• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

NM 2023

Started by Nixon, April 12, 2023, 12:27:29 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Brann møter Geddi og Frøya i første runde i 2023-cupen.
Kan ikke huske at jeg har sett Brann på Melkeplassen før.

https://www.brann.no/nyheter/na-er-forste-runde-i-nm-2023-trukket
Rød makt på Hansa

Lasaron

Det lå litt i kortene at det ble Frøya.
Tren på langskudd

SKBCPH

Artig med mitt aller lokaleste lag Frøya i bakgården til barndomshjemmet! Men det er altså ekstremt lite plass til tilskuere der. Det lille som finnes av "tribune" er jo på andre siden av to syverbaner fra hovedbanen :D
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

April 12, 2023, 13:10:58 PM #3 Last Edit: April 12, 2023, 13:13:03 PM by Nixon
https://www.bt.no/fotball/i/VPokvJ/brann-moeter-froeya-i-den-foerste-cuprunden-ellevilt

Klubbleder Nes åpner for at kampen ikke blir spilt på hjemmebanen Tjønnen.
- Vi ønsker jo det, men anleggsarbeidet som er der kan gjøre det vanskelig, sier Nes.
Arbeidet det er snakk om, er at det bygges ny innendørshall over 7-er-fotballbanen på Tjønnen.


https://www.ba.no/cuptrekningen-geddi-moter-brann/s/5-8-2218492

Det store spørsmålet er om kampen kan spilles på Melkeplassen, der det er nokså trangt om plassen. Et alternativ er Varden Amfi, men Brendesæter har noe helt annet i tankene.
- Nei, hvis vi ikke får spille på Melkeplassen, så skal vi leie Stadion!
Rød makt på Hansa

Corran

Er vel historisk at vi har gående to aktive Cup tråder for hvert sitt år
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Tenker vi går for tidenes best besøkte førsterunde i cupen, der nybakte og regjerende cupmester Brann blir hyllet av mange tusen tilskuere i 1. rundekampen mot Frøya.
Brannsupporter.

Lasaron

Det må gjøres tindrende klart at Simply the Best og/eller We are the Champions IKKE skal spilles over høytalerne om vi vinner finalen.

Vi må være klar over at Glimt, om det blir de, har overtatt Rosenborg sin plass hos fotballsupportere uten eget lag. De er nå hele Norges Glimt. Det er derfor de er så mange på bortekampene.

Uansett blir Oslo rød og gul. Gulest om det blir Glimt.
Tren på langskudd

Corran

De er så mange på bortekamper på østlandet for det bor flere samer og nordlendinger i Oslo og omegn enn det er i Nordland fylke
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Har man lyst på mange muligheter til å skaffe billett til en eventuell cupfinale i høst, kan man som kjent skaffe seg partoutkort, medlemsskap i Brann og medlemsskap i Bataljonen.

Men man kan også søke medlemsskap her:

Sesonghefte på Ullevaal
Norsk Supporterallianse
Klubb Ullevaal
Ullevaal panorama
Tren på langskudd

Nixon

Apropos første runde i neste cup. Kampen mot Frøya har blitt flyttet til Varden om noen ikke har fått med seg det.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Det hadde for eksempel ikke jeg fått med meg.
Tren på langskudd

Finfin respons

Skuffende at kampen er flyttet. Helt åpenbart at de som holder til på Varden ser veldig ned på Frøya og Melkeplassen, da som en gedigen omvei til og fra sentrum. Det viser teksten i denne veibeskrivelsessangen helt klart og indirekte:
https://youtu.be/lGDkyX0HJ-o
Provins-snobberi av verste sort.
Kanskje.

Churchill

I denne kampen bør vi stille med et så reservepreget lag som vi tør. Slipp til all ungdommen og la tungvekterne hvile til kampen mot RBK.
...we shall never surrender.

krakra

               Børsheim
Pedersen - Knutsen - Holten - Trengereid
     Wassberg - Hjorteseth - Eikrem
Kvinge - Heggebø - Castro


Hickok

Tviler egentlig på om Heggebø spiller fra start. Tipper vi ser Myrlid der. Fin kamp for han å vise seg frem. Blir kanskje en omgang hver på Castro-Heggebø? Er vel passelig det når de er på vei tilbake etter skade.

Superjack

Kampdatoer NM 2023

1. runde: 24. mai
2. runde: 1. juni
3. runde: 7. juni.
4. runde: 28. juni
5. runde: 12. juli
6. runde: 27. - 28. september
Finale: 10. desember.

Så her skal det gå fort i starten.

NÃ¥r fellesferien starter (for noen) er det allerede klart hvem som skal spille semifinale i NM

Brannsupporter.

