• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Endre

Blikktak er vel en konsekvens av den tekniske løsningen som er valgt. Blikk er lett, og gjør det mulig å lage en søylefri konstruksjon.
Synes det viktigste er at alle har bra utsikt, ikke hvordan taket ser ut fra fugleperspektiv.

grei

Quote from: "Yngve"Om det er kva slags tak dei legg på stadion som skal ha innverknad på stemmninga på stadion, så trur eg du tar fatt i temaet i feil ende..


Så du mener den fysiske utformingen av arenaen ikke har noe å si for stemningen? Selvfølgelig har den det. Allsang vil runge mye mer i en hockeyhall enn på en slette.

Kombinasjonen plastseter, allværsjakker og bølgeblikk svelger  lyden i stedet for å gjenklinge den - kontrasten er stor i forhold til "hall-lyden" de har for eksempel på Ullevaal.

Super Hasund

Synes at det sku vert gjennomsiktig tak i klokkesvingen sånn at matten fikk rikelig me sol. Plexi glass alså. Men når det e sagt så driter eg langt i ka taket e lagd av! Slipper verfal jævlig me stolper over alt.
La Folket Synge

*Feltz*

Yngve

Quote from: "grei"
Quote from: "Yngve"Om det er kva slags tak dei legg på stadion som skal ha innverknad på stemmninga på stadion, så trur eg du tar fatt i temaet i feil ende..


Så du mener den fysiske utformingen av arenaen ikke har noe å si for stemningen? Selvfølgelig har den det. Allsang vil runge mye mer i en hockeyhall enn på en slette.

Kombinasjonen plastseter, allværsjakker og bølgeblikk svelger  lyden i stedet for å gjenklinge den - kontrasten er stor i forhold til "hall-lyden" de har for eksempel på Ullevaal.


Sjølvsagt har ikkje utforminga så alt for masse å seie. Utanom lukka hjørner så er det meste opp til suportarane sjølve. Skal ein bruke taket som argumentasjon på at stemninga er dårleg, så kan ein berre legge suportarkariera på hylla. Plastseter til dømes, har dei vel på Ullevaal og, i alle tilfelle sist eg var der..

Som Endre sa
QuoteBlikktak er vel en konsekvens av den tekniske løsningen som er valgt. Blikk er lett, og gjør det mulig å lage en søylefri konstruksjon.
Synes det viktigste er at alle har bra utsikt, ikke hvordan taket ser ut fra fugleperspektiv.


Og eg reknar med at du og er positiv til ein søylefri stadion?

grei

Det handler ikke om noen unnskyldning. Det handler om å legge til rette for god stemning. Og god stemning vil alltid være et produkt av en vekselvirkning mellom strukturelle forhold, kampbilde og supporterkultur. Folk synger med når de opplever at lyden er så høy at den bærer seg selv, da slipper de å høre sin egen stemme så tydelig (dette er nemlig noe normenn flest, ja selv bergensere, opplever som plagsomt). Med mindre hele stadion synger får man rett og slett ikke det lydnivået med blikktak.

Selvfølgelig finnes det måter å løse dette på selv uten bruk av søyler, men det fordrer at man er bevisst på problemstillingen, noe tydeligvis verken Brann eller folk flest  er.

Yngve

Som eg skreiv i stad, så meiner eg at det er viktigare med ein lukka stadion fyrst og framst. Då held lyden seg der. Klart det er mange faktorar som spelar inn, men ein kan ikkje få i både pose og sekk. Personleg så synest no eg det vert eit bra trykk når me fyrst stemmer i på hansaen og. Men det er no meg då..

tauraren1

Quote from: "Yngve"Som eg skreiv i stad, så meiner eg at det er viktigare med ein lukka stadion fyrst og framst. Då held lyden seg der. Klart det er mange faktorar som spelar inn, men ein kan ikkje få i både pose og sekk. Personleg så synest no eg det vert eit bra trykk når me fyrst stemmer i på hansaen og. Men det er no meg då..


Helt enig............
det er viktigare med ein lukka stadion fyrst og framst. Då held LYKKEN seg der.  :D
ordan har "vi" det i dag da?


Snublefot

et spørsmål.. jeg ser at svingene er helt åpne..

er det planer om å få tribunen her også etterhvert? så man får tribuner rundt HELE stadion, ikke bare langsidene og kortsidene?

