• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Overgangsvinduet sommeren 2024

Started by Lasaron, April 13, 2024, 18:48:53 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Kagain

Quote from: Hickok on August 14, 2024, 14:28:34 PMHan scoret ganske bra med mål for Start i vårsesongen i fjor. Det er nok med og trekker opp prisen. Han har et visst potensiale for å score mål, noe LSK på ingen måte har fått ut av han. Han er nok for lik Lehne Olsen til at begge kan spille der.

Kan hende Fredrikstad kan få noe ut av han. De har jo hatt god suksess med en tidligere spiss fra Brann som heller ikke var kjent for å score mye mål...

Det vi uansett kan konkludere med er at unge spillere går for solide summer. Om det bare vare en måte Brann kunne få tak i og trent opp disse berømmelige unge spillerne...

Lasaron

Stalltips: Vedkommende det snakkes om her, når han var 17-18, var det mange i Brann som var like god eller bedre - på samme alder samtidig.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on August 14, 2024, 16:16:55 PMStalltips: Vedkommende det snakkes om her, når han var 17-18, var det mange i Brann som var like god eller bedre - på samme alder samtidig.

Stalltips2: Det gjelder sikkert mange ungdommer rundt i landet som av forskjellige grunner ikke har klart det neste steget
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Vel, jeg syns Brann skal drives slik at flere tar steget i Brann.
Tren på langskudd

opplett

Quote from: Lasaron on August 15, 2024, 06:00:45 AMVel, jeg syns Brann skal drives slik at flere tar steget i Brann.

Enig. Og slik spillermarkedet er for tiden må vi neste gjøre det.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Kagain

Quote from: opplett on August 15, 2024, 06:51:23 AM
Quote from: Lasaron on August 15, 2024, 06:00:45 AMVel, jeg syns Brann skal drives slik at flere tar steget i Brann.

Enig. Og slik spillermarkedet er for tiden må vi neste gjøre det.

Ja, det er jo på det nærmeste økonomisk selvskading at man ikke gjør det, spesielt siden råmaterialet som Brann har tilgjengelig er av edel vare. Flere av ungdomsspillerne er på landslaget, og andre har ellers blomstret på Brann 2.

andreas1989

August 15, 2024, 11:30:04 AM #1106 Last Edit: August 15, 2024, 11:38:52 AM by andreas1989
Kontraktssituasjonen til Kristiansen er jo blitt tema igjen og denne gangen så er jo Horneland veldig åpen på at man må ta med i betraktingen at vi har Holten og Helland som banker på døren. Dog blir jo det helt korrekt presisert av Parmer at Kristiansen er en helt annen spillertype enn de unge lovende. Holten og Helland fremstår enn så lenge som Pallesen typer der Kristiansen som Jeff innehar en lang større aksjonsradius og ballbehandling. Så må det også, som det påpekes, taes med i betraktingen at kontraktssituasjonen til Jeff kan bli en faktor å ta med i bildet. Slik det ligger ann nå så må jo Brann satse på at dansken får en god høst slik at man kan få til salg i vinter. Skadeproblemene tatt i betrakting så kan man jo håpe at Jeff kan være åpen for å forlenge med et år, men som med Felix så nærmer jo vi oss snart overtid for å få til et stort salg.

Jeg er jo veldig for at vi skal forynge stallen og ha en tropp som ikke bare skal kunne gi muligheter til de unge spillerne, men også nærmest fremtvinge bruk av dem. Jeg er dog usikker på om vi skal slippe Kristiansen for han innehar ferdigheter vi trenger og som i dette tilfelle Holten og Helland ikke innehar. Holten kan sikkert leve fint med et utlån til en eliteserie klubb i 2025 og Helland er fortsatt så uprøvd at et lån til OBOS må være det naturlige steget, av de vi så langt har sett så må Helland utvikle seg med ball. Heller derfor mot en ny et års kontrakt til Kristiansen.

Av de andre eldre spillerne så er det jo naturlig å spørre seg om Kartum bare vil stå i veien for de yngre? Kornvig og Opsahl er vel bedre og mer ulike fotballspillere samtidig som de fortsatt kan selges ut av landet skulle de slå ut i full blomst. Så spørs det selvfølgelig hvor lenge Felix blir i Brann, der også må vi som nevnt snart begynne å håpe på et salg.

Castro fortjener ny konrakt og man må kunne forvente at det blir løst med det første.

esp123

Kristiansen er jo nå blitt ganske skadeforfulgt også. Og som venstreback bidrar han med særs lite offensivt.

Jeg sier nei til ny kontrakt.

