• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

NYSTEMTEN...

Started by Charmless Man, May 30, 2005, 00:05:22 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Charmless Man

Når en tidligere Idoldeltager som ikke kan synge skal fremføre Bergenssangen blir seansen direkte pinlig...Jeg lurer litt på om ikke Nystemten bør pensjoneres på stadion, utenom ved f.eks. 16 mai kampen. Det er få som synger noe særlig med...Vi supportere kan heller sørge for at den blir sunget når kampen starter.
Ladish on the Foot

enavgutta

Tror folk flest kan denne sangen. Det er jo 16 mai kampen et eksempel på. (Forøvrig et av de mest magiske øyeblikk jeg har opplevd på Stadion muligens) Kanskje vi bør kulan med Idol folk som synger den og annet crap. Det er sannsynligvis det som legger en demper på hele seansen ja. Enig.

Bombefar

Rundt meg på UMBRO tribunen synger de fleste med så den bør nok ikke pensjoneres. Jeg er enig i at vi ikke kan ha idol deltagere til å synge Nystemten. Det blir best trøkk når menn i 40-50 års alderen synger den som f.eks Tor Endresen

Charmless Man

Det er måte på hvor mange ganger Tor Endresen kan synge den...Det blir jo håpløse folk som han og Egil Eldøen som passer best til å synge Nystemten, ikke akkurat Bergenske stoltheter etter min mening.
Ladish on the Foot

Lurkin

Haha, er pinlig. Verste er folk som klappet for han.

Men å kutte Nystemten ut er jo en frytelig tanke. 97% av SS kan den, og så lenge folk holder kjeft og viser respekt under den (kremt, Kristin), så er det bare hyggelig.
Berømte Brann fra Bergen

Charmless Man

Neste kamp er det vel lillesøsteren til Alex Valencia som skal synge, hun som var med i Idol vet dere...
Ladish on the Foot

sekto

Var lillesøsteren til Alex Valencia med i Idol? jaja, lærte jeg noe nytt i dag også.

Nystemten er en fin tradisjon, og en vi bør holde på. Men å få inn noen som faktisk kan synge, bør være målet. Om det er noen som kan legge litt sjel, og trøkk i det, så er det bare enda bedre..

Nixon

Litt tåpelig å slenge drit til Idol-Håkon, han er slett ikke den verste som har sunget Nystemten. Men det blir jo gjerne slik når noen har stukket nesen sin frem på TV...

Jeg synes det er mye verre når disse syngedamene tror at de er solister og ikke forsangere. De starter altfor høyt og synger altfor sakte. Og da hjelper det ikke at de kan synge.
Rød makt på Hansa

kabelmann

Med tanke på at det kun er en brøkdel av Stadion som synger med på Nystemten, så vil jeg da vitterlig kalle de solister og ikke forsangere.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Kaya

Quote from: "Charmless Man"Når en tidligere Idoldeltager som ikke kan synge skal fremføre Bergenssangen blir seansen direkte pinlig...

Nemesis

Det værste med disse som står på gressmatten og synger, er at en del av dem skal sette sitt "personlige preg" på sangen, drøyer ut en linje, slik at resten av stadion ligger et sekund lengre fremme i sangen enn sangeren på matten. SYNG I ORGINALT TEMPO!!

Forslag til sangere: Ove Thue, 12.mann, F Reksten, osv osv...    Til og med H Friele hadde vært bedre enn Njøten
et finnes tre typer mennesker i verden.
De som kan telle, og de som ikke kan telle

enavgutta

Hva med Egil Eldøen med sin flotte strile/rogalandsdialekt ? :-D

TcK

fjerne Bergenssangen fra stadion? ehh... tror ikke jeg skal kommentere det en gang.

sangere er en helt annen sak.

Hadde vært fantastisk å få Herman til å synge!

tck
Jesus elsker alle barna

Nettn

Nei nei nei. Nystemte må ikke fjernes fra Stadion. Men en tidigere Idol deltager er vel ikke tingen. Snart blir vel Kurt innleid for å synge den og.
Men enig med Nemesis, Ove Thue, 12 mann, eller noe i den duren hadde gjort seg.

SKB e BEST!!!

Nystemten må selvfølgelig være på Stadion! Kanskje kunne Helge Jordal synge den? neiiida :lol:
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

Mr_Soma

Kurt eller Per Ove'n

Brann-Peter!

Kanskje hvis vi hadde fått oss noen som kan synge den i riktig tempo og ikke begynne alt for høyt som Nixon påpeker, så kan vi kanskje håpe på sånne tilstander på stadion om noen år?

Link: http://www.servecast.com/asx/celtic/mail/ynwa.asx

Sykt forøvrig!
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!


