• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

monzilla


abe78

Nei det er ikke mulig å utvide dagens annlegg. Såklart det mulig, men det vil være idiotisk.

Nei, midlertidig utbygging kun under EM er ikke aktuelt. Man har gjort undersøkelser og funnet ut at det ikke er hensiktsmessig.

Alt taler for en ny stadion i Bergen om Norge bestemmer seg for å søke EM.
.og husk!

bronse2008

Det beste for Brann er at Bergen by driter i EM, og at RBK og Viking går i fellen og utvider sine arenaer så kan de sitte der med halvfulle arenaer de neste 100 årene mens Branns bane som oftest er full ( 21000 ).
3 ukes fest kan ikke bestemme fremtiden for banene. Snittet i TL går nok ned når folk er lei en serie med 16 lag hvor kun 3-4 holder toppnivå. 19000 i snitt i et langt perspektiv vil ikke føre til særlig glisne soner i Bergen, uansvarlig utbygging pga 3 ukers EM-spill og 4-5 Bergenskamper er jo tøvete.

benny

Quote from: monzilla on June 22, 2008, 12:03:01 PM


Brann kan vel få eierinteresser i et nytt stadion. Klubben sitter på nesten 50mill i egenkapital og et stadion(tomt) til en viss verdi som som kan skaffe penger til et nytt stadion.
Problemet med dette EM-greiene er at Bergen kanskje trenger et nytt større stadion for å arrangere kamper og dette kan sette en demper på den videre utbyggingen av gamle gode stadion.  

bronse2008

Quote from: benny on June 22, 2008, 12:42:45 PM
Quote from: monzilla on June 22, 2008, 12:03:01 PM


Brann kan vel få eierinteresser i et nytt stadion. Klubben sitter på nesten 50mill i egenkapital og et stadion(tomt) til en viss verdi som som kan skaffe penger til et nytt stadion.
Problemet med dette EM-greiene er at Bergen kanskje trenger et nytt større stadion for å arrangere kamper og dette kan sette en demper på den videre utbyggingen av gamle gode stadion.  


Brann har alltid, og skal alltid holde til på stadion. Der skal det spilles fotball, på naturgress, der ved Ulrikens fot.
Så kan andre interesenter bygge stostadioner til konserter, med løpebaner og altfor stor kapasitet.
Jeg håper Norge ALDRI får arrangere noe EM eller VM, jeg håper deriomot at våre fiender i Oslo, Trondheim og Stavanger gjør tabben å bygge ut, for så å innse at et snitt på 15-17000 de neste 50 årene gir fra 5000 til 10000 stygge, glisne og ledige seter og elendig stemning.  Jeg synes det er strålende at reguleringsbestemmelsene setter tak ved ca 21500 på stadda, da risikerer man ikke å gå i utbyggingsfellen. Tett, fullsatt og intimt er best.

Ricky

Enig med Stråmyhr, håper Norge ikke blir arrangør av noe stort fotball-mesterskap i overskuelig fremtid. Med mindre det samtidig blir store investeringer i infrastruktur her i byen. Og gjerne et nytt stadion i området ved Nygårdstangen som kan "bygges ned" til rundt 23.000, som Brann kan få overta for en ok penge.

benny

Quote from: bronse2008 on June 22, 2008, 12:50:18 PM
Brann har alltid, og skal alltid holde til på stadion. Der skal det spilles fotball, på naturgress, der ved Ulrikens fot.
Så kan andre interesenter bygge stostadioner til konserter, med løpebaner og altfor stor kapasitet.
Jeg håper Norge ALDRI får arrangere noe EM eller VM, jeg håper deriomot at våre fiender i Oslo, Trondheim og Stavanger gjør tabben å bygge ut, for så å innse at et snitt på 15-17000 de neste 50 årene gir fra 5000 til 10000 stygge, glisne og ledige seter og elendig stemning.  Jeg synes det er strålende at reguleringsbestemmelsene setter tak ved ca 21500 på stadda, da risikerer man ikke å gå i utbyggingsfellen. Tett, fullsatt og intimt er best.


