• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet vinteren 2024/2025

Started by Lasaron, September 03, 2024, 15:46:27 PM

0 Members and 22 Guests are viewing this topic.

Go Down

Rossi

Det er vel ingen som betviler Wassberg sitt talent og potensiale, men å hevde at han var vår «overlegent beste spiller» over etpar kamper i fjor og derav begynne å fable om landslaget blir litt luftig for meg.

FHM er en toppklasse eliteseriespiller. Wassberg, Helland, Holten, Hellan, Thorsvik, Remmen, Haaland, etc. kan alle bli det, de har forutsetningene, men er ikke der pt. Det er en vei å gå. Hjorteseth er en annen, han debuterte tidlig på stadion, gjorde mye bra, scoret mål og greier, men så stoppet det liksom litt opp.

World domination within 5 years.

andreas1989

Du må nesten lese ting i kontekst? Det som blir skrevet er at Wassberg var vår beste spiller i sesongstarten og dersom han hadde holdt seg skadefri kunne han like gjerne spilt seg inn i landslagsdiskusjonen som Felix. Er det noe å bestride? Og nei, selvfølgelig er ikke Wassberg der når han har vært skadet siden serierunde 3, men hadde han ikke blitt skadet der og fortsatt det gode spillet, så kunne han absolutt vært der. Det er det som blir skrevet og i ganske klar tekst.

Rossi

At han like gjerne kunne spilt seg inn på landslaget som FHM? Det er vel en i overkant optimistisk hypotese. Tror heller ikke han blir aktuell i år. Jeg vil i utgangspunktet si hvis, og ikke når, om landslaget.

Det som er viktig for Wassberg nå, er spilletid i Brann. Tror ikke vi skal ha altfor store forventninger, i allefall til første halvdel av sesongen.

andreas1989

Basert på at Wassberg hadde fortsatt som i de første kampene sist sesong, hva er det da som er en i overkant optimistisk hypotese med å tenke seg til at han da ville vært i landlslagsdiskusjonen? Selvfølgelig ville det blitt lagt merke til og det hadde nok sansynligvis også resulteert i et salg til utlandet kanskje allerede på sommeren.

Hvorfor skal man ikke ha forhåpninger til Wassberg? Wassberg var skadet høsten 2023 også, nå får han en hel oppkjøring. Det er ingenting i veien for at Wassberg ikke skal kunne få en strålendes sesong for Brann, slutt å være så pesimistisk.

Superjack

Om Wassberg fungerer og får en positiv utvikling så må han re-signeres. Bare kontrakt ut 26.

Ja, han skal nok ut i verden, men i verdisetting er det stor forskjell på om han har 1 år eller 2 + år igjen av en kontraktstid.
Brannsupporter.

andreas1989

Absolutt, så spiller selvfølgelig alderen inn. Jo eldre han blir, jo mindre penger blir han verdt.

Brann bør absolutt tilrettelegge og satse på Wassberg denne sesongen, for det kan generere mer penger enn Felix.

Eivind

Brenner etter noen rykter i denne tråden...

Nixon

Wassberg snart klar for landslaget er uansett dagens rykte for meg!
Rød makt på Hansa

Kjell249

Thore P. spilte sykt bra i andreomgangen mot Molde, etter lang tids skade, og i en uvant posisjon. Toppnivå sannsynligvis langt over FHM. Holder han seg skadefri, tar det ikke lang tid før Solbakken ringer.

Samme med Soltvedt. De kampene mot Tromsø og LSK i fjor er det ikke mange som matcher. Internasjonal klasse! Må bare få orden på tåen...
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

andreas1989

Mtp at du ble overasket over at Fakiri dro til Frankrike så er sikkert det også mulig.

andreas1989

Alexandersson til BA;

Quote from: BA- De jeg kommer på i farten som er på utgående, er Mathias, Aune Heggebø og Ulrik Mathisen. Der er jeg og Per-Ove (Ludvigsen) enige om at vi gjerne vil ha dem signert, og helst før sesongstart.

