• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Finne v Heggebø

Started by gnagsår, August 15, 2024, 21:03:25 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

gnagsår

Finne er nydelig når han funker, og nå har han muligens våknet til live igjen, men jeg vil gjerne at vi satser litt mer på Heggebø. Jeg synes han har levert over pari i år, hovedsaklig fra benken. Han er yngre, og jeg tror han kan levere som hovedspiss.

Vil gjerne ha en sunn konkurranse hvor begge blir et par sesonger, men er jeg gal? Heggebø fortjener sjansen som hovedspiss?

krakra

August 15, 2024, 21:16:24 PM #1 Last Edit: August 15, 2024, 21:18:58 PM by krakra
Finne var dårlig i dag. Heggebø hadde et nydelig innhopp og sikret avansement. Heggebø er fortsatt vår toppscorer også, Finne er vel på 4. plass?

I en naturlig og åpen konkurransesituasjon ville det ikk vært noe spørsmål.

Heggebø har forøvrig en innstilling som kler Brann veldig godt. Skal riktignok sies at Finne også er en fin fyr. Synd at han fremstilles som egoistisk når han har mer lojalitet i lillefingeren enn vår tidligere kaptein hadde i hele kroppen. Han var også toppscorer på benken uten å klage. Kunne nok presset gjennom overganger og bedre lønn både da og i fjor.

Corran

Heggebø er i mine øyne den klart beste av de to og den med mest potensiale.
I dag ser vi Finne slite med forsvarerene og har ikke en sjanse (skulle vel strengt tatt hatt et par frispark) og de samme forsvareren leker Heggebø med.
Jeg vet at de nok var litt slitne når Heggebø kom inn, men han har helt andre forutsetninger til å ta kampen med slike midtstoppere.
Og jeg synes Heggebø fortjener minst 2-3 kamper fra start på rad nå.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

gnagsår

Quote from: krakra on August 15, 2024, 21:16:24 PMFinne var dårlig i dag. Heggebø hadde et nydelig innhopp og sikret avansement.
[...]

Har stykket opp posten din litt i sitatene.
Synes det var gjengående hele første delen av sesongen også.
Heggebø kom inn fra benk så mange ganger og leverte, mens Finne hadde måltørke

Quote from: krakra on August 15, 2024, 21:16:24 PMHeggebø har forøvrig en innstilling som kler Brann veldig godt.

Dette også! Dette var masse skriverier og spørsmål, selv på Ballspark om Heggebø ville vekk pga. spilletid, og svarene hans var som regel at han helst ville bli i Brann, men en gang i blant innrømmet han at han også ville spille mer. Det er så åpenbart at karen elsker Brann. Tror det var etter Ham-Kam seiersmålet at du kunne se det på hele ansiktet hans også etter kampen at han bare ville ha Brann.

Jeg har ingenting i mot Finne, liker han strengt tatt veldig godt, men jeg synes han har fått litt vel mye fordelsbehandling i år pga. tidligere prestasjoner. Jeg synes Heggebø har levert, Finne inntil nylig har ikke levert, og da skal plassen i A-laget være under risiko. Jeg skjønner dette med at spisser mer enn andre posisjoner trenger selvtilliten fra å være i elleveren, og når man vet at de kan levere burde få litt tid til å finne tilbake til formen, men når Heggebø leverer om og om igjen fra benk... Det hadde vært veldig surt å se Heggebø ende opp med å forlate klubben over spilletid. Han er god nok til å starte. Det er finne også. I år synes jeg Heggebø leverer best, la Finne kjempe mer for startplassen.

opplett

August 15, 2024, 22:18:57 PM #4 Last Edit: August 16, 2024, 11:42:50 AM by opplett
Finne varmet benk, scoret masse som innbytter i OBOS og ble etter hvert førstevalget. Nå har det snudd, så tenker Aune bør være førstevalget til det snur igjen neste gang.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Kagain

Quote from: opplett on August 15, 2024, 22:18:57 PMFinne varmet benk, scoret masse som innbytter i OBOS og ble etter hvert første valget. Nå har det snudd, så tenker Aune bør være førstevalget til det snur igjen neste gang.

Ja, det er det jeg syns er så underlig med det hele: da situasjonen var motsatt ble den yngre spilleren utkonkurrert av den eldre etterhvert, og det var helt rettferdig at det ble benket. Den eldre spilleren gjorde det godt, men noe nedadgående kurve. Det var uansett en helt fair deal at Finne til slutt ble foretrukket.

Nå er det jo slik at den yngre spilleren ser ut til å utkonkurrere den eldre, men det ser ikke ut som at han får sjansen til å vise seg frem og befeste sin posisjon enda han har gjort mye bedre ting enn Finne?

