• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sarpsborg 08 - Brann, 20.07.2024, kl 18:00

Started by Superjack, July 17, 2024, 10:29:48 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Spesielt med rødt kort til det medisinske apparatet. Tror jeg ikke at jeg har sett før.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lasaron

Kan vi ikke alle sammen bare være enige om at Warming tilfører mer offensivt enn han reduserer oss defensivt?

Dyngeland sin førsteomgang er muligens den beste jeg har sett av en Brann-keeper noen sinne.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Eivind on July 20, 2024, 18:37:15 PMWarming virker mye farligere enn Castro og Mathiesen. Bare å selge.

Ja, det virker veldig merksnodig at Brann på død og liv har lyst å kvitte seg med Warming når han tross alt leverer greit som innbytter. Kan hende Horneland & co har noe annet i kikkerten som passer deres idé om hva Brann skal gjøre bedre. Det må vel snart være tomt for poteter i fotball-Norge?

Quote from: krakra on July 20, 2024, 18:57:10 PMDet er noe veldig LANsk over at Horneland er så bestemt på å dyrke en Finne totalt ute av form. Og de som mener Heggebø ikke er god kan gå å legge seg. Han er bedre enn Finne på så og si alt for tiden. Og Finne blir ikke bedre av å spille den ene svake kampen etter den andre.

Vet ikke om jeg vil kalle det LANsk, jeg tror dette er mer Hornelandsk. Finne spilte såpass godt i fjor at han overbeviste Horneland og Solbakken, og da er det klippekort.

andreas1989

Verdt å merke seg at Huskeklepp langt i fra var låst på at Opsahl skal fortsette å spille som anker.

Bruiser

Quote from: Lasaron on July 20, 2024, 19:29:18 PMKan vi ikke alle sammen bare være enige om at Warming tilfører mer offensivt enn han reduserer oss defensivt?
Samme kan seiast om Soltvedt. Eller er det folk som er kjempeglade i å sjå Ruben Kristiansen fosse nedover sidelinja, og så spele støtte?

Og der er Molde forbi oss. Fitte.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

esp123

Quote from: andreas1989 on July 20, 2024, 19:34:48 PMVerdt å merke seg at Huskeklepp langt i fra var låst på at Opsahl skal fortsette å spille som anker.
Jeg tror Horneland legger om til to dype permanent. Sivert gjorde det mulig å spille med et anker, men nå har vi ikke spillertypene til det.

Falkman

Quote from: Billy Elliott on July 20, 2024, 19:06:44 PM- Vi er uendelig mye dårligere denne sommeren enn forrige
- Sakarias Opsal kan åpenbart ikke spille anker i et lag som skal stå høyt
- Heggebø...syvende seriemål for sesongen, får «tillit» i form av ca 50 minutter mot FKH, så rett tilbake på benken. Han må være drittlei
- Dette laget kommer til å ryke jævlig fort ut av Europa
- Palle bør ikke være fast på dette laget (vi slipper uansett inn på dødball hver kamp, og han svekker oss i det oppbyggende)
- Å selge Warming, den eneste i denne troppen med fart og x-faktor vil være galskap

Noen umiddelbare tanker...

Dårlig hukommelse, åpenbart. Vi spilte flere kamper i fjor sommer som var like svake

andreas1989

Quote from: esp123 on July 20, 2024, 19:40:36 PM
Quote from: andreas1989 on July 20, 2024, 19:34:48 PMVerdt å merke seg at Huskeklepp langt i fra var låst på at Opsahl skal fortsette å spille som anker.
Jeg tror Horneland legger om til to dype permanent. Sivert gjorde det mulig å spille med et anker, men nå har vi ikke spillertypene til det.

Ikke umulig, det vil jo være en rolle Opsahl er mer trygg på. Vil overraske meg litt om Horneland velger å endrer system for å tilpasse seg en enkelt spiller, men det er samtidig klart at det nødvendigvis ikke er den største omstruktureringen.

Ellers er jo det høy interessant det Horneland sier til BT at spillere som skal starte må forplikte seg til Brann. En ting er Warming, men hva med Heggebø?

