• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Freyr Alexandersson

Started by Dickens, January 11, 2025, 13:29:34 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Hehe, ja det var forkjærligheten for unggutter og ikke de tre skadde ordinære høyrebacker som gjorde at Helland fikk sjansen.

esp123

Uvilje er noe annet enn å ikke ha forkjærlighet. Hvis han hadde hatt en uvilje mot å bruke talenter hadde de aldri fått sjansen, og havnet tilbake på benken så snart det var mulighet.

andreas1989

Quote from: Huff on January 11, 2025, 19:17:45 PMSammenligningen med LAN går på at vi ansetter en trener, faktisk et trenerteam, som nå skal spille en helt annen fotball enn de har spilt før. Akkurat når det kommer til måte fotballen skal spilles på, så skal de gjøre noe helt nytt.

Men igjen, dette vet jo ikke du? Uansett hvem du har preiket med så er det andre som har hørt noe annet, noe mer pragmatisk og langsiktig enn det du kommer opp med. Felles for oss alle er at før Brann har presentert dette prosjektet, før Brann har spilt en treningskamp, eller i det hele tatt hatt en trening, så VET VI IKKE. 

krakra

Quote from: esp123 on January 11, 2025, 19:50:30 PMUvilje er noe annet enn å ikke ha forkjærlighet. Hvis han hadde hatt en uvilje mot å bruke talenter hadde de aldri fått sjansen, og havnet tilbake på benken så snart det var mulighet.
Kall det en frykt da. Horneland ga stort sett ikke ungguttene sjansen før han måtte. Hvor mange kamper fikk Helland som stopper?

fortune

Quote from: esp123 on January 11, 2025, 19:46:06 PMUvilje og uvilje. Kniklas og Torsvik hadde vært klink i 11'eren hadde de vært skadefrie. Helland var fast høyreback på slutten av sesongen.

I første kamp som trener for SE fikk en 16-åring innhopp på slutten.

Unge spillere fikk sjansen når man ikke hadde noe annet valg og så fikk de selvfølgelig fortsette dersom det viste seg at de var bedre enn de tilgjengelige seniorspillerne. Hva man kunne oppnådd ved å aktivt utvikle og fi spilletid til de unge spillerne får vi dessverre aldri svaret på.
First is first, second is nothing

Lasaron

Jeg håper noe av det første Freyr gjør, er å gå til Japhet og si: Du skal være kaptein!
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

fortune

Quote from: andreas1989 on January 11, 2025, 19:51:32 PM
Quote from: Huff on January 11, 2025, 19:17:45 PMSammenligningen med LAN går på at vi ansetter en trener, faktisk et trenerteam, som nå skal spille en helt annen fotball enn de har spilt før. Akkurat når det kommer til måte fotballen skal spilles på, så skal de gjøre noe helt nytt.

Men igjen, dette vet jo ikke du? Uansett hvem du har preiket med så er det andre som har hørt noe annet, noe mer pragmatisk og langsiktig enn det du kommer opp med. Felles for oss alle er at før Brann har presentert dette prosjektet, før Brann har spilt en treningskamp, eller i det hele tatt hatt en trening, så VET VI IKKE.  

Ingen som vet noe som helst, men det må da være lov å være skeptisk til en trener med en slik forhistorie? Og hvordan Brann presenterer prosjektet er jeg relativt likegyldig til, kommunikasjonsavdelingen til Brann er relativt profesjonelle, så de kommer nok til å si alle se riktige tingene uavhengig av hva man faktisk ser for seg.
First is first, second is nothing

andreas1989

Quote from: Lasaron on January 11, 2025, 20:01:48 PMJeg håper noe av det første Freyr gjør, er å gå til Japhet og si: Du skal være kaptein!

Det kapteins valget skal faktisk bli interessant, for å vrake Pallesen vil vel gi vann på møllen til "Du forstår ikke Bergen" kritikken, som nærmest garantert vil komme, særlig dersom Huseklepp skulle bli sidesatt. 

RepublikkenBergen

Quote from: andreas1989 on January 11, 2025, 20:11:17 PM
Quote from: Lasaron on January 11, 2025, 20:01:48 PMJeg håper noe av det første Freyr gjør, er å gå til Japhet og si: Du skal være kaptein!

Det kapteins valget skal faktisk bli interessant, for å vrake Pallesen vil vel gi vann på møllen til "Du forstår ikke Bergen" kritikken, som nærmest garantert vil komme, særlig dersom Huseklepp skulle bli sidesatt. 

Helt på sin plass å vurdere kaptein.. Det viste Palle i høst..

andreas1989

Quote from: fortune on January 11, 2025, 20:10:27 PM

Ingen som vet noe som helst, men det må da være lov å være skeptisk til en trener med en slik forhistorie? Og hvordan Brann presenterer prosjektet er jeg relativt likegyldig til, kommunikasjonsavdelingen til Brann er relativt profesjonelle, så de kommer nok til å si alle se riktige tingene uavhengig av hva man faktisk ser for seg.

