• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

SK Brann vs Astana, ECL, torsdag 22. august, kl 19:00

Started by Eivind, August 16, 2024, 08:14:10 AM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Eivind

Bare å få opp kamptråden å skrape sammen info om dette laget, som de færreste nok har spesielt god kunnskap om i utgangspunktet.

I følge Transfermarkt er Branns stall verdt nesten det dobbelte av Astana sin stall (for hva det må ha å si). Men kan jo være en pekepinn.

De spiller visst ofte 3-4-3.

Mest verdifulle spillere er den sentrale midtbanespilleren Maks Ebong og stopperne Aleksa Amanovic og Branimir Kalaica.

Av en tropp på 24 spillere er 12 av dem fra Kasakhstan.

Europeisk erfaring:
Astana kvalifiserte seg til gruppespillet i UEFA Champions League i 2015-2016-sesongen, som den første klubben fra Kasakhstan.

De spilte da blant annet to uavgjorte mot Galatasaray, en uavgjort mot Benfica og en uavgjort mot Atletico Madrid. Tapte de andre kampene.

I fjorårets Conference tapte de 2-0 hjemme mot Dinamo Zagreb og 5-0 tap borte mot samme lag. De tapte også begge kampene mot Viktoria Plzen. Mens de spilte en uavgjort og en seier mot Ballkani fra Kosovo.

Eivind

I serien ligger de på 9.ende plass etter 13 kamper. Vunnet 5, 3 uavgjort og 5 tap.

andreas1989

Som nevnt i en annen tråd så kan jo statsene fra oppgjørne mot rumenerne tyde på at resultatet også lyger litt, og at Astana har scoret på så og si alt.

Dette bør jo være overkommelig, men det krever en bedre prestasjon enn kampen i går om man skal reise til Asia med selvsikkerhet.

opplett

Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Astana som klubb har brei erfaring fra Europa.

Jeg tok nettopp en liten kikk på spillernes historikk. Det ser ut til at de har hatt en del utskiftninger. Man kan hevde at dagens lag ikke har særlig mer erfaring fra Europa enn vi har. Og da må vi ha med at noen av våre spillere har spilt i Europa også for andre klubber. Og så minner vi på at Astana ligger på 9. plass i serien.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Rossi

Må si at min kjennskap til Kazakstansk fotball er tilnærmet null. Om vi bruker Levanger som målestokk, er det da noen som kan anslå om Astana bedre eller dårligere? Greit å få det avklart.
World domination within 5 years.

krakra

De er i alle fall bedre enn St Mirren, som er det dårligste laget vi har møtt i år. Om de er bedre enn Levanger er mer usikkert, men sannsynligvis.

Kristoffer M

Obs! Kampen har start kl 19.00 lokal tid, og kl 16.00 norsk tid. Kanskje endre dette i trådtittel.

Nixon

Quote from: Kristoffer M on August 17, 2024, 12:04:15 PMObs! Kampen har start kl 19.00 lokal tid, og kl 16.00 norsk tid. Kanskje endre dette i trådtittel.

Dette er hjemmekampen.
Rød makt på Hansa

Corran

Så vi kan gå på en ny Levanger smell? Det er det dere sier?

Der ellers at det arrangeres busstur til bortekampen.
Er leiet inn en dobbelt dekker og selges både sitte og ståplasser
Er Dangfart som arrangerer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Quote from: Corran on August 17, 2024, 12:20:36 PMSå vi kan gå på en ny Levanger smell? Det er det dere sier?

Med garantert stopp i Albania for bremsereparasjon. :)

Corran

Quote from: Hickok on August 17, 2024, 12:32:12 PM
Quote from: Corran on August 17, 2024, 12:20:36 PMSå vi kan gå på en ny Levanger smell? Det er det dere sier?

Med garantert stopp i Albania for bremsereparasjon. :)
Var Migen Minelli som skulle stå for det.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Kampen foregår i Norge. Så lokal tid er norsk tid.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Lasaron

Jeg har bestemt meg for at Astana er dårligere enn både St. Mirren og Go Ahead Eagles. Kombinasjonen av 9. plass i serien og 39. plass for Kasakhstan på koeffisienttabellen er overveldende. Men jeg tror Astana er bedre enn Levanger.

ostraume

Selv om de kvallet inn til gruppespillet i Conference senest i fjor?

Eagles og Mirren helt uten Europa-erfaring.

Uten at jeg helt vet hvor mye det betyr.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Jeg tror de er dårligere nå enn for et år siden.

Corran

Nixon

Bortekampen blir et mye større usikkerhetsmoment enn de andre bortekampene vi har spilt i fjor og i år. Så vanlige objektive kriterier om kvalitet gjelder ikke like mye her frykter jeg.
Rød makt på Hansa

Rossi

Quote from: Lasaron on August 17, 2024, 13:21:28 PMJeg har bestemt meg for at Astana er dårligere enn både St. Mirren og Go Ahead Eagles. Kombinasjonen av 9. plass i serien og 39. plass for Kasakhstan på koeffisienttabellen er overveldende. Men jeg tror Astana er bedre enn Levanger.

Høø? Mirren var jo dårligere enn Levanger, hvordan kan da Astana være dårligere enn Mirren og bedre enn Levanger?

Anyway, jeg tror også at Astana er dårligere enn både St.M og Eagles - mest på grunn av resultatene i hjemlig serie.

Corran

Kan vi konkludere etter disse innleggene i denne tråden at Levanger er et veldig ustabilt lag med veldig høye topper og lave daler?

krakra

Skjønner ikke disse stadige stikkene om at St Mirren skulle være dårliger enn Levanger. Ingenting i de to kampene mot dem som tilsier at det var en spesielt kontroversiell påstand.

Lasaron

Quote from: krakra on August 17, 2024, 15:12:29 PMSkjønner ikke disse stadige stikkene om at St Mirren skulle være dårliger enn Levanger. Ingenting i de to kampene mot dem som tilsier at det var en spesielt kontroversiell påstand.

Det handler om at noen konkluderte temmelig bombastisk om St. Mirren, basert på én kamp.

Jeg tror at lag som ligger rundt midten av skotsk eliteserie er bedre enn lag som ligger rundt midten av norsk nivå 2.

krakra

Quote from: Lasaron on August 17, 2024, 15:17:28 PM
Quote from: krakra on August 17, 2024, 15:12:29 PMSkjønner ikke disse stadige stikkene om at St Mirren skulle være dårliger enn Levanger. Ingenting i de to kampene mot dem som tilsier at det var en spesielt kontroversiell påstand.

Det handler om at noen konkluderte temmelig bombastisk om St. Mirren, basert på én kamp.

og det var ingenting i den andre kampen som tilsa at de tok feil. De klarte å øke aggressiviteten og presse oss i perioder, men dette var åpenbart et veldig dårlig lag som hadde slitt å holde seg i ES. Det er jeg rimelig sikker på.

Lasaron

Quote from: krakra on August 17, 2024, 15:19:38 PM

og det var ingenting i den andre kampen som tilsa at de tok feil. De klarte å øke aggressiviteten og presse oss i perioder, men dette var åpenbart et veldig dårlig lag som hadde slitt å holde seg i ES. Det er jeg rimelig sikker på.

Det kan godt være du har rett i det siste der. At St. Mirren ville slitt med å holde seg i eliteserien. La oss si du har rett. Haugesund sliter med å holde seg i eliteserien. Jeg tror de er tydelig bedre enn Levanger, som ligger på 9. plass i 1. divisjon. Mens noen her mener St. Mirren er dårligere enn Levanger, kanskje som Åsane?

Henrik9

Quote from: Nixon on August 17, 2024, 14:44:11 PMBortekampen blir et mye større usikkerhetsmoment enn de andre bortekampene vi har spilt i fjor og i år. Så vanlige objektive kriterier om kvalitet gjelder ikke like mye her frykter jeg.

Enig i dette. En tur som vil ta opp mot 20 timer "dør til dør" er slitsomt. I tillegg kommer en tidsforskjell på fem timer.

Jeg husker Celtic møtte dem borte i CL-kvalifisering for ca. ti år siden, og slet skikkelig borte. Så har dagens Astana-lag selvfølgelig ingenting med det laget å gjøre, men jeg tror det var mer med forholdene enn laget å gjøre.

For ti år siden hadde de noen voldsomt lange innkast hvor de kjørte hele laget inn i feltet så lenge ballen gikk ut på motstanderens banehalvdel. Men antar det også hadde mer med spillerne de hadde da enn selve klubben å gjøre.

Jeg tenker som dere andre både at vi bør være bedre enn dette laget, men at vi bør ha med oss en tomålsledelse fra hjemmekampen for å holde det komfortabelt.

krakra

Quote from: Lasaron on August 17, 2024, 15:30:51 PM

Det kan godt være du har rett i det siste der. At St. Mirren ville slitt med å holde seg i eliteserien. La oss si du har rett. Haugesund sliter med å holde seg i eliteserien. Jeg tror de er tydelig bedre enn Levanger, som ligger på 9. plass i 1. divisjon. Mens noen her mener St. Mirren er dårligere enn Levanger, kanskje som Åsane?
Ålesund rykket ned i fjor og jeg syns de er et betydelig dårligere lag enn Levanger

andreas1989

Elefanten entrer rommet.

Påstanden min var at det St Mirren laget var dårligere enn det Levanger laget vi møtte i VÅR som også slo ut Viking av cupen, dog på en heller falleferdig kunstgressbane.

St Mirren ble ikke et veldig mye bedre lag på en uke, selv om de hadde en annen tilnærming i presspillet sitt. Det tekniske nivået på St Mirren spillerne var nærmest sjokkerende over to kamper. Brann derimot ble et like sjokkerende dårligere fotballag fra spilleminutt 5 til 75 på torsdag.

Lasaron

Quote from: krakra on August 17, 2024, 15:42:29 PM
Quote from: Lasaron on August 17, 2024, 15:30:51 PM

Ålesund rykket ned i fjor og jeg syns de er et betydelig dårligere lag enn Levanger

Jeg føler du klamrer deg til unntak her nå. (Selv om Jerv også gikk den veien). For det der er ikke vanlig.

Forøvrig_er_Aalesund bedre enn Levanger. Nå. De har fått en trener som har lang CV på å gjøre det bra med klubber i starten, de har vunnet de tre siste.

Nixon

Quote from: Henrik9 on August 17, 2024, 15:39:41 PMEnig i dette. En tur som vil ta opp mot 20 timer "dør til dør" er slitsomt. I tillegg kommer en tidsforskjell på fem timer.

Tidsforskjellen er bare tre timer heldigvis. Er vel fire timer om vinteren.

Men flyturen kan ta på i Brann sitt relativt lille charterfly som etter sigende skal bruke ti timer med mellomlanding. De reiser tirsdag morgen og lander på kvelden lokal tid. Så her kan det bli stive bein som går av det flyet knappe to døgn før kampen.

Vil tippe at det er svært ulikt hvordan dette innvirker spillerne. Warming er vel et vrak når han kommer frem!
Rød makt på Hansa

Hickok

Mye snakk om hvor ille reisen for Brann til Kazakstan er, men det er jo ikke noe anderledes for Astana. De skal fly like langt og lenge de før kampen på Stadion, så det er bare å utnytte det og kjøre over de.

