• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Optimist

Hadde vi hatt 15.000+ i snitt over flere år hadde jeg også vært enig i at en kapasitet på 20.000 ville vært fint. Men tviler nok på at det blir slik.
Kokende idiot

David

Hjørnet bør selvsagt bli tribune, men hvis det av en eller annen grunn igjen skulle bli stor etterspørsel over tid, ville jeg også vurdert å konvertere et par tusen seter om til ståplasser, i den grad innganger og rømningsveier er dimensjonert for noe sånt. Mer intimt og potensial for bedre stemning.

Optimist

Quote from: David on March 19, 2023, 17:25:32 PMHjørnet bør selvsagt bli tribune, men hvis det av en eller annen grunn igjen skulle bli stor etterspørsel over tid, ville jeg også vurdert å konvertere et par tusen seter om til ståplasser, i den grad innganger og rømningsveier er dimensjonert for noe sånt. Mer intimt og potensial for bedre stemning.

Enig. Heller utvide store stå om etterspørselen blir stor ja.
Kokende idiot

SKBCPH

Quote from: Optimist on March 19, 2023, 08:45:52 AMDen hadde jeg vært med på. 300-400 nye seter i svingen, hvis det kunne blitt løst på en fin måte. Samtidig har jeg virkelig blitt glad i det trappehuset, elsker stilen.

Ja, å gå opp til tribunen i det trappehuset gir meg alltid en god vibe, føler jeg er på vei opp på et svært stadion i Tyskland eller noe.
- Vi har den treneren vi har.

SKBCPH

Om vi begynner å snitte på 15k + over flere sesonger så vil vel diskusjonene om et nytt stadion komme på et tidspunkt, for det er ikke mange muligheter til å utvide noe særlig mer nå, når det er eksterne som eier bygningsmassen bak to av fire tribuner.
- Vi har den treneren vi har.

David

Quote from: SKBCPH on March 20, 2023, 09:50:18 AMOm vi begynner å snitte på 15k + over flere sesonger så vil vel diskusjonene om et nytt stadion komme på et tidspunkt, for det er ikke mange muligheter til å utvide noe særlig mer nå, når det er eksterne som eier bygningsmassen bak to av fire tribuner.


Klarer ikke helt å se hvor det eventuelt skulle vært, med mindre man flytter langt ut fra sentrum, noe som bør være uaktuelt. I gamle dager snakket man ofte om Nygårdstangen eller Mindemyren, men disse områdene er nå regulert for andre ting og i ferd med å bygges ut.

SKBCPH

Quote from: David on March 20, 2023, 13:30:17 PM
Quote from: SKBCPH on March 20, 2023, 09:50:18 AMOm vi begynner å snitte på 15k + over flere sesonger så vil vel diskusjonene om et nytt stadion komme på et tidspunkt, for det er ikke mange muligheter til å utvide noe særlig mer nå, når det er eksterne som eier bygningsmassen bak to av fire tribuner.


Klarer ikke helt å se hvor det eventuelt skulle vært, med mindre man flytter langt ut fra sentrum, noe som bør være uaktuelt. I gamle dager snakket man ofte om Nygårdstangen eller Mindemyren, men disse områdene er nå regulert for andre ting og i ferd med å bygges ut.

Ta en Tottenham, selge dagens tomt til bolig/næring og bruke pengene til å bygge like ved siden av på Nymark. Også ta en Vålerenga og få tomt for 1 krone av kommunen. Vil gi mindre treningsbaner, men kunne bygget nytt treningsanlegg utenfor byen. Men nå snakker jeg nok såpass langt inn i fremtiden at vi trolig diskuterer det temaet på forumet her med hjelp av chipper i hodene våre på det tidspunkt. :-)
- Vi har den treneren vi har.

SKBCPH

https://www.brann.no/nyheter/kaller-inn-til-medlemsmote-onsdag-12.april

Håper så mange som mulig møter opp og melder klart i fra at ikke bare er planene deres grisestøgge, men hele prosessen deres ved å komme så langt i planleggingsprosessen uten å involvere oss supportere er helt uakseptabel.
- Vi har den treneren vi har.

SKBCPH

Så klubben ser altså mer verdi i det makkverket av et kontorbygg i hjørnet enn seter.... Dette må vi sette en stopper for.

