• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Stemningen

Started by Professoren, November 09, 2004, 20:50:37 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: haak on March 06, 2012, 13:15:22 PM
Var på Meazza (San Siro) i helga.
47.000 med øredøvende piping til pause på 0-2.
Klarere melding til laget er det ikke mulig å gi.



Kan ikke være mulig! Etter hva jeg har hørt, så er det bare Brann-supportere i hele verden som piper for å gi grei beskjed til eget lag.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: haak on March 06, 2012, 13:15:22 PM
Var på Meazza (San Siro) i helga.
47.000 med øredøvende piping til pause på 0-2.
Klarere melding til laget er det ikke mulig å gi.



Jeg så kampen på TV. Så det var du som ropte "Heia Brann" kampen igjennom.

Herlig kamp for øvrig.
Ka du ve?

haak

Hehe, tenkte at det hadde vore gøy med skikkelig trøkk på stadion igjen.
Inter har førøvrig sin egen "Nystemten".  Pazza Inter Amela.
Når 47.000 synger sammen før og etter kamp får du litt frysninger.

storB

Quote from: haak on March 06, 2012, 20:39:23 PM
Hehe, tenkte at det hadde vore gøy med skikkelig trøkk på stadion igjen.
Inter har førøvrig sin egen "Nystemten".  Pazza Inter Amela.
Når 47.000 synger sammen før og etter kamp får du litt frysninger.


Er ikke det litt stusselig på en stadion som tar over 85 000? Altså at det bare var 47 000 innenfor?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Northside

Quote from: storB on March 06, 2012, 21:05:55 PM
Quote from: haak on March 06, 2012, 20:39:23 PM
Hehe, tenkte at det hadde vore gøy med skikkelig trøkk på stadion igjen.
Inter har førøvrig sin egen "Nystemten".  Pazza Inter Amela.
Når 47.000 synger sammen før og etter kamp får du litt frysninger.


Er ikke det litt stusselig på en stadion som tar over 85 000? Altså at det bare var 47 000 innenfor?


Nå er det vel ikke supporterne som bygget ut den stadion. Synd enkelte lag må spille kampene sine på stadioner med alt for stor kapasitet.

Denne hymnen til Inter er ok, men skal jeg velge i Italia så blir det AS Roma sin.
http://www.youtube.com/watch?v=KRFs3vuqopM
Etter 2:30 kutter de musikken litt.

haak

Jo på en måte så blir det vel som om Brann stadion skulle ta 30.000.
Det ble mye lyd men følelsen av at det var lite folk slo meg likevel.
Milano er vel en by på i overkant av en million og Torino er ikke langt unna.

AC Milan hadde ifjor et snitt på  54.000 og Inter Milan hadde 57.000.
Det er utsolgt i internoppgjørene og mot Juventus og mye folk mot topplagene Roma og Napoli.
Fikk høre at de ønsker å øke kapasiteten til 96.000 pga av storkampene og CL.

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

vebo

Heller 13000 bergensere enn 50000 italienere..
Tiocfaidh ár lá

Huff

Quote from: haak on March 06, 2012, 21:24:48 PM
Jo på en måte så blir det vel som om Brann stadion skulle ta 30.000.
Det ble mye lyd men følelsen av at det var lite folk slo meg likevel.
Milano er vel en by på i overkant av en million og Torino er ikke langt unna.

AC Milan hadde ifjor et snitt på  54.000 og Inter Milan hadde 57.000.
Det er utsolgt i internoppgjørene og mot Juventus og mye folk mot topplagene Roma og Napoli.
Fikk høre at de ønsker å øke kapasiteten til 96.000 pga av storkampene og CL.


Er vel bykjernen som har en million innbyggere, akkurat som Bergen har 30.000. Skal en sammeligne med Bergen er det snarere 4.mill innbyggere i Milano.

