• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

Go Down

abe78

Diskusjonen er patetisk! :) Skerpings!

Jeg kjøper argumentene dine Krøvel, men jeg er uenig og mener at Brann har et godt potensiale for et større stadion enn i dag. Da må vi heller se på hva som gjør at det ikke kommer flere folk på cup-kampene. Det blir for passivt å gi opp og si at dette er max.

Jeg tipper X er drittlei av at samme argumenter blir tatt om igjen og om igjen i 5 år. Det er jeg ikke uenig med han i. Når det kommer til denne saken tror jeg vi kan være enige om at vi er uenig. Jeg har vel sagt de siste 2 årene at vi bør forholde oss til faktiske utbyggingsplaner og oppdateringer ikke den idiotiske diskusjonen på hvor mange seter man skal ha.
.og husk!

krøvel vellevold

Quote from: ostraume on September 29, 2008, 16:35:07 PM
Quote from: krøvel vellevold on September 29, 2008, 16:17:55 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 29, 2008, 16:13:22 PM
Jepp. Om vi en gang i tiden har behov for 25.000 til hverdagskamper, får man ta det da. Inntil videre må etterspørselen først komme.


Akkurat! Man må bygge etter den FAKTISKE etterspørselen og heller justere etterhvert. Ikke etter hvor mange man SYNS det burde komme, og hvor mange man tipper og tror at det vil komme hvis og såfremtifall. Vis oss at 30000 vil se kamp før vi bygger for 30000!


Enig i det. Men at vi snitter på ca 17000 i en middels sesong tyder på at kapasiteten på 17800 er noe for lav. Vinterens svingbygging fikser den biffen og vi havner til neste sesong på en perfekt kapasitet. Blir spennende å se hvor mange sesongkort som blir solgt til neste sesong, jeg vil tro Brann legger opp til å øke noe fra årets antall (som vel var 12000?).


Det der med 17000 er jo en sannhet med visse modifikasjoner. En del skyldes jo at p-kort-salget var på 13400 (har jeg lest) etter fjorårets gull, og at folk hadde forventninger om noe tilsvarende i år. Dermed kommer det en del folk på kampene som aldri hadde gått i dagens situasjon hvis de ikke hadde p-kort. Hvis vi ikke hadde tatt gull i fjor, ville nok p-kort-salget vært lavere, og dermed også tilskuertallene i år. Og så er det jo temmelig åpenbart at det til flere kamper i år er langt færre tilskuere enn det som oppgis. Hvis vi trekker fra ca 2500 på kampene mot Hamkam, Lyn og Glimt, kanskje 1500 på Viking-kampen, og kanskje 500 på fire kamper til, så er snittet for alle 11 kamper plutselig 1000 lavere. Går p-kort-salget ned til f.eks. 12000 neste sesong pga motgangen, så vil en tilsvarende 2009-sesong kanskje trekke 15000-15500 i snitt.

For øvrig er det vel ingen som har sagt at en kapasitet på 17800 er ideelt. Jeg vil ha 20000. Men 17800 er heller ingen krise. Det holder til de fleste kampene - også i 2007.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: abe78 on September 29, 2008, 16:43:50 PM
Diskusjonen er patetisk! :) Skerpings!

Jeg kjøper argumentene dine Krøvel, men jeg er uenig og mener at Brann har et godt potensiale for et større stadion enn i dag. Da må vi heller se på hva som gjør at det ikke kommer flere folk på cup-kampene. Det blir for passivt å gi opp og si at dette er max.

Jeg tipper X er drittlei av at samme argumenter blir tatt om igjen og om igjen i 5 år. Det er jeg ikke uenig med han i. Når det kommer til denne saken tror jeg vi kan være enige om at vi er uenig. Jeg har vel sagt de siste 2 årene at vi bør forholde oss til faktiske utbyggingsplaner og oppdateringer ikke den idiotiske diskusjonen på hvor mange seter man skal ha.


Men hvor blir det av dette potensialet da? Må det være gratis inngang, gratis taxi til og fra kampen, Chesterfield-stoler til alle, osv? Man kan ikke år etter år snakke om hvor mange tilskuere som burde komme og kunne kommet, men så kommer de ikke! Og hvorfra har folk disse forestillingene om at så og så mange kunne kommet? Hvor tar dere tallene fra? Jeg også kan slenge ut noen tall: "Jeg tipper at Brann trekker 40000 pr kamp om 10 år". Eller "jeg tipper at Brann trekker 2000 pr kamp om 10 år". Faktum er at Branns snitt har lagt mellom ca 7500 og ca 17200 gjennom 45 år. Hvorfor skulle det plutselig komme 30000? Eller 3000? I RBK fabler de jo om 28000 p-kort innen 5-6 år, og de skal ha en syngende gjeng på 5-6000 mann, og de skal være blant Europas 30 beste. Hvorfor skal liksom alt være så forferdelig annerledes om et x antall år, i forhold til hvordan det har vært de siste 50? Det blir som når man på 80-tallet drømte om at i år 2000 skulle vi kjøre rundt i flygende biler, ha hytte på månen, osv. Strengt tatt var ikke 2000 veldig forskjellig fra 1980.
Legg ned hele klubben!

thesevs

Det er opplest og vedtatt at det ikke kan bygges større enn 21 500 pga boligfeltet omkring osv... Dermed er det litt tåpelig å diskutere om Brann kunne trukket 25 000 tilskuere eller 30 000 tilskuere da dette ikke kommer til å bli tilfelle de neste 10 årene i hvertfall...
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Markmus

Med tanke på utvidelse, er det ikke bare Søndre vi har et problem med mtp. på naboer? BT/Fryden/SPV kan jo fortsatt bygges langt mer ut uten at det skader noen...