Snart skifter stadion navn til "Brann Hybel- og Næringspark".
- Vi har den treneren vi har.

fortune

Tribuner mot matten er et ufravikelig krav om man skal bygge noe i en av Frydenbø-svingene. Ellers bør man la være å bygge noe i det hele tatt.
First is first, second is nothing

Nixon

Jeg satt på kampen i den sure vinden på mandag og tenkte at uansett hva som kom i den svingen, så er det bedre enn det store hullet som er nå!

Og jeg er litt der nå også. Jeg ser pragmatisk på det og tenker at et produktivt kontorlokale og bedre fasiliteter for klubben kan være bedre enn 400-500 seter som både er dårligst på Stadion og som stort sett alltid vil stå mer eller mindre tomme.

Jeg tror dette blir litt som med hyblene. Mye støy, men ikke en kjeft har tenkt på de på flere år.
Rød makt på Hansa

krakra

Ut ifra tegningene ser det mye mer dominerende ut enn hyblene, men de første treningen av hyblene var vel også ganske stygge.

Det verste i denne saken er muligens at man brukte «utvikling av ny tribune» som argument for salget når det åpenbart aldri var intensjonen. I alle fall fra Union.

fortune

Quote from: Nixon on April 12, 2023, 20:29:21 PMJeg satt på kampen i den sure vinden på mandag og tenkte at uansett hva som kom i den svingen, så er det bedre enn det store hullet som er nå!

Og jeg er litt der nå også. Jeg ser pragmatisk på det og tenker at et produktivt kontorlokale og bedre fasiliteter for klubben kan være bedre enn 400-500 seter som både er dårligst på Stadion og som stort sett alltid vil stå mer eller mindre tomme.

Jeg tror dette blir litt som med hyblene. Mye støy, men ikke en kjeft har tenkt på de på flere år.

Det er veldig stor forskjell på en tribune med tildekkede vinduer øverst, kontra en svær klosse som stikker ut i et hjørne. På det tidspunktet går man i mine øyne fra å være et ordentlig fotballstadion til å bli en jalla-arena ala Mjøndalen og LSK.
First is first, second is nothing

opplett

Quote from: Nixon on April 12, 2023, 20:29:21 PMJeg tror dette blir litt som med hyblene. Mye støy, men ikke en kjeft har tenkt på de på flere år.

Jeg ergrer meg dessverre over hyblene hver gang jeg ser dem på stadion eller på TV. Øyesår.

Dessverre. Skulle ønsket at langsiden ble som BT-tribunen.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Optimist

Quote from: opplett on April 12, 2023, 20:56:04 PM
Quote from: Nixon on April 12, 2023, 20:29:21 PMJeg tror dette blir litt som med hyblene. Mye støy, men ikke en kjeft har tenkt på de på flere år.

Jeg ergrer meg dessverre over hyblene hver gang jeg ser dem på stadion eller på TV. Øyesår.

Dessverre. Skulle ønsket at langsiden ble som BT-tribunen.

Jeg er glad for at langsiden ikke er som bt-tribunen. Hadde sett enormt glissent ut 90% av kampene. Typisk norsk å bygge for store stadioner. For all del, om tribunen hadde blitt fylt opp hadde det vært noe annet. Men vi er jo realistiske.

Akkurat det greiene i hjørnet har jeg ingen sterke meninger om, til tross for at jeg er en stadion-nerd. Enig i Nixon mtp vind. Men det største argumenter for er vel kanskje akustikken? (Og nye fasiliteter, men jeg liker de fasilitetene som er nå). Det som taler imot er jo hvis det er en schtøgg blokk med masse vinduer.
Kokende idiot

Nixon

Som med hyblene vil det sikkert bli gjort «støydempende» tiltak på kampdagene. Det vil neppe bli sånn som på tegningene. De var flinke til å sukre pillen sist, og gjør det sikkert en gang til.
Rød makt på Hansa

Optimist

Quote from: Nixon on April 12, 2023, 21:12:10 PMSom med hyblene vil det sikkert bli gjort «støydempende» tiltak på kampdagene. Det vil neppe bli sånn som på tegningene. De var flinke til å sukre pillen sist, og gjør det sikkert en gang til.

Helt sikkert. Gi oss noen gode tegninger med hvordan det vil se ut på kampdag. Med mye Brann-effekter som pryder vil det muligens ikke se så gale ut - i tillegg til cash til klubben.
Kokende idiot

RepublikkenBergen

Er det slik som dette vi vil det skal se ut?


