• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet sommeren 2024

Started by Lasaron, April 13, 2024, 18:48:53 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Muligens ikke. Tror Tufekcic gikk på lån til KBK utenfor vinduet, og han er eldre enn Holten. Men kanskje det at Holten har spilt for Brann 2 i sommer ødelegger, med mindre han går tilbake til Mjøndalen. Usikker på reglene her.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

andreas1989

September 03, 2024, 07:18:49 AM #1401 Last Edit: September 03, 2024, 07:21:11 AM by andreas1989
Tormod Bergersen har vært på besøk hos Per-Ove og det resulterer i en meget interessant sak i BA.

https://www.ba.no/jeg-har-tenkt-at-na-mister-vi-horneland-ja/s/5-8-2729542

Kan gjengi noen sitater senere i dag, men her snakker man om det aller meste.

Belfort

Quote from: andreas1989 on September 03, 2024, 07:18:49 AMTormod Bergersen har vært på besøk hos Per-Ove og det resulterer i en meget interessant sak i BA.

En ting som diskuteres er og slutte med den tullete begrensningen om og kun hente skandinaviske spillere

Dickens

Quote from: Belfort on September 03, 2024, 07:46:18 AM
Quote from: andreas1989 on September 03, 2024, 07:18:49 AMTormod Bergersen har vært på besøk hos Per-Ove og det resulterer i en meget interessant sak i BA.

En ting som diskuteres er og slutte med den tullete begrensningen om og kun hente skandinaviske spillere

Ja, POL går langt i å antyde at det ikke mangler på seriøse agenter fra Afrika som nærmest ligger langflat for å shippe spillere til Brann.

Men, som han også nevner: Det kreves også et skikkelig apparat og opplegg for å få de integrert og trives.

Men så er spørsmålet: Ønsker vi en afrikansk Kniklas eller dyrke vår egen lokale Kniklas?

Hickok

Quote from: fortune on September 03, 2024, 06:14:34 AM
Quote from: Lasaron on September 03, 2024, 06:00:08 AMDa er overgangsvinduet stengt. Sønnen og Warming ut. Saka og Holten inn. Internt opprykk på Haaland. Det er vel en slags foryngelse, det, noe som må fortsette i neste vindu.

OBS! Belgia er en joker her, de har åpent til 6. september.

Er vinduet også stengt for utlån til lavere divisjoner? Slik at Holten nå er stuck med benk og postnord ut sesongen?
For spillere under 21 er det vel fortsatt fritt frem med utlån også etter vinduet er stengt.

Lasaron

Kommunikasjon er en veldig viktig del av trenerjobben. Horneland kommuniserer mye bedre på norsk enn på engelsk. Hvis han skal snakke engelsk, blir han en dårligere trener. Det er en del av vurderingen. Hvilke tanker gjør du deg om det?
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

fortune

Quote from: Dickens on September 03, 2024, 07:56:47 AM

Ja, POL går langt i å antyde at det ikke mangler på seriøse agenter fra Afrika som nærmest ligger langflat for å shippe spillere til Brann.

Men, som han også nevner: Det kreves også et skikkelig apparat og opplegg for å få de integrert og trives.

Men så er spørsmålet: Ønsker vi en afrikansk Kniklas eller dyrke vår egen lokale Kniklas?

Å hente talenter fra Afrika er neppe noe poeng så lenge vi har Horneland som trener, han foretrekker både betydelig erfaring og skandinavisk språk. At han skal benytte en ung afrikaner foran en erfaren potet fra Haugesund fremstår for meg som utopi.

La oss først starte med å åpne for både erfarne ikke-skandinavisk-språklige og å benytte de talentene som allerede er i klubben, så får de unge utenlandske eventuelt være neste steg.
First is first, second is nothing

Belfort

September 03, 2024, 08:49:40 AM #1407 Last Edit: September 03, 2024, 08:52:50 AM by Belfort
Quote from: Lasaron on September 03, 2024, 08:18:00 AM

Kommunikasjon er en veldig viktig del av trenerjobben. Horneland kommuniserer mye bedre på norsk enn på engelsk. Hvis han skal snakke engelsk, blir han en dårligere trener. Det er en del av vurderingen. Hvilke tanker gjør du deg om det?

