• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

grei

Det kunne vært verre, men det kunne vært bedre og. Det beste på disse tegningene er jo å se den mektige BT-tribunen fullendes mot sør-tribunen, uten VIP-dildallet BT har mot SPV. For en tribune!  Tenk om vi kunne fått denne stilen bortover hele langsiden... Stemmer det chris_henrik sier om at gevinsten i antall seter er så liten, virker det absurd å bygge to plan. Men da er det vel glassfasaden i midten som er nøkkelen her, at det vil være VIP-fasiliteter i en eller annen form bak. Så kan man spørre seg om man ikke kunne hatt noe lignende bak glassveggen som uansett er øverst på tribunen. Det er ikke vanskelig å tenke seg heksegryten vi kunne fått med tribunen i ett plan når vi ser hvordan folkehavet arter seg på BT-tribunen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Brann_stadion3.jpg

Løsningen mot Hansa ser vel ikke helt elegant ut, særlig den nederste inngangen, men det er jo også litt av et puslespill med tre ulike tribunetyper som møter hverandre og at man skal få plass til inn og utganger til Hansa.


Brannfrelst

Om den nye tribunen bare har 29 rader så er det 2 ekstra rader å tjene,og det er jo ikke mye. Er vel VIP-konseptet de lager plass for her.
2.10.07-Gullet kom hem!

monzilla

Som forventet. Jeg sier meg meget fornøyd med disse tegningene. En kapasitetsøkning på ca 35% er helt riktig vei å gå. Det vil uansett bli mellomrom mellom øvre og nedre del, så smell inn noen losjer der. Gir millionintekter.

Godt jobbet Brann! Viktig å være jordnær i videreutviklingen. Det er ikke gitt at interessen vil vedvare. Blir vel en totalkapasitet på rundt 22000 dersom hjørnene til frydenbø blir bygget på begge sider.

Xminator

Quoteå BT er det 27 rader, med likt antall på langsiden 27 * 240 (ikke 265 pga innganger) får vi 6480, som er 366 mindre enn planen med to etasjer.


De er vel oppe i 30-32 rader totalt på nye søndre, og på nederste tribune teller jeg 220-og-noe seter i bredden.

Legg også merke til glassveggen over det nederste nivået. Her kommer det garantert mer VIP-greier, spørsmålet er om det selges for de på øverste eller nederste nivå. Uavhengig av akkurat det betyr det gode penger for Brann.

21500 - helt greit.

grei

Joda, kapasiteten er det ingenting å si på, men vi mister en unik mulighet til å få bygget et helhetlig og intimt anlegg ved å gå over til to plan her. Sammenlign TV-bilder fra Stadion og nesten hvilket som helst annet annlegg i Norge, det er lett å se hvor mye bedre det ser ut her, med folkehav uten etasjebarrierer. Dette er en del av "kampproduktet" som de er så glad i å snakke om der oppe.

VIPene har jo fått boltre seg på hele den andre siden, hvor stort market er det egentlig for dette, hvor mange losjer eller VIP-hvermannsen-plasser kan man bygge før man devaluerer de eksisterende? Etter salget av pølse-VIP-plasser å dømme virker det jo som om man har vært i nærheten av å nå et tak. Etter denne tegningen å dømme får jo ikke VIPene egne "innhegnede" plasser (sånn som øverst på SPV), så hvorfor ikke heller kjøre alt i ett plan og lage VIP-bur bak vinduene øverst? De får bedre utsikt, vi får et bedre og mer intimt anlegg uten disse snodige overgangene mellom feltene. Er poenget å dele inn tribunen i to deler som er utilgjengelige for hverandre klarer man vel det på mer diskrete vis.

monzilla

Tegningene ser relativt intime ut. La oss avvente til vi får se det ferdige produktet før vi feller en dom

Xminator

Den nederste tribunen blir da virkelig intim nok. Helt opp i banen uten innganger som bryter feltene.

grei

Mulig det ikke ser så verst intimt ut, det ser ut som en litt mindre utgave av de nyeste tribunene på Ullevaal, bare uten inngangene nederst og med et mindre dominerende VIP-felt i midten. Men når vi allerede har kanskje Norges beste tribune (BT-tribunen) ville jeg heller sett at man modellerte den nye tribunen etter den.

