• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann-sjelen

Started by SKB e BEST!!!, December 19, 2004, 16:18:58 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

SKB e BEST!!!

Ka mener dokkar e Brann-sjelen?
Ka e det som gjør at det e den klubben med mest patriotiske supportere?
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

KennethS

Bekkalokket utenfor stadda.
tå på Brann

Brann-Peter!

Hehe, vanskelig å si egentlig.. har sett at nrk2 har prøvd å få
fram Brann-sjelen, de har jo lykkes, forsovet...
men som sagt, det er vanskelig å si, synes jeg!
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

StoreS gutt 16

Brann sjelen er vel den ville ideen om at alle i Bergen bryr seg om Brann.

Brann-Peter!

Quote from: "StoreS gutt 16"Brann sjelen er vel den ville ideen om at alle i Bergen bryr seg om Brann.


de fleste gjør det, det er ikke kødd engang..:)
orenet Hansatribune - sammen er vi sterke!

monzilla

jeg tror at det som gjør at brann har en såpass sterk sjel som den har er at BA og BT blusser opp skandaler med korte mellomrom, og det gjør det jævlig interessant å følge klubben. alle har en mening om hvordan ting burde blitt gjort og alle mener noe om brann...i tillegg er jo vi bergensere stor i kjeften og veien fra himmel til helvete er ikke lengre enn et par centimetre.

BL

Quote from: "Brann-Peter!"
Quote from: "StoreS gutt 16"Brann sjelen er vel den ville ideen om at alle i Bergen bryr seg om Brann.


de fleste gjør det, det er ikke kødd engang..:)


ikkje alle... kor mange bor det i bergen? 200-250tusen?? snitt på 13tusen? det er ikkje så mange prosent  :wink:
Hansa-
Felt Z

ekte kjuagutt

Alle i denne byen har en formening eller et eller annet forhold til SK Brann

Kruxleiven

Bra tema. Ikke noe fasitsvar her, men jeg mener en del av Branns sjel sees i videoen som ble laget til den 12. mann. Resten av sjelen ser jeg i gamle minner/nostalgi som Brann i blått med DnB på brystet. Motstander er PSV og Geir Hasund og Sjæli er noen av spillerne. Nå var det vel ikke spørsmål om når Branns sjel mest var til stede, men jeg må likevel si at i kampen mot Rosenborg på Lerkendal i 2002 og i kvalikkampene mot Sandefjord var den som lengst vekke. Aldeles helt grusom tid som ikke minnet om laget mitt. Litt av sjelen er også at stort sett alle blant publikum lar seg rive med. "Den jevne nøytrale mannen i gata" blir høyrøstet engasjert og en annen en hvem han vanligvis er.

RC

eg ble en del av Brann fra første dag eg så de spille. husker ikkje året, men eg var liten. min far tok meg med på stadion mot LSK, F.Grodås stod i mål husker eg. vi vant 2/3-1. stod på klokkesvingen. siden den dagen har Brann vært i min sjæl ihverfall.

kabelmann

Personlig tror jeg dette med magien/sjelen ligger litt i at:

Brann er et lag som "aldri" vinner noe, men som på tross av dette likevel engasjerer mange.

Brann har et publikum som ønsker å tro at hele Bergen elsker Brann og at hele byen av den grunn er samlet om samme interesse.

Brann har et publikum som hvert år reiser seg etter fjorårets serienederlag i håp om at - i år - skal vi endelig vinne.

Brann er et lag som fotball-Norge elsker å hate men som de fleste likevel ønsker i toppdivisjonen. Ikke så mye pga. klubben selv men pga. en stereotyp oppfatning av bergenseren generelt.

Brann er et lag som på tross av skandaleoppslag etter skandaleoppslag klarer å knytte sitt trofaste publikum enda tettere til seg - når det helt logisk sett burde ført til klubbens sikre død.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

mr-bolstad

du e faen ete meg en dyktig skribent!!
get land, Eget Landslag.
Brann!!