Spørsmålet mitt blir da: er dette fordi det er forskjeller i innstillingene? At Heggebø er lettere å få til å slite benk enn Finne? Eller er de dystre beskyldningene om at Horneland ikke liker å bruke yngre spillere korrekte?

andreas1989

Etter flere regelrett svake prestasjoner så fremstod jo Finne som gjenfødt i Drammen og leverte også en god kamp i Skottland. Så har jo Horneland stadig suksess med å bytte inn Heggebø så det er vel sikkert noe de tar med regnestykket.

Men det nå være helt på sin plass med en sjanse fra start for Heggebø på søndag særlig dersom Finne skal starte mot Astana, men det er vel tvilsomt at det skjer.

Nixon

Quote from: Kagain on August 16, 2024, 11:40:25 AM
Quote from: opplett on August 15, 2024, 22:18:57 PMFinne varmet benk, scoret masse som innbytter i OBOS og ble etter hvert første valget. Nå har det snudd, så tenker Aune bør være førstevalget til det snur igjen neste gang.

Ja, det er det jeg syns er så underlig med det hele: da situasjonen var motsatt ble den yngre spilleren utkonkurrert av den eldre etterhvert, og det var helt rettferdig at det ble benket. Den eldre spilleren gjorde det godt, men noe nedadgående kurve. Det var uansett en helt fair deal at Finne til slutt ble foretrukket.

Hva snakker dere om? Heggebø ble da ikke utkonkurrert i OBOS. På de ti siste kampene startet Heggebø ni ganger og Finne èn gang, i den nest siste kampen borte mot Fredrikstad.

Det var året etter at Finne kapret plassen da Heggebø var skadet i nesten hele oppkjøringen.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Jeg regner Heggebø som en bedre spiss, og mener han nå skal starte flere kamper.

Syns dog Finne var frisk i førsteomgang i går. Hadde dommerne vært normalt god ville han enten skaffet flere gule kort (røde?) til Mirren, og/eller fått friere spillerom.

Så er det slik at de få gangene Heggebø får starte, så spiller han dårlig. Og da er det rett på benk igjen. Finne tåler mange dårlige kamper.

Det er også sånn at Hornis er over gjennomsnittet opptatt av relasjoner. Nå har han funnet en startellever han syns har levert i tre kamper på rad. Dette vil han fortsette med. Finne er fortsatt på laget, og Heggisen på benken.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Corran

Synes ikke Finne var noe særlig god i går og slet voldsomt mot forsvaret til StM. Men rett skal være rett han burde fått noen frispark og han prøvde.
Synes heller ikke at Finne var så god i Drammen eller i Skottland. I Drammen scoret han, men var ikke noen åpenbaring.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Dette med relasjonene er en ting. Både FHM og Blomberg har vel uttalt at de liker å spille med Finne.

Og så er det hva som er det beviste toppnivået. Finne på sitt beste ble landslagsspiss. Heggebø har aldri vist det toppnivået.

Jeg skulle ønske meg litt mer veksling på hvem som startet, i og med at begge to uansett spiller hver kamp, men det ser jo helt klart ut som Horneland generelt foretrekker Finne.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123

Blir et rart argument. Heggebø har egentlig bare en halv sesong som fast i ES. Og er 6 år yngre enn Finne.

Corran

Quote from: ostraume on August 16, 2024, 12:16:58 PMDette med relasjonene er en ting. Både FHM og Blomberg har vel uttalt at de liker å spille med Finne.

Og så er det hva som er det beviste toppnivået. Finne på sitt beste ble landslagsspiss. Heggebø har aldri vist det toppnivået.

Jeg skulle ønske meg litt mer veksling på hvem som startet, i og med at begge to uansett spiller hver kamp, men det ser jo helt klart ut som Horneland generelt foretrekker Finne.
Finne på sitt beste er det vel over et år siden vi har sett.

Eivind

Heggebø er for meg et mye større uromoment enn Finne. Samt mye yngre. Ikke i tvil hvem jeg ville prioritert. Så kan heller Finne komme inn på slutten når Heggebø har mørnet midtstopperne.

krakra

Aldri sett Heggebø så skarp som i går. Så det med en gang han kom inn at han var heltent og sylskarp. Det forarbeidet til Blomberg der han hopper opp, tar ballen på brystet i luften, vender og slår en perfekt pasning til Blomberg er kunst.