Northside

Det så faktisk ikke så gale ut nei. Var redd øverste etasje ville gå over nederste etasje, men slik det er tegnet her så blir det rimelig likt hansatribunen hvor vi har en gang mellom nedre og øvre.

Men, hvorfor må de ha 2 etasjer egentlig? Er det meningen at de skal ha VIP plasser på hele nedre langside? Om grunen er vip, hvorfor kan ikke de bygge VIP helt oppe? Ville sett mye bedre ut.

kapasiteten på 21 500 er bra! Om de ønsker å øke kapasiteten kan de heller gjøre nedre Hansa om til ståtribune, og på den måten få 1,5 personer per sete der. (tilsvarer 1000 ekstra plasser!).

Man kan fortsatt kjøre nummererte plasser dersom ønskelig. I tillegg kan de tilrettelegge det slik at setene lett kan monteres på igjen ved behov i en UEFA kamp (noe som neppe vil skje ofte).

Det står også at tribunen vil komme mye nærmere banen, noe som bare skulle mangle. Men 6 meter er ikke sååå nærmt! Hvorfor kan de ikke bygge tribunen endå nærmere?
E det fordi det oppstår problemer i svingene på tribunen?
Eller er det regler som sier at tribunen må være så og så langt unna banen?

Vet at i England og noen andre steder stenger de av de 2-3 nederste radene i europaspill pga tribunene ligger for nærmt banen. Ville ikke det vært en bedre løsning for oss også? Ettersom europaspill med behov for de to nederste radene ikke oppstår så ofte?

chris_henrik

Quote from: "Xminator"
Quoteå BT er det 27 rader, med likt antall på langsiden 27 * 240 (ikke 265 pga innganger) får vi 6480, som er 366 mindre enn planen med to etasjer.


De er vel oppe i 30-32 rader totalt på nye søndre, og på nederste tribune teller jeg 220-og-noe seter i bredden.


Telte ikke seter i bredden, men telte rader og regnet meg frem til antall seter i bredden på bakgrunn av totale plasser pr nivå. På øvre er det riktignok enkelte steder mer enn 13 rader, men det er ikke så viktig for selve beregningen.

Poenget er at planlagt to etasjers løsning gir 6846 (står i pdf), og langside i samme stil som BT vil ikke redusere kapasiteten med mer enn 400 (+/-100).

Uansett om det blir en eller to etasjer så vil de øverste radene på den nye langsiden gi bedre utsikt mot banen enn det som er tilfellet fra store deler av SPV i dag. Mulig det kommer litt surmuling derfra til neste år.
<BRANN> ..... DKFM

Xminator

QuoteMen, hvorfor må de ha 2 etasjer egentlig? Er det meningen at de skal ha VIP plasser på hele nedre langside? Om grunen er vip, hvorfor kan ikke de bygge VIP helt oppe? Ville sett mye bedre ut.

grei

Quote from: "Xminator"
QuoteMen, hvorfor må de ha 2 etasjer egentlig? Er det meningen at de skal ha VIP plasser på hele nedre langside? Om grunen er vip, hvorfor kan ikke de bygge VIP helt oppe? Ville sett mye bedre ut.

Vi er vel klar over at glassveggen der er baksiden av tribunen, og nettopp derfor ses dette området som en "ubrukt ressurs". Litt som  på BT der det ser ut som det egentlig hadde vært plass til flere rader der glassveggen er. Gitt at reguleringen tillater det er neppe umulig å bygge noen meter lengre ut. Med brattere tribune i ett plan sparer man jo også inn litt "innmat".