Billy Elliott

Quote from: Falkman on July 20, 2024, 19:41:51 PM
Quote from: Billy Elliott on July 20, 2024, 19:06:44 PM- Vi er uendelig mye dårligere denne sommeren enn forrige
- Sakarias Opsal kan åpenbart ikke spille anker i et lag som skal stå høyt
- Heggebø...syvende seriemål for sesongen, får «tillit» i form av ca 50 minutter mot FKH, så rett tilbake på benken. Han må være drittlei
- Dette laget kommer til å ryke jævlig fort ut av Europa
- Palle bør ikke være fast på dette laget (vi slipper uansett inn på dødball hver kamp, og han svekker oss i det oppbyggende)
- Å selge Warming, den eneste i denne troppen med fart og x-faktor vil være galskap

Noen umiddelbare tanker...

Dårlig hukommelse, åpenbart. Vi spilte flere kamper i fjor sommer som var like svake

Sterkt uenig. Resultatene var like dårlig, ja, men spillet langt bedre.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krakra

Quote from: andreas1989 on July 20, 2024, 19:44:50 PM

Ikke umulig, det vil jo være en rolle Opsahl er mer trygg på. Vil overraske meg litt om Horneland velger å endrer system for å tilpasse seg en enkelt spiller, men det er samtidig klart at det er ikke den største omstruktureringen.

Ellers er jo det høy interessant det Horneland sier til BT at spillere som skal starte må forplikte seg til Brann. En ting er Warming, men hva med Heggebø?
Hva med Heltne Nilsen. Havnet han på benken da han forsøkte å presse seg vekk i fjor? Hvem mener han ikke har forpliktet seg til Brann?

esp123

Ikke umulig, det vil jo være en rolle Opsahl er mer trygg på. Vil overraske meg litt om Horneland velger å endrer system for å tilpasse seg en enkelt spiller, men det er samtidig klart at det er ikke den største omstruktureringen.

Det handler ikke om å tilpasse seg én spiller. Brann har ikke spillere som kan spille enslig anker for øyeblikket.

andreas1989

Absolutt et poeng. Horneland forklarer jo også dette med støy, og der er jo Sirkus Nilsen i en egen klasse. 

andreas1989

Quote from: esp123 on July 20, 2024, 19:47:04 PM

Det handler ikke om å tilpasse seg én spiller. Brann har ikke spillere som kan spille enslig anker for øyeblikket.

Det gjør jo nødvendigvis det dersom man kan forsøke andre muligheter først, fremfor å skifte system. Feks prøve Kornvig i den dype rollen. Så kan det jo fortsatt også komme inn en ny spiller. Opsahl har åpenbart kvaliteter som bør kunne komme til sin rett i en av indreløper rollene.

esp123

Og bør vi knytte til oss kompetanse på defensiv dødball? Viser Huseklepp sine faglige begrensinger seg her? Vi er et ganske tynt støtteapparat, og spørsmålet er kanskje om Huseklepp utfyller Horneland på en tilstrekkelig måte.

esp123

Quote from: andreas1989 on July 20, 2024, 19:49:43 PM
Quote from: esp123 on July 20, 2024, 19:47:04 PM

Det gjør jo nødvendigvis det dersom man kan forsøke andre muligheter først, fremfor å skifte system. Feks prøve Kornvig i den dype rollen. Så kan det jo fortsatt også komme inn en ny spiller. Opsahl har åpenbart kvaliteter som bør kunne komme til sin rett i en av indreløper rollene.
Kornvig. En spiller uten noe særlig erfaring i en 6'er rolle. Midt i sesongen. Da er det tryggere å gjøre som i andre omgang idag, legge om til to dype.

Bruiser

Quote from: esp123 on July 20, 2024, 19:50:33 PMOg bør vi knytte til oss kompetanse på defensiv dødball? Viser Huseklepp sine faglige begrensinger seg her? Vi er et ganske tynt støtteapparat, og spørsmålet er kanskje om Huseklepp utfyller Horneland på en tilstrekkelig måte.
Eg trur ikkje Huseklepp nokon sinne har ofra defensiv dødball ein tanke så kanskje det er noko der.

krakra

Burde ikke Horneland kunne defensiv dødball selv?