Ja, han er ikke god i engelsk, det har alle som har sett pressekonferansene hørt, men vi kan under ingen omstendighet ekskludere 99,7% av verdens befolkning i vår rekrutteringspolitikk fordi vår trener sov i engelsktimene! Han får ta noen oppfriskningskurs på Friundervisningen, slik at han kommer seg opp på et akseptabelt nivå

Billy Elliott

Quote from: Lasaron on September 03, 2024, 08:18:00 AM

At det er uakseptabelt for en leder i en så internasjonal bransje å ikke kunne kommunisere tilfredsstillende på engelsk.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krakra

Det er ikke bare Hornelands engelsk som er en faktor her. Nå har vi en spillergruppe som kan kommunisere med hverandre på morsmålene sine. Henter vi en spiller fra utenfor Skandinavia så vil han havne fullstendig på utsiden av dette. Eller så må hele laget legge opp til engelsk. Og da er det flere enn Horneland som kan få problemer med kommunikasjonen sin. Det handler ikke bare om å kunne gjøre seg forstått på engelsk. Det handler også om selvtillit og autoritet som påvirkes av hvor trygg man er på språket.

Så det er mye mer sammensatt enn at Horneland bare må ta seg noen engelskkurs? Og for hva? For at vi skal kunne hente noen afrikanske talenter. Har vi noen sinne lyktes med dette?

Det er mye viktigere å gjøre noe med motviljen mot å hente og bruke unge, skandinaviske spillere enn å skulle åpne for å hente spillere som ikke kan kommunisere på skandinavisk i mine øyne.

ostraume

Det er klart man kan være heldig med afrikanske unggutter, men er det virkelig veien vi vil gå? Det finnes seriøse aktører, men dette er en skitten bransje med mye grums.

Og er ikke poenget å bygge opp lokale spillere som skal være god nok for laget?

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Det er i alle fall ikke noe poeng å hente afrikanske talenter til en trener som i utgangspunktet er skeptiske til talenter i utgangspunktet, liker å snakke norsk og er ganske snever i hvordan han ønsker at spillere skal oppføre seg, med en spillergruppe der man stort sett kommuniserer på morsmålet, i en klubb som ikke har noe apparat eller tradisjon for å ta imot og integrere afrikanske spillere. Tror fort en spiller som Fofana hadde falt igjennom i Brann.

andreas1989

September 03, 2024, 10:04:04 AM #1412 Last Edit: September 03, 2024, 10:07:18 AM by andreas1989
Jeg håper som tidligere nevnt at vi holder oss til den nordisk-talende modellen i all evighet.

Språk og kultur er kanskje det viktigste i en gruppe, spillerimport fører i de fleste tilfeller bare til høy grad av gjennomtrekk, det er bare å se på RBK, VIF og til dels Viking. Så lykkes riktignok de klubbene med enkelte av importene sine, det kan man ikke benekte, men det er greit mye støy også. Så har du klubber som Sogdal som også lykkes til tider, mer i det stille. La merke til at det var en ny afrikaner var på plass i går som scoret, det er vel erstatteren til Baidoo?

Tipper Per-Ove med sin historikk er greit giret på å gjenskape tidligere suksesshistorier.

Lasaron

Jeg tror faktisk dere som er opptatt av å hente folk utenfor Skandinavia, også må si at vi må kvitte oss med Horneland. Det er fair, det. Og han har jo vist tydelige mangler på det taktiske i det siste. Men jeg tror altså det er der det står.

Kommunikasjon er svært viktig for en trener. Og som Krakra er inne på, er det også viktig spillere mellom. Det er rett og slett en av mange faktorer, men en det snakkes lite om.

Lasaron

Quote from: andreas1989 on September 03, 2024, 10:04:04 AMJeg håper som tidligere nevnt at vi holder oss til den nordisk-talende modellen i all evighet.

Språk og kultur er kanskje det viktigste i en gruppe, spillerimport fører i de fleste tilfeller bare til høy grad av gjennomtrekk, det er bare å se på RBK, VIF og til dels Viking. Så lykkes riktignok de klubbene med enkelte av importene sine, det kan man ikke benekte, men det er greit mye støy også. Så har du klubber som Sogdal som også lykkes til tider, mer i det stille. La merke til at en ny afrikaner var på plass i går som scoret, det er vel erstatteren til Baidoo?