Kirk

Synes det ser bra ut. Tror også kapasiteten er bortimot optimal. Kunne gjerne bygget et overheng for min del slik at den øverste delen kommer nærmere banen. Håper bare at vi unngår mer VIP-konsepter på denne siden og at det kan bli en tribune som skaper litt trøkk.

Antar at bortesupporterne kommer i den nye svingen mot BT omtrent hvor de er i dag.

Får satse på at kommunen får fingen ut slik at tribunen kan stå klar til 2008 og 100-årsjubileet for Berømte Brann fra Bergen.

purolatino

Synes at den nye skissen av Søndre ser bra ut, men er meget skeptisk til at nedre del av Søndre skal være så slakk, blir jo nermest B-plasser å regne når man får bedre utsikt til banen alle andre steder på stadion! Et bedre alternativ vil jo være å bygge det like bratt som på BT og SPV tribunen, men da mister jo vi noen plasser, men det mener eg det er verdt! Hvis man heller bygger Søndre like bratt som BT og SPV skal det vell kunne gå ann å få 25 rader?, på SPV er det vell 20 rader + 3 rader VIP?, og en glassvegg tar vell vekk 2-3 rader? På nye Søndre burde de bygge det slik at nedre del like bratt som på BT og SPV med 13 rader og 11-12 rader på øvre, da vil jo "rette stykket" på Søndre få en kapasitet på
6000 plasser og det er jo "bare" 845 plasser mindre enn dagens Søndre, så får vi heller satse på at de lukker igjen hjørne mellom Hansa og SPV senere og vi får ytterligere 1500 plasser!  Kapasiteten vil da bli som følger: Søndre med hjørner ca.8200, BT 3805, SPV 4400 og Hansa 4050. TOTALT : 20.500 Vi mister altså ca. 850 plasser på Søndre ved å bygge like BRATT som på BT og SPV og det mener eg Brann bør gjøre da sikten vil bli mye bedre for de på nedre del!

krøvel vellevold

Veldig greit at Petter Pudde har blitt avslørt i to bøffer på en dag, og tre bløffer på et par-tre dager:

1) "I følge 100% sikre kilder får Stadion en kapasitet på 24xxx"
2) "I følge 100% sikre kilder blir Sæternes solgt i sommer".
3) "I følge 100% sikre kilder blir Andresen solgt i sommer".

Når skal roeren Petter Pudde fortelle oss fra sin ro-landslagssamling på Kypros at det hele bare var ironi?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "chris_henrik"Langside nede 4237 (16 rader a 265 seter)
 .


Det er glemmesak å ha 265 seter i bredden. Husker ikke de eksakte tallee, men en langsidetribune har rundt 200 seter i bredden.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "chris_henrik"Langside nede 4237 (16 rader a 265 seter)
 .


Det er glemmesak å ha 265 seter i bredden. Husker ikke de eksakte tallee, men en langsidetribune har rundt 200 seter i bredden.


Kom til 222 ved å telle på tegningen, men ikke lett å telle på små tegninger.

Northside

Quote from: "Kirk"Synes det ser bra ut. Tror også kapasiteten er bortimot optimal. Kunne gjerne bygget et overheng for min del slik at den øverste delen kommer nærmere banen. Håper bare at vi unngår mer VIP-konsepter på denne siden og at det kan bli en tribune som skaper litt trøkk.

Antar at bortesupporterne kommer i den nye svingen mot BT omtrent hvor de er i dag.

Får satse på at kommunen får fingen ut slik at tribunen kan stå klar til 2008 og 100-årsjubileet for Berømte Brann fra Bergen.

krøvel vellevold

Driver folk og teller stoler og seterader på den pdf-skissen som ligger på brann.no? http://www.brann.no/dokumenter/oversikt_sydtribune.pdf
Legg ned hele klubben!

tr0Ndemann

Jeg syntes det ser ganske stilig ut med sånn oppdeling på tribunen, men du har rett i at det demper stemningen. På den andre siden er ikke Søndre den tribunen som lager mest liv, men gir selvfølgelig god effekt når de stemmer i..
What a waste of council tax, we paid for your hats!