DonCorlione

Det e også sant at sex-livet til de fleste bergensere går opp å ned ettersom kordan brann spiller...
Har iværtfall hørt det
rann + Hansa = Ekte Bergenser

Nixon

Quote from: "kabelmann"Brann er et lag som "aldri" vinner noe, men som på tross av dette likevel engasjerer mange.


Så da vil cupgull 2004 og seriegull 2005 være begynnelsen på slutten?:)
Rød makt på Hansa

kop

Brannsjelen kan etter min mening oppsummeres i tre ord (sikkert flere enn tre også, men disse dekker det meste):

Lidenskap
Engasjement
Lojalitet

Vi har ikke vunnet serien siden 1963, men gir aldri opp håpet. Vi blir latterliggjort av oss selv (Soltvedt-saken, heistilværelse på 80-tallet, konkurs/salg av stadion m.m.) men kommer alltid tilbake. "We get knocked down, but we get up again" for å sitere en 6-7 år gammel hit. Når vi tror ting har snudd, kommer det bare en enda større skandale og velter lasset. Igjen. Vi har færrest medgangssupportere av alle lag i Norge (Vi har dem vi også, men variasjonene er langt mindre hos oss enn noen annen klubb). Vi kjemper en kamp som blir vanskeligere og vanskeligere å vinne. Vi synger "ja hvis faen gjør vi det, som i 1963" og er stolt av det. Vi er det eneste laget i Norge med sydlandsk lynne.

Vi er kort og greit Brann fra Bergen.

(og for å spore av litt; jeg skulle likt å sett hva som hadde skjedd hvis en rik onkel hadde prøvd seg på "en Wimbledon/MK Dons" og flyttet laget vårt til en annen del av landet. Får en viss sympati for de stakkars supporterene som måtte oppleve det...)
atred - The anger of the weak.
-Alphonse Daulet

Nixon

Vi trenger ikke å bli flyttet til en annen del av landet. Flytt oss noen hundre meter til Mindemyren og jeg kan garantere bråk!
Rød makt på Hansa

Svante!!

Quote from: "BL"
Quote from: "Brann-Peter!"
Quote from: "StoreS gutt 16"Brann sjelen er vel den ville ideen om at alle i Bergen bryr seg om Brann.


de fleste gjør det, det er ikke kødd engang..:)


ikkje alle... kor mange bor det i bergen? 200-250tusen?? snitt på 13tusen? det er ikkje så mange prosent  :wink:


Her kan man lese noe av feilen til mange av dere som skriver her inne.  Selv om man ikke går på alle kampene er det mange som er supportere.  De foretrekker å se kampen på TV, opptak fra TV, radio, eller har noe interesse (men ikke full lidenskap) for klubben.  For mange er også praktiske hindringer for store.  Brann-supportere er mange fler enn dem man ser på stadion!!

Brann er for både mor, far, søster og bror
rann er best

Nixon

Det er helt sant. Jeg er den eneste her på jobben som går fast på Stadion. Men så og si alle de andre er likevel veldig opptatt av klubben. De følger med på resultat og spillere som kommer og går. Det ligger innebygd på en eller annen måte!
Rød makt på Hansa

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: "kabelmann"


Hele Bergen bryr seg selvsagt ikke. Men mange flere enn de som går på Stadion følger med.
Rød makt på Hansa

kabelmann

Det kan jeg være enig i.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

StoreS gutt 16

Kop sa:
QuoteBrannsjelen kan etter min mening oppsummeres i tre ord (sikkert flere enn tre også, men disse dekker det meste):

Lidenskap
Engasjement
Lojalitet


Vel sjelen til Brann er vel heller det "kabelmann" nevner før i tråden om at man fortsatt fenger Bergens puplikum, selv etter utalleige skandaler og nedturer.
Den gjennomsnittlige Brann supporter er nok ikke spesielt lojal, (koffor se RL kamp på stadion når du kan se den hjemme?). Engasjement, har vi spesielt engasjement? TIFO feks? Vi har noe, men ikke noe som peker oss ut spesielt, sånn som klanen.
Lidenskap?, ja det vil jeg si vi har i bøtter og spann.

kop

Quote from: "StoreS gutt 16"
Vel sjelen til Brann er vel heller det "kabelmann" nevner før i tråden om at man fortsatt fenger Bergens puplikum, selv etter utalleige skandaler og nedturer.