Churchill

Det må da i Herrens navn være mulig å BÅDE bygge næringsbygg og tribune. Jeg synes det er helt åpenbart at det skal være tribuner inn mot stadion. Selvsagt skal det det!
...we shall never surrender.

Superjack

Må ikke være tribuner, men jeg tror det er mulig å være kreativ og lage en mindre tribuneseksjon, kamuflere veggene og få en løsning alle kan leve med.

Personlig mener jeg hybelompromisset er et meget bra kompromiss.

Gratis tribune for Brann ( gikk vel faktisk i pluss) og en helt ok estetisl løsning.

Brannsupporter.

Gulløl

April 12, 2023, 23:14:06 PM #8870 Last Edit: April 12, 2023, 23:16:03 PM by Gulløl
Hansa hjørnet ?







Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

David

Jeg mistenker at nå som nabovarselet er sendt ut, så har toget egentlig gått og at kontorblokken bygges. Det aner meg at klubben ikke har vært like klare på betingelsene for salget som de sa de skulle være. Fint om noen som var på møtet vil utdype litt mer om hva som ble sagt der.

Hvis det likevel skulle komme tribune, men bare for deler av hjørnet, så kunne jeg tenke meg en ståtribune der. Som normalt ikke er åpen for salg, og derfor ikke bidrar til å gjøre det glissent andre steder, men som kan åpnes 16. mai og andre ganger når det trengs ekstra kapasitet, sånn som radene over hybeltribunen.

Kirk

I aller minste fall burde en få til noen balkonger à la La Bombonera.

SKBCPH

Jeg er i Parken opp til flere ganger i måneden, et av mine favorittstadioner. Skal nok venne meg til et kontor i hjørnet om det er det det ender med, jeg er mest forbanna over at både klubben og Union helt åpenbart har "lurt" oss når de argumenterte for salget/kjøpet.

Personlig synes jeg hybelveggen er enda styggere enn tegningene av Hansahjørnet, så det "Brann stadion skal se ut som et fotballstadion"-toget har vel egentlig allerede forlatt perrongen..
- Vi har den treneren vi har.

Petter Puddefjord

Det bør i aller høyeste grad bygges nytt, og bygges stort.

Boligblokken i sør har ødelagt stadion, det pisses altså når det er kaldt; altså at man får en kortsiktig økonomisk opptur, men ødelegger helheten -> et skikkelig fotballstadion. Brann og Bergen kommune bør bygge arena til 24-26000. Når Rosenborg i lille Trondheim har kapasitet på over 22000, MÅ Brann ha minst like mye. Byen vokser, fotballinteressen er stadig stor, og ingenting tyder på at interessen vil falle de kommende 10-20-30 år. Fotball er topp, det yngler godt blant unge. Her må det bygges nytt og stort nok.
Sann mine ord; dere vil se smekkfulle tribuner de kommende årene, og da er det håpløst med en makskapasitet på 17500.

Bygge ny Brann stadion sentralt i Bergen med kapasitet på MINIMUM 22500 tilskuere.
I enkeltkamper med lavere tilskuerantall henger man bannere ned og dekker en hel øvre langside (på kamerasiden), og intimiteten opprettholdes på kamper med kun 14-16000 tilskuere.

SKBCPH

Quote from: Petter Puddefjord on May 03, 2023, 13:46:17 PMDet bør i aller høyeste grad bygges nytt, og bygges stort.

Boligblokken i sør har ødelagt stadion, det pisses altså når det er kaldt; altså at man får en kortsiktig økonomisk opptur, men ødelegger helheten -> et skikkelig fotballstadion. Brann og Bergen kommune bør bygge arena til 24-26000. Når Rosenborg i lille Trondheim har kapasitet på over 22000, MÅ Brann ha minst like mye. Byen vokser, fotballinteressen er stadig stor, og ingenting tyder på at interessen vil falle de kommende 10-20-30 år. Fotball er topp, det yngler godt blant unge. Her må det bygges nytt og stort nok.
Sann mine ord; dere vil se smekkfulle tribuner de kommende årene, og da er det håpløst med en makskapasitet på 17500.

Bygge ny Brann stadion sentralt i Bergen med kapasitet på MINIMUM 22500 tilskuere.
I enkeltkamper med lavere tilskuerantall henger man bannere ned og dekker en hel øvre langside (på kamerasiden), og intimiteten opprettholdes på kamper med kun 14-16000 tilskuere.

