• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Kopiering av låter

Started by Per Anders, July 12, 2005, 08:20:14 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Per Anders

Er det bare jeg som har denne følelsen, eller er det faktisk slik at mange andre supportere i Norge kopierer Branns supportere når det gjelder låtvalg? Det er mange ganger jeg har hørt at "nye" låter har vært sunget på stadion, for så å dukke opp rundt omkring i Norge. Riktignok er mange av disse melodiene brukt i England og andre steder, men er det slik at Branns supportere kopieres av andre i Norge, eller er det bare noe jeg føler?

Nemesis

Er vel slik at vi fÃ¥r melodiene vÃ¥re mest fra andre land rundt om i Europa. Mye engelsk, Sæternes sangen tror jeg kom fra Nederland hvis jeg ikke tar feil.....   Sitter med følelsen av Ã¥ kopiere andre TL-lag er bannlyst, ikke fordi det er en uskreven regel, men bare fordi vi ikke gidder hærme etter pakk!. En del andre TL-lag har jo kopiert litt av oss, blandt annet Sæternes sangen... eier ikke ryggrad :p

Er jeg ute å sykler nå?
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

kabelmann

Quote from: "Nemesis"Er jeg ute å sykler nå?


Tror det. Sæternes-sangen har vel bl.a. LSK brukt i en årrekke.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

mobli

Quote from: "Per Anders"Er det bare jeg som har denne følelsen, eller er det faktisk slik at mange andre supportere i Norge kopierer Branns supportere når det gjelder låtvalg? Det er mange ganger jeg har hørt at "nye" låter har vært sunget på stadion, for så å dukke opp rundt omkring i Norge. Riktignok er mange av disse melodiene brukt i England og andre steder, men er det slik at Branns supportere kopieres av andre i Norge, eller er det bare noe jeg føler?


Når det gjelder generelle fotballsanger (f.eks, "Sæternes scorer mål", "Om eg hadde vinger", etc), så er det, etter min mening, irrelevant hvem i Norge som kopierer etter hvem. Vi har kopiert rop/sanger etter andre, og andre har kopiert etter oss.

Men når det gjelder originale fotballsanger (f.eks, "Byen e Bergen", "Vi e de beste", etc), så høres det ikke helt rett ut.

Nixon

Rød makt på Hansa

Per Anders

Det var det jeg mente. Må være pinlig å kopiere andre.

krøvel vellevold

Quote from: "Per Anders"Det var det jeg mente. Må være pinlig å kopiere andre.


Går det ikke an å få en kopisperre?
Legg ned hele klubben!

mobli

Quote from: "Per Anders"Det var det jeg mente. Må være pinlig å kopiere andre.



Det er jeg enig i... Det er derfor jeg gremmes hver gang jeg hører "Hele Stadion, klapp-klapp-klapp". Denne var brukt rundt omkring på bondelandet ihvertfall en sesong eller to, før den ble tatt i bruk på Staddaen.

GamleErik

Quote from: "Nixon"


"Vi e Stormen ifra �l(e)sund" er vel mer korrekt, men uansett er det en veldig høy likhetsgrad.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

krøvel vellevold

Supportere og synging var i bruk i store deler av verden før vi begynte med det på Stadion. Så det har vi jo egentlig stjålet. Hva med å være skikkelig originale og bare holde kjeft hele kampen? Eller sitte med ryggen til banen. Det er det ingen andre som gjør!
Legg ned hele klubben!

brann-mann

Start supportenre har jo helt samme  sang om alex valencia som vi hadde da han spilte i brann! jeg synes det blir litt for dumt
oma é vår mann!

R.I.P.Super-ray

Ingenting slår jo kjernens nye sang i fjor:

no ser æ svart, no ser æ hvitt
no ser æ svart, no ser æ hvitt,
no ser æ fotballlaget mitt
å vi e rosenborg frå tronjem
så kom å syng no alle mann
7 SUPER RAY - LEGENDE

Yngve

Quote from: "krøvel vellevold"Hva med å være skikkelig originale og bare holde kjeft hele kampen? Eller sitte med ryggen til banen. Det er det ingen andre som gjør!
 
Det ville nok vore tjuveri det og... Om eg ikkje hugsar heilt feil så gjorde Leeds sine tilhengarar det i ein protest mot styret for nokre år sidan.

Skotten

Og ikke kan vi la vær å møte opp heller..det er jo Lyn sin greie.

Ellers blir vi alltid oppfordret til å lage mest mulig liv. Personlig savner jeg hysjing på Stadion. Dette hadde vært tøft om vi hysjet på hverandre helt til det var helt stille, for så å bryte stillheten med et kaosrop, alle skriker navnet på sin favoritt spiller samtidig..

Eks...SIGURDSSON!!
 Sportsklubben Brann feirer i Ã¥r et noe spesielt jubileum, hvilket?