Selvfølgelig skal man kunne være skeptisk. Det er jeg selv også av ulike grunner. Det ville jeg også vært til Tullberg, som jeg personlig "tror" jeg ville foretrukket.

Med å sage prosjektet fullstendig, før fyren i det hele tatt er presentert, med bombastiske påstander om at nå er det liksom opplest og vedtatt at det blir sånn og sånn, det blir for dumt.

Skulle jo tro Islendingen skriver fotball historie om han velger en annen tilnæring til spillet i Brann enn han gjorde i lavresurs klubber i bedre ligaer.

Kjapt innspill

Hvis han skal presenteres i morgen, som TV 2 melder, lander han vel gjerne i kveld fra Oslo, Frankfurt eller Amsterdam?

BlobbyWin77

Med det budsjettet som Brann har, er nok dette det beste vi kunne håpe på. Enhver trener som har en merittliste med å vinne trofeer er utenfor budsjettet vårt.

For øyeblikket velger jeg å være positiv.

Superjack

Basert på Ballspark så har Freyr vært på radaren til Brann en stund.

Lov å håpe at dette er gjennomtenkt.

Huseklepp tror jeg aldri var en kandidat. Ser at «bermen» på Ballsparkforumet er helt i fistel og sjokkert over at Huse er forbigått.

Tenker det er greit. Ikke er han formelt kvalifisert og Horneland uttalte vel også i et intervju nå nylig en plass at Huse er på vei, men ikke der enda.
Han blir garantert tatt vare på og får en plass i Brann videre også.

Merker også at mange henger seg opp i at Freyr er defensiv. Men er det noen her som husker Brann de første månedene under Horneland, før nedrykket?
Hvor fokuserte Horneland?
Var ikke høytrykks angrepsfotball. Det var å få form og trygghet i laget.

Også Horneland var en 4-4-2 mann, og prøvde vel litt forskjellig i Rosenborg som er 4-3-3 klubben fremfor noen i Norge. Historisk sett.
Jeg er 100% sikker om det hadde vært avstemming om hvem folket ville hatt med Horneland ala 2021 da han kom fra RBK og Freyr slik han kommer til Brann nå, så hadde Freyr vunnet opinionen klink.

Gleder meg til å høre og se hva han kommer med.
Han virker å ha gode skussmål blant danskene som er relatert til Brann. Kanskje han også kan bidra til flere gode og yngre danske spillere til Brann?
Brannsupporter.

BlobbyWin77

Hvis han er en track rekord å få gode resultater som en underdog må det være en god ting når vi spiller i Europa.

For å ha noen sjanse til å komme til Champions League-sluttspill, eller få resultatter i Europa League må vi være bedre til å forsvare oss og kontre enn det vi er i dag.

Pete05

January 11, 2025, 21:46:42 PM #64 Last Edit: January 11, 2025, 21:49:11 PM by Pete05
Min korte oppsummering av hva jeg så langt har klart å få på plass om Freyr

1. Han har aldri trent et lag som kjemper i toppen av en topp divisisjon
2. Alle lag han har trent har hatt minimale ressurser (inkl et kvinnelandslag)
3. Han har - så langt jeg har kunnet se - alltid hatt lag som har vært underdogs, selv om de har rykket opp
4. Han har måttet bruke de spillere som har vært tilgjengelig, helt uavhengig av alder

Så min konklusjon er at dette er like nytt for Freyr & Co som det er for oss. Det bør derfor være på plass å gi mannen en sjanse til å prestere før man kapper hodet av fyren. Han har en riktig personlighet kan fort være en særdeles viktig trekk.

Dog er det ofte sånn at trenere som lykkes i ressurssvake klubber ikke lykkes i de større klubbene. Men Brann er ganske sær i denne sammenheng. Når feks Horneland kom til RBK så skulle han håndtere "stjernespillere" noe han ikke fikset. Dette er ofte spesielt å skulle trene slike spillere. Brann har ingen slike "stjerner" med nykker. Horneland klarte også å lage et godt kollektivt som presterte som lag mer enn enkeltspillere. Det kan tale for at Freyr passer nokså godt inn i Brann og dagens stall.

Det skal bli spennende å se hvor langt han strekker det med yngre spillere. Vi har ikke så mange av dem som er både skadefrie og gode nok. Det blir derfor spennende å følge når han skal velge mellom en solid, gjennomsnittlig "eldre" spiller på 25 og et talent på 18 som egentlig ikke er god nok men kan kanskje bli det. Skal vi lykkes i serie og E-cup så må de yngre fylle sin plass og vel så det.

Superjack

Delvis enig.

Brann er ikke dårlig å forsvare seg, men ikke så mye vant til det i hjemlig serie de siste årene.

Men de MÅ bli bedre på overganger.

