• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

Brannfan23

Eg synes søndre tribunen trenger ikkje å bli skiftet ut.. Synes de kunne utbredre den. Få et nytt tak sånn at man slipper de jævla søylene. Kanskje øke den med 1500 ekstra seter.. Men eg lurer på en ting: Kor mye blir kapasitetene etter svingene blir bygd??

Onside !!!

Quote from: krøvel vellevold on August 16, 2008, 15:32:23 PM
Vi går fra 16800 sitteplasser/1000 ståplasser. Og vi har allerede hatt en bra økning.  Ser ikke helt hva en utskiftning av Søndre skulle ha å si. Mange av plassene vil komme på en ganske flat 1.etasje, og mange vil også komme i hjørnene. Det er ikke fra hjørner og nesten flate tribuner folk ønsker å se fotball. Men som sagt: Jeg sier ikke at planene skal droppes. Vi får jo et mer helhetlig og lukket stadion. Dessuten får vi søndre adskillig nærmere banen. Det bidrar til intimiteten. Men jeg ser ikke den helt store krisen i om vi må ha dagens kapasitet fremover. Interessen har sluttet å øke.


Enig med det at det ikke er fra hjørner og flate tribuner folk vil se fotball, personlig vil jeg ha så bratt tribune som mulig. Det optimale ville vert å hatt noe lignende Valencia sin stadion, Mestalla. Kort avstand mellom bane og tribune og høye stupbratte tribuner. Eneste forskjellen er at jeg ville hatt tak over tribunen ettersom vi e fra Bergen :p
Men syns Brann burde vurdert dette i starten og bygd SPV høyere slik at dette hadde vert mulig og samtidig fått det over 20000. Men dette skjedde vel ikke pga naboene eller noe?

Yngve

Quote from: krøvel vellevold on August 16, 2008, 15:32:23 PM
Men jeg ser ikke den helt store krisen i om vi må ha dagens kapasitet fremover. Interessen har sluttet å øke.


Eg føler kanskje at det er litt tunt å uttala seg etter knapt ein sesong.. Ein treng nok nærare fem før ein kan konkludera sikkert.. Men klart ein ser ei trend i forhold til i fjor, men ikkje over tid.

Men gamle hoved må vel bytast rett og slett pga den er gamal og sleten. Og elendig for dei som sit der. Prøvde å sitja høgt oppe der mot Cahmarten town i fjor, såg knapt noko som helst. Og hugsar eg ikkje feil, så fekk dei ikkje bruka den tribunen på Bryan Adamskonserten pga den ikkje tålte rørslene med livlige publikummarar.

Så kanskje me skal vera glad for at bat al jonen ikkje held til der..

Det vert uansett eit pluss for stadda når me får tetta hjørnene samt flytta søndre nærare graset. Tenk for ein atmosfære det kan verta med full stadda, regn, flomlys og anten mykje hat alternativt knallstemning som mot viking i fjor.

Eg gler meg til utbygginga vert ferdig, og er utolmodig på å få veta korleis reguleringsplanane ligg an. Får me t.d bygd hjørnene igjen i vinter? Og kortid byrjar rivinga av søndre?

Det viser seg jo no at strategien til leiinga var perfekt, vert ferdig med CL i 08, for så å bygga i 09. Då slepp me jo å tenkje på europacup..

KEA

Quote from: Yngve on August 16, 2008, 19:53:12 PM
Og hugsar eg ikkje feil, så fekk dei ikkje bruka den tribunen på Bryan Adamskonserten pga den ikkje tålte rørslene med livlige publikummarar.


Da husker du feil, for der satt jeg og min yngste sønn, selv om vi aldri sitter der når Brann spiller kamp.

Yngve

August 17, 2008, 01:00:20 AM #4204 Last Edit: August 17, 2008, 01:13:59 AM by Yngve
Quote from: KEA on August 16, 2008, 21:30:56 PM
Quote from: Yngve on August 16, 2008, 19:53:12 PM
Og hugsar eg ikkje feil, så fekk dei ikkje bruka den tribunen på Bryan Adamskonserten pga den ikkje tålte rørslene med livlige publikummarar.