Maam

Koffor ikkje plassere noen micer på SS, og la oss ta ansvar for at sangen blir gjennomført etter våre kriterier. Det hadde vært kult å fått prøvd det en gang. "Og nå Nystemten med Bataljonen"
ergen te eg dør!

syma

ja det hadde jo blitt virkelig bra. Hadde vel ikke blitt lenge før vi hadde klart den på 10 sekunder!

Det hadde vært noe det:) Bataljonsm

Stalin

Kutt sangen ut! Jeg er på stadion for å se Brann, ikke Bergen!

Nixon

Quote from: "Stalin"Kutt sangen ut! Jeg er på stadion for å se Brann, ikke Bergen!


Kan man skille disse to?
Er som Knoll og Tott.
Det går hånd i hånd.

Så gå og vask tastaturet ditt!
Rød makt på Hansa

Watson

Kutte ut Nystemten på stadion?
Nei! Et av de dummeste forslagene jeg har hørt

Stalin

Syns ikke det var så dumt..

Somafan

Nystemten må vi ha på stadion ja! Den får frem "nasjonalfølelsen" :D
Men er enig i at det er en fordel om forsangeren synger i ett greit toneleie,og synger den slik den skal synges! Så lenge det blir gjort spiller det vel liten rolle om det er Idol Håkon eller noen andre som er forsanger!
et skal skje som i 63!

Roffarne

Quote from: "Stalin"Syns ikke det var så dumt..

Det var vel kanskje på grunn av at det var ditt eget forslag?

Nystemten hører hjemme, men hvis de ikke har bedre alternativer enn Idol-deltakere, så bør man heller la publikum gjøre det selv (enn så pinlig det kan bli) eller kjøre den ut over høytalerne i 300dB med Lindtner`en.

Forøvrig hadde Idol-Håkon en artig tolkning av sangen. Noen flett nye cresendoer i starten og fri tolkning av teksten som i "legende hånd" og "føle den freden" gjorde det hele til en riktig så fin Idol-opplevelse.

jegløh

Quote from: "Maam"Koffor ikkje plassere noen micer på SS, og la oss ta ansvar for at sangen blir gjennomført etter våre kriterier. Det hadde vært kult å fått prøvd det en gang. "Og nå Nystemten med Bataljonen"


Enig med Syma. Hadde vært nydelig å høre SS sin gripende tolkning av Nystemten. Muligens hadde de klart å få den unnagjort på under 10 sekunder, ja.

Ser og muligheter for å integrere noen banneord i lyrikken. Kan jeg i tillegg foreslå at samtlige på ss hever midtre finger mens de synger (noe de forøvrig gjør veldig bra).

Blir vel neppe noen tørre øyne igjen på stadion.
Fucking Hell!!!"
-Robbie Winters etter at Helge B har blåst en ferdigdempet pasning i ansiktet hans mot Moskva.

Kaya

Quote from: "Somafan"Men er enig i at det er en fordel om forsangeren synger i ett greit toneleie


Det vil aldri bli et greit toneleie for alle -- passer det for tenorer eller alter, vil det ikke passe for basser og sopraner -- så sånn sett er det greit å variere med forsangere med ulike stemmer. Personlig henger jeg best med når Tor Endresen synger og sliter noe fryktelig når det er Christine Gulbrandsen ;-)

Motyka

Nok er nok! Akkurat da jeg trodde vi hadde nådd bunnen av bøtten når det gjelder kvaliteten på "artister", så graver vi litt dypere og trekker opp Håkon Njøten!
Forresten, er det noen som forstår denne låten? Hva er det J. N. Brun prøver å fortelle?
elt fra Kniksen til Monkam, har mitt hjerte stått i Brann!

Halvgjort er velgjort!

Nixon

Quote from: "Motyka"Nok er nok! Akkurat da jeg trodde vi hadde nådd bunnen av bøtten når det gjelder kvaliteten på "artister", så graver vi litt dypere og trekker opp Håkon Njøten!
Forresten, er det noen som forstår denne låten? Hva er det J. N. Brun prøver å fortelle?


Vel, den bøtten er velbrukt for å si det slik. For unge Njøten har sunget før, men du var nok ikke på den kampen vil jeg tro...

Men hvis folk kan se forbi Idol som visstnok virker som en rød klut på noen her (selv om de nok satt klistret til skjermen...), så er ikke Njøten på langt nær den verste som har sunget Nystemten. På langt nær!
Rød makt på Hansa

Motyka

Quote from: "Nixon"
Vel, den bøtten er velbrukt for å si det slik. For unge Njøten har sunget før, men du var nok ikke på den kampen vil jeg tro...