Er helt med deg på denne, men når man ser hvor lang tid det tar å å få bygget en jævla byarena (har vel vært planlagt i ganske mange tiår nå), har jeg ingen tro på at Brann klarer å bygge noe sammen med kommunen de neste 50 årene.

Jeg tror det mest gjennomførbare nå er å rive taket og ytterveggene på Frydenbø og utvide i bygningsmassen ut mot Nymark. Da får Union Real Estate betydelig flere kvadratmetere med næringslokaler, pluss Brann kan få utvidet Frydenbø oppover og utover fra toppen av nåværende tribune. Men behøver vel dispensasjon fra kommunen for å øke høyden...
- Vi har den treneren vi har.

SKBCPH

Man kan også utvide kun tribunene oppover, så blir det seende ut a la Parken. Men det er vel bare mulig på kortsidene
- Vi har den treneren vi har.

Superjack

Nå har Brann vært utsolgt 1???gang siden 2008 utenom 16 mai kamper, før kampen mot Vif forrige lørdag.

Altså 1 kamp på 15 år.

La oss for all del utvide kapasiteten med 10.000 tilskuere.

Noen som har lyst å sette opp regnestykket for Kalvenes og styret i Brann at det er en fantastisk idé?

Brannsupporter.

SKBCPH

Ser ingen problem med å løst diskutere hvordan en fremtidig utvidelse kan foregå om denne interessen skulle vedvare. :-)
- Vi har den treneren vi har.

Superjack

Quote from: SKBCPH on May 03, 2023, 14:41:24 PMSer ingen problem med å løst diskutere hvordan en fremtidig utvidelse kan foregå om denne interessen skulle vedvare. :-)

Mitt innlegg var vel mer mot en Petter enn din :-)

Mange måter å lage fin stadion på. Og i Bergen tror jeg ellers det å finne en tomt til en byarena som er noe i nærheten av sentrum vil ta minst like lang tid som det er mellom seriegull til SKB. Slike ting går ikke fort i Bergen

Brannsupporter.

Hickok

Quote from: SKBCPH on May 03, 2023, 14:08:17 PMMan kan også utvide kun tribunene oppover, så blir det seende ut a la Parken. Men det er vel bare mulig på kortsidene

Etter alt bråket med naboene om byggehøyde før siste store utbygging, da tribunene skulle vært høyere, så tviler jeg det går gjennom hos byggesak denne gangen heller.

Lasaron

Vi kan ta imot alt gruveavfallet som kommer i Førde, bygge ut Dokken, og bygge ny Stadion der.
Tren på langskudd

SKBCPH

Quote from: Superjack on May 03, 2023, 14:46:11 PM
Quote from: SKBCPH on May 03, 2023, 14:41:24 PMSer ingen problem med å løst diskutere hvordan en fremtidig utvidelse kan foregå om denne interessen skulle vedvare. :-)

Mitt innlegg var vel mer mot en Petter enn din :-)

Mange måter å lage fin stadion på. Og i Bergen tror jeg ellers det å finne en tomt til en byarena som er noe i nærheten av sentrum vil ta minst like lang tid som det er mellom seriegull til SKB. Slike ting går ikke fort i Bergen



Fair nok.

Nei, slike ting går ikke akkurat raskt i Bergen, så det er jo nesten ikke verdt å bruke tid på å diskutere engang.

Men er sterk i troen på at en optimal størrelse på Branns stadion i fremtiden ville vært 19-20 000 tilskuere.
- Vi har den treneren vi har.

Optimist

Per dags dato er jeg fullstendig uenig i å ha større stadion. mye heller billettangst enn en kapasitet på 25.000 med 10.000 tomme seter som norm.
Tenker vi heller ser hva tilskuersnittet ender på etter sesongen, og hvis det skulle være behov så økes kapasiteten med flere ståplasser.
Orker ikke flere overdimensjonerte stadioner i Norge.
Kokende idiot

RepublikkenBergen

Det er ikke bare å øke ståplasser.. Det finnes grenser på hvor mange ståplasser en tribune kan ha med tanke på rømningsveier osv.. Kan ikke doble kapasiteten på en tribune med ståplasser uten at det blir gjort endringer.

fortune

Ingen som har gått jevnlig på stadion det siste tiåret tenker vel at vi nå skal forsøke å utvide stadion? Har knapt vært halvfullt i majoriteten av kampene og det er lite som er så trist som store tomme feltet på tribunene. Kom igjen når vi jevnlig selger 12-15000 partoutkort per sesong!
First is first, second is nothing

David

Bør ikke være snakk om å bygge større nå, men jeg håper trykket kan hjelpe litt til med å vippe beslutningen om blokk vs tribune i hjørnet i riktig retning.