Nesten

Krøvel har rett, slakkheten eller mangel på bratthet nederst kommer midt i senter av TV-kameraene. Personlig ville jeg heller gitt avslag på 3-400 seter mot at også nye søndre blir like bratt hele vegen. Glassdelingen ble ikke så ille, det genererer forhåpentligvis penger.
Tror de nederste B-plassene må gå svært billig for å bli solgt. 80 kroner pr kamp ? 1000,- for sesongkort ? Bedre det enn tomme seter.
Ellers kan jeg leve med 4-6 år med åpne hjørner mot Løvstakken. Det gir litt særpreg og gir liv til naturgresset. Neste slag vil stå om det. Alle ønsker selvsagt en god gressbane. Nei til kunstgress. Gjerne ja til noen hundre ståplasser på Hansa. Apropos søndre VIP, da må de vel ha et eget team med kelnere, kokker også der for ellers må de løpe over gresset eller går rundt stadion hvis de må over til sine kolleger på nordsiden. Blir nok en VIP-light.
Ikke så galt, glasset i bakkant gir etter mitt syn særpreg og nostalgifeeling for det ligner gamle sitte. Altanlogoen savnes og kunne vært i senter men i miniformat.
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

monzilla


Kirk

Kan ikke skjønne at det skal bli så utrolig mye dårligere stemning med to etasjer. Hansa er jo en to-etasjes tribune og den fungerer jo rimelig bra?

Tror heller ikke at plassene på nederste delen av langsiden blir noe spesielt vanskelig å få solgt. Ville mye heller hatt plass der enn i et hjørne eller nederst i svingene. Slett ikke umulig at jeg flytter fra BT til Søndre hvis muligheten byr seg (mest for å komme vekk fra han feite idioten som sitter midt på og skriker ut de hjernedøde kommentarene sine hele tiden riktignok, men dog . . .)

grei

Quote from: "Kirk"Kan ikke skjønne at det skal bli så utrolig mye dårligere stemning med to etasjer. Hansa er jo en to-etasjes tribune og den fungerer jo rimelig bra?

DJ_ADG

Hansa e todelt, ja, men den e mer tatt vekk noen rader, så det e ikkje så langt fra å være en enkel tribunne.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Xminator

Quote from: "monzilla"Enkelte bil aldri fornøyd.


Selvfølgelig ikke. De lever jo livet for å tenke "kritisk".

azul

21500! no snakker vi!

Brannmus

http://fotball.bt.no/eliteserien/article85099.ece

Brann medgir at sikten vil være redusert på den nederstet tribunen, men har valgt løsningen fordi så mange klager over den lave kapasiteten.

Så da er det jo greit. Begrenset sikt eller mindre plasser?

Kirk

Ganske imponerende av BT å få både tittel og ingress til å kun inneholde negative ting.

Får iallefall håpe at reguleringsplanen går igjennom. En tribune som blir 2m lavere enn de andre hadde virkelig vært tragisk.

Super Hasund

Faen ta de derre jævla naboene. Feiler de.
Men sånn todelt e jo ganske flott med tanke på tifo. Så det e no isje såp gale

Faktisk så minner den ganske mye om anfield igrunn
La Folket Synge

*Feltz*

DJ_ADG

Regulerings høyden på Sødre e 37,5, to meter lavere en Hansa.
På tegningen ser det ut som taket skal gå likt med Hansa, så naboene har et poeng, men 2meter e ikkje verdens undergang.

QuoteFaktisk så minner den ganske mye om anfield igrunn

E mye "typisk" engelsk. Den minner meg nesten om alle engelske stadioner som ikkje e for ny
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

krøvel vellevold

Quote from: "Brannmus"http://fotball.bt.no/eliteserien/article85099.ece

Brann medgir at sikten vil være redusert på den nederstet tribunen, men har valgt løsningen fordi så mange klager over den lave kapasiteten.