Syns han viser seg god nok til å starte uavhengig av hva Finne gjør og når Finne i tillegg er dårlig og det offensive ikke sitter så er det få grunner igjen til å bruke Finne. Tror hovedgrunnen til at han starter er at de håper han skal komme tilbake til samme nivå som i fjor vår

Sint balle

Kan være at Finne startet igår siden kampen i Skottland var en nokså god kamp av laget som helhet.
Var kanskje en tanke om at det skulle bli likt denne kampen.

Utfra hvordan kampen igår var burde nok Heggebø kommet innpå tidligere.

Pete05

Synes dette er vanskelig - og det er en egentlig bare en årsak. De (riktignok få) gangene Heggebø har startet har han levert dårlig og ihvertfall ikke noe bedre enn Finne. Det er «enklere» å komme inn mot slitne bein.

Men han har noen egenskaper som gir de andre spillerne bedre betingelser og når Finne ikke leverer målpoeng i tilstrekkelig grad så heller burde det helle mot Heggebø. Og da med minst 5+ kamper fra start før det trekkes noen konklusjoner.

Men samtidig så må vi nesten stole på Hornis som ser de hver dag på trening?

Lasaron

Ja. Jo. Men det der med hver dag på trening. Hvis det argumentet hadde vært fasit, så hadde jo alle trenere tenkt likt om alle spillere. Men det vet vi inderlig fasitgodt at de ikke gjør. La oss si at ti forskjellige 100%-trenere hadde observert alle Branntreningene og kampene, så hadde jo ikke alle ti hatt samme foretrukne startellever. Sannsynligvis hadde de hatt minst fire-fem forskjellige.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

krakra

August 16, 2024, 20:20:41 PM #18 Last Edit: August 16, 2024, 20:23:04 PM by krakra
Heggebø var god i begge kampene Finne hadde karantene. Så var han dårlig sammen med hele laget mot Sandefjord da Finne var på benken og har hatt et par dårlige kamper etter det, men det har jo aldri vært mer enn et par kamper på rad han får starte.

Samme Horneland som nå foretrekker Finne foran Heggebø foretrakk Heggebø foran Finne i halvannen sesong der Finne bøttet inn mål i én av dem. Jeg har ingen tro på at prestasjonene på trening er så forskjell nå fra da. Men Horneland liker ikke endre på laget med mindre han må. Han vraket sjeldent skadefrie spillere. Heggebø mistet plassen da han var skadet, og det gjør de fleste andre også.

gnagsår

Morkel

Hørte på Fotballpreik i går og Grønner prøver altså igjen å argumentere for at det egentlige førstevalget burde være Finne. Tormod Bergersen går noe vei i å støtte Grønner i at Finne er mer en toppscorerspiss enn det Heggebø er. Jeg opplever det som at de mener Heggebø bør foretrekkes slik formen er nå. Men det blir fremdeles litt tonedøvt for meg å diskutere det.   

Heggebø får ikke mye gratis i Brann, selv når han presterer og ønskes av B/G og Molde letes det etter grunner til å sette ham ut av laget. Sannheten er at Heggebø har vært en instrumentell del av et lag som ligger på sølvplass.

Det som likevel irriterer meg er at man konkluderer med at Heggebø ikke kan bli en toppscorerspiss. Og man kan skjønne hva som legges i dette, han er en mer komplett spiss enn Finne og har noen ting å gå på når det kommer til avslutninger. Spesielt kanskje når han kommer alene med keeper. Men hvis man ser på statistikken så scorer altså mål i hvert 112 minutt i år. Finne scoret i fjor mål hvert 150 minutt, i en sesong som ble hyllet. Da riktignok også med masse assist, men her snakket altså Grønner om målscorerevner, så la oss holde oss til det premisset. 

Hadde Heggebø spilt samtlige minutter i år med samme snitt ville han ligget på 20 mål. Slik fungerer selvfølgelig ikke verden, men jeg mener at Heggebø fort kan levere et sånt snitt hvis han blir satset på over en hel sesong. Han vil nok aldri bli så klinisk som Finne er på sitt beste, men han tilfører også andre ting. Er bedre på hodet, er en target spiss, løper og river i forsvaret også videre.

Jeg håper selvfølgelig at Finne får skikk på ting, men selv da mener jeg at man ikke bør konkludere med at spissplassen tilhører ham. Dette er også et viktig budskap inn mot neste vår når Brann bør bruke litt krefter på å fornye kontrakten til Heggebø før det er et halvt år igjen og utenlandske klubber, Molde og B/G  kommer på banen.

krakra

Ja, det er jo absurd at dette fortsatt skal diskuteres.

Finne er altså den utpregede målsniken, som mangler flere av egenskapene som en spydspiss skal ha, men som er skarp i boksen.

