• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Atlet Orvanger

Dere som mener Stadion blir for liten:

Kan dere svare på et par spørsmål:

- Brann klarte AKKURAT å skrape sammen nok penger til å bygge ut BT-svingen, hvordan skulle Brann hatt økonomisk ryggrad til å bygge 5000-10000 seter til? (Noe som rent byggeteknisk er forholdsmessig mye dyrere enn de første 20000 setene).

- Reguleringsplanen hindrer Brann i å bygge mye høyere enn de gjør no. Hva har dere tenkt på her?

Med et tribune i vest som for ikke mange år siden holdt på knekke klubben økonomisk, tenker dere ikke på klubbens framtid?

Dere vil nok påstå at dette lett kan tjenes inn igjen med den ENORME publikumstilstrømingen som kommer til å bli de nesete årene, men hva hjelper det da?

krøvel vellevold

Quote from: "Atlet Orvanger"Dere som mener Stadion blir for liten:

Kan dere svare på et par spørsmål:

- Brann klarte AKKURAT å skrape sammen nok penger til å bygge ut BT-svingen, hvordan skulle Brann hatt økonomisk ryggrad til å bygge 5000-10000 seter til? (Noe som rent byggeteknisk er forholdsmessig mye dyrere enn de første 20000 setene).

- Reguleringsplanen hindrer Brann i å bygge mye høyere enn de gjør no. Hva har dere tenkt på her?

Med et tribune i vest som for ikke mange år siden holdt på knekke klubben økonomisk, tenker dere ikke på klubbens framtid?

Dere vil nok påstå at dette lett kan tjenes inn igjen med den ENORME publikumstilstrømingen som kommer til å bli de nesete årene, men hva hjelper det da?


Helt riktig! Det er dårlig økonomi å bygge 5000 ekstra plasser som bare fylles noen få ganger i året. Og dette er 5000 dyre plasser å bygge, all den tid de nødvendigvis må bygges bak og høyere enn de nå planlagte tribunene. (De 5000 ekstra plassene kan jo ikke henge i løse luften). For hver ekstra rad man bygger, må man bygge 40-50 cm. høyere. (F.eks. rad 30 trenger i prinsippet dobbelt så mye byggemateriale under seg som rad 15).
Legg ned hele klubben!

Botch

Tror Brann gjør lurt i å bygge rundt 20.500 som vel er planlagt.

Dersom det skal vise seg at dette blir alt for lite, vil klubben uansett få nok økning i inntekter til å utvide.

Publikumstallene kan fort falle dersom de sportslige situasjonene skulle gå nedover og skandalenes tid komme tilbake. Er faktisk ikke så mange år siden vi hadde snitt på 8-9000.

Med 20.500 er vi over den magiske 20.000 grensen, som for min egen del alltid har vært skillet mellom små og store klubber.

Haugen2


Oppreist

Quote from: "Haugen2"Reviderte planer for Lerkendal: http://www.rbkweb.no/vis/4744


Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor vi skal ha mindre publikumspotensiale enn RBK. Nye Brann Stadion blir for lite!!

Argumentet om at vi ikke klarer Ã¥ fylle opp dagens stadion kjøper jeg ikke.  Punkt 1: Det er mange som ikke gidder Ã¥ gÃ¥ nÃ¥r sitteplassene er utsolgte, punkt 2: Det er mange som ikke prøver Ã¥ fÃ¥ billetter nÃ¥r de tror det er utsolgt eller nesten utsolgt.  

BÃ¥de RBK og Viking viser jo dessuten at fasilitetenes betydning for publikumsoppmøtet er uvurderlig.  