Bataljonen

Quote from: "Snublefot"et spørsmål.. jeg ser at svingene er helt åpne..

er det planer om å få tribunen her også etterhvert? så man får tribuner rundt HELE stadion, ikke bare langsidene og kortsidene?


De nye tribunedeksjonene vil bli som en hestesko mot Hansatribunen. Umbro vil bli revet og ny tribune står ferdig til neste sesong. Ny tribune på Gamle sitte + resten av svingen i klokkesvingen vil da bli bygget og stå ferdig til 2008.
Brukes kun til moderering på forumet!
Er ikke i bruk av Brann Bataljonen Bergen sitt styre!

Mvh
Christian Bøe

batty

Er det noen som vet om det nye taket over klokkesvinger er gjennomsiktig ? Synes i så fall det er positivt, ligner på nyere løsninger på engelske baner.

chris_henrik

Quote from: "batty"Er det noen som vet om det nye taket over klokkesvinger er gjennomsiktig ? Synes i så fall det er positivt, ligner på nyere løsninger på engelske baner.


Om du leser oppe i tråden ser du at det er bekrefet at det legges blikktak og ikke plexi. Plexi hadde vært langt bedre.
<BRANN> ..... DKFM

sturlalv

Lite vits i plexiglass i tribunetaket i Klokkesvingen all den tid denne tribunen ligger på østsiden av banen.

I ryggen har man som kjent Ulriken, og uten at jeg har stått på straffemerket med sekstanten min, vil jeg anta at innen solstrålene når ned til stadion på morgenkvisten, står solen såpass høyt på himmelen at skyggen fra tribunetaket ikke betyr allverden.

Men på hovedtribunen, derimot...

Mvh
Sturlalv

weirus

så de nye bilden som er lagt utt på brann.no
Skal taket være gjennomsiktig, eller kommer det et tak som på de andre tribunene??
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

Toa

Quote from: "weirus"så de nye bilden som er lagt utt på brann.no
Skal taket være gjennomsiktig, eller kommer det et tak som på de andre tribunene??


Les hva folk faktisk skriver om i tråden...
ribl! Utfordr! Takl! Slutt å putl! Sentr! Kontr! Samhandl! Utlign!!

Xminator

Arbeidstilsynet stoppet arbeidet med å legge tak. (BT)

Tom C

Quote from: "Xminator"Arbeidstilsynet stoppet arbeidet med å legge tak. (BT)


Etter tips fra BT... Herlig gjeng det der...

Overskrift i morgen:

"Den nye tribunen blir ikke ferdig!! Brann slurver med sikkerhetstiltakene!!"
Aldri mer Obos....

grei

Quote from: "sturlalv"Lite vits i plexiglass i tribunetaket i Klokkesvingen all den tid denne tribunen ligger på østsiden av banen.

I ryggen har man som kjent Ulriken, og uten at jeg har stått på straffemerket med sekstanten min, vil jeg anta at innen solstrålene når ned til stadion på morgenkvisten, står solen såpass høyt på himmelen at skyggen fra tribunetaket ikke betyr allverden.
Mvh
Sturlalv
se Ulriken gjennom tribunetaket hadde jo ikke vært dumt.

C@Bøe_79

Det ble ikveld jobbet overtid med å få taket ferdig...
Tror de går for å gi Klanen tak over hodet på Søndag..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Candyman

Quote from: "C@Bøe_79"Det ble ikveld jobbet overtid med å få taket ferdig...
Tror de går for å gi Klanen tak over hodet på Søndag..

Eg kjenner iallefall at pulsen stiger når jeg ser bildene av svingene på stadion. Blir så utrolig stilig med svinger istedenfor åpne hjørner!

Det pirrer rett og slett når jeg ser bildene!! Er jeg unormal?? Hehe... ;-)
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

kih

Quote from: "Yngve"
Sjølvsagt har ikkje utforminga så alt for masse å seie. Utanom lukka hjørner så er det meste opp til suportarane sjølve. Skal ein bruke taket som argumentasjon på at stemninga er dårleg, så kan ein berre legge suportarkariera på hylla

naitsirk

Quotenåh!!
vil bare opplyse deg om at det er en grunn til at grieghallen kan brukes til å holde konserter, mens f.eks forum ikke funker

materialvalg og utforming har absolutt noe å si for lydens bærevne.. elementær fysikk


går sterkt utifrå at du kun snakker innvendig no.
grieghallen egner seg ikkje til noko sett i frå utsida:)

kih

sant nok.. betongklump fra utsiden er det..
men det er dog uviktig i den sammenhengen jeg mente :)

Brann_copper

Sittern nå her på bygda (Oslo) og lurer på hva som skjer med stadionutbyggingen. Noen som har bilder eller peiling på hvordan arbeidet går?
We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

Kruxleiven

Stod på SS ned mot Klokkesvingen forrige søndag. Lå merke til at svingen styrte veldig langt unna gressmatten. Er det planer om å utvide bredden på banen eller skal vi få en "uintim" stadion med 10 meter å ta innkast på på hver side? Hele blikktaket kommet på nå?

