• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Freyr Alexandersson

Started by Dickens, January 11, 2025, 13:29:34 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Kjapt innspill

Synes BTs kontinuerlige oppmåling mot Horneland grenser til det parodiske. I det ene øyeblikket snakker de om at Horneland hadde tynt maksimalt ut av mannskapet, implisitt at nedturen ville komme. I det neste øyeblikk problematiseres det at ny trener gjør ting litt annerledes. Horneland gjorde en glimrende jobb for Brann og vi ønsker å fortsette på samme kurs, men man må nesten gi den nye treneren et visst handlingsrom til å forme dette innenfor disse rammene.

Synes også tilbedelsen av Horneland mangler litt nyanser og justering for at han hadde helt ellevilt gode forutsetninger. Han overtok et mannskap som hadde rykket ned i skam, som var altfor godt for OBOS. Spillernes karrierer stod på spill. Det går nesten ikke an å få bedre forutsetninger for å drille et aggressivt og ambisiøst system enn det Brann hadde i OBOS. Det er heller ikke unikt at storklubber som rykker ned til OBOS kommer tilbake med et smell i Eliteserien.

Utfordringen ligger i å ta det et steg videre når hverdagen kommer. Det ønsket ikke Horneland å være med på. Fair enough.

Heispassasjer

Hvem kommer Freyr til å hente til sitt støtteapparat?
Mest trolig blir vel rollen som en slags toppspillerutvikler.
Og han bør kjenne til Brann og  Bergen.

-Olafur Ørn Bjarnason? Han er nevnt av både BA og BT.
-Tommy Knarvik? Ledig på markedet. Offensivt anlagt.
-

Corran

Tommy Knarvik fikk seg vel jobb i forrige uke som trener i junior avdelingen til Åsane
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

Noen som har fulgt treninger selv den siste tiden?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Nixon

Quote from: Corran on January 27, 2025, 22:45:06 PMTommy Knarvik fikk seg vel jobb i forrige uke som trener i junior avdelingen til Åsane

Han ble ansatt med en klar forståelse med Åsane at han var der på lånt tid til neste voksentrenerjobb dukket opp. Men det er jo ikke en sjanse i verden for at han kommer til Brann.
Rød makt på Hansa

nero

Hva i all verden er det som gjør Knarvik til en god kandidat for Brann? Bortsett fra at han er lokal?
Lions led by donkeys.

Kagain

Quote from: nero on January 28, 2025, 09:17:31 AMHva i all verden er det som gjør Knarvik til en god kandidat for Brann? Bortsett fra at han er lokal?

Det er vel nettopp det at han er lokal eller har kjennskap til bergensfopallen som gjør han interessant. Litt samme som når Örn 1 nevnes. Det jeg stiller spørsmål rundt med eksempelvis Örn1 sitt kandidatur er om hans kjennskap er så oppdatert. Om det kun er en eller annen kontakt med Brann som er viktig så kan jo alle tidligere spillere i Brann være aktuelle, selv spillere som Jocke (nåværende assistenttrener på IFK Göteborg)

Det jeg lurer på er hva Alexandersson vil ha av Huseklepp sin etterfølger. Er det det lokale, eller er det noen hul i kunnskapen som han har identifisert?

krakra

Erik tilknytning og kjennskap til Brann virker å ha vært veldig viktig og nyttig for Brann, så det er ikke noe som bør undervurderes eller fnyses av. Men at Knarvik skal ha samme verdien er jeg mer usikker på, ikke helt samme typen akkurat

Nixon

Quote from: Kagain on January 28, 2025, 09:46:15 AMDet jeg lurer på er hva Alexandersson vil ha av Huseklepp sin etterfølger. Er det det lokale, eller er det noen hul i kunnskapen som han har identifisert?

Viktigere med utfyllende egenskaper enn at han skal være lokal. Men selvsagt helst begge deler.
Rød makt på Hansa

Fusentast

Quote from: Nixon on January 28, 2025, 09:49:35 AM
Quote from: Kagain on January 28, 2025, 09:46:15 AMDet jeg lurer på er hva Alexandersson vil ha av Huseklepp sin etterfølger. Er det det lokale, eller er det noen hul i kunnskapen som han har identifisert?