Brannsupporter.

Huff

Igjen så er jeg usikker på hva du mener. Jeg har ikke sett kampene til lagene han har trent de siste årene, men jeg har sett statistikken, og jeg har til gode å lese noe i media om at han har stått for en offensiv fotball. Når det kommer til spillestil har alle som har sagt noe som jeg har lest noe om påpekt at det har vært defensivt, noe flertallet har forklart med at han har trent bunnlag.

Dersom Alexandersson har tenkt å spille offensiv fotball med Brann, så innebærer det at han må legge om stilen, med mindre han ikke har tenkt å spille offensiv fotball.

Er dette kontroversielt?

Så kan han selvsagt legge om stilen og spille offensiv fotball, dette kan selvfølgelig gå dritbra, i fotball er det meste mulig. Jeg tror bare dette er svært usannsynlig.

andreas1989

Av en eller annen uforklarlig grunn så tror du tilsynelatende at alle trenere er fullstendig låst på en bestemt tilnærming? Du sager hele prosjektet før det i det hele tatt er annonsert, det sier jo sitt. Fordi du har lest noe på nettet? Om noe så foreslår jeg at du hører Mediano poden med nettopp Alexandersson for å få litt nyanser og dybde i retorikken din.

Det er en pod Alexandersson får preike fritt og du får kalle det propaganda om du vil, men da får man iallfall et inntrykk av menneske og tankene bak disse statistikkene dine.

Heispassasjer

Synes han ligner litt på Jurgen Klopp med caps og skjegg, så håper det kan være positivt.

Lasaron

Quote from: Pete05 on January 11, 2025, 21:46:42 PMMin korte oppsummering av hva jeg så langt har klart å få på plass om Freyr

1. Han har aldri trent et lag som kjemper i toppen av en topp divisisjon
2. Alle lag han har trent har hatt minimale ressurser (inkl et kvinnelandslag)
3. Han har - så langt jeg har kunnet se - alltid hatt lag som har vært underdogs, selv om de har rykket opp
4. Han har måttet bruke de spillere som har vært tilgjengelig, helt uavhengig av alder

Min kommentar til punkt 4:
Dette, ulikt de fleste andre trenere, som også har kunnet bruke spillere som har vært utilgjengelige.

:)
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Lasaron

Quote from: Pete05 on January 11, 2025, 21:46:42 PMDet skal bli spennende å se hvor langt han strekker det med yngre spillere. Vi har ikke så mange av dem som er både skadefrie og gode nok. Det blir derfor spennende å følge når han skal velge mellom en solid, gjennomsnittlig "eldre" spiller på 25 og et talent på 18 som egentlig ikke er god nok men kan kanskje bli det. Skal vi lykkes i serie og E-cup så må de yngre fylle sin plass og vel så det.

Det er jo det som er så spennende med talenter. Er de gode nok? To ting tyder på at de er nettopp det.

1. Vi har det beste Akademiet i Norge, målt etter objektive kriterier.
2. Når Hornis har vært "tvunget" til å bruke dem har det gått alt fra bra til veldig bra.

Det kan være at Rasmus Holten allerede nå er bedre enn Palle. Helland er det definitivt. Kanskje Remmem allerede nå er bedre enn Kartum. Sånne ting.

Huff

Quote from: andreas1989 on January 11, 2025, 22:09:40 PMAv en eller annen uforklarlig grunn så tror du tilsynelatende at alle trenere er fullstendig låst på en bestemt tilnærming? Du sager hele prosjektet før det i det hele tatt er annonsert, det sier jo sitt. Fordi du har lest noe på nettet? Om noe så foreslår jeg at du hører Mediano poden med nettopp Alexandersson for å få litt nyanser og dybde i retorikken din.

Det er en pod Alexandersson får preike fritt og du får kalle det propaganda om du vil, men da får man iallfall et inntrykk av menneske og tankene bak disse statistikkene dine.

Igjen, det er fullt mulig han både vil og kan spille offensiv fotball. Det er ingen garanti for at dette går til helvete, men vi ansetter altså en trener som det -nærmest- er unison enighet om at har trent lag som har spilt defensiv fotball i årevis. Han ansettes i en klubb som har proklamert at de skal spille offensiv fotball.

Jeg synes det er helt forbannet utrolig. Jeg er ikke sint på Alexandersson, men de som står for ansettelsen.

Alle treneransettelser er gambling, men her virker det enten Brann har tatt gamblingen til et nytt nivå, eller falt ned på at dette med offensiv, underholdende fotball er underordnet en rekke andre ting på kravlisten deres. Ikke vet jeg.

Så har jeg forstått det slik at det nærmest var unison misnøye med denne Arne Slot blant Liverpools tilhengere da han ble lansert.
De er visst noenlunde tilfredse nå. Håper jeg tar feil angående islendingen.

krakra

De unge som ikke er gode nok har jo en magisk tendens til å plutselig være god nok når de får sjansen. Helland var jo ikke god nok til å spille stopper en gang. Visstnok.

