• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet vinteren 2024/2025

Started by Lasaron, September 03, 2024, 15:46:27 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

Hickok

Quote from: Nixon on February 13, 2025, 18:30:13 PMFår dog håpe det går bedre med Eggert enn den andre 21-åringen Brann i sin tid hentet fra Elfsborg...
Som vant gull?

esp123

Elfsborg brukte 10 mill da de hentet han fra Island. Nå går han visst for halvparten. Tiden i Elfsborg har vært preget av skader....

tsrqpo

Quote from: Rossi on February 13, 2025, 18:29:25 PM
Quote from: Nixon on February 13, 2025, 18:26:00 PM
Quote from: Rossi on February 13, 2025, 18:15:35 PMEr Eggert bedre enn våre utviklingsspillere?

Han har jo i tillegg til dette året i Sverige topperfaring fra Island som langt overgår våre talenter. Selv om det er en mindre liga. Så vi må nesten ta det som en selvfølge at han blir hentet fordi han har kommet lengre i utviklingen.
Ja, 7 innhopp i allsvenskan, og endel kamper på Island. Det er jo noe, så det kan være. Freyr har vel god kjennskap til han.

2 kamper for det Islandske landslaget hører vel også med i denne oppsummeringen.

ZsoltKorcsmar

Årets unge spiller i Islands liga 2023.

Beskrev seg selv slik når han ble presentert i Elfsborg for 1 år siden:

- Jag skulle säga att jag är en kraftfull spelare som gillar att dribbla. Jag är stark i duellspelet både offensivt och defensivt - och jag älskar att vinna. Mitt mål är att vinna allt!

Manager Jimmy Thelin i Elfsborg beskrev han slik:
- Eggert är en väldigt initiativrik spelare som ständigt söker lösningar både med och utan boll. Han har en hög arbetskapacitet och spelar med både kraft och intensitet. Vi tror att han kommer kunna bidra både offensivt och defensivt för oss, och att han passar väldigt bra in i det sätt vi vill spela. Utanför planen är Eggert en driven och motiverad person som vi tror kommer passa väl in med övriga i truppen.

Ble tatt ut på Island sitt A-landslag som 19-åring. Var stor konkurranse om underskriften når Elfsborg bladde opp 10 mill NOK ca i fjor.

Riktig profil. Høres ut som han kan passe bra som indreløper hos oss basert på beskrivelsene av han.

Lasaron

To minuser med denne, om det skjer:

1. Jeg vil ha nye backer, og bruke pengene bare på det.
2. Jeg vil ikke ha kjekser - leser en skriver at tiden i Elfsborg har vært preget av skader. Ikke kjøp kjekser!

Et trivielt pluss: Kommer han, kommer jeg garantert til å omtale ham som Eggert. Det blir fint. Eller kanskje Eggert'n, eller Eggerten, fordi jeg ikke gidder da med apostrofen.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Isolert sett en spennende profil, men dette fremstår jo nesten som enda en potet? Skulle vi hentet enda en spiller til indreløper posisjon så må det være en spiller som går rett inn og forsterker oss. Skal vi hente enda en spiller til en kontrolle så må det være en annen type enn Castro osv og mer lik Mathisen.

Men for all del, 21 år og tilsynelatende med offensive kvaliteter. Men hvorfor gir Elfsborg opp en så ung spiller, så raskt og til halve prisen av hva de betalte?

ostraume

Åpenbart floppet totalt i Sverige. Restart i Brann. Spennende og salgsvennlig alder, men ikke akkurat garantert inn og styrker 11eren.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123

Han er definitivt en indreløper/midtbanespiller. Det er der han spilte på Island og på lndslaget. Problemet er at Elfsborg spiller 3-4-3 etter at de skiftet trener fra Thelin som hentet Eggert og nå er trener i Aberdeen. Så Eggert har for det meste spilt spiss og kant. Og vært en del skadet. Han passer rett og slett ikke inn i Elfsborg.

andreas1989

Etter det jeg ser på transfermarkt så har han spilt alt mulig på Island, men tilsynelatende mest inne sentralt på midtbanen.

krakra

Quote from: Rossi on February 13, 2025, 18:15:35 PMEr Eggert bedre enn våre utviklingsspillere?

