• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva skjer med stemningen?

Started by Dickens, May 29, 2023, 22:53:03 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Dickens

Jeg blir sikkert slaktet av de fleste nå. Men måtte bare opprette en bruker for å få ut litt frustrasjon - selv om vi er inne i en historisk deilig Brann-periode.

Brann herjer til tider ute på banen, men hva er det egentlig som skjer på gode gamle Hansa? Jeg har gått på Stadion i rundt 30 år og opplevd både opp- og nedturer (mest nedturer).

Tidligere var Stadion kjent som en heksegryte når man kom til norsk tribuneliv. Men nå minner den til tider om en lunken tomatsuppe fra Toro.

Det er få unntak til tider ("hoppesangen"), vekselsropene mot BT og når alle fire sidene en sjelden gang trøkker til på "Byen er Bergen." Men ellers er det skremmende tamt og man hører bortesupporterene alt for mye.

Hvorfor er det sånn? Potensialet i Brann-publikummet er jo helt enormt. Da jeg satt på "nøytral" plass under cupfinalen ble ting veldig tydelig. Mens den gule veggen til LSK (i klart mindretall) gjallet samstemte ut over Ullevaal, bestod kjernen til Brann av en liten gjeng på et par hundre som gjorde det de kunne for å få resten med.

Men alt for ofte til ingen nytte. Brann har alt for mange egne grupperinger som kjører sitt eget løp. På Ullevaal kunne man til tider høre 4-5 ulike Brann-sanger som bare ebber ut i et evig rot, og til slutt dør helt ut.

Samme på de siste hjemmekampene. Mot Stabæk tok det over en time før det skikkelige trøkket kom. Idag mot RBK hørte man trønderne alt for godt i store perioder, mens vi rotet rundt med 2-3 forskjellige sanger samtidig. Selv om vi hadde noen topper, så går det alt for lenge mellom hver gang.

Jeg har så lyst å få tilbake det gode gamle koket. Vi skal på ingen måte ha inn noe "Forza, Forza" med en jævla tromme.

Men vi må vel klare å få opp tribunelivet til gamle høyder når det leveres så til de grader på banen? Gjøres det noen tiltak i den "harde kjernen"?

RepublikkenBergen

Tror det har litt med at det har blitt kult Ã¥ henge pÃ¥ store stÃ¥. Det er en av grunnene til den blir utsolgt først.  SÃ¥ er det ikke alle som kan alle sangene. I dag sÃ¥ tror jeg cupfinalehelgen sitter litt igjen enda. For min del ødelegger det en del at det er megafoner i alle kanter og alle skal si sitt i de.. Savner tilbake der vi brukte stemmen vÃ¥r. =)

Dickens

Quote from: RepublikkenBergen on May 29, 2023, 22:58:29 PMTror det har litt med at det har blitt kult Ã¥ henge pÃ¥ store stÃ¥. Det er en av grunnene til den blir utsolgt først.  SÃ¥ er det ikke alle som kan alle sangene. I dag sÃ¥ tror jeg cupfinalehelgen sitter litt igjen enda. For min del ødelegger det en del at det er megafoner i alle kanter og alle skal si sitt i de.. Savner tilbake der vi brukte stemmen vÃ¥r. =)

Ja, det kan godt være. Men kjøper ikke den forklaringen helt heller. Om ikke Rosenborg på Stadion er motivasjon nok til å trøkke skikkelig til på tribunen, uavhengig av en cupfinale for 9 dager siden, hva skal da være motivasjonen?

16.mai var også skremmende tamt til tider. Selv om det historisk sett er mye fyll og fjas på akkurat denne kampen.

Men synes det er et trist mønster som er i ferd med å bli alt for stort. Pinlig at fans i suverent mindretall skal høres så bra over lengre perioder mot oss som er mange tusen fler.

Er det blitt forsøkt noen tiltak fra styret og stell i Bataljonen før?

Helt enig i at enkelte av disse med megafon han bli i overkant ivrige og starte sanger som ikke passer kampbildet i det hele tatt, da de står med ryggen mot banen i 90% av kampen.

Men hadde man fått fordelt forsangere på hele Hansa, så tror jeg det kunne funket veldig bra. For veldig ofte så får ikke den ytre delen med seg hva som synges på SS før sangen nesten er over.