Men hvis folk kan se forbi Idol som visstnok virker som en rød klut på noen her (selv om de nok satt klistret til skjermen...), så er ikke Njøten på langt nær den verste som har sunget Nystemten. På langt nær!


Spennende, hvem er så den verste som har sunget Nystemten?
Og kan du fortelle meg hva den handler om?
elt fra Kniksen til Monkam, har mitt hjerte stått i Brann!

Halvgjort er velgjort!

Professoren

Doddo burde vel ta jobben med nystemten? Eller noen i 12. mann?

Xminator

Fikk med meg at en del enkeltpersoner virker å nære ett glødende hat mot Njøten under cupfinaleshowet. Tilskriver egentlig hele greien som manglende tiltro til egne maskuline ferdigheter. Det finnes så uendelig mye urettferdighet i verden man kan bruke energien sin på istedenfor å la seg hisse opp over Idol. Jeg var egentlig lykkelig uvitende om at noen som het Njøten var med i Idol - helt til disse opplyste verdensmenneskene begynnte å klage i en tråd her litt før cupfinalen ;)

Nixon

Quote from: "Xminator"Jeg var egentlig lykkelig uvitende om at noen som het Njøten var med i Idol - helt til disse opplyste verdensmenneskene begynnte å klage i en tråd her litt før cupfinalen ;)


Slutt å blamere deg på den måten. Du satt klistret!:)

Ellers er det vel greit at et stort spekter av artister fra Bergen og omegn får lov til å vise seg frem så lenge de får litt mer spesifikke instrukser om toneleie og tempo.

Og så er det bare å få flere til å synge med. Hva med tekst på storskjermen? Er det en god ide? Eller tåpelig karaoke som bryter med all god supporterskikk?
Rød makt på Hansa

Vestkanten

Og så er det bare å få flere til å synge med. Hva med tekst på storskjermen? Er det en god ide? Eller tåpelig karaoke som bryter med all god supporterskikk?[/quote]

Høres ut som en bra idè. Alt for mange holder kjeft når nystemten synges, de kan kanskje ikke teksten?
Heia Brann!

Motyka

Quote from: "Vestkanten"

Høres ut som en bra idè. Alt for mange holder kjeft når nystemten synges, de kan kanskje ikke teksten?


Er jo ikke så rart det vel? Er jo ingen som forstår teksten!
elt fra Kniksen til Monkam, har mitt hjerte stått i Brann!

Halvgjort er velgjort!

Lennono8


grei

Det er nok ikke det at folk ikke kan teksten, det er nok heller det at folk flest ikke er så superpatriotiskebergeneretegetlandnasjonalistiske som mange her inne tror/håper. Nystemten før kamp er tradisjon publikum sikkert synes er grei nok, men det helt store emosjonelle øyeblikket er det ikke. Uavhengig av hvem som synger.

Roffarne

Quote from: "Motyka"Spennende, hvem er så den verste som har sunget Nystemten?
Og kan du fortelle meg hva den handler om?

Enkelt:
Sulen/ Jensen.
Ut med pakket.

Nystemten (hvis man velger å kalle den for det) handler om utsikter fra Ulriken. Som igjen tar for seg ting og tang som foregår(/gikk) i Bergen. En potpurri av Fjell, Lungårder, Nygårder, båter og handel hvis topper seg i en skål for byen og landet.
For å forstå hele teksten må man antageligvis være med i Språkrådet, men essensen er lett :)

Motyka

Quote from: "Roffarne"
Nystemten (hvis man velger å kalle den for det) handler om utsikter fra Ulriken. Som igjen tar for seg ting og tang som foregår(/gikk) i Bergen. En potpurri av Fjell, Lungårder, Nygårder, båter og handel hvis topper seg i en skål for byen og landet.
For å forstå hele teksten må man antageligvis være med i Språkrådet, men essensen er lett :)


Dette var ikke mye oppklarende, men takk skal du ha for forsøket!
Greit å få bekreftet at alle bare står og mimer til en låt de ikke forstår bæret av.
elt fra Kniksen til Monkam, har mitt hjerte stått i Brann!

Halvgjort er velgjort!

Stoffi

Quote from: "Motyka"
Quote from: "Roffarne"
Nystemten (hvis man velger å kalle den for det) handler om utsikter fra Ulriken. Som igjen tar for seg ting og tang som foregår(/gikk) i Bergen. En potpurri av Fjell, Lungårder, Nygårder, båter og handel hvis topper seg i en skål for byen og landet.
For å forstå hele teksten må man antageligvis være med i Språkrådet, men essensen er lett :)


Dette var ikke mye oppklarende, men takk skal du ha for forsøket!
Greit å få bekreftet at alle bare står og mimer til en låt de ikke forstår bæret av.