Om noen år vil kanskje 21500 være alt for lite for Brann og skal Brann henge med den økonomiske utviklingen og være med i toppen vil det kanskje være tvingende nødvendig å flytte. Hadde helst sett at vi ble på Nymark men slik det er nå er det alt for mange begrensninger og føringer med et stadion i området noe som hindrer Branns økonomiske utvikling.
Et av de få områdene jeg kunne tenke meg et nytt stadion er ved Store Lungeården og får vi muligheten ved et EM bør vi kanskje ta den.
Det gjelder å se litt frem i tid. Et nytt stadion vil uansett ikke stå klart før til 2016 eller 2020 skulle vi ikke få EM på første forsøk. Antall innbyggere i Branns nedslagsfelt øker kraftig år for år og behovet for et stadion med 30.000 plasser er muligens tvingende nødvendig om 10-15 år.

Ajax

Quote from: Ricky on June 22, 2008, 16:37:19 PM
Enig med Stråmyhr, håper Norge ikke blir arrangør av noe stort fotball-mesterskap i overskuelig fremtid. Med mindre det samtidig blir store investeringer i infrastruktur her i byen. Og gjerne et nytt stadion i området ved Nygårdstangen som kan "bygges ned" til rundt 23.000, som Brann kan få overta for en ok penge.

Xminator

Drømmen må være ett stadion Brann eier plassert ved store lungårdsvann. Det handler ikke om tilskuerkapasitet alene. Det handler også om næringsvirksomhet. Noe som genererer inntekter 365 dager i året og ikke bare 13 "søndager". Det er dette FCK har fått til. Det var dette RBK prøvde å gjøre med CL-millionene sine uten å ha gjort annet enn å binde pengene.

Det er også dette som blokkerer utbyggingen der vi er nå. Høyden hadde Brann fått dispensasjon for forholdsvis lett. Nabolagets sterke kort er trafikkøkningen næringsvirksomhet og økt tilskuermasse vil generere.

Det er likevel ganske urealistisk. For det første må noen spandere en tomt verdt sinnsvakt mye penger på Brann.
Deretter må noen finansiere en gigantisk utfylling - og gi det til Brann
Og så må noen sette opp det som i praksis er ett kjøpesenter/kontorbygg med ett gigantisk hull i midten - og gi det til Brann.

Jeg hadde selvsagt gjort dette på dagen om jeg het Kjell Inge Røkke.

nummer9

Eller om en er en klubb med a-ending i navnet, og julenissen heter Oslo kommune... :P

kabelmann

Høyde burde ihvertfall ikke være noe problem, da Nonneseterkvartalet og området rundt er/skal bli regulert for høyhusbebyggelse.

Jeg er jaggu ikke sikker på at utfyllingen skulle bli et kjempeproblem heller. Så vidt jeg har fått med meg så begynner det så smått å bli vanskelig å bli kvitt steinmasser etter diverse tunellutgravinger o.l. Sett i gang Ulrikstunellen samtidig og fyllmassene skulle være i boks :)

Gratis/veldig billig tomt er nok det største problemet. Har vanskelig for å se for meg at kommunen plutselig skulle ta på seg julenissekostymet sånn helt uten videre.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: kabelmann on June 23, 2008, 11:56:06 AMJeg er jaggu ikke sikker på at utfyllingen skulle bli et kjempeproblem heller.


Utfylling kan bli et kjempeproblem i den forstand at Store Lungegårdsvann allerede er fylt ut ganske mye, og sterke krefter både innen politikk og kanskje ikke minst miljø mener at det er nok for lenge siden. Fylkesmannen sier f.eks. dette: - Det er ikke aktuelt å fylle ut vannet noe mer. Det har vært fylt ut nok, og noen har også fylt ut for mye. Vi har en markagrense når det gjelder byfjellene når det gjelder byggeaktivitet. Store Lungegårdsvann kommer i samme kategori. Det skal ikke fylles ut. Det er helt uaktuelt. For oss er dette fellesarealer som vi skal hegne om.

Så her er det konflikter nok til at EM i 2016 kommer altfor tidlig...
Rød makt på Hansa

KEO

Quote from: Nixon on June 23, 2008, 12:13:38 PM
Quote from: kabelmann on June 23, 2008, 11:56:06 AMJeg er jaggu ikke sikker på at utfyllingen skulle bli et kjempeproblem heller.


Utfylling kan bli et kjempeproblem i den forstand at Store Lungegårdsvann allerede er fylt ut ganske mye, og sterke krefter både innen politikk og kanskje ikke minst miljø mener at det er nok for lenge siden. Fylkesmannen sier f.eks. dette: - Det er ikke aktuelt å fylle ut vannet noe mer. Det har vært fylt ut nok, og noen har også fylt ut for mye. Vi har en markagrense når det gjelder byfjellene når det gjelder byggeaktivitet. Store Lungegårdsvann kommer i samme kategori. Det skal ikke fylles ut. Det er helt uaktuelt. For oss er dette fellesarealer som vi skal hegne om.