Nixon

Kampene kommer tettere enn det jeg hadde trodd. Håper Brann kan spare flest mulig spillere i de første rundene. Men erfaringsmessig stiller de med flere av de faste enn man tror og håper i den første kampen også.
Rød makt på Hansa

krakra

I fjor spilte vil vel med rent reservelag i første runde? Hadde litt flere voksne i bakhånd, men det var en viss andel unggutter også:

        Holmen Johansen
Horn Myhre - Jonsson - Hove - Torsvik
Hjorteseth - Moberg - Skaanes
Delaveris - Finne - Blomberg

Christian

Quote from: krakra on May 21, 2023, 20:52:36 PMI fjor spilte vil vel med rent reservelag i første runde? Hadde litt flere voksne i bakhånd, men det var en viss andel unggutter også:

        Holmen Johansen
Horn Myhre - Jonsson - Hove - Torsvik
Hjorteseth - Moberg - Skaanes
Delaveris - Finne - Blomberg
Trodde et øyeblikk du foreslo lagoppstilling og fremdeles var godt påseilet etter helgen, her :-D

Lasaron

Jeg legger herved inn protest mot dette nye fenomenet. At kamper på arbeidsdager nå nærmest konsekvent legges til kl 18. Slik var det ikke før. Dette 18-greiene gjør at jeg dropper kampen på onsdag. Hadde den vært kl 19, hadde jeg kommet. Det er styrete og hektisk å komme seg på kamp etter arbeid, når kampen starter kl 18. Dette må ta slutt.

Tren på langskudd

Nixon

Sånn må det nesten være i de første cuprundene som er lokale folkefester. Skjønner godt at de tar mer hensyn til store og ikke minst små i lokalmiljøet, enn bortesupportere med litt reisevei.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Men har ikke de også startet 19 før?
Tren på langskudd

krakra

Jeg håper uansett Brann lar de som har spilt mest så langt få hvile og gir sjansen til sultne reserver og juniorer. Et forsterket andrelag har vist seg å holde bra 2. divisjonsnivå, så Brann-reservene bør klare å slå Frøya. Så kan vi heller ha noen nøkkeltyper på benken som kan komme innpå vi vi sliter i første omgang.

Er Ulrik Mathisen begynt å trene igjen? Kan dette være en mulighet for å gi ham Brann-debuten?

Superjack

Brann pleier vel stort sett stille et slikt lag som kraka nevner i de første cuprundene.

Finne var jo reserven på spissplass når NM2022 startet...

Tror ikke det er helt usannsynlig at Pallesen, Holten, Thore P, Hjorteseth, Castro, Kniklas og Myrlid starter.

SÃ¥ kanskje Sivert, Rasmussen og   en til av de etablerte starterene.
Brannsupporter.

krakra

Jeg prøver å tenke på hvem som ikke løper så mye, og som ikke trenger å hvile, men de løper jo ekstremt mye hele gjengen. Selv stopperne får krampe i kamper vi dominerer.

ostraume

PÃ¥ stopperplass er det i alle fall bredde. Inn med Holten og Palle.

Betydelig tynnere på den sentrale midtbanetreeren, der disse tre samme har spilt alt i år.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Cupen er i gang. Kjelsås slo ut Follo i en sterk borteseier. Det kan dermed argumenteres for at Kjelsås er de største favorittene til å møte oss i finalen :D
Tren på langskudd

Corran

Quote from: ostraume on May 22, 2023, 14:10:57 PMPÃ¥ stopperplass er det i alle fall bredde. Inn med Holten og Palle.
Det der er vel strengt tatt ikke bredde men høyde ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Hvor mange tar turen og ser kampen mot Frøya?
Brannsupporter.

Lasaron

May 24, 2023, 07:33:22 AM #29 Last Edit: May 24, 2023, 10:58:12 AM by Lasaron
Feilpost
Tren på langskudd

Superjack

https://www.fotball.no/turneringer/nm-menn/2023/informasjon-angaende-nm-2023/

Tar denne her.
Hangelandutvalget skal bl.a se på cupens form.

Å flytte cupen til våren allerede fra neste år.

Noen plusser: Det bør gå å kjøre rundene 1.-5 i mars. Mulig vær og føre på en del steder kan være utfordrende, men iallefall de første 3 rundene kan vel få gå innendørs om nødvendig.

En lang sesongoppkjøring kan byttes ut med tellende kamper, men de aller første av disse vil jo være ganske ukurante for de beste lagene kanskje?

Finalehelg f.eks 1 helgen i juni?