Hva er det de gjør i England som vi ikke får til?

Hairway to steaven

Amen til trådstarter her.

Måtte selv aktivere en gammel konto for å melde det samme.

Satt på BT i dag, sammen med ungene. Som med store øyne spør «når skal Brann-fansen begynne å synge». Mens de forgjeves prøvde å dra i gang noen «Heia Brann» selv. Vi hørte noe mumling fra Hansa. Men aldri noe skikkelig trøkk.


Banner i kirken. Men tør påstå at Brann muligens har Norges beste publikum. Men ikke Norges beste fans.

Både på cupfinalen og i dag synes jeg mostander-fansen dominerer oss.

Synd at det skal være sånn i kamp at Brann først må spille bra før det blir litt lyd. Men det ebber fort ut. Brann har et jublepublikum, men ikke «supporter-publikum»

Imponert over Kjernen i dag. De gir bånn gass hele veien og avslutter med «vi skal vinne OBOS» når de skjønner at løper er kjørt. De lar oss også synge Nystemten i fred mot slutten, når de lett kunne overdøvet oss om de ville. Som de gjorde det meste av kampen.

Det er greit nok å hate trommer. Men da må vi vise at det går an å lage trøkk og være koordinert uten.



Dickens

May 29, 2023, 23:35:25 PM #4 Last Edit: May 29, 2023, 23:43:58 PM by Dickens
Takk for godt innspill! Håper ikke dette blir mottatt med hat fra folk eller at enkelte som prøver det de kan for å få folk med, blir såret.

Men jeg tror kanskje det er på tide med en selvransakelse.Tror vi at vi er bedre enn det vi er?

Litt som at trønderne sportslig fortsatt lever på storhetstiden sin for "hundre år siden."

Mens vi tenker at vi er like gode på tribunen som i 2007? For vi er så evig langt vekke fra det nivået nå. Og det er sinnsykt frustrerende, når spillerne leverer så til de grader på banen.

Vi har jo også en rød vegg på Hansa, men det ser så dumt ut når det bare er liv i samme antallet som står I bortesvingen.

LSK klarte jo å samkjøre hele svingen sin på Ullevaal. Og jeg nekter å tro at det er pga en tromme eller to. Det brukes ikke trommer i England og der får du 10-15k på kortsiden til å samkjøre.

Noen som vet hvordan de organiserer det?

Lasaron

Da skriver jeg det her også:

Det ble veldig merkbart lydmessig, for resten av Stadion, da de syngende supporterne flyttet opp under taket. Lyden derfra bærer mye dårligere ut. Men de hører seg selv bedre, har det kjekkere, og det blir lettere der oppe fra å over tid få med seg resten av Hansa.


De bortesupporterne som skrytes av her, de er flinkere til å holde trykket oppe hele kampen, fordi de er mer interessert i korøving og posering, og mindre interessert i fotball. Enn Brannsupporterne.

Så der er det jeg i hovedsak ser på som to forklaringer.
Tren på langskudd

opplett

Enig med trådstarter her.

Når jeg ser rundt meg på store stå så ser jeg mange unge som sikkert synes det er gøy å oppleve stemningen. Noen elsker å lage liv, men mange står og ser på, flekker opp Snapchat innimellom og jatter med sidemannen.

Er ikke helt enig med at bortesvingen bare driver med posering. Enig at det er en uting med folk som ikke ser kampen - dét er posering - men at de lager et bra trøkk er ikke posering.

Vi har et stort potensiale nå med så mange på tribunen, men vi er ikke helt der..
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Lasaron

Jeg vil også si at vi alle har et ansvar for stemningen. De som er på Hansa har egentlig ikke mer ansvar for det enn oss. Men det TAR mer ansvar enn oss. Ære være dem for det.

Og med tanke på de som er der, uten å bidra så mye: Det er bedre det, enn at de ikke kommer i det hele tatt. Og så blir nok en her, og to der, dratt mer og mer med etterhvert.
Tren på langskudd

Leffen

Enig i mye du skriver i trådstart men er positiv til at det skal gå seg til.