Får holde oss med det planlagte "for the time being". Hadde vært jævlig stusselig å sitte med på en 30k-arena hvor 12-13000 seter er tomme...
Ka du ve?

smiberget

September 29, 2008, 19:00:41 PM #4305 Last Edit: September 29, 2008, 19:02:42 PM by smiberget
21500 er trolig akkurat passe. Når man diskuterer for og imot å selge så mange sesongkort som mulig er et av ankepunktene mot max-salg at man vil ha forskjellige mennesker til stadion kamp for kamp. Da kan man jo bruke det samme argumentet for et moderat stadion. Er det kun plass til 21500 vil det være 5-6000 som sikler etter enkeltbilletter hver gang og hvis kapasiteten er litt over forventet snitt vil det være rotasjon på tislkuere. Mange hevder kommunikasjoner til distriktene, sene søndagskamper også videre hindrer strilafolket å komme oftere. Da vil jo også det bety rotasjoner i massen, og urealistisk at det fylles opp alltid. Veiene, togene og annet vil ikke bli så mye bedre i Hordaland om 10 år, folk vil alltid ha trasige veier til byn. Allt i alt tror jeg derfor 21000-21500 er perfekt for Brann. Intimitet og oppfylte tribuner vil være mulig, men trolig fullsatt kun 2-3 ganger. I den forbindelse gjelder det å finne det riktige balansepunktet for solgte sesongkort. 16000 bør være mulig i gode tider, når Brann blir nr 8 eller 9 vil neppe mer enn 12000 løse sesongbilett for året etter. Det betyr at man i dårlige år må selge minst 9000 billetter på 12-14 dager og det er vanskelig nok. En annen debatt er HVOR man ønsker å ha åpne felt når det ikke er utsolgt, hvilke plasser bør gå sist ? For opplevelsen er det ekstremt negativt om de nederse plassene er tomme derfor bør disse ha sterkt reduserte priser alltid. Kan forøvrig noen bekrefte at Bybanen skal stoppe ved stadion ? PS I "gamle dager" gikk veldig mange tilskuere av / på ved Trolleybussene på rundstoppet ovenfor parken bak stadion, altså øverst ved gratishaugen. Inndalsveien vil likevel være overbelastet også i framtiden, busser får man aldri nok av til stadion.

krøvel vellevold

Når det gjelder den Bybanen: Er det ikke slik at Inndalsveien KUN blir for den, slik at det ikke lenger kan kjøre busser dit? I så fall skal det jo bli litt av en farse hvis man satser på at Bybanen skal kjøre folk til bussene som skal frakte folk videre ut i bydelene/distriktene. La oss si at at disse går fra Bystasjonen. Tenk dere at en jævla trikk hvert femte minutt skal tømme Inndalsveien for folk som skal videre med alle bussene... Man kan ikke si at "jammen trikkene vil gå oftere når det er kamp" for 5 minutter er laveste frekvens i rushet, og da regner jeg med at alt materiell er i bruk. Kan liksom ikke hente inn ekstra vognsett fra andre linjer... Og de kjøper neppe inn 10 ekstra vognsett som kun skal brukes de 15-20 gangene i året Brann har hjemmekamp... Så la oss si at bybanen tar 200 pers pr vognsett, og det går et tog hvert femte minutt i retning sentrum. Dvs at de klarer å ta unna 1200 personer på en halvtime. Det er ikke akkurat hva jeg kaller effektivt! Hvis det f.eks. er 5000 som skal md bybanen i retning sentrum etter kamp, så må de siste stå i over to timer og vente!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Quote from: thesevs on September 29, 2008, 18:26:11 PM
Det er opplest og vedtatt at det ikke kan bygges større enn 21 500 pga boligfeltet omkring osv... Dermed er det litt tåpelig å diskutere om Brann kunne trukket 25 000 tilskuere eller 30 000 tilskuere da dette ikke kommer til å bli tilfelle de neste 10 årene i hvertfall...


Og det er minst like tåpelig å fortsette gnaget om at det er for mye med 21 500, eller hva som kunne vert med enda mer. Som Abe sier, diskusjonen er omtrent like intressant som inngrodde tånegler. Det var ikke en kjeft som har snakket om dette på aldri så lenge, nevnte Puddefjord har ikke vist seg på forumet på ett halvt år og ut av ingenting kommer Krøvel som en forbannet svigermor.

Regner med vi snart får ett lenger blogginnlegg med tall om hvordan antal regndager i sahara påvirker tilskuertallet negativt, for der er det jo ingen som kan være uenig med deg...

storB

Hadde ikke viging 6-7000 i snitt for noen år siden?De fikk en god dobling når de flyttet inn i nye moderne lokaler. Vi vil aldri oppleve den oppsvingen da vi har fornyet stadion gradvis(snegletempo) de siste årene.