Angående ståplasser og rømningsveier, så er det vel bare på kortsidene det er realistisk å få gjort noe med det? Trappesjakter øverst hadde kanskje gått an, i alle fall på BT.

Spelaren

Det eneste som kan utløse en seriøs Stadion-debatt er vedvarende gode plasseringer i serien over tid, masse heftige spillersalg og jevnlige eventyr i Europa. Fram til det materialiserer seg er dagens plass fin, og kapasiteten holder.
Gå av.

Corran

Dummeste jeg har hørt men det kom jo fra en forumhelt.

Å bygge ut nå eller planlegge for det er hull i hodet.
Om dette trøkket som er akkurat nå holder seg i 2-3 sesonger og fremdeles er hot så tenker jeg vi kan begynne å diskutere og planlegge
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

David

Hvis man mener det bør bygges et annet sted, bør man jo nesten foreslå et sted også. Jeg ser rett og slett ikke hvor det skulle være plass. Lenger unna sentrum bør være helt utelukket.

AIK spiller flere kamper med duk over tribuneseksjoner. Virker ikke fristende i det hele tatt.

pidre

Er det noen som snakker om å bygge NÅ? På sikt, om klubben drives godt, ser jeg gjerne en Brann stadion større enn Lerkendal.
Saludar a los monos!

Finfin respons

Scenario:
Brann gjør det kjempebra neste 15 år. Europa. Jevnt over utsolgt. 15 000+ partoutkort.

Det går for det første helt fint. Se på Green Bay packers. De har ikke billettsalg. De har 70 000 sesongbilletter. Nyfødte blir satt på venteliste så fort de kommer ut. Eget system på føden. Grei type kok det også, unntatt i billetteringstråden.


For det andre kan det gjøres mindre utbygginger på stadion:

1. Tettere rundt banen. Nye nederste rader. Gjelder særlig Fjordkraft og Frydenbø, der det er høyt ned. (Knipe på minimumskrav)
+300?

2. Tette gangfeltet på tvers av Frydenbø.
+202?

3. Utvide Frydenbø litt oppover og bakover, (og fjerne søylene) og lage raust med trappeganger inn gjennom tribunekroppen mot Nymark. (Og øke kontorarealet på Hansa).
+700?

4. Pølse-ståplasser i svingen mellom bob og pølsevippen. (Tilsvarende som i borteseksjonen++)
+800?

5. Maksimere tribunearealet øverst på Bob-tribunen, forran de skjønne vinduene.
+500?

2502 + 17500 = 20002

For det tredje:

Brann KAN kjøpe tilbake hyblene vendt mot stadion og bygge en gigantisk altan over hele fjordkraft, dvs. 2 etasjer som på de opprinnelige tegningene til Vartdal/Lunde. Men da må trolig stakkarene under den nye altanen tåle søyler.
+3454

For det fjerde:
Edg Property eier fine tribuneareal i et av hjørnene, men de holdt ikke det de lovet (for 15 år siden). Så der kan nok Brann gå til sak og få til en fullverdig hjørneløsning. Men da må Brann ha en jurist i styret, summa summarum.
Kanskje.

RepublikkenBergen

Quote from: Finfin respons on May 04, 2023, 10:53:07 AMScenario:
Brann gjør det kjempebra neste 15 år. Europa. Jevnt over utsolgt. 15 000+ partoutkort.

Det går for det første helt fint. Se på Green Bay packers. De har ikke billettsalg. De har 70 000 sesongbilletter. Nyfødte blir satt på venteliste så fort de kommer ut. Eget system på føden. Grei type kok det også, unntatt i billetteringstråden.


For det andre kan det gjøres mindre utbygginger på stadion:

1. Tettere rundt banen. Nye nederste rader. Gjelder særlig Fjordkraft og Frydenbø, der det er høyt ned. (Knipe på minimumskrav)
+300?

