• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Joiking

Started by toha, May 28, 2004, 08:01:59 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

toha

Når Bodø-Glimt og Tromsø spiller på stadion høres det joiking fra supporterne, og i et innlegg nylig omtales Tromsøspillerne som samer. Det er kanskje på sin plass å reflektere over hvilke holdninger som ligger til grunn for dette - er samer mindreverdige? Denne oppførselen bør opphøre. Har man ikke lært noe av hendelsen i Sogndal?

Tom C

Dette blir for dumt til å kommentere en gang... oops..
Aldri mer Obos....

KennethS

Quote from: "toha"Når Bodø-Glimt og Tromsø spiller på stadion høres det joiking fra supporterne, og i et innlegg nylig omtales Tromsøspillerne som samer. Det er kanskje på sin plass å reflektere over hvilke holdninger som ligger til grunn for dette - er samer mindreverdige? Denne oppførselen bør opphøre. Har man ikke lært noe av hendelsen i Sogndal?



??
tå på Brann

Nixon

Helt enig. Vi burde skjerpe oss. Men det er ikke så lett når de fordømte reinsdyrpulende samene kommer til Stadion...
Rød makt på Hansa

Blææ

Så kan vi i samme vendingen slutte å synge om Klansskalllene og andre supportere når di er på besøk.
Slutte å synge om Dommeren når han driter seg ut elelr dømmer imot oss.
Ikke synge om Hoseth og andre fjols.
I hele tatt kan vi ikke bare legge ned hele serien og sette oss hjemme i sofaen sammen med alle disse bedreviterene og så setter vi på NRK med Samisk kultursending, da må vel alle være fornøyd.
ont follow me,Im lost too

GhostDog

Quote from: "toha"Når Bodø-Glimt og Tromsø spiller på stadion høres det joiking fra supporterne, og i et innlegg nylig omtales Tromsøspillerne som samer. Det er kanskje på sin plass å reflektere over hvilke holdninger som ligger til grunn for dette - er samer mindreverdige? Denne oppførselen bør opphøre. Har man ikke lært noe av hendelsen i Sogndal?


Nope! Noen vil nok ha et problem med å skjønne sammenhengen, sånn er det bare. Noen må gruppere andre mennesker i kategorier som innbefatter etnisk opprindelse, hudfarge osv. for å kunne hevde seg selv -rimelig banalt, men..
Der er alltid noen som synes det å hetse er mye kulere enn å backe opp, det er jo ikke like morsomt som å skrike "edder og galle" - ikke er det halvparten så "tøft" heller.
For min egen del så går jeg på stadion for 1. å heie på Brann, 2. banne litt/mye over håpløse passninger ol. og 3. SE fotball live! Så kan "fjortissene" få tøffe seg litt å skrike "stygge ord" som de får kjeft av mamma hvis de sier det hjemme..
De blir sikkert voksen de òg, en gang..

For øvrig har TIL et bra lag i år og byen er virkelig morsom å feste i. :wink:
 Beer a day keeps the doctor away!

Kruxleiven

Jeg skjønner ikke vitsen med hele joikingen. Kanskje det var morsomt en gang i tiden. NÃ¥ er det bare uoriginalt og kjedelig. Jeg tror bÃ¥de Glimt og Tromsø er sÃ¥ vant til joikingen at de bryr seg null. Det funker ikke som utpsyking. Heller ikke det Hoset fÃ¥r høre funker som utpsyking, men med litt bedre kreativitet og sÃ¥kalt vidd  :) sÃ¥ hadde det kanskje gÃ¥tt Ã¥ psyke han ut (og Ã¥ psyke ut motstanderens beste spiller er meget vanlig i alle klubber). Klart at dommeren skal fÃ¥ høre det og at vi skal være kritisk til motstanderne blæææ.

Xminator

Nordlendingene er jo et tolerant folkeferd. De tåler det. Kanskje med unntak av enkelte som er flyttet til Oslo og lagt om språket :p

Møllaren

Faktisk litt langt å trekke rassisme-debatten inn fordi det joikes på stadda.
Har vel ikke noe med holdninger til samer å gjøre.
Neppe noen som har noe sterk antipati mot agronomer selv om gruppen Bønder blir kraftig hetset i mange sager.
øllaren

kirsti

Om det å antyde at nokon tilhøyrer eit visst folkeslag blir brukt som ein måte å slenge dritt på, då er det rasisme.