Da husker du feil, for der satt jeg og min yngste sønn, selv om vi aldri sitter der når Brann spiller kamp.


Okk. Eg meinar at det var ein tribune som ikkje skulle brukast/vart brukt under den konserten pga tryggleik. Må evt ha vore Umbro då.

http://www.ba.no/puls/musikk/konsert/storkonserter/article1099015.ece


robbie A

Quote from: robbie A on February 11, 2008, 20:21:29 PM
Tenkte jeg skulle komme med en liten bekymrings melding vedr. utbyggingen av Søndre.

Frem til nå har nesten all utbygging kommet i tillegg til og ikke isteden for det gamle. Dette endres nå. Stadion er, etter hjørne utbyggingen, uten tomme felt og jeg ser ikke hvordan man kan økonomisk forsvare byggingen av Søndre.

Dette er ganske enkelt forklart med følgende:

Nye Søndre 1.etasje: 4.237
Nye Søndre 2.etasje: 2.609
Ny Sving mot Frydenbø: 608

Ny kapasitet: 7.454
(http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=5564)

Dagens kapasitet: 4.552 (Kilde:http://www.brann.no/index.php?mapping=210)
T Feltet: 1.000

Ekstra plasser: 1.902

Denne utbyggingen er garantert ikke billigere enn utbyggingen av SPV ettersom rivingen av gamle søndre er betydelig dyrere enn av gamle store stå. Søndre er jo støpt nesten i sin helhet. Dette tyder på en kostnad på 150-200 mill, noe som også er indikert i denne tråden tidligere og gjengitt i pressen om jeg ikke tar helt feil.

Hvordan kan noen forsvare en en kostnad på 80.000 - 100.000 kr per ekstra sete?

Dette gir en ROI på 225 kamper eller 14 år (forutsatt 350kr pr billett og at ALLE plassene på stadion er utsolgt til hver kamp). Dette beløpet tar ikke hensyn til renter eller andre kostnader som naturligvis er relevante.

Nei. Utbyggingen stopper nok opp nå. Den eneste realistiske fremtidige muligheten jeg ser er at banen senkes ned til undervannet og kunstgress legges. Dette muliggjør at man kan legge 1-2 nye rader på hele stadion.

vh
R.


Shameless bump av mitt gamle innlegg.

Jeg tror fremdeles at vi ender opp med å bygge ut svingene også stoppe utbyggingen av stadion etter det.

vh
R.

abe78

Husk at tribuner er mer enn seter. Det er noe på innsiden også.
.og husk!

Xminator

BT: Hullet mellom BT-tribunen og gamletribunen blir ikke tettet i år. Man trenger hullet for å frakte bort løsmasser i forbindelse med ny gressmatte.

Hullet mellom Frydenbø og PSV blir tettet med 300 vip-plasser. Som vistnok allerede er solgt og skal gi Brann gode inntekter neste sesong.

Reiestad ville ikke si noe om når byggverket skal stå ferdig. Uansett er ny gressmatte viktigere enn 1200 ny plasser. Publikumsrekordene får vi ta i 2010.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Torvanger

Helt ok at de prioriterer å få istand den nye gressmatten og også helt uproblematisk at kjører VIP i hørnet mellom Hansa og SPV. Da vil sjansene bli mindre for at de VIP-ifiserer det siste strekket i utbyggingen, som skal skje fra BT til Hansa. Jeg er mer enn fornøyd med 20-22.000 i kapasitet. Noe særlig mer enn det kan medføre at det blir mindre trykk på salget til enkeltkamper, noe som igjen kan meføre glisne tribunefelter.
17.500 er for lite, 2.500 - 5.000 flere plasser vil gjøre at vi nærmer oss/når metningspunktet.