Hvor komplisert er det egentlig? Man har en egen analyseansvarlig som burde kunne bidra. Vi har vært gode der før.

esp123

Quote from: krakra on July 20, 2024, 20:03:29 PMBurde ikke Horneland kunne defensiv dødball selv?

Hvor komplisert er det egentlig? Man har en egen analyseansvarlig som burde kunne bidra. Vi har vært gode der før.
Noe bør ihvertfall gjøres. Jeg vil si det er bedre å utvide kompetanse i støtteapparatet enn å bytte hovedtrener.

Og over på noe annet; for en jobb sportssjefen i Sarpsborg 08 har gjort! Hampus Andersson har redusert snittalderen i førsteelleveren med rundt 3 år sammenlignet med siste kamp ifjor, og de har nå masse spennende unge spillere. Sher, Meister, Ørjasæter, Hiim, Christiansen etc. Imponerende!

Wombat

Quote from: esp123 on July 20, 2024, 20:09:56 PM
Quote from: krakra on July 20, 2024, 20:03:29 PMBurde ikke Horneland kunne defensiv dødball selv?

Noe bør ihvertfall gjøres. Jeg vil si det er bedre å utvide kompetanse i støtteapparatet enn å bytte hovedtrener.

Og over på noe annet; for en jobb sportssjefen i Sarpsborg 08 har gjort! Hampus Andersson har redusert snittalderen i førsteelleveren med rundt 3 år sammenlignet med siste kamp ifjor, og de har nå masse spennende unge spillere. Sher, Meister, Ørjasæter, Hiim, Christiansen etc. Imponerende!

Og i SKB anno 2024 hadde sannsynligvis ingen av dem startet kamper

Don't bang the drum like monkeys do

krakra

Men man burde ikke trenge å utvide trenerteamet for å fikse dødball. Dette er noe såpass elementært at trenerteam med analyse bør klare det selv. Kanskje ikke Huseklepp er ekspert på det, men vi har Horneland og Fakiri også, samt analyseansvarlig.

Bruiser

Quote from: krakra on July 20, 2024, 20:15:34 PMMen man burde ikke trenge å utvide trenerteamet for å fikse dødball. Dette er noe såpass elementært at trenerteam med analyse bør klare det selv. Kanskje ikke Huseklepp er ekspert på det, men vi har Horneland og Fakiri også, samt analyseansvarlig.
Du skal sleppe å uroe deg, det er skreve mest på fleip. Sjølvsagt er dødball noko man enkelt kan tilegne seg kunnskap om.
Dei sterkaste framfor kassa og mannsmarkerer dei største trusslane og resten dekker stolper, løp inn i boks eller er klare for kontring. Enkelt. Burde hvertfall vere det.

Belfort

Har store deler av stallen vært på fylla i sommerpausen? Akkurat som i 2006 når vi ledet til sommeren og spillerne gikk på fylla. Fordi god treningskvalitet kan de umulig ha hatt i disse ukene

Corran

Eg e full og e skuffet så ta resten av meldingen med det i minne ;-)

Kor ska eg begynne?
Midtstopperne gjør mye rart til tider og er ikke der de bør være
Venstreback? Har vi det? En junior ville gjort bedre jobb. Sist ropte jeg på Ruben sin avgang og i dag på Sol sin. De er møkk dårlige og det er en skam at ikke Kalven får prøve seg. Sa i fjor at om ikke Torsvik var skadet så var plassen hans men han måtte jo være skadet.
Finne har spilt seg ut. Kan nå Heggebø få like mange sjanser til å drite seg ut som Finne?
Forrige kamp var start elver lagt opp til at Heggebø skulle feile og i dag kommer han inn og scorer,
Finne bidrar med 0 NULL.