Så her er det konflikter nok til at EM i 2016 kommer altfor tidlig...


Når det gjelder EM 2016 så ser jeg ikke problemet med økonomi. Sammenligner vi kostnadene vi vil få i Norge på å bygge ut det vi trenger til å arangere dette,så blir det småpenger i forhold til OL i Tromsø. Markeds verdien på ett EM i forhold til ett Vinter OL vil jeg anta å være noe lunde likt.
Men ser vi gjenbruksverdien vi får i etter kant av en utbygging etter sånne mesterskap så er det ikke tvil at vi sitter igjen med mer fornuftige ting etter et EM. Jeg håper at OL blir nedstemt i regjeringen sånn at vi kan få stats støtte til å få nye stadioner her i Norge. Når det gjelder tilskuerkapasitet så er jo ikke 30000+ noe å frykte når vi snakker 10 år frem i tid.
Nu kør vi!

kabelmann

Quote from: Nixon on June 23, 2008, 12:13:38 PM
Quote from: kabelmann on June 23, 2008, 11:56:06 AMJeg er jaggu ikke sikker på at utfyllingen skulle bli et kjempeproblem heller.


Utfylling kan bli et kjempeproblem i den forstand at Store Lungegårdsvann allerede er fylt ut ganske mye, og sterke krefter både innen politikk og kanskje ikke minst miljø mener at det er nok for lenge siden. Fylkesmannen sier f.eks. dette: - Det er ikke aktuelt å fylle ut vannet noe mer. Det har vært fylt ut nok, og noen har også fylt ut for mye. Vi har en markagrense når det gjelder byfjellene når det gjelder byggeaktivitet. Store Lungegårdsvann kommer i samme kategori. Det skal ikke fylles ut. Det er helt uaktuelt. For oss er dette fellesarealer som vi skal hegne om.

Så her er det konflikter nok til at EM i 2016 kommer altfor tidlig...

Greit nok, det var ikke akkurat _tillatelse_ til å fylle ut jeg tenkte på, men det er jo selvsagt vel så viktig. Men men, Brann bør spørre om de ikke kan få sette opp en midlertidig stadion som kan rives når de midlertidige barnehagene rives. Da har du i praksis en stadion som står til evig tid :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Xminator

For at permanent setekart på 30000+ skal være realistisk må nesten Brann melde overgang til det engelske ligasystemet...

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on June 23, 2008, 12:07:34 PM

Interessen har begynt å flate ut. Noen steder har den begynt å gå nedover. F.eks. har klubber som RBK, TIL, Godset og LSK opplevd en nedgang i tilstrømningen i år.   



Har den virkelig det Krøvel?Er det ikke en del klubber som har hatt en oppgang fra i fjor, oss inkludert?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

bronse2008

Har fulgt billettsalget de 4 seneste døgnene, og etter det jeg kan se er det solgt 5 billetter samlet til kampene mot Glimt og Aalesund siden fredag ettermiddag.
Tror 21000-21500 er nok kapasitet. EM er en engangsgreie, tror ikke noen vil bygge ut pga det for egen regning.

KEO

Quote from: bronse2008 on June 23, 2008, 17:20:17 PM
Har fulgt billettsalget de 4 seneste døgnene, og etter det jeg kan se er det solgt 5 billetter samlet til kampene mot Glimt og Aalesund siden fredag ettermiddag.
Tror 21000-21500 er nok kapasitet. EM er en engangsgreie, tror ikke noen vil bygge ut pga det for egen regning.
Nu kør vi!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on June 23, 2008, 16:19:22 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 23, 2008, 12:07:34 PM

Interessen har begynt å flate ut. Noen steder har den begynt å gå nedover. F.eks. har klubber som RBK, TIL, Godset og LSK opplevd en nedgang i tilstrømningen i år.   



Har den virkelig det Krøvel?Er det ikke en del klubber som har hatt en oppgang fra i fjor, oss inkludert?


Er snittet f.eks. 100 eller 200 høyere enn i fjor, så er det jevngodt med utflating. I hvert fall etter flere år på rad med markant økning. I Branns tilfelle er det litt vanskelig å si om det er en økning i interessen, siden kapasiteten er såpass lav. Utenom Lyn er det ingen som har noen voldsom økning. Lyn har for øvrig hatt VIF hjemme i år, mens de ikke hadde hatt det på samme tid i fjor. VIF har en økning, men på siste kamp hadde de det laveste tilskuertallet på mange år. Viking, Stabæk og Brann har hatt en liten økning, mens AaFK ligger såvidt over fjoråret.