Henrik9

Quote from: Hickok on August 17, 2024, 17:00:38 PMMye snakk om hvor ille reisen for Brann til Kazakstan er, men det er jo ikke noe anderledes for Astana. De skal fly like langt og lenge de før kampen på Stadion, så det er bare å utnytte det og kjøre over de.

Selvfølgelig. Kan vel til og med bli verre for Astana, hvis de først må reise fra Astana til Almaty i tillegg. Men poenget her var i hvertfall fra min side hvilke ulemper som ligger i bortekampen, og derfor viktigheten av at vi gjør det bra hjemme. Det poenget står uansett.

andreas1989

Kasakhstanerne er om ikke annet vant til disse lange flyturene.

Det er vel økonomiske årsaker som gjør at man drar avgårde først tirsdag? Det ideelle hadde vel vært å kommet seg avgårde mandagen, men da går taksameteret.

Vel så viktig er jo returen, det blir jo bli etter kampslutt for søndag kveld venter Sarpsborg på stadion.

Dickens

Det store spørsmålet her er om Horneland sparer noen spillere imorgen? Er jo ikke lite penger det er snakk om og det kan gå en liten mannsalder til Brann har samme mulighet igjen. Selvfølgelig er serien viktig, men dette er to kamper hvor man helst ikke bør ha spillere som er slitne i både bein og hode med så lang reise.

Nixon

Quote from: andreas1989 on August 17, 2024, 17:47:01 PMVel så viktig er jo returen, det blir jo bli etter kampslutt for søndag kveld venter Sarpsborg på stadion.

Men hva er best? Sette seg på flyet rundt midnatt og fly hjem hele natten med sliten kropp i trange flyseter. Eller sove i en seng og bruke fredagen på å reise. Ikke godt å si.
Rød makt på Hansa

krakra

Noen som vet hvor flyruten går. De er jo omgitt av sikkerhetsrisikoer .

opplett

Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Vizitery

August 17, 2024, 20:47:27 PM #36 Last Edit: August 17, 2024, 20:50:17 PM by Vizitery
Quote from: krakra on August 17, 2024, 20:11:47 PMNoen som vet hvor flyruten går. De er jo omgitt av sikkerhetsrisikoer .

Kun spekulasjon , men  Bergen - Tyrkia (Istanbul/Ankara/Trabzon) - Almaty er vel ikke en høyoddser

krakra

Quote from: Vizitery on August 17, 2024, 20:47:27 PM
Quote from: krakra on August 17, 2024, 20:11:47 PMNoen som vet hvor flyruten går. De er jo omgitt av sikkerhetsrisikoer .

Kun spekulasjon , men  Bergen - Tyrkia (Istanbul/Ankara/Trabzon) - Almaty er vel ikke en høyoddser
Ja, det er vel en liten liten kanal inn der med land som ikke er i krig / borgerkrig / fiender av Vesten.

Får håpe Armenia-Aserbajdsjan-konflikten ikke blusser opp / eskalerer da.

Pete05

Skøytebanen i Alma Ata var vel høylandsbane med gode tider pga høyden? Kan det påvirke kampen?

Nixon

Quote from: Pete05 on August 17, 2024, 20:59:49 PMSkøytebanen i Alma Ata var vel høylandsbane med gode tider pga høyden? Kan det påvirke kampen?

Skøytebanen ligger i fjellet utenfor byen på 1700 meter over havet, mens byen er bare på 500 meter over havet.

Ellers skulle det forundre meg også mye om det ikke blir mellomlanding i Tyrkia et sted.
Rød makt på Hansa

David

Lagene Astana måtte slå i fjor for å nå gruppespillet var Dinamo Tblisi (i CL-kvalik) og FK Partizani fra Albania. Mellom disse kampene tapte de mot Dinamo Zagreb (CL-kvalik) og Ludogorets (EL-kvalik). Så det er ikke veldig avskrekkende lag de har slått.

Hickok

Quote from: Nixon on August 17, 2024, 20:08:45 PM
Quote from: andreas1989 on August 17, 2024, 17:47:01 PMVel så viktig er jo returen, det blir jo bli etter kampslutt for søndag kveld venter Sarpsborg på stadion.

Men hva er best? Sette seg på flyet rundt midnatt og fly hjem hele natten med sliten kropp i trange flyseter. Eller sove i en seng og bruke fredagen på å reise. Ikke godt å si.
Det siste. Den første varianten hadde vært grei om de dro motsatt vei. Hjem igjen ender du med å reise på sen kveld og lande på morgenen en gang, og dermed slite med å få sove. Da ødelegger du fort dagen etter også.

andreas1989

Ja, det skal bli spennende dette med utreise, hjemreise, rute og fly. Det blir nok uansett en litt slitsom uke for gruppen, så den landslagspausen som kommer etter Sarpsborg kampen kunne vel nesten ikke kommet på et bedre tidspunkt.

Nixon

Været kan kanskje bli en faktor her. Det er meldt en del regn på torsdag som kan vare inn i kampen. Ikke like mye som nå på torsdag, men hvor uvant er dette for Astana-spillerne? Det regner betraktelig mindre i Astana enn i Bergen i løpet av et år.

På en annen side kan varmen bli et problem i Almaty for våre spillere. Storm melder rundt 30 grader hele den uken, men temperaturen synker heldigvis litt til kampstart klokken syv. Så forhåpentligvis burde det gå greit. Om noe burde spillerne få energi av  å komme til solen!
Rød makt på Hansa

Erlend

Quote from: andreas1989 on August 18, 2024, 07:58:13 AMJa, det skal bli spennende dette med utreise, hjemreise, rute og fly. Det blir nok uansett en litt slitsom uke for gruppen, så den landslagspausen som kommer etter Sarpsborg kampen kunne vel nesten ikke kommet på et bedre tidspunkt.

Men jeg misunner ikke akkurat Dyngeland som sannsnyligvis må ta turen ned igjen i løpet av den nevnte landslagspausen bare for å sitte på benken.  Heldigvis er det første kampen i pausen slik at han får den reisen ut av kroppen i god tid før de viktige kampene

ostraume

Regnvær vil være klar fordel for oss så fremt det høye og intensive presset sitter.

Kjell249

Det må vel være en fordel for Brann å bare ha halv reisebelastning sammenlignet med Astana?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

stigh

Nå vet ikke eg avstandene, men di har bortekamp etter kampen i Bergen. Kan jo ha en innvirkning

Erlend

I tillegg er jo hjemmekampen deres ca 1200km hjemmefra.  Blir som om vi skulle spilt hjemmekamp i Stockholm

Kjell249

Jeg tenkte mer på at Astana først skal reise til Bergen, med lang reise og tidsforskjell, så tilbake den samme veien, men vi bare reiser en vei før det hele er avgjort. Men, hvis de i tillegg har bortekamp mellom kampene, og spille hjemmekampene, så langt unna hjemme, så bør det være en klar fordel.

Kanskje det var flaks å få bortekamp sist i denne runden😀?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Lasaron

Sånn, ja. Godt tenkt. Og hvis de har bortekamp i helgen i tillegg. Jeg har hørt at Kasakhstan kan by på lange borteturer i egen liga.

Churchill

En ting er i hvert fall sikkert. Brann spiller ikke forsvarsspil slik som rumenerne gjorde i denne kampen.
https://www.youtube.com/watch?v=twdAgKjB1MI
...we shall never surrender.

mobli

Quote from: Lasaron on August 18, 2024, 17:44:12 PMSånn, ja. Godt tenkt. Og hvis de har bortekamp i helgen i tillegg. Jeg har hørt at Kasakhstan kan by på lange borteturer i egen liga.

Bortekampen er mot en klubb fra Astana.

Dickens

Quote from: Churchill on August 18, 2024, 20:10:40 PMEn ting er i hvert fall sikkert. Brann spiller ikke forsvarsspil slik som rumenerne gjorde i denne kampen.
https://www.youtube.com/watch?v=twdAgKjB1MI

Vanskelig å få en pekepinn på nivået til Astana ut i fra det der, for det er helt horribelt lavt nivå på de rumenerene.

Hadde gjort sinnsykt godt å reist ned til Kasakhstan med en komfortabel ledelse i bagasjen.

Rossi

Det rumenske laget ser ut som amatører, mens Astana viser noen kvaliteter. Denne nr 9, Chendu (?), virker å ha et enorm ego. Banen så fin ut.

Corran

Churchill

Hva er det med at Astana spiller hjemmekampene sine i Almathy? Det kan da ikke være noen fordel?

mobli

Quote from: Churchill on August 18, 2024, 22:31:52 PMHva er det med at Astana spiller hjemmekampene sine i Almathy? Det kan da ikke være noen fordel?

Stadionen deres er vel under oppussing eller noe slikt?

Churchill

Corran

Største banen/stadion i Kazakhstan med tak som kan lukkes/åpnes
Kapasitet 30000
Sto ferdig i 2009 og kostet 185 millioner dollar

I 2020 raste glasstaket under press fra noen tonn snø og is

Og dette kan være grunnen til at det pusses opp?

Men mener jeg så et eller annet sted at de spiller seriekamper på sin egen hjemmebane.
Så ikke godt å si

mobli

Quote from: Corran on August 18, 2024, 23:01:58 PMStørste banen/stadion i Kazakhstan med tak som kan lukkes/åpnes
Kapasitet 30000
Sto ferdig i 2009 og kostet 185 millioner dollar

I 2020 raste glasstaket under press fra noen tonn snø og is

Og dette kan være grunnen til at det pusses opp?

Men mener jeg så et eller annet sted at de spiller seriekamper på sin egen hjemmebane.
Så ikke godt å si

Taket som raste inn var vel bare ved en liten del av inngangspartet eller noe lignende, ikke det store stadiontaket.

Uansett, så meldte FC Astana på Facebook at Astana Stadion skal pusses opp i år: https://www.facebook.com/photo/?fbid=989735835822727&set=a.576094680520180

Hva grunnen til dette er, aner jeg ikke.

Edit: Her er vel grunnen: https://en.nogomania.com/read/Astana-Arena-Crisis-Urgent-renovation-needed-as-stadium-sinks-into-ground

Dickens

Det er ihvertfall ingen heksegryte som møter de slik som Glimt kommer til å få i Serbia, det er helt sikkert. Klippene fra forrige kamp mot rumenerene minnet mer om en lunken Toro-suppe.

Nixon

Quote from: Corran on August 18, 2024, 23:01:58 PMMen mener jeg så et eller annet sted at de spiller seriekamper på sin egen hjemmebane.
Så ikke godt å si

Så det var en liten meningsutveksling på Twitter om det. Tror de falt ned på at Astana bruker to ulike baner i Almaty. Den store Central Stadium til europacup, og en mindre en til seriespill.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: Hickok on August 18, 2024, 04:27:23 AM
Quote from: Nixon on August 17, 2024, 20:08:45 PM

Det siste. Den første varianten hadde vært grei om de dro motsatt vei. Hjem igjen ender du med å reise på sen kveld og lande på morgenen en gang, og dermed slite med å få sove. Da ødelegger du fort dagen etter også.

