• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Myterious dr X

Quote from: Stalin on March 29, 2008, 23:34:37 PM
Wow, det har vi aldri hørt før.


Nei ikke sant!   :)
Liker bare ikke et helt hovedoppslag med dette fra et landsdekkende medium.

Prøver å understreke at dette blir mer og mer aktuelt. Burde ikke Bataljonen ta et standpunkt?
Tror nemlig ikke jeg er helt alene når det kommer til det jeg mener om Gress vs. Plast.
Dr X

slang

Har fra meget gode kilder innad i Brann at de IKKE kommer til å legge kunstgress i denne omgang. Dette fordi styret har vedtatt at fotball er 1. prioritet på Brann stadion uansett.
ansa 08


1908

Det som er tragisk er at de skal vente med å bygge ny langside til etter 2009 sesongen... De skal bare bygge om hjørnene etter denne sesongen.. Dette gjør de vell pga CL.. Hva om Brann kommer inn i CL neste år da? skal de utsette det enda mer?

olebrann3


abe78

Godt spørsmål, kanskje de ikke ønsker å si at vi bygger om vi ikke kommer til gruppespillet`? Planlegge ut i fra at en ikke kommer inn kan være litt dumt. Uansett litt merkelig å bygge ut rundt Hansa før en bygger langsiden.
.og husk!



Smithy

Er det ikke litt grunn til å frykte at hvis man lukker hjørnene for å få mer kapasitet så kan dette senere bli brukt som argument for "plastikktilhengerne" til å argumentere for plastikk og mot naturgress bl a at lite lys og lufting gir dårlig vekst ? I den forbindelse bør man se til utlandet hvor man har tribunetak med store flater av glass eller et materiale som slipper gjennom lys. Eksempel kan være White Hart Lane og OT. Jeg vil ha ordentlig gress, men kan gjerne ofre hjørnene dersom åpne hjørner garanterer ordentlig gress. Fint hvis vi er på vakt i tiden som kommer og danner felles front mot plastikk og for ordentlig gress. Kompromisset kan være tette hjørner men med konstruksjoner som likevel slipper inn maksimalt med lys i den grad det kan være mulig.

storB

Brann stadion er såpass lav i høyden i forhold til OT og WHL til at det blir noen problemer med luftingen for gresset. Når det gjelder sol lys som gresset trenger for å vokse/forbli grønt så skal det veldig mye til for at det blir noe problem. På Camp Nou som er 100 ganger høyere enn staddaen har de svære lysskjold som gir "sollys" til de delene av gresset som ikke får lys pga skygge fra tribunene..

Leste også at Amsterdam Arena, som er lukket, må skifte HELE gressteppet annenhver måne pga mangel på lys/luft..

Men det eg savner sterkt på staddaen og forøvrig resten av tp, er å lage mønster i gresset..Gjerne bare for synsskyld men også for at dommerne skal få det lettere å håndheve offside regelen...
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.


Bruiser

Vel, det er ikkje matta sin feil laget er ustrukturert og slepp inn masse mål, men det hadde sikkert ikkje skada med ei fersk ny grassmatte.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

BBB-Tony

Supportertog 1 mai? :) Har skjedd før...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

slang

Som sagt tidligere, har jeg fra veldig gode kilder innad i Brann at det vil bli lagt naturgress.
ansa 08

nummer9

Quote from: Henrikibergen
- Det gjenstår å se hvordan matten er om fjorten dager, men det er lite som tyder på at gresset vil gro innen den tid hvis ikke noe radikalt skjer med temperaturen og da blir det ny gjørmebryting.


Nå har det gått litt over 14 dager, finværet og den radikale temperaturendringen har slått til, har det hjulpet?

BBB-Tony

Quote from: slang on April 22, 2008, 08:18:13 AM
Som sagt tidligere, har jeg fra veldig gode kilder innad i Brann at det vil bli lagt naturgress.


Skader ikke med en liten demonstrasjon for det! :) Så får vi det enda tydligere frem hva vi mener!
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Shine

Idag på "Building the Ultimate" på discovery channel, har de om stadioner, alt fra gress til tribuner, vel verdt å få med seg. Jeg sitter å ser på nu.

Går nok  i reprise et par ganger idag :)
Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

halloen

Bygging av sving mellom BT og den eldste sittetribunen skal påbegynnes i sommer, og ferdigstilles tidlig høst. Så nå vet Dere det.