Får håpe den nye treneren er litt mer modig med ungguttene. Det er veldig mange gode unggutter i Brann. Hellan, Helland, Holten, Torsvik, Kvile, Wassberg, Hjorteseth, Haaland, Remmem, Eikrem og Lægreid. Samt keeperne. Hvem som er eller ikke er gode nok ser man når de får sjansen. For andrelaget har alle vært veldig gode.

krakra

Quote from: Huff on January 11, 2025, 22:28:37 PM
Quote from: andreas1989 on January 11, 2025, 22:09:40 PMAv en eller annen uforklarlig grunn så tror du tilsynelatende at alle trenere er fullstendig låst på en bestemt tilnærming? Du sager hele prosjektet før det i det hele tatt er annonsert, det sier jo sitt. Fordi du har lest noe på nettet? Om noe så foreslår jeg at du hører Mediano poden med nettopp Alexandersson for å få litt nyanser og dybde i retorikken din.

Igjen, det er fullt mulig han både vil og kan spille offensiv fotball. Det er ingen garanti for at dette går til helvete, men vi ansetter altså en trener som det -nærmest- er unison enighet om at har trent lag som har spilt defensiv fotball i årevis. Han ansettes i en klubb som har proklamert at de skal spille offensiv fotball.

Jeg synes det er helt forbannet utrolig. Jeg er ikke sint på Alexandersson, men de som står for ansettelsen.

Alle treneransettelser er gambling, men her virker det enten Brann har tatt gamblingen til et nytt nivå, eller falt ned på at dette med offensiv, underholdende fotball er underordnet en rekke andre ting på kravlisten deres. Ikke vet jeg.

Så har jeg forstått det slik at det nærmest var unison misnøye med denne Arne Slot blant Liverpools tilhengere da han ble lansert.
De gjorde jo akkurat det samme med Horneland, og det gikk veldig bra. Jeg skjønner ikke denne oppfatningen om at trenere ikke kan ha ulik tilnærming til spillet i ulike klubber med ulike forutsetninger. Det er helt vanlig. Det skjedde med Horneland her, det skjedde med Knutsen i Glimt og det har skjedd med en haug av andre trenere. Det er ikke noe særlig spesielt ved det. Hvorfor skulle ikke høyt kvalifiserte fagfolk være i stand til å beherske ulike spillestiler?

Lasaron

Quote from: krakra on January 11, 2025, 22:29:45 PMDe unge som ikke er gode nok har jo en magisk tendens til å plutselig være god nok når de får sjansen. Helland var jo ikke god nok til å spille stopper en gang. Visstnok.

Får håpe den nye treneren er litt mer modig med ungguttene. Det er veldig mange gode unggutter i Brann. Hellan, Helland, Holten, Torsvik, Kvile, Wassberg, Hjorteseth, Haaland, Remmem, Eikrem og Lægreid. Samt keeperne. Hvem som er eller ikke er gode nok ser man når de får sjansen. For andrelaget har alle vært veldig gode.

Kvile? Du mener sikkert Kvale.

Sigurd Kvile, bergenser som har vært i akademiet vårt før, kan kanskje komme til oss en dag, dog.

andreas1989

Quote from: Huff on January 11, 2025, 22:28:37 PMIgjen, det er fullt mulig han både vil og kan spille offensiv fotball. Det er ingen garanti for at dette går til helvete, men vi ansetter altså en trener som det -nærmest- er unison enighet om at har trent lag som har spilt defensiv fotball i årevis. Han ansettes i en klubb som har proklamert at de skal spille offensiv fotball.

Igjen, det er fullt mulig ja, men når man leser det du skriver så fremstår det som fullstendig urealistisk og utenkelig, utelukkende basert på hva du har lest om tiden i lav resurs klubber.

Også bare gjentar du deg selv til det uendelige, det er absolutt null nyanse i det du skriver.

Kagain

Quote from: Heispassasjer on January 11, 2025, 19:08:49 PMSer Tv2 erfarer at Freyr skal presenteres i morgen. Bergenspressen erfarer ingenting såvidt jeg har sett.
Hva venter vi på?

BA har jo erfart ting i flere timer, den første erfaringer var kl 13:15 den 11.01.2025

https://www.ba.no/ba-erfarer-har-takket-ja-til-brann-jobben/s/5-8-2878511

Min plan var å vente til Brann hadde presentert Alexandersson før jeg opprettet trådene "Freyr Alexandersson" og "Treneren etter Alexandersson", men andre kom meg i forkjøpet.

Lasaron

Lasaron

Quote from: andreas1989 on January 11, 2025, 22:36:53 PMOgså bare gjentar du deg selv til det uendelige, det er absolutt null nyanse i det du skriver.