Han har jo i tillegg til dette året i Sverige topperfaring fra Island som langt overgår våre talenter. Selv om det er en mindre liga. Så vi må nesten ta det som en selvfølge at han blir hentet fordi han har kommet lengre i utviklingen.
Hvor langt overgår islandsk toppliga norsk andredivisjon?

ostraume

POL i lunsj-TV i dag sa forresten at han var obs på problemstillingen om at det kunne bli for ungt og at det kanskje var behov for å hente en voksen spiller med tanke på den balansen i stallen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Fine klipp. Virker som en initiativrik spiller, med forbehold om nivået åpenbart.

esp123

Quote from: andreas1989 on February 13, 2025, 18:58:31 PMEtter det jeg ser på transfermarkt så har han spilt alt mulig på Island, men tilsynelatende mest inne sentralt på midtbanen.
Basert på FotMob så spilte han soleklart mest sentral i gjennombruddssesongen i Stjarnan.

ZsoltKorcsmar

Quote from: krakra on February 13, 2025, 18:58:54 PM

Islandsk toppliga er vel rundt OBOS-nivå. Er en del kvalitet der.

Nærmere OBOS enn andredivisjon i hvert fall. Trenger ikke si alt for mye at han herjet der som 19-åring og puttet 12 mål som midtbanespiller - men selv om vi har store talenter, så tror jeg disse skulle slitt med å prege OBOS like mye som Eggert gjorde på Island.

huleste

FotMob kaller han angrepsspiller. Er det enda en kant vi har hentet?

ZsoltKorcsmar

Quote from: andreas1989 on February 13, 2025, 18:53:32 PMMen for all del, 21 år og tilsynelatende med offensive kvaliteter. Men hvorfor gir Elfsborg opp en så ung spiller, så raskt og til halve prisen av hva de betalte?

Første følelse hos meg var også skepsis, men det trenger ikke bety all verdens.

Sportslig ledelse og trenere i VIF avskiltet en 21-årig Horn Myhre som midtbanespiller grunnet tempoproblemer tilbake i 2021.

Flust av slike eksempler opp gjennom. Treneren som hentet han forsvant ut - ny trener har sine typer og sin spillestil hvor han ikke passer inn. Kan være så enkelt.

esp123

Han har mest innhopp som kant/spiss i 3-4-3 for Elfsborg. I Stjarnan spilte han på midten. Virker som en klassisk indreløper type i mine øyne.

andreas1989

Quote from: ZsoltKorcsmar on February 13, 2025, 19:11:44 PMFørste følelse hos meg var også skepsis, men det trenger ikke bety all verdens.

Sportslig ledelse og trenere i VIF avskiltet en 21-årig Horn Myhre som midtbanespiller grunnet tempoproblemer tilbake i 2021.

Flust av slike eksempler opp gjennom. Treneren som hentet han forsvant ut - ny trener har sine typer og sin spillestil hvor han ikke passer inn. Kan være så enkelt.

Absolutt.

esp123

Kommentar under BT-saken:

« Han er fantastisk god, ble kalt neste Messi på Ísland. Så mye av han i Stjarnan, skadet seg langvarig, med en gang han kom til Elfsborg, og fikk aldri sjansen der helt. Anbefaler å se målet hans mot Norge u19 i EM fra sommer 2023»

Heispassasjer

February 13, 2025, 19:38:30 PM #2720 Last Edit: February 13, 2025, 19:48:02 PM by Heispassasjer
Jaja. Spennende ihvertfall. Har en veldig bra «drive» og er framoverrettet.