Corran

Vi trenger vel ikke Kristiansen lengre. På VB er han ikke på topp lengre og han begynner å vise litt svakheter som midtstopper også
Holten og Helland kan jo ikke begge satses på som backup for Palle.
Minst en av dem må jo kunne spille sammen med ham og helst skal begge kunne bli føstevalg
Hvis ikke er det bare å kvitte seg med en av dem

Vestreback må det inn en ny ung om ikke Torsvik er oppe og nikker til neste sesong
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Sint balle

Som en av de best trente år etter år, masse erfaring og kjennskap til klubb/stell. Er kanskje rom for at han kan få en annen rolle i systemet?

krakra

Quote from: Sint balle on August 15, 2024, 13:05:56 PMSom en av de best trente år etter år, masse erfaring og kjennskap til klubb/stell. Er kanskje rom for at han kan få en annen rolle i systemet?
Vil han det? Har ikke sett at han har tatt trenerutdanning eller noe lignende. Mitt inntrykk er at han vil spille så lenge han kan, så hvis han ikke får en kontrakt som spiller i Brann så drar han nok til et sted hvor han kan få det.

Sint balle

Quote from: krakra on August 15, 2024, 13:41:18 PM
Quote from: Sint balle on August 15, 2024, 13:05:56 PMSom en av de best trente år etter år, masse erfaring og kjennskap til klubb/stell. Er kanskje rom for at han kan få en annen rolle i systemet?
Vil han det? Har ikke sett at han har tatt trenerutdanning eller noe lignende. Mitt inntrykk er at han vil spille så lenge han kan, så hvis han ikke får en kontrakt som spiller i Brann så drar han nok til et sted hvor han kan få det.

Ja, det er godt mulig :)

Han har vel barn her i byn, kanskje han ser mot noe ikke så langt unna i så fall. Tiden vil vise

andreas1989

Det ideelle er selvfølgelig at det dukker opp en ung venstrebent forsvarsspiller som Brann kan rekruttere i vinter, men skjer ikke det så tenker jeg at Kristiansen fortsatt vil ha en verdi for dette laget som blir vanskelig å se bort i fra.

Som venstreback er det klart at Kristiansen nå kun bør være en nødløsning eller noe man tyr til i prekære kampsituasjoner, men nå har jo både Soltvedt og ikke minst Torsvik vært like mye skadeplaget denne sesongen.

Familliesituasjonen til Kristiansen er nok noe som gjør det vanskelig for han å dra fra Bergen og terskelen for å takke ja til det Brann kommer med er nok ganske lav av den grunn, derav må jo også Kristiansen forstå at Brann i utgangspunktet vil satse på yngre spillere når de er tilgjengelig. 

Lasaron

Ung venstrebeint forsvarsspiller?

Ja, tenk om vi hadde funnet en venstreback som i år har spilt fire kamper for G18-landslaget og 13 kamper i 2. divisjon? Han kunne kanskje blitt noe. Kanskje de har noe slikt på Østlandet eller Rogaland et sted. Det må da kunne gå an å hente noen slike, med potensiale for fremtiden.
Tren på langskudd

andreas1989

Hehe, tenkte ikke direkte på en ren vesntreback, men mer en stopper som eventuelt kan bekle en venstreback.

Men når du er inne på det så skal det bli meget spennende å se hvilket løp man legger opp til for unge Kvale i 2025.

Rossi

Quote from: Lasaron on August 15, 2024, 15:19:42 PMUng venstrebeint forsvarsspiller?

Ja, tenk om vi hadde funnet en venstreback som i år har spilt fire kamper for G18-landslaget og 13 kamper i 2. divisjon? Han kunne kanskje blitt noe. Kanskje de har noe slikt på Østlandet eller Rogaland et sted. Det må da kunne gå an å hente noen slike, med potensiale for fremtiden.

Ja men har vi penger til det?
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Lasaron

Quote from: Rossi on August 15, 2024, 17:29:40 PM
Quote from: Lasaron on August 15, 2024, 15:19:42 PMUng venstrebeint forsvarsspiller?

Ja men har vi penger til det?

Ja, på en måte.
Tren på langskudd

Lasaron

Det kan godt være begge blir, men det kan godt være at enten Ulriken eller Warming forsvinner i dette vinduet.
Tren på langskudd

Brannfan23

Trenger vi ikke en spiss? Finne er helt ute av formen, Aune Heggebø får ikke starte så ofte men større sannsynlighet for at han scorer når han kommer inn senere enn starter. Hvor er dagens Helstad eller Pellegrino? Hvorfor ser ikke Brann etter en spiss?

