• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Innkjøpsstrategi og spillerlogistikk generelt hos Brann.

Started by Kagain, August 23, 2023, 17:52:39 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Corran

Quote from: esp123 on December 12, 2024, 10:44:05 AMHjertø Dahl er en veldig spennende spiller. Et fysisk beist med god ballferdigheter.

Men hvis alle har tilgang til denne dataen - hvor er verdien da? 

Da er verdien å ha samme informasjon som alle andre og ikke bli akter utseilt.

Og så må en jo være dyktig på å analysere dataene
En spiller som scorer høyt på noe kan passe perfekt i Brann sin spillestil men ikke Molde sin (eller motsatt)

Det å ha tilgang til samme data gir bare like forutsetninger. Hvordan en bruker dataene er det som gir verdi og fortrinn
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Dickens

Quote from: esp123 on December 12, 2024, 10:44:05 AMHjertø Dahl er en veldig spennende spiller. Et fysisk beist med god ballferdigheter.

Uten tvil. Men dessverre totalt urealistisk for Brann.

esp123

Selge Horn Myhre for 40 mill og hente Hjertø Dahl for 20?

fortune

Quote from: esp123 on December 12, 2024, 21:30:15 PMSelge Horn Myhre for 40 mill og hente Hjertø Dahl for 20?

CIES sine modeller er relativt enig med verdsettelse av Felix, men plasserer Tromsø-spilleren på rundt 3 millioner euro. Så sannsynligvis utenfor rekkevidde for noen andre norske klubber enn Glimt og Molde.
First is first, second is nothing

Kjell249

Quote from: krakra on December 12, 2024, 11:22:43 AMOg hvor suksessfulle har Glimt vært på overgangsmarkedet etter '22?
Ikke helt krise å hente Faris i 2023 for 4 mill fra Kristiansund, og selge videre for 90 mill til Marseille etter et år...
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

chris_henrik

Quote from: fortune on December 06, 2024, 11:31:27 AMFinnes det noen god oversikt over overganger til og fra eliteserien? Ville vært interessant å se om det i det hele tatt finnes klubber som finansierer deler av spillerlogistikken over driften, eller om samtlige klubber i praksis går i pluss, i det minste på bruttotallene. Spesielt i lys av påstandene om manglende satsning fra journalister og andre forståsegpåere.

Transfermarkt, som vanligvis er en god kilde til denne type tall, har dessverre manglende overgangssummer på veldig mange overganger internt i Norge.

Klubbene rapporterer selv inn kjøp og salg årlig via lisensrapporteringen, og på høsten kommer denne rapporten fra Deloitte:
 Toppfotballbarometeret 2024

I tråden her https://www.bataljonen.no/forum/index.php?topic=13039.msg630283#msg630283  oppsummerte jeg kjøp og salg de tre foregående år for samtlige klubber som har større eller lik kostnad til sportslig avdeling som Brann, for å poengtere at Brann er klubben som driver minst økonomisk bærekraftig i konkurranse med våre likemenn.

Quote from: chris_henrik on October 15, 2024, 00:42:11 AMFra 2021 til 2023 får vi følgende liste for de 8 klubbene som har høyere eller "lik" personalkostnad:
MFK kjøpte spillere for 124mkr og solgte for 318mkr. En netto på 194.
B/G kjøpte spillere for 171mkr og solgte for 312mkr. En netto på 141.
RBK kjøpte spillere for 96mkr og solgte for 199mkr. En netto på 103.
LSK kjøpte spillere for 32mkr og solgte for 119mkr. En netto på 87.
Stabæk kjøpte spillere for 15mkr og solgte for 102mkr. Også en netto på 87.
VIF kjøpte spillere for 84mkr og solgte for 150mkr. En netto på 66.
Viking kjøpte spillere for 58mkr og solgte for 81mkr. En netto på 23.

Og nederst på listen ligger Brann.

Brann kjøpte spillere for 41mkr og solgte for 61mkr. En netto på 20.