Og dagens stadion er ikke akkurat ett syn for øyet, den mangler helt klart den helhetlige følelsen. Videre så husker eg mitt første møtet på gamle sitte, ble litt forferdet, så halve banen bak en søyle og var eg så uheldig å måtte gå på do, så ble eg stående en tredve minutter i stinkende dokø.

Alt dette er jo ting som vil bli betraktelig bedre etter 09 sesongen, tror også det e viktig at vi får en pen visuell stadion som vi kan være stolt over. Klart dagens stadion har sin sjarm men alle vet at det er en grunn til at vi skal utbedre tingenes tilstand.

Summasumarum så vil vi nok oppleve en vekst når nye staddaen e ferdig, nekter å tro at taket er nådd..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

dudo

Bybanen tar vel 220 i slengen, og i tillegg har man jo trolley-bussene på Haukeland-siden. Jeg tror neppe det blir verre, for å si det sånn. Og at det er 5000 som skal ta banen? Heh, hvor mange er det som tar bussen i dag fra Inndalsveien?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nightfox

Nåja. Hadde Brann gjort det tilnærmet like bra i år som i fjor hadde nok de fleste plasser vært besatt. Jeg er veldig, veldig for at vi skal ha stappfull stadion hver eneste kamp, det har jeg sagt i all evighet. Men man må ikke se seg helt blind på tall uten å ta ting i betraktning.

Jeg ser for meg følgende scenario nå som Brann spiller dårlig (Alt gjelder sesongkortinnehavere):

Person 1: "Neh, på søndag gidder jeg ikke bytte vekk vakten min, Brann spiller så drita dårlig"
Person 2: "Neh, jeg gidder ikke bruke penger fra oslo til Bergen for å se brannkamp når de gjør det så dårlig"

Pluss en del firma som har sesongkort, som muligens ikke får gitt vekk billettene sine til hver kamp.

Brann har en kapasitet på rundt 17700. Antall solgte billetter (!) var 15833 (Vg.no). Det vil si at ca 10% av billettene ikke var solgt. Mest sannsynlig en god del flere som holdt seg hjemme. Jeg synes det er helt kurrant med tanke på den sesongen vi har hatt. Selv Lillestrøm er i ferd med å ta oss igjen. Jeg tror ikke vi har skvist ut hele potensialet i bergenserne, men vi bør være sjeleglad om vi kommer opp på et nivå med 19-20 000 i snitt. Der tror jeg grensen går for vår del. Gjør vi det greit de to-tre neste årene, og stadion faktisk blir ferdig, antar jeg at vi vil komme opp på dette nivået, uten tall i bakhånd. Altså kun en antagelse.

Vi kan starte en aksjon: Få hele stadion med på en diger orgie hvor alle føder tvillinger eller mer, og vips: Snitt på 40 000 innen tyve år. Om førti år har vi 80 000, og om seksti år 160 000 tilskuere i snitt. "Lag en Brannsupporter anno 2010"

thesevs

Jeg sier bare at jeg ikke ser poenget i å diskutere tilskuertall FORDI det blir bygget ut til 21 500 uansett. Så om Brann ikke fyller stadion eller om det fortsatt kommer til å være rift om billettene 16.mai så er det liksom ikke mye man får gjort med det.

Bygger Brann ny stadion så kan heller ta en ny runde med diskusjon.

"Stadion-utbyggings-trÃ¥den" bør heller vies til hvordan man arkitektonisk klarer Ã¥ skvise inn en ny langside uten at den blir for "schjiip".  
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

September 29, 2008, 19:53:43 PM #4312 Last Edit: September 29, 2008, 20:07:06 PM by krøvel vellevold
Quote from: Xminator on September 29, 2008, 19:23:48 PM
Og det er minst like tåpelig å fortsette gnaget om at det er for mye med 21 500, eller hva som kunne vert med enda mer. Som Abe sier, diskusjonen er omtrent like intressant som inngrodde tånegler. Det var ikke en kjeft som har snakket om dette på aldri så lenge, nevnte Puddefjord har ikke vist seg på forumet på ett halvt år og ut av ingenting kommer Krøvel som en forbannet svigermor.

Regner med vi snart får ett lenger blogginnlegg med tall om hvordan antal regndager i sahara påvirker tilskuertallet negativt, for der er det jo ingen som kan være uenig med deg...

Oi... blogginnlegg du...

Pussig at du mener at jeg er usaklig, mens du selv kommer bare med piss.

Hvis du hadde klart å tenke klart oppi alle de sure oppgulpene dine, så hadde du sett at grunnen til at jeg skrev det første innlegget var NETTOPP FORDI Petter Pudde ikke hadde vist seg på lenge. Pussig nok nå som nesten alle tippeligalag har nedgang, og nå som Brann ikke er i nærheten av å fylle det "lille" stadionet vi har engang. Poenget var ikke å sette igang diskusjonen, men å påpeke hans mystiske forsvinning akkurat nå når ting ikke akkurat tyder på at han får rett i sine spådommer. Men den som klikker og blir dritsur og kommer med usakligheter som at undertegnende hadde vært fornøyd med én sitteplass siden det da ville vært 100% fremmøte hver gang, er DEG! Makan til hårsår type, du! Og så glemte du den usakligheten du har kommet med tidligere om at jeg er høy på pæren fordi jeg har hatt trynet mitt i avisen. Men du fikk i det minste nevnt ordet "blogginnlegg" for å hinte til det. Du snakker meg om å være usaklig!