RepublikkenBergen

Quote from: Brannfan23 on August 17, 2024, 10:57:03 AMTrenger vi ikke en spiss? Finne er helt ute av formen, Aune Heggebø får ikke starte så ofte men større sannsynlighet for at han scorer når han kommer inn senere enn starter. Hvor er dagens Helstad eller Pellegrino? Hvorfor ser ikke Brann etter en spiss?

Vi har trengt en spiss før sesongen startet...

Brannfan23

Quote from: RepublikkenBergen on August 17, 2024, 11:00:16 AM
Quote from: Brannfan23 on August 17, 2024, 10:57:03 AMTrenger vi ikke en spiss? Finne er helt ute av formen, Aune Heggebø får ikke starte så ofte men større sannsynlighet for at han scorer når han kommer inn senere enn starter. Hvor er dagens Helstad eller Pellegrino? Hvorfor ser ikke Brann etter en spiss?

Vi har trengt en spiss før sesongen startet...
Ser ikke Horneland og POL at det er egentlig en spiss vi trenger?
Apropo Horneland og Mathisen som er nevnt her ar de kan forsvinne. Behold de og omskolere de som spisser.

Hickok

En ny spiss som går rett inn på laget er fort 40 mill. De pengene har ikke Brann. Å skaffe et yngre prosjekt er langt mer overkommelig, men han får neppe spille i år. Det begynner så smått å bli spennende å se mot 2.laget også, der det er et par mulige objekter i Lægreid og Haaland. Er ikke overbevist om at en finner bedre objekter i Norge enn de som Brann har råd til.

Brannfan23

Quote from: Hickok on August 17, 2024, 11:22:04 AMEn ny spiss som går rett inn på laget er fort 40 mill. De pengene har ikke Brann. Å skaffe et yngre prosjekt er langt mer overkommelig, men han får neppe spille i år. Det begynner så smått å bli spennende å se mot 2.laget også, der det er et par mulige objekter i Lægreid og Haaland. Er ikke overbevist om at en finner bedre objekter i Norge enn de som Brann har råd til.
Hva med en billigere løsning? En storscorer i Obos ligaen? Eller en som har blitt andrevalg i ES som kan lånes eller kjøpes for en ikke altfor dyr sum.

krakra

Quote from: Brannfan23 on August 17, 2024, 11:50:55 AM
Quote from: Hickok on August 17, 2024, 11:22:04 AMEn ny spiss som går rett inn på laget er fort 40 mill. De pengene har ikke Brann. Å skaffe et yngre prosjekt er langt mer overkommelig, men han får neppe spille i år. Det begynner så smått å bli spennende å se mot 2.laget også, der det er et par mulige objekter i Lægreid og Haaland. Er ikke overbevist om at en finner bedre objekter i Norge enn de som Brann har råd til.
Hva med en billigere løsning? En storscorer i Obos ligaen? Eller en som har blitt andrevalg i ES som kan lånes eller kjøpes for en ikke altfor dyr sum.
Hva skal vi med det?

Corran

La heller Heggebø få litt tillit over noen kamper istedenfor å panikk kjøpe noe man ikke får bruk for.
Tenker det er helt greit at enkelte ikke styrer spillerlogistikken i Brann (ikke at jeg heller skulle/kunne ha gjort den jobben)

Kagain

Spørsmålet jeg ville ha stilte meg selv i så måte er hvorvidt det er sannsynlig at en hvilken som helst ny spiss vil få noe spilletid når Heggebø ikke engang får det...

Lasaron

Det er ikke vits i å hente en spiss utenfra nå, om det ikke er en som udiskutabelt setter både Finne og Heggis på benken. Og det har vi vel ikke råd til.
Tren på langskudd

fortune

Utifra statistikkene har vel Heggebø vært eliteseriens beste spiss i år og begge våre største konkurrenter har etter ryktene forsøkt å hente ham. Så vi trenger ikke en ny spiss, vi trenger bare at treneren velger den beste av de vi har, istedet for å velge basert på vårsesongen 2023.
First is first, second is nothing

Lasaron

Både vi og Horneland må godta at Heggebø ikke spiller godt i neste kamp han får starte. Han må få starte flere på rad.
Tren på langskudd

fortune

I det minste at han ikke er garantert å være like god som Finne var i april 2023, som virker å være det Heggebø alltid måles opp mot.

For øvrig synes jeg dette med «Heggebø er svak fra start» er overvurdert, han har startet fire kamper, vært bra i to av dem og middels i de to andre. Men i de han har slitt ble han plukket av etter 45 min u den første og etter 58 min i den neste. Begge deler naturligvis tidligere enn noe tidspunkt Finne har blitt tatt av, til tross for gjennomgående svake prestasjoner hele sesongen.