Det sies at Brann har bestilt flyreise hjem rett etter kampen. Så hjemme fredag morgen og kamp søndag kveld. Det kan være god nok tid til at det ikke blir merkbart. Husk på at disse folkene flyr mer enn de fleste og har sikkert gode rutiner på å slappe av. Ja, hvis vi ser bort fra Warming da.
Rød makt på Hansa

Kagain

Quote from: Nixon on August 19, 2024, 07:17:02 AMDet sies at Brann har bestilt flyreise hjem rett etter kampen. Så hjemme fredag morgen og kamp søndag kveld. Det kan være god nok tid til at det ikke blir merkbart. Husk på at disse folkene flyr mer enn de fleste og har sikkert gode rutiner på å slappe av. Ja, hvis vi ser bort fra Warming da.

Det fine med Horneland sine valgte start-ellevere er jo at man generelt kan se bort fra Warming. Han får ikke spille uansett...

ACHTUNG

Almaty befinner seg 500 meter over havet, dvs at Brann må spille ball rundt 130 meter fra toppen av Ulriken, blir neppe høydesyk av det.

pælida

Den største fordelen for brann er vel tidsforskjellen. Å spille bortekamp kl 16:00 er sikkert ikke noe problem. Men å starte en kamp kl 22 som Astana må på stadion er ikke helt opptimalt. Rent biologisk. Det kan gi Brann en liten ekstra fordel hjemme.

Sjeldent jeg har gledet meg så mye til en kamp.

ostraume

Værmeldingen tyder på ganske likt vær som forrige torsdag.

Hickok

Quote from: ostraume on August 19, 2024, 08:13:46 AMVærmeldingen tyder på ganske likt vær som forrige torsdag.
Potensielt enda våtere faktisk! Det kommer aldri kasakhstanerne til å takle.

Corran

er vel pr nå meldt litt mindre regn enn under StM kampen  og da spesielt i andre omgang. Men fremdeles litt for langt fram til at en kan stole på varselet

Churchill

Quote from: ACHTUNG on August 19, 2024, 07:40:56 AMAlmaty befinner seg 500 meter over havet, dvs at Brann må spille ball rundt 130 meter fra toppen av Ulriken, blir neppe høydesyk av det.

Men det kan vel gå litt utover kondisen? Tyngre å løpe i slik høyde og Brann løper mye.

Hickok

Quote from: Corran on August 19, 2024, 11:18:38 AMer vel pr nå meldt litt mindre regn enn under StM kampen  og da spesielt i andre omgang. Men fremdeles litt for langt fram til at en kan stole på varselet
Ja, 3 dager for tidlig. :)

Dickens

Quote from: Corran on August 19, 2024, 11:18:38 AMer vel pr nå meldt litt mindre regn enn under StM kampen  og da spesielt i andre omgang. Men fremdeles litt for langt fram til at en kan stole på varselet

Jeg vil ikke si at det er en veldig stor fordel Brann om det blir like jævlig som mot skottene. Ihvertfall ikke verre. Flere spillere som sa at det ikke var lett å spille skikkelig fotball når det var så mye regn. Dyngeland sa jo at han knapt så noe mot slutten. Gi meg en vanlig høstkveld i Bergen med 10-12 mm og ikke 30. Det må være nok til å sette ut kasakhstanerne.

Corran

Quote from: Hickok on August 19, 2024, 11:21:46 AM
Quote from: Corran on August 19, 2024, 11:18:38 AMer vel pr nå meldt litt mindre regn enn under StM kampen  og da spesielt i andre omgang. Men fremdeles litt for langt fram til at en kan stole på varselet
Ja, 3 dager for tidlig. :)
Ja er ikke alltid de får det til live heller
Husker for en del år siden de fortalte på radio at det regnet voldsomt i Bergen og i sentrum kikket eg ut vinduet og det var sol og null regn

BrannAnd

Her må vi gjøre jobben hjemme. Seigt om vi må reise til Kazakstan med maks ettmålsledelse!

opplett

Aldri følt meg så usikker på hvilken motstand vi skal møte.

Corran

Enig med den Kommer et bra lag eller kommer et dårlig lag?

Heispassasjer

Az Alkmaar slo Astana hhv. 5-0 og 6-0 i 2019-20 sesongen. Men vet ikke om det kan si noe om styrkeforhold anno 2024

Vizitery

Ser ut som Astana allerede er begynt på reisen vestover. Ligger vel da i kortene at de deler turen opp i to, med en overnatting på veien. Det er antageligvis fornuftig.

Nixon

Det er vel få lag som har så stor langreise-rutine som Astana.
Rød makt på Hansa

Rossi

Det ser ut til at Ordabasdy er det beste laget i K-stan for tiden. De tapte i første kval. runde CL mot Petrocub fra Moldova. I andre kval runde Conf L slo de ut FC Differdange fra Luxemburg, på straffekonk. I tredje runde var det over, etter 2 tap mot Pyunok fra Armenia.

En annen toppklubb i K-stan er Aktobe, de ble slått ut av Sarajevo i første kval. runde Conf. Leauge.

Før Astana nedsablet 2 div-laget fra Romania, karret de seg videre med å slå ut Milsami fra Moldova, 1-1 borte, 1-0 hjemme.

Ikke akkurat gode resultater. Tror faktisk Astana er dårligere enn St Mirren, en god del dårligere. Snakker vi Levanger?

De har vel også en spillestil som passer oss bra. Tipper vi vinner 7-0 hjemme, 5-0 borte.

Hickok

Brann vinner 5-1 hjemme, så får halve laget innreisenekt før bortekampen slik at Astana vinner på Walk over.

Dickens

Jeg fatter ikke hvorfor Ballspark-gjengen hauser opp dette laget noe så sinnsykt i dagens pod. Er det kun for å bygge opp til overskrifter og selge aviser når vi evnt vinner 5-0? De snakker om at Brann bør reise ned der med en ledelse på minst 2-3 mål og det er ikke måte på hvor vanskelig dette er med "all den erfaringen Astana har i Europa."

Jeg hadde kjøpt det argumentet om det var for 5-6 år siden, men sånn som det står til med Astana og kasakhstansk fotball p.t så er det ingenting som tyder på at dette er verre enn verken AZ, Arouca, Go Ahead eller St. Mirren.

Brann kommer til å gruse det laget der!

Lasaron

Quote from: Dickens on August 19, 2024, 23:55:20 PMJeg hadde kjøpt det argumentet om det var for 5-6 år siden, men sånn som det står til med Astana og kasakhstansk fotball p.t så er det ingenting som tyder på at dette er verre enn verken AZ, Arouca, Go Ahead eller St. Mirren.

Brann kommer til å gruse det laget der!

Dickens, les dette en gang til og se om du oppdager den logiske bristen.

Belfort

Kan skikkelig bergensvær på torsdag være en stor fordel akkurat mot denne motstanderen?

ACHTUNG

Jeg ønsker meg opphold under kampen, med base på rad 6 og 7 på BT er det ikke en njutelse å sitte med regn inn fra sør, vest og nord.

krakra

Hva er grunnen til at de må spille så langt unna? Jeg skjønner at stadion deres er under oppussing, men de er jo hovedstadslaget. Er det ingen brukbare stadioner nærmere?

Hickok

Quote from: ACHTUNG on August 20, 2024, 10:05:59 AMJeg ønsker meg opphold under kampen, med base på rad 6 og 7 på BT er det ikke en njutelse å sitte med regn inn fra sør, vest og nord.
Pr akkurat nå, så ser det ikke ille ut. Litt regn, men ingen syndeflod. Det ser ut til at det skal pisse ned hele dagen, men ikke i nærheten av sist torsdag. Dette kan dog endre seg (igjen).

Morkel

Quote from: krakra on August 20, 2024, 10:06:09 AMHva er grunnen til at de må spille så langt unna? Jeg skjønner at stadion deres er under oppussing, men de er jo hovedstadslaget. Er det ingen brukbare stadioner nærmere?

Det er stadion med plass til 18000 i Karaganda som er ca. 3 timer unna Astana. Dette er likevel et gammelt Østblokk-stadion fra 50-tallet. Hvem vet. Kanskje denne arenaen ikke lever opp til standarden. Og utenom denne så er nok Almaty den nærmeste av arenaer med kapasitet på over 10000. Vi må huske at Kazakstan er 7-8 ganger større enn Norge. Det er generelt stor, stor avstand mellom byene.

Gulløl

August 20, 2024, 11:32:39 AM #89 Last Edit: August 20, 2024, 11:38:02 AM by Gulløl
Brudd i nesen på Blomberg. Selv om han kan spille med maske er det vel ikke helt ideelt. Tipper Mathisen starter på høyrekanten i denne kampen siden det er ganske jevnt mellom de to. Det å ta ned belastingen på Blomberg er sikkert ikke så dumt heller, har vært noe sluttkjørt siste 20 minutter i de to siste kampene. Blomberg kan komme inn som innbytter i denne kampen. Mathisen er i god form og er nok full i energi og spillesugen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Hickok

Quote from: Gulløl on August 20, 2024, 11:32:39 AMBrudd i nesen på Blomberg. Selv om han kan spille med maske er det vel ikke helt ideelt. Tipper Mathisen starter på høyrekanten siden det er ganske jevnt mellom de to. Det å ta ned belastingen på Blomberg er sikkert ikke så dumt heller, har vært noe sluttkjørt siste 20 minutter i de to siste kampene. Mathisen er nok full i energi og spillesugen.
Han spilte hele FFK kampen med det samme bruddet uten maske, da masken ikke ble klar til kampen.

Morkel

August 20, 2024, 11:41:17 AM #91 Last Edit: August 20, 2024, 11:42:49 AM by Morkel
Quote from: Hickok on August 20, 2024, 11:37:32 AM
Quote from: Gulløl on August 20, 2024, 11:32:39 AMBrudd i nesen på Blomberg. Selv om han kan spille med maske er det vel ikke helt ideelt. Tipper Mathisen starter på høyrekanten siden det er ganske jevnt mellom de to. Det å ta ned belastingen på Blomberg er sikkert ikke så dumt heller, har vært noe sluttkjørt siste 20 minutter i de to siste kampene. Mathisen er nok full i energi og spillesugen.
spilte hele FFK kampen med det samme bruddet uten maske, da masken ikke ble klar til kampen.

Mbappé brukte ansiktsmaske pga brudd i nesen i 3 kamper under EM. Er generelt uproblematisk og sjelden en grunn for å måtte benkes.

opplett

August 20, 2024, 12:09:13 PM #92 Last Edit: August 20, 2024, 12:12:27 PM by opplett
Pissvær i Bergen etterfulgt av 38 grader i Almaty i følge yr.no, solnedgang like før 19-tiden. Spørs om vi greier å spille så intensivt som vi er vant med borte. Vi bør virkelig ha noen mål i sekken på torsdag.

Nixon

Alle som skal på kamp og som kommer nordfra bør komme seg gjennom Glaskartunnelen i god tid før klokken 18.00 på torsdag.

Tips fra Statens vegvesen som stenger nevnte tunnel på det tidspunktet.
Rød makt på Hansa

Lasaron

mobli

Quote from: Vizitery on August 19, 2024, 17:35:27 PMSer ut som Astana allerede er begynt på reisen vestover. Ligger vel da i kortene at de deler turen opp i to, med en overnatting på veien. Det er antageligvis fornuftig.