Her er en annen video fra U19 mellom Norge-Island i 2023.
Eggert scorer utligningen. Fint arbeid i forkant.

https://youtu.be/3XlHAO_BIao?si=Qw0aVo4l53NLAmSi

Churchill

Da har vi erstattet Kartum og han som spilte på høyrekanten fremme (har glemt navnet). Nå må vi tenke backer.
...we shall never surrender.

Heispassasjer

Quote from: Churchill on February 13, 2025, 19:44:33 PMDa har vi erstattet Kartum og han som spilte på høyrekanten fremme (har glemt navnet). Nå må vi tenke backer.
Ja han høyrekanten som reiste til en småby oppi nord-norge? Har glemt navnet.
Vi får se om det er noe hold i Logi ryktet..

andreas1989

Det er iallfall en Ryanair maskin på vei fra Gøteborg til Malaga as we speek.

esp123

Det islandske G19-landslaget slo ut England på vei til mesterskapet.

Jeg tror oppsiden her er ganske stor. Og 5 mill i dagens marked er ikke veldig mye. Så er jo det som regel også noen klausuler innbakt i prisen.

Heispassasjer

February 13, 2025, 20:07:45 PM #2725 Last Edit: February 13, 2025, 20:20:07 PM by Heispassasjer
Quote from: andreas1989 on February 13, 2025, 20:03:09 PMDet er iallfall en Ryanair maskin på vei fra Gøteborg til Malaga as we speek.
Oooooh!!  Ballspark på hjul etter POL ikveld då.. Det flyet har ETA 23.45 isåfall.

Og jeg ser Strømsgodset kom til Marbella idag. Kan det bli dobbel signering i helgen??

Heispassasjer

Quote from: ZsoltKorcsmar on February 13, 2025, 19:07:31 PM
Quote from: krakra on February 13, 2025, 18:58:54 PM

Islandsk toppliga er vel rundt OBOS-nivå. Er en del kvalitet der.

Nærmere OBOS enn andredivisjon i hvert fall. Trenger ikke si alt for mye at han herjet der som 19-åring og puttet 12 mål som midtbanespiller - men selv om vi har store talenter, så tror jeg disse skulle slitt med å prege OBOS like mye som Eggert gjorde på Island.
Vikingur leder 2-0 over Panathinaikos nå ikveld i ECL. Kan ikke være så dårlig nivå på Island?

andreas1989

February 13, 2025, 20:29:58 PM #2727 Last Edit: February 13, 2025, 20:32:23 PM by andreas1989
Det er imponerende. Men samtidig så er vel neppe den Greske serien så veldig sterk heller?

Det blir vamt og kaotisk, men kanskje en tur til Hellas er å foretrekke i juli?

esp123

Med Mathias Vilhjalmsson på scoringslisten! Og Fjoluson i forsvar!

andreas1989

Samtidig så går jo Høgmo på en smell oppe i Molde mot Irsk motstand.

Churchill

Heispassasjer

Quote from: esp123 on February 13, 2025, 20:31:25 PMMed Mathias Vilhjalmsson på scoringslisten! Og Fjoluson i forsvar!
Vår venn Ari Sigurpálsson er spiss i Vikingurs 3-5-2

esp123

Mange tidligere kjenninger i det laget. Oliver Ekroth i midtforsvaret var sterkt linket til Brann før 2022-sesongen. Mange tidligere ES/OBOS-spillere.

BrannAnd

Da vil jeg tro det ikke kommer flere signeringer på midtbanen eller i angrepet, med mindre noen drar. Nå trenger vi backer.

Heispassasjer

Spiller Elfsborg 4-3-3 eller 3-4-3?

BT har intervjuet sportsjef i Borås tidning:

«- Eggert kom jo for bare ett år siden. Elfsborg la mer penger på penger enn de hadde gjort for en nysignering på veldig lenge. Men han har ikke spilt mye. Det har ikke vært plass til Eggert her, oppsummerer Pålsson.