Men det var vel et hardt slag i trynet å få slengt de tørra fakta på bordet. Så sur som du ble for at jeg bragte emnet på banen, så viser det vel at du selv innser at dine 30000-fantasier er helt hinsides. Og du klarer typisk nok ikke å svare på argumentasjonen eller mine spørsmål om hvordan du kan presentere det som en sannhet at Brann har potensiale for 30000 på kampene. I stedet klager du over at du er lei hele diskusjonen. Merkelig da at du kastet deg inn igjen med en gang jeg nevnte Petter Puddings forsvinningsnummer. Du er nok ikke lei av diskusjonen, men bare lei av det faktum at det er ingenting som tyder på at du har rett i dine spådommer!
Legg ned hele klubben!

1908

Er det noen som har noen nye FAKTA på bordet? eller skal 2 hårsåre menn her inne få krangle løs side for side?

Nightfox

Jeg stemmer for det siste, men sist jeg sjekka så har ikke krøvel så mye hår at det å være hårsår blir et problem, så han vinner nok den kampen også.

Brannfan23

Hvorfor kan ikke Brann sette opp en provisorisk sittetribune med 6-700 sitteplasser mellom hjørnene til BT og søndre i mellomtiden? Og de kan godt lage en kunstig billig tak over sÃ¥nn at man slipper Ã¥ bli vÃ¥t nÃ¥r det er dritt vær :P 

BBB-Tony

Quote from: Brannfan23 on September 29, 2008, 22:55:12 PM
Hvorfor kan ikke Brann sette opp en provisorisk sittetribune med 6-700 sitteplasser mellom hjørnene til BT og søndre i mellomtiden? Og de kan godt lage en kunstig billig tak over sÃ¥nn at man slipper Ã¥ bli vÃ¥t nÃ¥r det er dritt vær :P 


Fordi NFF tillater ikke provosoriske tribuner...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

abe78

Quote from: thesevs on September 29, 2008, 19:53:37 PM
Jeg sier bare at jeg ikke ser poenget i å diskutere tilskuertall FORDI det blir bygget ut til 21 500 uansett. Så om Brann ikke fyller stadion eller om det fortsatt kommer til å være rift om billettene 16.mai så er det liksom ikke mye man får gjort med det.

Bygger Brann ny stadion så kan heller ta en ny runde med diskusjon.

"Stadion-utbyggings-trÃ¥den" bør heller vies til hvordan man arkitektonisk klarer Ã¥ skvise inn en ny langside uten at den blir for "schjiip".  


Støttes. Foreslår at vi tar diskusjoner om tilskuertall og stadionstørrelse i billettsalgstråden. Eventuelt i tråden hvor gamle kjerringer kan skrike ut om riktig temperatur på badevannet...
.og husk!

Xminator

September 30, 2008, 06:11:04 AM #4318 Last Edit: September 30, 2008, 06:14:20 AM by Xminator
Brann får Norges største fotballstorskjerm neste sesong. 60 kvadratmeter, og blir eneste storskjerm på Stadion neste sesong. Omtales som en av de største i Europa...

Når det gjelder resten av diskusjonen er jeg sørpe lei, og legger den på is til neste gang det er utsolgt. Da skal jeg selvsagt som Krøvel dra den frem ut av ingenting i billett-tråden.

Argumentasjonen om hvorfor ett høyere tilskuertall er mulig med større kapasitet på tribunene har vert ført flere ganger tidligere i denne tråden og diverse andre tråder, så om Herr Krøvel Kverulantis på død og liv vil ha den så bla for guds skyld tilbake. Det er ikke noe vesentlig endret siden i fjor- eller i forfjor - eller året før ...

krøvel vellevold

September 30, 2008, 06:21:16 AM #4319 Last Edit: September 30, 2008, 06:25:02 AM by krøvel vellevold
Quote from: Xminator on September 30, 2008, 06:11:04 AM
Brann får Norges største fotballstorskjerm neste sesong. 60 kvadratmeter, og blir eneste storskjerm på Stadion neste sesong. Omtales som en av de største i Europa...

Når det gjelder resten av diskusjonen er jeg sørpe lei, og legger den på is til neste gang det er utsolgt. Da skal jeg selvsagt som Krøvel dra den frem ut av ingenting i billett-tråden.

Argumentasjonen om hvorfor ett høyere tilskuertall er mulig med større kapasitet på tribunene har vert ført flere ganger tidligere i denne tråden og diverse andre tråder, så om Herr Krøvel Kverulantis på død og liv vil ha den så bla for guds skyld tilbake. Det er ikke noe vesentlig endret siden i fjor- eller i forfjor - eller året før ...