Dickens

January 24, 2025, 10:43:10 AM #1861 Last Edit: January 24, 2025, 10:46:04 AM by Dickens
Denne diskusjonen om å sette spillere opp mot hverandre kan vel tas i en annen tråd? Føler denne tråden sklir helt ut med det og interne krangler.

Fikk vi noen gang svar på hvem Pamer mente Brann jaktet? Han sa han visste om en spiller under pressekonferansen med Freyr han var ganske sikker på var på radaren til POL, men da Bøyum spurte om navn ville han ikke si det da han var redd "BA kom til å stjele saken.".

andreas1989

Fair det.

TV2 skriver om verdien på spillere i eliteserien, verdsatt av analyse selskapet Cies.

Felix verdsettes til rundt 40 mill.

Ellers et par navn fra mindre klubber, som Brann kanskje holder et øye med?

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/dette-er-klubbenes-mest-verdifulle-spillere/17342181/

krakra

mbs

Quote from: krakra on January 24, 2025, 11:04:52 AMDet var Kartum solgt

Skotske Hearts betaler etter det BA kjenner i første omgang om lag 3,5 millioner kroner for trønderen. Denne summen kan stige til 4,7 millioner kroner dersom diverse bonuser innfris.

Det betyr at Brann får tilbake omtrent det samme de brukte på å hente midtbanespilleren til Bergen.

Nixon

Noe som betyr at Kartum var en bedre investering enn en bil i alle fall...

Skjønner godt at spillere i hans kategori hopper på sjansen når et lite utenlandseventyr dukker opp. Bare å ønske lykke til.
Rød makt på Hansa

Kagain

Lykke til annetsteds hen, Kartum. La oss håpe at han kan gi Hearts noen gode stunder.

Aûne

andreas1989

Sikkert et fint eventyr for Kartum. Mer beskymret for de klausulene, Hearts ligger vel på nedrykk.

Corran

Da er det bare å ønske lykke til videre

Hvorfor en skal være bekymret for klausulene vet jeg ikke
Er sikkert ikke slik at vi må betale tilbake om de rykker ned
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Quote from: Corran on January 24, 2025, 11:36:38 AMDa er det bare å ønske lykke til videre

Hvorfor en skal være bekymret for klausulene vet jeg ikke
Er sikkert ikke slik at vi må betale tilbake om de rykker ned

Dersom Hearts rykker ned er det ikke gitt at klausulene vil bli utløste. Kartum kan også bli solgt igjen dersom de rykker ned.

Corran

Ja og da mister Brann en mill?
Tror du ikke de har regnet med at det er en risiko for?
Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Det er jo ikke noen store summer det er snakk om

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg ønsker Sander Kartum lykke til videre. Han har vært en fin squad-spiller, og vel så det. Den beste trønderen i Brann i min tid. 
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

Quote from: Corran on January 24, 2025, 11:53:29 AMJa og da mister Brann en mill?
Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Det er jo ikke noen store summer det er snakk om

1,2 mill som utgjør forskjellen på om Kartum blir enda et tapsprosjekt eller ikke etter Jimmy Nagel. Tipper de som regner på pengesekken bryr seg, slikt betyr en del i moderne fotball økonomi. Så joda, jeg tror de har regnet med at var en risiko, hvorfor skulle jeg ellers nevne det?

Corran

Vet ikke bare syntes det var merkelig ting å være bekymret for

Kjell249

Quote from: andreas1989 on January 24, 2025, 10:33:15 AMMtp at du ble overasket over at Fakiri dro til Frankrike så er sikkert det også mulig.
Litt hårsår😂?

https://m.youtube.com/watch?v=R61FoEgHeRQ
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Fusentast

Quote from: Lasaron on January 24, 2025, 12:30:28 PMJeg ønsker Sander Kartum lykke til videre. Han har vært en fin squad-spiller, og vel så det. Den beste trønderen i Brann i min tid. 