Brann skal være glad for at Heggebø så langt har vært villig til å kaste bort ett år av karrieren på benken i Brann, men det kan da ikke fortsette?

Lasaron

Nei, men så kan man også hevde at "kaste vekk et år i Brann" er en overdrivelse. En del spilleminutter har han fått, og vært en del av et meget godt treningsfellesskap.

Tren på langskudd

esp123

Og han hadde to relativt store skadeavbrekk ifjor. Så spørsmålet er hvor mye spilletid han hadde fått andre steder også.

fortune

Quote from: esp123 on August 17, 2024, 16:37:55 PMOg han hadde to relativt store skadeavbrekk ifjor. Så spørsmålet er hvor mye spilletid han hadde fått andre steder også.

Det hadde han, det er derfor jeg begrenser det til at han har kastet bort ett år. Vårsesongen røk med skade.

fortune

Quote from: Lasaron on August 17, 2024, 16:26:48 PMNei, men så kan man også hevde at "kaste vekk et år i Brann" er en overdrivelse. En del spilleminutter har han fått, og vært en del av et meget godt treningsfellesskap.

Tja, har spilt 30 % av eliteserieminuttene denne sesongen, enda mindre i fjor høst. Det kan vi vel alle børe enige om at er svært lite?

Mulig treningsfellesskapet er godt, men samtidig er det vanskelig å se på hvilke områder Heggebø er blitt mye bedre siden høsten 2021. Det burde bekymre både han og Brann, han er tross alt i en alder hvor man fysisk blir bedre bare av å stå opp om morgenen.

esp123

Quote from: fortune on August 17, 2024, 16:47:16 PM
Quote from: esp123 on August 17, 2024, 16:37:55 PMOg han hadde to relativt store skadeavbrekk ifjor. Så spørsmålet er hvor mye spilletid han hadde fått andre steder også.

Det hadde han, det er derfor jeg begrenser det til at han har kastet bort ett år. Vårsesongen røk med skade.

Han var skadefri i midten av juli. Selvfølgelig skulle han ønske at han fikk mer spilletid, spesielt mot slutten av sesongen, men han var ikke akkurat i toppform da han kom tilbake fra skade. Han var preget av skadene utover høsten også.

fortune

Quote from: esp123 on August 17, 2024, 17:44:10 PM

Han var skadefri i midten av juli. Selvfølgelig skulle han ønske at han fikk mer spilletid, spesielt mot slutten av sesongen, men han var ikke akkurat i toppform da han kom tilbake fra skade. Han var preget av skadene utover høsten også.

Kanskje, men er vanskelig å tro på det som kommer fra trenerteamet akkurat på det området. På den ene siden hevdes det at spillere som Hellan ikke kan slippe til før de er 100 % fit for 90 minutter, samtidig som Thore og Blomberg knapt har fullført en trening før de spiller fra start.

Lasaron

Apropos Thore P.

Noe jeg syns det snakkes og skrives for lite om, det er vendingene hans. De er fenomenale. Han har kjappe vendinger, tekniske detaljer, og leverer ofte på et skikkelig bra teknisk nivå. Han er ofte like god som Felix teknisk. Det er objektivt sant. Jeg bare nevner det. Ja, Felix er bedre teknisk. Men Thore er også god. Se på vendingene hans, for svingende!
Tren på langskudd

esp123

Quote from: fortune on August 17, 2024, 17:55:06 PM
Quote from: esp123 on August 17, 2024, 17:44:10 PM

Kanskje, men er vanskelig å tro på det som kommer fra trenerteamet akkurat på det området. På den ene siden hevdes det at spillere som Hellan ikke kan slippe til før de er 100 % fit for 90 minutter, samtidig som Thore og Blomberg knapt har fullført en trening før de spiller fra start.

Det er ikke noe jeg har hørt fra trenerteamet. Når du har hatt to store skadeavbrekk på et halvt år, så er man selvfølgelig preget av det i etterkant. Det tar tid å komme seg tilbake på nivå. Spesielt uten en skikkelig sesongoppkjøring.

krakra

Heggebø var tung i fjor. Egentlig i 2022 også da han også slet med skader før sesongen. I år har han vært kvikkere og skarpere og mot St Mirren var han bedre enn jeg kan huske å ha sett ham.

Heggebø er i toppform nå. Finne er ute av det. Hvis Finne fortsatt prioriteres er det ingen konkurranse og Heggebø bør forlate Brann.

ostraume

Ja, enig. Han ser mye kvikkere og fittere ut enn i fjor sommer.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Finne er vel i bedre form nå enn han har vært i hele år uten at der betyr at han er i bedre form enn Heggebø.