Jeg er kanskje mer enig med deg i tilnærmingen til Freyr, men det du skriver om Huff her er faktuelt feil. Du overdriver litt, Andreas.

Pete05

Quote from: krakra on January 11, 2025, 22:29:45 PMDe unge som ikke er gode nok har jo en magisk tendens til å plutselig være god nok når de får sjansen. Helland var jo ikke god nok til å spille stopper en gang. Visstnok.

Bare for å irritere deg litt, av de navnene du ramser opp blir kanskje 1-2 gode ES spillere. Så kan vi kanskje gi noen en anledning til å spille litt for å få dem solgt " som potensiale" og tjene penger. Men skal vi som lag kjempe i toppen av ES og klare oss i Europa må de unge som får sjansen bære sin vekt. Snakket.med en av spillerne som starter jevnlig (vil ikke nevne navn) men han var svært tydelig på at både trening og nivå på de fleste yngre fra Brann2 lå ett godt stykke etter. Treninger ble dårligere. Men at de kan bli gode om 3,4,5 år er jo svært mulig om de står distansen. Det er bare så ekstremt optimistisk å ramse opp så mange navn. De fleste talenter når ikke opp.

krakra

Quote from: Pete05 on January 11, 2025, 23:00:41 PM

Bare for å irritere deg litt, av de navnene du ramser opp blir kanskje 1-2 gode ES spillere. Så kan vi kanskje gi noen en anledning til å spille litt for å få dem solgt " som potensiale" og tjene penger. Men skal vi som lag kjempe i toppen av ES og klare oss i Europa må de unge som får sjansen bære sin vekt. Snakket.med en av spillerne som starter jevnlig (vil ikke nevne navn) men han var svært tydelig på at både trening og nivå på de fleste yngre fra Brann2 lå ett godt stykke etter. Treninger ble dårligere. Men at de kan bli gode om 3,4,5 år er jo svært mulig om de står distansen. Det er bare så ekstremt optimistisk å ramse opp så mange navn. De fleste talenter når ikke opp.
Jeg tipper langt flere av dem blir gode ES-spillere.

Under Horneland var det ingen unge som fikk sjansen uten å bære sin vekt. Alle var gode nok, og siden de fikk sjansen som følge av skader og tilfeldigheter er det nærliggende å tro at det er flere som er gode nok, som ikke har fått sjansen.

Helland var jo en av de du mente ikke var god nok. Selv om han var ute av posisjon hadde vi vel 11-1-1 med ham fra start? 

Kjapt innspill

Leste et sted (husker dessverre ikke hvor) at Jonathan Hartmann analyserer alle motstandere i dybden og presenterer styrker og svakheter til spillergruppen tre dager før kamp. Ble rekruttert av Kasper Hjulmand til å analysere Belgia før EM.

Ser at Freyr nylig uttalte at han håper ingen i Danmark finner ut hvor flink Hartmann er. Etter sparking i Belgia sa Hartmann at han ønsker å fortsette med Freyr, men da i et bærekraftig og langsiktig tenkende prosjekt som gir dem mulighet til å bygge klubb.

Lasaron

Klart de ligger etter i starten. Men mange av de har så mye fotball i seg at de trenger noe tid på å justere seg, så er de der.

Jeg har ikke peiling på hvem du har snakket med, men jeg vedder en kald Hansa-pils på at han mente Eivind Helland senket nivået de første gangene han dukket opp på treningene til A-laget.

Pete05

Quote from: krakra on January 11, 2025, 23:02:53 PM

Under Horneland var det ingen unge som fikk sjansen uten å bære sin vekt. Alle var gode nok, og siden de fikk sjansen som følge av skader og tilfeldigheter er det nærliggende å tro at det er flere som er gode nok, som ikke har fått sjansen.

Helland var jo en av de du mente ikke var god nok. Selv om han var ute av posisjon hadde vi vel 11-1-1 med ham fra start? 

Jeg håper du har rett men tror det ikke. Har aldri sagt Helland ikke er god nok og han har vokst bra i høst. Men han har også blitt reddet av et godt lag maskineri ved flere enn en anledning. Hadde det vært flere unge som trengte "assistanse" er det ikke sikkert det hadde vært like.moro. Og det er mye av poenget, et lag takler en, kanskje to, som er i denne kategorien uten å svekke laget.nevneverdig. Vi skal tross alt prestere også.

Så gitt tid, så vil flere nå et ok nivå. Men skal Brann bruke tid nå så er det for p tjene penger på salg.

krakra

Quote from: Pete05 on January 11, 2025, 23:15:31 PM
Quote from: krakra on January 11, 2025, 23:02:53 PM

Jeg håper du har rett men tror det ikke. Har aldri sagt Helland ikke er god nok og han har vokst bra i høst. Men han har også blitt reddet av et godt lag maskineri ved flere enn en anledning. Hadde det vært flere unge som trengte "assistanse" er det ikke sikkert det hadde vært like.moro. Og det er mye av poenget, et lag takler en, kanskje to, som er i denne kategorien uten å svekke laget.nevneverdig. Vi skal tross alt prestere også.

