Bergen blir eventuelt presentert som arrangørby lenge lenge før det er bestemt hvor stadion skal ligge, hvordan det skal se ut (løpebaner, arkitektur, farger, o.l.), hvem som skal ha 1-prio når det kommer til arrangementer, og hvem som skal eie hvor mye.

På et senere tidspunkt kan det komme frem alt det ubehagelige vi ikke vil ha: Krav om løpebaner - ellers vil ikke kommunen bidra, beliggenhet langt faen ute på landet, fæl arkitektur, dårlige tribuner for stemning, feile farger på setene, osv. Og da må Brann gjerne true med å trekke seg. Men da blir det jo heller ikke noe EM i Bergen. For til etterbruk er jo Brann meget viktig for dette stadionet. Dermed kan Brann bli "tvunget" til å godta ting de ikke vil ha, for å ikke være dem som stopper EM til Bergen. Det tar seg uansett ikke ut at Bergen må trekke seg flere år etter at de har blitt tildelt mesterskapet.


Nettopp, Brann har dermed balletak på sine eventuelle partnere, blir ikke vi med blir det ingen ny arena, samtidig som vi allerede har en arena fra før av. Vi må nok gjøre kompromisser, men Brann er i en mye bedre posisjon her enn de andre. Vi blir den eneste store aktøren som ikke må ha denne stadionen, og det blir utrolig pinlig for byråd, stat og investorer å trekke prosjektet fordi de ikke klarte å komme til enighet med Brann. Brann på sin side vil ha supporterne fullstendig i ryggen dersom de torpederer et løpebaneanlegg med hvite, blå og gule seter (Lufthansa Arena).

krøvel vellevold

Quote from: Huff on May 15, 2009, 15:49:09 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 15, 2009, 13:58:54 PM
For å presisere:

Bergen blir eventuelt presentert som arrangørby lenge lenge før det er bestemt hvor stadion skal ligge, hvordan det skal se ut (løpebaner, arkitektur, farger, o.l.), hvem som skal ha 1-prio når det kommer til arrangementer, og hvem som skal eie hvor mye.

På et senere tidspunkt kan det komme frem alt det ubehagelige vi ikke vil ha: Krav om løpebaner - ellers vil ikke kommunen bidra, beliggenhet langt faen ute på landet, fæl arkitektur, dårlige tribuner for stemning, feile farger på setene, osv. Og da må Brann gjerne true med å trekke seg. Men da blir det jo heller ikke noe EM i Bergen. For til etterbruk er jo Brann meget viktig for dette stadionet. Dermed kan Brann bli "tvunget" til å godta ting de ikke vil ha, for å ikke være dem som stopper EM til Bergen. Det tar seg uansett ikke ut at Bergen må trekke seg flere år etter at de har blitt tildelt mesterskapet.


Nettopp, Brann har dermed balletak på sine eventuelle partnere, blir ikke vi med blir det ingen ny arena, samtidig som vi allerede har en arena fra før av. Vi må nok gjøre kompromisser, men Brann er i en mye bedre posisjon her enn de andre. Vi blir den eneste store aktøren som ikke må ha denne stadionen, og det blir utrolig pinlig for byråd, stat og investorer å trekke prosjektet fordi de ikke klarte å komme til enighet med Brann. Brann på sin side vil ha supporterne fullstendig i ryggen dersom de torpederer et løpebaneanlegg med hvite, blå og gule seter (Lufthansa Arena).

Joda, også Brann er i stand til å legge press. Ser den. Men så spørs det hvor viktig det er for Brann å ikke ha løpebaner. Hvis politikerne og idretts-Bergen i god "dette skal være en arena for alle"-ånd står fullt og fast på at de ikke vil være med på finansieringen hvis dette skal være et rent fotballstadion (atpåtil for en kommersiell aktør som SK Brann), så kan byggeprosjektet bli skrinlagt hvis Brann nekter å godta dette. Så da står vi mellom: Ja fra kommunen/idretts-Bergen fordi Brann har godtatt løpebaner, eller nei fra kommunen/idretts-Bergen fordi Brann ikke har godtatt løpebaner. Hva hvis friidrettselskeren Trond Mohn (som i mange tiår var bitter på Brann fordi de fjernet løpebanene) sier at han vil sponse 100 mill til nytt stadion hvis det blir løpebaner? Tør Brann si nei til å flytte - slik at etterbruken av stadionet blir for ulønnsom, noe som i sin tur kanskje gjør at stadionet skrinlegges og Bergen må trekke seg som EM-arrangør?
Legg ned hele klubben!