Brann Stadion burde hatt en kapasitet på 25-30'!
Stein på stein blir Steinar.

naitsirk

trur du virkelig at folk strømmer til stadion dersom kapasiteten er stor?og at fleire kjøper billetter sidan stadion tar 25-30 000, sidan dei ikkje trur det er utsolgt.

det blir jo nesten det samme som om du ikkje gidder å gå på ein populær film, fordi du trur det er utsolgt.
nei då vil eg heller ha 15 000 som virkelig ønsker å gå på kamp.

og grunnen til at rbk har høgare snitt enn oss har ingenting med fasilitetane på stadion å gjera. rbk har dominert norsk fotball og spelt cl i 14 år.
fint om krøvel kan sjekka ut tilskuertallet på slutten av 80-tallet.

krøvel vellevold

Quote from: "Oppreist"
Quote from: "Haugen2"Reviderte planer for Lerkendal: http://www.rbkweb.no/vis/4744


Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor vi skal ha mindre publikumspotensiale enn RBK. Nye Brann Stadion blir for lite!!

Argumentet om at vi ikke klarer Ã¥ fylle opp dagens stadion kjøper jeg ikke.  Punkt 1: Det er mange som ikke gidder Ã¥ gÃ¥ nÃ¥r sitteplassene er utsolgte, punkt 2: Det er mange som ikke prøver Ã¥ fÃ¥ billetter nÃ¥r de tror det er utsolgt eller nesten utsolgt.  

BÃ¥de RBK og Viking viser jo dessuten at fasilitetenes betydning for publikumsoppmøtet er uvurderlig.  

Brann Stadion burde hatt en kapasitet på 25-30'!


Sitteplassene er sjelden utsolgt når jeg sjekker status for siste gang ca 2 timer før kamp. Det er som regel også mulig å få flere sitteplasser ved siden av hverandre på kampdagen. Eneste unntak etter 16/5 er MFK-kampen. Men da er vi altså serieleder, og det er 14800 sitteplasser. I fremtiden får vi 20000 sitteplasser, så da blir det 5200 flere å velge mellom enn nå.

Hvis folk ikke gidder å sjekke om de kan få billett, fordi de tipper at det er utsolgt eller nesten utsolgt, så kan de pinadø bare holde seg hjemme.Da er de faen ikke mye interessert.

Sammenligningen med RBK og Vikings utvikling i publikumstall pga nybygde tribuner, holder ikke. Disse hadde tidligere mye dårligere stadioner enn det vi har hatt de siste 8 årene.

Det er ikke interessant å bygge Stadion etter hvor mange ROSENBORG trekker. Det som er interessant, er å bygge Stadion etter hvor mange BRANN trekker!
Legg ned hele klubben!

Oppreist

Quote from: "krøvel vellevold"
Det er ikke interessant å bygge Stadion etter hvor mange ROSENBORG trekker. Det som er interessant, er å bygge Stadion etter hvor mange BRANN trekker!


Poenget er at bÃ¥de RBK og Viking trekker mer nÃ¥ enn før.  For RBK kan det i tillegg til ny stadion tilskrives gode resultater over tid.  Fotballmenigheten har altsÃ¥ blitt større i barteland.  For Vikings del kan man ikke skylde pÃ¥ de sportslige prestasjonene.  

Og Stadion bør dimensjoneres ut fra hvor mye man mener Brann skal trekke - ikke hvor mye vi trekker i dag.  Enhver bedrift med respekt for seg selv har en mÃ¥lsetning om vekst - det bør Brann ogsÃ¥ ha. Jeg mener ogsÃ¥ at en slik mÃ¥lsetning er realistisk.
Stein på stein blir Steinar.

naitsirk

denne diskusjonen er i utgangspunkt døfødt.
brann får ikkje lov til å bygge stadion høgare, og då står me igjen med hansa svingane. etter det eg forstår er det ikkje mogleg å bygge tribuner her.
trur og at det vil bli forferdelig dyrt å flytte innganger,boder etc dersom brann ønsker å utvide i framtida.

monzilla

Det er ikke en utopi å flytte stadion. Storbergen eier anlegget, så dersom man om 10 år finner ut at vi må ha bedre plass vil de sikkert rive anlegget og bygge boliger der eller noe i den duren.

