• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2024

Started by Lasaron, December 15, 2023, 21:57:43 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

esp123

Går det bra med Pamer? Begynner jo lure på om han har mistet det litt.

mobli

Quote from: ostraume on October 01, 2024, 10:48:19 AMNy runde i mandagens Ballspark om at Brann må bruke mer penger. Her med kontrakt til Castro.

Pamer spør (igjen) hvor pengene til salgene av Wolfe og Rasmussen har blitt av og spekulerer i at damelaget(!) er en stor og ukjent utgiftspost.

Jeg kan jo prøve å hjelpe Pamer litt her: Ganske dyre kjøp + lønn (og kanskje med sign-on?) av Kartum, Soltvedt, Sande og Warming. Dyre forlengelser av Finne og Felix.

Og så må jeg jo bare gjenta at det er en god ting at Brann ikke bruker penger de ikke har. Kontrakten til Finne viser risikosiden med høy lønn på aldrende spillere. Dyre benkeslitere som vi ikke blir kvitt er døden. Samme kan skje med Castro, selv om han er i rå form akkurat nå.

Kvinnelaget sin økonomi er vel helt separat fra herrelaget? Jeg kan ikke tenke meg at selv de beste betalte på kvinnelaget er en stor utgiftspost. Inntekter fra Champions League, spillersalg, og så videre dekker vel dette?

Hickok

Quote from: Morkel on September 30, 2024, 23:22:52 PMSå har vi jo to yngre spillere som har potensial til å bli sånne spillere i Niklas Wassberg og Jesper Eikrem. Du som er litt tettere på de unge. Har Eikrem potensialet til å ta det steget opp om han satses ordentlig på og hvor langt unna er han? Med Wassberg (toveis) - Helland (def) - Eikrem (off) har man jo en midtbane som utfyller hverandre veldig bra og som kan fases litt inn etter spillernes behov.
3. Du glemmer han som kanskje har vært best av de yngre i år (ja jeg vet han ikke har spilt for A-laget), Lars Remmem.

Morkel

Quote from: Hickok on October 01, 2024, 11:22:14 AM
Quote from: Morkel on September 30, 2024, 23:22:52 PMSå har vi jo to yngre spillere som har potensial til å bli sånne spillere i Niklas Wassberg og Jesper Eikrem. Du som er litt tettere på de unge. Har Eikrem potensialet til å ta det steget opp om han satses ordentlig på og hvor langt unna er han? Med Wassberg (toveis) - Helland (def) - Eikrem (off) har man jo en midtbane som utfyller hverandre veldig bra og som kan fases litt inn etter spillernes behov.
u glemmer han som kanskje har vært best av de yngre i år (ja jeg vet han ikke har spilt for A-laget), Lars Remmem.

Ja. Han er litt lenger fremme i utviklingen. Men han er vel mer enn toveisspiller enn Eikrem, eller? God med ballen i føttene?

chris_henrik

Det er en særdeles seig myte at vi ikke har penger, mulig den henger igjen fra året i OBOS hvor vi i stor grad opprettholdt kostnadene, men inntektene falt.

Fra 2023 derimot er historien en annen.

Netto overgangssum for spillere Inn/Ut i 2023 var beskjedne 17mnok
Derimot gjør oppløsning av balanseførte kostnader ved spillerlogistikk at regnskapsmessig gevinst ble 32mnok i 2023.

Til sammenligning var Branns samlede inntekter før banegaven og spillersalg på 196mnok.

Til enda mer sammenligning: Spillerlogistikk 2021-2023
Klubbene som kjøper for mest, selger for mest.
VIF rykket ned i 2023, og solgte for 90 samme år.
LSK kjøpte for 32 i treårsperioden og solgte for 110.
RBK kjøpte for 39 i 2023 og solgte for 142.
S08 kjøpte for 19 i treårsperioden og solgte for 90.
Godset kjøpte for 18 og solgte for 51.
Viking er kanskje klubben som gjør det like dårlig som oss på overgangsmarkedet, kjøpte for 58 og solgte for 81 i treårsperioden.