Så er det kantene Her starter vi med Mathisen og Castro og det er helt OK men Warming skulle kommet inn til pause for Castro bidro med lite foruten å takle seg selv 2 ganger.
Warming bør starte neste

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Etter å ha lest litt rapporter/intervjuer i BA o.l. så er jeg bekymret.
Om Horneland eller andre begynner å bli litt "paniske" pga Saka sin  jobb denne kampen så kommer vi til å slite.
Nå må en bare bygge videre på å skape trygghet og relasjoner mellom ny spiller og resten av laget Samt en må starte med Heggebø
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Castro var elendig. Soltvedt like dårlig.

Må ikke få noe ny kontrakt

Warming må bli.

S08 var meget direkte og gjordr det meget ekkelt for Brann.

Grepene i pausen hjalp.

Dyngeland outstanding. Samme var Warming den halvtimen han fikk.

Brannsupporter.

andreas1989

July 21, 2024, 08:42:41 AM #175 Last Edit: July 21, 2024, 08:58:49 AM by andreas1989
Quote from: esp123 on July 20, 2024, 19:51:42 PMKornvig. En spiller uten noe særlig erfaring i en 6'er rolle. Midt i sesongen. Da er det tryggere å gjøre som i andre omgang idag, legge om til to dype.

Men det er jo realiteten for alle alternativene vi har?

Thore Pedersen er sansynligvis for udisiplinert til å løse oppgaven som enslig 6er alene, kan dog passe bedre når vi jager mål.

Opsahl er ikke noe anker, er klink på at det er en spiller som har best forutsetninger for å lykkes i Brann i en Felix rolle, da vil vi også få flere strenger å spille på inne på siste tredjedel, der ting ofte går i stampe.

Kornvig er uprøvd, men har en tung fysikk og grei spilleforståelse. Må dog spille med mindre risiko i pasningsspillet sitt skal han sitte i dypet, samtidig kan crossballene komme til nytte. Det store spørsmålet er om dansken har frekvens i beina til å løse oppgaven? Men det vet vi ikke uten å ha prøvd. Så mister vi en potensiell måltrussel ved å låse Kornvig i dypet, det er jo også akkurat det Horneland selv er inne på. Men enn så lenge så er det kanskje ett kompromiss man må ta? Opsahl vil samtidig kunne bidra i større grad med progressivt pasningsspill lenger fremme i banen samt kombinasjonsspill.

Den beste og i mine øyne unngåelige løsningen er uansett å få inn en type som hører hjemme i ankerrollen, men enn så lenge så må vi gå for den beste løsningen internt. For Helland får neppe sjansen.

esp123

Det er også poenget mitt. Vi har ikke spillerne til å spille 4-3-3 for øyeblikket. Da bør vi legge om. Prinsippene kan være de samme. 4-2-3-1/4-2-1-3 kan bli veldig bra det!

Wombat

Ja, alltid smart å legge om taktisk formasjon i midten av sesong, pleier å virke bra det

Hadde vi i utgangspunktet hatt en B formasjon kunne man sluppet unna med det, men et helt nytt system trenger tid å spilles inn, derfor ser jeg på det som en eventuell bjørnetjeneste og utopi. Og om det skjer tror jeg det vil bringe oss enda raskere til et punkt vi allerede er på vei mot

Tror vi står best med formasjon vi har pr i dag, så får man finne løsninger innad i stall for å få det til å fungere. Alle 6ere er ikke Gattuso eller svikeren, det finnes andre smarte tilnærminger i rollen man kan prøve. Dvs om vi hadde hatt en trener som er villig til det, noe jeg tror vi ikke har

Dette minner mer og mer om lan kurven, og også tilnærming fra trenerteam for å løse problemene den gang, dvs famle litt i blinde

esp123

En formasjon er bare tall. Så lenge prinsippene i bunn er de samme, så trenger det ikke nødvendigvis være så stor endring. Det eneste vi gjør er å flytte den ene indreløperne litt lavere i banen, det kan gi oss mer overtall i oppbyggingen av spillet dypere i banen også. Det kan også være bedre for en type som Hellan, som virker å være bedre høyere i banen. Da er det mer rom for at backene går høyere tidligere.