At man fortsatt fenger Bergens publikum er ikke sjelen, Bergens publikum, Branns supportere, er sjelen.
atred - The anger of the weak.
-Alphonse Daulet

Brannfrelst

Quote from: "StoreS gutt 16"Kop sa:
QuoteBrannsjelen kan etter min mening oppsummeres i tre ord (sikkert flere enn tre også, men disse dekker det meste):

Lidenskap
Engasjement
Lojalitet


TIFO feks? Vi har noe, men ikke noe som peker oss ut spesielt, sånn som klanen.
Lidenskap?, ja det vil jeg si vi har i bøtter og spann.


Har vel bare folk som er stor i kjeften når det gjelder TIFO. Ikke mangen som stiller på dugnad dessverre,vi burde vert høyt oppe på TIFO show.
2.10.07-Gullet kom hem!

pags

Det er litt underlig etter som man diskuterer om ALLE i byen elsker brann. Jeg har jobbet med Demente ( de som glemmer alt) i en år rekke. Noe de virkelig husker er SK BRANN. Fra de var bare noen måneder gammel til i dag husker de brann. Det er egentlig helt ekstremt at en dement kan fortelle seirer, tap og uvagjort for hele sesongen. Hvem som scorte hvilket mål og masse andre detaljer rundt hver eneste serie runde. Men han kan ikke fortelle hvilken dag det er.

Det er vel engang slik at er du glad i brann så kom det inn med morsmelken og forlater deg ikke før det siste åndedrag. SLik er det i bergen...

Engang bergenser, alltid bergenser.......

Candyman

Lojal og lojal fru Blom......

Liker ikke det jeg leser fra noen av dere som påstår at de som ikke er på Stadda hver kamp ikke bryr seg like mye. Jeg kjenner mange som bor i Bergen og omegn, som gjerne skulle vært på kamp oftere, men når det koster ca 200 kroner for en billett, så er det faktisk ikke alle som har råd. Må du ha med deg ett par småttiser og er det 600 for en kamp, utenom transport. Litt mye for noen. Da er det lettere å se den på tv.

Men de hopper nok i stolen og skaller hodet i taklampen hver gang Winters goller allikevel.

Så det er noe av det jeg mener gir Brann litt av sjelen og. Tror det er fryktelig mange flere personer i Bergen som hopper høyere i sin stol når Brann spiller, eller som kommer smilende på jobben på mandagen og leser glade store overskrifter i Ba og Bt, enn hva folk i resten av landet gjør med sine klubber.

Har tilogmed en på jobben som er trist og lei fordi han ikke er interessert i fotball når han ser oss andre diskutere som fillene fyker om en pasning på vingen i 89 minutt i helgens kamp. Han ønsker faktisk at han var mer interessert. Litt morro synes jeg, viser jo faktisk litt av hva Brann gjør for folk i denne byen.....brød og sirkus folkens....det er viktig for folket!
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Geir

Sjelen i Brann ligger også i det at du aldri får anledning til å kjede deg når du er Brannsupporter. Du skifter fra himmelsk glede til den dypeste fortvilelse, alt etter hva som skjer bak murene der oppe.
Du vet aldri hva som skjer, og det er like spennende hver gang en ny sesong starter. Tar vi gull? Blir det kvalik? Kommer det nye spillere? Forsvinner noen? Hvilke overraskende ting skjer i år?
Det er lett å bli engasjert. Har tatt med folk på stadda som knapt har sett en fotball i sitt liv, og de går derfra megaengasjert, og tigger om å få bli med på neste kamp. De skriker STRAFFE når ballen er på midtbanen, men hva så? De har fått engasjementet, og reglene lærer de fort.
Brann har veldig lett for å bli en tilstand blandt engasjerte bergensere og andre som setter pris på god fotball.

