• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Kva skjer med stadion?

Started by Yngve, September 08, 2004, 14:44:29 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Yngve

Eg veit at dette emnet er diskutert hundrevis av gonger før, men det er noko med det viktigaste me diskuterer, difor har eg ein del spørsmål rundt stadion det hadde vore artigt å få svar på..Noko må skje, og det snarast mogleg.

Det er ein viss sansynlegheit for at Brann klarar å kvalifisere seg for e-cup spel etter denne sesongen, enten ved å ta 4de plassen i serien eller ved å kvalifisera seg gjennom å vinna cup finalen. Og i dagens stand er jo ikkje Brann stadion godkjend for å spela e cup foppall, dette gjeld då grasmatta som ikkje har undervarme o.l. Dette er vel ikkje godkjend for tippeliga spel heller, me har vel dispensasjon for det denne sesongen. Må søke på nytt for neste sesong og det er det ikkje sikkert me fer. Meiner å hugse at det kosta 2 mill kroner.

I tillegg må me vel bygga ein ny mastodont. Kravet er vel at me ska l ha lika mange sitteplassar som gjennomsnittleg tilskodar tal. Etter fjorårssesongen måtte me jo bygge cirka (!) 1086 nye plassar, etter å ha hatt eit tilskodar snitt på 12160. Dette kosta oss cirka 1 mill. Foreløpigt i år har me hatt eit snitt på 13833 med 3 heimekampar igjen. Dvs at me må byggje 1673 nye sitjeplassar, og om me betalte 1 mill i fjor må me vel rekne med 1,5 mill no då. og i tillegg forsvann det 1500 ståplassar, noko som betyr minka billett inntekter. Med 1600 nye sitjeplassar forsvinn anslagsvis 2500 nye sitjeplassar. ( reknar 1,6 ståplassar pr sitjeplass)

Det vil sei at etter å ha bygd 2600 nye sitjeplassar har me mista rundt 4100 ståplassar.

Ikkje nok med det, men Nff og fifa har ein regel som seier det at det skal vere ei 80/20 fordeling i antal sitje/ståplassar. Noko som Betyr at Brann må strupe kapasiteten 15250 plassar. ( http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=3250) om dei ikkje byggjer ut. Det er ikkje mange kampane som er over dette antalet, men dei er der, i 2003 var det 3 kampar, til no i år er det og 3 kampar, i tillegg 4 kampar som ligg tett oppunder dette.

Konklusjonen på dette lange innlegget er at noko må skje på Brann stadion snarast råd, millionutgiftene står i kø berre på enkel oppgradering for å tilfredstille krav me sjølve har vore med på å stemme ijennom, og billett inntektene vil synke med minka kapasitet. Og ikkje minst, me står i fare for å ikkje få spele e cup kampar på vår eigen arena. Latterlegt.

Eg håpar Brann har byrja med ein ny taktikk der dei jobbar i det skjulte og så kjem opp med finansieringsplan, slik dei har gjort det når det gjeld spelarkjøp i den siste tida.
Og sist men ikkje minst håpar eg Brann stadion vert liggande der den er i dag, med naturlegt gras!

Veit det var langt, men hadde vore artig med ein ny debatt rundt dette.

Nixon

En god del av millionene fra salget av Olofinjana er satt av til utbedring av/evt. nytt Stadion. SÃ¥ de jobber nok med saken der oppe.
Rød makt på Hansa

grei

Mye mulig skjer det ingenting. Fordi Brann sitter på vent fram til det blir bestemt om det skal bygges ny byarena eler ikke.

Erik

Brann har bestemt seg for og bygge ut, men det skjer ikke i vinter, etter sesongen 05 planlagger de og bygge 2 nye tribuner, dvs nordre tribune skal rives (Store stå også) så kommer det tribune i klokkesvinge... Noe byarena kommer ikke før maaangen år, så det er bare og bygge ut!!!

Jo_

Hvordan vet du dette?
Har du lest eller høst det?
Jeg finner ikke noe om det på nettet..

Erik

Ja jeg har både lest og hørt det... hvis dere følger "litt" med i media osv så får dere masse svar!!!

grei

Følger godt med i media og har ikke lest eller hørt noe om dette. Det har neppe stått i noen av Bergensavisene.

Når det er sagt så blir det sikkert sånn. Hadde det vært planer om å starte byggingen i år, hadde vi hørt om det. Og sånne prosesser tar tid.