Heggebø er den mer naturlige midtspissen som er veldig god som oppspillspunkt og "linkup"-spiller, som har et høyt bunnivå og er farlig på innlegg, men som (angivelig) ikke er så skarp foran mål.

Finne har 1300 minutter og fem mål. Ett av de var da han sto i veien for Mathisen.
Heggebø har 900 minutter og åtte mål. Og han har blitt snytt for et mål, da ballen var inne, men VAR ikke grep inn fordi Castro scoret rett etterpå.

Heggebø knuser altså Finne på det som skal være Finnes soleklare styrke, og Heggebøs svakhet. Så er han bedre på alt annet.

Heggebø er i stigende form, storspilte mot RBK og har scoret i to kamper på rad. Rinne klarer ikke å sette sitt preg på innhoppene engang. Meningsløst at dette skal diskuteres ennå. Begynner Finne å vise skikkelig form fra benken, mens Heggebø faller i prestasjonene så kan man ta den opp igjen, men akkurat nå er det jo en ikke-sak, og det blir det neppe før sesongslutt heller. Med den formen Heggebø har vist de siste par kampene, så syns jeg ikke Finne skal inn uansett hvor god han er som innbytter. Sånn er det i alle andre posisjoner.

esp123

Det er ingenting som tilsier at Finne er en bedre avslutter enn Heggebø. Han er god til å komme til avslutninger, men primært fra dårlige posisjoner. Heggebø kommer til mange skudd, og skudd fra gode posisjoner. Han treffer oftere mål, og har høyere xGOT som inkluderer også hvor på mål avslutningen treffer. Også scorer han mer mål.

I tillegg er Heggebø en mye bedre allround spiller enn Finne. Det er for helt utrolig at dette er en diskusjon.

https://x.com/johnmyrstad/status/1849029998058828036?s=46

https://x.com/johnmyrstad/status/1849036366987866568?s=46

https://x.com/johnmyrstad/status/1849024477780119977?s=46

Corran

Det er jo da bra at Horneland nå vel har sagt at Heggebø er førstevalget

Erlend

Veldig sympomatisk for Finne siste året den situasjonen mot RBK der han er sånn nesten aleine med keeper.  Våren 2023 hadde han plassert ballen rett innenfor motsatt stolpe som om det var den mest selvfølgelige ting i verden.  Nå er det så vidt man regner det som en målsjanse når han blir satt opp sånn. 

andreas1989

Synes debatten i poden er interessant og god. Når Brann har vært på sitt aller beste i banespillet og evnet å male mostanderne i stykker med småspill har Finne vært god, når vi har slitt mer med det som i fjor høst og denne sesongen har ikke Finne vært særlig god. Da kommer Heggebø langt mer til sin rett. Når det i tillegg gjerne koker litt i toppen i de avgjørende øyeblikkene og det er litt marginer i mot blir ikke fasiten lystig for Finne.

Uansett så er vel beskrivelsen av forskjellene de to i mellom fint lagt frem i BA poden, Finne er en mer teknisk avslutter der Heggebø går for kraft. Skepsisen var stor når Heggebø gikk frem for å ta straffe på søndag og det med grunn.

Men Heggebø er i dytten og bør satses på fremover, særlig om vi skal tjene penger på gutten, men det avhenger jo av en kontraktsforlengelse som vel fort blir vinterens store saga.

esp123

Heggebø scorer høyt på alle parametre som er viktig for spisser. Spiller han jevnlig så vil han være et salgsobjekt. Det er bare å signere han på lang kontrakt.

Og ang. straffe, så har vel Finne bommet på to av tre straffer i Brann-karrieren, så er ikke gitt at det hadde gått så mye bedre med han...

Finne er et spesielt case, han har åpenbart en god høyrefot, men han bruker jo kraft soleklart mest når han avslutter. Men han har en ekstrem evne til å skyte fort med kraft. Problemet er at skuddene kommer fra dårlige posisjoner. Jeg tror han hadde vært mye bedre som en nummer to spiss, evt. en som hadde hatt utgangsposisjon på kanten. Da kan noen andre ta fokuset fra midtstopperne og han kan utnytte rommet som oppstår.

andreas1989

Dersom man får han til å signere ny kontrakt i vinter, håper det ikke bli en saga.

Finne har ikke vært noe særlig på straffer, poenget var at Heggebø er ikke en spiller jeg er særlig trygg på i de situasjonene, jeg ble mildt sagt overrasket når det var han som gikk frem på søndag.