RBK, Godset, FFK, LSK og TIL har alle hatt nedgang fra i fjor. 
Legg ned hele klubben!

Xminator

I dagens BT er det en opplisting av diverse tomter havnevesenet sitter på. Kommunen vil vistnok ha kloen i dette. Ett stadion vil vel kreve ca. 30 mål totalt sett, så ingen av dem er egentlig intressant. Kristiansholm (der det brant) er vel den som peker seg ut, men måtte i så fall kombineres med ett parkeringsanlegg i fjellet, bedre tilkomst til motorveien og en stor utfylling. Selve utfyllingen her tror jeg ikke vil være for kontroversiell, selv om det vil være godt 20 mål ut i sjøen. God plass er det ihvertfall.

Man kan si mye om Røkkeløkka, men plasseringen de har fått i Molde er flott. Kristiansholm ville vært en nesten like god plassering, gitt store næringsinntekter for eier og gjort Brann veldig synlig i hverdagsbildet i Bergen.

Xminator

Kristiansholm:


Limer inn en kopi av røkkeløkka, ett Brann stadion måtte nok hatt noen meter ekstra i hver retning, men ingenting dramatisk.

Yngve

Ser jo unektelig rått ut.. Men det vert vel med draumen. Verneinteressene er for sterke der ute. Samt at infrastrukturen er no definitivt ikkje betre der ute enn der stadda er i dag.

Når det kjem til krøvel sitt argument om
QuoteEr snittet f.eks. 100 eller 200 høyere enn i fjor, så er det jevngodt med utflating. I hvert fall etter flere år på rad med markant økning. I Branns tilfelle er det litt vanskelig å si om det er en økning i interessen, siden kapasiteten er såpass lav.
så er jo det ein rein konsekvens av at det rett og slett er fullt. Du kan jo sjølv rekna ut kor mange prosent av kapasiteten som er brukt i år kontra dei siste par åra.

Elles vil ei voldsom auke avgrensa seg på dei fleste stadion, sidan aafk, rbk og viking er relativt fulle til kvar kamp. Ytterst få ledige plassar. Kun i trondheim me snakkar om fleire tusen ledige plassar (2 - 3 000), gjerne dei minst attraktive.

vif vil alltid svinga sidan dei er eit hype-lag. Kvifor dei nord norske laga har hatt så dårlege tal er meg ei gåte, som eg gjerne skulle hatt svar på.

Nixon

Forslaget til X er slett ikke dumt! Plasseringsmessig og estetisk kunne det blitt meget flott! Men enig med Yngve i at infrastrukturen kan bli vanskelig. For det første er det bare nordover det kan gå et visst antall biler uten å lage kork. Mot sentrum vil det bli kaos og full stopp ganske fort. Det er også ganske trangt der ute slik at en større utbygging for bedre tilkomst til motorvei nordover og inn i sørgående Fløyfjellstunnel kan bli vanskelig å få til smertefritt.

Men ellers burde det kunne gå an å både fylle ut og å bygge. Det er vel ingen verneverdige bygninger akkurat der ute, så det vil være lite å verne om. Utbyggingen vil kanskje også gjøre det mer attraktivt å ta vare på andre mer verneverdige bygninger i området.
Rød makt på Hansa

Truls

Bare et svar til Ajax: Så vant jo Nederland EM i 88, så at interessen har økt litt etter det er vel ikke rart? Ajax var vel i CL finale i 94 og 95 mot Milan og Juventus hvor de tross alt vant den ene om jeg ikke husker helt feil. De har samtidig hatt noen av de beste fotballspillerene i verden, noe det var litt mangelvare på etter at 74-gjengen ga seg, så at interessen dalte litt etter VM-sølvet og litt skuffende resultater overrasker ingen. Samt det ble arrangert EM i 2000. Det er en del faktorer som har spilt inn på disse 20 årene.