De landet i Bergen for halvannen time siden etter å hatt en overnatting i Istanbul, så tror det er en fornuftig tilnærming når du skal spille på bortebane med så lang reisevei. De hadde ikke noen kamp i helgen heller på grunn av Conference League.

Har sett målene de scorte mot Corvinul, og jeg har sett bedre forsvarsspill i 5. divisjon i Norge.

Hickok

Spørsmålet er jo om de skal i gang med trening i dag i så fall hvor? Brann plikter vel bare å stille Stadion tilgjengelig i morgen, så i dag må de klare seg selv.

ACHTUNG

Brann og Astana har begge alle mulige sjanser til å gå videre, så lenge det ikke ender med brakseier til et av lagene i kampen på torsdag.  3-0 til et av lagene er det samme som game over for det tapende. Ingenting er avgjort om Brann vinner 2-0, etter min mening, men ettmåls- eller 2-målsseier er uansett bedre enn uavgjort eller verre.

Lasaron

Quote from: ACHTUNG on August 20, 2024, 15:59:20 PMmen ettmåls- eller 2-målsseier er uansett bedre enn uavgjort eller verre.

Sterke ord! Står du for dette?

Erlend

Quote from: Lasaron on August 20, 2024, 16:09:56 PM
Quote from: ACHTUNG on August 20, 2024, 15:59:20 PMmen ettmåls- eller 2-målsseier er uansett bedre enn uavgjort eller verre.

Sterke ord! Står du for dette?

Er det monsamjelden som har fått seg konto her? ;)

Kagain

Quote from: opplett on August 20, 2024, 12:09:13 PMPissvær i Bergen etterfulgt av 38 grader i Almaty i følge yr.no, solnedgang like før 19-tiden. Spørs om vi greier å spille så intensivt som vi er vant med borte. Vi bør virkelig ha noen mål i sekken på torsdag.

Det er viktig at Brann har mye å gå på til returoppgjøret. Det er nok lettere for Kasakstanerne å spille i pissregn i Bergen enn det er for Brann å prøve å hevde seg i 38 grader... Så da bør Brann satse det meste på å dunke inn en sunn ledelse, slik at de har noe å gå på til de skal reise avsted.

mobli

Quote from: Hickok on August 20, 2024, 14:47:42 PMSpørsmålet er jo om de skal i gang med trening i dag i så fall hvor? Brann plikter vel bare å stille Stadion tilgjengelig i morgen, så i dag må de klare seg selv.

Trente på Stemmemyren ifølge BA.

Heispassasjer

Quote from: Hickok on August 20, 2024, 14:47:42 PMSpørsmålet er jo om de skal i gang med trening i dag i så fall hvor? Brann plikter vel bare å stille Stadion tilgjengelig i morgen, så i dag må de klare seg selv.
Likte seg ikke på Nymark, valgte Stemmemyren. Rart de ikke likte hybridgresset.

Hadde visst representanter fra klubben allerede i Bergen på søndag for å sjekke forholdene. Rutinert.
Håper Brann gjør det samme til borteoppgjøret.

Hickok

Quote from: Heispassasjer on August 20, 2024, 19:27:55 PM
Likte seg ikke på Nymark, valgte Stemmemyren. Rart de ikke likte hybridgresset.

Hadde visst representanter fra klubben allerede i Bergen på søndag for å sjekke forholdene. Rutinert.
Håper Brann gjør det samme til borteoppgjøret.
Ikke sikkert de fikk tilbud om hybridgresset. Var muligens Nymark sin bane de fikk tilbud om.

andreas1989

Er ikke begge banene spillbare på Nymark nå? Merkelig valg, men mulig de føler seg mer skjermet i Sandviken?

Som St Mirren så er kun de første 15 minuttene av Astana sin trening åpen for media, alle kan som alltid se hele Brann treningen.

Hickok

Quote from: andreas1989 on August 20, 2024, 20:08:40 PMEr ikke begge banene spillbare på Nymark nå? Merkelig valg, men mulig de føler seg mer skjermet i Sandviken?

Som St Mirren så er kun de første 15 minuttene av Astana sin trening åpen for media, alle kan som alltid se hele Brann treningen.
Alt er spillbart på Nymark, men kunstgresset er nok bedre på Stemmemyren enn de to på Nymark.

Hickok

Quote from: Hickok on August 20, 2024, 20:11:03 PM
Quote from: andreas1989 on August 20, 2024, 20:08:40 PMEr ikke begge banene spillbare på Nymark nå? Merkelig valg, men mulig de føler seg mer skjermet i Sandviken?

r spillbart på Nymark, men kunstgresset er nok bedre på Stemmemyren enn de to på Nymark.
Brann har sikkert ikke latt de bruke gresset. De har kun plikt til å slippe de til i morgen.

andreas1989

August 20, 2024, 20:18:36 PM #107 Last Edit: August 20, 2024, 20:41:15 PM by andreas1989
Mulig det, men høres det ikke litt merkelig ut at de skulle nekte dem det? Høres ikke ut som Brann i 2024, da må det være en god årsak som ikke er sportslig/usportslig motivert.

mobli

Ifølge Wikipedia har den vanlige hjemmebanen deres kunstgress. Kanskje det er en av grunnene til at de valgte bort Nymark?

Corran

De var heller ikke vant til den gode velkomsten de fikk i Sandviken.
De var vant til å skifte i spillerbåsene, men fikk her garderobe med logoen deres satt opp + frukt o.l.
Ikke bortskjemte stjerner mao.

opplett

Dette er nok det nærmeste vi kommer til å bli klok på hvilken motstand vi møter:
Tom Mangersnes sin Astana-analyse i BA

Corran

Etter å ha lest den analysen så er jeg egentlig mest bekymret for venstresiden deres mot ThoreP
Thorep kan selge seg litt når de dribler ham så der ligger litt av nøkkelen defensivt
Så spørs det om hvilken dag ThoreP har.

Churchill

Ikke bekymret for Tore P. Han er en veps som blir bedre og bedre gor hver kamp.

Corran

Synes han var litt dårligere forrige kamp. Blant annet hadde han noen rare bevegelser/posisjoneringer som gjorde at motstander fikk rom til å legge inn

Heispassasjer

Observerer at BT var fraværende på pressekonferansen med Palle og Horneland idag og BA stilte med Tormod Bergesen og ikke den vanlige Jonas Johnsen.

Hva er grunnen til det? Andre ting som foregår som opptar tiden? Bare spekulasjoner her, men mye som skjer på overgangsfronten???

Superjack

Quote from: Heispassasjer on August 21, 2024, 14:04:50 PMObserverer at BT var fraværende på pressekonferansen med Palle og Horneland idag og BA stilte med Tormod Bergesen og ikke den vanlige Jonas Johnsen.

Hva er grunnen til det? Andre ting som foregår som opptar tiden? Bare spekulasjoner her, men mye som skjer på overgangsfronten???

Det var faktisk rart.

Noen som vet om de «henger» på Pizzabakeren på Flesland.
Brannsupporter.

opplett

August 21, 2024, 19:05:16 PM #116 Last Edit: August 21, 2024, 19:06:53 PM by opplett
Veldig rart. Ingenting om noen av pressekonferansene på bt.no.

EDIT: Det var ikke helt riktig. Det er en artikkel om pengebonusene, med sitater fra pressekonferansen. Savner fra Astana sin dog, virker som BT ikke er interessert i å intervjue motstanderes trenere på deres pressekonferanser. BA flinkere på det.

Lasaron

Kanskje. Det kan også være at utsendingen plutselig ikke kunne, av en eller annen god grunn, og så hadde de ingen å sette inn.

Superjack

Quote from: opplett on August 21, 2024, 19:05:16 PMVeldig rart. Ingenting om noen av pressekonferansene på bt.no.

EDIT: Det var ikke helt riktig. Det er en artikkel om pengebonusene, med sitater fra pressekonferansen. Savner fra Astana sin dog, virker som BT ikke er interessert i å intervjue motstanderes trenere på deres pressekonferanser. BA flinkere på det.

Ikke imponert over Bt sin respekt for andre lag og fotball.
Null imponert.

Brannsupporter.

Heispassasjer

Quote from: opplett on August 21, 2024, 19:05:16 PMVeldig rart. Ingenting om noen av pressekonferansene på bt.no.

Den der kom en god stund etter BA og det virker som BT har klipt og limt utifra den. Og hvis du ser pressekonferansen i BA, hører du at det er kun BA og NRK tilstede.

Jeg opplever at BA er ett godt stykke hvassere en BT. BT er alltid nummer 2 og må ofte referere til BA.

nero

Quote from: Superjack on August 21, 2024, 19:32:33 PM

Ikke imponert over Bt sin respekt for andre lag og fotball.
Null imponert.

ikke jeg heller. Rart at folk som får lønn for det, er så lite interessert i det som burde være faget deres.
Lions led by donkeys.

Corran

BT er kun interessert i Ballspark og sine disipler på fjasboken

BlobbyWin77

Ser ut som det blir mye regn og en våt bane igjen.

Pøsregn hele dagen. Den gir seg mer eller mindre ved avspark kl1900 i henhold til Yr. Storm melder regn helt frem til midnatt.

En liten Fordel oss?

gladiporno

Quote from: Lasaron on August 21, 2024, 19:30:17 PMKanskje. Det kan også være at utsendingen plutselig ikke kunne, av en eller annen god grunn, og så hadde de ingen å sette inn.

Retallack fra BT var visstnok til stede på pressekonferansen. Anders Pamer har vel uttalt at han opplever pressekonferanser som en snork, da er det vel naturlig at han er fraværende.

Corran

Quote from: BlobbyWin77 on August 21, 2024, 21:22:29 PMSer ut som det blir mye regn og en våt bane igjen.

Pøsregn hele dagen. Den gir seg mer eller mindre ved avspark kl1900 i henhold til Yr. Storm melder regn helt frem til midnatt.

En liten Fordel oss?

Regn meste av dagen men ikke så styrtregn som forrige kamp OG det skal gi seg til kampstart i følge siste prognosene i BA.

Tror ikke regn/surt vær i seg selv er en så stor fordel. Men en rask litt sleip matte kan jo være det
De er vel litt vant med kunstgress så er spørsmålet vanner de denne godt slik at de er vant til raskt underlag?

Kristoffer M

Dommersekstett fra Slovenia. Fordel eller ulempe for Brann med tanke på å tillate Astana diverse skittent spill, tror dere?

Aûne

Sitter med en følelse av at vi undervurderer reisen til Almaty. Astana ankom vell her mandag kveld. Delte reisen i to etapper også. Vi ankommer sent tirsdag med etter ti timer på fly. Vi får hele tidsforskjellen på en gang også. Er vell en grunn til at Astana gjør som de gjør?

opplett

Tenkte det samme. Men kan ha økonomiske årsaker som noen nevnte. Flyet står jo på bakken til de skal hjem, og det koster vel en del.

Astana virker å ha kjørt et lurt opplegg. De har gjort dette før, for å si det sånn.

Foreløpig virker de som en sympatisk gjeng, men det inntrykket kan selvfølgelig fort endre seg i kveld.

gladiporno

Å ankomme tirsdag kveld og spille kamp torsdag er ikke optimalt for å si det ekstremt forsiktig. Her tror jeg Brann har bommet grovt.

andreas1989

Veldig lite informasjon fra Brann om opplegget for denne turen så langt, men det ser altså ut til å bli avreise tirsdag morgen med ankomst tirsdag kveld, retur etter kamslutt på torsdag med ankomst Bergen på fredag formiddag ish?