Så gitt tid, så vil flere nå et ok nivå. Men skal Brann bruke tid nå så er det for p tjene penger på salg.
Brann bør ha 5-6 U23-spillere som spiller regelmessig, og samtidig kjempe i toppen av ES. Det er der forventningene bør ligge.

andreas1989

Quote from: Lasaron on January 11, 2025, 22:53:47 PM
Quote from: andreas1989 on January 11, 2025, 22:36:53 PMOgså bare gjentar du deg selv til det uendelige, det er absolutt null nyanse i det du skriver.

Jeg er kanskje mer enig med deg i tilnærmingen til Freyr, men det du skriver om Huff her er faktuelt feil. Du overdriver litt, Andreas.

Mulig det, jeg skal uansett gi meg. Jeg forstår bare ikke behovet for å gravlegge prosjektet før det i det hele tatt har oppstått og blitt presentert. Det blir en forferdelig lang oppkjøring om noen* skal holde på den holdningen frem til april, la fyren få en sjanse.

Heispassasjer

Quote from: Kjapt innspill on January 11, 2025, 23:06:16 PMLeste et sted (husker dessverre ikke hvor) at Jonathan Hartmann analyserer alle motstandere i dybden og presenterer styrker og svakheter til spillergruppen tre dager før kamp. Ble rekruttert av Kasper Hjulmand til å analysere Belgia før EM.

Ser at Freyr nylig uttalte at han håper ingen i Danmark finner ut hvor flink Hartmann er. Etter sparking i Belgia sa Hartmann at han ønsker å fortsette med Freyr, men da i et bærekraftig og langsiktig tenkende prosjekt som gir dem mulighet til å bygge klubb.

Dette er jo interessant. Mulig at det er en del av det som har blitt vurdert i utvelgelsen da.

Corran

Quote from: krakra on January 11, 2025, 19:47:57 PMHehe, ja det var forkjærligheten for unggutter og ikke de tre skadde ordinære høyrebacker som gjorde at Helland fikk sjansen.

Er vel ikke bra å si at en mann på nesten 50 år har en forkjærlighet for unggutter ;)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Chrisstah

Quote from: Huff on January 11, 2025, 19:17:45 PM
Quote from: Chrisstah on January 11, 2025, 18:46:45 PMFyren har et godt rennome, fra folk vi "kjenner" er det bare veldig gode skussmål.

Kan ikke sammenligne dette med LAN, på papiret er det jo flere skyskrapere i mellom dem.

Personlig mener jeg en av de dårlige egenskapene til Hornis er at han låste seg helt fast til et system og en måte å spille på. Uansett kampbilde og type kamp. Selve stilen som vi har innspilt med de som er her i dag håper jeg blir videreført , jeg har også er håp om at vi kan fortsette i samme stil med forskjellige formasjoner. Når det fungerte smurt , var dette veldig gøy, men når det ikke fungerte var dette veldig frustrerende og muligens er også mangelen på dynamikk forskjellen på gull og sølv 2024 for vår del.

Sammenligningen med LAN går på at vi ansetter en trener, faktisk et trenerteam, som nå skal spille en helt annen fotball enn de har spilt før. Akkurat når det kommer til måte fotballen skal spilles på, så skal de gjøre noe helt nytt.

Forutsetningen for dette er selvsagt at Brann ønsker å videreføre dette, nen hvis de ikke er opptatt av dette er det jo sinnsykt.

De gode skussmålene jeg har sett, går på at Alexandersson er en utrolig fin fyr. Et godt menneske, og at han har et utmerket forhold til spillergruppen sin. Dessuten skal han være god med unge spillere, og ikke være redd for å bruke den slik jeg forstår det. Alt dette er utmerket , men det endrer ikke det at han skal ha spilt en fotball som ligger mye nærmere LANs enn Hornelands.

Når det gjelder dette med fleksibilitet ift spillestil, så er jeg ikke nødvendigvis enig med deg, men det er derimot svært bra at Alexandersson skal være bedre på å bruke unge spillere. Jeg synes det var dette som var Hornelands svakeste egenskap.

Jeg skjønner ikke helt det naget til LAN egentlig, når han kom inn , så var vi over flere år helt i toppklasse av offensiv fotball i Norge, med høyt press og høy intensitet uten nykker i 4-3-3. Utenom den siste sesongen dog da var det helt katastrofe. LAN har i grunn vært en suksess trener i Brann og var den som la den første steinen for god treningskultur noe som før han har vært helt fraværende. Horneland forbedret også dette ganske kraftig, så har vi en nå som mest sannsynlig kommer til å utvikle dette enda et steg i riktig retning. Poenget mitt er vel egentlig at Freyr og hans team er absolutt den høyeste hyllen vi kan hente en trener fra. Karen er jo aktuell som islandsk landslagssjef.