Helt enig; han ønskes lykke til og takkes for gode bidrag i Branndrakten! Må innrømme at jeg ble overrasket over at han faktisk er 29 år, har alltid tenkt på han som en 24-25 åring. Dette gjør forøvrig salget enda mer rasjonelt.
I don't think you can the rules!

krakra

Quote from: andreas1989 on January 24, 2025, 13:00:44 PM
Quote from: Corran on January 24, 2025, 11:53:29 AMJa og da mister Brann en mill?

1,2 mill som utgjør forskjellen på om Kartum blir enda et tapsprosjekt eller ikke etter Jimmy Nagel. Tipper de som regner på pengesekken bryr seg, slikt betyr en del i moderne fotball økonomi. Så joda, jeg tror de har regnet med at var en risiko, hvorfor skulle jeg ellers nevne det?

Hele poenget med disse klausulene er jo å ta noe av risikoen vekk fra kjøpende klubb dersom det ikke skulle gå bra, og samtidig sikre selgende klubb bedre betalt hvis det går bra. Der ligger det et visst risikoelement for selgende klubb, man kan ikke rengskapsføre klausul-betalingen før pengene har kommet.

Det antar jeg at de som har forhandlet avtalen, og styrer pengesekken, forstår.

3,5 millioner er uansett ikke et salg med tap. Det var vel det vi betalte for ham.

esp123

Dessuten avskrives vel verdien over kontraktstiden? Så dette blir jo regnskapsmessig profitt.

tsrqpo

Kartum var et bra kjøp. Han var en viktig bidragsyter, tålte å sitte på benken og bidro når vi trengte han.
Så tror eg han er et bra salg og, så fremt det faktisk betyr at Brann skal forsterke seg. Dette gir jo enda større rom for det, kanskje først og fremst på lønnsbudsjettet.

« Branns ferske trener har vært klar på at han vil ha inn tre nye spillere - i tillegg til at de som går ut bør erstattes» fra BA.

andreas1989

Quote from: Corran on January 24, 2025, 13:05:33 PMVet ikke bare syntes det var merkelig ting å være bekymret for

Poenget var at det er en overhengende fare for at Hearts rykker ned og at disse klausulene dermed neppe blir innfridd. Det er for all del ikke snakk om en betydelig sum med penger for i Brann i 2025, men vi tar da fortsatt det vi kan få?

Overgangssummen til KBK er en ting, men sign-on-free skal vel også regnes inn i Brann i sitt regnestykke for Kartum.

Men neppe en stor sak, men likefult penger vi fort går glipp av som var poenget.

Quote from: Kjell249 on January 24, 2025, 13:10:11 PMLitt hårsår😂?

Det går veldig fint, for deg også håper jeg?

Chrisstah

Quote from: andreas1989 on January 24, 2025, 15:11:59 PM
Quote from: Corran on January 24, 2025, 13:05:33 PMVet ikke bare syntes det var merkelig ting å være bekymret for

Poenget var at det er en overhengende fare for at Hearts rykker ned og at disse klausulene dermed neppe blir innfridd. Det er for all del ikke snakk om en betydelig sum med penger for i Brann i 2025, men vi tar da fortsatt det vi kan få?

Overgangssummen til KBK er en ting, men sign-on-free skal vel også regnes inn i Brann i sitt regnestykke for Kartum.

Men neppe en stor sak, men likefult penger vi fort går glipp av som var poenget.

Quote from: Kjell249 on January 24, 2025, 13:10:11 PMLitt hårsår😂?

Det går veldig fint, for deg også håper jeg?

Er ikke bare tallene på papiret som må medregnes. Bidragene til Kartum på og av banen er en x i regnestykket. Noe som har bidratt til vår tabellplassering, premiepenger i Europa og høyere inntekter.
Utifra hva jeg har forstått har vel også Kartum vært en som har bidratt til en god holdning og treningskultur i Brann, som forhåpentligvis på sikt er med på å generere inntekter.