Finne hadde nok vært best i 4-4-2 og sammen med Heggebø kunne nok det vært en artig duo, men det må bli i ett annet liv. Vi har jo dog sett at de kan vippe kamper i vår favør når de begge spiller sentralt. Betegnelsen av Finne som en mer teknisk avslutter legger jeg i at Finne i større grad ønsker å plassere ballen, gjerne med skru der Heggebø i større grad går for ren kraft.

krakra

Det siste kan jo vinkles i mange ulike retninger. Når Heggebø har høyere treffprosent og flere mål enn Finne så kan man jo se på det som at Heggebø er en mer effektiv avslutter, mens Finne har en tendens til å overkomplisere ting. Men det er kanskje en selvtillits-greie akkurat nå.

esp123

Finne og Heggebø har ganske lik total xG. Men Finne har over 20 flere avslutninger. Generelt er de underliggende tallene ikke så mye dårlige enn ifjor. Litt lavere xG per kamp, dårligere xGOT, og litt færre avslutninger.

Jeg har en hypotese:

- xG er jo i bunn og grunn sannsynlighet. Men hvis du akkumulerer xG fra dårlige posisjoner så er variansen større. Så det er større «sannsynlighet» for at du overprestere/underpresterer ift. xG enn hvis du kun tar skudd fra gode posisjoner.

Så basert på dette så er ikke Finne så mye dårligere enn ifjor. Finne burde scoret flere mål tidligere i sesongen, og ikke vært så langt unna fjorårssnittet. Men man er mer sårbare for måltørke/underprestering ift. xG hvis du baserer deg på mange skudd fra dårlige posisjoner.

Jeg tar gjerne imot innspill.

andreas1989

Man kan vel kanskje si det så enkelt som at Finne skal avslutte mer avansert, der Heggebø ofte gambler(med rette) på det enkle?

esp123

Ja. Men hovedproblemet til Finne er at han relativt sjeldent kommer til enkle sjanser. Heggebø er mye bedre på det.

andreas1989

Absolutt,  stjerne eksempel på dette var jo i våres mot Ham-Kam der Finne setter opp Heggebø, typiske bevegelser fra begge. Finne avslutter typisk fra utkantene av 16 meteren etter kombinasjonsspill der motstander ofte er spilt lav eller Finne er spilt direkte opp i en kanal, fra de posisjonene kan Finne også generere en del assists som vi så i fjor. Men skal de assistene kommer må det også være bevegelse fra indreløperne, det sliter vi tidvis veldig med. Heggebø kommer med rå kraft og fysisk tilstedeværelse inn i boks som krever mye oppmerksomhet fra motstander, dette skaper naturligvis også rom for lagkameratene. Men igjen, vi vil få enda mer ut av Heggebø med bedre bevegelser fra indreløperne og det blir enda farlige som vi kan få backer som kan utgjøre en trussel helt inn på siste tredjedel.

Heggebø fungerer bedre med en mer primitiv spillestil enn Finne, men begge vil nok kunne blomstre i enda større grad dersom resten av laget og da i all hovedsak backer og indreløpere kan bidra med tilstedeværelse rundt og i motstanders boks.

fortune

Quote from: esp123 on October 24, 2024, 19:55:19 PMFinne og Heggebø har ganske lik total xG. Men Finne har over 20 flere avslutninger. Generelt er de underliggende tallene ikke så mye dårlige enn ifjor. Litt lavere xG per kamp, dårligere xGOT, og litt færre avslutninger.

Jeg har en hypotese:

- xG er jo i bunn og grunn sannsynlighet. Men hvis du akkumulerer xG fra dårlige posisjoner så er variansen større. Så det er større «sannsynlighet» for at du overprestere/underpresterer ift. xG enn hvis du kun tar skudd fra gode posisjoner.

Så basert på dette så er ikke Finne så mye dårligere enn ifjor. Finne burde scoret flere mål tidligere i sesongen, og ikke vært så langt unna fjorårssnittet. Men man er mer sårbare for måltørke/underprestering ift. xG hvis du baserer deg på mange skudd fra dårlige posisjoner.

Jeg vil si at Finne er vesentlig dårligere enn (vårsesongen) i fjor, men at han booster sine egne XG-tall ved å avslutte fra relativt dårlige posisjoner. Man får riktignok dårlig betalt på XG-fronten, men selv skudd på 2-3 % sjanser gir mer XG enn en pasning til en medspiller. Jeg tror også han i større grad avslutter fra posisjoner hvor han ikke er aller sterkest, det vil si fra høyre i feltet som gir dårlig vinkel/feil fot eller fra distanse.
First is first, second is nothing

fortune

Quote from: Morkel on October 24, 2024, 13:02:20 PMHørte på Fotballpreik i går og Grønner prøver altså igjen å argumentere for at det egentlige førstevalget burde være Finne. Tormod Bergersen går noe vei i å støtte Grønner i at Finne er mer en toppscorerspiss enn det Heggebø er. Jeg opplever det som at de mener Heggebø bør foretrekkes slik formen er nå. Men det blir fremdeles litt tonedøvt for meg å diskutere det.   