Skjønner at du ikke har gjort annen research enn å se på tall, for om du du hører litt hva han sier i intervjuer, podcasts o.l så får man et helt annet intrykk av hans fotball filosofi av hva du lirer av deg her. Husker ikke hvilken podcast i farten (vært mye research på MT og FA siste uken), men der får man innsyn i tankene bak tilnærmingen hans. Det har også i Lyngby vært et klart krav fra FA at det skal spilles fotball som gjør at publikum ønsker å gå på stadion. Han er veldig tydelig på dette i et intervju som ligger på YT.

Skepsis er sunt, men å sage prosjektet før det har startet skjønner jeg ingenting av. Vi har kapret en trener som er aktuell for islandske landslaget , har et godt rykte , gode referanser fra mennesker som kjenner og vil Brann godt og assistenten er brukt av danske landslaget til å analysere motstandere , dette er dyktige folk. Hva mer kan vi be om ?

Forøvrig sitat av Sven Crone til BA :

Da var det fokus på høyt press og at vi skulle spille publikumsvennlig fotball. Jeg vil faktisk si at det minnet mye om hvordan vi spilte i Brann med Horneland. Freyr er ikke like direkte i stilen som Horneland, men jeg ikke enig i at han er defensiv og kjedelig, forteller Crone til BA.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Corran

LAN hadde da aldri noe toppklasse av offensiv fotball.
Det var trygghet i rammen, "Alltid" 11 mann bak ballen.
Scoret man 1 mål var man fornøyd.
Tror han er den eneste treneren der Brann har vunnet kamper og folk går misfornøyd hjem
Men også en av få trenere der en ikke har vært redd for at det skal komme mål mot på hvert angrep eller at 1-0 ikke skulle være nok

Men han var riktig mann til å snu skuten, men skulle nok ha gått en sesong eller to tidligere
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

January 12, 2025, 01:17:10 AM #90 Last Edit: January 12, 2025, 01:23:08 AM by krakra
Vi var overhodet ikke i offensiv toppklasse under LAN. Vi hadde en periode i 2018 der vi var veldig gode på det offensive presset, men det vi gjorde med ball var primitivt og kjedelig. Da vi tok sølv i 2016 var det sju lag som scoret mer enn oss. La sånn cirka midt på treet i ES i sjanseskaping og mål til tross for at vi kjempet om medaljer.

Min bekymring er at vi igjen skal få en situasjon der vi får den feige, defensive fotballen til LAN, mens enkelte påstår at det er god og underholdende fotball. Det holder ikke å presse høyt, når man er feig og snur hjem så fort man vinner ballen.

Kan heller ikke se hvordan en fyr som har trent et dansk og et belgisk bunnlag skal være "den øverste hyllen vi kan hente trener fra". Vi får bare håpe han er en bra match.

Chrisstah

Quote from: Corran on January 12, 2025, 01:14:33 AMLAN hadde da aldri noe toppklasse av offensiv fotball.
Tror han er den eneste treneren der Brann har vunnet kamper og folk går misfornøyd hjem
Men også en av få trenere der en ikke har vært redd for at det skal komme mål mot på hvert angrep eller at 1-0 ikke skulle være nok

Men han var riktig mann til å snu skuten, men skulle nok ha gått en sesong eller to tidligere

Siste sesong ja , sesongene før det må vi være blant lagene som hadde flest mål i ligaen. Vi hadde flere kamper hvor vi spilte og løp motstanderne i senk.
Finnes helt sikkert tall på dette som kan underbygge min påstand.

Den virkelige ilddåpen for Freyr vil være gruppespill i Europa , mislykkes vi der holder det ikke med en rolig 4 plass i serien.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

esp123

Vi scorte 51 mål i 2017. Det var den beste sesongen målmessig under LAN.

2016: 42
2017: 51
2018: 45
2019: 32

Ganske elendige tall for et topplag.

krakra

January 12, 2025, 01:28:51 AM #93 Last Edit: January 12, 2025, 01:31:42 AM by krakra
Quote from: Chrisstah on January 12, 2025, 01:23:27 AM
Quote from: Corran on January 12, 2025, 01:14:33 AMLAN hadde da aldri noe toppklasse av offensiv fotball.

Siste sesong ja , sesongene før det må vi være blant lagene som hadde flest mål i ligaen. Vi hadde flere kamper hvor vi spilte og løp motstanderne i senk.
Finnes helt sikkert tall på dette som kan underbygge min påstand.

Den virkelige ilddåpen for Freyr vil være gruppespill i Europa , mislykkes vi der holder det ikke med en rolig 4 plass i serien.
I 2016 var vi på 8. plass i scorede mål, i 2017 var vi på 2., i 2018 var vi på delt 5. plass og i 2019 var vi på delt 14. plass.