MEN dette er uskuldig meint (håper eg då), og i og med at dei fleste i (sør) Noreg ser på same og nordlending som to sider av same sak, blir det noko så uskuldig som vanleg patriotisme.

Eigentleg burde me jo joika til Lyn, det er jo i Oslo det bur flest samer ;)
ar du hette og ljå, holder du med rbk.

GhostDog

Quote from: "Møllaren"Faktisk litt langt å trekke rassisme-debatten inn fordi det joikes på stadda.
Har vel ikke noe med holdninger til samer å gjøre.
Neppe noen som har noe sterk antipati mot agronomer selv om gruppen Bønder blir kraftig hetset i mange sager.

Kanskje litt tøff sammenligning men likevel relevant. Rasisme er nettopp å hetse/undertrykke andre basert på etnisk tilhørighet, eller? Det å kalle noen for bønder, striler el. lignende er vel strengt tatt ikke i nærheten av å være rasisme - for du tilhører ikke en annen genetisk avstamning om du er født på "landet" eller er bonde av yrke.
Forøvrig så er vel joikingen rimelig patetisk og utslitt som nedpsyking av motstandere fra B/G eller TIL, noe nytt og mer humoristisk kan vel en kanskje komme opp med?
 Beer a day keeps the doctor away!

Branntilegdør

Quote from: "GhostDog"
For øvrig har TIL et bra lag i år og byen er virkelig morsom å feste i. :wink:


At Tromsø er en fin by Ã¥ feste i er det ikke tvil om, men om tromsø har et bra lag vil jeg ikke uttale meg om før de har besøkt stadion. For  alle husker vel ifjor? latterlig oppførsel fra det laget, og fortsetter det i Ã¥r, hÃ¥per jeg det gÃ¥r rett i dass med dem. Sist de rykket ned, sÃ¥ ledet vel de etter halvspilt serie da og?(lÃ¥ i hvert fall ganske bra an) sÃ¥ gikk det en vei..

Ricky

Halve poenget med å plage motstanderne og deres supporterne er jo å spille på stereotyper. Bønder, bart, pappagutter og reindrift... Alt det der. Greit at joiking blir mer ømfintlig enn det andre, men jeg tror strengt tatt ikke det er NOEN som er ute etter å hetse eller på andre måter rakke ned på samer når de joiker når Tromsø er på besøk. Det er ikke rasistisk motivert, og har iallefall lite med Russell-saken å gjøre.

Alexåsane

snart får vi vel ikke lov å kalle sogndal for saftkokere, og vif for jævla østlendinger..
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

Branntilegdør

sant, da skal jeg ha meg frabedt å bli kalt storkjeftet bergenser.. Fordi, jeg er rimelig sjenert av meg, og sier ikke mye i store mengder!

Synes forøvrig at Norge er et helt bakvendtland i forhold til resten av Europa når det gjelder supporterkultur. Her skal alle være så snille med hverandre, kan ikke slenge dritt til motstanderens spillere osv. Kan ikke vi bare heie på motstanderen i samme slengen da? håpe de har det så koselig som mulig når de entrer stadion?

Bergen Sin Gutt

Heregud mennesker, går det snart ikke an å åpne kjeften lenger uten at det blir ramaskrik?

Odd

Quote from: "toha"Når Bodø-Glimt og Tromsø spiller på stadion høres det joiking fra supporterne, og i et innlegg nylig omtales Tromsøspillerne som samer. Det er kanskje på sin plass å reflektere over hvilke holdninger som ligger til grunn for dette - er samer mindreverdige? Denne oppførselen bør opphøre. Har man ikke lært noe av hendelsen i Sogndal?


Hva er poenget?? Samer og Brann-supportere betyr kulturcrash.. Hvorfor skal det ikke være lov å kødde litt med dem? Det er jo bare tidig å høre på hvis Brann-supportere slår av en liten joik på Stadion under Tromsø-kampen. En same som har litt humor ville også begynt å le.

