• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Mjelde som trener

Started by monzilla, July 05, 2004, 23:20:42 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

monzilla

I begynnelsen da Mjelde ble lansert som trener var jeg egentlig rimelig optimistisk. Jeg liker fyren, jeg syntes det virker som det er god stemning innad i stallen, jeg liker at mjelde sier det han mener, og jeg liker stein på stein tankegangen hans.

Problemet er at resultatene uteblir.

Jeg stiller herved spørsmål til kunnskapene til Mjelde. Hvorfor uteblir resultatene? Bør vi hente inn en manager, og sette mjelde som hovedtrener? La oss greie å holde denne diskusjonen på et oppegående nivå, folks.

enavgutta


monzilla

Rett meg hvis jeg har feil her, men konklusjonen din er alså at Mjelde har fått den tiden han trengte, men har ikke greid å gjøre noe særlig. Rot oppover i systemet er jo et godt poeng, men jeg tror at vi supportere skal utøve en god del kildekritikk her. Selv om BT eller BA skriver en story på noe, så betyr ikke dette at det er et faktum. Per Ove og Mjelde sier kanksje at de ikke vet noe slik at ikke RBK eller andre klubber skal snappe en eventuell juvel rett foran nesen på de.

Jeg vil herved lansere forslaget (krav) om at SKB bør få en manager som sammen med mjelde bygger videre på laget. Mjelde har rett og slett ikke den erfaringen som skal til for å få fram laget som skal føre brann til topps.

Godt og saklig innlegg, forresten, enavgutta. Applaus til den.

enavgutta

Er helt enig med deg monzilla at BA og BT er gode til Ã¥ lage storyer. Det er mulig vinklingene og skriveriene deres er tatt ut av en sammenheng og uvesentlige ting blir det store typer av i avisen. Men samtidig er det kritikkvedig at ikke apparatet rundt Brann tilsynelatende ikke har forhørt seg med rÃ¥dgivere hvordan de skal hÃ¥ndtere medier og interne ting utad.  

Når det gjelder Mjelde så mener jeg at han har gått igjennom såpass mye med det laget han trener at denne sessongen burde være en slags peak på hans trenerkurve. Han burde nå ha kommet til å punkt hvor han har klart å forme laget slik han ønsker det skal framstå. Individuelle feil er ikke noe vi kan sette en trener i gapestokken for. Men når feilene har blitt gjengangere og deler av leddene i laget ikke fungerer - da stiller jeg spørsmålstegn med hvilken strategi og filosofi som ligger bak.
Samtidig vil jeg si at jeg egentlig ikke føler det er riktig tidspunkt med en persondebatt om dagens Branntrener - men heller om hvordan klubben bør og kan styres - hva som er dagens administrative situasjon hele Sk Brann sett under ett.
Jeg liker litt tanken som nevnes her med manager. Tror det er en lur løsning de nå har i Lillestrøm.

Med det samme lurer jeg litt på hva stein på steinfilosofien sier om det å vinne ligaen - ambisjoner og satsing. Ingenting irriterte meg så grundig som da Kenneth Storsvik kommenterte et fotballblads tips om Branns tabellplassering som nr.9 for 2003 sessongen - hvorpå han presterte å si at "Ja, det høres ikke så dumt ut. Tror vi havner sånn ca der!"
En slik mentalitet har ikke Sk Brann bruk for!

Jeg mener at vi ikke skal være redd for å legge listen høyt! Greit, vi har ikke noen god statistikk når det gjelder seriegull på de 40 siste årene. Men skader det å si det at vi ønsker å VINNE da ?! Skal man lykkes med noe må man jo faktisk tro man er best, ja bedre enn de andre. For ingen tar det så utrolig tungt om vi havner midt på tabellen uansett - det e jo vi godt vant med.

DrMeland

Quote from: "monzilla"I begynnelsen da Mjelde ble lansert som trener var jeg egentlig rimelig optimistisk. Jeg liker fyren, jeg syntes det virker som det er god stemning innad i stallen, jeg liker at mjelde sier det han mener, og jeg liker stein på stein tankegangen hans.

Problemet er at resultatene uteblir.

Jeg stiller herved spørsmål til kunnskapene til Mjelde. Hvorfor uteblir resultatene? Bør vi hente inn en manager, og sette mjelde som hovedtrener? La oss greie å holde denne diskusjonen på et oppegående nivå, folks.
rMeland

Xminator

BA og BT har ikke ansvar og velger tabloid-vinklingen på absolutt alt for å selge aviser. Om du har formelen for å unngå det så er du en rik mann.

Når det gjelder Mjelde så ser jeg ingen grunn til at han ikke kan fortsette.

Herregud, vi vant 4 kamper på rad, taper 3 og går videre i cupen etter en tradisjonelt sett umulig bortekamp, og folk griner???

Opp med øynene, Brann var konk. Det er et lite mirakel som har skjedd siden vi spilte kvalifisering mot Sandefjord!