Har forøvrig vært på San Siro selv, og sett Inter i CL mot Leverkusen (Inter startet med Vieiri og Crespo på topp, så det er nopen år siden). Mener å huske at stadionet var omtrent like høyt som rådhuset i Bergen.

roaldinho

Fra C+ kommentator Heggelund på Twitter: "Stakkars Inter får ikke så mye drahjelp av fansen på Meazza. Inter har 88992 tilskuere ... på de fire siste hjemmekampene tilsammen"

Det er overkant av 22000 tilskuere i snitt per kamp. Det er ille.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Ricky

Quote from: roaldinho on March 07, 2012, 15:08:58 PM
Det er overkant av 22000 tilskuere i snitt per kamp. Det er ille.


Spesielt når man har 51.000 i snitt før disse fire kampene.. Og 60.000 i snitt forrige sesong (med 49787 som laveste tilskuertall).
Må jo være snakk om en boikott; en protestaksjon mot ledelsen eller noe..

Klaus_Brann

Skjønner de bittelitt da. En seier på 8 kamper for et lag som Inter er ikke akkurat godkjent.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

roaldinho

Ja, Inter har klassespillere i omtrent hver posisjon og skal kunne kjempe med de beste. Da er tap for antatt dårligere lag ikke akseptabelt, og måten de spilte på var heller ikke mye å skryte av. Det er ikke bare resultatene, men også hvordan laget fremstår på banen. Så jeg forstår de delvis at de ville boikotte.

Nå vant de i går 2-0 borte mot Chievo, så kanskje de er på bedringens vei og de vinner tilbake publikum til neste hjemmekamp.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Klaus_Brann

Tror ikke de kommer tilbake så fort når de har havnet såpass langt bak toppen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

haak

Et av problemet til Inter er at de har vel ligaens "eldste" lag.
Lite fornying de siste sesongene.
IL Presidente Massimo Morratti har en stor jobb med å fornye laget og ta de til gamle høyder.
Litt profilløst i forhold til nabo AC Milan, og de gnagner nok fansen.

Super Hasund

March 11, 2012, 14:30:10 PM #165 Last Edit: March 11, 2012, 14:35:05 PM by Super Hasund
Eg var på Newcastle-Sunderland forrige helg.

Der stod det haugevis med folk å sang mot spillerbussen til Sunderland. Kunne vært artig å fått til mot Vålerengen og Rosenborg.

Edit: her er et klipp http://www.youtube.com/watch?v=oeSHlAB9Jyo
La Folket Synge

*Feltz*

Herman

Jeg tviler ikke på at vi i Bergen har landets mest engasjerte og stemningsskapende publikum.

Likevel synes jeg det var endel bedre tidligere.
Jeg tenker tilbake med stolthet og noe vemod på hvordan det var i min ungdom, da jeg kom på kamp og hørte på lang avstand at Store Stå sin harde kjerne allerede var i full fyr og sendte ilninger nedover ryggen min.

Tipper det satte noe frykt i både motstanderlaget og deres gjestende supportergjeng.

Hvorfor har dette endret seg? Er vi "mette" etter gullet?
Har det en sammenheng med oppløsingen av gamle "Store Stå" i forbindelse med utbyggingen av Nye Brann Stadion, eller kan det settes i sammenheng med sammfunnsendringene for øvrig, med et vell av diverse underholdningstilbud i øst og vest..?

Jeg har selv aldri vært en del av nevnte "Store Stå" selv, men kanskje vi må bygge opp en hard kjerne her igjen for å få stemningen opp på fordums nivå igjen.

Hva tror dere?

roaldinho

Jeg tror du har et poeng, Herman.

Jeg husker f.eks på begynnelsen av 90-tallet at stemningen var bedre enn det den er nå. Den var elektrisk, og det gikk varmt nedover ryggen på meg. Jeg husker at jeg noen ganger bare lukket øynene i 10-15 sekunder (Når ballen var ute av spill eller lignende) og hørte på storestå lage stemning som pokker. Det er ikke det samme nå, det er ikke den samme harde kjernen som tidligere.
Jeg skulle likt å få en sånn kjerne tilbake, det ville gjort stemningen mye bedre. Og det er noe jeg mener man trenger.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Herman

Quote from: roaldinho on March 12, 2012, 01:26:22 AM
Jeg tror du har et poeng, Herman.