Kverulant og ja. Snakk om å møte seg selv i døren! Man kan jo spørre seg om hvem som er kverulant når jeg forholder meg til fakta - altså hvordan situasjonen ER og alltid har vært, mens du krakilsk forholder deg til et 30000-potensiale tatt ut fra løse luften og som kun eksisterer inne i ditt hode. Jeg begrunner mitt standpunkt med Branns 100-årige historie og det faktum at tallene i sesongen som helhet har gått ned i hele Norge. Jeg baserer meg ikke på EN kamp, slik du truer med å gjøre den dagen de 20000 setene er utsolgt og russen ikke får plass på 16.mai. Og du har fremdeles ikke redegjort for hvilke fester vi skal bygge for? Er det de 15 gangene på 100 år du snakker om? For CL-kvalik er det vel neppe...

Disse 30000-tankene dine minner om ekstreme kristne som forteller om Jesu snarlige tilbakekomst og verdens snarlige undergang. Vi andre som ikke skjønner at det snart skal skje det som aldri har skjedd før (og som har vært snakk om i laaang tid), vi er selvsagt idioter.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Hvor stort Stadion vi trenger avhenger ikke minst av hvor mye sportslig suksess vi får. Og det er som sagt vanskelig å spå...

Men det som er sikkert er at vi i fjor mistet en gyllen sjanse til å få flere faste standiongjengere. Den store knappheten på billetter, og all fokuset rundt det, gjorde at folk gav opp å prøve å skaffe seg billetter. Noe som har vedvart langt inn i denne sesongen etter det jeg har hørt fra folk jeg har snakket med. De har rett og slett ikke fokus på når og hvor billettene legges ut, selv om de i utgangspunktet er ganske branninteresserte.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: krøvel vellevold on September 30, 2008, 06:21:16 AM
Disse 30000-tankene dine minner om ekstreme kristne som forteller om Jesu snarlige tilbakekomst og verdens snarlige undergang. Vi andre som ikke skjønner at det snart skal skje det som aldri har skjedd før (og som har vært snakk om i laaang tid), vi er selvsagt idioter.


En publikumsvekst på 80 % kontra Jesu gjenkomst, basuner og trompeter, fjell som bever og Johannes åpenbaring? Hm, de to kan vel for menigmann virke like sannsynlege ja... Men eit spelflunkande nytt, og ikkje minst ferdig Stadion med flotte moderne fasiliteter, tilrettelagt for hardbarka supportere, familier, pensjonister, fiffen og fjortisene og ikkje minst god kommunikasjon (bane/buss/bil) burde ha ihvertfall potensiale til å nå de 25 000... 30 000 blir litt drøyt, og det frys over ein viss plass før Nymark Vel godtar eit såpass stort permanent Stadion.
GÃ¥ av.

nummer9


krøvel vellevold

Quote from: nummer9 on September 30, 2008, 08:09:00 AMSkal en diskutere en dramatisk økning på kapasitet, bør en egentlig først diskutere muligheten/om en ønsker å bygge et nytt stadion i Bergen. Regner da med det blir med Brann som leietaker, og ikke eier.


...og da bør ikke den problemstillingen være interessant!
Legg ned hele klubben!

nummer9

Nettopp.

Dette med infrastrukturen er enda et argument for Bergen ut av Norge. Hvorfor skal Oslo ha et fullstendig statsfinansiert bane-system, og ikke Bergen?

Spelaren

Bjørn Dahl har sagt at noko av det viktigste som har skjedd Brann i nyere tid er det at de ble eiere i sitt eget hjem. Brann som leietaker i ein byarena (som kanskje tilogmed får kunstgras) er fullstendig uaktuelt.
GÃ¥ av.

Nightfox

Quote from: Nixon on September 30, 2008, 07:39:27 AM
Hvor stort Stadion vi trenger avhenger ikke minst av hvor mye sportslig suksess vi får. Og det er som sagt vanskelig å spå...

Men det som er sikkert er at vi i fjor mistet en gyllen sjanse til å få flere faste standiongjengere. Den store knappheten på billetter, og all fokuset rundt det, gjorde at folk gav opp å prøve å skaffe seg billetter. Noe som har vedvart langt inn i denne sesongen etter det jeg har hørt fra folk jeg har snakket med. De har rett og slett ikke fokus på når og hvor billettene legges ut, selv om de i utgangspunktet er ganske branninteresserte.


Her har jo Brann et jævlig stor potensial. Jeg har ikke tall på hvor mange personer jeg har måttet overbevise om at "Kampen er ikke utsolgt!!" og hvor jeg har måttet fysisk bevise det for dem ved å gå inn på billettluka og bevise det. Brann burde reklamert mye bedre for ledige billetter enn kun en liten nyhetssak dagen før kamp på deres egen hjemmeside. Det er ikke slik at hele bergens befolkning går inn der og sjekker. Men en liten reklame i BT og BA, pluss nettsidene deres, bør de kunne se seg råd til...

krøvel vellevold

Quote from: Nightfox on September 30, 2008, 11:05:36 AM
Quote from: Nixon on September 30, 2008, 07:39:27 AM
Hvor stort Stadion vi trenger avhenger ikke minst av hvor mye sportslig suksess vi får. Og det er som sagt vanskelig å spå...