Han mener at hovedgrunnen er trenerbyttet i Elfsborg i fjor. Da gikk Jimmy Thelin, som kjøpte Gudmundsson, til skotske Aberdeen og ble erstattet av Oscar Hiljemark. Thelin er jo forresten treneren som hentet Sivert Heltne-Nilsen til de rødkledde.

- Og med trenerbyttet kom endringen i spillesystem. Jeg mener Eggert er en 10-er som er best når han får jobbe bak en spiss. Men Elfsborg gikk fra å spille 4-2-3-1 til 4-3-3. Og han er ikke god nok defensivt til å spille midtbane i det systemet.

- Hva er styrkene hans, da?

- Det høres komisk ut, men han er faktisk raskere med ball enn uten.

- Såpass.

- Ja, faktisk. Har du sett de YouTube-klippene av han? Det går veldig, veldig hurtig fremover.»

Så de mener han ikke passer i 4-3-3

esp123

February 13, 2025, 21:01:19 PM #2735 Last Edit: February 13, 2025, 21:03:31 PM by esp123
Basert på FotMob, Transfermarkt osv. så spiller de 3-4-3. Tror nok det er en skrivefeil.

Heispassasjer

Quote from: esp123 on February 13, 2025, 21:01:19 PMBasert på FotMob så spiller de 3-4-3. Tror nok det er en skrivefeil.
Ja faktafeil fra BT. Gjør mer mening med at han ikke er deffensiv nok i en 3-4-3

Nixon

Quote from: andreas1989 on February 13, 2025, 20:03:09 PMDet er iallfall en Ryanair maskin på vei fra Gøteborg til Malaga as we speek.

Var det ikke Calle Torp som omtalte seg selv som en First Price-spiller? Av en eller annen grunn var det min første tanke da Ryanair ble nevnt i sammenheng med en ny Brannspiller.

Og det er jo litt ironisk siden vår mann Torp kanskje er mest kjent for å ha flydd helikopter hjem fra en kamp en gang...
Rød makt på Hansa

andreas1989

I tillegg er jo Torp flyplass det man i stor grad tenker på når man snakker om Ryanair i Norge.

Churchill

Quote from: andreas1989 on February 13, 2025, 20:32:45 PMSamtidig så går jo Høgmo på en smell oppe i Molde mot Irsk motstand.

Tap for Molde mot en irsk middelhavsfarer (Shamrock ligger på 6. plass etter 0 spilte kamper)

Hickok

Quote from: Churchill on February 13, 2025, 21:15:07 PM
Quote from: andreas1989 on February 13, 2025, 20:32:45 PMSamtidig så går jo Høgmo på en smell oppe i Molde mot Irsk motstand.

Tap for Molde mot en irsk middelhavsfarer (Shamrock ligger på 6. plass etter 0 spilte kamper)
Ikke så lenge siden de slo ut Brann av Europa. Molde fikk også rødt kort i første omgang som nok satt sitt preg på kampen.

Pancho P

Molde ligg i skrivande stund også rundt midten av tabellen i Eliteserien.

Dickens

Meget spennende denne islandske Messi! Men jeg er skeptisk av natur. Hvorfor skal Brann klare å kampre ham, og for bare 5 mill. For godt til å være sant.

Billy Elliott

Quote from: Gulløl on February 13, 2025, 19:00:31 PMEggert Aron Gudmundsson ● 2023

https://www.youtube.com/watch?v=-eFK8SyuBbA&ab_channel=FCompsTV

Hyller profilen på signeringen, men at han her (attpåtil med ganske store skadeproblemer) skal være så mye bedre enn Haaland (som virker som en liknende spillertype) at det er verdt å bruke 5 millioner på er jeg litt mer usikker på.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Huff

Quote from: esp123 on February 13, 2025, 21:01:19 PMBasert på FotMob, Transfermarkt osv. så spiller de 3-4-3. Tror nok det er en skrivefeil.