De burde vel kommet seg avgårde på mandagen, men det koster vel fort mye mer med et ekstra døgn. Oppladningen til Sarpsborg kampen blir jo heller ikke ideel, men de får vel gjennomført en økt på lørdagen.

gladiporno

Ideelt sett burde de reist til Tyrkia i dag, kjørt en liten treningsleir, for så å reise fra Tyrkia til Almaty søndag eller senest mandag. Kroppen trenger tid til komme seg etter lange flyreiser. Å komme sent tirdsag kveld/natt er håpløst. De kommer trolig til å slite med lite/ingen søvn både tirsdag og onsdag. 

Lasaron

Jeg vil da tro de har undersøkt hva som har vært vanlig når andre lag har dratt dit for å spille e-cup, og så lagt seg på en relativt normal linje. Eller?

krakra

Syns enkelte er litt vel overdramatiske over denne turen. Det er tre timers tidsforskjell. Det er ikke sånn at de får døgnet snudd opp ned.

gladiporno

Quote from: krakra on August 22, 2024, 08:41:40 AMSyns enkelte er litt vel overdramatiske over denne turen. Det er tre timers tidsforskjell. Det er ikke sånn at de får døgnet snudd opp ned.

Ti timers med fly tærer på kroppen. Og den trenger som regel litt tid til å tilpasse seg et annet klima, og da er høyintensiv kamp i tropevarme halvannen døgn etterpå langt fra optimalt. Det kan selvfølgelig gå bra, men jeg blir overrasket om ikke flere av spillerne føler seg utkjørt utover i kampen. Hvorfor gi kasakhstanere denne fordelen?

Christian

Quote from: krakra on August 22, 2024, 08:41:40 AMSyns enkelte er litt vel overdramatiske over denne turen. Det er tre timers tidsforskjell. Det er ikke sånn at de får døgnet snudd opp ned.
Helt enig. Tidsforskjellen kan jo ikke være det store problemet. Heller ikke høyde, som Pamer har hengt seg opp i. 700 meter...

Reisen er jo en annen sak, men det høres jo litt voldsomt ut å dele den opp. Mellomlanding er jo ikke nødvendigvis så stas det heller. Da er man jo på reise i en lengre periode og det kan jo være slitsomt i seg selv.

Nixon

Selve flyreisen vil nok tære på, men Brann trenger ikke å forholde seg til tidsforskjellen som Roger Gjelsvik sier til BT i dag. De kan late som de er i Norge i forhold til søvn og mat, og spille kampen klokken fire på ettermiddagen.

Såvidt jeg har fått med meg er ikke hjemreisen bestemt. Brann ønsker å reise hjem rett etter kampen, men det er noe greier med hvor sent man kan lette fra flyplassen.
Rød makt på Hansa

gladiporno

Quote from: Christian on August 22, 2024, 08:51:44 AM
Helt enig. Tidsforskjellen kan jo ikke være det store problemet. Heller ikke høyde, som Pamer har hengt seg opp i. 700 meter...

Reisen er jo en annen sak, men det høres jo litt voldsomt ut å dele den opp. Mellomlanding er jo ikke nødvendigvis så stas det heller. Da er man jo på reise i en lengre periode og det kan jo være slitsomt i seg selv.

Mellomlanding med overnatting er bra, mellomlanding uten overnatting er dritt.

andreas1989

Tidsforskjellen og høyden er som noen er inne på en ting, det er vel mer søvn, hvile og restitusjon inn mot Sarpsborg kampen som neppe er optimal.

andreas1989

Quote from: Nixon on August 22, 2024, 08:53:04 AMSelve flyreisen vil nok tære på, men Brann trenger ikke å forholde seg til tidsforskjellen som Roger Gjelsvik sier til BT i dag. De kan late som de er i Norge i forhold til søvn og mat, og spille kampen klokken fire på ettermiddagen.

Såvidt jeg har fått med meg er ikke hjemreisen bestemt. Brann ønsker å reise hjem rett etter kampen, men det er noe greier med hvor sent man kan lette fra flyplassen.

Ser nå ut til å være trafikk ut fra den flyplassen store deler av døgnet, så vi får da håpe at de kan komme seg avgårde etter kampslutt.

krakra

Quote from: gladiporno on August 22, 2024, 08:48:50 AM

Ti timers med fly tærer på kroppen. Og den trenger som regel litt tid til å tilpasse seg et annet klima, og da er høyintensiv kamp i tropevarme halvannen døgn etterpå langt fra optimalt. Det kan selvfølgelig gå bra, men jeg blir overrasket om ikke flere av spillerne føler seg utkjørt utover i kampen. Hvorfor gi kasakhstanere denne fordelen?
Det tærer å være bortreist lengre også. Mange sover dårligere på hotell og nye steder, og her er forslaget altså at de skal ta en lang flyreise til et sted, trene der noen dager og så ta en ny lang flyreise til et annet nytt sted. Det er ikke sikkert dette er noe bedre for oppladningen.

ostraume

Den Sarpsborg-kampen blir rimelig tøff, uavhengig av resultatet mot Astana så er det en voldsom mental utladning som kommer på toppen av reisebelastningen.

gladiporno

Quote from: krakra on August 22, 2024, 09:06:38 AMDet tærer å være bortreist lengre også. Mange sover dårligere på hotell og nye steder, og her er forslaget altså at de skal ta en lang flyreise til et sted, trene der noen dager og så ta en ny lang flyreise til et annet nytt sted. Det er ikke sikkert dette er noe bedre for oppladningen.

Ideelt sett burde de gjøre det, fordi det tar normalt flere dager før kroppen spiller helt på lag etter lange flyreiser, endring av tidssoner og betydelig endring i temperatur og luftkvalitet. Mange nordmenn som reiser til Asia for første gang får sjokk med en gang de komme ut av flyet.

Men om det ikke lar seg gjøre, så er det å ankomme mandag selvfølgelig bedre enn å ankomme kl. 22 tirsdag. Det er mulig at toppidrettsutøvere er supre mennesker som kan akklimatisere seg på rekordtid, men dette er fordel Kasakhstan.  

krakra

Igjen, dette virker litt overdramatisk. Ja, det er en lang flyreise, men det er tre timers tidsforskjell og en temperatur som ikke er uvanlig i Norge på sommeren. Det er ikke Thailand de reiser til.

Dessuten er dette toppidrettsutøvere, ikke sydenturister. Deres kropper er vant til tøffe belastninger.

Gulløl

August 22, 2024, 09:20:26 AM #143 Last Edit: August 22, 2024, 09:23:01 AM by Gulløl
Laget burde absolutt reist et døgn før. Tror akklimatisering fra temperatur 15 grader til 32 grader kan bli det mest krevende. Å møte en slik vegg av varme trenger kroppen å tilvenne seg til. Flere av oss har vel vært kjent på kroppen et slikt temperaturskifte fra syden reiser, her skal det drives toppidrett og kroppen skal presses maksimalt. Varmen blir absolutt en fordel hjemmelaget.

opplett

Quote from: Gulløl on August 22, 2024, 09:20:26 AMLaget burde absolutt reist et døgn før. Tror akklimatisering fra temperatur 15 grader til 32 grader kan bli det mest krevende. Å møte en slik vegg av varme trenger kroppen å tilvenne seg til. Flere av oss har vel vært kjent på kroppen et slikt temperaturskifte fra syden reiser, her skal det drives toppidrett og kroppen skal presses maksimalt.

Værmeldingen har heldigvis roet seg betraktelig, fra 38 grader selv på kvelden, til 24 grader. Solen går ned 18:32 lokal tid, akkurat i tide til kampstart, så nå er jeg mer optimistisk med tanke på været.

gladiporno

Quote from: krakra on August 22, 2024, 09:16:40 AMIgjen, dette virker litt overdramatisk. Ja, det er en lang flyreise, men det er tre timers tidsforskjell og en temperatur som ikke er uvanlig i Norge på sommeren. Det er ikke Thailand de reiser til.

Dessuten er dette toppidrettsutøvere, ikke sydenturister. Deres kropper er vant til tøffe belastninger.

Det er ikke overdramatisk å si at det ikke er optimalt å ankomme nesten natt til onsdag etter ti timer med fly for så å  spille høyintensiv kamp i tropevarme torsdag, nei. Jeg har ikke vært i Kasakhstan, men i flere av nabolandene. Sommeren der er ikke som sommeren her, for å si det forsiktig. Gradestokken forteller ikke alt. Bare det å jogge i den luften og varmen kan være utmattende. Nei, så de burde absolutt reist tidligere. Som sagt, det kan gå bra, men dette er ikke fordel Brann.  

ostraume

Jeg har aldri vært i sentral-Asia så opplys meg gjerne: Vil ikke temperaturen bli behagelig (jf. innlegg fra opplett) så snart solen går ned?

ostraume

Men hva tror vi om laguttaket?

Identisk som mot St. Mirren? Det lukter vel Finne tilbake fra start og ingen andre endringer? Evt. banker Sery Larsen på døren til laget? Blir i så fall Ruben vraket eller erstatter han i så fall Soltvedt?

opplett

Quote from: ostraume on August 22, 2024, 09:27:46 AMJeg har aldri vært i sentral-Asia så opplys meg gjerne: Vil ikke temperaturen bli behagelig (jf. innlegg fra opplett) så snart solen går ned?

Jo, i hvert fall med bare 24 grader som er en god sommerdag i Bergen. Virker ikke som det er noe særlig til luftfuktighet der heller (27% nå), så det er positivt.

24 grader, ok luftfuktighet, solen har gått ned. Det kunne vært verre.

gladiporno

August 22, 2024, 09:36:42 AM #149 Last Edit: August 22, 2024, 09:38:25 AM by gladiporno
Quote from: ostraume on August 22, 2024, 09:27:46 AMJeg har aldri vært i sentral-Asia så opplys meg gjerne: Vil ikke temperaturen bli behagelig (jf. innlegg fra opplett) så snart solen går ned?

Dette blir litt gjetning basert på klima i noen av nabolandene, men normalt vil man ikke merke nedfall av temperatur i sommerårstiden før nærmere åtte-ni-tiden, altså rundt et stykke ut i andre omgang? For min del er jeg mest spent på hvordan de forhåpentlig opplagte Brann-spillerne takler luftkvaliteten som _kan_ være drit. Jeg siget etter luft etter fem minutters jogging.

andreas1989

Quote from: ostraume on August 22, 2024, 09:29:49 AMMen hva tror vi om laguttaket?

Identisk som mot St. Mirren? Det lukter vel Finne tilbake fra start og ingen andre endringer? Evt. banker Sery Larsen på døren til laget? Blir i så fall Ruben vraket eller erstatter han i så fall Soltvedt?

Det blir vel neppe flere endringer enn inn med Finne. Skulle gjerne sett Jeff komme inn, men det er jo sånn sett greit at Horneland er konsekvent.