Brannfan23

Var ikkje det i slutten av året de skulle bygge ut svingene? Forresten, kor stor blir kapasiteten tilsammen etter utbyggingen er ferdig??

Xminator

Kan de begynne allerede da? Trodde de måtte søke om dispensasjon siden høyde på hjørnet vil være over byggetillatelsen...

BBB-Tony

Syns jeg leste noe i BA for noen dager siden at de skulle prøve å få fortgang på søknaden. Den måtte være klar straks.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

nummer9

Håper denne byggingen fører til enda en inngang/utgang (ikke nødutgang) til BT-tribunen. Sånn som det er nå er det utrolig tregt å komme både inn og ut på BT-tribunen. Spesiellt de av oss som skal ganske langt «inn» på tribunen.

dudo

Ble ikke dette ordnet opp i foran forrige kamp? Uansett har dere det nok bedre enn oss på Hansa! ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Quote from: nummer9 on April 25, 2008, 12:29:49 PM
Håper denne byggingen fører til enda en inngang/utgang (ikke nødutgang) til BT-tribunen. Sånn som det er nå er det utrolig tregt å komme både inn og ut på BT-tribunen. Spesiellt de av oss som skal ganske langt «inn» på tribunen.


Forhåpentligvis fører det til at det kun blir inngang for BT i den svingen og at nåværende inngang forbeholdes Allmenningen.

Xminator

I dagens BT kommer det ett intressant sportslig argument for kunstgress. Mjelde hevder at det er lettere å omstille seg til naturgress for ett kunstgresslag, enn det er for ett naturgresslag å omstille seg til kunstgress. Med minst 6 lag på kunstgress til neste år begynner dette å bli en betydelig faktor i poengkampen. Om det er slik de tenker på styrerommet i Brann så går det garantert mot kunstgress på Stadion. Kanskje noen også har tenkt tanken om hjemmefordel i CL/UEFA...

Dette er vel første året med ett tilstrekkelig antall kunstgresslag til å si noe om hvordan disse gjør det når de besøker andre kunstgresslag. Det var vel ikke noen klar tendens til hjemmefordel i forhold til lagene med gressbaner i fjor, og ett av dem rykket jo til ned. Kanskje er jordbanen vår en av grunnene til den sterke hjemmestatstikken?

Alt i alt synest jeg gnålet om kunstgressfobien til Brann er akkurat det - gnål. Vi driter oss jo like ofte ut på bortebaner med naturgress også. Samme med Helstads såkalte scoringsvegring på kunstgress. Han har spilt 6 kamper for oss på kunstgress og scoret 1 mål. Du kan garantert finne 6 andre utvalge kamper der han ikke har scoret mål. Det statistiske grunnlaget er for lite. Ett par hattrick og han har BEDRE scoringsrate enn på naturgress...

thesevs

Quote from: Xminator on April 25, 2008, 14:55:54 PM
Quote from: nummer9 on April 25, 2008, 12:29:49 PM
Håper denne byggingen fører til enda en inngang/utgang (ikke nødutgang) til BT-tribunen. Sånn som det er nå er det utrolig tregt å komme både inn og ut på BT-tribunen. Spesiellt de av oss som skal ganske langt «inn» på tribunen.


Forhåpentligvis fører det til at det kun blir inngang for BT i den svingen og at nåværende inngang forbeholdes Allmenningen.


Hva tenker du her? At BT-tribunen fortsatt kun skal ha én inngang? Og at inngang 7 skal kun benyttes til pølsevip? Akkurat det er jo forferdelig! BT-tribunen må jo ha to innganger/utganger. Etter hver kamp så er det en kamp om å komme seg ut, men problemet har vært løst ved å kjempe seg bort til "hullet" under SPV-tribunen. Etter kampen mot LSK var det tydeligvis stopp - da var det kun VIPen som fikk lov å komme igjennom. Securitasvaktene hadde store problemer med å holde på folk, da flere med meg lot seg irritere over dette nye forbudet. Det endte med at flere brøt forbi rekken av vakter.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

nummer9

Helt tåpelig å forvente at BT-tribunen skal greie seg med en inngang etter at hjørnet mellom gamle og BT er bygget. Med disse ekstra setene vil det bli enda flere som skal inn, og dette vil da evt lage enda større problemer for både de som skal inn på BT-tribunen, og vil være enda mere i veien for andre som skal inn i innganger i de tribunene som ligger ved siden av.