Men diskusjonen om stadion er stor nok kan vi ta den sesongen det er utsolgt i 80% av kampene :)

krøvel vellevold

Quote from: "Oppreist"[  .  For Vikings del kan man ikke skylde pÃ¥ de sportslige prestasjonene.  

Og Stadion bør dimensjoneres ut fra hvor mye man mener Brann skal trekke - ikke hvor mye vi trekker i dag.  Enhver bedrift med respekt for seg selv har en mÃ¥lsetning om vekst - det bør Brann ogsÃ¥ ha. Jeg mener ogsÃ¥ at en slik mÃ¥lsetning er realistisk.


Viking utvidet fra 15300 til 16000 i år. De har ikke hatt behov for denne økningen en eneste gang i år. Og man kan omtrent telle på én hånd hvor mange ganger Viking Stadion har vært fullsatt i de nesten tre sesongene de har spilt der. At de fikk en økning fra Stavanger Stadion, er vel ikke så rart. Der var det 5555 sitteplasser, resten var ståplasser på nesten flate tribuner uten tak og bak løpebaner.

Brann trekker i dag 16000 i snitt i toppen. Om de får 18-20000 i snitt i toppen på ferdigutbygde Stadion, så må vel det kunne kalles en økning?
Legg ned hele klubben!

tormi

Er imponert av at du gidder å være med på denne diskusjonen lenger krøvel.

Eller det er vel ikke en diskusjon, bare oppgulp som dukker opp innimellom.

Folk må da forstå at med det oppmøtet som har vært i Bergen så er det ingen grunn for 25.000 plasser.

Og uansett om det var behov for det så får ikke brann bygge større uansett.

Den tribunen brann bygger vil holdet i overkant av 20.000 tilskuere. Skulle det blir behov for ytterligere kan Brann utvide svingene med ca 1500 tilsammen.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Superjack

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article731679.ece

Bare for å vise hva Brann kan få i inntekter om de når ett snitt på 18000 og fyller opp ViP plasser og restauranten.

13 mill i året for ViP båsene
20 mill fra restauranten
26 mill fra sesongkort  publikummere (10000 stk a 2600 kr)
11 mill fra 6500 vanlige publikummere f.eks på BT (130 kr i snitt pr billett)
70 millioner i publikumsinntekter på tippeligaen pr år.

I tillegg gir salget av VIP Hvermanssen en engangssum på ca 30 mill nå.

Ser greit ut dette?
Brannsupporter.

abe78

Brann har blitt en mye proffere klubb de siste årene. Både på godt og vondt. Mest det første. Tror vi sikter mot å bli Norges suverent største fotballklubb sammen med Rosenborg de neste årene. Det er få som følger når det kommer til stadionanlegg og interesse fra fans og sponsorer.
.og husk!

Nixon

Det ser jo veldig bra ut med alle disse pengene.
Føler meg nesten litt som en snylter som ikke i det minste kjøper meg en pølse når jeg er på Stadion. Som oftest har jeg ikke engang med meg penger...
Rød makt på Hansa

bulldog

da gjenstår det bare å bli proff på merchandise. burde være mulig å selge memelli drakter i albania f.eks.
bulldog

ostraume

I Albania? Hehe. Den jevne albaner går nok mann av huset om han hører det kan investeres i "Norwegian Tippeliga SK Brann Bergen Memelli jersey" ;)

Brannbutikken i galleriet er nok et hetere tips.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

bulldog

hva med å lage noen gensere med ørn 1,2,3 som de kan kjøpe på island? og i skottland er jo jersey finstas! blir nok verre i kamerun...
bulldog

Salmon

Quote from: "Superjack"http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article731679.ece

Bare for å vise hva Brann kan få i inntekter om de når ett snitt på 18000 og fyller opp ViP plasser og restauranten.