Heggebø får ikke mye gratis i Brann, selv når han presterer og ønskes av B/G og Molde letes det etter grunner til å sette ham ut av laget. Sannheten er at Heggebø har vært en instrumentell del av et lag som ligger på sølvplass.

Det som likevel irriterer meg er at man konkluderer med at Heggebø ikke kan bli en toppscorerspiss. Og man kan skjønne hva som legges i dette, han er en mer komplett spiss enn Finne og har noen ting å gå på når det kommer til avslutninger. Spesielt kanskje når han kommer alene med keeper. Men hvis man ser på statistikken så scorer altså mål i hvert 112 minutt i år. Finne scoret i fjor mål hvert 150 minutt, i en sesong som ble hyllet. Da riktignok også med masse assist, men her snakket altså Grønner om målscorerevner, så la oss holde oss til det premisset. 

Hadde Heggebø spilt samtlige minutter i år med samme snitt ville han ligget på 20 mål. Slik fungerer selvfølgelig ikke verden, men jeg mener at Heggebø fort kan levere et sånt snitt hvis han blir satset på over en hel sesong. Han vil nok aldri bli så klinisk som Finne er på sitt beste, men han tilfører også andre ting. Er bedre på hodet, er en target spiss, løper og river i forsvaret også videre.

Jeg håper selvfølgelig at Finne får skikk på ting, men selv da mener jeg at man ikke bør konkludere med at spissplassen tilhører ham. Dette er også et viktig budskap inn mot neste vår når Brann bør bruke litt krefter på å fornye kontrakten til Heggebø før det er et halvt år igjen og utenlandske klubber, Molde og B/G  kommer på banen.

En god diskusjon, men jeg blir alltid oppgitt når eksperter kommer med utsagn som at «til syvende og sist er det viktigste med en spiss hvor mange mål mål han svirer», noe både Bergersen og Pamer står for. Jeg mener derimot at det viktigste med en spiss er hvor mange mål laget scorer som følge av hans bidrag og så er det mindre viktig hvem som setter ballen i mål.

Noen av det siste tiårets beste spisser har ikke vært toppscorere på lagene sine (Benzema, Suarez, Firmino), men bundet sammen noen av de aller giftigste angrepstrioene.
First is first, second is nothing

esp123

Quote from: fortune on October 24, 2024, 22:06:05 PM
Quote from: esp123 on October 24, 2024, 19:55:19 PMFinne og Heggebø har ganske lik total xG. Men Finne har over 20 flere avslutninger. Generelt er de underliggende tallene ikke så mye dårlige enn ifjor. Litt lavere xG per kamp, dårligere xGOT, og litt færre avslutninger.

Jeg har en hypotese:

Jeg vil si at Finne er vesentlig dårligere enn (vårsesongen) i fjor, men at han booster sine egne XG-tall ved å avslutte fra relativt dårlige posisjoner. Man får riktignok dårlig betalt på XG-fronten, men selv skudd på 2-3 % sjanser gir mer XG enn en pasning til en medspiller. Jeg tror også han i større grad avslutter fra posisjoner hvor han ikke er aller sterkest, det vil si fra høyre i feltet som gir dårlig vinkel/feil fot eller fra distanse.

Dette var også tilfeller ifjor. Skuddkartet hans ser ut som det hadde en høyrevridning. Personlig tror jeg at han foretrekker å skyte fra høyre fordi da er det bedre vinkel for å skyte kjapt med høyre. Det er vanskeligere til venstre når man ofte må legge ballen over på høyre først for å få riktig vinkel. Og de harde fakta:

2023: 132 skudd med total xG på 16,2 gir 0,12 i xG per avslutning

2024: 59 skudd med total xG på 8,2 gir 0,14 i xG per avslutning.

Heggebø i 2024: 38 skudd med total xG på 8,5 gir 0,22 i xG per avslutning.

Eivind

Det blir jo ofte dratt frem at Finne er en "naturlig målscorer" som "alltid" har scoret mye mål. Men stemmer egentlig det?

Her er klubbkarrieren hans med antall kamper (mål i parentes).

2012-2013​ - Brann 26 (8 )
2014-2016​ - Köln 21 (2)
2016-2017​ - Heidenheim 21 (3)
2017-2020​ - Vålerenga 104 (30)
2021​- SønderjyskE   9 (0)
2021-​ til dags dato - Brann 74 (37)

Snittet er bra det i ande periode av Brann, men utenom det har ikke Finne vært noen målgarantist på toppnivå. Mulig han bøttet inn på gutte og juniornivå.