Det er vanlig på det høyeste nivået å bygge opp i en 2-3-5/3-2-5 formasjon. Da strekker man motstanderen samtidig som man ofte har overtall i flere av oppbyggingsfasene.

Jeg ser for meg noe slikt:

Sery Larsen - Pallesen - Kristiansen

Opsahl/Horn Myhre - Kornvig

Hellan - Castro - Heggebø - Finne/Horn Myhre - Warming/Mathisen

Hvem som spiller hvor er ikke så viktig. Men da får vi klassiske breddeholder som strekker i bredderetning og lengderetning samtidig som vi har spillere som kan operere i halvrommene/korridorene rundt Heggebø og mellomrommet.

Wombat

Jeg forstår tanken, men tror som sagt at det vil bli feil akkurat nå

Personlig tror jeg at løsningen er å la samme lag stå over noen kamper, selv med tap eller problemer i 1-2 av f.eks 3-4. Slik "vi" oppfører oss nå vil jeg tro gir usikkerhet i gruppen

Nå bytter man i nøkkelposisjoner hver kamp, setter innpå Kartum som ving og andre merkelige valg i kamp etter kamp, og når resultatet uteblir blir spiller benket. Han søker trygghet når han burde utfordre, så jeg tror problemene vi ser "i dag" vil fortsette uansett formasjon så lenge man har disse merkelige uttakene som H har stått for nesten siden Wolfe forsvant. Av nødvendighet vil noen hevde, joda, helt klart, men man gir ikke spillere 30-60min i en ny rolle for så å benke dem igjen...

Vi må også huske at H er en veldig autoritær sjef, helt klart en god motivator også, men motivasjonstaler kan ikke gjentas kamp etter kamp som om det var første kamp (ref uttalelse om" vi mangler galskap" som jeg tror viser at her er det få motivasjonsstrenger å spille på), og slike sjefer uansett kvaliteter, sliter på spillergrupper selv når de fremdeles har tiltro. Jeg vet at de gjør det i vanlige folks arbeidsliv, og tror ikke en spillergruppe er så veldig annerledes

Nei, la dem stå i formasjon med litt forutsigbarhet istedet for paniske valg i kamp etter kamp så bedrer det seg nok litt om ikke annet

fortune

Quote from: esp123 on July 21, 2024, 11:24:23 AMEn formasjon er bare tall. Så lenge prinsippene i bunn er de samme, så trenger det ikke nødvendigvis være så stor endring. Det eneste vi gjør er å flytte den ene indreløperne litt lavere i banen, det kan gi oss mer overtall i oppbyggingen av spillet dypere i banen også. Det kan også være bedre for en type som Hellan, som virker å være bedre høyere i banen. Da er det mer rom for at backene går høyere tidligere.

Det er vanlig på det høyeste nivået å bygge opp i en 2-3-5/3-2-5 formasjon. Da strekker man motstanderen samtidig som man ofte har overtall i flere av oppbyggingsfasene.

Hvem som spiller hvor er ikke så viktig. Men da får vi klassiske breddeholder som strekker i bredderetning og lengderetning samtidig som vi har spillere som kan operere i halvrommene/korridorene rundt Heggebø og mellomrommet.

Å bare snu trekanten på midten og ellers fortsette omtrent som før, har jeg begrenset tro på. For det første ble 4231-varianten med tier/playmaker bak spissen avskiltet for ti års tid siden, da man fant effektive motmidler mot playmakeren og dermed hemmet motstanders spill betraktelig. For det andre har ikke Brann spillere som er egnet til denne oppstillingen, vi har hverken en skikkelig playmaker ala Ozil/Deco eller vinger som produserer mye målpoeng.

Noe vi derimot har, er to relativt målfarlige spisser, hvorav den ene virkelig trenger en kompis på topp. Jeg tror Finne som hengende spiss bak, rundt og foran Heggebø kan finne tilbake til seg selv, og at de to sammen kan bli et fryktet angrep. Da slipper vi dessuten å legge noe særlig målscorer-ansvar på vingene våre, som har vist seg å knapt score mål i det hele tatt, selv i 433. Da kan vingene i større grad være breddeholdere og tilretteleggere, noe de behersker langt bedre enn å true motstanders mål.