Brann_copper

Den nye tribunen på langsiden krever vel plass antar jeg.
We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets...  We will never surrender!  - Sir Winston Churchill -

DJ_ADG

eg tror banen blir flyttet litt mot nord, for å få plass te sør siden inne på tomten.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

purolatino

Sitter og ser på bilder av Viking Stadion, og ser at på langsiden på den ene tribunen er det slik at det går ann og stå, håper Brann kan gjøre noe lignende på den ene langsiden på Nye Brann Stadion.

http://www.viking-fk.no/newsread/news.asp?n=5134

På de to nederste bildene kan man se at det går et lite skille på tribunen, ser ut som skillet er såpass at man kan stå på nederste seksjon uten å ødlegge sikten for de over. Slik bør Brann også gjøre når de bygger på langsidene, dette skillet er også så minimalt at det ikke ødlegger stadion på noe som helst måte, og vi kan fremdeles få stå på langsiden !!!!!!
Hvis eg har forstått riktig vil langsiden som kommer der Gamle Sitte er idag, inneholde 27 rader lik tribunen i klokkesvingen, lag et lite skille lik det de har gjort på Viking Stadion etter rad 14, og vi har plutselig en ny SUPER TRIBUNE på langsiden vi forsatt kan stå, ståplasser med sete !!!!

abe78

Jeg tror ikke det er planen. Om du ser i Klokkesvingen mot Umbro så ser du hvordan den nye hovedtribunen vil se ut, med VIP plasser mot toppen. Dermed blir det mindre rader her enn i Klokkesvingen. Noen som kan bekrefte dette? (Er bare 98% sikker).

.og husk!

BrannFa(e)n

Kommer til å være et skille mellom VIP og vanlige folk, ja.
rannfasiten

abe78

Skal det være to rader på toppen av VIPen? Ser slik ut. Det er lagt betongelementer/rader på toppen VIPområdene.
.og husk!

krøvel vellevold

Quote from: "purolatino"Sitter og ser på bilder av Viking Stadion, og ser at på langsiden på den ene tribunen er det slik at det går ann og stå, håper Brann kan gjøre noe lignende på den ene langsiden på Nye Brann Stadion.

http://www.viking-fk.no/newsread/news.asp?n=5134

På de to nederste bildene kan man se at det går et lite skille på tribunen, ser ut som skillet er såpass at man kan stå på nederste seksjon uten å ødlegge sikten for de over. Slik bør Brann også gjøre når de bygger på langsidene, dette skillet er også så minimalt at det ikke ødlegger stadion på noe som helst måte, og vi kan fremdeles få stå på langsiden !!!!!!
Hvis eg har forstått riktig vil langsiden som kommer der Gamle Sitte er idag, inneholde 27 rader lik tribunen i klokkesvingen, lag et lite skille lik det de har gjort på Viking Stadion etter rad 14, og vi har plutselig en ny SUPER TRIBUNE på langsiden vi forsatt kan stå, ståplasser med sete !!!!


Dette skillet på Viking Stadions langside hovedtribune er et skille mellom vanlige sitteplasser nede og vip-plasser oppe. Ikke noen ståplasser på langsiden der i gården!
Legg ned hele klubben!

purolatino

Eg skjønner det ikkje lar seg gjøre på NYE Hovedtribunen, men på den nye tribunen som kommer der Gamle Sitte (dagens hovedtribune) er idag, bør en slik løsning la seg gjøre, for den tribunen får flere rader enn den Nye Hovedtribunen etter det eg har forstått !

purolatino

Quote
Dette skillet på Viking Stadions langside hovedtribune er et skille mellom vanlige sitteplasser nede og vip-plasser oppe. Ikke noen ståplasser på langsiden der i gården!