Jeg husker f.eks på begynnelsen av 90-tallet at stemningen var bedre enn det den er nå. Den var elektrisk, og det gikk varmt nedover ryggen på meg. Jeg husker at jeg noen ganger bare lukket øynene i 10-15 sekunder (Når ballen var ute av spill eller lignende) og hørte på storestå lage stemning som pokker. Det er ikke det samme nå, det er ikke den samme harde kjernen som tidligere.
Jeg skulle likt å få en sånn kjerne tilbake, det ville gjort stemningen mye bedre. Og det er noe jeg mener man trenger.


Du har selvfølgelig helt rett, Roaldinho.

Og det som slår meg fra den tiden, er at vi ikke var så mange på stadion.
8-9.000 opplevde jeg flere ganger å se kamper med. Og var det 12-13.000, så føltes det som om hele verden var på Brann-kamp. Vi pep dog alltid på tilskuertallet, selv når stadion var full. Hehe.

Jeg tror ikke den gjengse stadion-gjenger på den tiden var hverken mer eller mindre høylytt enn nå.

Det jeg tror er den store forskjellen, er at Store Stå dro med seg resten av stadion i større grad enn hva vi opplever i dag.

I utgangspunktet skulle man gjerne tro at 100 høylytte supportere spredt over alle tribunene vil "dra med seg" de øvrige supporterne på de respektive tribunene.
Jeg tror dog at 100 syngende supportere fra "den harde kjerne" samlet på ett og samme sted vil ha en større effekt. Der 100 bestemte menn går i en retning vil 10.000 følge. Tror jeg.

Jeg lurer dessuten på om det faktum at flere av oss nå sitter -deriblant jeg- har en effekt på stemningen, i tillegg til at vi er flyttet lenger unna gressteppet.
Store Stå sto jo nærmest "oppå" spillerne.





Lister

Løsningen er like enkel som den er vanskelig. Vil du ha "den harde kjerne" tilbake: bli "den harde kjerne"
Guinness - Makes you drunk

Lasaron

Storestå var flinke til å fyre opp stemningen før kampen startet. Nå spilles høy musikk over annlegget nesten helt frem til kampstart. Da er det umulig åf lage liv på tribunene samtidig. Jeg mener musikken burde opphøre det siste kvarteret før kampstart, slik at man får anledning til å fyre seg opp.
Tren på langskudd

Northside

Nå blir det unummererte plasser denne sesongen midt på Hansa, og fra neste år fjernes kanskje setene. Er vi heldig så fører det til at "den harde kjerne" kanskje kommer 10-20min før avspark.
Skal ikke være noe problem for Brann å skru ned musikken de siste minuttene. Nå spilles den vel fordi det ellers ville vært musestille på stadion.

Det blir mye lettere å dra med seg kompiser på kampene, noe som fører til at vi kanskje blir en større gjeng de neste årene.

Bortsett fra det så er det forbedring å spore på tribunen siste 2 årene. Har tro på at det blir enda bedre stemning denne sesongen.

krøvel vellevold

Skal bli spennende å se hvor mange som har kjøpt p-kort på disse free seating-feltene til Bataljonen. Er det mer enn 30?
Legg ned hele klubben!

Christian

Quote from: krøvel vellevold on March 12, 2012, 10:23:17 AM
Skal bli spennende å se hvor mange som har kjøpt p-kort på disse free seating-feltene til Bataljonen. Er det mer enn 30?

Spørsmålet er vel heller kor mange som hadde partoukort her fra før som har rømt som følge av free seating. Eg har plutselig free seating på A-feltet etter mange år med fast plass. Det har ikkje skremt meg vekk så langt.