I det store og hele bildet er salget på 3.5 med muligheter for litt mer på sikt. Syns det er en helt fait pris for en på 29, som kanskje ikke er blir fast på laget.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

andreas1989

Ja, jeg hadde ikke akkurat forventet at vi skulle få noe mer, men vi får nå håpe at vi får makset dealen.

Grei spiller Kartum, terningkast 4.

Morkel

Angående Kartum, så var han vel hentet inn for å være dekning etter Rasmussen dro. Jeg har aldri trodd at man skulle gå i pluss på ham. Det er et annet sted skoen trykker.

Hvor vellykket overganger er må ses i et totalbilde. Alle klubber har spillere som de taper penger på. Ser man feks på de 7-8 Bodø/Glimt har kvittet seg med i fjor/år så er det vel kun Nosa og Grønbæk de har tjent penger på. Teller man antall spillere B/G tjener noe på går sterkt i minus, legger man sammen summen de har tjent totalt går de sterkt i pluss. Og her er også problemet til Brann. Det handler ikke så mye om de tre talentene som ikke slo til eller den ene spilleren man tapte 3 millioner på. Det Brann mangler er de store salgsobjektene som generer 40-50 millioner +. Får man et par av dem, har man pengene til å satse både på nye gode utviklingsobjekter og ha noen kotinuitetsbærere som ikke har videresalgspotensial. 

Rossi

Kjell249

quote author=Eivind link=msg=639193 date=1737707555]
Brenner etter noen rykter i denne tråden...
[/quote]
Venter de på det internasjonale overgangsvinduet stenger? Kanskje det kommer flere nyheter om to uker. Lenge å vente...

Kjapt innspill

Den Tønnessen-linken ble slaktet ganske hardt, spesielt på grunn av alder, men jeg synes egentlig det gir litt mening.

Han er et helt OK alternativ på venstreback hvis Soltvedt og Torsvik ikke fungerer. Han kan også vikariere på stopperplass. Best av alt: det vil være ganske ukontroversielt om han sitter på benken store deler av sesongen. Det ville neppe vært tilfelle med Ruben Kristiansen i samme rolle, som etter sigende er litt krevende å håndtere når han ikke får det som han vil.

Spørsmålet er egentlig om vi skal kjøpe en forsterkning på venstreback eller om vi skal tegne en slags forsikring mot at Torsvik/Soltvedt ikke fungerer. Akkurat nå lener jeg litt mot sistnevnte.

BrannAnd

Quote from: Kjapt innspill on January 25, 2025, 11:42:43 AMDen Tønnessen-linken ble slaktet ganske hardt, spesielt på grunn av alder, men jeg synes egentlig det gir litt mening.

Han er et helt OK alternativ på venstreback hvis Soltvedt og Torsvik ikke fungerer. Han kan også vikariere på stopperplass. Best av alt: det vil være ganske ukontroversielt om han sitter på benken store deler av sesongen. Det ville neppe vært tilfelle med Ruben Kristiansen i samme rolle, som etter sigende er litt krevende å håndtere når han ikke får det som han vil.

Spørsmålet er egentlig om vi skal kjøpe en forsterkning på venstreback eller om vi skal tegne en slags forsikring mot at Torsvik/Soltvedt ikke fungerer. Akkurat nå lener jeg litt mot sistnevnte.
ne øyne helt feil å signere stallfyll. Vi bør enten signere spillere som er en klar forsterkning, eller spillere som vi har tro på kan utvikle seg til å bli gode spillere.

Eneste unntak må være reservekeeperposisjonen.