Så får tiden vise om Brann får gehør for ytterligere utvidelser, 10, 20, 30 år frem i tid. Jeg ser for meg at Nymark Vel anno 2028 har en litt annen sammensetning da enn pr dato. Skal vi tippe en kapasitet på 30.000 i 2030? ;D

thesevs

Quote from: Xminator on August 26, 2008, 06:23:44 AM
Hullet mellom Frydenbø og PSV blir tettet med 300 vip-plasser. Som vistnok allerede er solgt og skal gi Brann gode inntekter neste sesong.


Brann må jo få penger et sted; dette er vel realiteten om vi skal kjempe i toppen samt hanke inn litt grunker til spillerkjøp på øverste hylle (huff - RBH har ødelagt uttrykket "øverste hylle"...)

Men det er jo et paradoks at det blir 300 VIP i "Frydenbø-svingen" mot 1500 i "Bt-svingen"... er plassen mindre eller er pølsevip'en feitere ? Er stolene utstyrt med recliner og koppeholder? Ekstra polstring i setet for å unngå ubehaget av å sitte i 90 minutter?
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Torvanger

Skal tro hvordan det blir for VIP-ene å ha felt Z vegg i vegg?  :D

smaalanda

KMO!!!

enavgutta

Haha, men kompisene til gutta på Stadda skulle selvsagt få jobben selvom de ikke klarer det !

Bombefar

Quote from: thesevs on August 26, 2008, 11:03:39 AM
Quote from: Xminator on August 26, 2008, 06:23:44 AM
Hullet mellom Frydenbø og PSV blir tettet med 300 vip-plasser. Som vistnok allerede er solgt og skal gi Brann gode inntekter neste sesong.


Brann må jo få penger et sted; dette er vel realiteten om vi skal kjempe i toppen samt hanke inn litt grunker til spillerkjøp på øverste hylle (huff - RBH har ødelagt uttrykket "øverste hylle"...)

Men det er jo et paradoks at det blir 300 VIP i "Frydenbø-svingen" mot 1500 i "Bt-svingen"... er plassen mindre eller er pølsevip'en feitere ? Er stolene utstyrt med recliner og koppeholder? Ekstra polstring i setet for å unngå ubehaget av å sitte i 90 minutter?


Her er det vel snakk om området "mellom" SPV og Hansasvingen. Altså der hvor bon appetit ligger

abe78

Noen som har litt flere detaljer? Er det slik at en bare klatter på noen VIP-losjer på toppen av trappen der eller river en hele hjørnet og bygger ut tribune med VIP-losjer på toppen. Jeg håper at de går for sistnevnte.
.og husk!

Danny

Quote from: abe78 on August 26, 2008, 14:11:08 PM
Noen som har litt flere detaljer? Er det slik at en bare klatter på noen VIP-losjer på toppen av trappen der eller river en hele hjørnet og bygger ut tribune med VIP-losjer på toppen. Jeg håper at de går for sistnevnte.


Det skal ganske sikkert bygges et nytt hjørne fra grunnen av. I dagens BT står det nemlig at dette skal inneholde bl.a. garderober for Branns ungdomsavdeling, som er en del av satsingsområdene i Brann for tiden. Av inntektene fra de nye losjene i hjørnet skal mye av det gå til å dekke utgiftene ungdomsavdelingen har, så nåværende budsjett (som prioriterer A-laget) ikke får en ny utgiftspost.

storB

Quote from: abe78 on August 26, 2008, 14:11:08 PM
Noen som har litt flere detaljer? Er det slik at en bare klatter på noen VIP-losjer på toppen av trappen der eller river en hele hjørnet og bygger ut tribune med VIP-losjer på toppen. Jeg håper at de går for sistnevnte.


Tror de går for å rive hele hjørnet, i og med at de skal putte inn seks garderober til ungdomsavdelingen i den svingen.