Trivial pursuit anno 2063.

mobli

Det er jo ganske originalt.
Men vi har jo brukt hysjing før ("Syng med..."), så da kopierer vi oss selv, og det kan vi ikke ha noe av.

Stoffi

Så vidt jeg vet, så laget Ove Thue "Vi e berømte Brann fra Bergen" melodien og teksten for ganske mange år siden. Stemmer dette?

Forrige kamp jeg så på TV, husker ikke hvem som spilte, så var det en supporterklubb som selvfølgelig hadde kopiert denne melodien, en av de fremste Brannsangene, som ganske mange andre supportere rundt i Norges land kan synge med på.
Latterlig.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

DJ_ADG

Quote from: "Stoffi"Så vidt jeg vet, så laget Ove Thue "Vi e berømte Brann fra Bergen" melodien og teksten for ganske mange år siden. Stemmer dette?.


Melodien é "Jesus Elekser Alle Barne" og den blir også bruk av så og si alle engelske klubberm eks Skotland sinn VM sang i 1978, Argentina.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Stalin

Vi stjeler ikke mindre enn noen andre supportergrupper her i norge..

Men det jeg syns er latterlig er når supportersanger som , "Endelig skal vi ti Ullevall osv bare er rippoff av gamle schlagere..

krøvel vellevold

Quote from: "Stoffi"Så vidt jeg vet, så laget Ove Thue "Vi e berømte Brann fra Bergen" melodien og teksten for ganske mange år siden. Stemmer dette?

Forrige kamp jeg så på TV, husker ikke hvem som spilte, så var det en supporterklubb som selvfølgelig hadde kopiert denne melodien, en av de fremste Brannsangene, som ganske mange andre supportere rundt i Norges land kan synge med på.
Latterlig.


Teksten til "Vi é berømte.." ble laget på Englandsbåten påsken 1994, og innført på Store Stå senere den våren. Våren 1997 ville Ove Thue lage en hyllest til Store Stå, basert på denne sangen. Han var så begeistret for setningen "ja visst faen gjør vi det, som i 1963". Han likte imidlertid ikke linjen "..mens vi ler av alle bønder i vårt land", fordi han syntes det var nedverdigende overfor de som har bondeyrket. Derfor forandret han den til noe annet rart som vi heldigvis ikke synger på Store Stå. I tillegg syntes han setningen "vi é berømte Brann fra Bergen" var rar, så han forandret det til "vi é Brann, vi é fra Bergen". Som om ikke det var enda rarere! Han laget med andre ord en hyllest til en sang, og forandret like godt halve sangen!
Legg ned hele klubben!

Stoffi

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Stoffi"Så vidt jeg vet, så laget Ove Thue "Vi e berømte Brann fra Bergen" melodien og teksten for ganske mange år siden. Stemmer dette?

Forrige kamp jeg så på TV, husker ikke hvem som spilte, så var det en supporterklubb som selvfølgelig hadde kopiert denne melodien, en av de fremste Brannsangene, som ganske mange andre supportere rundt i Norges land kan synge med på.
Latterlig.


Teksten til "Vi é berømte.." ble laget på Englandsbåten påsken 1994, og innført på Store Stå senere den våren. Våren 1997 ville Ove Thue lage en hyllest til Store Stå, basert på denne sangen. Han var så begeistret for setningen "ja visst faen gjør vi det, som i 1963". Han likte imidlertid ikke linjen "..mens vi ler av alle bønder i vårt land", fordi han syntes det var nedverdigende overfor de som har bondeyrket. Derfor forandret han den til noe annet rart som vi heldigvis ikke synger på Store Stå. I tillegg syntes han setningen "vi é berømte Brann fra Bergen" var rar, så han forandret det til "vi é Brann, vi é fra Bergen". Som om ikke det var enda rarere! Han laget med andre ord en hyllest til en sang, og forandret like godt halve sangen!


Takk for oppklaringen. Greit og vite
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

monzilla

klanspakket har jo "han har den hele vide verden i sin hånd" til daniel fredheim holm... den var det vel vi som kom på med teitur?

gull05

Alle kopiere hverandre. Det er ikke noe anne å gjøre med en at hele stadion roper HYSJ på stadion når borte supportere synger "våres" sanger,,, he he nei kødd e dette virkelig noe å bry seg om da? Drit i det ha heller full fokus på å støtte Brann.
ød makt.

krøvel vellevold

Quote from: "Skotten"Personlig savner jeg hysjing på Stadion. Dette hadde vært tøft om vi hysjet på hverandre helt til det var helt stille, for så å bryte stillheten med et kaosrop, alle skriker navnet på sin favoritt spiller samtidig..

Eks...SIGURDSSON!!
Legg ned hele klubben!

Go Up