Hickok

Det ser ikke ut til å bli noen tropevarme. Snarere en fin norsk sommerdag. Jeg tror dere overvurderer denne reisen ganske så voldsomt. SOm noen sier, så er det kun 3 timers tidsforskjell, så da er det mulig å ikke snu døgnet i det hele tatt og oppføre seg som en er på norsk tid. Da blir slitasjen begrennset, og kroppen får sove når den ønsker.

ostraume

Quote from: andreas1989 on August 22, 2024, 09:38:46 AM
Quote from: ostraume on August 22, 2024, 09:29:49 AMMen hva tror vi om laguttaket?

Det blir vel neppe flere endringer enn inn med Finne. Skulle gjerne sett Jeff komme inn, men det er jo sånn sett greit at Horneland er konsekvent.

Ja, her skiller Horneland seg vesentlig fra LAN. Er du inne (eller ute....) av laget når det funker så forblir du der i mye større grad uavhengig av tidligere meritter.

Dickens

Det grugledes til kamp i kveld! Gledes fordi Brann er Brann og grues fordi man ikke helt vet hva som møter oss.

Vært mye snakk om at Brann bør ha en 2-3 måls ledelse til returen for å klare det.

Håper ikke spillerne er like opptatt av det og dermed blir stresset/urytmisk om det står 0-0 når det er 20 min igjen.

Som Horneland sa på pressekonferansen igår så lever disse Europacupkampene helt inn til siste oppgjøret.

Men håper selvfølgelig at spillerne fortsetter der de slapp fra de forrige kampene og kjører over dette laget.

Corran

Tenker enkelte overdramatiserer litt her inne eller det er flere eksperter på emnene enn jeg ville tro var normalt ;)

3 timers tidsforskjell er ikke noe problem slik jeg har opplevd det. Og som sagt over de kan fortsette på Norsk tid
Temperaturen og klima ser ikke ut til at skal være noe problem. Det sies her inne at det er snakk om 24 grader og solen er gått ned
Reisen er lengre enn normalt for spillerne, men jeg tenker trenere og medisinsk apparat vet hvordan de skal få i gang kroppene mest mulig optimalt.

Nixon

Quote from: gladiporno on August 22, 2024, 09:26:08 AMDet er ikke overdramatisk å si at det ikke er optimalt å ankomme nesten natt til onsdag

Nei, men nå ankommer de reelt sett ikke nesten natt til onsdag. De skal lande rundt klokken 19.00 norsk tid. Mer enn god nok tid til å komme seg til hotellet, spise, slappe litt av (eller få beveget litt på stive bein) og legge seg til vanlig tid norsk tid. Og så følger de Olympiatoppens råd om å holde seg til norsk tid resten av tiden.

Det viktigste er nesten at værmeldingen har gått veldig i Branns favør. Fra en topp på 38 grader på Yr forleden dag til 25 grader nå på dagtid. Storm er nede i en makstemperatur neste torsdag på 22 grader og nesten kjølige 19 grader når kampen starter.

Så en slik reise er selvsagt ikke optimalt på noen som helst måte. Men forhåpentligvis ikke sååå ille som noen frykter. Husk på at dette er folk som er vant til å fly mye.
Rød makt på Hansa

Gulløl

August 22, 2024, 10:41:06 AM #156 Last Edit: August 22, 2024, 10:45:07 AM by Gulløl
Quote from: Corran on August 22, 2024, 10:36:41 AMReisen er lengre enn normalt for spillerne, men jeg tenker trenere og medisinsk apparat vet hvordan de skal få i gang kroppene mest mulig optimalt.
Tenker Helge Haugen har et treningsopplegg til midtgangen på flyet. Bøy, tøy og strekk for spillerne puljevis. Kroppene trenger ikke stivnes helt til i 10 timers flysete. Blodomløp, ledd og muskler kan holdes bra i gang om en er litt smart og benytter flytiden.

krakra

Kjøper i alle fall ikke drama-Pamers syn om at vi må vinne med minst to i kveld hvis vi skal gå videre. Tror vi fint kan gå videre med 1-0-seier i kveld eller til og med uavgjort. Men selvfølgelig er det mer komfortabelt jo bedre kveldens resultat blir.

opplett

Det positive med hjemmekamp først er at Brann kan spille sin stil og sjokke motstander med publikum med på dansen. Vi så jo hvor forskjellige oppgjørene var mot St Mirren.

Hickok

Quote from: opplett on August 22, 2024, 10:58:55 AMDet positive med hjemmekamp først er at Brann kan spille sin stil og sjokke motstander med publikum med på dansen. Vi så jo hvor forskjellige oppgjørene var mot St Mirren.
Godt eksempel på det er vel Molde-Cercle Brugge sist runde i UEL. Der var jo alt avgjort etter hjemmekampen når Cercle bommet fullstendig med taktikken og ikke klarte å hente seg inn igjen.

krakra

Quote from: opplett on August 22, 2024, 10:58:55 AMDet positive med hjemmekamp først er at Brann kan spille sin stil og sjokke motstander med publikum med på dansen. Vi så jo hvor forskjellige oppgjørene var mot St Mirren.
Ja, det er den positive siden. Den negative siden er at det er vanskeligere å hente seg inn hvis vi selv blir sjokkert og får et dårlig resultat. Det er også fint å spille eventuelle ekstraomganger og straffekonk på hjemmebane.

Lasaron

Luften øst i Kazakhstan er vel relativt knusktørr. Det gjør "sjokket" av å komme ut i Asias luft noe mindre.

Jeg er selv litt bereist i Mumbai og traktene innenfor. Og det er temmelig stor forskjell på hvordan luften oppleves i Mumbai og i traktene innenfor (Nashik). Jeg vil tro forskjellen er ditto stor mellom Nashik og Almaty.

Jeg tror det kommer til å gå fint.

Men godt mulig Hornis kommer til å rullere mer enn han liker mot Sarp.

Fusentast

Astana kommer helt sikkert til å ligge lavt for å unngå et stygt resultat slik at de kan sikre avansement i hjemmekampen, jeg tror de vil være happy om de taper med 1 eller 2 mål. I utgangspunktet er dette noe som passer Brann dårlig siden de har gang på gang vist at de sliter mot lag som ligger lavt og lar Brann spille ball.

I denne kampen er det derfor helt avgjørende for Brann med høyt balltempo, gode bevegelser uten ball og god uttelling på sjansene. Håper også Brann er forberedt på kynisme og at Astana kommer til å benytte enhver anledning til å dra ned tempoet i kampen. Det står mye på spill, og jeg er veldig spent på om Brann håndterer denne utfordringen.

I don't think you can the rules!

Lasaron

Ok. Kveldens kamp.

Vanskelig å si. Selv om de ligger lavt i nasjonal liga, føler jeg det vil bli ganske jevnt. Samtidig vil jeg tale mot den der "vi må helst lede med to mål for å ha en sjanse"-holdningen. Det tror jeg er en unødvendig og skadelig overvurdering av Astana og bortekamper. I kveld er jeg fornøyd med seier, men til og med etmålstap gjør at vi henger med.

Hvem starter? De samme ti som har gjort det lenge, tenker jeg. Så spenningen er Finne vs Heggebø. Heggebø pleier jo ikke å starte mer enn en kamp om gangen. Selv om han spilte bedre enn på mange kamper, som startmann, så kom jo Finne innpå og scorte. Historikken taler altså for at Finne starter. Men overgangssnakket om Heggebø er en joker som gjør at han kanskje starter likevel. Jeg tror Horneland har veldig lyst på å beholde ham.

Morkel

Quote from: Lasaron on August 22, 2024, 13:55:26 PMOk. Kveldens kamp.

Vanskelig å si. Selv om de ligger lavt i nasjonal liga, føler jeg det vil bli ganske jevnt. Samtidig vil jeg tale mot den der "vi må helst lede med to mål for å ha en sjanse"-holdningen. Det tror jeg er en unødvendig og skadelig overvurdering av Astana og bortekamper. I kveld er jeg fornøyd med seier, men til og med etmålstap gjør at vi henger med.

Ja, opplever at det legges et litt stigmatiserende premiss om at man må vinne stort før returkampen. Der må vi være litt forsiktig. Selvfølgelig ideelt å ha noen mål å gå på, alt kan skje der nede. Men det er likevel ikke slik at det på noen som helst måte er umulig å vinne der nede. I fjor vant Astana 2 av 7 hjemmekamper i Europa. I år har de slått Moldovas fjerde beste lag med et mål hjemme og en andredivisjonsklubb fra Romania med større sifre (likevel mot slett forsvar). 

Jeg mener på ingen måte at man skal undervurdere Astana, de er gode og Brann kan absolutt ryke ut her. Men ikke la oss grave oss helt ned hvis man går ut av første kamp med ettmålsseier, uavgjort eller ettmålstap. Flott om man kan komme ut av første kamp med en grei ledelse, men vi kjenner jo Brann godt nok til å vite at dette kan bli spennende helt inn.

Pete05

Tror vi stiller samme lag som sist. Men både Japhet og Finne kommer sikkert kjapt inn om ikke alt går som forventet.

Billy Elliott

- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Jeg kjenner jeg er overrasket over at Heggebø starter. Positivt.

Billy Elliott

At Heggebø starter tror jeg både øker sjansene for at Brann vinner og at Finne scorer.

Fysj...nå var jeg altfor positiv. Dette blir tap.

krakra

Fornuftig uttak, særlig hvis man tror Astana vil legge seg dypt.

Rossi

August 22, 2024, 17:34:57 PM #170 Last Edit: August 22, 2024, 17:37:08 PM by Rossi
Synes media har hauset opp og overvurdert Astana. Det meste tyder på at dette laget er på et lavere nivå enn både Eagles og Mirron.

Nå gjelder lange angrep og balltempo, så kommer målene.

osoerli

Quote from: Rossi on August 22, 2024, 17:34:57 PMSynes media har hauset opp og overvurdert Astana. Det meste tyder på at dette laget er på et lavere nivå enn både Eagles og Mirron.

Nå gjelder lange angrep og balltempo, så kommer målene.

Ser ut til å vera fleire hakk over St. Mirren, og også over Go Ahead hittil iallefall
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

krakra

De må ikke bli fristet av å skulle avgjøre dette så tidlig som mulig og risikere kontringer i mot. Fortsett å mal på, så kommer det til å rene inn bak Astana mot slutten av kampen.

Lasaron

Dette dobbeltoppgjøret skal Brann drepe i andre omgang.

andreas1989

Vanskelig å bedømme motstanden, men dette må vel være noe av det bedre Kartum har levert i Brann drakt?

Noen snasne involveringer fra Heggebø, men sikkert en litt frustrende omgang.

Billy Elliott

Dette var en god omgang. Det bekymrer meg.

Liker ikke at vi spiller «feil vei» i andre omgang.

krakra

Her bør det bli flere mål. Å gi Finne så mye tid i feltet er jo livsfarlig. Frekt overhopp av Horn Myhre i forkant også.

krakra

Istedenfor å drepe kampen, så halvkollapser vi.

Billy Elliott

Faen så seig disse er. Ryker hvis vi ikke får 3-0.

Norlings Hund 2

Quote from: Billy Elliott on August 22, 2024, 19:43:56 PMFaen så seig disse er. Ryker hvis vi ikke får 3-0.

Dette er et ordentlig dårlig lag. Vi har virkelig ikke spilt bra, men vi vinner svært fortjent 2-0. Jeg forventer et lignende kampbilde i returoppgjøret, der vi styrer spillet.