Når det gjelder stemningen er eg enig i at det var flott med gamle Store Stå som startet tidlig og skapte stemning før kampen. Eg er mer usikker på om totalen var så mykje bedre enn i dag -  i alle fall ikkje enn i årene rundt gullsesongen.

Store stå var bra og det ble trøkk når sittetribunen bak hev seg med, men hele Stadion var vel sjelden med på notene. Det tror eg skjer langt oftere no når vi har fire fullverdige tribuner. Riktignok har det ikkje skjedd for ofte de siste to sesongene, men lell.

Herman

Quote from: Northside on March 12, 2012, 09:59:57 AM
Nå blir det unummererte plasser denne sesongen midt på Hansa, og fra neste år fjernes kanskje setene. Er vi heldig så fører det til at "den harde kjerne" kanskje kommer 10-20min før avspark.
Skal ikke være noe problem for Brann å skru ned musikken de siste minuttene. Nå spilles den vel fordi det ellers ville vært musestille på stadion.

Det blir mye lettere å dra med seg kompiser på kampene, noe som fører til at vi kanskje blir en større gjeng de neste årene.

Bortsett fra det så er det forbedring å spore på tribunen siste 2 årene. Har tro på at det blir enda bedre stemning denne sesongen.

Northside

Fra rad en til rad 13. Halve delen av nedre felt B og nedre felt C.

aleksanderhjelleseth

Quote from: Lasaron on March 12, 2012, 09:20:26 AM
Storestå var flinke til å fyre opp stemningen før kampen startet. Nå spilles høy musikk over annlegget nesten helt frem til kampstart. Da er det umulig åf lage liv på tribunene samtidig. Jeg mener musikken burde opphøre det siste kvarteret før kampstart, slik at man får anledning til å fyre seg opp.
[/que

det med musikken før kampstart tror eg er en viktig faktor. Den burde, som du skriver, stoppe 10-15 min før kampen begynner. De guttene som fyrte opp stemningen forran frydenbø forgje sesong, kanskje de kan ta ansvar også før kampstart. Må være jævlig for bortelaget å høre lurvelevenet 10min før kamp, kan de få noe å grue seg til :)


stig

Quote from: Christian on March 12, 2012, 10:47:32 AM
Quote from: krøvel vellevold on March 12, 2012, 10:23:17 AM
Skal bli spennende å se hvor mange som har kjøpt p-kort på disse free seating-feltene til Bataljonen. Er det mer enn 30?

Spørsmålet er vel heller kor mange som hadde partoukort her fra før som har rømt som følge av free seating. Eg har plutselig free seating på A-feltet etter mange år med fast plass. Det har ikkje skremt meg vekk så langt.



Brann har vel ikke akkurat gjort det mindre forvirrende med at det blir et supporter felt med free seating(halve c og b) samtidig som de lar felt A være free seating med barnepriser.

Som du sier så er spørsmålet om hvor mange som har rømt, men også hvor mange som har plass der i den tro de har fast sete.Blir ikke overrasket om det både kommer folk med gamle partoutkort på første kamp, og det kommer folk som skal ha "sin plass"

At folk har rømt fra free seating er det ingen tvil om, men om stemningen går ned av den grunn tviler jeg på. En av grunnene til dette er jo å gjøre det enda tydligere at dette er et sangfelt, og de som kun ville ha gode rabbaterte plasser har forhåpentligvis funnet seg andre steder å sitte. Så får vi håpe at antallet som står der øker på sikt, og at folk kommeer tidligere og får opp stemningen tidligere.

Veldig spent på tallene, men ikke lett å finne ut noe.

Nettsideansvarlig

Gulløl

Quote from: stig on March 12, 2012, 21:20:18 PM
Veldig spent på tallene, men ikke lett å finne ut noe.