Etnisk opprinnelse og kultur har ofte svært mye med hverandre å gjøre, men ikke i dette tilfelle (synes jeg i hvert fall). Rasisme har uansett ingenting med saken å gjøre. Og please please please - kan vi bli ferdig med den Sogndal-saken?? Er begynt å gå alvorlig lei av å høre hva alle har å si om den saken - nok er nok. La temaet ligge begravet.

Ole Brom

Det har vel ikke blitt joika på stadion på en stund da ? Herregud, ser ingen grunn til at vi ikke skal joike og kauke, er uskyldig det !

Stoffi

Det ble nå joiket mot Bodø/glimt i forrige uke.

Men herregud da mann. Er du virkelig seriøs med dette temaet? Vi synger da vel ikke i Kirkekor på SS, ei heller Ten Sing. Litt joiking skader vel ingen.
Skal vi kanskje slutte å kalle folk bønder og? Det er jo på en nedverdigende måte.Og "Dommeren skal dø"? Det er jo drapstrusler rettet direkte mot mannen i svart/gult.

Nei, dette blir for dumt.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Ole Brom

Var desverre ikke på den kampen da jeg satt fast på fergeleiet på Våge......nok om det !

Det har da alltid vært joiking på SS så lenge eg kan huske og hvorfor skal dette nå bli et tema ? Kun pga hendelsen i sogndal ?

Nei dette blir for dumt rett og slett !

Brann e livet mitt :)

Rasisme?? Tror ikkje akkurat d du, og det som skjedde i sogndal e noe helt annet enn å joike og kalle nordlendinger samer... Tror ikkje de bryr seg uansett, og alle blir jo kalt ett eller annet, om det er jævla bergensere, jævla østlendinger, samer eller bønder. Samme d vel, d e jo ikkje rasistisk ment. D vil alltid være sånn i fotball, motstanderene blir skjelt ut og kalt ting...Og de e vant til å bli kalt ting, de e jo eksperter på å overse d. Så litt for teit å komme inn her å kalle d rasisme, d blir helt feil.
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Odd

Quote from: "Stoffi"Det ble nå joiket mot Bodø/glimt i forrige uke.

Men herregud da mann. Er du virkelig seriøs med dette temaet? Vi synger da vel ikke i Kirkekor på SS, ei heller Ten Sing. Litt joiking skader vel ingen.
Skal vi kanskje slutte å kalle folk bønder og? Det er jo på en nedverdigende måte.Og "Dommeren skal dø"? Det er jo drapstrusler rettet direkte mot mannen i svart/gult.

Nei, dette blir for dumt.

"dommeren skal dø" er jo litt i groveste laget? pleier å være "dommerjævel" jeg hører mest fra SS, og det er helt straight.

Mr_Soma

Det er jo ingen form for <<rasekrig>> dette her,herrlighet!

Joiking er kun morsomt ment, og lager liv og røre.
Da jeg satt på Hansa mot Bodø Glimt og SS begynte med joikingen fikk så og si alle på Hansa seg en god latter, og på stadion forøvrig.

Jeg personlig ser på dette med <<joikningen>> som ett av høydepunktene når vi spiller mot Bodø Glimt og Tromsø.

Det er som når vi spiller mot Stabæk og roper "pappagutter,pappagutter lælælælælælæ".

Men hva når Enga kommer på besøk og roper "Hater,Hater,Hater Bergen by"???

Hvordan skal vi tolke dette da?
Folk må ikke henge seg opp i alt smått, det er kun på gøy vi gjør dette her!

toha

Det er ikke spillerne og heller ikke nordlendinger man skal ta hensyn til, men samene.  Hvis man mener at man kan psyke ut motstanderne ved Ã¥ si at de er samer mÃ¥ man jo logisk sett mene at det Ã¥ være same er noe negativt og mindreverdig. Det kan godt være at de som stÃ¥r for joikingen ikke har tenkt over det, men det bør de gjøre, og da tror jeg de vil innse at dette er dumt og bør opphøre. At man morer seg betyr ikke nødvendigvis at det er uskyldig. Dette er farlig nært etnisk drittkasting.

supporter78

skjønner poenget ditt toha, men det er for dumt. Jeg kjenner flere samer. Har ikke noe imot samer i det hele tatt, men jeg joiker når til og b/g er på staddaen. Det ligger ikke noe rasistisk bak joikingen.