Men det som er litt dumt at det snakkes om at stadion ikke garantert er ferdigstillt til 10 sesongen. Tenker da på ferdigstillelsen av ny langside og tetting av dens hjørner. Typisk at vi plutselig mister 2-3 år til pga byråkratisk rot i planleggingsetaten eller at naboene anker og klager på stadion planene i hytt og gevær..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Brann_ruler86

I en tidligere artikkel på Brann.no viser det ihvertfall at hele hjørnet skal rives. Hele artikkelen finner du [URL=http://brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=6146]HER[/URL]

[IMG]http://brann.no/bilder/peruploads/fryd-spv-sving_515.jpg[/img]

Gå ta banen!

storB

ikke akkurat smood overgang det der...lappeteppet blir en realitet??
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Xminator

De har ingenting å tjene på å rive Hansa, så ja, lappeteppet er en realitet. Ellers så ser det jo greit ut, men de burde spart seg trappen i midten, ser mye bedre ut om de legger den på siden mot SPV.

1908

Skal over 3500 bruke en utgang altså?? Den mot gamletribunen? De brude no kanskje bygge om Hansa litt sånn at folk kommer seg inn og ut på skikkelig måte..

Spelaren

Tja med dagens innsats blir det vel neppe fullt, og folk begynner å forlate Stadion midt i andre omgang :)
Gå av.

Northside

Quote from: Torvanger on August 26, 2008, 11:56:24 AM
Skal tro hvordan det blir for VIP-ene å ha felt Z vegg i vegg?  :D


Skal tro hvordan det blir for Guttene å ha VIP-ene vegg i vegg! :D

Kanskje Brann tar inspirasjon fra Israel - Palestina konflikten og fyrer opp en lik mur mellom feltene? Jeg ville ikke blitt overrasket...

1908: Det snakkes om inngang midt på Hansa. Hvor seriøst det forslaget var vet jeg ikke, men jeg håper ikke akkurat det skjer.

Danny






Skimter jeg ikke en finfin inngang nede i høyre hjørne på det nye hjørnet? På fotomontasjen altså?
Men dette blir vel forandret, VIP-ene må vel ha en god del rader, om ikke hele hjørnet, om det skal bli plass til 300 av sorten.

Henki

Quote from: 1908 on August 26, 2008, 19:52:05 PM
Skal over 3500 bruke en utgang altså?? Den mot gamletribunen? De brude no kanskje bygge om Hansa litt sånn at folk kommer seg inn og ut på skikkelig måte..


Regner ikke med at det vil være lovlig. Rømningsveier er det vel rimelig strenge regler for. Jeg har også hørt noe om at man skal lage en inngang midt på Hansa, men ideelt sett hadde man jo klart å få til en på siden. Det burde da også være mulig.
Ballen skal fremover!

Xminator

Rømningsveier blir det nok, men det blir neppe vanskeligere for Frydenbø å gå ut en utgang enn det er for SPV å gå ut en utgang. For der er situasjonen i dag, faktisk kommer store deler av BT-tribunen ut i samme smale trappen. Så ikke ha for store forhåpninger til at noen tenker for mye logistikk i utbyggingen.

Selv håper jeg så smått dette hjørnet vil medføre en ny utgang for SPV.

Henki

Quote from: Xminator on August 26, 2008, 20:32:42 PM
Selv håper jeg så smått dette hjørnet vil medføre en ny utgang for SPV.


Men det må da vel kunne gå ann å få til begge deler? De er da vel ikke helt inkompetent oppe i idrettsveien...? :D
Ballen skal fremover!

Xminator

Om det blir som på SPV, så vil de 300 VIP'ene få en 10 meter bred port helt for seg selv.

Torvanger

Quote from: storB on August 26, 2008, 18:01:22 PM
ikke akkurat smood overgang det der...lappeteppet blir en realitet??


Når publikum sitter benket kommer man til å fullstendig glemme at det visuelt sett ikke er helt optimalt når Stadion er tom. Syns for øvrig overgangen er mer enn godkjent.

Nightfox

Jeg synes det så tøft ut. Men det er jo en utgang mot gamle BT, pluss at pølsevip har sin egen utgang, og så har man traktorinngangen. Den blir brukt som utgang på BT. Jeg ser på det som en større utfordring for Hansa å komme seg INN, enn å komme seg ut.