Det er en flott sang, det er bergen's sang og vi bør være stolt over at vi har en slik sang. Ikke uten grunn at den synges før nasjonalsangen til Norge på 17. mai.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Roffarne

Quote from: "Motyka"Dette var ikke mye oppklarende, men takk skal du ha for forsøket!
Greit å få bekreftet at alle bare står og mimer til en låt de ikke forstår bæret av.

Hvis du trenger ytterligere hjelp i å tolke det norske språk så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en barneskole og be de forklare ord for ord.
Selv har jeg ikke noen problemer med å tolke innholdet i sangen, men jeg skjønner jo at det blir forvirrende når teksten handler om å gripe et ukjent instrument med "legende hånd". Her bør man ha lest Hellemyrsfolket både en og to ganger samt gjerne kjenne en danske før ting faller på plass.

Snublefot

noen sier vi skal kutte ut nystemten på stadion? hva i all verden er det dere tenker med??????

I hodet mitt finnes det 2 nasjonalsanger. Den ene er ja vi elsker, den synger jeg en sjelden 17 mai når jeg er i det rette humøret, og uten særlig engasjement.  men NYSTEMTEN... den synger jeg, med hånden på hjertet(som forøvrig spretter opp i halsen) før hver eneste brannkamp.. og jeg er ikke engang bergenser...  håper virkelig ikke stalin eller de andre som mener at nystemten skal fjernes har tenkt seg om 2 ganger, og håper for all del ikke de kaller seg ekte bergensere.. synes det er skuffende å lese....

så må dere gjerne hetse meg for at jeg setter så stor pris på nystemten. men den ligger i hjertet av klubben, som brenner i hjertet mitt. enkelt og greit.

Charmless Man

Nystemten er fin, det er ikke det dette handler om. Men jeg mener det hadde vært tøffere om den som en vane hadde blitt sunget av oss supportere i begynnelsen av kampen. Noen som husker når den ble sunget på Ullevaal? Det var jo helt fantastisk.
Ladish on the Foot

Nixon

Quote from: "Charmless Man"Nystemten er fin, det er ikke det dette handler om. Men jeg mener det hadde vært tøffere om den som en vane hadde blitt sunget av oss supportere i begynnelsen av kampen. Noen som husker når den ble sunget på Ullevaal? Det var jo helt fantastisk.


Jeg har før foreslått å synge den på slutten av kampene. Slik Liverpool-supporterne synger YNWA i minuttene før dommeren blåser av kampen. Meget stemningsfullt!
Ulempen er selvsagt at folk nok bare blir med dersom Brann ser ut til å vinne kampen.
Rød makt på Hansa

RC

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Charmless Man"Nystemten er fin, det er ikke det dette handler om. Men jeg mener det hadde vært tøffere om den som en vane hadde blitt sunget av oss supportere i begynnelsen av kampen. Noen som husker når den ble sunget på Ullevaal? Det var jo helt fantastisk.


Jeg har før foreslått å synge den på slutten av kampene. Slik Liverpool-supporterne synger YNWA i minuttene før dommeren blåser av kampen. Meget stemningsfullt!
Ulempen er selvsagt at folk nok bare blir med dersom Brann ser ut til å vinne kampen.



Det kjipe er jo at "alle" hadde gått når sangen skulle synges. "Alle" går jo tidlig fra Stadion, desverre.

Eikeland

Nystemten er bra som den er og skal være som den er, ferdig med den saken.

Må bare få legge til at Nystemten er en utrolig viktig del av det å være Bergenser, at denne synges før kampen er en veldig fin og unik tradisjon som overgår alle former av "You'll never walk alone". Det som kan forandres på er måten den blir sunget og hvem som synger den. Ferdig med den saken(2).
eir Hasund

Nixon

Quote from: "Eikeland"Nystemten er bra som den er og skal være som den er, ferdig med den saken.

Må bare få legge til at Nystemten er en utrolig viktig del av det å være Bergenser, at denne synges før kampen er en veldig fin og unik tradisjon som overgår alle former av "You'll never walk alone". Det som kan forandres på er måten den blir sunget og hvem som synger den. Ferdig med den saken(2).


Vil bare presisere at jeg ikke mente at vi skulle slutte med den nåværende avsyngingen med solist før kampen. Men at vi supportere også kunne synge den rundt kampslutt.
Rød makt på Hansa

haar

den bør ikke pensjonerest, men idol-folk bør heller ikke synge den.

Are

Noen bør fortelle forsangeren at det er sangen som skal fremheves, ikke den/de som står og synger den i mikrofonen.. og så bør de bli fortalt at man bør synge i et toneleie som går lett for alle(spesielt SS, hvor man ikke har sitt beste spekter på de øverste tonene..)

Go Up