Om målet er at vi skal bli de mest høylytte supporterne i landet tror jeg aldri det kommer til å skje. Er alt for mange ulike meninger/fraksjoner, og ikke minst sanger, til at du skal få en samlet "vegg". For hva må du ofre for å få det til? Du må rett og slett gå for evighetssanger a la "å denne klubben". Tromme eller ikke tromme er dette faktum. Det gjør LSK, det gjør RBK og det gjør VIF også i større grad nå. Å ha en supporterskare som synger som om det ikke er en fotballkamp som spilles er det veldig mange som ikke er interessert i.

Ble ikke så konstruktivt dette men jeg tror vi bare må leve med at det er en del surr på tribunen. Selv liker jeg det, det er Brann. Tror også at flere av de unge som nylig har kommet til stemmer i når grunnreportoaret sitter bedre. Akkurat nå er det litt voksesmerter virker det som.

Spelaren

Eg tror det er lett å rosemale fortiden, og det er enklere å huske gamle høydepunkt enn da det ikkje var spesielt. En desibelmåler oppunder taket på Hansa hadde vært fint å ha for statistikk over tid - uten det blir det bare føleri og anekdoter. Selv TV-bilder kan variere ut frå produksjonen som føres.
GÃ¥ av.

Billy Elliott

Stemningen er som den alltid har vært, bra, men det er avhengig av hva som skjer på banen. Og slik skal det også være i Bergen. Tromming, shalalaling og posering er kanskje bra for konstant lyd gjennom 90 minutter, men det er litt som anti-depressiva. Det holder nivået stabilt, men det blir sjelden de store toppene ut av det.

På Hansa i går hørte vi at det kom noe lyd fra bortesvingen, men det var klin umulig å høre hva de sang. For min del blir det meningsløst. En jevn summetonelyd.

Det sagt, ting kan alltid bli bedre. Jeg tror f.eks. det er på tide å stikke fingeren i jorden og innrømme at å flytte Store Stå opp en etasje ikke har vært den suksessen man så for at det skulle være. Lyden bærer ikke bedre, og man har blitt mer eller mindre usynlig for både resten av Stadion og TV-kameraene. Her bør man vurdere å flytte tilbake allerede neste år.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

La oss kalle de mest ivrige for Kokelokomotivet.

Hvis målet er at Kokelokomotivet skal være mest mulig synlig, og høres best mulig utover Stadion, da må de flytte ned igjen.

Hvis målet er at hele Hansa skal bli koketribune, noe som vil smitte kok over på resten av og til, så bør Kokelokomotivet bli værende.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg så en skrev voksesmerter. Det var et godt ordvalg. Flere og flere av de som kommer på Hansa for stemningens skyld, vil etterhvert, i større og større grad, bli med på synging.

TÃ¥lmodighet.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Var ikke på Ullevaal, men på TV hørte man null til LSK-fansen, men massivt mye mer fra Brannhold. Trommen til LSK-fansen hørte man hele veien, men lite til allsangen. Hørte ellers mer av VIF da de var på besøk enn RBK og faktisk også er fra Stabæk enn trønderne, fra der vi sitter på SPV. Det kan jo tenkes at bør være flere forsangere over hele Frydenbø, som koordiner seg imellom? Men generelt vil jeg si at trøkket er meget, meget bra fra Frydenbø mot SPV. At BT på motsatt ikke hører like godt er ikke unaturlig, der får de bortefansen inn fra venstre. Men la merke til at det var mindre lyd fra Felt Z og det kan ha å gjøre med at ikke alle faste har partout og at på de store kampene kommer det inn flere medgangs.

Lasaron

Det er mange objektive kriterier man kan måle stemningen etter. Her er en liste, som sikkert er ufullstendig:

Høyest toppdesibel

Høyest desibel snitt

Høyeste minimum desibel

Flest antall minutter synging

Tifo

Bluss

Hopping

Antall forskjellige sanger

Kvalitet på sangene (den er vel subjektiv)

Fravær av irriterende ting som trommer, megafon, scoringsmusikk etc (subjektiv den også)



Jeg tror ikke det er gunstig å prøve å bli best i alt. Det er gjerne i praksis umulig, eller ikke ønskelig. Vi skal for eksempel reagere på baklengs som om det faktisk ble baklengs. Vi skal jo det. Så vi kan bli best på tribunen selv om vi ikke er best på antall minutter synging eller høyest minimum desibel.