Det er allerede en inngang/utgang der i dag, men dette er bare nødutgang som heller ikke benyttes som utgang når kampen er over (uforståelig nok). Regner med Brann ikke vil ut med mere penger på vakthold/kroppsvisitering enn de trenger. Meget mulig at dette kommer når det er enda flere folk som skal inn på BT (om plassene i svingen kommer denne veien).

Xminator

Hvorfor skal SPV klare seg med en inngang da? Og attpåtil en som er delt... Det er situasjonen i dag. Det er ett lite fåtall storvipper som har en egen tilgang, alle de andre må pent spasere opp den samme smale trappen som BT-tribunen. En inngang til BT og en til SPV er jo strengt tatt bare rett og rimelig.

Det er vel svingen mot Hansa som skal tettes først, forhåpentligvis kommer det en ny inngang til SPV også her, og da er situasjonen en helt annen. Da kan godt inngang 7 fortsatt benyttes.

Xminator

April 30, 2008, 07:04:21 AM #4029 Last Edit: April 30, 2008, 07:09:14 AM by Xminator
I dagens BT snakkes det enda mer kunstgress. Mjelde åpner igjen for at det er en sportslig fordel å være ett av lagene med kunstgress og Reistad snakker om bedre økonomi i kunstgress. RBH skal presentere rapport fra sportslig til styret i sommer. Det skinner igjennom at RBH er kunstgresstilhenger.

Nå vil jeg komme med ett kontraargument. Når nå flere lag legger kunstgress, så vil overgangen for naturgresslagene bli MINDRE enn den er i dag med bare ett fåtall lag på kunstgress. Det ekstreme tilfellet er 15 bortekamper (utvidet tippeliga!) på kunstgress og 15 hjemmekamper på naturgress. Det sier seg selv at Brann vil bli bedre til å spille på kunstgress når de må igjennom 15 kamper på underlaget istedenfor bare 3-4. Forskjellen til å spille alle 30 på kunstgress mot bare 15 er mye mindre sportslig.

Jeg tror det går mot kunstgress på Stadion fra 2009.

nummer9

Jeg begynner å helle mot kunstgress selv. Har hele tiden vært motstander, men når en ser de sportslige konsekvensene av dette er jeg usikker. Spesiellt når det visstnok er enklere å omstille seg for å spille på naturgress når en er vant til kuntsgress enn visa versa. Klart at det vil være kjiipt for endel Brannspillere, og muligens kan dette i værste fall resultere i at endel forsvinner. Likevel er det lite vits å tviholde på naturgress og dermed noen spillere som likevel ikke presterer i omtrent alle bortekampene (les: Helstad).

krøvel vellevold

Jeg syns det blir helt feil at noen klubber har kunstgress, mens andre ikke har det. Det blir nesten som om det på noen baner var større mål enn på andre baner. Man er jo blitt så nøye på at alle baner skal være nøyaktig 105 x 68 meter, og at tribunene skal være så og så mange meter fra banen, osv. Men noen regel for hvordan selve matten skal være, er visst ikke så interessant.
Legg ned hele klubben!

Brannfan23

Noen som vet kor tid utbyggingene av svingene begynner?

krøvel vellevold

Quote from: Brannfan23 on June 01, 2008, 20:55:59 PM
Noen som vet kor tid utbyggingene av svingene begynner?


Halv fem.

Nei de skal vel begynne etter sesongslutt. For øvrig blir det jo ikke noen riving av gamle sitte etter sesongslutt, for vi har jo så sinnssykt store muligheter for å spille CL-gruppespill denne vinteren.
Legg ned hele klubben!

Myterious dr X

Quote from: krøvel vellevold on June 01, 2008, 20:57:58 PM
Quote from: Brannfan23 on June 01, 2008, 20:55:59 PM
Noen som vet kor tid utbyggingene av svingene begynner?


Halv fem.

Nei de skal vel begynne etter sesongslutt. For øvrig blir det jo ikke noen riving av gamle sitte etter sesongslutt, for vi har jo så sinnssykt store muligheter for å spille CL-gruppespill denne vinteren.


Jeg trodde også dette, til halloen dukket opp med ny info. Ifølge han skal byggingen av svingen mellom BT og gamle sitte starte allerede i sommerpausen. Både kilder og utdypende forklaring mangler, så jeg venter i spenning og ser hvor godt hold dette ryktet har.
En eventuell utbygging vil øke kapasiteten med ca. 1000 plasser resten av sesongen.
Dr X

krøvel vellevold

Quote from: Myterious dr X on June 01, 2008, 21:06:50 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 01, 2008, 20:57:58 PM
Quote from: Brannfan23 on June 01, 2008, 20:55:59 PM
Noen som vet kor tid utbyggingene av svingene begynner?