Viktigere med utfyllende egenskaper enn at han skal være lokal. Men selvsagt helst begge deler.

Det er vel ikke gitt at Freyr ønsker to assistenttrenere, så det er ikke sikkert det hentes inn noen ytterligere i trenerteamet.
I don't think you can the rules!

krakra

Quote from: Fusentast on January 28, 2025, 12:29:55 PM

Det er vel ikke gitt at Freyr ønsker to assistenttrenere, så det er ikke sikkert det hentes inn noen ytterligere i trenerteamet.
Både Freyr og POL har sagt at det skal en ny inn. Det mangler jo en toppspillerutvikler.

Fusentast

Quote from: krakra on January 28, 2025, 12:31:41 PM
Quote from: Fusentast on January 28, 2025, 12:29:55 PM

Både Freyr og POL har sagt at det skal en ny inn. Det mangler jo en toppspillerutvikler.

Da er det vel kanskje sånn at Huseklepp har fått beskjed om at han ikke var aktuell som hovedtrener og heller ikke som assistent (siden Freyr foretrekker én assistent som han har i Hartmann) og at han evt ville få en rolle i trenerteamet for øvrig. Når Huseklepp har vært såpass frempå med at han ville ha hovedtrenerjobben så blir det for litt nederlag og "tap av ansikt" dersom han skulle fortsatt i en mer perifer trenerrolle.
I don't think you can the rules!

Corran

De har vel sagt at de må fylle noen tomrom men ikke vil helt si hva og hvor enda
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Rossi

Det er klart at Freyr har en formidabel oppgave foran seg, for han vil bli sammenlignet med alt det som var bra og fantastisk med Horneland-regimet, og ikke nedturene. Det er også et spørsmål om hvordan garderoben reagerer på Huse sin exit.

Freyr har dessuten gått ganske høyt på banen. Det ville kanskje vært mer strategisk å forsøke å dempe forventningene. BT har allerede begynt jakten.

Forsvinner i tillegg VAR, går vi glipp av ganske mange poeng.

Det er et utrolig spennende prosjekt, men jeg er forberedt på en nedtur og kan leve med det, gitt at sportsplanen blir ivaretatt. 
World domination within 5 years.

Churchill

Vi tåler en fjerde plass denne sesongen og sikkert neste også, dersom Freyr klarer å bygge et lag som tar oss helt opp året deretter. Og deretter osv...

...we shall never surrender.

Kagain

Quote from: Churchill on January 28, 2025, 14:15:06 PMVi tåler en fjerde plass denne sesongen og sikkert neste også, dersom Freyr klarer å bygge et lag som tar oss helt opp året deretter. Og deretter osv...

Ja, om Brann faller sammen i grunmuren nå så var kanskje ikke byggverket så solid allikevel.

Corran

Vi skal være topp 5 og så må vi helst ha et av følgende lag bak oss
Rbk, Molde og Viking så får vi 4 plassen

Kan jo også komme et overraskelses lag og blande seg inn der oppe, men et av de 5 antatte topplagene vil sikkert også skuffe litt kommende sesong. Så får vi håpe det ikke er Brann

haak

Freyr har fått en tøff start med salg, skader og Huse exit.
Blir spennende å se hvordan han tar dette fremover.
Styret må iallefall hoste opp penger til spillerkjøp om topp 4 skal være realistisk.
Blom, Kartum og nå sikkert Kniklas ute, betyr at lista på 3 spillere inn må økes til 5.

ACHTUNG

Slik det er nå får Freyr godkjent om Brann blir blant topp 6, MEN, det må være etter at Brann har spilt så underholdende fotball som det er mulig å spille. Topper han det med gruppespill i en av de tre, så er det suksess.

Kjapt innspill

Ekstra tungt å tenke på at "kjenne Bergen og Brann"-mentaliteten vil blomstre opp igjen hvis Freyr ikke lykkes.

Arne Sandstø 2026.