Lasaron

Han bøttet inn mål som ung, ja. Og flere av de åtte målene i hans første seniorperiode i Brann kom som innbytter.

andreas1989

Verdt å nevne da at Finne i en del år spilte på kant og ikke som spiss.

esp123

Fordi han ikke er god nok på den jobben som gjøres med ryggen mot mål, som er essensielt for en spiss i 4-3-3.

Eivind

Joda - han har spilt ving, vært innbytter, osv. Men synes uansett det blir feil av feks Grønner å proklamere at Finne alltid har scoret mye mål. For det har han ikke på toppnivå.

Her er statsen hans fra U-landslagsnivå.

2010- Norge U15   5 (0)
2011- Norge U16   11 (5)
2012- Norge U17   11 (4)
2012-2013- Norge U18   20 (7)
2013- Norge U19   8 (2)
2014-2015- Norge U21   8 (1)

Morkel

Quote from: Eivind on October 25, 2024, 12:21:54 PMDet blir jo ofte dratt frem at Finne er en "naturlig målscorer" som "alltid" har scoret mye mål. Men stemmer egentlig det?

Her er klubbkarrieren hans med antall kamper (mål i parentes).

2012-2013​ - Brann 26 (8 )
2014-2016​ - Köln 21 (2)
2016-2017​ - Heidenheim 21 (3)
2017-2020​ - Vålerenga 104 (30)
2021​- SønderjyskE   9 (0)
2021-​ til dags dato - Brann 74 (37)

Snittet er bra det i ande periode av Brann, men utenom det har ikke Finne vært noen målgarantist på toppnivå. Mulig han bøttet inn på gutte og juniornivå.

Absolutt. Jeg synes første periode i Brann også er et akseptabelt snitt mtp alder og at han var innbytter. Scoret nok mer enn Pusic per spilte minutt. Men det er jo bare i Brann han har hatt gode perioder. Så gjorde han en rekke dårlige klubbvalg etter dette. Tror karrieren hans ville sett bedre ut om han hadde forlenget med et år i Brann, sett an og så godt til en annen skandinavisk klubb hvis han ikke ble satset på.

Men oversikten din er uansett veldig interessant mtp at man bygger narrativer rundt spillere som påvirker om de blir satset på. I Finne-Heggebø-sagaen har man skapt et narrativ om at det viktigste er at spissen scorer mye mål, og bruker det for å konklude med at Finne er den beste spissen. Selv om Heggebø har et bedre scoringssnitt enn Finne. Man går i det man kaller en "bekreftelsesfelle" hvor man leter etter grunner til at Finne er den beste spissen, også bruker man enkeltfaktorer for å underbygge det. Det Grønner er kommet til nå er at han husker hvor klinisk Finne var på trening. Da er man ganske desperat etter å finne gode argumenter for at Finne bør foretrekkes.

krakra

Én ting er narrativet rundt Finne, men skjønner ikke hvorfor Heggebø har fått det på seg at han er en lite målfarlig spiss. Han har et habilt målsnitt og jeg tror en Heggebø i form, og med tillitt over tid, kunne scoret rundt 15 mål over en hel sesong. Det er ikke "landslagsklasse", men det er en høyt nivå for en spiss om har såpass mange andre gode kvaliteter også.

Men det finnes mange rundt Brann som mener at en brannspiss skal score minst 20 mål sesongen, og at spisser som ikke gjør det er for dårlige for Brann.

andreas1989

Quote from: esp123 on October 25, 2024, 13:10:04 PMFordi han ikke er god nok på den jobben som gjøres med ryggen mot mål, som er essensielt for en spiss i 4-3-3.

Dette har jo vi diskutert inn i evigheten tidligere og kunne sikkert gjort det igjen, men jeg deler ikke oppfatningen av at 4-3-3 kun kan løses med en fysisk spiss og ikke en hovedsaklig rettvendt spiss. Dette fikk jo vi greit motbevist på våren i fjor og Horneland kunne sikkert utredet til det uendelige om nettopp det. Men skal man løse det med en rettvendt spiss så er man helt avhengige av at indreløpere og backer bidrar i større grad enn det de gjør for Brann i 2024. Jeg vil jo som tidligere påstå at Finne er en særdeles god kombinasjonsspiller, men igjen så må det være bevegelse rundt han.