Under Horneland har vi to sesonger på 4. plass i scorede mål. Vel å merke scoret vi mer enn under LANs mest målrike sesong i begge av dem.

krakra

January 12, 2025, 01:38:56 AM #94 Last Edit: January 12, 2025, 01:43:17 AM by krakra
Den største svakheten under Horneland var at han i liten grad foretrakk spillerne med det største potensialet. Av de tre virkelige klassespillerne vi har i Brann i dag, ble to av de hentet eller påbegynt hentet under KI. Alle "større" salg har vært av spillere hentet før Horneland ble hovedtrener, selv om det egentlig ikke har vært noen skikkelig store salg.

De fleste spillerne hentet under Horneland har vært "gråstein". Av mer utpregede individualister er det vel egentlig bare Castro som har blitt hentet under Horneland, og slått skikkelig til. Dette til tross for at vi brukte mye mer på spillere under Horneland enn under KI.

Brukte nesten et år før han begynte å satse på Horn Myhre der han hørte hjemme også. Horn Myhre var vel på et tidspunkt bare Kasper Skaanes i midtbanekøen?

Det håper jeg endrer seg med denne Freyr. Både at han er mer villig til å satse på egne talenter, men også at det er mer rom for spillere med sterke individuelle ferdigheter, som da nødvendigvis også vil ha noen mangler.

opplett

January 12, 2025, 06:17:24 AM #95 Last Edit: January 12, 2025, 06:37:33 AM by opplett
Quote from: Kjapt innspill on January 11, 2025, 23:06:16 PMLeste et sted (husker dessverre ikke hvor) at Jonathan Hartmann analyserer alle motstandere i dybden og presenterer styrker og svakheter til spillergruppen tre dager før kamp. Ble rekruttert av Kasper Hjulmand til å analysere Belgia før EM.

Veldig interessant. Du må sjekke nettleserhistorikken din, for dette fikk jeg lyst til å lese ;)

Selv om dette ikke er en gullkantet signering på papiret velger jeg enn så lenge å tenke at det er spennende, så får vi se hva som sies av Brann, Freyr og på banen fremover.. Det er der vi får bevisene.

EDIT: Fant intervjuet med Hartmann.

I tillegg har Bold et intervju med Freyr også etter sparkingen.

Begge var veldig interessant lesning, og for å snu på det så skjønner jeg godt at Brann er et interessant sted å komme til når man leser om tilstandene i Kortrijk.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Nixon

Er dette den store dagen?
Blir islendingen presentert i dag?
Blir dette som julaften der vi håper vi kan åpne en hard pakke med 4-3-3?
Eller blir vi avspist med en myk pakke med en annen tallkombinasjon?
Rød makt på Hansa

Kjapt innspill

Quote from: opplett on January 12, 2025, 06:17:24 AM

Veldig interessant. Du må sjekke nettleserhistorikken din, for dette fikk jeg lyst til å lese ;)

Selv om dette ikke er en gullkantet signering på papiret velger jeg enn så lenge å tenke at det er spennende, så får vi se hva som sies av Brann, Freyr og på banen fremover.. Det er der vi får bevisene.

EDIT: Fant intervjuet med Hartmann.

I tillegg har Bold et intervju med Freyr også etter sparkingen.

Begge var veldig interessant lesning, og for å snu på det så skjønner jeg godt at Brann er et interessant sted å komme til når man leser om tilstandene i Kortrijk.

Fant intervjuet om forberedelsene før kamp også:

https://lyngby-boldklub.dk/2021/07/24/moed-assistenten-hartmann-noerdet-fodboldanalytiker-og-scout-for-landsholdet/

Med tanke på type oppgaver virker det nesten vanskelig å se hvordan han og Huseklepp skal gå hverandre i næringen. Jeg sliter i alle fall med å se for meg at Huseklepp skrur på PCen om morgenen for å dissekere Sandefjord.

Samtidig er det vel også en risiko for at de har ulik filosofi. Huseklepp er på godt og vondt en forkjemper av å møte all motstand på samme måte, mens disse to virker mer opptatt av å justere etter motstander.

Forhåpentligvis finnes det en gyllen middelvei. Jeg elsker Huseklepps mot, men synes samtidig vi kunne gjort et minimum av preventive tiltak mot f.eks. Molde i stedet for å gi bort hele førsteomgangen.

andreas1989

Angående rolle inndeling så sa Hartmann dette etter fyringen i Belgia.

Quote from: esp123 on January 12, 2025, 01:26:21 AM- Hvad angår geografi og rolle så er jeg en ung mand med lyst til at prøve så meget af verden som muligt, så jeg afviser ikke noget.

Superjack

Har fyren signert?
Ikke noe er ute på Brann.no som jeg kan se.

Er det media som har erfart litt prematurt her?

Et døgn siden BA, BT og TV2 erfarte at det er i boks.

Brannsupporter.

Go Up