At det startes sanger i hytt og gevær, her og der, er både dumt og bra. Det er dumt fordi det ikke blir like bra trøkk. Det er bra fordi det er levende, ekte og organisk.

Jeg sitter på langsiden på midten. I går var det til tider forskjellig sang/rop på BT og Hansa. Samtidig. Jeg syns at_det_er kok og gøy og stilig. Jeg syns det blir kleint når ting blir stramt, strengt og regissert.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Hairway to steaven on May 29, 2023, 23:19:26 PMAmen til trådstarter her.

Måtte selv aktivere en gammel konto for å melde det samme.

Satt på BT i dag, sammen med ungene. Som med store øyne spør «når skal Brann-fansen begynne å synge». Mens de forgjeves prøvde å dra i gang noen «Heia Brann» selv. Vi hørte noe mumling fra Hansa. Men aldri noe skikkelig trøkk.


Banner i kirken. Men tør påstå at Brann muligens har Norges beste publikum. Men ikke Norges beste fans.

Både på cupfinalen og i dag synes jeg mostander-fansen dominerer oss.

Synd at det skal være sånn i kamp at Brann først må spille bra før det blir litt lyd. Men det ebber fort ut. Brann har et jublepublikum, men ikke «supporter-publikum»

Imponert over Kjernen i dag. De gir bånn gass hele veien og avslutter med «vi skal vinne OBOS» når de skjønner at løper er kjørt. De lar oss også synge Nystemten i fred mot slutten, når de lett kunne overdøvet oss om de ville. Som de gjorde det meste av kampen.

Det er greit nok å hate trommer. Men da må vi vise at det går an å lage trøkk og være koordinert uten.

En har alltid hatt problemer med å høre Store Stå på BT når det er gode/store bortesupporter grupper som i går.
Det er også som andre sier mindre lyd som brer seg når de står oppe under taket.
Men å synes at bortefansen dominerer her og på cupfinalen synes jeg er rart. I følge folk jeg kjenner som satt ca på midten og de som så det på tv så dominerte Brann supporterne stort.
Og at Kjernen lar oss synge nystemten skjønner jeg ikke for i det nystemten startet før kampen så kjørte de på med et eller annet. Kanskje du mente den siste avsyngingen når kampen var nesten ferdig men da lar de oss ikke synge den. Da er de ferdige.

Og til slutt Om en ikke klarer å lage trøkk uten trommer så får en være uten trøkk. Trommer skal ikke inn på Staddaen uansett.

Og så helt til slutt. Må innrømme at eg hater ropert og forsanger slik de er nå, men de lager bra stemning og gjør sitt for at det skal bli bra og verken på 16 mai eller i går vil jeg si det var så ille som enkelte gir inntrykk av her inne.
Og når har en sist fått til at hele stadion er med slik som de siste par kampene?
Det er vakkert når hele stadion (inkl bortesving) hopper opp og ned.
Det er vakkert når en ser hele stadion stå og masse skjerf blir holdt opp på Brann sang


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Dickens

Jeg er fullstendig motstander av trommer og evighetssanger. Det må aldri innføres på Stadion. Punktum.

Men jeg synes det er så frustrerende når man vet hva som bor i den gjengen der oppe. Føler vi ikke er i nærheten av å få ut potensialet.

Blir som å kjøre en Ferrari rundt i tredje gir.

Men er det noen som vet hvordan ting organiseres i England f.eks? Har de forsangere/spesielle grupperinger?

Et forslag jeg har tenkt på er å dele opp Hansa i 3 deler og fordele "sanggruppen" til disse områdene. Da er jeg rimelig sikker på at man får med seg så og si hele tribunen.

Man ser jo bare hvor nydelig fenomenet med "hoppesangen" er. Der klarte man å "bryte isen" 16.mai og man får med både tanter, besteforeldre og unger som vanligvis sitter dønn i ro i 90 minutter på de resterende tre tribunene.

Jeg er nesten 100% sikker på at vi får Hansa tilbake til godt gammelt nivå om vi fordeler sanggruppen rundt på tribunen. Da blir det som en plikt å måtte synge/hoppe når de rundt deg også gjør det.

Corran

Tror noen har litt for høye forhåpninger når en snakker om hele Hansa.
Hansa består av de på StoreStå som synger masse.
Resten av tribunen består både av sånne som synger en del, de som synger litt om det går bra og de som ikke er med om en gjør det feil.
Det er f.eks mange som melder seg ut når det blir brukt ropert der det står en kar og roper ut hva en skal gjøre nå snart.