Brannfan23

Håper de setter opp en provisorisk stå tribune mellom hjørnene til BT og gamle søndre i mens!

Brann_ruler86

Jeg er glad for at vi får et stadion med sjel der ikke alle tribunene er prikk like. Det fins nok av såkalte "Boring bowls" stadioner rundt omkring. Et par eksempler:

http://www.footballgroundguide.com/doncaster_rovers.htm
http://www.footballgroundguide.com/south.htm
http://www.footballgroundguide.com/darlingt.htm
http://www.footballgroundguide.com/leicester_city.htm
Gå ta banen!

1908

Skjønner ikke hvorfor ikke Brann kan starte å bygge når de er ferdig med banen. Gjør jo ikke en dritt om hjørne er klart til seriestart.. Kan bygge utover våren også..

storB

Quote from: 1908 on August 27, 2008, 21:43:39 PM
Skjønner ikke hvorfor ikke Brann kan starte å bygge når de er ferdig med banen. Gjør jo ikke en dritt om hjørne er klart til seriestart.. Kan bygge utover våren også..


Blir litt stress å få til finspillet innemellom alle annlegsmaskinene som fullfører denne svingen du skriker etter...
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

1908

Var en som nevnte at de ikke kunne bygge hjørne på BT mot gamle pga anleggsmaskiner osv, hvorfor kan ikke de bruke tunnellen som er laget på SPV da? Er no plass nok der..

Danny

Quote from: 1908 on September 05, 2008, 16:00:17 PM
Var en som nevnte at de ikke kunne bygge hjørne på BT mot gamle pga anleggsmaskiner osv, hvorfor kan ikke de bruke tunnellen som er laget på SPV da? Er no plass nok der..


Det kan være pga at nettopp det du tar som en selvfølge ikke er det. Men jeg vil også tro at man ikke vil ha annleggsmaskiner inne på teppet rett etter at det er lagt, gresset skal jo få vokse og sette seg før sesongen.

Ricky

Quote from: 1908 on September 05, 2008, 16:00:17 PM
Var en som nevnte at de ikke kunne bygge hjørne på BT mot gamle pga anleggsmaskiner osv, hvorfor kan ikke de bruke tunnellen som er laget på SPV da? Er no plass nok der..


Ifølge Brann var det visst ikke nok plass der

abe78

.og husk!

thesevs

Quote from: abe78 on September 06, 2008, 01:14:14 AM
Hva gjør de neste gang?


Kanskje de river hjørnet mellom Frydenbø og Gamle Sitte. Der er det bare Bon Appetitt-kiosk likevel...
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

gitarbroiler

Legger kunstgress neste gang, og et av argumentene er da at det ikke er plass til anleggsmaskiner :-)

Herr Smed

Alle må gå.

storB

'Når store klubber som Chelsea gjør det, hvorfor ikke vi' ??

Kanskje vi burde kalle staddaen for 'Stamford Bridge 2' Reistad? Finnes nok av stor klubber som IKKE gjør det sånn..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

TheRock

Får bare håpe at Bakke ikke skader seg på vei over kunstgresset på vei ut på banen da. Evt. får Karadas bære han.

Klaus_Brann

Quote from: storB on September 10, 2008, 16:25:06 PM
'Når store klubber som Chelsea gjør det, hvorfor ikke vi' ??

Kanskje vi burde kalle staddaen for 'Stamford Bridge 2' Reistad? Finnes nok av stor klubber som IKKE gjør det sånn..


Dette kan da umulig skade?
Noen finner alltid noe å klage på.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Og kor mange ganger ser me ikkje Vaagan Moen trippe rundt i søle fordi det samler seg ved hjørneflagget? Kunstgraset er for ein gangs skuld velkommen...
Gå av.

olebrann3


BBB-Tony

Meget god ide, men det spørs om vi får se Bakke varme opp som innbytter på Stadion noen gang etter kustdekket er lagt! ;-)
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.


Go Up