Kjapt innspill

https://www.bt.no/sport/ballspark/i/rP30JA/mamma-forteller-om-freyrs-vei-til-brann-hun-vet-at-han-lever-droemmen

BT har gått i Freyrs fotspor på Island. Fin artikkel. Kjenner jeg har ekstremt lyst til at Freyr skal lykkes.

artigt

Ja, håper ikke Freyr ender opp ved seriestart og føler seg halvlurt eller skuffet.

Viktig han får et godt utgangspunkt.

Så er vel regnet vi har hatt siden han komnoe han var forberedt på :)

Heispassasjer

Coaching under kamp. Virker som Freyr langt fra er like aktiv under kamp som Horneland. Ser det blir kommentert i BA av Grønner. Er dette bekymringsfullt??

"Hvor er plystringen?
- Hvem styrer presset!?

Under Eirik Horneland var Brann veldig gode i sitt kollektive press. Det ble styrt av Hornelands plystring. Når laget skulle gå høyt i press, ljomet haugalendingens plystring som en flyalarmen over stadion og spillerne ilte mot ballfører.

Jonas Grønner ble både forundret og litt bekymret over hvor lite spillerne - og støtteapparatet - kommuniserte underveis.

- Jeg var spent på hvem som skulle ta ansvar uten Horneland, og en treningskamp på en tom stadion var sånn sett en ypperlig anledning for å få en pekepinn på det. Men hvor ble det av press-signalet? Forsøkene på å kommandere laget i press var i beste fall spede og sporadiske. Det liker jeg ikke. Det må ikke være en trener som står å plystrer, men det viktig at det presses med «lyd», sier Grønner og forklarer:

- Det har to funksjoner: Først og fremst sikrer det at alle presser samlet, men om du presser med lyd, gjør det også motstanderne mer stresset. Som gammel midtstopper vet jeg alt om det, sier Grønner."

haak

Quote from: Heispassasjer on February 06, 2025, 17:28:48 PMCoaching under kamp. Virker som Freyr langt fra er like aktiv under kamp som Horneland. Ser det blir kommentert i BA av Grønner. Er dette bekymringsfullt??

"Hvor er plystringen?
- Hvem styrer presset!?

Under Eirik Horneland var Brann veldig gode i sitt kollektive press. Det ble styrt av Hornelands plystring. Når laget skulle gå høyt i press, ljomet haugalendingens plystring som en flyalarmen over stadion og spillerne ilte mot ballfører.

Jonas Grønner ble både forundret og litt bekymret over hvor lite spillerne - og støtteapparatet - kommuniserte underveis.

- Jeg var spent på hvem som skulle ta ansvar uten Horneland, og en treningskamp på en tom stadion var sånn sett en ypperlig anledning for å få en pekepinn på det. Men hvor ble det av press-signalet? Forsøkene på å kommandere laget i press var i beste fall spede og sporadiske. Det liker jeg ikke. Det må ikke være en trener som står å plystrer, men det viktig at det presses med «lyd», sier Grønner og forklarer:

- Det har to funksjoner: Først og fremst sikrer det at alle presser samlet, men om du presser med lyd, gjør det også motstanderne mer stresset. Som gammel midtstopper vet jeg alt om det, sier Grønner."
Freyr har jo hatt influensa og var ikke helt frisk enda i dag heller.

Nixon

Pluss at han kanskje prioriterer å observere litt mer nå i de første par kampene med helt nye spillere. For han skal jo etter sigende være ganske aktiv på sidelinjen.
Rød makt på Hansa

Kjapt innspill

Quote from: Heispassasjer on February 06, 2025, 17:28:48 PMCoaching under kamp. Virker som Freyr langt fra er like aktiv under kamp som Horneland. Ser det blir kommentert i BA av Grønner. Er dette bekymringsfullt??

"Hvor er plystringen?
- Hvem styrer presset!?

Dette kan fort være det dummeste jeg har sett i hele 2025, og jeg har sett en del på Ballspark.

kabelmann

Quote from: Kjapt innspill on February 06, 2025, 18:05:05 PM

"Hvor er plystringen?
- Hvem styrer presset!?