Det har aldri vært slik at en hel tribune er del av de syngende supporterne som holder koket oppe uansett.
Og Brann supportere generelt lar seg styre litt av det som skjer på banen. En kommer aldri til å få inn at hele tribunen synger hele tiden uansett.

Jeg ville heller ikke plantet sanggruppen for mye rundt. Det var mye negativitet når de sto to stykker helt framme bak mål og skulle styre sangen. Felt Z vil ikke bli fornøyde med et par forsangere fra SS.

Det er heller ingen andrelag i Norge som klarer dette og Brann supporterne er i toppen av ES når det gjelder stemning.
Og det både det spontane på hele tribuner og når det gjelder de syngende supporterne.

Når det gjelder england så vet jeg ikke helt om det er så veldig mye mer samstemt der. Har f.eks vært på anfield og det var helt stille og tamt. Har vært på Ellan Road der de startet sanger på forskjellige tribuner og stemningen var kanon bra men veldig uorganisert.
Jeg tror vel england er et av de dårlige eksemplene om en skal ha veldig organisert og samstemt stemning. Men når de treffer er det magisk og enkelte sanger kan gå på hele stadion

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Dickens on May 30, 2023, 14:45:41 PMJeg er nesten 100% sikker på at vi får Hansa tilbake til godt gammelt nivå om vi fordeler sanggruppen rundt på tribunen.

Når var «god gammelt nivå?»

Og ellers enig med Corran. Å plassere en fyr på Z med ropert er å be om bråk!
Rød makt på Hansa

Lasaron

Jeg tipper at bortetribunen på Stadion er veldig mye bedre egnet til å få lyd til å bære utover. Hadde vi tatt de 300 mest kokende og samstemte Brannsupporterne og plassert de der, så hadde man brått snakket om hvor fantastisk de er.


Vi er inne på et bra spor nå. Trådstarten er egentlig feil. Fler og fler kommer på Stadion. Det er gøy. Over tid, slik det er nå, vil flere og flere være med på synging. Jeg merker det også rundt meg midt på Fjordkraft.

La dette få leve og vokse, og bær over med at det er litt organisk og usymmetrisk. Det er ekte og fint.

Tren på langskudd

Gulløl

May 30, 2023, 19:33:58 PM #20 Last Edit: May 30, 2023, 19:53:06 PM by Gulløl
Sikkert noe som ikke så mange tenker på. Når det er 17.000 på tribunene istedenfor rundt 11.000 som vi har hatt et snitt på mange år blir gjenklangen av sang og stemning mot betong og plastseter mindre. "Myke ting" som folk, klær/tekstiler tett i tett på tribunene fungerer rett og slett som en lyddemper.
Til og med betongveggene og vinduene på den store hybelveggen har tekstiler/duk som blir dratt ned som nok er en kløpper på å absorbere lyd. Mulig det var da vi var rundt 11.000 på gamle og umoderne tribuner og lyden smalt i plast, betong og bølgeblikk det var "godt gammelt nivå", men vi ønsker oss vel ikke tilbake ditt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

Det er vel derfor Gulløl at det tidligere ofte ble sagt at det alltid var best stemning og sang når det var mellom 10 og 11-12000
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

artigt

June 01, 2023, 09:33:59 AM #22 Last Edit: June 01, 2023, 09:52:06 AM by artigt
En gang dedikert fyr som ikke har vært på stadion og bodd i Bergen siden 2013. Var innom på mandag. Noen observasjoner for det det er verdt. Sto på Fjordkraft (nye tribunen nært Kjernen).

1. Fantastisk at hele stadion er med. Det var skjedde ikke såååå ofte da jeg hadde sesongkort. Folk rundt meg gjorde "peke-nedover-gester" (som i rykker ned), hopping på alle tribuner og gode sanginitativ fra BT. Når det er skikkelig volum på syngingen ble det litt sang fra Fjordkraft også.