Brann har vel doblet snittet sitt siden 88 (nå kan Krøvel få komme med tallene) og utenom suksess i Europa i 97, hvor PSV ble knust, har det vel ikke skjedd særlig mye før cupgull i 04 og seriegull i 07. Norge sin største bragd som landslag er vel seieren over Brasil i 98 VM mot et Brasil som allerede var klart for neste runde. Jo, også var vi nummer 2 på Fifa-rankingen!!! Det er vel heller ikke denne samme følelesen i Bergen rundt landslaget som det er generelt i Nederland.
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

benny

Quote from: kabelmann on June 23, 2008, 11:56:06 AM
Gratis/veldig billig tomt er nok det største problemet. Har vanskelig for å se for meg at kommunen plutselig skulle ta på seg julenissekostymet sånn helt uten videre.


Det er jo der EM kommer beleilig inn. Tror også kommunen ville sikle etter et EM i Bergen. Et EM i Norge uten Bergen som en av arrangørbyene ville være flaut for hele befolkningen og sendt signaler om at Bergen er en lite fremtidsrettet bakstreversk by.

benny

Quote from: kabelmann on June 23, 2008, 11:56:06 AM
Sett i gang Ulrikstunellen samtidig og fyllmassene skulle være i boks :)


Har tenkt samme tanken sjøl :-)

benny

Quote from: Nixon on June 23, 2008, 12:13:38 PM
Quote from: kabelmann on June 23, 2008, 11:56:06 AMJeg er jaggu ikke sikker på at utfyllingen skulle bli et kjempeproblem heller.


Utfylling kan bli et kjempeproblem i den forstand at Store Lungegårdsvann allerede er fylt ut ganske mye, og sterke krefter både innen politikk og kanskje ikke minst miljø mener at det er nok for lenge siden. Fylkesmannen sier f.eks. dette: - Det er ikke aktuelt å fylle ut vannet noe mer. Det har vært fylt ut nok, og noen har også fylt ut for mye. Vi har en markagrense når det gjelder byfjellene når det gjelder byggeaktivitet. Store Lungegårdsvann kommer i samme kategori. Det skal ikke fylles ut. Det er helt uaktuelt. For oss er dette fellesarealer som vi skal hegne om.

Så her er det konflikter nok til at EM i 2016 kommer altfor tidlig...


Hvorfor legger de seg opp i Bergens byutvikling og indre anliggender. Legg ned hele fylkesmannskontoret og gjerne fylkeskommunen i samme slengen. Det er alt for mye administrasjon og tunggrodde systemer i dette landet og det koster penger vi kunne brukt til gode formål.

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on June 24, 2008, 08:34:24 AM
Ser jo unektelig rått ut.. Men det vert vel med draumen. Verneinteressene er for sterke der ute. Samt at infrastrukturen er no definitivt ikkje betre der ute enn der stadda er i dag.

Når det kjem til krøvel sitt argument om
QuoteEr snittet f.eks. 100 eller 200 høyere enn i fjor, så er det jevngodt med utflating. I hvert fall etter flere år på rad med markant økning. I Branns tilfelle er det litt vanskelig å si om det er en økning i interessen, siden kapasiteten er såpass lav.
så er jo det ein rein konsekvens av at det rett og slett er fullt. Du kan jo sjølv rekna ut kor mange prosent av kapasiteten som er brukt i år kontra dei siste par åra.

Elles vil ei voldsom auke avgrensa seg på dei fleste stadion, sidan aafk, rbk og viking er relativt fulle til kvar kamp. Ytterst få ledige plassar. Kun i trondheim me snakkar om fleire tusen ledige plassar (2 - 3 000), gjerne dei minst attraktive.

vif vil alltid svinga sidan dei er eit hype-lag. Kvifor dei nord norske laga har hatt så dårlege tal er meg ei gåte, som eg gjerne skulle hatt svar på.


Jeg snakker om at interessen generelt i Norge flater ut og noen steder går ned. At kapasiteten på Stadion er for liten nå, er det vel ingen som bestrider.

Viking (som du viser til) har bare hatt fullt på én kamp i år, og på de andre kampene har det ikke vært noe problem å få flere seter ved siden av hverandre på langsiden rett før kampstart. Det er faktisk langsidene som sist blir solgt ut i Stavanger. På tre av årets kamper har det vært 1000 eller flere ledige.

Lerkendal: Er det 2-4000 ledige plasser, slik det har vært på alle kamper bortsett fra 16/5, så er det ikke kapasiteten som har begrenset tilstrømningen i år. 16/5 var det 190 billetter igjen rett før kampstart.