Og en liten melding til Anders Pamer: Det er greit å forlange kvalitetsspillere. Men hva med å komme med forslag? Det du Anders Pamer driver med nå er IKKE konstruktivt, det er sutring.

Alexåsane

Eg skjønner ikke hva du klager på. Hvorfor stille spørsmål ved mjelde når han sier han skal bygge laget opp over en lengre tid på 2-4 år. Se på vår-sesongen i fjor. hvor lå vi? Det er en Sterk fremgang brann har hatt. la mjelde fortsette med sin muring av stein på stein, og håpe på at per ove ikke kommer å raser det.
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

KennethS

Opdal spilte en god kamp igår, at det går ann og påstå han e grunnen til vi tapte blir for dumt, tydligvis at noen har gjort seg blind på dette og skal ha han som syndebukk hele tiden. Nå får vi bare se hvilke spillere Brann henter, de bør helst ha 1-2 spillere klar til etter ferien.
tå på Brann

Sotraanda

Quote from: "KennethS"Opdal spilte en god kamp igår, at det går ann og påstå han e grunnen til vi tapte blir for dumt, tydligvis at noen har gjort seg blind på dette og skal ha han som syndebukk hele tiden.
ater, heter, hater NFF!

Nixon

Eggen vant første året...
Rød makt på Hansa

Sotraanda

Quote from: "Nixon"Eggen vant første året...


Er du helt sikker på det? Mener han brukte 2,3 år før han vant, mener å ha hørt det! Men stoler på deg!
ater, heter, hater NFF!

Johnny35

Støtter Mjelde 100% Har bommet litt innimellom, men hvem gjør ikke det.
Det er heller ikke lett å være trener når ledelsen i klubben selger seg fra suksess hver gang vi tror vi har noe på gang.
ødt i Bergen Oppvokst i Bergen Dør i Bergen

Alexåsane

mjelde bygger stein på stein så kommer ledelsen som noen pøbler og utfører hærverk på kunstverket til mjelde
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Nixon

Quote from: "Sotraanda"
Quote from: "Nixon"Eggen vant første året...


Er du helt sikker på det? Mener han brukte 2,3 år før han vant, mener å ha hørt det! Men stoler på deg!


Han vant med Moss i 87, og kom til Rosenborg og vant i 88. Litt av en trener med andre ord...
Rød makt på Hansa

Sotraanda

Tok han ikke moss direkte opp fra 1 div å vant tippeligaen og da? Eller må eg lese eggens biografi no?
ater, heter, hater NFF!

kirsti

Det de seier om Eggen her er vel akkurat normalen?

Eg støtter Mjelde. Resultata har ikkje uteblitt. Eg har hatt mange gode augeblikk med Brann med Mons Ivar som trenar.
ar du hette og ljå, holder du med rbk.

monzilla

Mjelde sa han trengte 3-5 år for å gjøre gull av gråstein, ting så bra ut, men no kan det virke som utviklingen har stagnert.
Det må da være lov til å stille spørsmål om en trener uten å bli sendt i gapestokken av den grunn?

Ingen har svart meg på kommentaren om en eventuell manager kunne ha vært en løsning.

2rB

Quote from: "monzilla"Mjelde sa han trengte 3-5 år for å gjøre gull av gråstein, ting så bra ut, men no kan det virke som utviklingen har stagnert.
Det må da være lov til å stille spørsmål om en trener uten å bli sendt i gapestokken av den grunn?


Korleis kan du sei noko etter ein sånn kamp som vart spelt mot RBK igår???
Undrer med sterkt over at du kan sei dette.
Beklager - men eg klarer ikkje å ta deg seriøst her!

Hadde det vært 2 mindre forsvarstabber igår - og me hadde vunne - hadde du aldri sagt noko slikt!(?)

Edit:
Sorry viss det virka litt kvasst...
Me kan ikkje forventa at alt skal gå oppover heile tida.
Eg har fortsatt tiltro til Mjelde.
Det er ikkje han - men laget (spillarane) som har svikta i dei foregåande kampane!

Sotraanda

Quote from: "monzilla"Mjelde sa han trengte 3-5 år for å gjøre gull av gråstein, ting så bra ut, men no kan det virke som utviklingen har stagnert.


Stagnert? Argumeter for dette?
ater, heter, hater NFF!

monzilla

Vel, man ser hull bakover som dessverre har felt oss no i tre kamper på rad. Midtbanen vår viser seg å være tilnærmet ikke-eksisterende (alle baller går fra forsvaret rett ut på vingene) og vi har kun en spiss som har målteft(winters). Dette er ihvertfall nok til å overbevise meg om at utviklingen har stagnert.
Ikke misforstå, jeg ser en del utviklingspotensiale i laget. Walde og Storesund vil snart spille seg inn i startelleveren, Opdal vil få utvikle talentet sitt, Kvisvik ser ut til å nå toppformen og Ophaug har spilt rimelig solid i år i forhold til i fjor. Ikke minst Mjelde (Mons) har et utviklingspotensiale. Grunnen til jeg stiller spørsmål er fordi at det kan ta mange mange år før Mons får den rutinen som trengs for å føre guttene til topps på tabellen.