Også Warming kan finne en rolle i en slik oppstilling, enten som hengende spiss eller som kant. Ved sistnevnte løsning må man imidlertid kompensere defensivt, slik Frankrike gjorde da de vant VM i 2018. Da gav de Mbappe mye frihet på høyrekanten og satte indreløper Matuidi på motsatt kant for å beholde kontrollen.
First is first, second is nothing

andreas1989

En formasjon er ofte "bare" tall, men det er en vesentlig forskjell i å spille med to indreløpere som gjør seg spillbar på siste tredjedel kontra å skulle sitte med to stykker på midtbanen. Når vi har vi vært på vårt beste så er det fordi vi har lykkes med det høye presset samt kombinasjonsspillet høyt inne på motstanders banehalvdel og da har indreløperne vært helt vesentlige, og i Felix og Opsahl har vi to typer som bør være temmelig perfekte for de arbeidsoppgavene.

Så kan man argumentere for at Rasmussen var mer sittende enn en tradisjonell indreløper og Horneland har jo selv nevnt at med Børsting så kunne man i større grad tillate Felix å stå høyere i banen, så vi har vel kanskje ikke spilt helt "ren" 4-3-3 til enhver tid?

Jeg mener at vi ikke skal tilpasse oss spillertyper i for stor grad og dersom Opsahl skal sitte på midten så vi da løse ting annerledes enn vi har gjort. Men dersom Opsahl kan spille som en indreløper eller kanskje mer som en Rasmussen så blir det en mindre omvelting. Så skal vi ideelt ha inn en spiller som kan da den dype rollen, men enn så lenge så kan det være verdt å teste ut Kornvig i den rollen, jeg tror dansken er den med best forutsetninger for å lykkes i den rollen, men jeg kan forstå skepsisen samtidig som vi også vil kunne miste noe ved å låse Kornvig i dypet.

Corran

Hvorfor ikke la Saka få litt tid på å komme inn i laget og systemet før en kaster en endelig dom?
Han hadde tross alt ikke hatt en full treningsuke med laget før kampen i helgen så er kanskje litt tidlig å avskrive ham eller finne andre roller til ham som han heller ikke har spilt så mye i?

Han er en annen spillertype enn SHN og kan ikke gå inn og løse rollen som DM helt likt. Og som også Horneland sa så må en justere litt på hvordan laget spiller nå som det er kommet en ny type inn.
Dette tar litt mer enn 2 treninger å få på plass.

Kan også være det går til helvete uansett hvor mange treninger de får sammen og denne sesongen nå alt er over og til vinteren er det panikk handling for å få inn en ny SHN

andreas1989

Fordi det sansynligvis er enklere for både han og laget å lykkes om han spiller som en indreløper? Det blir mindre omveltinger for begge parter samtidig som egenskapene til Opsahl kommer mer til sin rett og det er noe vi trenger når vi skal angripe mot etablert.

Corran

Min forståelse er at han ikke er en indreløper og ikke har spilt det noe særlig.
Kan være jeg har misforstått eller blander sammen, men mener det ble sagt tydelig at han ikke var en indreløper.
Og om det stemmer så er det jo litt rart å allerede nå skulle "omskolere" ham.
Da hadde  det vel vært bedre å kjøpe en indreløper da?

andreas1989

Nei, det er nok riktig det, men han har jo heller aldri spilt enslig anker. Han har lagt som en av to dype på midtbanen i Tromsø.

Poenget er jo mer at Opsahl åpenbart har egenskaper som vi trenger lenger fremme i banen, samtidig som han mangler egenskaper vi trenger i dypet på midtbanen. Opsahl er jo veldig lik Felix rett og slett og da er det jo naturlig å tenke seg til hvilken rolle Opsahl bør spille. Denne skepsisen kommer jo fra alle mulige kanter, også internt i Brann. Huseklepp gikk jo langt på vei senest i går i å antyde at her må man nok se hvor Opsahl passer best. Jeg tenker jo da at det må være bedre å sitte spilleren i en annen rolle enn å endre systemet. Særlig når spilleren innehar kvaliteter vi trenger på siste tredjedel.