Dette bør vi ta greit.

andreas1989

Greit nok, men siste 15 er direkte skuffende og kalkulerende.

Et bedre lag enn St Mirren uten at man skal bli skremt av det.

esp123

August 22, 2024, 19:52:55 PM #183 Last Edit: August 22, 2024, 19:54:39 PM by esp123
Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å score i Kazakhstan.

Syns vi spiller en bra kamp. Litt rotete på slutten, men vi er jo klart best. De har likevel et par spillere på topp som er skumle.

Respons

Enig om Kartum. Flotte enkeltmannsprestasjoner, ble veldig skapende involveringer. Fine dragninger. Brann byttet seg ned spillemessig og har mye "dårligere dominans" etter 60 min men klart, Finne er jo ikke dårlig i den situasjonen.
Respons, kanskje?

Billy Elliott

En meget god kamp av oss, men redd det ikke er nok.

Nå skal vi bort til et land hvor det er 400 grader, spillerne ikke får puste og hvor det er umulig å sove. Visumnekt også?

esp123

Enig. Heggebø er jo som en ekstra mann på midten til tider. Kartum også _mye_ bedre i presset enn Sande. De løp seg vel tomme. Forventer at begge starter borte.

mobli

Quote from: Billy Elliott on August 22, 2024, 19:55:44 PMEn meget god kamp av oss, men redd det ikke er nok.

Nå skal vi bort til et land hvor det er 400 grader, spillerne ikke får puste og hvor det er umulig å sove. Visumnekt også?

Det er meldt 18 grader og mulighet for småregn på kvelden.

Norlings Hund 2

Quote from: Billy Elliott on August 22, 2024, 19:55:44 PMEn meget god kamp av oss, men redd det ikke er nok.

Er vi så gode? Jeg synes egentlig bare at motstanden er ekstremt svak.

Billy Elliott

Konkurransen mellom Finne og Heggebø må jo fremover handle om hvem som får lov til å starte på benken. Mye større sjanse for å score hvis man kommer inn, tydeligvis.

Utmedsnolken

Quote from: Billy Elliott on August 22, 2024, 20:03:17 PMKonkurransen mellom Finne og Heggebø må jo fremover handle om hvem som får lov til å starte på benken. Mye større sjanse for å score hvis man kommer inn, tydeligvis.

Orker ikke lete opp statistikken, men Aune byttes vel ut konsekvent ti min tidligere enn Finne?
"og der snubler Sæternes igjen"

Heispassasjer

Er det ikke VAR i disse kampene?? Skulle vert straffe til Pallesen på corneren der. Han ble holdt og forhindret til å heade.
Det var dårlig dømming.

mobli

Quote from: Billy Elliott on August 22, 2024, 20:03:17 PMKonkurransen mellom Finne og Heggebø må jo fremover handle om hvem som får lov til å starte på benken. Mye større sjanse for å score hvis man kommer inn, tydeligvis.

Brann bør starte med begge på benken, og så kommer begge inn i pausen, slik at begge kan score. :)

Rossi

Synes egentlig vi spiller en svak kamp, mot det dårligste laget vi har møtt på stadion i år.

Vel, vi vinner greit 2-0 på en dårlig dag.

krakra

Rar pressekonferanse med Astana. De har en tolk som oversetter til engelsk og en annen som oversetter til norsk. Treneren kan tydeligvis engelsk, men svarer på kazakhstansk likevel.

Sint balle

Syntes vi takler gressmatten overraskende dårlig.
Veldig mange situasjoner hvor spillere sklir

krakra

Ser BA gir Kristiansen en 7er, som er nest best på Brann bak Horn Myhre. Jeg syns han var vår dårligste spiller. Veldig mye rot, som hadde tapt kampen for oss mot et bedre lag.

Billy Elliott

Under St Mirren-affæren sa jeg vel at jeg tror Astana er et lag vi står oss bedre mot enn skottene.

Det inntrykket er ikke endret etter i kveld, men er redd de er «insane» mye bedre på hjemmebane enn borte.

krakra

Quote from: Billy Elliott on August 22, 2024, 20:19:59 PMUnder St Mirren-affæren sa jeg vel at jeg tror Astana er et lag vi står oss bedre mot enn skottene.

Det inntrykket er ikke endret etter i kveld, men er redd de er «insane» mye bedre på hjemmebane enn borte.
Det er jo lite i Europa-kampene deres som tilsier det.

Billy Elliott

Quote from: krakra on August 22, 2024, 20:17:56 PMSer BA gir Kristiansen en 7er, som er nest best på Brann bak Horn Myhre. Jeg syns han var vår dårligste spiller. Veldig mye rot, som hadde tapt kampen for oss mot et bedre lag.

Ruben var da svært bra? Er ganske sykt at det mer eller mindre har blitt umulig for Japhet å komme inn i startoppstillingen igjen, men det har vist seg gang på gang at dette laget fungerer soleklart best når Ruben spiller stopper.

Utmedsnolken

August 22, 2024, 20:24:52 PM #200 Last Edit: August 22, 2024, 20:27:05 PM by Utmedsnolken
Begynner å bli lei av den Horneland-trillingen. Rundt og rundt uten at noe annet skjer enn at de mister ballen og motstanderen kontrer. Var overlegne når man satt fart og angrep, men når tempoet gikk ned så det ut som Astana trives. Fikk tilogmed lov å ta over initiativet mot slutten. Denne kampen skulle vært drept tidlig.

Korte cornere og korte frispark uten å få ballen i feltet når Brann er spesialister på å stange ballen i mål i ecupene. 

nero

Egentlig en svak kamp mot et dårlig lag. Lenge siden jeg har sett så mange unødvendige balltap. De tok jo ballen tilbake umiddelbart hver gang, men mot et bedre lag hadde vi blitt straffet. Litt slapt balltempo også, og vi sliter med å omgjøre dominansen til store sjanser. Derfor klarte vi ikke å få det viktige tredjemålet som hadde gjort jobben lettere der borte på den asiatiske steppen. Likevel bør vi klare dette.
Lions led by donkeys.

esp123

Jeg lurer oppriktig på om enkelte her har sett samme kamp som meg. Brann spilte jo ball i hatt mot et lag som er rangert vesentlig høyere enn oss. Astana skapte så godt som ingenting. Vi skulle skapt mer, men vi sliter litt med 3-4-3.

Men folk som surmuler etter denne kampen bør oppsøke psykolog.

Rossi

Noen forresten som la merke tll Finnes feiring etter målet. Ingen tvil om hva han mener om å sitte på benken.

nero

Quote from: esp123 on August 22, 2024, 20:39:33 PMJeg lurer oppriktig på om enkelte her har sett samme kamp som meg. Brann spilte jo ball i hatt mot et lag som er rangert vesentlig høyere enn oss. Astana skapte så godt som ingenting. Vi skulle skapt mer, men vi sliter litt med 3-4-3.

Astana skapte ingenting, greit nok, men vi skapte vel egentlig ikke så mye, vi heller, bortsett fra scoringene på tross av den totale dominansen.
Lions led by donkeys.

Christian

Quote from: esp123 on August 22, 2024, 20:39:33 PMJeg lurer oppriktig på om enkelte her har sett samme kamp som meg. Brann spilte jo ball i hatt mot et lag som er rangert vesentlig høyere enn oss. Astana skapte så godt som ingenting. Vi skulle skapt mer, men vi sliter litt med 3-4-3.

Enig. Selvfølgelig kunne vi ønsket oss et mål til, men dette var definitivt godkjent.

Det blir en ny kamp i Almaty, men at dette laget magisk skal forvandles til et lag som skal være i stand til filleriste Brann om en uke har eg vanskelig for å se.

Sint balle

Forsiktig optimist, vi har jo egentlig full kontroll, helt til vi unødvendig roer ned tempe etter 2-0.

Kan passe oss bra at Astana må mer frem i returkampen.

Alt dette styret om hvor slitsomt og gale turen dit blir, minner meg litt om når Brann spillerne gikk i 17mai tog rett før cupfinalen. Tror ikke det blir av veldig betydning.

esp123

Vi skapte flere gode muligheter. Og spilte oss ofte til gode posisjoner. Dette var en bra kamp. Dette er Play-off til Conference League. Det er ikke andre runde i cupen.

Og det er krevende å spille slik vi spiller, så det er ikke unaturlig at intensiteten faller. Men når vi først får 2-0 så må vi også være smarte. Det er ikke bare å kjøre på, det gjelder å ta vare på den ledelsen vi har også. 2-0 er et bra utgangspunkt.

Utmedsnolken

du får sende Monsamjelden til terapeut da. Kommentar fra pause:
«Brann er et bedre lag enn Astana, men jeg synes de har spilt litt med håndbrekket på før pause. Balltempoet er litt lavere enn vi så mot, for eksempel, Fredrikstad. Skal Brann score flere mål må de ha flere samtidige bevegelser, true rommet oftere og - ikke minst - få opp balltempoet»

esp123

Sammenlignet med ditt innlegg, så er jo han euforisk. Men Mjelde hadde sikkert hatt godt av det han også.

Spelaren

Dette var kjekt! Astana var dårligere enn eg forventet, og hadde en del slurv. Brann var ok, Myhre enorm!
Gå av.

opplett

Synes Astana gjorde en del rart, samtidig som man så at det bor noen kvaliteter i spillerne deres.

gnagsår

Kalvenes snakket om at de har booket et fly hvor spillerne kan legge ned setene, og ha mulighet til å sove og restitutere på fly. 10 timer ned, 9 1/2 timer tilbake. Mener at Astana-treneren snakket om at reisen hadde det et døgn for dem i pressekonferansen.

Jeg synes det er smart at det brukes penger på dette. Når det er en såpass lang reise, og en så viktig kamp er det fint å luke ut så mange faktorer som kan påvirke laget som mulig.

andreas1989

August 22, 2024, 21:15:16 PM #213 Last Edit: August 22, 2024, 21:18:26 PM by andreas1989
Quote from: gnagsår on August 22, 2024, 21:10:53 PMKalvenes snakket om at de har booket et fly hvor spillerne kan legge ned setene, og ha mulighet til å sove og restitutere på fly. 10 timer ned, 9 1/2 timer tilbake. Mener at Astana-treneren snakket om at reisen hadde det et døgn for dem i pressekonferansen.

Jeg synes det er smart at det brukes penger på dette. Når det er en såpass lang reise, og en så viktig kamp er det fint å luke ut så mange faktorer som kan påvirke laget som mulig.

Astana overnattet i Tyrkia, Brann skal "bare" ha et fuelstop. Men Astana kom tidligere til Bergen enn det Brann vil komme til Almaty.

Synes Felix oppsummerer det fint. Et bedre lag enn St Mirren, likere Go Ahead, men potensielt hvassere på siste tredjedel.

Lasaron

Jeg er brukbart fornøyd med å vinne 2-0. Men i første omgang syns jeg Astana så ut som et lag som ligger på 9. plass i kazakhstan eller noe sånt. Kjipt vi ikke drepte det hele.

Etter 2-0 skjedde det noe med Brann. Det så ut som man brått ble mer redd for å slippe inn enn lysten på å score. Og det kledde oss dårlig. Mange feil. Men stillingen holdt seg, da. Kanskje det var et steg i riktig retning for å bli enda bedre, å prøve på det?