B/G og MFK er i en egen liga.

Branns driftsinntekter eller personalkostnader til sport, avviker ikke betydelig fra resten av Eliteserien.
Vi er derimot særdeles dårlig til å omsette dette til engangsinntekter fra spillerlogistikk.
Siden det ikke blir noen flere overganger i år, vet vi allerede nå at heller ikke 2024 er et steg i riktig retning.

<BRANN> ..... DKFM

krakra

October 01, 2024, 14:05:41 PM #1105 Last Edit: October 01, 2024, 14:09:58 PM by krakra
Fordi vi ikke kjøper eller satser på spillere som er salgbare. Dette er dog en vesentlig inntektskilde. Det blir merkelig å si at vi "ikke har penger" og se vekk fra inntekter på spillersalg. Det er jo ingen som har sagt at vi ikke har penger, men vi har ikke mer penger enn det vi bruker på sport i dag, selv det kanskje er noen få millioner til overs.

Brann har kjøpt spillere for 15 millioner i år og brukte vel 20-25 millioner på spillerkjøp i år. Så vi både har og bruker penger. I toppsjiktet av ES bak Molde og Glimt.

Lasaron

Bra for oss at Molde slo Lillestrøm og er i semien. Det øker sjansen for at 5. plass gir e-cup, og øker sjansen for at vi når kvalik til Europa League.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Lasaron

Fredrikstad vant også. Perfekt!
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet på å utvikle egne spillere og trenere.

Superjack

Quote from: Lasaron on October 06, 2024, 18:17:03 PMBra for oss at Molde slo Lillestrøm og er i semien. Det øker sjansen for at 5. plass gir e-cup, og øker sjansen for at vi når kvalik til Europa League.

Det er veldig realistisk at Brann klarer topp 3.

Jeg tror også Molde er største favoritt til 2. plassen.

Altså har Brann alt å vinne på at Molde kan vinne cupen.

Om vi tenker litt keffisient strategisk på det så tror jeg det er det en stor fordel om Glimt, Molde og Brann kan komme seg i best mulig posisjon for gruppespill i Europa neste år.
Brannsupporter.

Morkel

Nå leder Sandefjord mot Molde med 1 minutt igjen av ordinær tid. Hadde jo vært fantastisk om de klarte å holde ut her.

Gulløl

October 19, 2024, 16:52:52 PM #1110 Last Edit: October 19, 2024, 16:59:34 PM by Gulløl
Quote from: Morkel on October 19, 2024, 16:45:26 PMNå leder Sandefjord mot Molde med 1 minutt igjen av ordinær tid. Hadde jo vært fantastisk om de klarte å holde ut her.
Meget gledelig og med gigantiske Molde sjanser på overtiden.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Billy Elliott

Det resultatet tror jeg ikke noen hadde i sølvskjemaet sitt. Gledelig.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Er Sandefjord de nye hjelpeløses hjelper? Enorme resultater mot topplagene, tabellen tatt i betraktning. Har da sannsynligvis vært ditto dårlige mot dårlige lag.

Henrik9

Deilig Molde-tap der for hjelp i kampen om de øverste posisjonene!

esp123

Glimt med 0-0 borte mot Tromsø. Hvis vi vinner i morgen, så er vi 5 poeng bak Glimt. Som har Rosenborg og Molde i de to neste kampene.

Superjack

Glimt vinner Eliteserien. Den er 99,99 % sikker.

Brann må vinne de 6 siste for at det skal være noe sjans. Det skjer ikke.

Glimt må tape 2 av de siste 5 og det skjer heller ikke.

Så da tenker jeg det er greit å fokusere kamp for kamp mot topp 3.
Brannsupporter.

esp123

Joda, jeg tror også gull er urealistisk. Men det er ikke urealistisk at vi på et tidspunkt er 2-3 poeng bak. Og da vil gullsnakket begynne...