Erik

Enten BT eller BA har skreve om det... Kickoff festen i vår snakket guttene i Brann til oss og fortalte om planene.... Det skjer ikke noe i år... men neste år skal ting gjøres... hvis dere lurer, ring de på stadion og hør!!!

enavgutta

Jada, Dahl og gutta har lenge vært klare for å bygge ut og nå som halvparten av egenkapitalen er på plass, skal BOB finansiere resten. Hadde håpet de satt igang med Klokkesvingen etter sessongslutt, men men.. ting tar vel tid som i de fleste andre sammenehenger:-D. Vi er flere på forumet her og andre steder som ivrer for en Stadion med et par og tyve tusen sitteplasser, men det lander nok på 18 000 tipper jeg. Filosofien i Brann er visst å foretrekke med en Stadion for hverdagen og som er helt utsolgt på festdagene. Vet ikke jeg, tror denne filosofien er gal. Bygg stor og kvalitetsmessig når vi først er i gang og folk vil strømme til Idrettsveien på søndager, i europacup og Mesterliga i årene fremover. :-)

Nixon

BOB? Betyr det at det blir leiligheter med byens fineste utsikt?
Rød makt på Hansa

enavgutta


Erik

Jeg tviler sterkt på at det kommer noe leiligheter innenfor tribuneplassene, det vil "ingen" her i Bergen like, så det tviler jeg på skjer...

Hansakongen

For min del synes jeg vist brann først skulle bygge nytt på dagens annlegg, mener jeg for min del at at morgendagens brann stadion bør være på mellom 25000-30000. selv om vi vet at det ikke trengs så mange plasser på alle kamper tenker jo jeg til større kamper f.eks CL da... om noen år....=)... synes vi kan godt ta opp kampen med barteland som skal legge tak over lerkendal har jeg hørt rykter om....=), vi bør aldri være dårligere enn på noen punkter er mitt syn på saken....

Erik

20000 holder.... Vil ikke så noe som feks Molde og Vif som spiller med stor stadion og tomme tribuner.... Får bare være at det ikke kommer mer enn 20000 på store kamper, Syns det er bedre med mer fulle tribuner og bra trøkk i tippeligaen!!!


grei

Quote from: "Xminator"

Bygg for festene, ikke for hverdagene - de er grå nok som de er!


Denne setningen har du vel hatt med i hvert eneste innlegg du har hatt om stadion de siste årene.

En hverdag (altså kampdag) på Brann Stadion skal være alt annet enn grå, og det er høyst forståelig at man velger å prioritere vanlige kamper foran ekstreme oppgjør. Dine publikumsanslag er nok for optimistiske, tviler ikke på at det er noe sant i at høyere kapasitet gir høyere snitt, men denne effekten har et tak et sted. Hadde vært flott dersom vi fremdeles hadde hatt muligheten til å sette publikumsrekord på Stadion, men hensynet til intimitet og å unngå et halvtomt preg må veie tyngre.

Alexåsane

vi bør ha over 20000 plasser.. rbk klarer å fylle opp lerkendal, vi bør klare å fylle opplike mange plasser!
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Xminator

Jeg kan legge det inn i signaturen min Grei, så får du se det hver gang jeg poster noe.

20000 er langt fra ambisiøst nok. Og er virkelig ett stadion med 20000 sitteplasser og 10000 solgte billetter så forbannet mye fullere enn ett med 25000 sitteplasser? Nei! Og - flere billetter - lavere priser - mer folk.

Fakta er at når folk ikke får bestille billetter ved siden av hverandre, eller 3 ved siden av hverandre, så går terskelen for kjøp opp. Statistisk skjer dette mye før med færre sitteplasser. Og det er en av faktorene som gjør at det blir solgt færre billetter med færre sitteplasser.

Og 25000 er ikke ett tall jeg drar ut av ræven. Det er historisk grunnlag for dette tilskuertallet. Så sent som innenfor siste 10 år!

Nixon

Quote from: "Xminator"Og 25000 er ikke ett tall jeg drar ut av ræven. Det er historisk grunnlag for dette tilskuertallet. Så sent som innenfor siste 10 år!


Og da stod folk som sild i tønne i begge svingene. Nå blir det mer komfort for alle, og i teorien kan man egentlig forvente mer folk.
Er helt enig i at man må over 20.000.
En annen ting er at man vel kan plassere folk slik at 15.000 ikke virker tomt?
Rød makt på Hansa

Go Up