Så da er det jo greit. Begrenset sikt eller mindre plasser?


Så mange klager over den lave kapasiteten?

Det er vel helst Petter Puddings som har skrevet 1000 klagemail med 1000 forskjellige alias... Det skulle faktisk ikke forundre meg!
Legg ned hele klubben!


Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Brann_ruler86

Etter min mening så er det optimale at de bygger i samme stil som på BT, men erstatter de høye glassvinduene bak med noen ekstra rader med seter.
Gå ta banen!

Xminator

Solgt ut sist? Alt Brann trenger å gjøre er å sette prisen 10 kroner lavere enn på øverste delen og vips, de ryker først. Nå er det heller slik at stort sett det meste på den nye tribunen kommer til å ryke som sesongkort. Det er vel allerede 3000-3500 sesongkort på gamle sitte, og de kommer til å fornye når fakturaen havner i posten.

Beklager Krøvel, men du får nok ikke gleden din i å se tomme seter på denne tribunen heller...

Xminator

Quote from: "Brann_ruler86"Etter min mening så er det optimale at de bygger i samme stil som på BT, men erstatter de høye glassvinduene bak med noen ekstra rader med seter.


Problemet er at glassvegg med plass til noe bak er ren inntekt for Brann. Det gir egenkapitalen til nybygget.

Ikke umulig Dahl med magen allerede har gjort regnestykket med å rive Hansa og sette opp en SPV-kopi der...
Det vil selvsagt senke kapasiteten, men da blir vel Krøvel fornøyd?

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Solgt ut sist? Alt Brann trenger å gjøre er å sette prisen 10 kroner lavere enn på øverste delen og vips, de ryker først. Nå er det heller slik at stort sett det meste på den nye tribunen kommer til å ryke som sesongkort. Det er vel allerede 3000-3500 sesongkort på gamle sitte, og de kommer til å fornye når fakturaen havner i posten.

Beklager Krøvel, men du får nok ikke gleden din i å se tomme seter på denne tribunen heller...


Vittig du! Tror du TI kroner lavere pris på nedre, får folk til å strømme dit? Det må vel minst en senkning på 100-150, for at det skal bli attraktivt.

Ellers er det jo utrolig vittig at du som var skråsikker på en voldsom økning i tilskuertallene når Store Stå ble erstattet med en bratt sittetribune ("fordi voksne mennesker i 2007 ikke finner seg i å ikke kunne se hele banen skikkelig og bare se rett inn i hårtustene på han foran") nå plutselig syns det er helt OK å bygge flate tribuner!
Legg ned hele klubben!

Xminator

Ikke gjør deg dum Krøvel. Det er forskjell på en ståtribune, eller for den del den gode gamle parkeringsplassen i klokkesvingen og sitteplasser.

For all del, fortsett å ta sitater ut av sammenhengen om det passer den noe selvgode debatt"teknikken" din!

Nixon

Hvor slakk er egentlig denne nedre tribunen? Jeg har da sett lignende tribuner andre steder, og det sitter da folk og ser fotball der også.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Ikke gjør deg dum Krøvel. Det er forskjell på en ståtribune, eller for den del den gode gamle parkeringsplassen i klokkesvingen og sitteplasser.

For all del, fortsett å ta sitater ut av sammenhengen om det passer den noe selvgode debatt"teknikken" din!


Selvgod debatt-teknikk, du! Look who's talking! At du nå møter deg selv i døren, er jo ikke mitt problem!

Poenget ditt var at det var dårlig utsyn på de gamle tribunene og at man bare så rett inn i bakhodet på den foran. Ja, du har jo også klaget over at det blir så få gode plasser når kapasiteten blir så lav. Så hvorfor plutselig så positiv til tribuner med dårlig utsikt? Var ikke komforten og utsikten så viktig likevel, bare vi får presset inn flest mulig folk på 16.mai?