Vi er jo avhengig av at vi vinner imorgen. Og det blir tøft. Men etter det har vi Tromsø hjemme og Odd borte. To relativt «lette» kamper som vi bør vinne.

Corran

Om Brann skulle vinne i morgen så er det i alle fall et godt grep om 2 plass
Men siden Molde tapte i dag så regner jeg med at sjansene for Brann seier i morgen også ble mindre
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Morkel

October 19, 2024, 23:04:04 PM #1119 Last Edit: October 20, 2024, 00:32:04 AM by Morkel
Gulltoget gikk nok dessverre i øyeblikket Heltne Nilsen kastet seg inn med den andre hodeløse taklingen i Bodø. MEN vinner Brann mot Rosenborg i morgen og slår Tromsø hjemme neste Søndag. Så er vi faktisk to poeng bak dem før de møter Rosenborg på Mandagen. Jeg tror nok fremdeles ikke på gull i det tilfellet, da det fremdeles vil kreve to tap av B/G og kun seiere på Brann. Men om ingenting annet så vil det jo være litt gøy.

Morkel

Men jeg tenker tross oppstyret som vil oppstå ved et slikt scenario, så er jeg fremdeles veldig fornøyd med en uavgjort i morgen. Vi må være litt taktiske med tanke på andreplassen. Med den så skal det jo en del til for at Brann ikke spiller i Europa neste år.

Rossi

Tja, det finnes absolutt et gull-scenario, men det forutsetter 3 poeng i dag.

Tror likevel vi skal være veldig fornøyd med 1 poeng. Om FFK og Viking samtidig vinner, så tetter dette seg til skikkelig til. Da er alt fra 2-5 mulig.
World domination within 5 years.

Rossi

October 20, 2024, 09:07:55 AM #1122 Last Edit: October 20, 2024, 11:58:29 AM by Rossi
Med sånn noenlunde forventede resultater tar BG gullet greit. Kampen om plassene bak er mer åpen. Siste kampen mot Viking - den kan bli avgjørende. Kan stå på målforskjell til sist.

Tabellkalkulator: https://www.worldfootball.net/table_calculator/nor-eliteserien/

Superjack

Seier mot RBK  garanterer topp 5, og jeg tror det nesten garanterer topp, med en overveiende stor sannsynlighet for å klare 3. plassen.

Topp 3 og sesongen har vært en stor suksess.
Brannsupporter.

Rossi

Da har vi 9 poeng til RBK, og kan tillate oss å stryke de fra listen over lag som kan havne over oss på tabellen.

FFK, Molde, Viking og BG gjenstår.  Vi blir dårligst nr 5.

Erlend

Odd opp i 2-0 mot Viking.  Ser ut som vi skal snu alle budsjetter på hodet i en runde der alle ventet at vi skulle tape 3 poeng mot både Molde og Viking

ostraume

Viking snur dette. Men uansett en vilt bra runde!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Palle ute mot Tromsø.

andreas1989

Det går jo helt greit så lenge Soltvedt beholder konsentrasjonen. Men Holten er selvfølgelig fin å kunne sette inn mot slutten, som i dag.

Christian

Quote from: Lasaron on October 20, 2024, 16:44:36 PMPalle ute mot Tromsø.
Karantene på Felix også eller var ikke han av de i faresonen?

krakra

Det var hans tredje. Samme for Kartum. Kronvig har tre gule fra før, så hele midtbanen er i faresonen, sammen med Heggebø.

Lasaron

Det blir tynt i de siste kampene, men vi skal kunne dra i land fjerdeplassen likevel. Og kanskje mange unge får utvikle seg mye?

andreas1989

October 20, 2024, 17:14:28 PM #1132 Last Edit: October 20, 2024, 17:31:11 PM by andreas1989
Jesper Mathisen mener Viking har et greit program igjen, jeg er litt uenig i det. Dette Viking laget virker jo fult kapable til å tape de fleste kamper og når man vet at Haugesund fort må vinne i nest siste runde så er vel ikke dette akkurat et drømmeprogram?