Bent

dette inlegget fordi du ikke vil bli sammenlignet med en same ?
Ut med RBH

Brann e livet mitt :)

Eg synes dette temaet e helt ute å kjører, d har ingenting med rasisme å gjøre i d hele tatt. Alle supportre har noe stygt å si om alle lagene, la oss no ikkje ta helt av på gunn av dette md joikingen, d e jo helt uskyldig. Betyr jo ikkje at vi ser på samer som mindreverdige. Ka md når vi blir kalt jævla bergensere?? Då e d like rasistisk på samme måte.
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Daniel

Har dere hørt omhan karen fra Oslo som skulle til sameland for å jobbe?

Dagen etter han ankom gikk han på stedets lokale bar og kom i kontakt med 2 samer, han spurte om kor han skulle gå for å få seg et kvinnfolk. De lo og sa at det kunne han bare glømme, her oppe pule vi reinsdyr! Han syntes det hørtes vanvittig ut og sa at det kom han aldri til å gjøre. Han hadde ikkje hatt problem å få seg kvinnfolk før og det skulle han nok ordne denne gangen og.

Etter 3 uker uten dame var han så trengt at han fann ut at det måtte være riktig at de pulte reinsdyr så etter mye om og men fann han ut at han måtte prøve. Ut på vidda og fant en flokk og plukka seg ut et tilfeldig dyr og satte igang. Da kommer disse 2 samene fra baren på snøscooter og de holdt på å le seg ihjel. Oslokaren følte seg veldig flau og gikk bort til de og sa at det var dokke som sa eg skulle pule reinsdyr. Da svarte de; "Jamen, du trengt no ikke ta det støggaste"

Heia Brann! Ikke rasistisk dette.

Branntilegdør

Når man er i militæret i troms fylke, så blir damene delt opp i "kilo" per mann.

Stoffi

Quote from: "Odd"
Quote from: "Stoffi"Det ble nå joiket mot Bodø/glimt i forrige uke.

Men herregud da mann. Er du virkelig seriøs med dette temaet? Vi synger da vel ikke i Kirkekor på SS, ei heller Ten Sing. Litt joiking skader vel ingen.
Skal vi kanskje slutte å kalle folk bønder og? Det er jo på en nedverdigende måte.Og "Dommeren skal dø"? Det er jo drapstrusler rettet direkte mot mannen i svart/gult.

Nei, dette blir for dumt.

"dommeren skal dø" er jo litt i groveste laget? pleier å være "dommerjævel" jeg hører mest fra SS, og det er helt straight.


Odd, no mÃ¥ du gje deg.  :D
Har du aldri hørt den sangen før? Ingen avansert sang eller noe, men har nå ikke noe imot å høre den. Og det er vel ingen som alvorlig tror at vi har tenkt å drepe dommeren..... :lol:
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Brann e livet mitt :)

Nei, selvom man gjerne ønsker d i ett øyeblikk. Har no hørt den et par ganger på stadion ja... Men eg vil no si at d e værre en å joike egentlig, for å si dommeren skal dø e jo mye mer voldsomt, selvom en ikkje mener d på den måten. Sier jo d sjøl.
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

abe78

heyloleloalolelololeloa heyloleololeloleloleloa... rasistisk? neppe...

Spytte en fyr afro-amrikaner i trynet og kalle han en nigger...rasistisk? I hvertfall helt på trynet!
.og husk!

Brann e livet mitt :)

Nei, eg skjønner ikkje kofor dette samtaleemnet begynte i d hele tatt, men når den første begynte, ville jo alle her inne si at d overhodet ikkje e rasistisk ment, for d e d jo ikkje. D som skjedde i Sogndal var mer rasistisk, men om hun som gjorde d mente d på en rasistisk måte e d jo bare hun selv som vet. Eg synes vi skal ligge dette amtaleemnet på is, for d fører jo ingen vei. D blir i alle fall feil å bli kalt rasist fordi vi joiker litt på stadion.
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Odd


Odd

Quote from: "Brann e livet mitt :)"Nei, eg skjønner ikkje kofor dette samtaleemnet begynte i d hele tatt, men når den første begynte, ville jo alle her inne si at d overhodet ikkje e rasistisk ment, for d e d jo ikkje. D som skjedde i Sogndal var mer rasistisk, men om hun som gjorde d mente d på en rasistisk måte e d jo bare hun selv som vet. Eg synes vi skal ligge dette amtaleemnet på is, for d fører jo ingen vei. D blir i alle fall feil å bli kalt rasist fordi vi joiker litt på stadion.