AaFK: Har kun hatt helt utsolgt mot Brann i år. Og det er ikke bare bortefansens skyld, for bortefeltet skrumpes helt inn til ca 100 plasser om nødvendig. Billettene til alle kamper har vært i salg i månedsvis, og det er ingen andre enn Molde-kampen (som selvsagt er utsolgt) som er i nærheten av å være utsolgt nå. Akkurat nå er det f.eks 422 ledige plasser til kampen mot Rosenborg, til tross for at salget har vært igang siden i et par måneder. Det er normalt ikke noe problem å få billetter til AaFK-kamp i timene før kampstart. Man kan få flere plasser ved siden av hverandre også. Forestillingen om at alle AaFK-kamper er utsolgt og at billettene går unna på minutter, er i hvert fall en enorm overdrivelse. 

Brann er faktisk eneste klubb i Norge som har hatt utsolgt to ganger i år. Men legger vi litt godvilje til, så har AaFK også hatt utsolgt to ganger. Ellers er det ingen klubber som kan skylde på for lav kapasitet.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on June 23, 2008, 22:38:32 PM
Quote from: Klaus_Brann on June 23, 2008, 16:19:22 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 23, 2008, 12:07:34 PM

Interessen har begynt å flate ut. Noen steder har den begynt å gå nedover. F.eks. har klubber som RBK, TIL, Godset og LSK opplevd en nedgang i tilstrømningen i år.   



Har den virkelig det Krøvel?Er det ikke en del klubber som har hatt en oppgang fra i fjor, oss inkludert?


Er snittet f.eks. 100 eller 200 høyere enn i fjor, så er det jevngodt med utflating. I hvert fall etter flere år på rad med markant økning. I Branns tilfelle er det litt vanskelig å si om det er en økning i interessen, siden kapasiteten er såpass lav. Utenom Lyn er det ingen som har noen voldsom økning. Lyn har for øvrig hatt VIF hjemme i år, mens de ikke hadde hatt det på samme tid i fjor. VIF har en økning, men på siste kamp hadde de det laveste tilskuertallet på mange år. Viking, Stabæk og Brann har hatt en liten økning, mens AaFK ligger såvidt over fjoråret.

RBK, Godset, FFK, LSK og TIL har alle hatt nedgang fra i fjor. 


Jojo, forstår det, men sitter ikke du på virkelige tall både når det gjelder oppgangen og nedgangen, så vi slipper å sitte å synse?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

benny

Et annet radikalt forslag for et sentrumsnært stadion når vi først skal drømme:
Riv de megastygge industribygningene på bontelabotomten(tror den er stor nok for et stadion) og flytt industrien ut av sentrum. Bygg et nytt stadion med plass til 30.000. Infrastrukturen er derimot langt fra like gode som ved store lungegården.

storB

En mulig løsning for Brann er å bygge "ned i bakken" der de er nå. Hvis gamle sitte rives(som e planen) og flyttes motsatt vei av spv og tar parkeringsarealene der, senker så gressbanen 5-6 meter, så vil eg tro de har muligheter til å øke kapasitet uten å stresse med høyde reguleringene i området. En veldig teknisk utfordrende oppgave, både med tanke på utførelse, ventilasjon av gress banen, og sikkerhet, men ikke umulig vil eg tro....

Håper bare Brann ser på alle mulige forslag før første spadetak på "aller nyeste " sitte begynner...

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Danny

Her vil man i så fall stå ovemfor et stort problem: Banen vil krympes og det vil ikke lenger være plass til å spille fotball. Ellers er det mulig å ha 5 meter høye reklameskilt rundt banen, men det vil ikke øke kapasiteten, som er poenget, og det vil heller ikke se særlig pent ut.

dudo

Banen må ikke nødvendigvis krympes. Som han sier må man jo flytte tribunen utover. Om det lar seg gjøre mtp denne myren og slikt er en annen sak.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Danny

Men da må man flytte mer enn èn tribune. På langsidene vil det jo være greit, ettersom de skal bygge ny søndre, men hva med kortsidene? Det måtte i så fall bli Hansa de flyttet, ikke bare bak, men også forskjøvet til siden. Om det lar seg gjøre vil det iallefall ikke være billig!