Tipper Per-Ove med sin historikk er greit giret på å gjenskape tidligere suksesshistorier.

Sogndal har fått frem noen gode de siste årene, og tjent bra med penger. Samtidig har de stabilisert seg som et 1. divisjonslag. Over tid har de aldri vært dårligere siden 80-tallet.

Eivind

Hvorfor skal man hente afrikanske talenter til en klubb som ikke satser på talenter? Mye vanskeligere å være stallfyll og ikke få sjansen om man er i et ukjent land.

fortune

Quote from: andreas1989 on September 03, 2024, 10:04:04 AMJeg håper som tidligere nevnt at vi holder oss til den nordisk-talende modellen i all evighet.

Språk og kultur er kanskje det viktigste i en gruppe, spillerimport fører i de fleste tilfeller bare til høy grad av gjennomtrekk, det er bare å se på RBK, VIF og til dels Viking. Så lykkes riktignok de klubbene med enkelte av importene sine, det kan man ikke benekte, men det er greit mye støy også. Så har du klubber som Sogdal som også lykkes til tider, mer i det stille. La merke til at det var en ny afrikaner var på plass i går som scoret, det er vel erstatteren til Baidoo?

Nordisk-talende modell, med såpass begrenset talentutvikling som er i Brann, tviler jeg på at er bærekraftig. Man får knapt hentet etablerte skandinaver for under 5-10 millioner og vi har endt opp med å hente flere spillere som strengt tatt ikke passer i de rollene de skal fylle. "Alle" visste at Soltvedt var elendig defensivt og at Sakarias Opsahl ikke er noe anker, men så ender vi med å hente dem likevel, sannsynlig fordi vi ikke har alternativer.

Så vi blir nok enten nødt til å bevege oss mot mer talentsatsning eller å tillate andre morsmål, men begge deler strider sterkt mot det Horneland har stått for så langt.

krakra

Ingen modell uten talentutvikling er bærekraftig med mindre vi er så gode at vi spiller minst i Europaligaen hvert år.

Det blir neppe mer bærekraftig av å hente spillere over 25 år som ikke forstår norsk.

Corran

Tror dette med engelsken til Horneland er sterkt overdrevet.
Ja han foretrekker at all kommunikasjon foregår på Norsk, men det betyr ikke at han ikke vil være trener om det blir nødvendig å hente inn noen han må snakke engelsk med.
Han har vel bare sagt hva han foretrekker og hva som er optimalt i hans øyne
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Men verken han eller noen andre har sagt at det er hans egne engelskferdigheter som ligger til grunn. Dette har bare blitt en sannhet. Det er nok en del av det, men er neppe hele bildet. Å ha en spillergruppe som kan kommunisere godt seg i mellom, der det ikke oppstår grupperinger og klikker har vært viktig for dagens regime og der er språk helt sentralt.

ostraume

Dagens regime har og vært usedvanlig opptatt av å hente lokale spiller som skjønner hva Brann er og betyr. Dette er vel absolutt en del av suksessoppskriften heller enn "lykkejegere" fra alle verdens hjørner.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Dickens

Alle som har sett pressekonferansene med Horneland ifb ECL hører at han på ingen måte strøk i engelsk på skolen. Langt i fra. Er nok heller alt ekstraarbeidet som kommer på treningsfeltet når man må dobbelkommunisere instrukser.

Han har jo tidligere forklart hvor viktig det er at folk som får seg en smell på trening kommer seg fort opp igjen, fordi effektiv treningstid er så viktig når de er på feltet.

andreas1989

Enig med dem som kaller denne såkalte språkbarrieren til Horneland for en myte, synes han klarer seg veldig greit på engelsk.

Det er fullt mulig å finne gull i norden, Finland er et spennende marked og Island kjenner jo vi som klubb mer enn godt nok til. Vi har en dansk speider og svenskene er dobbelt så mange som oss. Men som det påpekes så må vi først å fremst bli gode i egen bakgård, vi har landets beste 2 lag med en veldig lav snittalder.