13 mill i året for ViP båsene
20 mill fra restauranten
26 mill fra sesongkort  publikummere (10000 stk a 2600 kr)
11 mill fra 6500 vanlige publikummere f.eks på BT (130 kr i snitt pr billett)
70 millioner i publikumsinntekter på tippeligaen pr år.

I tillegg gir salget av VIP Hvermanssen en engangssum på ca 30 mill nå.

Ser greit ut dette?


Hmm...tallet 13 millioner for VIP-boksene hørtes rart ut. RBK tjener nærmere 20 millioner pr. Ã¥r pÃ¥ sine VIP-bokser. Eller er ikke akkurat noen av ideene fantastiske, kanskje minus VIP Hvermannsen. Dog er, er i mine øyne, VIP Hvermannsen ren svindel. Du betaler altsÃ¥ 15.000 for Ã¥ ha navnet ditt pÃ¥ et sete. Sesongkortet er som kjent ikke inkl. i prisen. Ettersom du fÃ¥r stadions beste plasser vil jo du ha en utgift pÃ¥ ca 4000 (?) pr. Ã¥r i tillegg til disse 15.000 kronene du skal nedbetale.  Denne restaurant ideen høres ut som det samme som Ullevaal har pÃ¥ Postbanken-tribunen, mens pÃ¥ Lerkendal finner du noe lignende pÃ¥ tribune vest.

Men jeg har jo en viss forståelse for at Jæger er begeistret. Han har sikkert jobbet veldig "målbevist", og Brann har "øktet" i verdi...(Regner med at du PAF i alle fall skjønte den...:)

UnnamedFeeling

Quote from: "Salmon"Du betaler altså 15.000 for å ha navnet ditt på et sete. Sesongkortet er som kjent ikke inkl. i prisen. Ettersom du får stadions beste plasser vil jo du ha en utgift på ca 4000 (?) pr. år i tillegg til disse 15.000 kronene du skal nedbetale

Prisen på VIP-plassene er 18000 for 15 år.
quot;Det er godt med alt som er gjort", sa mannen. Han tørket seg i ræven før han dreit.

Xminator

Litt om nyetribunen:

Du har 5 og 15-års setene (Brann Allmenning), i tillegg har du noen businessgreier som har rundt 1000 seter totalt (tror dette er restaurant med sete inkludert, oppunder 20000 pr sete pr år), og på toppen av det hele kommer VIP-losjene med 12-16 plasser i hver.

Atlet Orvanger

Mange er jo livredd for at det skal bli fullt på Stadion! Det fleste klubbene i Premier League fyller sine stadioner til de aller fleste kamper. Er de som styrer disse klubbene, på linje med de som styrer i Brann, helt bak mål hva økonomisk styring angår? Eller har de forstått noe om mange andre her ikke har forstått?

Og ja, veldig mange av klubbene i PL bygger ut sine stadioner, men dette er etter mange år med stor pågang fra publikum. Om Brann skulle komme i en lignende situasjon om noen år tror jeg nok ledelsen i Brann klarer å finne ut om det er økonomisk lønnsomt eller ikke å bygge videre. Enten vi liker det eller ikke; å drive fotballklubb i dag er business. Penger er (desverre) en nøkkelfaktor for at supportere og klubben skal nå vårt felles mål: sportslig skuksess.

Etter å ha gjennomført en revolusjon i klubben de siste årene burde vi kanskje ha LITT tillit til at ledelsen gjennomfører dette prosjektet på best mulig måte for klubben. Selv om vi historisk sett ikke har grunn til dette...

Brann_copper

Dere har glemt en viktig ting folkens. Og det er den psykologiske faktoren ved å bygge en stadion med kapasitet på rundt 22.000. Dette er en stadion Brann kan fylle i samtlige hjemmekamper dersom klubben gjør det godt, og det vil få folk til å gå mann av huse for å SIKRE seg biletter. Hadde vi hatt plass til 30.000 ville folk hatt et langt mer avslappet forhold til akkurat dette.