2. Sistnevnte bringer meg videre til at selv om toppene var gode, var det veldig mye dødt. Det hørtes ut som Frydenbø slet med koordinasjon. Mange sanger som bommet på spillet (noe som er vanskelig å forutse). Ble startet sanger forskjellige steder som ikke kom i sammen. Det var lavt nivå. Bare som en observasjon, ikke kritikk. Jeg er ikke i en posisjon til å kritisere :)

3. Fyfaen så irriterende det må være RBK-tilhenger i svingen å overvære dritten som kommer fra Kjernen. Lalling på Emil i Lønneberget og trommer. Det er så lite organisk og høres helt latterlig ut. De melder seg ut av kampen. Lite kok, mye shalala. Håper dette ikke blir tilfelle på Brann stadion. Hadde en hatt et par topper til og mye bedre volum hadde det vært magisk, men min ydmyke mening er at det ikke må være et mål i seg selv å synge i 90 minutter. Men løfte laget i dårlige perioder og reagere kraftig der det skjer intense ting.

Altså, mye bra og vanvittig potensiale. Det var stor eksplosjonsfare på tribunene som ikke ble antent av Frydenbø, men det er vel lov å håpe på at det skjer en bedring.

Veldig kjekt!

Paikjetil

Tenk om disse såkalte forsangerene med ropert hadde vært interessert i kampen som foregår bak ryggen deres. Dette ultras-pisset som skal være så utrolig organisert er ødeleggende. La stadiontrollet leve med kampen på gresset. Det er ikke nødvendig å synge et eller annet drit om noe sus og flagg og sang når laget jager noe klikking. Snu deg og se på kampen.

huleste

Har noen en formening om hva som foregikk med stemningen mot LSK?

Jeg satt på SpV og merket en meget tam stemning, selvom jeg ropte og sang derfra.

Klapping er faktisk døden for flere sanger. «Å Bergen by» er skrekkeksempel på hva klapping gjør med en sang.

Lenge siden jeg har vært på stadion, men det mot LSK kan da ikke være normal stemning?

Corran

I år er vel ikke året å klage på stemningen for den har vel ikke vært bedre på mange mange år?
Synes ikke det var noe tamt stemning på Hansa i alle fall.
Men det er klart på Brann stadion så er det ikke generisk shalalalalalalalala stemning som går likt hele kampen uansett hvordan det går. Stemningen på Staddaen svinger som spillet på banen og når det er ekstra stor spenning i kampen så blir stemningen påvirket. Dette gjelder de fleste som er der for å primært se kampen og sekundert lage/oppleve stemning.
Det kjøres også i gang noen sanger som ikke helt sitter, men det må være rom for å prøve ut litt og prøve å kjøre inn sanger.

Men som sagt jeg opplevde ikke stemningen mot LSK som noe labert
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg syns det var bra. Kanskje ikke topp, men bra.

Syns tråden er rar.
Tren på langskudd

RepublikkenBergen

Det klappes uten tvil alt for mye.. Bruk kjeften istedenfor hendene.....

Fusentast

Kanskje en tromme er tingen for å få opp stemningen?
I don't think you can the rules!

Lasaron

Stemningen er god, og blir i det store og hele stadig bedre. Hvis tromme, blir stemningen markant dårligere. Svaret er nei.
Tren på langskudd

Superjack

Er dette bare en trolletråd??

Stemningen på Stadion har vært bedre enn på mange mange år.

Brannsupporter.

Dickens

Quote from: Superjack on June 30, 2023, 17:30:58 PMEr dette bare en trolletråd??

Stemningen på Stadion har vært bedre enn på mange mange år.



På ingen måte noen trolletråd. De to hjemmekampene i Europa er jo uten tvil unntakene og ikke regelen. Det er jo ikke i nærheten i ES, om vi så spiller mot RBK eller VIF.

Jeg sier ikke at det skal være Europa-kok i ES. Det er bare noe som oppstår i akkurat slike oppgjør og Stadion-potensialet er på 100%.

Men slik grupperingene/sammensetningen er på Hansa/Frydenbø gjør at vi ofte bare er oppe og nikker på 50-60% i ES føler jeg til tider.

Mens vi fint kunne lagt stabilt på 80-90% om ting var enda mer samkjørte på den tribunen.

Corran

Stemningen på stadion i ES i år har vært veldig bra.
Skal den bli bedre så må SS flytte ned igjen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Stemningen på stadion i år har vært den beste siden 2007 sesongen.

