• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann bygger på Stadion

Started by Bergen Sin Gutt, June 24, 2004, 07:41:43 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Bergen Sin Gutt

Umbro-tribunen og Klokkesvingen skal bli nye. Når arbeidet er ferdig vil kapasiteten ligge på 18-20.000.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/eliteserien/article816122.ece

Stoffi

18000-20000 tilskuere maksimum... hmm. Litt for lite synes jeg, men på den annen side, dumt med halvfulle tribuner.
Men uansett, bra at de endelig kommer igang.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Nixon

Veldig bra. Nå får vi et akseptabelt stadion der vi hører hjemme.Selv om 2008 var da veldig lenge til.
Men minst like viktig er om de skal grave opp gressmatten og legge varmekabler under. Dette tvinger vel seg frem dersom RL blir varig og Brann spiller der hvert år. Noe som vi kommer til å gjøre. Og hørte jeg Champions Leauge...?
Rød makt på Hansa

Xminator

18000 er mye for lite. Jeg er redd for at supportergruppen er den første som blir skviset.

Med kapasitet på 25000 hadde Brann vert nødt til å høre på oss.

Nixon

Nå har vel aldri samarbeidet mellom supporterne og klubben vært så bra som nå. Så jeg kan ikke tenke meg at Brann vil skvise den syngende og stående delen av publikum. Så dumme er de ikke.
Rød makt på Hansa

abe78

Synes helt klart at 18.000 er for lite ja - men er enig i filosofien om at det er bedre med utsolgt enn halvfulle tribuner. 20.000 sitteplasser hadde vært midt i blinken. (OG ja - det blir bare sitteplasser - vent og se)
.og husk!

KennethS

I 2008 e det ikkje sikkert vi ligger i eliten engang slik som de holder på oppe på stadion om dagen. For lenge og vente spør du meg.
tå på Brann

grei

Nå står det riktignok senest 2008, men likevel, i Stavanger klarte man jo dette på en sesong, man skulle jo tro de kunne klare å bygge én tribune per sesong, og det skulle da ikke ta så lang tid.

Under 20000 plasser høres ikke særlig imponerende ut nei, særlig når vi sammenligner oss med Molde, Viking og Rosenborg i forhold til tilskuergrunnlag og bystørrelse. Greit nok er Molde Stadion for stor, det ser kjipt ut når det er tomt i kamp etter kamp der. Dette poenget gjelder jo også her, men det er bra å kunne ha noe å strekke seg mot.  Smart i den forbindelse hadde kanskje vært å gjøre som de gjør på Allianz Arena i Munchen. På internasjonale kamper er de bare seter, men på nasjonale klubbkamper fjerner de setene i den ene svingen og øker kapasiteten med en del.

Tipper likevel at Brann vil fremstå som "moderne", og dermed rydde vekk alt som er av ståplasser.

KennethS

De skal jo rive ned hele nordre tribuen, tar litt tid det også.
tå på Brann

grei

Quote from: "abe78"Synes helt klart at 18.000 er for lite ja - men er enig i filosofien om at det er bedre med utsolgt enn halvfulle tribuner. 20.000 sitteplasser hadde vært midt i blinken. (OG ja - det blir bare sitteplasser - vent og se)


Ja det er jeg også temmelig sikker på. Men midt i blinken og midt i blinken fru Blom... For Store stå er vel ikke dette midt i blinken. Og all erfaring tilsier at det blir dårligere stemning når folk sitter.

Ole Brom

18-20 000 er mer en nok på nåværende tidspunkt. Det som er viktig for Brann nå er å tilrettelegge for videre utbygging om det trengs i fremtiden slik at vi gjerne han ha 25000 som kapasitet. Kapasiteten som no er fremlagt passer vel ganske godt slik ståa er nå.

Ricky

Slik jeg ser det, så trenger nå søndre langside en oppfriskning den også. Tjukke søyler som holder oppe taket, altfor få sitteplasser (4.000 på en langside?!) og stort mellomrom mellom tribune og gressmatte. Og med tre byggestilarter ser den jo også rimelig teit ut :)

Og hva med undervarme; skal vi gamble med klubblisensen neste sesong også?


kirsti

Tomme tribuner ser kjipt ut, men det gir jo god akustikk... Er litt glad i å synge på Ullevaal. Det runger fort. Synest det er latterleg at storklubben Brann i (i norsk målestokk) storbyen Bergen, skal ha ein latterleg liten stadion på under 20 000 plasser. Om dei lagar sitjeplassar over heile fjøla blir me nødt til å finna fram skrutrekkarane og skru plastskiten ned. Særleg når det går dårleg i kampen er det lett å setja seg ned, og då stilner ein fort (erfaring frå Ullevaal).