Måtte den sjelen og det engasjementet aldri forsvinne.
ndelig SERIEMESTER

KennethS

Quote from: "StoreS gutt 16"Den gjennomsnittlige Brann supporter er nok ikke spesielt lojal, (koffor se RL kamp på stadion når du kan se den hjemme?).


Den RL kampen mot Malmø e ett dårlig eksempel. Pga det utrolig latterlige kamptidspunktet så var det ikkje ventet flere en 6-7 tusen. Tipper mange som bor litt utenfor sentrum prioriterte tv den dagen. Skal RL bli en succsess bør de spille kamper i helgene og ikkje kl 20.30 midt i uken.

Når det gjelder TIFO så bør ikkje det blandes inn i denne diskusjonen i det hele tatt. TFIO e stemningskapende der og da, har ingenting med sjel og lidenskap og gjøre.
tå på Brann

StoreS gutt 16

KennethS sa:
QuoteNår det gjelder TIFO så bør ikkje det blandes inn i denne diskusjonen i det hele tatt. TFIO e stemningskapende der og da, har ingenting med sjel og lidenskap og gjøre.


Kossn kan du si at TIFO ikke har noe med lidenskap i gjøre? Det at folk bruker tid og krefter i en travel hverdag for å gjøre kampdagen mer storslått og spesiel er vel lidenskap!?

KennethS

Quote from: "StoreS gutt 16"KennethS sa:
QuoteNår det gjelder TIFO så bør ikkje det blandes inn i denne diskusjonen i det hele tatt. TFIO e stemningskapende der og da, har ingenting med sjel og lidenskap og gjøre.


Kossn kan du si at TIFO ikke har noe med lidenskap i gjøre? Det at folk bruker tid og krefter i en travel hverdag for å gjøre kampdagen mer storslått og spesiel er vel lidenskap!?


Vil ikkje kalle det lidenskap. Eg har lidenskap for klubben men føler ikkje at eg absolutt må hjelpe med TIFO fordet om. Eg hjelper seff til når eg kan. Eg klarer med godt på kamp uten TIFO. Dessuten har du lidenskap for Brann så går vel TIFO under det vel? e vel Brann du lager TIFO for, det e vel ikkje TIFO du lager TIFO for?
tå på Brann

SKB e BEST!!!

Tenkte eg skulle svare på et forsovet gammelt tema her :wink:

Når Brann taper, går eg hem med en vond følesle i magen; Uff, der var tre poeng tap, dagen e ødelagt!

Men i motstetning til når de vinner e eg lykkelig og glad; Yes! Seier for Brann, uken e reddet!

Dette har med at eg har en sjel for Brann, akkurat koffor eg fikk det e nok vanskelig å beskrive, men syns ikkje at Tifo har noe med Brann-sjel å gjøre, egentlig
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

Skotten

Quote from: "SKB e BEST!!!"Tenkte eg skulle svare på et forsovet gammelt tema her :wink:

Når Brann taper, går eg hem med en vond følesle i magen; Uff, der var tre poeng tap, dagen e ødelagt!

Men i motstetning til når de vinner e eg lykkelig og glad; Yes! Seier for Brann, uken e reddet!

Dette har med at eg har en sjel for Brann, akkurat koffor eg fikk det e nok vanskelig å beskrive, men syns ikkje at Tifo har noe med Brann-sjel å gjøre, egentlig


Hm. Kjempeflott at du har en sjel. Og at den er for Brann. Ellers enig i at Tifo ikke har noe å gjøre med Brann sin sjel.
 Sportsklubben Brann feirer i år et noe spesielt jubileum, hvilket?

Trivial pursuit anno 2063.

enavgutta

Ja, dagen derpå har på sett og vis vært rimelig ødelagt. Man blir lei og irritert, spesielt med tanke på at akurrat denne kampen gjorde den store forskjellen på tabellen. Fra å kunne ledet til å ligge 6 poeng bak... kommer til å irritere meg over dette resten av uken. Sånn e det. E vel det som en Brann sjelen, min ihvertfall.

Go Up