Sarpsborg B
Sandefjord H
Kristiansund B
Haugesund H
Brann B

Molde skal ut å spille midtuke i mellom alle de siste rundene med unntak av landslagspausen selvfølgelig.

Gent B
Haugesund B
Ulf B
Glimt H
Jagiellonia Białystok B
Saprsborg B
-----------------------------
Brann H
Apoel H
Godset B

Altså gjør vi jobben i de innbyrdes oppgjørene vi har i nest siste og siste runde så skal det være gode muligheter for at dette skal gå fint.

Henki

Andreplassen er neppe sikret to runder før slutt, men det hadde iallefall vært veldig greit om tredjeplassen er i boks før de to oppgjørene mot Molde og Viking. I de kampene tror jeg alt kan skje.
Ballen skal fremover!

Superjack

Quote from: Henki on October 20, 2024, 18:06:14 PMAndreplassen er neppe sikret to runder før slutt, men det hadde iallefall vært veldig greit om tredjeplassen er i boks før de to oppgjørene mot Molde og Viking. I de kampene tror jeg alt kan skje.

Vinner Brann de 3 neste er 2. plassen sikret før kampen mot Molde og Viking, den er jeg ganske trygg på.
Brannsupporter.

esp123

October 20, 2024, 18:38:31 PM #1135 Last Edit: October 20, 2024, 18:41:47 PM by esp123
Og vi har tre kamper der det er meget realistisk med ni poeng.

For å drømme litt er det heller ikke helt fullstendig urealistisk at vi da leder Eliteserien.

andreas1989

Tror ikke det er urealistisk at ting langt på vei kan være gjort når vi reiser til Molde, men da må vi lære oss å spille 90 minutter.

Molde og Viking imponerer jo ingen og de har et tøffere program igjen enn oss før de to siste rundene, og Molde skal få kjenne på programmet.

Superjack

Sesongen 2024 så langt har vist at Brann kan dominere kamper i ES mot alle lag. Glimt, Viking og Molde.
Den har også vist at det er veldig krevende å dominere hele kamper med Brannstilen i 90 minutter.

Og at Brann fortsatt har en utfordring i forhold til kynisme og kliniske avslutninger.

Moldekampen snakkes det for lite om. For den var i 55 minutter kanskje bedre enn det Brann klarte mot Glimt, men de klarte ikke å få den nødvendige 2-0 scoringen.

Ellers så ser jeg for meg at Palle er ute sesongen. En strekk er fort 4-6 uker borte = ut sesongen.
Det er ikke krise, for Japhet og Ruben er gode sammen, og Helland fungerer fint på backen og snart bør vel Hellan og Crone være tilbake, slik at Helland også kan være backup på stopperplassen.

Ellers, noen som tør å tenke tanken om Brann skulle klare å sikre 2. plassen, og en kvallik til CL neste sesong?
Og 3 muligheter i dobbeltoppgjør til å lure seg med i et gruppespill i Europa neste sesong.
Ville saker. Vilt.
Brannsupporter.

andreas1989

2 plassen garanterer jo gruppespill neste høst. Om vi så taper alle kampene neste sommer så kommer vi likevel til gruppespillet i Confrence.

Horneland anslo vel 10 dager på Pallesen, men det er vei i beste fall. Uansett ikke den største krisen så lenge vi unngår flere skader.

Superjack

Quote from: andreas1989 on October 20, 2024, 19:11:45 PM2 plassen garanterer jo gruppespill neste høst. Om vi så taper alle kampene neste sommer så kommer vi likevel til gruppespillet i Confrence.

Horneland anslo vel 10 dager på Pallesen, men det er vei i beste fall. Uansett ikke den største krisen så lenge vi unngår flere skader.

Sikker på det?
Trodde det er Q2 - CL, så evt Q3-EL og så Playoff konferanseliga?
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: andreas1989 on October 20, 2024, 19:11:45 PM2 plassen garanterer jo gruppespill neste høst. Om vi så taper alle kampene neste sommer så kommer vi likevel til gruppespillet i Confrence.