Nei, 22-25 000, med 21% ståplassar.... >:)
ar du hette og ljå, holder du med rbk.

ekte kjuagutt

20 000 plasser e per dags dato veldig bra.. d kommar ikje til og blir mange kampene d kommar til og være utsolgt då.. men d eg e redd for e vist de bare lagar sitteplassar.. kan de komme til og fjerne hele store stå???

grei

Quote from: "ekte kjuagutt"20 000 plasser e per dags dato veldig bra.. d kommar ikje til og blir mange kampene d kommar til og være utsolgt då.. men d eg e redd for e vist de bare lagar sitteplassar.. kan de komme til og fjerne hele store stå???


De må nødenigvis fjerne store stå når de skal rive hele nordre tribune. Hvorvidt det blir lagt opp til ståplasser på ny Stadion er ikke kjent, men tipper det ikke blir det. Sitteplasser er såpass "i tiden", og hvis ønske om ståplasser kommer muligens til å møtes med argumentet "VIF klarer seg fint uten ståplasser, hvorfor skulle ikke dere klare det."

En uunngåelig debatt som vil komme er hvor supporterne skal stå, ehm, befinne seg på det nye anlegget. Hvor vil folket helst samles, på den nye hovedtribunen på langsiden, eller i en av svingene?

brannfrik

vi blir naturligvis plassert i en av svingene på grunn av at når de får opp en ny langside vil det bli veldig fin sikt der og bilettene vil bli dyre, og eg tviler på at det blir aktuelt å opprette et supporterfelt der prisen på bilettene er 175 eller 200kr, men nedre del av hansa e jo heller ikkje den verste stedet å havne.......

grei

Quote from: "brannfrik"vi blir naturligvis plassert i en av svingene på grunn av at når de får opp en ny langside vil det bli veldig fin sikt der og bilettene vil bli dyre, og eg tviler på at det blir aktuelt å opprette et supporterfelt der prisen på bilettene er 175 eller 200kr, men nedre del av hansa e jo heller ikkje den verste stedet å havne.......

Det er nok helt sikkert sånn det blir. Men jeg vil tro veldig mange på Store stå vil ha ønske om å beholde "luksusplassene", gjerne med henvisning til hvordan de har det i VIF (der er det jo riktignok mer enn nok plasser på langsidene).

Mr_Soma

Det jeg frykter er at den nye stadioen blir for stor rett og slett.
Slik at tribunene blir plassert for langt fra selve banen,noe som gjør at både vi supportere og ikke minst spillerne mister denne <<intensiteten>> som er til de grader å finne på Stadion per dags dato.

Idag er det såpass <<kompakt>> mellom gressmatten og tillskuerne, noe man ikke finner mange andre steder i landet. Stabæk har denne idiotiske løpebanen,Vif og Lyn Ullevaal (sier jo sitt), RBK stor stadion men sitter ett stykke fra banen, samme hos Molde. Er vel forsåvidt bare på Fosshaugane,Briskeby,Fredrikstad og Stadion selvsagt man nærmest kan lukte gresset.

Noen andre som forstår min lille "fortvilelse"?

grei

Trenger vel ikke være noen sammenheng mellom størrelse på tribunene og nærhet til gresset. De kan bygge helt inntil hvis de vil, spørs hvor bevisst de er på det. I Hansa f.eks kunne det godt vært kortere mellom målet og dødlinjen for å få det intimt, men de ville vel ha god plass.

atlascopo

Quote from: "brannfrik"vi blir naturligvis plassert i en av svingene på grunn av at når de får opp en ny langside vil det bli veldig fin sikt der og bilettene vil bli dyre, og eg tviler på at det blir aktuelt å opprette et supporterfelt der prisen på bilettene er 175 eller 200kr, men nedre del av hansa e jo heller ikkje den verste stedet å havne.......


nå begynner jo det å bli såpass med stemning i hansa svingen at vi klarer oss uten store stå. flytt de til nye klokkesvingen. så blir det stemning i begge svingene. da blir lettere langsidene med på sang også.