Men det som er sikkert er at vi i fjor mistet en gyllen sjanse til å få flere faste standiongjengere. Den store knappheten på billetter, og all fokuset rundt det, gjorde at folk gav opp å prøve å skaffe seg billetter. Noe som har vedvart langt inn i denne sesongen etter det jeg har hørt fra folk jeg har snakket med. De har rett og slett ikke fokus på når og hvor billettene legges ut, selv om de i utgangspunktet er ganske branninteresserte.


Her har jo Brann et jævlig stor potensial. Jeg har ikke tall på hvor mange personer jeg har måttet overbevise om at "Kampen er ikke utsolgt!!" og hvor jeg har måttet fysisk bevise det for dem ved å gå inn på billettluka og bevise det. Brann burde reklamert mye bedre for ledige billetter enn kun en liten nyhetssak dagen før kamp på deres egen hjemmeside. Det er ikke slik at hele bergens befolkning går inn der og sjekker. Men en liten reklame i BT og BA, pluss nettsidene deres, bør de kunne se seg råd til...


Hvis folk pga 16/5 og Brann - Viking i 2007 tror at det er utsolgt lenge før kamp til alle kamper, så følger de jaggu ikke mye med. Når de da ikke engang gidder å sjekke om det faktisk ER utsolgt, så tviler jeg på at interessen er spesielt høy.
Legg ned hele klubben!

Ferguson

Quote from: nummer9 on September 30, 2008, 08:09:00 AM


Får håpe Norge får EM i 2016. Då må infrastrukturen rundt stadion og hele byn egentlig bli MYE bedre. Det er krav fra Uefa.

Hva med undergrundsbane fra stadion til bystasjonen eller festplassen?
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

krøvel vellevold

September 30, 2008, 12:15:01 PM #4329 Last Edit: September 30, 2008, 12:25:16 PM by krøvel vellevold
Legg ned hele klubben!


krøvel vellevold

Quote from: Xminator on September 30, 2008, 12:47:14 PM


�ja. Så hvis det øker med 100 % på 10 år, så er det en selvfølge at det vil fortsette å øke med 100 % hver tiår? Dermed vil det være 34000 om 10 år, 68000 om 20 år, 136000 om 30 år, osv? Når det har V�RT en stor økning, så betyr det gjerne at taket er nådd (eller nærmer seg) - ikke at det vil fortsette i alle evighet. �rets sesong er jo et bevis på at økningen ikke ville fortsette hvert eneste år fordi om den har vært der de foregående.

Og har vi et snitt på nærmere 20000 i 2008? Vi har vel strengt tatt bare 17000. Og før, da rekorden vår var 15400, så hadde jeg drømmer om at vi skulle klare 16-17000. Der er vi nå.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Og du må også huske på at mye av økningen skyldes en voldsom bedring i fasilitetene. Den økningen får vi ikke igjen. For hvor mye bedre kan fasilitetene bli? Skinnseter til alle? Medieekningen har også påvirket interessen. Vil vi få en større dekning av Tippeligaen enn det som er nå? Eller i hvert fall en tilsvarende økning som den som har vært? Neppe.

Og når det gjelder "hvem ville i 1998 trodd at...", så vil jeg spørre: Trodde du i fjor at 10 av 11 tippeligalag i 2007 skulle få nedgang i tallene i 2008? Og hvem ville i 1977 (da Brann hadde 15000 i snitt) trodd at man tre år senere skulle spille for 8000 på nest øverste nivå?
Legg ned hele klubben!

nummer9

Hvordan skal disse 10 000 ekstra menneskene komme seg til/fra kamp? Som nevnt er det infrastruktur som må fikses først og som er dagens største hemsko, ikke hvor tett vi kan sitte rundt gressmatten el.

Jeg er ganske sikker på at dårlig infrastruktur nok er det første argumentet for de fleste for å holde seg hjemme når tingene begynner å butte imot for Brann. Samtidig er og dette også det beste argumentet for velforeningen der oppe til å nekte brann å bygge både flere seter, og å bygge ut evt næringsvirksomhet.

kabelmann

Quote from: Ferguson on September 30, 2008, 12:06:12 PM
Får håpe Norge får EM i 2016. Då må infrastrukturen rundt stadion og hele byn egentlig bli MYE bedre. Det er krav fra Uefa.

Hva med undergrundsbane fra stadion til bystasjonen eller festplassen?

Om det skulle bli noe EM så vil det neppe gjøres drastiske ting med infrastrukturen, i hvert fall ikke noe undergrunnsbane all den tid det nettopp er blitt bygget bybane. Selv tror jeg det ville blitt mer dedikerte bybanetog til og fra stadion/by'n, og i verste fall ville et kollektivfelt blitt åpnet for stadiontrafikk.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Ferguson

Quote from: kabelmann on September 30, 2008, 17:22:24 PM
Quote from: Ferguson on September 30, 2008, 12:06:12 PM
Får håpe Norge får EM i 2016. Då må infrastrukturen rundt stadion og hele byn egentlig bli MYE bedre. Det er krav fra Uefa.

Hva med undergrundsbane fra stadion til bystasjonen eller festplassen?

Om det skulle bli noe EM så vil det neppe gjøres drastiske ting med infrastrukturen, i hvert fall ikke noe undergrunnsbane all den tid det nettopp er blitt bygget bybane. Selv tror jeg det ville blitt mer dedikerte bybanetog til og fra stadion/by'n, og i verste fall ville et kollektivfelt blitt åpnet for stadiontrafikk.