Ja, ting gikk bra mot RBK i går, men uansett hvor bra guttene spilte, så tapte vi kampen. Man får ikke poeng ved å spille bra, man får poeng ved å vinne (spille uavgjort) kamper.

2rB, hva er det som gjør at du har problemer med å ta meg seriøst?

Stilte spørsmål til en del avgjørelser Teitur tok i begynnelsen av 2001 sesongen (før ting begynte å gå til helvete), og da ble jeg slengt full i drit. Halvannet år senere var folk helt i hundre på at han skulle få fyken, og argumenterte med de tingene jeg stilte spørsmål til.

Jeg ser et par ting med Mjelde som hindrer Brann å ta gull. En av de tingene som jeg tror kan være avgjørende er mangel på erfaring. Det er derfor jeg gang på gang på gang i denne posten har prøvd å dra opp en diskusjon om Brann burde ha leid inn en erfaren manager som kunne ha samarbeidet med Mjelde og Steffensen. Personlig liker jeg Mjelde (det inntrykket media har skapt, kjenner han ikke personlig). Det virker som spillergruppen liker han. Jeg har aldri hevdet at han burde gå, men jeg mener at noen med mer erfaring burde fått en finger med i spillet. Eggen fungerer som en mentor til Ola By Rise, kanskje mjelde kunne ha utviklet seg også ved hjelp av en mentor?

Xminator

QuoteMidtbanen vår viser seg å være tilnærmet ikke-eksisterende


Bortsett fra alle gangen de tar ballen fra motspiller? Det var ikke få brudd Haugen og Guntveit gjorde mot RBK. Det er også verdt å minne om at Brann bare slapp RBK til 6 ganger. Det er 2 færre enn i fjor.

Guntveit og Haugen får mye ufortjent drit her nå. De mangler klart en del kreativ offensiv kraft, men de er flinke til å ta var på overganger.

Uten Olofinjana er vi svakere på dødballer begge veier. Vi er også svakere mot etablert forsvar. Jeg mener midtbanen er mye bedre til å vinne ball. Jeg mener også at Haugen/Guntveit er flinkere til å holde farten i lengderetning når Brann går i angrep. Det krever mer av spissene våre. Jeg synest også at Haugen blir mer offensiv uten Olofinjana som makker. Han har hatt en del farlige avslutninger de 3 siste kampene, og det er ikke lenge før han scorer en del mål (slikt kommer med erfaring).

Mjelde må få tid, POL må få tid, vi er 11 poeng fra ny kontrakt i år, i fjor på samme tid var vi 23 poeng fra. I fjor var vi blakk, i år snakker Brann om å bruke millioner på forsterkninger. Vi er enkelt og greit kommet mye mye lenger enn hva vi var i fjor.

DrMeland

Så lenge vi snakker om et supplement i trenerteamet og ikke en erstatning er jeg med på diskusjonen, men samtidig er det lett å diskutere teoretiske modeller. En manager-struktur passer dårlig inn i norsk fotball ettersom klubbene ikke er store nok, og de managerne som har vært har fungert mer som sportslig leder enn en klassisk manager.

Hvem skal denne mentoren/konsulenten/manageren være? Den eneste jeg ser som kunne vært en nyttig mann i forhold til spillerutvikling og som har rutine er Harald Aabrekkk. Han er veldig flink med enkeltspillere og godt likt av alle. Han kunne sikkert fungert bra som en slags spillerutvikler/rådgiver for MonsaMjeld'n men er som kjent under kontrakt med FK Haugesund.

Har i tillegg vansker med å se de store fordelene med dette...
rMeland

Xminator

Jeg lurer også på hvem. Vi har ingen internt i Brann-miljøet. Til det har det vert for store utskiftninger de siste 20 årene. De to som sitter der nå er jo det nærmeste vi kommer kontinuitet i Brann.

Kanskje Aabrekk, men han er for mye høvding til at det kunne gå bra. Jeg var en av de som mente Mjelde begynnte ett år for tidlig. Så lenge det faktisk gikk så bra i fjor som det gjorde, så ser jeg ingen grunn til at Mjelde ikke bør være den som skaper stabilitet i Brann de neste 10 årene. Det blir feil å måle Mjeldes prestasjon i seriemesterskap. Det vil i så fall skje på bekostning av 12 andre skippertaks-klubber og seriemonopolisten Rosenborg.

Alexåsane

" Vi har faktisk elleve poeng mer enn på samme tid i fjor. Vi er ett steg videre i cupen. Dessuten er ikke spillerne fornøyd med alt som har skjedd i høst, og det vil de bedre på til høsten, preker Mjelde. "

Vi har ingenting å klage over.
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Go Up