Kampen i Drammen var veldig god og han klarte seg også bra i Skottland, men forsvant åpenbart helt ut av det i løpet av kampen på torsdag.

esp123

Kampbilder der vi dominerer mot motstand som gir oss bra med rom, så er Finne bra. Som borte mot Godset og borte mot St. Mirren. Da får han situasjoner som passer han med rom i og rundt boksen. Kamper som hjemme mot Go Ahead og hjemme mot St. Mirren i samme periode, der vi dominerer mindre og kampene er mer fysisk, og der han må spille mer som et oppspillspunkt, så forsvinner han. Det håndterer han ikke, fordi han ikke har fysikken til det. Han sliter også i kampbilder der motstanderen er godt forberedt og ligger godt organisert og kompakt i egen 16, som vi møter mye mer denne sesongen sammenlignet med spesielt på våren ifjor. Han mangler tilstedeværelsen i boksen.

Jeg tror dette har vel så mye med Finnes styrker og svakheter som form.

krakra

Jeg tror dagens Heggebø også er god i kamper vi dominerer. Det så vi blant annet mot RBK. Men han må få noen kamper på å spille seg inn.

Usikker på om det er en noen kampbildet(fra start) det Finne er bedre enn Heggebø akkurat nå. I formen fra i fjor vår kanskje, men ikke nå.

andreas1989

August 17, 2024, 19:11:42 PM #1143 Last Edit: August 17, 2024, 19:13:37 PM by andreas1989
Det er to ulike spisser som kler ulike kampbilder, de kunne sikkert utgjort en veldig spennende duo. Jeg mener dog at vi bør kunne få Heggebø til å fungere i de fleste kampbilder. Finne har derimot en teknikk og en smartness særlig i kombinasjonsspillet som passer Brann ypperlig når laget er gode, men Finne er sjeldent eller aldri god når laget ikke er gode.

Godset er sikkert ikke det beste laget man kan møte om dagen, men den prestasjonen Finne lever leverer i Drammen er nå virkelig bra, selv om det ikke blir 3 mål. Så er han også ganske bra i Skottland, men som laget heller dårlig på torsdag.

Pete05

Er det lov å være litt skadefro om Krygård rykker ned med LSK? Og mot LSK som kjøpte og aksepterte et svært høyt lønnskrav.

Krygård har ikke klart å få laget til å fungere mye bedre ihvertfall.

Corran

Quote from: Lasaron on August 17, 2024, 17:59:13 PMApropos Thore P.

Noe jeg syns det snakkes og skrives for lite om, det er vendingene hans. De er fenomenale. Han har kjappe vendinger, tekniske detaljer, og leverer ofte på et skikkelig bra teknisk nivå. Han er ofte like god som Felix teknisk. Det er objektivt sant. Jeg bare nevner det. Ja, Felix er bedre teknisk. Men Thore er også god. Se på vendingene hans, for svingende!
Helt fantastiske vendinger som oftest men så er det også helt på trynet når det ikke går.
Og han ser alltid ut som om det er like før han går på trynet men kommer seg forbi og får kontroll.
Meget fasinerende.
Bare synd han er så utrolig varierende fra minutt til minutt.
Det jeg liker best med ham er at han ser ut til å alltid se etter et offensivt alternativ først. Av og til bruker han litt lang tid på det (medspillere sin skyld og) så det går litt i ball. Men jeg liker innstillingen

Rossi

Alsaker antydet i dag at Warming var på vei ut - noe slikt som; tiden hans i Brann går nok mot slutten.
An argument's a collective series of statements to establish a definite proposition. No it isn't. Yes it is! Look, if I argue with you, I must take up a contrary position. But it isn't just saying, "no it isn't."

Kagain

Quote from: Rossi on August 18, 2024, 15:42:33 PMAlsaker antydet i dag at Warming var på vei ut - noe slikt som; tiden hans i Brann går nok mot slutten.

Det er ikke akkurat overraskende. Man kan spekulere i grunnen, men det har vært ganske tydelig at Horneland har foretrukket alle andre spillere enn Warming etter at sistnevnte fikk bukt med mesteparten av skadene sine.

Lasaron

Warming og Ulriken. En av dem drar og den andre blir. I dette vinduet. Mitt tips.
Tren på langskudd

Churchill

Tipper det blir Warming. Til Danmark for 6 mill.

Hvis vi nå klarer å overvinne Astana. Hvis! Er det vel rom for å handle litt? Hva bør vi eventuelt bruke penger på?
...we shall never surrender.

Go Up