NÃ¥ tror jeg mange i Norge lot seg blende av helgens fantastiske kamp, med rammen rundt.
Jeg tror ikke den rammen hadde mest med tidspunktet å gjøre, men at spesielt Brann kom til finalen. Og at dem som tror at bare å flytte cupen vil bidra til en økt verdi og interesse for denne kan bli skuffet.

Men jeg tar gjerne at Brann knaller inn 3 cuptrimfer på ca 1 år.
Brannsupporter.

Billy Elliott

Er det kun BA som viser kampen i dag? Ingenting på NRK TV?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Erlend

TV2 som sender cupen i år, inkludert dagens kamp

Billy Elliott

Quote from: Erlend on May 24, 2023, 09:02:24 AMTV2 som sender cupen i år, inkludert dagens kamp

Herlig!
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Quote from: Superjack on May 24, 2023, 08:36:13 AMhttps://www.fotball.no/turneringer/nm-menn/2023/informasjon-angaende-nm-2023/

Tar denne her.
Hangelandutvalget skal bl.a se på cupens form.

Å flytte cupen til våren allerede fra neste år.

Noen plusser: Det bør gå å kjøre rundene 1.-5 i mars. Mulig vær og føre på en del steder kan være utfordrende, men iallefall de første 3 rundene kan vel få gå innendørs om nødvendig.

En lang sesongoppkjøring kan byttes ut med tellende kamper, men de aller første av disse vil jo være ganske ukurante for de beste lagene kanskje?

Finalehelg f.eks 1 helgen i juni?

NÃ¥ tror jeg mange i Norge lot seg blende av helgens fantastiske kamp, med rammen rundt.
Jeg tror ikke den rammen hadde mest med tidspunktet å gjøre, men at spesielt Brann kom til finalen. Og at dem som tror at bare å flytte cupen vil bidra til en økt verdi og interesse for denne kan bli skuffet.

Men jeg tar gjerne at Brann knaller inn 3 cuptrimfer på ca 1 år.


Mitt forslag til hvordan det kan se ut_hvis_vi vil ha endring:

Det skal jo avvikles 30 serierunder og 7 cuprunder uansett. Jeg foreslår at første serierunde er i midten av mars, og første cuprunde i starten av april. Cupfinalen andre eller tredje lørdag i juni. Semifinale tre ukers tid før det.

Dette betyr at uvant mange av kampene i april og mai blir cuprunder. Og så blir det ingen cuprunder fra medio juni og ut. Bare serie.

Det går altså an å slippe unna kamper i starten av mars, selv om vi vil ha cupfinale på våren.

Forøvrig er jeg prinsipielt mot kvalik for å holde seg i en divisjon. Fjerner vi den på slutten av sesongen, så har vi bittelitt mer plass i kalenderen.

Serien/Cupfinalen bør uansett være unnagjort før desember.
Tren på langskudd

Nixon

Jeg kan godt være med på å endre cupen. Men det er en glemmesak dersom vi er tilbake til seriestart i midten av mars. Jeg trodde det var opp og avgjort at det ikke gangner noe som helst.
Rød makt på Hansa

Finfin respons

Synes det høres fint ut med lokalpatriotiske cupthrillere i februar og mars på lokale kunstgressbaner rundtomkring. Så kan serie starte i april, rundt påske, som Bjørnstjerne Bjørnson antydet med all tydelighet i sitt berømte dikt Jeg velger meg april.

Så er det kanskje også noen internasjonale pauser det kan spilles cuprunder uten større problem?
Kanskje.

Lasaron

I internasjonale pauser tror jeg det ofte er samling for type G19-landslag, G18-landslag og sånn. For Brann ville det betydd at de som endelig hadde fått starte for Brann, i stedet er vekke med landslaget.

Forøvrig syns jeg fire måneders pause fra obligatoriske kamper er i overkant lenge.
Tren på langskudd

Superjack

Om cupen kjøres flere runder i slutt februar og i mars, med seriestart første helgen i april så er vil jo den norske vinterpausen kuttes ned betraktelig. Vinterferie desember og oppkjøring til sesong i januar og deler til slutten av februar. Kutter dagens 4 måneders vinterpause ned til 2 1/2 - 3 mnd.

Cupfinale kan vel fint gå siste helg i mai, eller første i juni og noen spør meg. Og helst på en lørdag.

Brannsupporter.

Lasaron

En annen mulighet er å nedskalere den ordinære cupen til seks runder. At bare de to øverste divisjonene er forhåndskvalifisert, og så lage et fornuftig kvaliksystem for de andre.

Da blir det bittelitt romsligere å arrangere terminlisten.
Tren på langskudd

Corran

En bør jo også tenke på at det var en ganske stor nedgang i seere på tv når de flyttet cupfinalen til våren
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Vil ikke mange av disse breddeklubbene som er med i de første rundene ha store utfordringer med å gjennomføre hjemmekamper i februar og mars? Da må man flytte disse kampene, og ødelegge folkefestens om cupens første runder er.