Eg skjønner at det er et skille mellom VIP oppe og vanlige sitteplasser nede, men det virker som skillet er stort/høyt nok til at hvis de nede står vil de likevel ikkje stege utsikten til VIPene over !, og i så tilfelle er jo det genialt ! Uansett har jo de på Viking Stadion også laget et større skille på den ene kortsiden, men allerede etter rad 5 eller 6 noe som er alt for tidlig. Denne løsningen kan også gjøres på langsiden !

http://www.viking-fk.no/newsread/news.asp?n=5134

Pondan

De "2" øverste radene over vip boksene er nokk sitteplasser for de som har viplosjer..

robbie A

Quote from: "Pondan"De "2" øverste radene over vip boksene er nokk sitteplasser for de som har viplosjer..


Er det noen som vet om det blir VIP losjer langs hele kortsiden i klokkesvingen? Det kan se ut som om de bygger plass til losjer helt på toppen og bak sitteplassene på kortsiden? eller er det kun de tre losjene i svingen som blir bygget nå?

r.

Kristoffer M

Det vil komme vip-bokser øverst på hele klokkesvingtribunen, samt to etasjer med vip i hjørnet mot den nye hovedtribunen (altså dagens umbro), slik jeg har forstått det.

Pondan

Det kommer ikke vip bokser på hele klokkesvingen. Kommer kun bokser i hjørne mellom klokkesvingen og dagens Umbro..

batty

Jeg mener det er vel så viktig at det blir maximalt intimt, men kortest mulig avstand fra sidelinjene til tribunene. Det ideelle er så kort avstand som det er på Anfield, det langsiden som man ser rett på fra den vanlige standardkameravinkelen, altså Kemlyn Road som er langsiden til høyre for The Kop sett fra The Kop. Også Old Trafford har kore avstander på flere sider. Gamle The Dell i Southampton var også herlig, og QPR's bane er vel idag den tettest innpå. Hvor kommer storskjermen egentlig til å bli som fast løsning ?

krøvel vellevold

Quote from: "batty"Jeg mener det er vel så viktig at det blir maximalt intimt, men kortest mulig avstand fra sidelinjene til tribunene. Det ideelle er så kort avstand som det er på Anfield, det langsiden som man ser rett på fra den vanlige standardkameravinkelen, altså Kemlyn Road som er langsiden til høyre for The Kop sett fra The Kop. Også Old Trafford har kore avstander på flere sider. Gamle The Dell i Southampton var også herlig, og QPR's bane er vel idag den tettest innpå. Hvor kommer storskjermen egentlig til å bli som fast løsning ?


UEFAs regler sier at det skal være minimum 120 x 80 meter mellom tribunene. Internasjonal banestørrelse er 105 x 68 meter. Ergo må det være minimum 7,5 meter fra dødlinjen til tilskuerne og 6 meter fra sidelinjen til tilskuerne. I hvert fall på internasjonale kamper. Folk har kanskje lagt merke til at engelske lag som spiller på trange stadioner ikke benytter seg av de nederste radene på e-cupkamper. Arsenal spiller f.eks. med 2000 færre plasser på e-cup enn i serie, fordi Highbury har en knøttliten bane (egentlig under minstemålet) og veldig kort avstand fra banen til tribunene.
Legg ned hele klubben!

batty

Det er helt riktig, men på PL-kamper fra Anfield og OT i ligakamper er vel alle radene benyttet. De aller nederste sittende tilskuerne kan på Kemlyn Road nesten ta på motstanderback som tar innkast. Jeg håper inderlig staddaen blir slik så får man heller la en eller to av de nederste radene være tomme eller overfyllt av ekstra reklame når og hvis det blir e-cup. Det er hverdagen som teller. Ser man på Manch C og Wolves sitt stadion er det ikke intimt, altfor laaang avstand. I Norge har ihvertfall Briskeby og Marienlyst hatt kortere avstand enn selv stadion.

BrannSupporter

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "batty"Jeg mener det er vel så viktig at det blir maximalt intimt, men kortest mulig avstand fra sidelinjene til tribunene. Det ideelle er så kort avstand som det er på Anfield, det langsiden som man ser rett på fra den vanlige standardkameravinkelen, altså Kemlyn Road som er langsiden til høyre for The Kop sett fra The Kop. Også Old Trafford har kore avstander på flere sider. Gamle The Dell i Southampton var også herlig, og QPR's bane er vel idag den tettest innpå. Hvor kommer storskjermen egentlig til å bli som fast løsning ?