2. Tette gangfeltet på tvers av Frydenbø.
+202?

Du kan jo ikke fjerne

3. Utvide Frydenbø litt oppover og bakover, (og fjerne søylene) og lage raust med trappeganger inn gjennom tribunekroppen mot Nymark. (Og øke kontorarealet på Hansa).
+700?

4. Pølse-ståplasser i svingen mellom bob og pølsevippen. (Tilsvarende som i borteseksjonen++)
+800?

5. Maksimere tribunearealet øverst på Bob-tribunen, forran de skjønne vinduene.
+500?

2502 + 17500 = 20002

For det tredje:

Brann KAN kjøpe tilbake hyblene vendt mot stadion og bygge en gigantisk altan over hele fjordkraft, dvs. 2 etasjer som på de opprinnelige tegningene til Vartdal/Lunde. Men da må trolig stakkarene under den nye altanen tåle søyler.
+3454

For det fjerde:
Edg Property eier fine tribuneareal i et av hjørnene, men de holdt ikke det de lovet (for 15 år siden). Så der kan nok Brann gå til sak og få til en fullverdig hjørneløsning. Men da må Brann ha en jurist i styret, summa summarum.
te author=Finfin respons link=msg=597056 date=1683193987]
Scenario:
Brann gjør det kjempebra neste 15 år. Europa. Jevnt over utsolgt. 15 000+ partoutkort.

Det går for det første helt fint. Se på Green Bay packers. De har ikke billettsalg. De har 70 000 sesongbilletter. Nyfødte blir satt på venteliste så fort de kommer ut. Eget system på føden. Grei type kok det også, unntatt i billetteringstråden.


For det andre kan det gjøres mindre utbygginger på stadion:

1. Tettere rundt banen. Nye nederste rader. Gjelder særlig Fjordkraft og Frydenbø, der det er høyt ned. (Knipe på minimumskrav)
+300?

2. Tette gangfeltet på tvers av Frydenbø.
+202?

3. Utvide Frydenbø litt oppover og bakover, (og fjerne søylene) og lage raust med trappeganger inn gjennom tribunekroppen mot Nymark. (Og øke kontorarealet på Hansa).
+700?

4. Pølse-ståplasser i svingen mellom bob og pølsevippen. (Tilsvarende som i borteseksjonen++)
+800?

5. Maksimere tribunearealet øverst på Bob-tribunen, forran de skjønne vinduene.
+500?

2502 + 17500 = 20002

For det tredje:

Brann KAN kjøpe tilbake hyblene vendt mot stadion og bygge en gigantisk altan over hele fjordkraft, dvs. 2 etasjer som på de opprinnelige tegningene til Vartdal/Lunde. Men da må trolig stakkarene under den nye altanen tåle søyler.
+3454

For det fjerde:
Edg Property eier fine tribuneareal i et av hjørnene, men de holdt ikke det de lovet (for 15 år siden). Så der kan nok Brann gå til sak og få til en fullverdig hjørneløsning. Men da må Brann ha en jurist i styret, summa summarum.
[/quote]


Kan jo ikke bare fjerne gangfelt på Frydenbø.. Dette er rømningsveier......

kabelmann

Dersom det noensinne skulle vært behov for en ny stadion, så mener jeg det måtte vært på Slettebakken. Grei logistikk med Bybane rett utenfor døren. Nå tømmes jo det gamle bossdeponiet, så grunnarbeidene er omtrent ferdige ;)
Og så hadde man fått en idrettsklynge med fotballstadion, baskethall, hockeybane m.m. a la Barcelona og Nou camp. Mangler bare at Gimle basket blir en del av Brann.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Finfin respons

Quote from: RepublikkenBergen on May 04, 2023, 14:26:31 PM
Quote from: Finfin respons on May 04, 2023, 10:53:07 AMScenario:
Brann gjør det kjempebra neste 15 år. Europa. Jevnt over utsolgt. 15 000+ partoutkort.

Det går for det første helt fint. Se på Green Bay packers. De har ikke billettsalg. De har 70 000 sesongbilletter. Nyfødte blir satt på venteliste så fort de kommer ut. Eget system på føden. Grei type kok det også, unntatt i billetteringstråden.


For det andre kan det gjøres mindre utbygginger på stadion:

1. Tettere rundt banen. Nye nederste rader. Gjelder særlig Fjordkraft og Frydenbø, der det er høyt ned. (Knipe på minimumskrav)
+300?