LSK og Stabæk til sammen kjøpte for 47, et par millioner mer enn Brann, men i motsetning til oss solgte de samlet for 174mkr. Vi trenger heller ikke å vente på 2024 tall for at denne listen skal bli lystigere for Brann.

<BRANN> ..... DKFM

Pete05

Quote from: chris_henrik on December 16, 2024, 14:40:02 PM
Quote from: fortune on December 06, 2024, 11:31:27 AMFinnes det noen god oversikt over overganger til og fra eliteserien? Ville vært interessant å se om det i det hele tatt finnes klubber som finansierer deler av spillerlogistikken over driften, eller om samtlige klubber i praksis går i pluss, i det minste på bruttotallene. Spesielt i lys av påstandene om manglende satsning fra journalister og andre forståsegpåere.

Transfermarkt, som vanligvis er en god kilde til denne type tall, har dessverre manglende overgangssummer på veldig mange overganger internt i Norge.

Klubbene rapporterer selv inn kjøp og salg årlig via lisensrapporteringen, og på høsten kommer denne rapporten fra Deloitte:
 Toppfotballbarometeret 2024

I tråden her https://www.bataljonen.no/forum/index.php?topic=13039.msg630283#msg630283  oppsummerte jeg kjøp og salg de tre foregående år for samtlige klubber som har større eller lik kostnad til sportslig avdeling som Brann, for å poengtere at Brann er klubben som driver minst økonomisk bærekraftig i konkurranse med våre likemenn.

Quote from: chris_henrik on October 15, 2024, 00:42:11 AMFra 2021 til 2023 får vi følgende liste for de 8 klubbene som har høyere eller "lik" personalkostnad:
MFK kjøpte spillere for 124mkr og solgte for 318mkr. En netto på 194.
B/G kjøpte spillere for 171mkr og solgte for 312mkr. En netto på 141.
RBK kjøpte spillere for 96mkr og solgte for 199mkr. En netto på 103.
LSK kjøpte spillere for 32mkr og solgte for 119mkr. En netto på 87.
Stabæk kjøpte spillere for 15mkr og solgte for 102mkr. Også en netto på 87.
VIF kjøpte spillere for 84mkr og solgte for 150mkr. En netto på 66.
Viking kjøpte spillere for 58mkr og solgte for 81mkr. En netto på 23.

Og nederst på listen ligger Brann.

Brann kjøpte spillere for 41mkr og solgte for 61mkr. En netto på 20.

LSK og Stabæk til sammen kjøpte for 47, et par millioner mer enn Brann, men i motsetning til oss solgte de samlet for 174mkr. Vi trenger heller ikke å vente på 2024 tall for at denne listen skal bli lystigere for Brann.

Listen er et øyeblikksbilde av ett år. Veldig mye av pengene kommer fra en eller to spillere som har gått for historisk høye summer fra ES.

Hvis vi ser på driften isolert (uten kjøp/salg) så har Brann er svært bærekraftig drift sammenlignet med de andre. Det er ren risikosport å skulle basere drift på et solid overskudd på spillersalg.

Mange av salgene til B/G og Molde har også kommet fordi lagene har prestert i Europa. Det skaper generelt høyere salgssummer. Utfordringen fremover er å bli et stabilt "Europa"-lag slik at vi kan selge spillere for 25% høyere summer dersom de presterer i Europa. Målet bør være å ha en til to spillere som kan være slike salgsobjekter.

Men å tro at Hellan, Helland, Torsvik og Niklas alle skal prestere maks i samme sesong, er veldig optimistisk. Og husk at veldig ofte så har laget mindre sportslig glede av slike spillere siden de blir solgt før de egentlig over tid får satt sitt preg på et lag. Det er derfor viktig at disse spillerne er det ekstrakrydret som skal til, ikke bærebjelker. Presterer du i Europa så er du solgt innen 6 mnd og må erstattes. Da er det veldig greit å ha solide spillere som kan steppe inn. Det vil være sjelden at du har flere talenter som bare hopper inn i samme posisjon når en er solgt.