Quote from: MorkelSå gjorde han en rekke dårlige klubbvalg etter dette

Greit å oppsummere det slikt, men det skulle vært interessant å høre om Finne selv vil oppsummere oppholdet i Tyskland slik? Birk Riisa har jo tidligere vært helt tydelig på at han ikke ville vært oppholdet i Köln foruten, Riisa fikk heller ikke mer enn et par kamper for førstelaget til Köln, Finne fikk jo faktisk oppleve å score i Bundesliga for en stor klubb.

Lasaron

Når det gjelder det siste der, så mistenker jeg (kan ta feil) at noen sliter med stolthet og ditto manglende evne til å innrømme feil. Men gjerne Birk Riisa også hadde en utrolig god treningshverdag?

andreas1989

Kanskje en yngre Finne ville holdt masken for å forsvare avgjørelsen den gang, men en mer moden og reflektert Finne ville vel kanskje vært ærlig?

Risa har vel snakket varmt om både fotball og livs utdannelsen han fikk i Köln. De var jo der under samme periode så det hadde vært interessant å høre Finne sine tanker om den tiden. Men en ung Finne slår meg som mer utålmodig enn Risa.

Corran

Jeg har vel lenge sagt/ment at Finne ikke scorer så mye mål og heller overpresterte/fikk en ny vår i Brann i fjor vår og i Obos.
At han har blitt brukt en del som kant var som reserve løsning og for at hen ikke fikk spissplassen

De 8 han scoret i sin første periode var det vel også et hat-trick blant.

Jeg tror han gjorde en stor feil når han gikk til Køln, noe som stoppet utviklingen hans som en "naturlig" målscorer
Ikke at jeg ikke hadde forståelse for hvorfor han var sur for å ikke få sjansen mer i Brann den gangen

Morkel

Quote from: andreas1989 on October 25, 2024, 14:41:54 PM
Quote from: esp123 on October 25, 2024, 13:10:04 PMFordi han ikke er god nok på den jobben som gjøres med ryggen mot mål, som er essensielt for en spiss i 4-3-3.

Dette har jo vi diskutert inn i evigheten tidligere og kunne sikkert gjort det igjen, men jeg deler ikke oppfatningen av at 4-3-3 kun kan løses med en fysisk spiss og ikke en hovedsaklig rettvendt spiss. Dette fikk jo vi greit motbevist på våren i fjor og Horneland kunne sikkert utredet til det uendelige om nettopp det. Men skal man løse det med en rettvendt spiss så er man helt avhengige av at indreløpere og backer bidrar i større grad enn det de gjør for Brann i 2024. Jeg vil jo som tidligere påstå at Finne er en særdeles god kombinasjonsspiller, men igjen så må det være bevegelse rundt han.

Quote from: MorkelSå gjorde han en rekke dårlige klubbvalg etter dette

Greit å oppsummere det slikt, men det skulle vært interessant å høre om Finne selv vil oppsummere oppholdet i Tyskland slik? Birk Riisa har jo tidligere vært helt tydelig på at han ikke ville vært oppholdet i Köln foruten, Riisa fikk heller ikke mer enn et par kamper for førstelaget til Köln, Finne fikk jo faktisk oppleve å score i Bundesliga for en stor klubb.

Selvfølgelig. Jeg skal ikke fortelle Finne hvilke opplevelser han hadde i Tyskland, hvordan han opplever utviklingen etc.. Det vet han bedre enn meg. Fullt mulig han trivdes kjempegodt og ville gjort akkurat det samme igjen. Jeg skal ikke si at det er noen grunn for at Finne skal angre på avgjørelsene sine eller være misfornøyd med karrieren sin. MEN nå snakket vi om et sportslig premiss. Jeg tror også Finne ønsket å oppnå mer sportslig i Tyskland enn et par kamper som innbytter i Bundesliga, et titalls kamper i 2.Bundesliga og et håndfull mål.  Han gikk jo dit først og fremst fordi han ønsket å lykkes. Han så det sikkert også som en god utviklingsarena, men da ikke en utviklingsarena for å bli best mulig i VIF og Brann.

Morkel

andreas1989

October 26, 2024, 07:08:04 AM #49 Last Edit: October 26, 2024, 07:26:52 AM by andreas1989
For all del, men om man sammenlikner Finne med de andre unge fra samme generasjon, så kan man vel si at Finne fikk den beste karrieren? Samtidig som han fikk muligheten til å kjenne på livet i utlandet, det er nok noe å se tilbake det også utover det rent sportslige? Den som kommer nærmest blir vel Emil Hanson? Hanson er riktignok noen år yngre, men det Finne og Hanson har felles er at de begge to valgte å forlate Brann til fordel for utlandet, og begge overgikk vel karrierene til de andre unge spillerne fra samme periode som prøvde å slå igjennom i Brann?

Go Up