Dette kan fort være det dummeste jeg har sett i hele 2025, og jeg har sett en del på Ballspark.
Feil avis.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Syns presset funket bra jeg. Klart steg opp fra Åsane-kampen. Noen som vet hva ballbesittelsen ble?

Eivind

Merkelig at ikke alle toppklubbene i Europa har en "plystrer" på sidelinjen ;)

Norlings Hund 2

Quote from: Eivind on February 06, 2025, 20:38:43 PMMerkelig at ikke alle toppklubbene i Europa har en "plystrer" på sidelinjen ;)

Vi bør gå utenpå hele gjengen og ansette Atle Antonsen!

andreas1989

haak

Quote from: andreas1989 on February 07, 2025, 06:06:38 AMTormod Bergersen om trenerjakten, som endte opp med ansettelsen av Freyr.

https://www.ba.no/veien-frem-til-freyr-alexandersson-slik-var-branns-trenerjakt/f/5-8-2903108
Grundig artikkel fra BA og dokumenterer at Brannledelsen gjorde en solid prosess for å erstatte Horneland.

Corran

Og ikke minst at de var startet lenge før de for kred for i Ballspark menigheten

haak

Gode fra Island om vår nye trener:

www.bt.no/sport/ballspark/i/zAeWJ5/island-topp-jeg-vet-hvorfor-freyr-har-gjort-det-saa-bra

Lederegenskaper og taktisk kompetanse blir fremhevet som Freyrs store styrker.

Lasaron

Er det noen rykter om en ny trener på vei inn i teamet til Freyr?
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Quote from: Lasaron on February 08, 2025, 11:21:18 AMEr det noen rykter om en ny trener på vei inn i teamet til Freyr?

Det er vel det. Freyr har vel sagt det selv etter at Huseklepp gikk ut?
Eller lurer du på navn og kandidater?
Brannsupporter.

Lasaron

Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Og der får BT bekreftet at en ny danske er ansatt i trenerteamet.

Allerede på plass i Spania.

https://www.bt.no/sport/ballspark/i/QMXew4/thomas-kjaerbye-hentes-til-brann-har-jobbet-med-freyr-alexandersson
Quote from: BTThomas Kjærbye (44) er Branns nye mann i trenerteamet.

Han er ansatt som fysisk trener og vil jobbe tett med den nåværende mannen i rollen, Helge Haugen. Det får BT bekreftet søndag morgen.

Kjærbye har jobbet med Brann-trener Freyr Alexandersson både i danske Lyngby og belgiske Kortrijk, helt frem til Alexandersson ble sparket der før jul.

Litt merkelig med enda en fysisk trener?

andreas1989

Quote from: BA- Vi har hatt diskusjoner om hvilken kompetanse vi har hatt behov for å styrke i apparatet rundt A-laget vårt, og gjør nå noen justeringer. Det fysiske blir viktigere og viktigere i fotballen, og derfor ønsker vi å styrke oss der, sier sportslig leder i Brann, Per-Ove Ludvigsen til Brann.no.

esp123

Skader er jo ofte relatert til den fysiske treningen. Så sånn sett henger det jo på greip at vi henter mer kompetanse der.

haak

February 09, 2025, 09:56:18 AM #640 Last Edit: February 09, 2025, 09:58:04 AM by haak
Thomas har arbejdet med fysisk træning de seneste 12 år og før det spillet i Superligaen for bl.a. FCK. Han er uddannet Cand.Scient i Humanfysiologi ved KU i 2009.  Thomas arbejder særligt med fokus på individuel og positionelt tilpasset træning i hold kontekst.

Dansk Mester med FC København (2001)
Sundhedskonsulent Health Group (2008-2010)
Civil Instruktør Politiskolen (2010)
Fysisk træner FC København School of Excellence (2009-2010)
Fysisk træner FC Midtjylland (2010-2012)
Fysisk træner FC Nordsjælland akademi (2013-2018)
IRONMAN 2014
Fysisk træner for DBU's Kvindelandshold (2018)
Fysisk Træner og assisterende træner Lyngby Boldklub (2018-2019)
UEFA/DBU A-licens Træner (2019)
Selvstændig Meant2Move (2020)
DBU fodboldanalytiker (påbegyndes 2021)

Huff

Dette virker som en dyktig og flink fyr, men jeg forstår ikke hvorfor vi henter enda en fysisk trener slik situasjonen er nå.