Jeg har ingenting i mot spillersalg som kan gi store inntekter (som igjen kan brukes til investering i nye unge spillere med talent) men prisen og gamblingen her er stor. RBK er et godt eksempel på en lite vellykket strategi etter at Tengstedt, hvor de omtrent har brukt opp alle pengene på bomkjøp. Så måtte de restarte men driften er fremdeles helt avhengig av et stort salg (eller tre) for at de skal komme ajour igjen.

Vi trenger en stabil tropp med gode spillere rundt 22-30 år som bærer laget i ES og Europa. Så kan det krydres med 2-3 yngre salgsobjekter. Også blant de "stabile" spillerne må det kjøpes erstattere ved skader eller salg men dette er mer safe enn gambling på de yngre og summene er mye mindre.

Corran

At Brann driver minst bærekraftig er vel ikke helt sant. Ja de kjøpte for litt mer enn de solgte men de har råd til det.
I følge et eller annet medie jeg leste på så er Brann en av få klubber som driver forsvarlig og ikke er avhengig av store salg eller e-cup penger for å gå rundt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

chris_henrik

Det er sum over tre år 2021-2023, ikke et øyeblikksbilde.
Ja det har vært historisk høye summer fra ES, men uten at Brann har vært med på festen.

Problemet vårt starter med at Wolfe og Rasmussen ble solgt for halv pris, og at vi derfor var for lite aktiv i vintervinduet før sesongen. Med bedre spillerlogistikk i vintervinduet tror jeg vi hadde vært seriemester 2024, og trolig heller ikke ville vært på trenerjakt nå.

Når det gjelder det økonomiske viser oversikten at RBK har gjort det langt bedre enn Brann.

Men enig i alt om talenter.
<BRANN> ..... DKFM

chris_henrik

Quote from: Corran on December 16, 2024, 15:40:45 PMAt Brann driver minst bærekraftig er vel ikke helt sant. Ja de kjøpte for litt mer enn de solgte men de har råd til det.
I følge et eller annet medie jeg leste på så er Brann en av få klubber som driver forsvarlig og ikke er avhengig av store salg eller e-cup penger for å gå rundt

Bærekraft er å tilfredsstille dagens behov, uten å ødelegge for muligheten til å tilfredsstille behovene i fremtiden.
Å drive forsvarlig er noe helt annet.

Jeg mener at Branns spillerlogistikk ikke har møtt dagens behov, og at den samtidig har gjort at vi er dårligere rustet til å møte behovene i fremtiden, i konkurranse med våre likemenn.
<BRANN> ..... DKFM

tsrqpo

Quote from: chris_henrik on December 16, 2024, 15:53:32 PM
Quote from: Corran on December 16, 2024, 15:40:45 PMAt Brann driver minst bærekraftig er vel ikke helt sant. Ja de kjøpte for litt mer enn de solgte men de har råd til det.

Bærekraft er å tilfredsstille dagens behov, uten å ødelegge for muligheten til å tilfredsstille behovene i fremtiden.
Å drive forsvarlig er noe helt annet.

Jeg mener at Branns spillerlogistikk ikke har møtt dagens behov, og at den samtidig har gjort at vi er dårligere rustet til å møte behovene i fremtiden, i konkurranse med våre likemenn.

Jeg håper jeg blir motbevist, men jeg er tilbøyelig til å være enig. For å sette det på spissen, om vi har et sportslig budsjett midt på treet, så må vi forvente resultater midt på treet. Jeg tror vi har overprestert i to sesonger, og at det kan bli vanskelig å gjenskape dette uten større investeringer.

Som nevnt i annen tråd, vi gikk ca 30mill i pluss i 2023, og tallene ser sikkert likeledes bra ut i 2024. Vi driver altså svært nøkternt og har handlingsrom utover hva som blir signalisert. Og jeg tror ærligheten til Horneland og co ikke går utover viljen til å avslutte forholdet med Brann på en god måte. Jeg er overbevist om at Horneland ikke har vært tilfreds med Branns vilje til å investere i førsteelleveren. Men det er selvsagt ikke noe poeng i å snakke om det nå, hverken for Horneland eller oss. At han har vært lojal ovenfor ledelsen og evt tatt dette internt, og kun internt, er bare å forvente.