Og 2007 er den beste stemningen jeg kan huske å ha opplevd på denne siden av 2000 tallet.
Brannsupporter.

RepublikkenBergen

Støtter at nedre B og C burde blitt ståplasser..

Dickens

Ingen tvil om at SS må ned til neste sesong.
Samtidig er det utrolig gøy å se på koket som til tider er på familietribunen (BT).

Mot AZ stod til og med nesten samtlige på SPV fra andreomgang og ut - og dette er en tribune preget av "pamper" og late sponsorer, så det lover virkelig bra fremover, misforstå meg rett.

David

Stemningen på kamper som den mot AZ er belønningen for ikke å bruke tromme. Trommen kunne sikkert koordinert og løftet lydnivået noe i en del daffere kamper, men på torsdag ville den bare vært ødeleggende.

Corran

Quote from: Dickens on September 03, 2023, 14:32:20 PMIngen tvil om at SS må ned til neste sesong.
Samtidig er det utrolig gøy å se på koket som til tider er på familietribunen (BT).

Mot AZ stod til og med nesten samtlige på SPV fra andreomgang og ut - og dette er en tribune preget av "pamper" og late sponsorer, så det lover virkelig bra fremover, misforstå meg rett.
Pampene og de late sponsorene var invadert av andre mot AZ Var ikke bare de med partoutkort der for å si det sånn. Var mange som meg som kom fra Hansa og andre tribuner.
Og en sto i starten av kampen også der borte. Var til og med en eldre kar som etter 3-5 minutter klaget på at han ikke fikk sitte til en vakt som svarte med at "jeg kan ikke gå rundt og få flere hundre tilskuere til å sette seg"
Ellers var det mange som var litt småbrisne og hadde vært inne på puben og mange som synes at å kjøpe seg cola og popcorn er vel så viktig som kampen. Klikket nesten pga all rekingen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Dickens

Ja, hva skjer? AZ-kampen er unntaket som bekrefter regelen.

Er helt utrolig at spillere som Felix, Finne Palle, Sery Larsen og Dyngeland ikke har sanger.

Men så gaules det om en skalla fyr med sykkelhjelm flere ganger underveis i kampen til en spiller som er ferdig for sesongen. Eller en kar fra Kleppestø som sliter benk i 80 minutter.

Vi var/er en gammel gjeng med travere som har gått på Stadion i 30-40 år og som har sanger som disse som referanser bl.a:

"Gullet ska hem"
"Tjukk og feit og full"
"Obos-sangen" ++

Vi spilte inn et forslag til Bataljonen sin "sanggruppe" for noen år siden om at vi kunne være med og bidra skikkelig for å løfte sangreportoaret (da flere i denne gjengen er over snittet kreative og musikalske), men vi ble møtt med en kald skulder, da de ville "kjøre sin egen greie".

Det resulterte i ropert og "hoppesang" med blinkende mobiler, samtidig som de samme trøtte sangene (5-6 stk) går på repeat gjennom kampen.

Vet ikke om jeg skal le eller grine.

RepublikkenBergen

I dag var det virkelig pinlig fra megafonklanen.. Hyling og skriking om en annen.. Prøvde å hysje ned de som startet en sang pga en unge skulle rope litt i megafonen.. Nivået på Store stå synker som en stein..

Dickens

Quote from: RepublikkenBergen on September 24, 2023, 22:19:06 PMI dag var det virkelig pinlig fra megafonklanen.. Hyling og skriking om en annen.. Prøvde å hysje ned de som startet en sang pga en unge skulle rope litt i megafonen.. Nivået på Store stå synker som en stein..

Ja, det er virkelig sørgelige greier. Jeg hyller at folk tar initiativ og prøver. Men nå har det vært samme greiene i så mange år uten fremskritt. Hadde dette vært et fotballag så hadde treneren fått fyken for lengst.

Det minner meg på mange måter om Brann-ledelsen/styret fra Bruun-Hansen-tiden og frem til det ble ryddet skikkelig opp i etter nedrykket sist.

Det må kompetente folk i de forskjellige rollene, også på tribunen.

Man kan ikke gi en løs kanon med ADHD en megafon i en klubb med så stolte supportertradisjoner.

Om dette får fortsette så ender vi opp som en tanteklubb ala Aalesund.