Rune felt F

Dersom et nytt stadion til Brann med ny belliggenhet blir aktuelt, så må store lungegårdsvann være den ideelle løsningen, både kostnadsmessig og mtp infrastruktur. Fyllmasse er det minste problemet. Det hadde vært fantastisk med en øy i midten der, med stadion og en del annen bebyggelse med en kanal rundt. Det er også den mest fornuftige sentrumsutvidelse og vil skape en mer helhet ift Danmarskplass og Solheimsviken som står foran en voldsom oppgradering de nærmeste år. Bergen sentrum ville da i realiteten blitt utvidet med hele dette området. På den nye øyen kan man i tilllegg til stadion ha kontorer, butikker og restauranter i sjø/elvekanten. Store lungegårdsvann er ikke noe spesielt pent syn slik det er i dag. En lang gangbro med rullebånd tilsv. på større flyplasser som schipol har,kan bli brukt ut til øyen, og evt et sidespor på bybanen. Brann stadion i dag har etter hva jeg tror en størretomteverdi enn hva kostnadene/verdien på den nye tomten i Store L.vann er, så det bør være det minste problemet. Et midlertidig stadion med 32-35000 kan bygges for EM og gjerne et permanent på 25-28000 for Brann.
Jeg tror dette kunne blitt fantastisk, og spektakulært, og det gjelder for hele byen og ikke bare stadion.  

dudo

Man må bare flytte kortsidene om man vil det skal være symmetrisk på alle fire sider. Det vil nok se noe snodig ut, men kan sikkert gå. Om det er noen rader på kortsidene som mister sikten tjener man dette inn i nye plasser på langsidene.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Danny

Wow! Skal si du tenker profitt, dudo! ;)
Men så har man dette med at man ikke kan flytte søndre så langt tilbake heller, da vil den sluke et par hus Brann ikke eier, (men med dagens boligpriser burde det kanskje være mulig å kjøpe disse husene?) samt idrettsveien. I tillegg må man spørre seg hvor mye større kapasitet man får av et par ekstra rader ned på hver langside. Så mye at det vil være "forsvarlig"?
Uansett virker det, iallefall for meg, mer mulig gjennomførbart og økonomisk, selv om ikke det blir billig det heller, å bygge i høyden eller bredden(!).
Akkuratt nå har jeg slått meg til ro med dagens planer. 10 000 plasser på èn langside blir det trøkk av, og hvis man finner det nødvendig, kan man lett rive motsatt side og bygge tilsvarende tridune der, og heller flytte Vippene til kortsidene. Men da skal det være nødvendig med stor N!

dudo

Hva kan jeg si, billettinntekter er viktig! ;-) Ikke misforstå meg, dette er langt fra ønske-scenarioet mitt, men en av flere løsninger om vi må ha inn flere plasser.

Dagens planer er forsåvidt bra, selv om jeg må innrømme at jeg tilhører dem som kunne tenke seg en kapasitet nærmere 25 000. Det viktigste er uansett at den jævla tribunen faktisk blir bygget.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Danny

Du har helt rett, dudo. Du har selvfølgelig helt rett!

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Northside

July 03, 2008, 18:52:48 PM #4141 Last Edit: July 03, 2008, 18:54:54 PM by Northside
Om EM kommer til Skandinavia, hva vil da Brann tjene på utbygging og 1-2 kamper?

Uten at jeg vet summen så må jeg si jeg virkelig håper EM aldri kommer til Bergen. Større stadion trenger vi ikke. Interessen kan ikke bli stort større nå, da trenger vi først flere innbyggere.
Hele opplegget rundt EM er også bare tull. Hvem vil ha Nederlendere, tyrkere, Svensker og alle mulige klovner løpene dritings rundt i Bergen sine gater med store hatter og kilovis med maling i trynet?

For de få supporterne rundt om i Europe som bryr seg om EM og som ønsker å reise. (uten å være millioner eller sitte på bunker med sponsorbilletter), så vil et EM i Skandinavia være en skandale.
Det er ikke akkurat like enkelt å reise rundt mellom Tromsø, Bergen, Oslo, Stockholm, København osv. Det er liksom ikke slik at staten har inverstert særlig mye i transport til tross for en del oljepenger. Og skandinavia er og blir rimelig stort i areal, selv om du skulle zome bra ut på google-maps.
I tillegg er Skandinavia, med Norge i spissen, det dyreste man kan finne i Europa. Definitivt ikke en attraktiv plass å reise med mindre du har ville følelser for fjorder og fjell.

tett igjen gjørnene på stadion og bygg om langsiden til samme kapasitet som per dags dato, bare mye mer modernisert og litt brattere tribune. EM kan Norge søke om, ikke Bergen.

benny

Quote from: Northside on July 03, 2008, 18:52:48 PM
Uten at jeg vet summen så må jeg si jeg virkelig håper EM aldri kommer til Bergen. Større stadion trenger vi ikke. Interessen kan ikke bli stort større nå, da trenger vi først flere innbyggere.