Corran

Men islendinger og Finner må en gjerne snakke engelsk til
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

I intervjuet med POL så får vi også bekreftet noe av det som har vært spekulert i tidligere; sportssjefen kan ikke tvinge Horneland til å ta ut et lag

"Det hersker ingen tvil om at 58-åringen har vedtak fra høyere hold om å forynge stallen, og at Brann-ledelsen vil se spillere fra akademiet i A-stallen. Det står blant andre to lovende midtstoppere og banker på døren for spilletid i Eivind Helland og Rasmus Holten. Det er mange i Brann som gjerne ser at Helland får sjansen i neste kamp, når Japhet Sery Larsen har karantene, men det er opp til Horneland å ta ut laget. Akkurat det kan verken sportssjefen eller styret blande seg inn i."

Altså kan ikke de si det som har blitt foreslått tidligere. De kan selvsagt nekte å kjøpe inn potetene til Horneland, men det vil nok føles som voldsom mistillit for Horneland. Kommentaren som jeg har sitert kom i en diskusjoner rundt at Haaland kom inn. Det jeg syns er interessant er at det nevnes ikke hva som gjorde at de ombestemte seg fra i fjor. Da hadde vel Haaland fått beskjed om at han gjerne kunne finne seg en ny klubb. De bekrefter også at de hadde sett for seg at Kniklas kunne bli solgt i sommer, men at den planen ikke lot seg gjøre pga. skaden.

POL (eller snarere "vi" i følge artikkelen) har gått bort fra tanken om Opsahl som anker. POL blir sitert slik

"Vi håper at han tar de tingene etter hvert, og blir en ressurs for oss som indreløper"

Opsahl betegnes også som en "langsiktig greie". POL ble også spurt direkte om hvorfor de ikke satt seg på bakbeina da Sønnen fikk et akutt tilfelle av reiselyst, men han ville ikke si så mye annet enn det er vurderinger de gjør hver gang, og at det var "faktorer" som gjorde at SHN fikk gå.

Corran

Han sa vel ganske klart at det var interne ting som gjorde at de lot SHN gå

Eller har vel Haaland selv forklart litt hvorfor han ikke fikk kontrakt i fjor men i år.
Han sa vel at han er mye bedre nå og at det kommer litt av at han har blitt kvitt en del skader og slitasje og fått trene og spille skadefri i lengre tid.
Dette + at han jo da har vist styrke og bitt tennene sammen for å komme tilbake bedre er vel gode nok grunner til at de ombestemte seg.

andreas1989

September 03, 2024, 14:43:17 PM #1426 Last Edit: September 03, 2024, 15:03:30 PM by andreas1989
Finner og Islendinger snakker nok ikke norsk, men de snakker gjerne grunnleggende svensk eller dansk til forskjell fra en som kommer fra Afrika. Så er det kulturelle fordeler også.

fortune

September 03, 2024, 14:56:24 PM #1427 Last Edit: September 03, 2024, 15:00:48 PM by fortune
Quote from: Dickens on September 03, 2024, 11:25:36 AMAlle som har sett pressekonferansene med Horneland ifb ECL hører at han på ingen måte strøk i engelsk på skolen. Langt i fra. Er nok heller alt ekstraarbeidet som kommer på treningsfeltet når man må dobbelkommunisere instrukser.

Han har jo tidligere forklart hvor viktig det er at folk som får seg en smell på trening kommer seg fort opp igjen, fordi effektiv treningstid er så viktig når de er på feltet.

De færreste driver vel med tidskrevende dobbeltkommunikasjon, men heller at man har engelsk som arbeidsspråk på feltet. Det krever helt sikkert en omstillingsfase og vil føles unaturlig så lenge alle prater "skandinavisk", men det vil gå seg raskt til. Jeg vil tippe at engelsk benyttes i de fleste klubber i nord-europa.

krakra

Det kan få langsiktige "senskader" som en mindre sammensatt gruppe, en mindre verbal gruppe og generelle kommunikasjonsutfordringer.

Lasaron

Jeg har tro på dagens modell.

Påminning: Brann har en finsk spiller. Daniel Riihilahti på Brann 2. 06-modell og stadig med på sitt respektive U-landslag.