2. Tette gangfeltet på tvers av Frydenbø.
+202?

Du kan jo ikke fjerne

3. Utvide Frydenbø litt oppover og bakover, (og fjerne søylene) og lage raust med trappeganger inn gjennom tribunekroppen mot Nymark. (Og øke kontorarealet på Hansa).
+700?

4. Pølse-ståplasser i svingen mellom bob og pølsevippen. (Tilsvarende som i borteseksjonen++)
+800?

5. Maksimere tribunearealet øverst på Bob-tribunen, forran de skjønne vinduene.
+500?

2502 + 17500 = 20002

For det tredje:

Brann KAN kjøpe tilbake hyblene vendt mot stadion og bygge en gigantisk altan over hele fjordkraft, dvs. 2 etasjer som på de opprinnelige tegningene til Vartdal/Lunde. Men da må trolig stakkarene under den nye altanen tåle søyler.
+3454

For det fjerde:
Edg Property eier fine tribuneareal i et av hjørnene, men de holdt ikke det de lovet (for 15 år siden). Så der kan nok Brann gå til sak og få til en fullverdig hjørneløsning. Men da må Brann ha en jurist i styret, summa summarum.

Kan jo ikke bare fjerne gangfelt på Frydenbø.. Dette er rømningsveier......

Du har rett i at punkt 2. og 3. må løses samtidig. Rømnings/tilkomstveier må erstattes. Hull i tribuneskroget tar mindre seteplassplass. Men stjeler jo litt areal I kontorkroppen. Særlig et stort trappehus.
 
Så jeg kunne vært slått sammen til ett punkt.  Men det er noe med å lage en firepunktaliste. Det er ikke greit. Må være tre eller fem punkter.

Forslaget ville dog gjøre Hansa til en mer enhetlig tribune. Det er trendy.
Kanskje.

RepublikkenBergen

Quote from: Finfin respons on May 06, 2023, 18:16:03 PM
Quote from: RepublikkenBergen on May 04, 2023, 14:26:31 PM
Quote from: Finfin respons on May 04, 2023, 10:53:07 AMScenario:
Brann gjør det kjempebra neste 15 år. Europa. Jevnt over utsolgt. 15 000+ partoutkort.

Det går for det første helt fint. Se på Green Bay packers. De har ikke billettsalg. De har 70 000 sesongbilletter. Nyfødte blir satt på venteliste så fort de kommer ut. Eget system på føden. Grei type kok det også, unntatt i billetteringstråden.


For det andre kan det gjøres mindre utbygginger på stadion:

1. Tettere rundt banen. Nye nederste rader. Gjelder særlig Fjordkraft og Frydenbø, der det er høyt ned. (Knipe på minimumskrav)
+300?

2. Tette gangfeltet på tvers av Frydenbø.
+202?

Du kan jo ikke fjerne

3. Utvide Frydenbø litt oppover og bakover, (og fjerne søylene) og lage raust med trappeganger inn gjennom tribunekroppen mot Nymark. (Og øke kontorarealet på Hansa).
+700?

4. Pølse-ståplasser i svingen mellom bob og pølsevippen. (Tilsvarende som i borteseksjonen++)
+800?

5. Maksimere tribunearealet øverst på Bob-tribunen, forran de skjønne vinduene.
+500?

2502 + 17500 = 20002

For det tredje:

Brann KAN kjøpe tilbake hyblene vendt mot stadion og bygge en gigantisk altan over hele fjordkraft, dvs. 2 etasjer som på de opprinnelige tegningene til Vartdal/Lunde. Men da må trolig stakkarene under den nye altanen tåle søyler.
+3454

For det fjerde:
Edg Property eier fine tribuneareal i et av hjørnene, men de holdt ikke det de lovet (for 15 år siden). Så der kan nok Brann gå til sak og få til en fullverdig hjørneløsning. Men da må Brann ha en jurist i styret, summa summarum.

Kan jo ikke bare fjerne gangfelt på Frydenbø.. Dette er rømningsveier......

Du har rett i at punkt 2. og 3. må løses samtidig. Rømnings/tilkomstveier må erstattes. Hull i tribuneskroget tar mindre seteplassplass. Men stjeler jo litt areal I kontorkroppen. Særlig et stort trappehus.
 
