• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Høyre kant

Started by abe78, June 06, 2005, 10:22:07 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

abe78

Neida - dette er ikke et nytt innlegg i kategorien vi må kjøpe en ny høyrekant fra Nordland eller Troms.

Det er interessant å registrere at det ikke bare er Brann som sliter med gode offensive høyrekanter. Landslaget har også problemer på denne plassen. Hva er det som gjør det i grunn? Har det noe med fotballkulturen i Norge å gjøre?

Da jeg var mindre elsket folk å spille vinger - samme hvilken side. Jeg kan liksom ikke skjønne at det skal være problemer med å finne folk på denne plassen. Det at vi har god dekning på venste ving og venstre back(Gamsten Kvisviken, Riise), gjør saken enda rarere.

Om vi kunne plukke fritt hvem vi ville, blandt nordmenn, hvem ville vi brukt på høyre kant? Jeg er faktisk ikke sikker - det ringer ikke en bjelle med en gang.
.og husk!

Xminator

Det er verdt å nevne at VIF, som i år skulle kjøpe seg ut av høyrekant-problemet, fremdeles ikke ser ut til å ha løst høyrekantproblemet. Izhinoe kan vel nærmest karakteriseres som en nesteflopp.

Begynner egentlig å lure på om hele høyrekantspøkelset er skapt ut fra grunnløse forventninger fra vår side enn ett faktisk problem.

"Problemet" har vel vert at vi i utgangspunktet har brukt for dårlige fotballspillere på plassen. Ja, de har som oftest kunne springe - fort - lenge, men det hele koker ned til egenskapene alle midtbanespillere bør ha. Plasseringsevne, overblikk og presisjon. Dette er egenskaper Kvisvik har i massevis. Og Kvisvik er kanskje den mest utypiske kantspilleren vi har sett i norsk tippeliga (arrester meg). Og i mine øyne den garantert største suksessen av alle kantspillerene. Fordi han tok en rolle og spiller den "utradisjonelt" og på sine egne premisser.

Kanskje ligger løsningen for Brann i å bruke en utradisjonell løsning også for høyrekanten - noe vi jo har gjort med Miller. Noen vil si med blandet suksess. Jeg vil si det har gått over all forventning. Nei, han springer ikke like mye som MK. Eller like fort som Sanne. Det er derimot veldig ofte en plan over det han foretar seg. Noe som også har gjort Brann en god del vanskeligere å spille mot. Normalt har jo resepten for motstanderen vert å pakke ned venstresiden vår og satse på at MK har en vanlig dag på jobben. Slik vi spiller nå har vi 3 spillere som alle til en viss grad er playmakere. Både Miller og Kvisvik er i stand til å ta seg forbi en mann, og dermed skape ett overtall og back/sentral midtbane beveger seg. Hareide prøver noe av det samme med Solli. Problemet her er vel at Solli først og fremst er en løpsmaskin, og mangler det overblikket og tilretteleggeregenskapene en "utradisjonell" kantspiller trenger.

Kanskje bør Brann konstentrer seg om å hente klassespillere på høyreback og midtstopper. Og kanskje er behovet aller størst på midtstopperplassen. For jeg har problemer med å se hvordan vi får en like god ballspiller som Miller - og som ikke forlanger sentral midtbane. Kanskje Hassan er ett alternativ?

IK START

det var nå dere ikke skulle ha solgt alex valencia! fy f*** for en spiller. finter,dribler,presise inlegg og god fart. han har utvikla seg mye etter at han kom til start!! dere kan vel hente andreas ottosson fra sverige!? å nei!!
ordlie er kongen!!! cl next!!

Skotten

Quote from: "IK START"det var nå dere ikke skulle ha solgt alex valencia! fy f*** for en spiller. finter,dribler,presise inlegg og god fart. han har utvikla seg mye etter at han kom til start!! dere kan vel hente andreas ottosson fra sverige!? å nei!!


Valencia var på god vei til å stagnere i Brann, trengte miljøskifte. Start har vel vært på opptur fra han kom, når denne oppturen er over vil dere få se hva han er laget av. Mest sannsynlig ikke noe mer enn helt middels. Når vi ser etter ny høyrekant bør det være av et helt annet kaliber enn Valencia.
 Sportsklubben Brann feirer i år et noe spesielt jubileum, hvilket?

Trivial pursuit anno 2063.

Nixon

Quote from: "Skotten"Valencia var på god vei til å stagnere i Brann, trengte miljøskifte. Start har vel vært på opptur fra han kom, når denne oppturen er over vil dere få se hva han er laget av. Mest sannsynlig ikke noe mer enn helt middels. Når vi ser etter ny høyrekant bør det være av et helt annet kaliber enn Valencia.


Alternativt at Valencia nå har nådd potensialet sitt og har blitt en stabil toppspiller. Ingenting hadde gledet meg mer, og da er Valencia mannen å få tilbake til Brann!
Rød makt på Hansa

Xminator

Valencia har vel til nå vist akkurat det han viste for oss. God når laget er god, skikkelig rævva når det går litt imot. Selv om Soler og Keiko er flinke til å hype spillerene sine er ikke dermed Valencia blitt noe bedre, og preger fortsatt ikke kamper alene. Det må en høyrekant, og egentlig samtlige 11 spillere på Brann gjøre. Les hva jeg sa om tradisjonelle kantspillere. Valencia er en slik. Skal vi først gå for noe slikt er Essediri og TFL bedre alternativer, de har tross alt ikke feilet for Brann enda.

enavgutta

Jeg er sjeleglad for at vi nå har Charlie og ikke Valencia. Charlie er en mye klokere spiller. Eneste jeg har undret meg på i månedsvis nå er hvorfor vi ikke fikk TFL på plass. Han kan da umulig å ha fått en bedre kontrakt i Glimt? De har jo ikke en krone å tilby.