Superjack

Quote from: krakra on May 24, 2023, 14:56:22 PMVil ikke mange av disse breddeklubbene som er med i de første rundene ha store utfordringer med å gjennomføre hjemmekamper i februar og mars? Da må man flytte disse kampene, og ødelegge folkefestens om cupens første runder er.

Dette er nok største utfordringen slik jeg ser det også. Samtidig så finnes en del haller og de aller aller fleste av disse klubbene spiller på et kunstgress som gjerne må måkes.
Brannsupporter.

David

Alt som reduserer potensialet for folkefest og publikumsinntekter for breddeklubbene i runde 1 og 2 er helt glemmesak, disse kampene må legges til måneder der været innbyr til det.

Helgen som var er kanskje den beste opplevelsen jeg har hatt med Brann noensinne, så jeg er muligens på gli når det gjelder finaletidspunkt. Men vi kan ikke glemme helhetsbildet heller, og jeg tror ikke cupen som turnering vinner på at alt skal bygges rundt bare finalen, som tross alt bare kommer to lag til gode. De lave publikumstallene i cupen har stort sett gjort seg gjeldende i runde 3-5, og hvis man vil løfte disse hjelper det jo ikke å legge kamper til Åsane i mars. Var rimelig ufyselig på den kampen mot Haugesund.

Ellers hadde denne finalen ganske lave tv-tall, såvidt jeg har forstått, men det skyldes kanskje mest vær og klokkeslett, samt lite drahjelp fra NRK.

krakra

Men hva er i veien for å gjøre det som man har gjort de siste to årene? La cupen gå fra sommer til sommer. Spill de tre første rundene på sensommeren/tidlig høst og begynn igjen i februar/mars med finale i mai?

Lasaron

NRK var elendig. Mange var i konfirmasjon.
Tren på langskudd

Nixon

Skjønner ikke folk som skyver kampene mer og mer inn i vinteren. Men det er jo en enkel løsning. Cupen 2022 ble spilt over to kalenderår, og det la jo ingen demper på de siste kampene. Mye bedre med lokalfestene i for eksempel august og september, enn i mørketiden.
Rød makt på Hansa

David

Quote from: krakra on May 24, 2023, 15:14:17 PMMen hva er i veien for å gjøre det som man har gjort de siste to årene? La cupen gå fra sommer til sommer. Spill de tre første rundene på sensommeren/tidlig høst og begynn igjen i februar/mars med finale i mai?


Ikke helt optimalt, men det er det kanskje ingenting som er, så jeg er åpen for det. I fjor irriterte jeg meg veldig over at det stoppet etter FFK-kampen, fordi vi var sånn på gli at jeg hadde lyst å se det bli testet mot eliteserielag. Men det var jo et scenario som aldri skal gjentas, så det er ikke noe å tenke på.

David

Jeg var tilfeldigvis på Nordstrand - Lyn i går.

Dette her hadde ikke skjedd om de innledende rundene ble gjemt bort i en gymsal på vinterstid:

https://nordstrand-if.no/fotball/ny-tribune-i-boks

Corran

Er helt i mot at cupen skal flyttes til finale på våren, men en kan ikke bruke manglende folkefest pga at breddeklubbene ikke får festene sine.
I fjor gikk ikke de innledende rundene i vintermåneder.
1 runde gikk i mai
2 runde gikk i juni
3 runde gikk vel og i juni
4 runde gikk i mars og da er vel breddeklubbene borte og det blir vel fest uansett om de fremdeles er med

Mao så er ikke runde 1, 2 og 3 så mye annerledes uansett hvilket tidspunkt finalen er.

Jeg mener cupfinalen skal avslutte året da dette er tradisjon og er etter min mening en fin avslutning på sesongen.
Cupfinalen i år hadde vært like stor for oss om den ble spilt i November i fjor.
Det er ingen andre lag som setter farge på Oslo på samme måte så at det var så fantastisk skue i mai i år hadde ikke skjedd med andre lag og med Brann hadde det skjedd uansett tid på året.
TV kampen får mindre seere i mai med fint vær og konfirmasjoner enn den gjør senhøst når folk uansett sitter hjemme. Ja like mange supportere ser den, men mye færre nøytrale.
I fjor når 2 lag spilte mot hverandre i mai ante jeg lite om det for jeg var ikke klar for cupfinale og Brann var ute og serien startet. Når det avslutter sesongen så får en det mer med seg.

Kan sikkert finne på mer også, men setter strek her ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up