Trolig fordi det er sikkerhetsgradert informasjon  :P. Bare Brann i eliteserien som må styrebehandle tallene før offentligheten får vite noe. Og neste styremøte, tja kanskje 2 påskedag ;)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

1908

Klarer ikke vi supportere/Bataljonen å fylle free seatingområdet er det bare å pakke sammen alt.. Da er det faen ikke håp om at det skal bli noe bedre stemmning på stadion.......

Klaus_Brann

Quote from: aleksanderhjelleseth on March 12, 2012, 15:50:49 PM
Quote from: Lasaron on March 12, 2012, 09:20:26 AM
Storestå var flinke til å fyre opp stemningen før kampen startet. Nå spilles høy musikk over annlegget nesten helt frem til kampstart. Da er det umulig åf lage liv på tribunene samtidig. Jeg mener musikken burde opphøre det siste kvarteret før kampstart, slik at man får anledning til å fyre seg opp.
[/que

det med musikken før kampstart tror eg er en viktig faktor. Den burde, som du skriver, stoppe 10-15 min før kampen begynner. De guttene som fyrte opp stemningen forran frydenbø forgje sesong, kanskje de kan ta ansvar også før kampstart. Må være jævlig for bortelaget å høre lurvelevenet 10min før kamp, kan de få noe å grue seg til :)


Enig i det. Vi får ikke endring i dette i løpet av noen få kamper, det tar tid å endre folks vaner, men hvis dette gjøres før hver kamp, kan det snu. Nå sitter jo folk og holder kjeft helt frem til innmarsj. I år er det også perfekt å få til en slik endring, siden man får unummerert.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: 1908 on March 13, 2012, 00:45:55 AM
Klarer ikke vi supportere/Bataljonen å fylle free seatingområdet er det bare å pakke sammen alt.. Da er det faen ikke håp om at det skal bli noe bedre stemmning på stadion.......


Stemningen kan da bli bedre uavhengig av det... Fullt free seating-felt er ikke lik god stemning.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

1908

Joda.. Men no har vi et eget supporterfelt der vi kan velge så stå i grupper osv.. Vi har fått vekk den kjedelige stille naboen.. Vi har bedre muligheter no..

Klaus_Brann

Det er sant, det vil nok gjøre ting bedre.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: 1908 on March 13, 2012, 00:45:55 AM
Klarer ikke vi supportere/Bataljonen å fylle free seatingområdet er det bare å pakke sammen alt.. Da er det faen ikke håp om at det skal bli noe bedre stemmning på stadion.......

Da kan du nok begynne å ta frem kartonger og bestille flyttebil...
Legg ned hele klubben!

1908

Alltid den like positive krøvel... :P

krøvel vellevold

Quote from: 1908 on March 13, 2012, 12:08:53 PM
Alltid den like positive krøvel... :P


Hvordan skal man klare å fylle feltet når Brann ikke kan fortelle folk hvordan man skaffer billetter til dette feltet?
Legg ned hele klubben!

Lister

Eller i det hele tatt hvor feltet er...
Guinness - Makes you drunk

1908

Er det Brann sin jobb? Eller Bataljonen sin jobb?? Dette er vell fremdeles et Bataljonsfelt vell?

Lister

Er det Brann sin jobb å selge billetter til sine egne kamper?

Kritikken her går jo på at vi ikke ser at potensialet i endringene som er kommet utnyttes og at vi forventer at daffy i etterkant kommer med utspill om at dette beviser at disse endringene derfor ikke fungerer.
Guinness - Makes you drunk

1908

Joda.. Er Brann sin jobb å selge.. Men Bataljonen har no ikke kommet med noe reklame osv selv til sier at vi har fått oss et egen ståfelt uten faste plasser... Skjønner ikke hvorfor folk forventer så mye ang Daffy.. De fleste burde vite hva denne mannen står for...

Nixon

Quote from: 1908 on March 13, 2012, 13:33:59 PMMen Bataljonen har no ikke kommet med noe reklame osv selv til sier at vi har fått oss et egen ståfelt uten faste plasser...