Det jeg mener er at gode lag, særlig i Spania og Italia, de er flinke på å legge om taktikken hvis de leder 2-0. De fikser det fint. Ofte. Og man må vel øve for å bli god.

Lasaron

Forøvrig var det rart å dra hjemover etter en 2-0-seier i en slik kamp. Det føles litt annerledes enn en vanlig 3-poenger. Det føles noen prosent mindre som en seier.

RepublikkenBergen

Virket som Brann laget gav 60-70% i dag.. Mye på tvers og bakover.. Kampen tok aldri av.. Det gjorde det heller ikke på tribunen..

opplett

Quote from: Lasaron on August 22, 2024, 21:45:29 PMForøvrig var det rart å dra hjemover etter en 2-0-seier i en slik kamp. Det føles litt annerledes enn en vanlig 3-poenger. Det føles noen prosent mindre som en seier.

Veldig rart. Noe helt annerledes enn å gå hjem med hjemmekampen som den siste av to. En slags tom følelse, og et gnag om at vi helst skulle hatt 3-0 med oss til bortekampen..

Heispassasjer

I det 54 minuttet:
«Pallesen går ned i feltet! Godt slått corner fra Branns høyre side. Marochkin holder rundt Branns store stopper, som faller til bakken idet han skal sette frem hodet og kan heade inn 2-0. Dommeren avviser alle skarrete rop om straffe!»

Hvorfor ble ikke denne situasjonen VAR sjekket?
Brann skulle ha vunnet 3-0. Sol hadde garantert satt straffen.

krakra

Det skjedde vel på 2-0? Syns Palle gikk litt lett ned.

Heispassasjer

Quote from: krakra on August 22, 2024, 22:06:02 PMDet skjedde vel på 2-0? Syns Palle gikk litt lett ned.
54 minutt, på 1-0. Se reprisen. Tydelig at han ble hindret syns jeg. Snytt for en straffe..

Corran

Straffen ble sjekket på VAR for dommeren holdt seg på øret mens han jogget bakover og blåste så i gang. Men at ikke VAR tar en straffe er jo ikke noe nytt.

Kampen var grei og Brann dominerte totalt stort sett. Alle farligheter i mot kom fra personlige feil og da stort sett av Soltvedt eller Ruben.
Synes de to rotet utrolig mye
ThoreP ble rundlurt noen ganger men hadde også en del bra.
Kartum kommenterte jeg i 1 omgang at var begynt å bli veldig god og når han ble byttet ut i 2 omgang synes jeg det var helt rett for han var ikke bra.
Sande begynte meget bra men etter 2-0 synes jeg ikke han var så god.

Heggebø med dagens pasning som ikke blir assist siden FHM bommet først

Og til slutt. OM Kornvig fortsetter utviklingen så kan vi snart synge Kem faen e Sivert Hetle For vi har Emil Kornvig for vi.......

Superjack

Dette var en meget solid kamp.

I deler av kampen, kanskje spesielt i 1. omgang så var det skikkelig skikkelig bra.

Mudtbanen gjordr gjennvinninger på gjennvinninger.

Kunne fort spilt seg til flere
store sjanser og mål da.

Mest positivt:
Brann ser ut som kollektivet vi så i 2023. Solid
Kornvig vokser og vokser i rollen
Felix, selvfølgelig
Soltvedt virker å være bedre i hælen. Tok skudd og spurter, ikke sett på noen uker.

Brannsupporter.

Dickens

Utrolig merkelig og frustrerende kamp hvor ballinnehavet havner på 79-21 og vi "kun" vinner 2-0.

Astana virket helt sjokkerte i første omgang da Brann endelig fikk i gang spillet sitt. Det var latterlig lavt nivå til tider og de minnet meg om skottene i første oppgjøret.

Det var enkle pasningsfeil, dårlige valg og de ble megastresset hver gang de ble presset. Utrolig frustrerende å bare gå til pause med 1-0. Ganske sikker på at de hadde gått helt i oppløsning om vi hadde puttet to og tre i første. Men det får vi aldri vite.

Skjønner ikke hvorfor Pamer hauser de så sykt opp i Ballspark. Det er ingen som sier at det blir lett om en uke, men jeg klarer ikke å se at de skal bli så ekstremt mye bedre på 6 dager at de slår oss med tre mål. Det nekter jeg å tro.

Hickok

Quote from: Heispassasjer on August 22, 2024, 21:59:40 PMI det 54 minuttet:
«Pallesen går ned i feltet! Godt slått corner fra Branns høyre side. Marochkin holder rundt Branns store stopper, som faller til bakken idet han skal sette frem hodet og kan heade inn 2-0. Dommeren avviser alle skarrete rop om straffe!»

Hvorfor ble ikke denne situasjonen VAR sjekket?
Brann skulle ha vunnet 3-0. Sol hadde garantert satt straffen.
De sjekket den nok, men jeg kan ikke huske en eneste slik straffesituasjon som har blitt omgjort til straffe av VAR.

Nixon

August 23, 2024, 07:18:36 AM #225 Last Edit: August 23, 2024, 07:22:28 AM by Nixon
Quote from: gnagsår on August 22, 2024, 21:10:53 PMKalvenes snakket om at de har booket et fly hvor spillerne kan legge ned setene, og ha mulighet til å sove og restitutere på fly.

Dette var godt nytt. Spesielt med tanke på hjemreisen på natten rett før ny kamp. Jeg så for meg en heller trang 1+2-konfigurasjon slik de har brukt til de andre Europa-kampene. For antall seter er ganske likt. Sikkert ikke billig, men sannsynligvis verdt hver krone.

Ellers så jeg en interessant artikkel om Bodø Glimt sine rutiner når det kom til slike kamper. Deres innstilling var at når man ikke har tid til å bruke nok dager på å omstille seg, så er det bedre å ta kampen nesten på direkten mens man fortsatt er på norsk tid. For det skal visstnok komme en dupp etter 48 timer.
Rød makt på Hansa

mobli

Nordmenn og svensker har kunnet reise visumfritt til Kasakhstan siden 2015, mens dansker har kunne gjort det samme siden 2017.

Ironisk nok var Heltne Nilsen en av de to Hødd-spillerne som ble nektet visum til Kasakhstan i 2013.

andreas1989

August 23, 2024, 08:31:07 AM #227 Last Edit: August 23, 2024, 08:33:24 AM by andreas1989
Kommer vel en egen tråd for returen der vi kan diskutere dette videre, men BA kan nå presentere opplegget.

Avreise fra Flesland kl 9 på tirsdag med ankomst Almaty kl 22 på kvelden.
Hjemmreise fra Almaty etter kampslutt på torsdagen og ankomst Flesland kl 9 fredag morgen.

Må si at jeg er skeptisk til ankomst Almaty sent tirsdag kveld, men takstameteret tikker vel greit på det flyet så det er vel kanskje en medvirkende årsak?

Brann forholder seg naturligvis til norsk tid på reisen, så sånn sett så er det vel ankomst kl 19.

Nixon

Verdt å merke seg at Brann mer eller mindre kopierer landslagets reiseopplegg når de skal til Kasakhstan uken etter. Og det er heller ikke veldig ulikt hvordan Glimt har reist til andre tidssoner. Så det er ikke helt førstereis-opplegg med fare for sportslig kollaps som enkelt har fryktet.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on August 23, 2024, 08:54:44 AMVerdt å merke seg at Brann mer eller mindre kopierer landslagets reiseopplegg når de skal til Kasakhstan uken etter. Og det er heller ikke veldig ulikt hvordan Glimt har reist til andre tidssoner. Så det er ikke helt førstereis-opplegg med fare for sportslig kollaps som enkelt har fryktet.
Nei, har sett mange kritisere Brann for å ikke følge Olympiatoppens anbefalinger, men disse er jo gjerne rettet mot utøvere som fort har flere uker, om ikke måneder, mellom konkurransene sine. Det funker ikke nødvendigvis når man har et så tett program som Brann har.

Jeg lurer dessuten på om man hadde kritisert Brann for å ikke reise til Island to døgn i forveien for å tilpasse seg tidssoneforskjellen hvis vi skulle spilt der. Olympiatoppen anbefaler ett døgn per time tidsforskjell. Litt råflott for et fotballag syns jeg.

andreas1989

Blir vel uansett en trenings uke med lavere intensitet enn normalt i Brann.

De trener vel som normalt lørdag, søndag og mandag, så blir det vel treningsfri tirsdag og en litt roligere økt på onsdag ettermiddag/kveld i Almaty. Kamp torsdag, treningsfri fredag og en økt på lørdagen før det er kamp igjen på søndagen.

Morkel

Quote from: krakra on August 23, 2024, 08:58:37 AM
Quote from: Nixon on August 23, 2024, 08:54:44 AMVerdt å merke seg at Brann mer eller mindre kopierer landslagets reiseopplegg når de skal til Kasakhstan uken etter. Og det er heller ikke veldig ulikt hvordan Glimt har reist til andre tidssoner. Så det er ikke helt førstereis-opplegg med fare for sportslig kollaps som enkelt har fryktet.
Nei, har sett mange kritisere Brann for å ikke følge Olympiatoppens anbefalinger, men disse er jo gjerne rettet mot utøvere som fort har flere uker, om ikke måneder, mellom konkurransene sine. Det funker ikke nødvendigvis når man har et så tett program som Brann har.

Jeg lurer dessuten på om man hadde kritisert Brann for å ikke reise til Island to døgn i forveien for å tilpasse seg tidssoneforskjellen hvis vi skulle spilt der. Olympiatoppen anbefaler ett døgn per time tidsforskjell. Litt råflott for et fotballag syns jeg.

Ja, et døgn per time er hvis man skal tilpasse seg tidsforskjellen. Brann skal vel som landslaget fortsette å følge Norsk døgnrytme.

Lasaron

Det er ikke sikkert det er så dumt med en uke med mindre trening.

andreas1989

Det kan sikkert være greit med en rolig uke i blant, men noe sier meg at Horneland ikke er begeistret for en sånn uke. I praksis så forsvinner jo to treningsdager i reising, så skal det restitueres i tillegg.

esp123

Det er vel et større problem tilpasse seg andre veien? Brann spiller jo da kampen kl 16 norsk tid, mens Astana spilte kamp kl 22 Kasakhstansk tid?

Corran

Quote from: krakra on August 23, 2024, 08:58:37 AM

Viser jo hvordan enkelte leker eksperter på nett og egentlig ikke vet noe
Roger Gjelsvik som uttalte seg er jo en mann fra Olympiatoppen og har hatt mye med utøvere som reiser å gjøre.
Han sa vel at dette var null problem for det var bare å følge norsk tid siden de var der så kort.
Om en er der lengre kan det å leve på annen tid enn lokal tid medføre litt problemer.
Og Brann kopierer jo landslaget sitt opplegg som også er skreddersydd fotballspillere som skal yte maks

Churchill

Jeg har reist mye i forskjellige tidssoner. Tre timer er tilnærmet null problem, særlig når du egentlig ikke trenger å forholde deg til tidssonen i landet du besøker. Gå på norsk tid og drit i hva Kosakkene sier at klokken er.

Go Up