Men for å komme inn i riktig tema for denne tråden. Jeg er spent og ser muligheter også i denne situasjonen. Horneland var en fulltreffer for Brann de årene han har vært her, men nå blir det nye koster og nye muligheter. Jeg er av de som ville sett på Huse/Fakiri duoen som en spennende mulighet. Helstrup like så, han har snøret igjen BG bakover, og sikkert lært noen triks av Knudsen fremover. Andre gode kandidater nevnes også flere plasser, og hvem vet, kanskje danskene trekker en kanin opp av hatten?

tsrqpo

andreas1989

December 16, 2024, 20:50:45 PM #862 Last Edit: December 16, 2024, 21:21:03 PM by andreas1989
Men hva er det som gjør deg overbevist om at Horneland ikke har vært tilfreds med Branns vilje til å investere i førsteelleveren? Sommeren 2023 invisterte Brann 18 millioner i spillere som skulle forsterke elleveren? Fasiten 14 måneder senere er at ingen av dem er udiskutabel i elleveren. Lyger Horneland når han selv sier at spillere går ikke rett inn på laget i Brann? Kornvig er unntaket, men det var som et resultat av skader og senere spillersalg.

tsrqpo

Quote from: andreas1989 on December 16, 2024, 20:50:45 PMMen hva er det som gjør deg overbevist om at Horneland ikke har vært tilfreds med Branns vilje til å investere i førsteelleveren? Sommeren 2023 investerte Brann 18 millioner i spillere som skulle forsterke elleveren? Fasiten 14 måneder senere er at ingen av dem er udiskutabel i elleveren. Lyger Horneland når han selv sier at spillere går ikke rett inn på laget i Brann? Kornvig er unntaket, men det var som et resultat av skader og senere spillersalg.

Lyger å lyger, forteller ikke hele sannheten? Jeg sier på ingen måte at det skal ha vært konflikt eller dårlig stemning, men at det kan ha vært uenighet rundt dette velger jeg å tro.

Journaliststanden virker også å enes om dette, alt fra riksmedia, BT, til og med StudioGlimt Podden (som forøvrig ofte fremstår faglig dyktige og velinformert).

Selvfølgelig finnes det spillere som kunne styrket førsteelleveren. Horneland virket ikke fornøyd med venstreback eller høyre indreløper for å nevne noe. Selv om det ble en flott løsning, så var det neppe Hornelands ønske å måtte benytte en uprøvd midtstopper på backen heller i gullkampen. Og jeg tror at en med vinnerviljen til Horneland ønsker å ha best mulig forutsetninger for å vinne kamper.
Men om vi skal ta argumentet med at spillere ikke går rett inn i elleveren til SKB, betyr det at det er mindre viktig å forsterke? Har vi ikke en sesong neste år med potensielt viktige kamper på flere fronter?

Derav så tror jeg at Hornis har ønsket spillere. Han konkurrerte tross alt med klubber med villighet til å bruke langt mer penger enn brann. Ikke bare i innkjøp men også i lønn og evne til å holde på gode spillere. Kanskje det siste er et vel så viktig argument.

krakra

Han konkurrerte også med klubber som hadde kommet seg til Europa og solgt spillere for hundrevis av millioner.

Hva har egentlig Horneland gjort for å «fortjeneste» tyngre investeringer i stallen?

andreas1989

December 16, 2024, 21:18:07 PM #865 Last Edit: December 16, 2024, 21:20:18 PM by andreas1989
Men det mediet som gang på gang viser seg å være best på Brann, nemlig BA enes jo ikke om disse påstandene? Disse påstandene har jo ikke et eneste indisie å bygge på, det har jo tvert i mot blitt ganske så knallhardt avvist av Horneland selv. Så jeg lurer veldig på hvordan du og andre kan drive å konkludere rundt dette? Dere har ikke et eneste bevis, men dere mener altså at Horneland lyger, så derfor er det liksom sannheten?