Jeg gleder meg til hjemmekamper med 22.000 på tribunene og høy temperatur også i køene utenfor Stadion. Svingene mpt Hansa kommer forresten helt sikker til å bli bygget inn i anlegget på en eller annen måte. Noe annet ville vært dumt. Slik de står nå er de waste of space.
We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

Nixon

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=129985

Byrådet i Oslo kan komme til å gi VIF tomt på Valle til én krone.
Ikke dårlig med tanke på at våre lokalpolitikere ikke akkurat fikk fortgang i planene om nytt Stadion her i Bergen.

Men som alltid når ting er for godt til å være sant; det kan jo virke som at en hake er at de må bygge til 31.000 tilskuere slik at det tilfredstiller EM-kravet. En våt drøm for Pudde og gjengen. Men for alle andre realister fortoner det vel seg som galskap.
Rød makt på Hansa

Pondan

hehe ja, håper de bygger en på 31000.. så fyller de 1/3 på vanlige kamper.. blir bra..

Marek

Nå vil nok snittet til VIF gå litt opp om de bygger på Valle, men 31.000 er jo rett og slett galskap.
ons Ivar skal hem...

Pondan

Hvorfor tror du snittet vil gå noe særlig opp? De har jo Norges største stadion i dag osv.. Greit med egen og ny stadion, men tilskurene til vif er jo noe for seg selv..

Marek

For da får de en tilhørighet som de mangler i dag. Valle ligger dessuten mye bedre til i forhold til hvor størstedelen av fansen bor. Dessuten vil en ny stadion nok gi ett oppsving i tilskuere, se bare hva Viking har fått til.
ons Ivar skal hem...

Pondan

Forskjell på hva Viking hadde og hva vif har no ;)

Marek

Quote from: "Pondan"Forskjell på hva Viking hadde og hva vif har no ;)


Jada, men tror at vif har ett større potensiale enn Viging.
Unner i grunn ikke VIF egen stadion, synes det er greit at de må leie hos NFF og Lyn.
ons Ivar skal hem...

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "Pondan"Forskjell på hva Viking hadde og hva vif har no ;)


Jada, men tror at vif har ett større potensiale enn Viging.
Unner i grunn ikke VIF egen stadion, synes det er greit at de må leie hos NFF og Lyn.


Så sant så sant Marek. Disse Oslo-klubbene er jo bare en haug med døgnfluer. VIF kommer aldri til å fylle et Stadion på 31000. Men la de bygge.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

arntf

quot;Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

Henki

Hehe, synes det er artig det der med Engen og arenaer og slikt. Nå må de spille på hjemmebanen til byrivalen sin (og i tillegg også leie av NFF). Før spillte de på en bane som er mer kjent for skøyter og der de best kjente idrettprestasjonene er utført av en trønder som heter Hjallis. Herlig altså.
Ballen skal fremover!

atlascopo

hva med dere snart gir faen i å diskutere hvor stor stadion skulle vært etter deres smak. hvor stor den blir er bestemt for lenge siden. og det må vi forholde oss til. Diskuter nå heller detaljer og finesser med de nye tribunene osv. Denne tråden var bra. nå er den ødelagt av, "jeg synest den skulle vært 30 000" trash.

Jeg personlig synest det går litt tregt på fasade siden. Men mulig de ikke prioitere dette før seinere. Men hadde jo trudd det var en fordel å få tette vegger å slikt, før høsten og regnværet slo til for fult.

atlascopo

ett nytt bildet i dag. Ser ut som de er startet innvendig i svingen nå.

Alexåsane

Finnes det en komplett tegning av Brann stadion slik den nå kommer til å se ut?
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Mr_Soma

Quote from: "Alexåsane"Finnes det en komplett tegning av Brann stadion slik den nå kommer til å se ut?


http://static.flickr.com/97/236047980_fc62e9ff0c_o.jpg

Alexåsane

Hele stadion? som f.eks hvordan de skal løse overgangen til Hansa osv.
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Pondan

Finnes vell ikke noen sånne tegninger ute..