Hehe det med undergrundsbane var bare en halvfleip, selvom det hadde vært meget effektivt :)

Men infrastrukturen og kommuniksjonssytemene i Bergen vil bli utrolig mye bedre hvis det blir EM. Polen/Ukrainia i 2012 holder på å miste EM fordi de nevnte tingene er for dårlig. Var i Polen for noen år siden å infrastrukturen er god vil eg si. Dog kan kommunikasjonsnettet bli fryktlig mye bedre! Så der undervurderer du det litt.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

storB

Det som RBK visstnok satser på er at en søndagskamp skal bli en "happening" de gjerne slekt og venner samles i en sosial setting på stadion rundt en middag en time eller to før kampstart. Dette er gjerne fra distriktene rundt byen som da vil ha en "dagstur" i byen. Vi snakker gjerne ikke mer en ett par hundretalls her, men økonomisk er det dette som er fremtiden rundt inntekter fra stadion på kampdag, selvfølgelig i en større skala her i byen.

Dahl snakket forøvrig her forleden om at Brann i fremtiden måtte finne nye markeder og gjerne selge andre konsepter enn kun det fotballmessige. Store ord selvfølgelig, men en nødvendighet for at Brann skal kunne ekspansere rent øknomisk i fremtiden, ja som ett ledd i å bli verdens største klubb;)

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

Quote from: storB on September 30, 2008, 17:31:02 PM
Det som RBK visstnok satser på er at en søndagskamp skal bli en "happening" de gjerne slekt og venner samles i en sosial setting på stadion rundt en middag en time eller to før kampstart.




Ja de snakker om å ha "marked" hvor det skal være gjøglere og boder. Dette skal gjøre sitt til at 28000 skal kjøpe sesongkort... De tror visst at folk gidder å feire 17.mai 15 ganger i året!
Legg ned hele klubben!

skuteviken

September 30, 2008, 17:46:16 PM #4338 Last Edit: September 30, 2008, 18:44:47 PM by skuteviken
Eg er med på tankegangen din krøvel, men viss du løsner litt (med all respekt for deg). Tenk om Stadion området kunne hatt en resturant som feks dolly helt kloss opp til stadion. Jeg liker ofte å komme 2 timer før kamp da jeg hater å sitte i en stappfull buss som bruker dobbelt så lang tid opp tid som ellers, hadde ikke det vært greitt om jeg og folk som meg kunne komt enda tidligere og lagt igjen penger der oppe. Snakker egentlig i hovedsak om de som ikke følger Brann trofast her, familiefolk og den jevne innbygger, mener at vi skal bygge et tilbud til alle, som ikke skal gå på bekostning av noen heller.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Quote from: skuteviken on September 30, 2008, 17:46:16 PM
Eg er med på tankegangen din krøvel, men viss du løsner litt (med all respekt for deg). Tenk om Stadion området kunne hatt en resturant som feks dolly helt kloss opp til stadion. Jeg liker ofte å komme 2 timer før kamp da jeg hater å sitte i en stappfull buss som bruker dobbelt så lang tid opp tid som ellers, hadde ikke det vært greitt om jeg og folk som meg kunne komt enda tidligere og lagt igjen penger der oppe. Snakker egentlig i hovedsak om de som ikke følger Brann trofast her, familiefolk og den jevne innbygger, mener at vi skal bygge et tilbud til alle som ikke skal gå på bekostning av noen heller.


Men hvor mye folk kan man egentlig trekke på slikt? Tror nok ikke folk lar seg lokke i titusentall (slik RBK tror) pga noen gjøglere og boder. Altså; folk gidd ikke gå på tivoli 15 ganger i året!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Likevel er det 17000 som gidder å gå på stadion 13 ganger i året. Rett nok ikke de samme 17000 hver gang, sannsynligvis har så mange som 40000 forskjellige personer gått på Stadion i år.

En ting er sikkert. Stadion var for liten i fjor, og den har vert for liten i år. Så får tiden vise om 21500 seter er nok.

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on September 30, 2008, 18:49:10 PM
Likevel er det 17000 som gidder å gå på stadion 13 ganger i året. Rett nok ikke de samme 17000 hver gang, sannsynligvis har så mange som 40000 forskjellige personer gått på Stadion i år.

En ting er sikkert. Stadion var for liten i fjor, og den har vert for liten i år. Så får tiden vise om 21500 seter er nok.


Nuvel. 17000 er det slett ikke på hver kamp. Mot Hamkam, Glimt og Lyn var det neppe mer enn 13-14000 innenfor portene. Og det var sikkert en del av dem igjen som kun gikk fordi de allerede hadde betalt for billetten. Hadde billettsalget startet på 0 (altså ingen p-kort), tror jeg så lite som 10-12000 hadde kommet på Lyn-kampen.