Og mener du virkelig seriøst at en senkning av billettprisene på usle 10 kroner er nok til å gjøre nedre del attraktiv?
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: "Xminator"Solgt ut sist? Alt Brann trenger å gjøre er å sette prisen 10 kroner lavere enn på øverste delen og vips, de ryker først. Nå er det heller slik at stort sett det meste på den nye tribunen kommer til å ryke som sesongkort. Det er vel allerede 3000-3500 sesongkort på gamle sitte, og de kommer til å fornye når fakturaen havner i posten.

Beklager Krøvel, men du får nok ikke gleden din i å se tomme seter på denne tribunen heller...


Ja, det tror jeg absolutt. Som Krøvel sier så tror jeg nok folk foretrekker å bruke de ekstra 10 kronene på å se en del bedre. Jo da, det blir ikke ståtribune, men det er fortsatt veldig lite fristende å se rett inn i bakhodet til den som sitter foran deg.

Hvordan kan du være så skråsikker på at alle/de fleste disse kommer til å ville fortsette å sitte her, hvis sikten blir veldig redusert i forhold til hvordan den er nå??
Kommer antallet partoutkort til å øke forresten?
Nedre søndre blir det nye felt T med en slik løsning. Det er ikke godt nok i det hele tatt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

monzilla

På gamle tribune sør er det masse stolper og dritt. Sikten vil ikke bli dårlig på nye nedre felt, men ikke like bra som på øvre. Og det at folk reiser seg i spennende situasjoner for å se bedre er vel stemningsskapende og ingenting annet?

Her er jeg enig med Xminator.

Klaus_Brann

Quote from: "monzilla"På gamle tribune sør er det masse stolper og dritt. Sikten vil ikke bli dårlig på nye nedre felt, men ikke like bra som på øvre. Og det at folk reiser seg i spennende situasjoner for å se bedre er vel stemningsskapende og ingenting annet?

Her er jeg enig med Xminator.


"Masse stolper og dritt"??Masse stolper, men er vel ikke så mye annet dritt...
"Sikten vil ikke bli dårlig på nye nedre felt"
Du tuller?Brann har jo selv sagt at sikten her ikke blir optimal, noe som sikkert er en underdrivelse.
Det er nok stemningsskapende ja, men de ser vel fortsatt dårlig med hoder foran seg, gjør de ikke?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

abe78

Hvordan er utsikten fra T-feltet i dag?
.og husk!

Klaus_Brann

Quote from: "abe78"Hvordan er utsikten fra T-feltet i dag?


Regner vel med at den er ganske dårlig. Hvordan det?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

C@Bøe_79

Quote from: "Xminator"
Quote from: "Brann_ruler86"Etter min mening så er det optimale at de bygger i samme stil som på BT, men erstatter de høye glassvinduene bak med noen ekstra rader med seter.


Problemet er at glassvegg med plass til noe bak er ren inntekt for Brann. Det gir egenkapitalen til nybygget.

Ikke umulig Dahl med magen allerede har gjort regnestykket med å rive Hansa og sette opp en SPV-kopi der...
Det vil selvsagt senke kapasiteten, men da blir vel Krøvel fornøyd?


Det er vel allerede kalkulert med at å rive Hansa og bygge ny, blir alt for dyrt.. Problemer med fundamentene er visst årsaken..

Ellers så sprekker Hansa-tribunen, kan sees like bak søylene på tribunen.. Faktisk ganske scary.... Sakl prøve å få bilde av det..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

kih

Quote from: "purolatino"og sjokket om at de har tenkt å bygge nedre del av tribunen med slakk helning har begynnt å lagt seg


om det er bratt helning du vil ha så vil jeg anbefale nye stadion til kamma
http://test.emagine.no/sfwebcam/

tobias

vh
tobias

Go Up