Jeg tror det ender som flere andre har skrevet her inne med at dette prosjektet med Opsahl i dypet blir skrotet rimelig raskt.

Corran

Personlig håper jeg de får skrudd det til slik at det fungerer. Kan være en av nøklene å videreutvikle spillet.
Så f.eks at han var flink til å se etter spillere i rommet inn mot midten og ikke bare ut på sidene. Han var også flink til å selv oppsøke disse rommene.

Men som sagt alt for tidlig å si noe ene eller andre veien

andreas1989

Absolutt, Opsahl har åpenbare ferdigheter som kan være forløsende for oss mot etablert. Det blir en innkjøringsperiode, håper bare at de heller bestemmer seg for noe fremfor at vi skal prøve ut alt mulig resten av sommeren.

Pete05

Quote from: andreas1989 on July 21, 2024, 21:58:15 PMNei, det er nok riktig det, men han har jo heller aldri spilt enslig anker. Han har lagt som en av to dype på midtbanen i Tromsø.

Poenget er jo mer at Opsahl åpenbart har egenskaper som vi trenger lenger fremme i banen, samtidig som han mangler egenskaper vi trenger i dypet på midtbanen. Opsahl er jo veldig lik Felix rett og slett og da er det jo naturlig å tenke seg til hvilken rolle Opsahl bør spille. Denne skepsisen kommer jo fra alle mulige kanter, også internt i Brann. Huseklepp gikk jo langt på vei senest i går i å antyde at her må man nok se hvor Opsahl passer best. Jeg tenker jo da at det må være bedre å sitte spilleren i en annen rolle enn å endre systemet. Særlig når spilleren innehar kvaliteter vi trenger på siste tredjedel.

Jeg tror det ender som flere andre har skrevet her inne med at dette prosjektet med Opsahl i dypet blir skrotet rimelig raskt.

Jeg har sett Opsahl i mange år, både i VIF og Tromsø. Han er ikke veldig lik FHM. Der FHM trives på små flater og små marginer er Opsahl absolutt best når han får litt mer avstand og bedre tid. Han kan selvfølgelig utvikle seg videre men han er nok best litt dypere i banen. Han er nok best som en av to i en dyp rolle. Mulig det blir mer en skjev midt med en dyp, en midt i mellom og en litt høyere. Horneland har jo tidligere kjørt noen «skjeve» formasjoner?

andreas1989

Har også sett nok av Opsahl til å vite at han lett vender bort en motstander med en kvikk vending, spiller progressive baller og driver opp tempoet. Tror han skal ha absolutt alle forutsetninger for å kunne lykkes i en Felix rolle og det er det som vil gange Brann mest på både kort og lang sikt.

esp123

Quote from: fortune on July 21, 2024, 13:30:41 PM
Quote from: esp123 on July 21, 2024, 11:24:23 AMEn formasjon er bare tall. Så lenge prinsippene i bunn er de samme, så trenger det ikke nødvendigvis være så stor endring. Det eneste vi gjør er å flytte den ene indreløperne litt lavere i banen, det kan gi oss mer overtall i oppbyggingen av spillet dypere i banen også. Det kan også være bedre for en type som Hellan, som virker å være bedre høyere i banen. Da er det mer rom for at backene går høyere tidligere.

Å bare snu trekanten på midten og ellers fortsette omtrent som før, har jeg begrenset tro på. For det første ble 4231-varianten med tier/playmaker bak spissen avskiltet for ti års tid siden, da man fant effektive motmidler mot playmakeren og dermed hemmet motstanders spill betraktelig. For det andre har ikke Brann spillere som er egnet til denne oppstillingen, vi har hverken en skikkelig playmaker ala Ozil/Deco eller vinger som produserer mye målpoeng.