UEFAs regler sier at det skal være minimum 120 x 80 meter mellom tribunene. Internasjonal banestørrelse er 105 x 68 meter. Ergo må det være minimum 7,5 meter fra dødlinjen til tilskuerne og 6 meter fra sidelinjen til tilskuerne. I hvert fall på internasjonale kamper. Folk har kanskje lagt merke til at engelske lag som spiller på trange stadioner ikke benytter seg av de nederste radene på e-cupkamper. Arsenal spiller f.eks. med 2000 færre plasser på e-cup enn i serie, fordi Highbury har en knøttliten bane (egentlig under minstemålet) og veldig kort avstand fra banen til tribunene.


Det var jeg faktisk ikke klar over, men har lagt merke til at flere lag ikke bruker de nederste radene bak målene ja.

abe78

Det er også problemer med disse "ståsetene" som en del snakker om. Minimum setehøyde (høyde på ryggraden) skal være 30 cm i følge nytt reglement fra NFF i år. Dermed er mange av eksemplene som har blitt vist frem tidligere uakutelle i Norge.
.og husk!

Haer217

De ubesatte nederste radene i CL-kamper er pga arenareklamen i CL, som er høyere enn standard og som er felles for alle arenaer i CL.

batty

Kan ikke få 16 mai fort nok. Er spent på om det blir gjennomsiktige plater i bakkant av nye sitte i klokkesvingen slik at vi får lys fra Ulriken igjennom det øverste veggområdet over øverste rad. Det ville vært bra. Synd ikke taket er delvis gjennomsiktig glass eller pleksi på eller slik det er nå men da pleksi der det er open air nå. Nye sitter blir forhåpentlig stupbratt. Hvis det ikke er lov å ha det brattere en nye klokkesving er reglene teite, jo brattere jo bedre. Jo nærmere side/dødlinjen jo bedre. I og med at svingene tettes i øst er man vel avhengig å ha hull i hansasvingen for å få nok lufting , men det kan vi leve med.

krøvel vellevold

Quote from: "batty"Kan ikke få 16 mai fort nok. Er spent på om det blir gjennomsiktige plater i bakkant av nye sitte i klokkesvingen slik at vi får lys fra Ulriken igjennom det øverste veggområdet over øverste rad. Det ville vært bra. Synd ikke taket er delvis gjennomsiktig glass eller pleksi på eller slik det er nå men da pleksi der det er open air nå. Nye sitter blir forhåpentlig stupbratt. Hvis det ikke er lov å ha det brattere en nye klokkesving er reglene teite, jo brattere jo bedre. Jo nærmere side/dødlinjen jo bedre. I og med at svingene tettes i øst er man vel avhengig å ha hull i hansasvingen for å få nok lufting , men det kan vi leve med.


De andre tribunene blir neppe noe annerledes enn Klokkesvingen. De skal jo bygges etter samme prinsipp. Og hadde langsidene blitt brattere enn hjørnene, ville jo de som sitter i hjørnene fått sikten til banen hindret av (den dermed høyere) sideveggen på langsidetribunen.
Legg ned hele klubben!

batty

Ja der har du et poeng. Mindre bratt en nye klokke får vi håpe på da.
Holder mål likevel.

K1980

Jeg leste et sted at det ble beregnet 2 uker til å montere seter i Klokkesvingen. Nå er det 7 arbeidsdager til 16. Mai, og ikke et sete er montert, grunn til bekymring? Noen som har info rundt dette?

Brannfrelst

Deler din bekymring. Er lite trolig at de blir ferdig til denne kampen. Da skal jeg personlig drikke svetten min fra bussen opp til Stadion igår. Og det var ikke reint lite heller. Er 8 dager til kamp,og INGEN seter er montert,pluss at taket og inngangene ikke er helt ferdig.
2.10.07-Gullet kom hem!

C@Bøe_79

På "Mastedonten" ifjor stod de døgn ut og døgn inn for å gjøre ferdig.
Tror nok de klarer det,det var et engelsk firma med ekspertise på område som gjorde det sist..
Ellers så har jeg hørt fra ledelsen på Stadion at det vil bli laget til slik at det går an og kjøre lagbussen nesten inn i garderoben.
I tillegg må det være tilgang for traktor og gressklipper,så 100% lukket vil ikke Stadion bli..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Go Up