Klart interessen kan bli større og Brann kan trekke flere folk til stadion. Slik det er nå selger jo billettene seg selv og klubben opererer med venteliste på partoutkort. Med bedre billettdistribusjon, markedsføring, flere billige billetter til barn osv. kan Brann trekke flere tusen til stadion.  Rbk som kommer fra en mindre by har et høyere snitt enn oss, det burde fortelle at mulighetene er der.
EM er ikke før om 8-12 år og innen den tid kan behovet for et stadion på 30.000 være tilstede.
Når det gjelder befolkningsutvikling vokste Bergen med over 3000 innbyggere i fjor og fortsetter befolkningsutviklingen vil bergensområdet ha 50-60.000 flere innbyggere om 10 år og flere potensielle stadiongjengere. Problemet er at Nymarksområdet og kranglete naboer legger hindringer i veien for en videre utvikling av stadion der den ligger nå og det kan bli nødvendig å flytte en gang i fremtiden. Da kan EM være muligheten til å få realisert et nytt større stadion på en attraktiv plass av byen.

storB

50-60000 flere innbyggere i  Bergen om 10 år er fjas. Eneste er hvis Sotra blir innlemmet i kommunen. 3000 i året er 30 000, noen har trykket feil på kalkulatoren.  Det at Trondheim er en mindre by en Bergen har ikke nødvendigvis noe å si, da nedslagsfeltet i fylket ellers er avgjørende.

ikke enig i argumentene, men enig i at vi klarer fint 30 000 om en ti år. Fortsatt sportslig utvikling hos Brann er i så fall avgjørende for dette. Da vil 10% av Bergen komme på kamp,25 000, og tenker vi på innbyggertall i fylket ellers ligger dette på en 150 - 200 000. At 5000 av disse vil gå på kamp er ikke ett uvirkelig scenario, og da er vi plutselig oppe i 30 000.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

benny

Quote from: storB on July 03, 2008, 21:55:47 PM
50-60000 flere innbyggere i  Bergen om 10 år er fjas.


Det er forskjell på Bergen og Bergensområdet.

Tore Larsen

Mvh

Tore

kabelmann

Quote from: benny on July 03, 2008, 22:02:09 PM
Quote from: storB on July 03, 2008, 21:55:47 PM
50-60000 flere innbyggere i  Bergen om 10 år er fjas.


Det er forskjell på Bergen og Bergensområdet.

Jepp, men nå er det jo, i følge en artikkel i BT forleden, Bergen de flytter fra, så det kan se ut som at vinningen går opp i spinningen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Yngve

Quote from: kabelmann on July 09, 2008, 11:18:42 AM
Quote from: benny on July 03, 2008, 22:02:09 PM
Quote from: storB on July 03, 2008, 21:55:47 PM
50-60000 flere innbyggere i  Bergen om 10 år er fjas.


Det er forskjell på Bergen og Bergensområdet.

Jepp, men nå er det jo, i følge en artikkel i BT forleden, Bergen de flytter fra, så det kan se ut som at vinningen går opp i spinningen.


Det er vel avhengig av korleis ein les statistikkane.. Det som faktisk stod der var at Bergen auka befolkninga med rundt 3400 mennesker i fjor. (litt mindre enn stavanger og trondheim, det var det som var saka) Men at dei for det meste var innvandrara. Og så langt som eg veit, er deira pengar like gode som andre. Forøvrig sa Lae i oslo at hovuddelen av dei som flytta til deira by òg var innvandrarar. Så sånn sett er situasjonen lik. Folk (nordmenn og byfolk) flyttar ut av storbyane og til nabokommunane, studentar og innvandrarar kjem til byane.

Så berre i Bergen vil me ha rundt 34 000 nye potensielle Brann-suportarar i framtida, i tillegg til evig mange tusen i nabokommunane.

Edit: Dei verste skriveleifane.

Klaus_Brann

Quote from: Tore Larsen on July 09, 2008, 11:14:30 AM
http://www.ba.no/sport/article3658354.ece Får håpe Jæger holder sitt ord i denne saken....


Ja, det får vi da virkelig håpe. Men av en eller annen grunn stoler jeg ikke helt på det.
Tribunenavn er en ting, men sjelen vår håper jeg virkelig ikke vi selger.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon



Greit. Da får vi selge rettighetene til... Stadion...
www.stadion.no
Rød makt på Hansa

Go Up