Noe vi derimot har, er to relativt målfarlige spisser, hvorav den ene virkelig trenger en kompis på topp. Jeg tror Finne som hengende spiss bak, rundt og foran Heggebø kan finne tilbake til seg selv, og at de to sammen kan bli et fryktet angrep. Da slipper vi dessuten å legge noe særlig målscorer-ansvar på vingene våre, som har vist seg å knapt score mål i det hele tatt, selv i 433. Da kan vingene i større grad være breddeholdere og tilretteleggere, noe de behersker langt bedre enn å true motstanders mål.

Også Warming kan finne en rolle i en slik oppstilling, enten som hengende spiss eller som kant. Ved sistnevnte løsning må man imidlertid kompensere defensivt, slik Frankrike gjorde da de vant VM i 2018. Da gav de Mbappe mye frihet på høyrekanten og satte indreløper Matuidi på motsatt kant for å beholde kontrollen.

Hvordan vi løser dette er jeg åpen til, men å si at denne formasjonen er avskiltet er litt spesielt rett etter at Spania har vunnet EM med nettopp en slik formasjon.

Arsenal for eksempel spiller også en slik formasjon som jeg skisserer. Ødegaard spiller som en fremskutt 8'er til høyre, der Rice er mye dypere til venstre. De forsvarer seg da også i 4-4-2.

City spiller også med to dype, men de spiller også med to ti'ere. Oppsettet offensivt blir som jeg skisserer over. Uansett så forsvarer de seg også i stor grad i 4-4-2.

Barcelona spiller også 4-2-3-1. Med Christensen og De Jong defensivt. Gundogan/Pedri i 10'er rollen. Forøvrig en rolle Gundo hadde i EM også.

Det er sikkert mange flere eksempler. Jeg nevner Villa, United, Dortmund etc.

Det som er sant er at 10'eren ikke lenger er en slepen tekniker som kun bidrar offensivt. Det er to-veisspillere, eller fysisk sterke spillere som kan angripe boksen som for eksempel Jude Bellingham.

fortune

Quote from: esp123 on July 22, 2024, 07:50:05 AM
Quote from: fortune on July 21, 2024, 13:30:41 PM

Hvordan vi løser dette er jeg åpen til, men å si at denne formasjonen er avskiltet er litt spesielt rett etter at Spania har vunnet EM med nettopp en slik formasjon.

Arsenal for eksempel spiller også en slik formasjon som jeg skisserer. Ødegaard spiller som en fremskutt 8'er til høyre, der Rice er mye dypere til venstre. De forsvarer seg da også i 4-4-2.

City spiller også med to dype, men de spiller også med to ti'ere. Oppsettet offensivt blir som jeg skisserer over. Uansett så forsvarer de seg også i stor grad i 4-4-2.

Barcelona spiller også 4-2-3-1. Med Christensen og De Jong defensivt. Gundogan/Pedri i 10'er rollen. Forøvrig en rolle Gundo hadde i EM også.

Det er sikkert mange flere eksempler. Jeg nevner Villa, United, Dortmund etc.

Det som er sant er at 10'eren ikke lenger er en slepen tekniker som kun bidrar offensivt. Det er to-veisspillere, eller fysisk sterke spillere som kan angripe boksen som for eksempel Jude Bellingham.

De fleste av dine eksempler, inkludert Spania (foruten semien), Barcelona og Arsenal er i praksis 433 hvor den ene indreløperen er hakket mer offensiv enn den andre. Transfermarkt, som identifiserer formasjoner utifra det som faktisk skjer på banen underbygger det. Denne type skjeve 433 finner man overalt, også i Brann da vi spilte med Felix/Rasmussen eller Haugen/Barmen som indreløpere.

Moderne tiere i en ordentlig 4231 er i mine øyne hengende spisser, som gjerne truer bakrom, er målfarlige, vandrer mye og er dyktige på kjapt kombinasjonsspill. De beste eksemplene er kanskje Bayern med Thomas Muller og Frankrike 2018 med Griezmann. Finne burde ha alle forutsetninger for å fylle en slik rolle.

First is first, second is nothing

Go Up