Håper du har rett. Blir meget skeptisk om vi henter en fyr for å være indreløper som akkurat er avskiltet fordi han ikke passer som indreløper. På kant er vi vel ganske godt bemannet allerede. Vi må ha inn en indreløper og backer, dette virker som verken eller.

En skadeplaget spillet som skal være best i en posisjon som ikke eksisterer i 4-3-3? Kan ikke si meg frelst, selv on spilleren er ung.

esp123

February 13, 2025, 22:09:14 PM #2745 Last Edit: February 13, 2025, 22:15:34 PM by esp123
Jeg har rett. Det står på FotMob og Transfermarkt at de spiller 3-4-3. Og det er mer logisk mtp. det journalisten sier.

Men selvfølgelig, baser narrativet ditt på en skrivefeil i BT sin sak. Man skulle nesten tro at du ønsker å være negativ. Men jeg vil selvfølgelig ikke spekulert i noe slik...

Edit: Det er selvfølgelig også nå rettet i BTs sak.

Nixon

Er han kjeksaktig skadeplaget eller har det vært én langvarig skade i Sverige: Han virket noenlunde driftssikker før han dro fra Island.
Rød makt på Hansa

tsrqpo

Quote from: Billy Elliott on February 13, 2025, 22:00:38 PM
Quote from: Gulløl on February 13, 2025, 19:00:31 PMEggert Aron Gudmundsson ● 2023

https://www.youtube.com/watch?v=-eFK8SyuBbA&ab_channel=FCompsTV

Hyller profilen på signeringen, men at han her (attpåtil med ganske store skadeproblemer) skal være så mye bedre enn Haaland (som virker som en liknende spillertype) at det er verdt å bruke 5 millioner på er jeg litt mer usikker på.

Enig i at det er riktig profil. Men jeg blir litt svimmel av antydningen til at 5millioner kroner er mye. I dagens fotball så er det så lite at jeg nesten forventer at han har skadeproblemer eller noe annen usikkerhet rundt seg. En midtbanespiller som har debutert for et landslag som tidvis er i mesterskap i en alder av 19? En som har dominert i ung alder, i en liga som riktignok er noe svakere enn eliteserien.

Om vår Haaland er så god så er jo det fantastisk, (og for meg overraskende, men jeg har inne oversikten).

Jeg tenker at dette er vel verdt en kjangs, er lodd med potensielt god gevinst på. Og potensielt ingen gevinst selvfølgelig. Alternativet er fort å kjøpe gråstein som gjør en ok jobb til en dyr penge.

Huff

Quote from: esp123 on February 13, 2025, 22:09:14 PMJeg har rett. Det står på FotMob og Transfermarkt at de spiller 3-4-3. Og det er mer logisk mtp. det journalisten sier.

Men selvfølgelig, baser narrativet ditt på en skrivefeil i BT sin sak. Man skulle nesten tro at du ønsker å være negativ. Men jeg vil selvfølgelig ikke spekulert i noe slik...

Edit: Det er selvfølgelig også nå rettet i BTs sak.

Godt å høre. Jeg leste BTs sak før jeg leste innlegget ditt. Når en av journalistene som følger klubben han har spilt for tett, siteres på at han havnet i kulden fordi han ikke passet inn i den formasjonen Brann bruker, er det ikke så rart man begynner å lure.

Supertzar

Quote from: Nixon on February 13, 2025, 22:11:27 PMEr han kjeksaktig skadeplaget eller har det vært én langvarig skade i Sverige: Han virket noenlunde driftssikker før han dro fra Island.

Februar 2024:
Under gårdagen opererades Eggert Aron Gudmundsson för den fotskada han ådrog sig under landslagssamlingen med Island i januari.

- Operationen har gått bra och nu följer vi förloppet dag för dag för att han ska få en så bra rehabperiod som möjligt. En trolig prognos är att han kan spela fullt inom 2-3 månader, säger lagläkare Matilda Lundblad.

Go Up