Venstreback og høyre indreløper er jo nettopp Soltvedt og Kartum, spillere Brann brukte ganske store penger på sommeren 2023 og som enn så lenge må kunne sies å være alt annet enn store suksesser. Dette er to spiller profiler som neppe hadde blitt hentet inn etter Jimmy-gate. 

tsrqpo

Jeg har ikke bevis og dette er ingen rettsak. Jeg sier hva jeg tror og argumenterer for dette i et diskusjonsforum. Jeg håper du kan tilgi meg for dette?

andreas1989

December 16, 2024, 21:30:48 PM #867 Last Edit: December 16, 2024, 21:32:41 PM by andreas1989
Nei det er ingen rettssak, men jeg ser heller ikke poenget i å konkludere rundt noe, der grunnlaget for konklusjonen tilsynelatende skal være at en person visstnok står å lyger på en pressekonferanse, fordi det passer seg ikke med narrativet til TV2? Personen som visstnok lyger er da også den mest åpne, rett og frem og således mest troverdige personen som noen gang har trent Brann

tsrqpo

Quote from: andreas1989 on December 16, 2024, 21:30:48 PMNei det er ingen rettssak, men jeg ser heller ikke poenget i å konkludere rundt noe, der grunnlaget for konklusjonen tilsynelatende skal være at en person visstnok står å lyger på en pressekonferanse, fordi det passer seg ikke med narrativet til TV2? Personen som visstnok lyger er da også den mest åpne, rett og frem og således mest troverdige personen som noen gang har trent Brann

Du sier lyger gang på gang. Jeg sa «forteller ikke hele sannheten». Du sier jeg konkluderer, jeg har sagt hva «jeg tror», og brukt de ordene. Ønsker du å diskutere med meg så er det fint om du holder deg til det jeg sier.

Jeg står inne for både formuleringer og argumentasjon i innlegg over, men ikke for din versjon av det. Men jeg kan høyne med at jeg fremdeles synes kommunikasjonen til Horneland var rar, i forkant av Vikingkampen, at han var sliten og tom for energi . Og jeg synes ikke den er mindre rar når han to uker etter er «snart klar» ny krevende jobb.
Men jeg kaller ikke Horneland løgner. Og jeg tror han har både gode verdier og at han er en ærlig person, men det er langt i fra det til å fortelle alt som foregår og utsondre all uenighet. Det ville forøvrig vært galskap..

andreas1989

Quote from: tsrqpo on December 16, 2024, 21:26:21 PMJeg er overbevist om at Horneland ikke har vært tilfreds med Branns vilje til å investere i førsteelleveren. Men det er selvsagt ikke noe poeng i å snakke om det nå, hverken for Horneland eller oss. At han har vært lojal ovenfor ledelsen og evt tatt dette internt, og kun internt, er bare å forvente.

Dersom dette ikke er å konkludere, så må du nesten presisere det når du skriver at du er overbevist. Så må du også tåle å bli stilt til veggs når du kommer med ganske så klare anklager om at en person lyger, uten å ha noe å vise til utover din egen oppfatning.

Det at Horneland ønsker å teste seg i en større liga er ikke det samme som at Brann ikke har brukt nok penger.

tsrqpo

Quote from: andreas1989 on December 16, 2024, 22:47:25 PM
Quote from: tsrqpo on December 16, 2024, 21:26:21 PMJeg er overbevist om at Horneland ikke har vært tilfreds med Branns vilje til å investere i førsteelleveren. Men det er selvsagt ikke noe poeng i å snakke om det nå, hverken for Horneland eller oss. At han har vært lojal ovenfor ledelsen og evt tatt dette internt, og kun internt, er bare å forvente.

Dersom dette ikke er å konkludere, så må du nesten presisere det når du skriver at du er overbevist. Så må du også tåle å bli stilt til veggs når du kommer med ganske så klare anklager om at en person lyger, uten å ha noe å vise til utover din egen oppfatning.

Det at Horneland ønsker å teste seg i en større liga er ikke det samme som at Brann ikke har brukt nok penger.

Ok

Go Up