Horneland tror heller ikke på «vondter» og skader. 
Brannsupporter.

ErikRatBoe

Quote from: Superjack on October 20, 2024, 19:32:44 PM

Sikker på det?

Stemmer det du sier. Ble selv usikker og måtte undersøke. Poenget er vel at oddsen for gruppespill er ganske mye bedre når det kun kreves å vinne ett dobbeltoppgjør sammenlignet med tre

Bruiser

Quote from: ErikRatBoe on October 20, 2024, 19:36:06 PM

Sikker på det?

Stemmer det du sier. Ble selv usikker og måtte undersøke. Poenget er vel at oddsen for gruppespill er ganske mye bedre når det kun kreves å vinne ett dobbeltoppgjør sammenlignet med tre
Kva er løypa hvis man taper? Er det CLQ2 -> ELQ3 -> ECLPO?
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Superjack

Quote from: Bruiser on October 20, 2024, 21:23:05 PM

Sikker på det?

Ja.
Mye mulig cupvinner får ELPO.
Da ville faktisk en 3.
plass i serien garantert Ecupgruppespill om Molde vinner Cupen og ender på 2. plass i serien.

Først. ES 24. Så får tiden vise hva det blir til slutt.
Brannsupporter.

andreas1989

Du har selvfølgelig helt rett Superjack, her er det fullstendig jinxing etter nok en helg med resultater vår vei. Beklager det,

Mtp at det å kunne ta seg til gruppespillet i CL burde være ganske urealistisk så er jo faktisk 3 plassen fort gunstigere i praksis.

Morkel

Quote from: esp123 on October 20, 2024, 18:38:31 PMOg vi har tre kamper der det er meget realistisk med ni poeng.

For å drømme litt er det heller ikke helt fullstendig urealistisk at vi da leder Eliteserien.

Ja, men la oss også huske at Brann har hatt en evne til å slite litt i noen av disse kampene også. Man er jo ofte bedre mot offensive lag som RBK og Bodø/Glimt enn kynikerne.  Feks tapte vi 2-0 mot Odd borte i fjor. TIL og LSK har vel også grunn til å mobilisere litt mtp nedrykkskampen. Men det er klart, det er kamper Brann bør vinne. Jeg tar likevel ingenting for gitt før poengene er i boks.

RepublikkenBergen

Molde-Sandefjord er et bevis på at alt kan skje i de neste kampene! Men denne runden hjalp godt på for Brann..

Corran

Sandefjord er ikke så overaskende.
De gjør det bra mot topplagene, synd for dem at de gjør det litt vel dårlig mot resten.
Molde har de vel slått to ganger i år?

Men at Brann kan surre seg vekk i de 3 neste kampene er jeg ikke i tvil om
Og viking og molde føler jeg Brann alltid sliter med.

Så kan fort bli 4 plass
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Norlings Hund 2

Quote from: Superjack on October 20, 2024, 21:34:47 PM

Sikker på det?

Ja.
Da ville faktisk en 3.
plass i serien garantert Ecupgruppespill om Molde vinner Cupen og ender på 2. plass i serien.

Så 2. plassen må altså vinne ett av tre dobbeltoppgjør for å være garantert gruppespill? Kanskje ikke like sikkert som en 3. plass potensielt kan bli, men høres unektelig veldig gøy ut!

Superjack

Quote from: Norlings Hund 2 on October 21, 2024, 04:52:54 AM
Quote from: Superjack on October 20, 2024, 21:34:47 PM

Sikker på det?

Ja.
Da ville faktisk en 3.

Så 2. plassen må altså vinne ett av tre dobbeltoppgjør for å være garantert gruppespill? Kanskje ikke like sikkert som en 3. plass potensielt kan bli, men høres unektelig veldig gøy ut!

Ja, en 2. plass gir garantert 3 bortekamper og 3 hjemmekamper i Europa.

Og 3 matchballer for å komme seg i et Europagruppespill.

Brannsupporter.

Go Up