Halv fem.

Nei de skal vel begynne etter sesongslutt. For øvrig blir det jo ikke noen riving av gamle sitte etter sesongslutt, for vi har jo så sinnssykt store muligheter for å spille CL-gruppespill denne vinteren.


Jeg trodde også dette, til halloen dukket opp med ny info. Ifølge han skal byggingen av svingen mellom BT og gamle sitte starte allerede i sommerpausen. Både kilder og utdypende forklaring mangler, så jeg venter i spenning og ser hvor godt hold dette ryktet har.
En eventuell utbygging vil øke kapasiteten med ca. 1000 plasser resten av sesongen.


Resten av sesongen? Det er ikke gjort på noen uker å bygge disse hjørnene.
Legg ned hele klubben!

Myterious dr X

Quote from: krøvel vellevold on June 01, 2008, 22:09:06 PM
Quote from: Myterious dr X on June 01, 2008, 21:06:50 PM
Quote from: krøvel vellevold on June 01, 2008, 20:57:58 PM
Quote from: Brannfan23 on June 01, 2008, 20:55:59 PM
Noen som vet kor tid utbyggingene av svingene begynner?


Halv fem.

Nei de skal vel begynne etter sesongslutt. For øvrig blir det jo ikke noen riving av gamle sitte etter sesongslutt, for vi har jo så sinnssykt store muligheter for å spille CL-gruppespill denne vinteren.


Jeg trodde også dette, til halloen dukket opp med ny info. Ifølge han skal byggingen av svingen mellom BT og gamle sitte starte allerede i sommerpausen. Både kilder og utdypende forklaring mangler, så jeg venter i spenning og ser hvor godt hold dette ryktet har.
En eventuell utbygging vil øke kapasiteten med ca. 1000 plasser resten av sesongen.


Resten av sesongen? Det er ikke gjort på noen uker å bygge disse hjørnene.

Nei, det derfor jeg tviler ganske sterkt på ryktet. Se: Svar #4018
Det er påstått at svingen skal ferdigstilles tidlig i høst.
Dr X

1908

Skal Brann spille CL og mye annent dritt som de drømmer om, så bør de vell starte med svingene i sommer, er jo ikke gjort på noen uker som det ble sagt.. Gjøre det no når det er sommer og lite nedbør enn høst/vinter med kulde og snø.

Yngve

Forøvrig til dei som er så gira på eit eventuelt stadion sentralt plassert i byn. Når ein opplever kaoset som er i byn etter Kiss-konserten, med sine rundt 17 000 mennesker, så bør ein sjå at dette ikkje er eit dugande argument lenger. Det er no mi audmjuka meining.

halloen

Info om bygging av hjørner kommer fra Brann ifm kjøp av sponsorplasser.

Myterious dr X

I så fall er vel dette lovende. Spørsmålet er bare om kommunen fikk ferdigbehandlet reguleringsøknaden. Da burde de derimot bygget i disse tider.
Noen som vet om det er aktivitet på stadion?
Dr X

thesevs

Quote from: Yngve on June 01, 2008, 23:51:12 PM
Forøvrig til dei som er så gira på eit eventuelt stadion sentralt plassert i byn. Når ein opplever kaoset som er i byn etter Kiss-konserten, med sine rundt 17 000 mennesker, så bør ein sjå at dette ikkje er eit dugande argument lenger. Det er no mi audmjuka meining.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Nightfox

Uansett hvor man legger et fotballstadion vil det jo bli kø og masse folk i gatene. Uten et godt utbygget kollektivtilbud som f.eks i Oslo, der man har både trikk, tbane og buss vil det dannes stor kø. Det er tross alt 17-18 000 som hver 14. dag skal inn og ut av et bygg på samme tidspunkt. Nå var ikke jeg på Kiss-konserten, da. Det eneste jeg kan tenke meg er stort nok midt i sentrum vil være i store eller lille lunggårdsvann.

kabelmann

Jeg mener å huske at Brann gikk i mot en byarena andre steder grunnet at de ikke ville bli leietakere, men heller eie sin egen arena. Mange inntekter ville gått bort om man kun ble en leietaker.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Fabregas