Kjapt innspill

For meg kommer det an på om vi tror Torsvik kan bli noe eller ei. Hvis man innser at toget er gått, er jeg enig med deg. Hvis man derimot har en viss forhåpning om at Torsvik kan slå gjennom, synes jeg stallfyll er en mer fornuftig løsning.

nero

Synes faktisk Torsvik imponerte mer enn Kniklas i de ytterst få kampene han spilte. Men det er jo selvfølgelig syltynt grunnlag for å vurdere begge på, siden de jo bare har spilt en håndfull kamper i ES. Tragisk hvis kroppene ikke fungerer på disse to. Ett års skadeavbrekk på hver av dem lover jo ikke spesielt godt.
Lions led by donkeys.

karkarkar

Quote from: andreas1989 on January 24, 2025, 10:46:03 AMFair det.

TV2 skriver om verdien på spillere i eliteserien, verdsatt av analyse selskapet Cies.

Felix verdsettes til rundt 40 mill.

Ellers et par navn fra mindre klubber, som Brann kanskje holder et øye med?

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/dette-er-klubbenes-mest-verdifulle-spillere/17342181/

Hvis man ser på grunnlaget til CIES, viser det seg at de bare har vurdert den ene, mest verdifulle spilleren på hvert norske lag. Det vil si at, ja, man får se den mest verdifulle i Norge, men ikke en fullstendig oversikt.

Churchill

Quote from: nero on January 25, 2025, 14:04:15 PMSynes faktisk Torsvik imponerte mer enn Kniklas i de ytterst få kampene han spilte. Men det er jo selvfølgelig syltynt grunnlag for å vurdere begge på, siden de jo bare har spilt en håndfull kamper i ES. Tragisk hvis kroppene ikke fungerer på disse to. Ett års skadeavbrekk på hver av dem lover jo ikke spesielt godt.

Enig. Torsvik imponerte voldsomt det lille vi så av han. Problemet hans nå er jo at han ikke har spilt fotball på mer enn et år. Da kan vi vel ikke akkurat forvente at han har utviklet seg som spiller heller, snarere tvert imot.
...we shall never surrender.

haak

I følge en islandsk ekspert så snuser Brann på to ikke navngitte Islandske spillere. Det er ikke Ari Sigurpalsson for det var enten han eller Mads Hansen for Brann. Tipper det er en back.

Kjell249

Kanskje det er Logi Thomssson? Hvis han ikke blir solgt til en utenlandsk klubb.

Pancho P

Skal eg tippe på islandske backar, vil Karl Friðleifur Gunnarsson hamne høgt på lista. Eg må innrømme at eg veit lite eller ingenting om han, bortsett frå at han er 23 år, er høgreback på Vikingur og har u-21-kampar for Island. Han vart, utfrå mine begrensa islandskkunnskapar, kåra til Vikingur sin beste spelar i fjor og han skal visstnok også vere rask.

haak

Quote from: Kjell249 on January 25, 2025, 21:44:09 PMKanskje det er Logi Thomssson? Hvis han ikke blir solgt til en utenlandsk klubb.
Det spørs om Brann bruker 10 mill på en back for han blir dyr.

Heispassasjer

Quote from: haak on January 25, 2025, 21:29:37 PMI følge en islandsk ekspert så snuser Brann på to ikke navngitte Islandske spillere. Det er ikke Ari Sigurpalsson for det var enten han eller Mads Hansen for Brann. Tipper det er en back.

Det skulle ikke forundre meg.

En ikke navngitt ekspert har også sagt at Brann snuser på en øst europeisk spiller. Også han er ikke navngitt.

Kjell249

Quote from: haak on January 25, 2025, 21:52:05 PM
Quote from: Kjell249 on January 25, 2025, 21:44:09 PMKanskje det er Logi Thomssson? Hvis han ikke blir solgt til en utenlandsk klubb.
spørs om Brann bruker 10 mill på en back for han blir dyr.
Jeg håper heller de bruker litt mer penger på noen som med stor sannsynlighet forsterker stallen, enn å hente flere usikre kort.

Go Up