Og når var egentlig Stadion for liten i år? Bare 16.mai, såvidt jeg kan skjønne. De andre utsolgte kampene ble ikke utsolgt før i siste liten. Ja kanskje det hadde kommet noen hundre til hvis man kunne få flere plasser ved siden av hverandre rett før kampstart. Men stadion er ikke for liten når de siste plassene ikke selges før i siste liten.
Legg ned hele klubben!

skuteviken

Nå har ikke jeg sånn veldig bastant mening om hva stadionkapasiteten bør være, men forutsatt at interessen ikke faller så vil jeg påstå at en økning i kapasiteten vil øke tilskuerantallet. Det er faktisk vært slik alle gangene jeg skulle kjøpe løsbilletter at at det ikke går, det er gjerne over 1000 ledige billetter men da må du sitte alene. Altså folk som skal på kamp har jo selvfølgelig preferanser på hvor de vil sitte osv.

Nå er jeg fornøyd bare bare jeg få se kampen, men du tar tegningen? En kapasitet på 21500 ville være første steg og så ser en hvilke utfall en slik utviding ville få. Og jeg gjentar og dette er med dette viktige forbeholdet; Så lenge ikke interessen faller så tror jeg at tilskuersnittet ville økt med større stadion.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

storB

Interessen vil ikke falle så lenge det sportslige produktet er av en viss kvalitet.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

kabelmann

Quote from: Ferguson on September 30, 2008, 17:30:12 PM
Hehe det med undergrundsbane var bare en halvfleip, selvom det hadde vært meget effektivt :)

Men infrastrukturen og kommuniksjonssytemene i Bergen vil bli utrolig mye bedre hvis det blir EM. Polen/Ukrainia i 2012 holder på å miste EM fordi de nevnte tingene er for dårlig. Var i Polen for noen år siden å infrastrukturen er god vil eg si. Dog kan kommunikasjonsnettet bli fryktlig mye bedre! Så der undervurderer du det litt.

Jeg mistenkte det var en fleip, men det er jo aldri godt å vite på et forum :)

Anyways, jeg ser ikke helt hvordan en eventuell forbedring av infrastruktur skal gjøres opp mot stadion. Det er ikke veldig mye å hente så sant de ikke lager tunnell hele veien (strengt tatt skulle bybanen vært lagt under jorden i første omgang, men det kunne de selvsagt ikke gjøre... det skal jo bli en turistattraksjon, må vite). Det ender vel opp med et ekstra kollektivfelt.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: skuteviken on September 30, 2008, 19:37:23 PM
NÃ¥ har ikke jeg sÃ¥nn veldig bastant mening om hva stadionkapasiteten bør være, men forutsatt at interessen ikke faller sÃ¥ vil jeg pÃ¥stÃ¥ at en økning i kapasiteten vil øke tilskuerantallet. Det er faktisk vært slik alle gangene jeg skulle kjøpe løsbilletter at at det ikke gÃ¥r, det er gjerne over 1000 ledige billetter men da mÃ¥ du sitte alene. AltsÃ¥ folk som skal pÃ¥ kamp har jo selvfølgelig preferanser pÃ¥ hvor de vil sitte osv. 


Dette vil jo bedre seg veldig når antallet sitteplasser øker fra 16900 til 20000/21000. Kanskje til og med antallet p-kort går ned som følge av den enklere tilgangen til billetter, og da vil det jo bli ENDA flere plasser å velge mellom!
Legg ned hele klubben!

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on September 30, 2008, 20:44:34 PM
Quote from: skuteviken on September 30, 2008, 19:37:23 PM
NÃ¥ har ikke jeg sÃ¥nn veldig bastant mening om hva stadionkapasiteten bør være, men forutsatt at interessen ikke faller sÃ¥ vil jeg pÃ¥stÃ¥ at en økning i kapasiteten vil øke tilskuerantallet. Det er faktisk vært slik alle gangene jeg skulle kjøpe løsbilletter at at det ikke gÃ¥r, det er gjerne over 1000 ledige billetter men da mÃ¥ du sitte alene. AltsÃ¥ folk som skal pÃ¥ kamp har jo selvfølgelig preferanser pÃ¥ hvor de vil sitte osv. 


Dette vil jo bedre seg veldig når antallet sitteplasser øker fra 16900 til 20000/21000. Kanskje til og med antallet p-kort går ned som følge av den enklere tilgangen til billetter, og da vil det jo bli ENDA flere plasser å velge mellom!


Er nok enig om det meste av det du sier ja.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

dudo

Det viktigste er at Jæger & Co finner ut at Brann ikke selger seg selv til stort fler enn 17 000. Skal man øke veldig mye mer må man også øke reklamering, gjøre det enklere å kjøpe billetter og å komme seg til og fra Stadion på kampdagen etc.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ferguson

Quote from: dudo on September 30, 2008, 21:17:15 PM
Det viktigste er at Jæger & Co finner ut at Brann ikke selger seg selv til stort fler enn 17 000. Skal man øke veldig mye mer må man også øke reklamering, gjøre det enklere å kjøpe billetter og å komme seg til og fra Stadion på kampdagen etc.


Rett og slett forbedre produktet betraktlig!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Markmus

Ifølge foreleseren min (og monzilla) er prognosene for befolkningsutvikling i Bergen om 100 år - 1 million Bergensere. Da kan vi kanskje oppfylle vår kåte drøm om en Stadion på 50 000 ;)
Ka du ve?

Go Up