Eivind

Føler stemningen har sunket voldsomt etter hvert som sesongen har gått. Startet bra men blitt dårligere og dårligere. Latterlig svakt i en toppkamp mot Tromsø i dag. Kveldskamp, flomlys, toppkamp. Også er det så tamt på tribunen. Det er trist.

Frydenbø er også et trist skue når de syngende supporterne knapt synes. Ingen "rød vegg" eller mektig syn som den var i kampene i E-cupen.

Dickens

Quote from: Eivind on September 24, 2023, 22:47:16 PMFøler stemningen har sunket voldsomt etter hvert som sesongen har gått. Startet bra men blitt dårligere og dårligere. Latterlig svakt i en toppkamp mot Tromsø i dag. Kveldskamp, flomlys, toppkamp. Også er det så tamt på tribunen. Det er trist.

Frydenbø er også et trist skue når de syngende supporterne knapt synes. Ingen "rød vegg" eller mektig syn som den var i kampene i E-cupen.


Ingen tvil om at SS må ned fra neste sesong. Men det bør (MÅ) også tas et skikkelig oppgjør internt i Bataljonen etter sesongen.

Er dere fornøyde med sånn som det er i dag stemningsmessig?

Hvis, ja: Hvorfor?
Hvis, nei: Hvordan vil dere løse det? Og hvorfor er dere ikke interessert i innspill utenfra? Er dere redd for å miste "makten" på tribunen?

Det bør opprettes en sanggruppe. Om det er en i dag så bør hodene der rulle. Når man ila en hel sesong bare klarer å produsere 1-2 nye sanger er det en eneste stor skandale.

I det store supportermiljøet til Brann finnes det ufattelig mange kreative folk som i teorien kunne produsert en ny kokende sang hver bidige runde.

Men det hjelper svært lite når Bataljonen-gjengen er så egen og sta og kjører sitt eget løp.

Det neste blir vel "Forza, Forza," og tromme.

Lasaron

Finne-sangen ble sunget etter målet, men den runget ikke. Om det var pga den ikke er så gøy å synge, eller om mange boikotter, vet jeg ikke.
Tren på langskudd

Erlend

Hvis utviklingen fortsetter sÃ¥ kommer jeg til Ã¥ finne meg en sitteplass et sted etter nesten 20 Ã¥r pÃ¥ diverse variasjoner av Store StÃ¥. Det har vært noen dype daler stemningsmessig og i hvordan opplevelsen har vært tidligere, men nÃ¥r en eller annen drittunge skal stÃ¥ og skrike meg opp i trynet med megafon, da er det rett og slett ikke gøy Ã¥ være der lenger.  Og i Brann har vi det kjekt og det mÃ¥ folk som kjent forholde seg til

Lasaron

Det virker på meg som at noen i ledelsen av Bataljonen tror at man må gi etter for ungdommen, ellers så slutter de å komme, og da vil sangkulturen dø ut.

Jeg tror de tar feil.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on September 25, 2023, 06:04:06 AMFinne-sangen ble sunget etter målet, men den runget ikke. Om det var pga den ikke er så gøy å synge, eller om mange boikotter, vet jeg ikke.
Føler det er sangen som ikke passer. De klarer ikke synge den med trøkk
Sangen kan skrotes og et ny bør lages
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

fortune

Quote from: Erlend on September 25, 2023, 08:19:44 AMHvis utviklingen fortsetter sÃ¥ kommer jeg til Ã¥ finne meg en sitteplass et sted etter nesten 20 Ã¥r pÃ¥ diverse variasjoner av Store StÃ¥. Det har vært noen dype daler stemningsmessig og i hvordan opplevelsen har vært tidligere, men nÃ¥r en eller annen drittunge skal stÃ¥ og skrike meg opp i trynet med megafon, da er det rett og slett ikke gøy Ã¥ være der lenger.  Og i Brann har vi det kjekt og det mÃ¥ folk som kjent forholde seg til

Vi er vel mange som har vært omtrent samme sted siste 10 år og da var felt Z et veldig bra alternativ inntil bataljonsgjengen relokerte. Jeg håper virkelig at bataljonsfeltet flytter ned igjen til neste sesong, så kan forza-gjengen organisere og kjefte på dem som liker slikt, uten å plage oss andre.
First is first, second is nothing

Go Up