Xminator

Håper vi kan få til en ordning der en del av nordre langside blir konverterbar stå/sitte tribune. Dette vil øke kapasiteten på norske kamper. Press inn 3 ganger så mange til halv pris :)

Det er en del av bildet fra Brann stadion med spillerene som entrer gresset med Store Stå i bakgrunnen.
Mister Brann dette mister de en del av varemerket sitt. Det blir ikke det samme med de syngende supporterene i hansasvingen. Vi blir mer usynlige der. Ikke nødvendigvis mindre hørbare.

Bildet av Brann før kampen med fargerike SS i bakgrunnen - uvurderlig. Vær så snill å ikke erstatt dette med moteriktige bedreborgere.

Blææ

Kan vel tilføyest at mellom 2000-3000 av di beste setene på den nye stadda blir reserverte til VIPs.
4-500 av di beste setene skal reserverest til presse ol.
Minker fort på plasene for den meneige soldat da.
Hansaen er vel et naturligt valg for supportertribune,kan ikke skjønne noen annet,tror ikke noen av pakket der kommer til å flytte seg en meter.
For dere som tror dere får ståplaser,keep on dreaming.
Foressten så er setene flotte å stå på.... :P  
18-20000 altfor lite,når en pisseklubb som Viking har plass til 15300 og RBK har plass til 23-24000.... Bygg for festene.
Greit at SS er legendarisk men noen av dere her på forumet må våkne og så at årstallet er 2004,ikke 1974.

God Helg.
ont follow me,Im lost too

Erik

20000 er helt greit... Brann har no en 11-15 tusen på kampene, da står det en 5-9 tusen plasser igjen.. Se molde osv og vif, halvfulle tribuner, ser faen ikke ut... Hvorfor bygge en sinsyk stadion når ikke den fylles opp? heller har "Nesten" fullt på hver kamp enn halvfulle tribuner... Se United, de kunne hatt sikkert 90000 på sine kamper, men de har 67000 og det er fullt... Det gjelder og vere først til møllen!!!

enavgutta

Først vil jeg si at det svært hyggelig å høre fra Brann side at det er enighet og konkrete planer i Idrettsveien. Deretter vil jeg føye meg til de som mener 18000 er for lite - da vi kommer til å selge enda flere sessongkort en lilleputtklubben Viking. Så vil jeg si at ståplasser og supportere blir ikke noe problem, vi sang hele Viking Stadion ut forrige gang - bare en håndfull som satt seg ned da vi lå under på det verste.

En liten mail med ønske om en kapasitete på 20 000 + på vegne av vi mange som gleder oss til Royal League og Mesterligaen i årene fremover!
Skal vi ta over førersetet i norsk fotball eller ikke? Let's do it!

vardgutt20

Quote from: "KennethS"De skal jo rive ned hele nordre tribuen, tar litt tid det også.


eg trodde at nordre var hansa tribunene eg  :? ..di ska vell ikje riva ner den :wink:
ært å krype, lært å gå, lært å hate rbk


grei

Det er poenger på begge sider. Ja, akustikken (og stemningen) blir dobbelt så bra med masse tomme plasser. Og ja, det ser trist ut. De fleste er vel enige om at Brann Stadion kler ganske full Stadion til hver kamp. Med nye tribuner og den økte komfort/bedre opplevelse som det medfører bør det være mulig å heve snittet et par tusen. Litt synd er det jo dersom vi aldri har muligheten til å nå 20000.

Det at ståplasser forsvinner er nok endel av moderniseringen, men her mister vi enormt mye. Kanskje noen av de som har fllyttet opp på Hansa har glemt det, men det er en egen magi over tettpakkede ståtribuner. Ta en titt på opptakk av liv på ståtribuner rundt i verden, der mister vi noe for alltid.

Gamle Sitte har i dag rundt 5000 plasser, der det vil være mulighet for å sette inn et par hundre ekstra nederst foran til venstre. Hansa har vel 4150 etter at nye seter ble satt inn i vinter. Legger vi til en klone av Hansasvingen i Klokke, får vi oppunder 14000. For at vi skal komme opp i 18000 må den nye hovedtribunen være på bare 4000, og så liten blir den ikke, 6000 er mer realistisk. Ting kan altså tyde på at 20000 ligger nærmere det reelle tallet enn 18000. Dersom nedre del i en av svingene hadde blitt konverterbart til ståplasser hadde det økt til kanskje 22000.

Drømmen om lukkede hjørner virker da endafjernere ettersom kvoten er "fyltt opp" -tribuner også i hjørnene ville gi flere tusen ekstra plasser og gjøre stadion for stor i henhold til planene.

Go Up