Kan Branns avventende holdning til å rive gamle sitte og bygge nytt, rett og slett ha noen sammenheng med at NFF med flere snart kanskje skal søke EM? Hvis dette er mulig finner jeg gjerne tidspunkter for søknader skal være inne etc

Angående stor stadion midt i byen: Dette blir nå selvfølgelig vanskelig iom at blant annet tomten ved  store lungårdsvann er tatt.(Tenker da på der brann-stasjonen er kommet). Som en annen sier syntes jeg og at et svært stadion i en av bydelene nok blir litt feil. Likevel må vi være åpen for at det på lengre sikt kanskje er den beste løsningen. Brann vil miste deler av sjelen, men vil samtidig kunne tjene masse mer penger og nye trofaste supportere. Her synes jeg byrådet skal ha skryt, også får hva de har gjort, men jeg tror de er medhjelpelige om den rette tomten skulle komme opp. De viste i gullsesongen stor vilje til å få til tiltak som gjorde at mange fikk gledet seg i fellesskap om Branns bragder, uten nødvendigvis å være preget av rusmidler kommunen i utgangspunktet ønsker å dysse ned omfanget av. FLOTT FRIELE!

De neste linjene handler om en vill ide som nok aldri vil forekomme: Tenk et Stadion midt oppå Fløyen! Eller en svær grotte inni vårt kanskje mest kjente fjell. Det ville skapt sterke reaksjoner i alle sammfunnslag. Naturvernere ville vært i fistel. Klarer vi å lage et transportnett som kan tåle 30-40k en 20-30 dager i året er vi der! Tenk så sinnsykt spesielt det ville vært! Jeg får frysninger når jeg tenker på hvor bra det kunn blitt. Tar forbehold om at andre fjell hadde vært vel så realistisk/praktisk. At folk fra alle de største bydelene(Og også sterkest voksende bydelene) har lett tilgang et helt sentralt. Løv-Ham og Viking kjøpes opp av bergensere Brann selvfølgelig ikke har snakket med. Brann blir vestlandets lag slik Barca er Catalonias lag. Det hadde vært noe det!

Klaus_Brann

Det jeg umiddelbart tenker er å bygge en øy midt i Store Lungegårdsvann, med sånn fancy gangveier ut dit. Det hadde blitt frekt. Så kunne man hatt et svært treningsanlegg under vann, med glass rundt, slik at man kunne se delfiner, krokodiller og sånt utafor når man trente.

Hvis dette ikke hadde blitt mulig tenker jeg Lille Lungegårdsvann, vi får vel akkurat trykt ned en stadion der hvis vi pumper opp alt vannet? Føler dette hadde blitt knæll.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nightfox

Pr. dags dato er ikke Lille Lungeren noe å skryte av akkuratt... hvis de ikke får fikset opp i det bør det være en kandidat. Tenker da på all forurensingen som er der. Joda, det vil nok være god plass der, og selvfølgelig perfekt beliggenhet mtp. kort vei til både torgalmenningen hvor det går busser til fyllingsdalen og laksevåg inkl. sotra og den retningen der, torget for busser retning åsane og flaktveit og utover mot frekhaug, og buss-stasjonen hvor vi kan ha en del parkerende og busser utover retning nesttun.

Men tror vi bør roe oss litt nå. Delfiner? treningsanlegg under vann? Tydelig at du har fått deg en god natts søvn i alle fall. Med store lungeren så tenker ikke jeg nødvendigvis på tomten til brannstasjonen, men det skal vel litt til for å få vekk alle yatchene og seilbåtene fra havnen der. Jeg tenker på å ha stadion på en øy ja, men det vil bli så vanvittig dyrt. Jeg håper vi har noe slikt innen 2030.

Klaus_Brann

June 09, 2008, 14:16:44 PM #4047 Last Edit: June 09, 2008, 14:18:19 PM by Klaus_Brann
Med treningsanlegg under vann...Altså et basseng UTEN vann, med fotballbane i. Glassvegger rundt banen (litt tykkere enn vanlig seff) slik at man kan se alle de tropiske fiskene i Store L.

Det hadde blitt en attraksjon.

Når jeg tenker meg om, kunne vi bygget hele stadion under vann.

DET hadde blitt en attraksjon, og Brann hadde fått en syk tilstrømming av turister som kom for å dra på kamp under vann, vi hadde blitt steinrike, og vært i CL finalen annet hvert år.

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henki

Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up