Dette kommer jo i tillegg til at Hartmann angivelig kommer til å ta noen av Pedersens oppgaver da disse også har litt overlappende ferdigheter, eller hva man skal kalle det. Hvem skal ta seg av oppfølgingen når det gjelder utvikling av enkeltspillere?

For all del, hvis han kan få ned skadefrekvensen blir det sikkert bra, men jeg ser ikke at han erstatter noe av det vi har mistet.

haak

Quote from: Huff on February 09, 2025, 10:12:33 AMDette virker som en dyktig og flink fyr, men jeg forstår ikke hvorfor vi henter enda en fysisk trener slik situasjonen er nå.

Dette kommer jo i tillegg til at Hartmann angivelig kommer til å ta noen av Pedersens oppgaver da disse også har litt overlappende ferdigheter, eller hva man skal kalle det. Hvem skal ta seg av oppfølgingen når det gjelder utvikling av enkeltspillere?

For all del, hvis han kan få ned skadefrekvensen blir det sikkert bra, men jeg ser ikke at han erstatter noe av det vi har mistet.
Relativt fersk Uefa A-trener lisens så ikke noe dinosaur. Spiss bl.a i FCK. Vil tro spillerutviklingen blir delt i teamet.

Hickok

Jeg tipper det kommer inn en toppspillerutvikler ganske snart.

Kagain

Quote from: Hickok on February 09, 2025, 10:26:48 AMJeg tipper det kommer inn en toppspillerutvikler ganske snart.

I så fall har Brann endt opp med et større team rundt Alexandersson enn Horneland...

tsrqpo

Her må en ha identifisert et forbedringspotensiale. Det går neppe på løpskapasitet, men kan vi gjette at skadehistorikken har vært et tema?

Pancho P

Quote from: haak on February 09, 2025, 09:56:18 AMThomas arbejder særligt med fokus på individuel og positionelt tilpasset træning i hold kontekst.

Her har vi kanskje litt å hente, ja.

Hickok

Quote from: Kagain on February 09, 2025, 10:30:11 AM
Quote from: Hickok on February 09, 2025, 10:26:48 AMJeg tipper det kommer inn en toppspillerutvikler ganske snart.

I så fall har Brann endt opp med et større team rundt Alexandersson enn Horneland...
Det stemmer, men om det medfører færre skadete spillere, så tjener det seg raskt inn igjen.

ostraume

Quote from: Pancho P on February 09, 2025, 10:38:54 AM
Quote from: haak on February 09, 2025, 09:56:18 AMThomas arbejder særligt med fokus på individuel og positionelt tilpasset træning i hold kontekst.

Må nesten være her hunden er begravet, ja.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Quote from: ostraume on February 09, 2025, 10:59:00 AM
Quote from: Pancho P on February 09, 2025, 10:38:54 AM

Må nesten være her hunden er begravet, ja.

Jeg leste nettopp på liverpool.no at en av hovedgrunnene til at Arne Slot ble valgt til ny trener i Liverpool etter Klopp var den lave skadefrekvensen han hadde i Feyenoord. Statistikken for å ha spillerne tilgjengelig var veldig god. Innbiller meg at dette er et ganske nytt fokus blant klubber når de skal vurdere ny trener.

Artikkelen lister opp hele 15 personer i Liverpool som kun jobber innen fysisk trening, medisin og ernæring for å holde spillerne friske og tilgjengelig for kamp. Og et av de viktigste grepene var nettopp individuelt tilpasset treningsprogram. Pluss litt mindre intense, men lengre økter. Og enn så lenge ser det ut til å ha god virkning. Slot har flere spillere tilgjengelig på denne tiden av sesongen enn i et normalt Klopp-år. Og sportslig går det også veldig bra.

Så at Brann prioriterer det fysiske og utvider staben med mer kompetanse der kan fort vise seg å være smart.
Rød makt på Hansa

Go Up