Det stemmer ikke helt. Bataljonen hadde info over en dobbelside i årsmøteinnkallingen. Så alle medlemmer har i alle fall fått vite om det. Det har også vært nok annen presse på saken slik at de som i utganspunktet er interessert bør ha fått det med seg.

Jeg for min del tror at interessen for et slikt felt er mye mindre enn hva mange tror. Det er rett nok mange som ønsker at det skal være et sånt felt på Stadion. Men en god del færre som selv ønsker å stå der.
Rød makt på Hansa

stig

Vi kan selvsagt se på våre informasjonskanaler om vi kan gjøre noe bedre. Vi vil i hvert fall bruke facebook aktivt nå frem mot seriestart, i tillegg til at vi prøver å holde artikkelen om partoutkort høyt oppe på bataljonen.no.

Jeg må si meg enig med Nixon at noen kan ha et for optimistisk syn på et fritt ståfelt, men tror mye av det skyldes at vi har hatt faste seter i 5 sesonger. Det tar tid å endre vaner, men jeg har troen på at etterspørsel vil øke etterhvert. Vi må skape en kultur for at ståfeltet er et sangfelt og at man kan stå hvor man vil og med hvem man vil til hver kamp. På sikt er jeg optimistisk, selv om vi kanskje for 2012 mister en del veteraner til andre plasser. På samme måte som man mistet mange ved de to flyttingene i 99 og 2000.
Nettsideansvarlig

Northside

I tillegg tror jeg mange frykter "store Stå" hvor man måtte komme 1-2 timer før kampstart for å få en god plass. I tillegg stod man som sild i tønne der på de store kampene.

Jeg vil tro at etter en del kamper er det grupper med venner som etterhvert står på mer eller mindre samme området kamp etter kamp på dette feltet, kun med små variasjoner.
Da er ikke forskjellen så stor fra det å ha unummerert og kontra free seating. Forskjellen blir at du lettere kan dra med det en kompis eller to ekstra på kamp, uten å måtte stresse for å finne et ledig sete nærmt din plass.

Dersom det viser seg at det blir litt lite folk på dette feltet, så håper jeg de med fast sete rett ved det nye feltet, trekker litt innover midten. Så slipper vi store tomme områder midt på feltet.

Lister

At folk kan trekke inn er også et poeng, siden du vet at du ikke tar plassen fra noen som kommer senere.
Guinness - Makes you drunk

krøvel vellevold

Bra stemning av Bataljonen i går. Nå som det har vært relativt glissent på bataljonsfeltene i et par år, var det riktig å gjøre det unummerert for dem som ønsker det - og samtidig beholde nummerert i utkanten for de som syns den løsningen er best. Nå kan vi samle oss. Jeg fryktet at det kunne bli en buffer mellom nummerert og unummerert fordi vi kanskje ikke klarte å fylle unummerert-feltet. Men det unngikk vi.

Beste syngingen på lenge. I hvert fall kamp og motstander tatt i betrakting. Bataljonen har noe på gang!
Legg ned hele klubben!

Northside

Tydelig at free seating jaget vekk en del personer som ikke bidro til stemningen de siste sesongene. Flere "faste" fjes som var vekke fra midten av nedre Hansa, og det er kanskje like greit.

Har troen på at dette vil fungere bedre og bedre utover sesongen.

"Tjuagutter
Fra fotballrepublikken
Vi e'kje fra Norge
Vi e fra Beeeeergen!"

Lasaron

Jeg holder til på gamle sitte. Ikke bare hørtes Bataljonen bedre ut, det såg bedre ut også. Mer som en enhet. Tror dette blir bra.
Tren på langskudd

stig

Det gikk nesten overraskende bra. Ingen tvil om at vi var usikre på hvordan det ville slå ut. Brann rapporterte om mange negative tilbakemeldinger i høst, men dette var jo gode greier.
Nettsideansvarlig

Gulløl

Hva er teksten og melodien på den nye sangen, den rolige som gikk i perioder ??
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up