Corran

Her er en liste over spillere vi fremdeles kan hente siden de er under kontrakt. Noen solide navn men de er vel for gamle alle sammen så derfor uaktuelle (ja og lønnskravene er sikkert heller ikke innenfor)
https://www.tv2.no/sport/disse-spillerne-star-uten-kontrakt/16967277/

Kagain

Quote from: Corran on September 03, 2024, 21:15:01 PMHer er en liste over spillere vi fremdeles kan hente siden de er under kontrakt. Noen solide navn men de er vel for gamle alle sammen så derfor uaktuelle (ja og lønnskravene er sikkert heller ikke innenfor)
https://www.tv2.no/sport/disse-spillerne-star-uten-kontrakt/16967277/

Om man skal være realistisk vil jeg tro at den eneste som kunne være aktuell for Brann ville vært Kristoffer Klaesson (23), men dette hadde forutsatt at Dyngeland hadde blitt solgt. De andre er nok for lite nordiske til at de er aktuelle.

Jeg må også si at jeg ikke er helt enig i at en start-ellever er en "stor oversikt", men den får vel TV2 stå for tenker jeg. Brann har uansett noen dager igjen om de prøver å hente noe uten kontrakt. Ifølge NFFs sider kan kontraktsløse spillere signeres innen 10. september.

Lasaron

Jeg syns det skal være uaktuelt.

Brann har bare serie igjen. På toppen av dette er kontrakten til Brann 2 sikret. Vi har mer enn nok spillere, og vi kan ikke nå hente noen som garantert styrker førsteelleveren på et par uker.

Jobbe med de vi har. Utvikle dem.

Kjell249

Quote from: krakra on September 03, 2024, 09:44:26 AMDet er i alle fall ikke noe poeng å hente afrikanske talenter til en trener som i utgangspunktet er skeptiske til talenter i utgangspunktet, liker å snakke norsk og er ganske snever i hvordan han ønsker at spillere skal oppføre seg, med en spillergruppe der man stort sett kommuniserer på morsmålet, i en klubb som ikke har noe apparat eller tradisjon for å ta imot og integrere afrikanske spillere. Tror fort en spiller som Fofana hadde falt igjennom i Brann.
Jeg tror ikke det handler om at Horneland er skeptisk til talenter. Det er nok av eksempler på at unge spillere starter også i ekstremt viktige kamper. Eksempel nedrykkskamp mot Jerv så starter Horneland med 17 år gammel Wassberg. Jeg er ganske sikker på at det handler om at Horneland har så stort vinner instinkt at han alltid starter med det laget han mener har størst mulighet for å vinne. Gammel, ung, dyr eller gratis spiller betyr ingen ting, for vinne betyr alt. Men, det er klart at Horneland ikke vil starte med spillere som er dårligere enn andre, men som på sikt kan bli bedre.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

Nå er det ikke alltid sånn at man vet hvem som vil være best. Jeg tror Horneland foretrekker det trygge og sikre. En spiller med høyt bunnivå foretrekkes foran en spiller med et høyere toppnivå. Og det går på bekostning av talenter som gjerne varierer mer i prestasjonene, og ikke minst på bekostning av talenter som ikke har spilt i ES ennå fordi det er mye mer usikkert hvordan de vil ta nivået.

Denne risikoaversen var LANs store svakhet, og den virker å ha blitt sterkere og sterkere hos Horneland også.

esp123

September 04, 2024, 17:01:40 PM #1435 Last Edit: September 04, 2024, 17:04:54 PM by esp123
Jeg tror det er heller visse ferdigheter som Horneland setter pris på. Wassberg har spilt så og si alt når han har vært skadefri. Torsvik spilte egentlig for mye da han kom inn i laget.

Og så har jeg en teori om at Horneland vektlegger innsats på trening ganske høyt. Noe som jeg begynner å tenke er hans største svakhet. Det må være derfor Sande kom så fort inn i elleveren, og hvorfor Finne får tillitt igjen og igjen.

Lasaron

Jeg tror han også vektlegger dynamikk i spillergruppen, og derfor på sett og vis ser lengre enn første kamp. Om han vektlegger denne dynamikken i for stor grad er vanskelig for meg å vite, men jeg tror kanskje det. For dette er (foreløpig) den beste forklaringen jeg vet om for at Heggebø spiller såpass lite i stedet for Finne, og hvorfor Sol spiller såpass mye.

Go Up