Nixon

Quote from: "enavgutta"Jeg er sjeleglad for at vi nå har Charlie og ikke Valencia. Charlie er en mye klokere spiller. Eneste jeg har undret meg på i månedsvis nå er hvorfor vi ikke fikk TFL på plass. Han kan da umulig å ha fått en bedre kontrakt i Glimt? De har jo ikke en krone å tilby.


Valencia er en bedre kantspiller enn Miller, men der blir vi nok aldri enige.

Vi er dog enige når det gjelder TFL. Veldig rart at Brann plutselig mistet interessen i fjor, og det er ingen signaler fra Idrettsveien om at de har kontaktet han nå i år. Alt mens B/G forhandler med gutten om ny kontrakt. Istedet har Brann forhørt seg om Trond Olsen, en spiller som jeg betrakter som et hakk eller to dårligere enn TFL.

Gutten vil jo tilbake til sine røtter hos oss i Bergen.
Og det bør han få lov til!
Rød makt på Hansa

_owenz_

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/article402754.ece

LSK er også inntresert i Olsen,... Hva er det egentlig med han? Er han et større talent(enn TFL) siden han har masse U-landskamper?

Kanskje Brann/LSK tror at TFL er på topp nå, mens Trond Olsen har mye å gå på ennå?

B/G bruker vel Olsen på venstre siden, men antar at han kan spille på høyre også? Hva skal vi med en venstre kant når vi har han Ghaneseren på vei?

**

Brann burde tatt en titt på Palmi Rafn hos KA Akureyri, han spiller vel egentlig midtbane. Men  Arsenal, Manchester City og Stoke har hatt han  på prøvespill, uten at han har fått kontrakt.

Nå er han bare 20 år og bør kunne omskoleres til høyrekant.... Er ikke akkurat som Arsene Wenger har tatt en titt på Trond Olsen & Co....



owenz

fettnok

wenger har faktisk tilbudt borch i tromsømålet(skadet nå) kontrakt for å leie han ut. men borch takket nei siden han heller ville fokusere på legestudiene enn å bli leid ut til en middelmådig klubb. kan være at wenger har samme intensjoner med palmi rafn?
ette går aaaaaldri bra!

_owenz_

Quote from: "fettnok"wenger har faktisk tilbudt borch i tromsømålet(skadet nå) kontrakt for å leie han ut. men borch takket nei siden han heller ville fokusere på legestudiene enn å bli leid ut til en middelmådig klubb. kan være at wenger har samme intensjoner med palmi rafn?

BL

Quote from: "IK START"det var nå dere ikke skulle ha solgt alex valencia! fy f*** for en spiller. finter,dribler,presise inlegg og god fart. han har utvikla seg mye etter at han kom til start!! dere kan vel hente andreas ottosson fra sverige!? å nei!!


Alt dette hadde han vel i Brann også, helt til motgangen kom. Så vi får se når Start møter veggen om han er like god då.
Hansa-
Felt Z

enavgutta

Tar'an helt ut her og skriver en mail til Peddi for et svar i TFL saken. Jeg er også en av dem som undres hvorfor denne Olsen vurderes nå fremfor TFL.

Tois


Xminator


LitjEggen

Tippeligaens store kantspiller er jo M.Berre...   :shock:

Nixon

Quote from: "enavgutta"Tar'an helt ut her og skriver en mail til Peddi for et svar i TFL saken. Jeg er også en av dem som undres hvorfor denne Olsen vurderes nå fremfor TFL.


Bra initiativ!:) Hold oss oppdatert!
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: "IK START"det var nå dere ikke skulle ha solgt alex valencia! fy f*** for en spiller. finter,dribler,presise inlegg og god fart. han har utvikla seg mye etter at han kom til start!! dere kan vel hente andreas ottosson fra sverige!? å nei!!


Hehe, ja det er jo litt artig å registrere at en del Startsupportere er iferd med å gå i samme fellen som supporterne til et lag litt lenger nord for Bergen gjorde for et par år siden. Da skulle det jo bli både medaljer og europacupspill inne i fjorden der oppe. Tap 0-1 for Løv-Ham sa vel sitt om at noe gikk "litt" galt :)
Ballen skal fremover!

_owenz_

Hva med Fredrik Berglund? 26 år gammel svenske, toppscorer i SAS-ligaen, med 18 mål sålangt. og 28 mål på 36 kamper totalt. 7 A-lags kamper for Sverige. Egentlig ren angriper, men kanskje Brann kunne spilt 4-3-3 eller brukt han som høyrekant (slik som mange landslag gjør...)

Det beste av alt... Han er tilsalgs:
http://www.bt.dk/sport/dkfodbold/artikel:aid=367536:fid=100232268/

12.5 mill svenske kronor. Ikke totalt umulig for Brann investorer, kanskje de er villig til å gå lavere nå som MFF ikke er inntresert lenger.

owenz

Geir

Fredrik Berglund er en av de beste spissene jeg har sett. Løp og kjøp. Men tipper nok han blir dyr.
ndelig SERIEMESTER

KennethS

Quote from: "Xminator"
tå på Brann

Go Up