Markmus

Så Brann har balletak på kommunen fordi uten oss blir det intet EM.

Så Mohn har balletak på Brann fordi han kan tilby masse penger om vi legger løpebane.

Så spørsmålet er om kommunen har balletak på Mohn på en eller annen måte?

Da hadde vi hatt en komplett threesome :D
Ka du ve?

mbersve

Moderatormelding: Om en ønsker å diskutere stadionutbygging i forbindelse med EM kan en ta dette i EM-tråden. Så lar vi denne tråden være forbehold andre endringer på Stadion.

hanseen

May 26, 2009, 17:02:59 PM #5288 Last Edit: May 26, 2009, 17:23:45 PM by hanseen
[

Jeg håper og tror det IKKE blir EM på våre kanter. Vil ha Stadion der det ligger. Både pga beliggenheten (et nytt stadion blir sikkert bygget langt ute på landet), pga størrelsen (de skal sikkert justere det ned til 25-30000 etter EM, men jeg tror selv det blir for stort hvis det skal ligge på Flesland eller på Hylkje), og fordi det ikke kommer til å bli Brann Stadion. Måtte vi aldri få dette mesterskapet!
[/quote]

Jeg ELSKER det du skriver her, helt enig. Brann stadion har verdens vakreste beliggenhet ved foten av vårt aller stolteste fjell Ulriken. Ved foten av det samme fjell som Kniksen og Pesen herjet skal banen alltid ligge. Litt bedre kommunikasjoner kan man ønske seg, litt flere puber og noen minibanker og kiosker, ellers er det ok. NEI til EM

Nixon

http://fotball.bt.no/eliteserien/article141131.ece

Før hadde vi dårlig drenering. Nå har vi for god drenering.
Før hadde vi et godt fotballag. Nå har vi et dårlig fotballag.
Godt å se at det er en viss balanse her i verden...
Rød makt på Hansa

storB

hehe, men som det kommer frem i fra artikkelen så skal problemet være løst til neste kamp. Hvor taes pengene fra? Jo, det sportslige
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

dudo

Pengene? Det er snakk om noen innstillinger. Kan umulig koste allverden.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

For god drenering er jo et luksusproblem.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Markmus

Quote from: dudo on June 04, 2009, 15:54:05 PM
Pengene? Det er snakk om noen innstillinger. Kan umulig koste allverden.


Pengene renner bokstavelig talt bort i sanden ;)
Ka du ve?

chucki

Synes banen ser veldig bra ut nå, men det er èn ting som irriterer meg... Klippingen!!
Hvorfor kan de ikke lage slike striper i banen? Ser så utrolig mye bedre ut og dessuten er det lettere
å se offiside. Det må vel være mulig for Brann sin banemester å få det til når Start, Rbk, Molde etc. klipper gresset på en slik måte.

maximus1963

I dagens BT kan vi lese at en eventuell EM staion skal ha plass til 44000 tilskuere. Videre sier M.Meland at de ser for seg ett flerbruksanlegg, lurer på hva fruen mener med det, ett stadion med løpebaner rundt ? Det hadde vært katastrofe, kan aldri tenke meg at S.K.Brann vil overta ett slikt anlegg.
Kniksen var kongen

krøvel vellevold

Quote from: maximus1963 on June 20, 2009, 09:05:57 AM
I dagens BT kan vi lese at en eventuell EM staion skal ha plass til 44000 tilskuere. Videre sier M.Meland at de ser for seg ett flerbruksanlegg, lurer på hva fruen mener med det, ett stadion med løpebaner rundt ? Det hadde vært katastrofe, kan aldri tenke meg at S.K.Brann vil overta ett slikt anlegg.
Legg ned hele klubben!

abe78

Flerbrukstadion må ikke bety løpebaner. Det er nok mer fokus på mulige konserter, messer, osv. Jeg blir ikke overasket om det presenteres en løsning med tak over. Jeg håper inderlig at de "tar den helt ut" - skyvbart tak og en sentral plassering i byen. Håper også at man kan "bygge ned" antall seter til i underkant av 30.000 i etterkant av mesterskapet.

Det er nok en større mulighet for at dette faktisk skjer enn hva folk tror. Vi har mye penger og økende arbeidsledighet. Særlig innen bygg og annlegg. Et eventuelt EM nå virker mye mer sannsynlig enn noen gang tidligere. Norge har rett og slett muligheten nå - ikke sikkert den kommer igjen de neste 50 årene.
.og husk!

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up