Så jeg kunne vært slått sammen til ett punkt.  Men det er noe med å lage en firepunktaliste. Det er ikke greit. Må være tre eller fem punkter.

Forslaget ville dog gjøre Hansa til en mer enhetlig tribune. Det er trendy.

Da er det bedre å bygge en ny tribune som er bygget for å romme flere og er bedre tilrettelagt for stående.

Finfin respons

Det kan godt hende. Men grunntanken i posten min var små oppgraderinger som kunne gi noen hundre ekstra seteplasser..
Kanskje.

ACHTUNG

(jeg har sikkert kommet med innspill tidligere i denne tråden, men her kommer tanker gjort den siste timen)

Brann Stadion slik den er nå eller hva?

Mine 2 cents:

Om det blir noe eller ei av avtalen med Union, kan ha mye å si for hvordan Brann Stadion blir seende ut og hvilken kapasitet anlegget skal få totalt. Brann har begynt å tjene penger nå, både på spillersalg og E-cup, sponsorene strømmer til og det gjør også tilskuerne. Det begynner å bli rift om billetter og det virker som om man stanger hodet i taket og vel så det i de heteste kampene. Man skal selvsagt ikke bygge et anlegg med plass til 30.000  selv om det kan trenges på 16. mai og visse kamper i E-cup kan, men det er helt åpenbart at en høyere kapasitet enn 14.800 på e-cup og 17.000ish (inklusiv passelig populære ståplasser bak på Fjordkraft i serie er for lite)

Det er vel strengt tatt bare i overgangen mellom SPV og Frydenbø noe kan gjøres innenfor dagens takhøyde, hvor mange man kan få plass til om man går like høyt som øverste seterad på Frydenbø vites ikke eksakt, men om man sier 1500 ekstra seter, så blir det 16.300 på E-cup og 18.500 i serie. Det vil jo være noe, men om Union skal ha plass til bygget de håper på, så blir det vel ikke plass til et eneste sete, så spørsmålet er om Brann nå har troen på at de skal bli selvberget slik Glimt og Molde er, at de skal spille E-cup jevnlig, få inntekter derfra og tjene betydelig summer på spillersalg i Wolfe-klassen. Noe som igjen kan investeres i anlegg, både på tilskuerkapasitet, ny hybridmatte og treningsanlegget utenfor. I så tilfelle må avtalen med Union utgå, noe den gjerne blir om de står på sitt og nekter å legge til rett for ny seter i overgangen mellom Frydenbø og SPV.


Biggen sa vel noe om at det kan være mulig å bygge i høyden, hvor og hvordan det skal gjøre vites ikke. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvor og hvordan dette skal gjøres. Det eneste måtte være om man bygget mer i høyden på Frydenbø.

Brann Stadion lokalisert et nytt sted vil selvsagt åpne opp for både den ene og den andre tilskuerkapasiteten, men det er ikke ønskelig, da er det heller å foretrekke at man stanger hodet i taket på kapasitet der Brann Stadion alltid har befunnet seg.

Kjør debatt!

Lasaron

Jeg aksepterer ikke at vi har dårligere kapasitet enn Rosenborg. Bergen er større og mer lidenskapelig enn Trondheim.

Jeg sier 23 000. Få det på!
Tren på langskudd

ACHTUNG

Lerkendal er uintim, nesten litt stygg og oppdelt, men de har kapasiteten og i fotball har det mye å si for selvfølelsen til supportere, at man har en tilskuerkapasitet som står i forhold til potensialet. Det kan virke som om Brann har et "tak" et godt stykke over dagens kapasitet, om ikke dobbelt, så kanskje 30.000 som kan gå når det virkelig er interessante kamper, i tillegg til at denne antatte totalen løser enten billett ofte eller av og til. Branns kapasitet dekker med andre ord 56% av den potensielle etterspørselen, runder man 20 og kommer seg opp til f.eks 22.000 dekker man 73%. Fiktive tall og mulig tallmagi, men det kan umulig være negativt å gi flere mulighet til å oppleve de virkelig store oppgjørene. Det skaper bare mer interesse, noe Brann kan profittere større på i flere sammenhenger.

Men så var det igjen om det er mulig å utvide med 5.000 til, om grepene som er foreslått på øvre Frydenbø og mellom langsider og Frydenbø er nok til å nå det antallet. Det er vel mer sannsynlig at man kan få plass til 2-3.000 til?

Go Up