Veldig enig med Brann e livet mitt.. please la dette legges på is etterhvert. tror egentlig at 99% av oss e enige om at dette ikke e et rasistisk tema i det hele tatt.

Brann e livet mitt :)

E alltid like enig vi, tror ikkje eg har vært så enig med en gutt før :P hehe
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Ragnar


Ole Brom

La oss joike og kodle, ingenting farlig med det ! Herregud da !

Odd

Ragnar:
De poengene skal dere nok se langt etter..

Ragnar

Kodle é det et norsk ord?

Dere får dessverre ikkje poeng mot TIL, men skryt for fin by, kul supporterkultur og bra lag.

Norges fineste bya:  1.  Tromsø,  2.  Bergen,   3.  Stavanger

:?:
prosjekTIL

Odd

hehehe.. jaja, kremt.. tror ikke det bringer noe fornuftig å starte en diskusjon på hvilken by som er finest. men tror du tar feil når det gjelder poeng i kampen. Brann tar minst ett poeng.

TIL skal ha all honnør for at de har klart å skape såpass gode resultater så langt i sesongen, men jeg tror faktisk helt ærlig at den tendensen vil snu i løpet av sommeren. TIL surfer på en solid medgangsbølge, men tror ikke at dette så mye skyldes bedre spillere enn de andre lag. Dette er ingen kritikk, bare en ærlig mening.

Setter pris på at "dere" knuste selvtilliten til RBK!!

KennethS

Har lest mye på nettet ka utlendignene mener om Norge, og de fleste mener Bergen e Norges desidert finneste by, selv om de får den til og høre ut som en liten byggd, ikkje så rart kansje når de kommer fra New York, Tokyo og Mexico City :D
tå på Brann

KennethS

Quote from: "Ragnar"


No e det ikkje så mye slik mobbing som du refererer til på stadion, siste var vel med Steffen Iversen. For uten om det som skjedde i sogndal så tror eg de fleste klarer og kontrollere seg litt.
tå på Brann

Kagain

Joik er en ting, men om man hadde skreket til disse "samene" noe ala følgende gloser:

"Hælvvettes reinsdyrskjendende mindreverdige samepakk, måtte dere alle dø, eller i alle fall skade dere stygt, kanskje en løk eller noe kunne truffet dere midt i planeten"

Eller en hadde plukket ut den av motstanderens spillersom var ETNISK same (og ikke bare bodde i nord liksom), for så å spytte på han og overstrømme han med ukvemsord, ja se da kunne det vært grunn til i alle fall å vurdere en reaksjon.

Dessuten har jo en TIL-supporter selv sagt at det ikke gjør dem noe, og at det faktisk kan virke litt underholdende på dem.

Edit: Leif

Odd

"gjentar" en liten link som Helge karlesn skrev for en liten tid siden..
http://www.cqr.nu/kakemnstr/mpg/TILvideo.WMV

Brann e livet mitt :)

Hahahahah.. Tuller du??? Tromsø Norges fineste by?? TROR IKKJE D DU. Bergen e ikkje bare norges fineste by, men verdens fineste by. Så bare ti still :P Og når til kommer t stadion skal BRANN knuse de, til skal ikkje få vinne mot BRANN igjen, no way. Og supporterene våre e ikkje så ille som du tror, bare pga av d som skjedde i sogndal, som ble utført av et par personer, så får vi all salgs mulig dritt mot oss. Og alle tror vi e skikkelig pøbler, men altså: Vi e norges beste supportere :)
Brann i mitt hjerte for alltid-

BYEN E BERGEN OG LAGET E BRANN!!!

(Altså, bare for å gjøre d klart: Eg e jente!)

Go Up