Kirk

På de siste bildene kan en se hvor mye lenger "bak" den nye tribunen går enn Hansa-tribunen:

http://www.brann.no/index.php?mapping=153

viks

Virker litt "rar" den overgangen til Hansa, eller er det bare meg?
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

mr-bolstad

Quote from: "viks"Virker litt "rar" den overgangen til Hansa, eller er det bare meg?

vi er ihvertfall to! går vel bare et par år så pusser de opp hansa...håper jeg!
get land, Eget Landslag.
Brann!!

BL

Quote from: "mr-bolstad"
Quote from: "viks"Virker litt "rar" den overgangen til Hansa, eller er det bare meg?

vi er ihvertfall to! går vel bare et par år så pusser de opp hansa...håper jeg!


Hansa må stå som den er idag spør du meg.
Hansa-
Felt Z

chris_henrik

Som det er nevnt i denne tråden noen ganger. De nye tribunene vil utgjøre en hestesko med Hansa i den ene enden. Selve gressmatten og banen flyttes noen meter ned mot umbro og kommer derfor ikke til å treffe Hansa 100%.

Men over til noe annet som også har blitt diskutert, Brann har kjøpt inn noen hundre meter med reklameskilte av den typen som har blitt brukt på Ullevaal under de to siste landskampene. Disse skal etter planen være i bruk fra og med neste sesong. I følge "Kampanje" har Hafslund bedt om å ikke bli profilert på denne type skilt, da de oppfattes som forstyrrende.

-Hafslund-nei til NFF-reklame
http://www.kampanje.com/reklame/article48865.ece
<BRANN> ..... DKFM

Salmon

Godt å høre dette fra Hafslund. Sjefsklovnen i Brann, Kristian Jæger, sa forøvrig dette til brann.no 31.05.06: -Elektroniske reklameskilt vil øke attraktiviteten for nasjonale aktører

Prudi

Denne typen reklameskilt er veldig bra om de brukes rett slik som i England. Lar man IT-nerdene få for mye spillerom i utformingen av reklamene blir det bare forstyrrende.

abe78

Quote from: "Prudi"Denne typen reklameskilt er veldig bra om de brukes rett slik som i England. Lar man IT-nerdene få for mye spillerom i utformingen av reklamene blir det bare forstyrrende.


Som it-nerd kan jeg bekrefte dette!
.og husk!

Snublefot

Jeg har sett disse reklameskiltene i flere kamper fra Italia og England..champions league etc..og de er ikke sÃ¥ ille som folk vil ha det til..  jeg har faktisk begynt Ã¥ legge mer merke til det etter at diskusjonen kom opp.. før det tenkte jeg ikke stort pÃ¥ det i det hele tatt..


nå skal det sies at på ullevåll tok det HELT av i de 2 kampene vi har sett.. men håper dette blir bedre på staddaen.. og jeg mener det er et riktig steg av Brann å hente inn slike reklameplakater.

At hafslund mener det er forstyrrende er nok greit, og positivt for mostanderne av slike reklameplakater. jeg personlig tror markedsføreren i Hafslund er pÃ¥ ville veier..  desverre.. jeg tror det til syvende og sist, om det blir brukt riktig, er bedre og mer tidsriktig reklame en hva plakat-reklame gir.

grei


Petter Puddefjord

Har noen sett ilegget i dagens Bergens Tidende?

Dette ilegget viser nye Brann stadion (bildemanipuleringer) sett fra de nye VIP-rommene. Brann stadion virker på disse bildene MYE større enn den kommer til å bli, med tribuner på to etasjer osv.. Kristian Jæger og co. lever i en drømmeverden, der realitetene dessverre ikke blir så råflotte som bildene viser. Stadion blir, som kjent, MYE mindre enn det disse bildene viser. Dessverre.

Go Up