• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 22/23

Started by Lasaron, September 01, 2022, 14:10:38 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:41:49 PMJeg er positiv til at Mathisen kan være en bra indreløper for Brann, men jeg er skeptisk til at han har så mye å tilføre høyrekanten, hvor det nå ikke finnes noe anstendig alternativ til Blomberg.

Anstendig alternativ? Da er vi inne på ambisjoner igjen.
Tren på langskudd

fortune

March 06, 2023, 19:53:25 PM #1401 Last Edit: March 06, 2023, 20:02:11 PM by fortune
Quote from: Superjack on March 06, 2023, 18:24:19 PMSå langt har Jimmi truffet meget godt på overgangene gjort.

Tja, er ikke det litt tidlig å fastslå?

Første vinduet krasjet han inn i en klubb i krise og hentet hjem mye eksilbergensere, så det vinduet bør man sikkert se bort fra.

Før fjorårssesongen hentet man Moberg, Skovgaard, Børsting, Crone, Dyngeland og Castro. De tok alle nivået i OBOS, men det er jo ikke så overraskende når man hentes dra superliga, eliteserien osv. Nå er to av disse allerede dratt og klubben ser også ut til å fjerne Børsting og Crone fra førsteelleveren.(Er mulig jeg har glemt en spiller eller to, men har ikke funnet noen god oversikt).

Jeg sier ikke at Jimmy har gjort en dårlig jobb, men at det er for tidlig å vurdere. Å hente spillere til OBOS fra en hylle som ingen av konkurrentene er i nærheten av, kunne selv Kåre og eller RBH klart...
First is first, second is nothing

fortune

Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 19:49:55 PM
Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:41:49 PMJeg er positiv til at Mathisen kan være en bra indreløper for Brann, men jeg er skeptisk til at han har så mye å tilføre høyrekanten, hvor det nå ikke finnes noe anstendig alternativ til Blomberg.

Anstendig alternativ? Da er vi inne på ambisjoner igjen.

Mener du at Børsting er et anstendig alternativ? Ble hentet som indreløper og holder knapt nok OBOS-nivå som ving.
First is first, second is nothing

Lasaron

Hvorfor se bort fra å hente eksilbergensere?

Han har hentet mange typer/personligheter det virket som at Brann trengte. Moberg for eksempel. Han var ikke blendende. Men hans egenskaper som fotballspiller var svært nyttige da det kladdet i starten. Og han var sannsynligvis også en type det var nyttig å ha i garderoben den sesongen. Og for supportere.
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:56:41 PM
Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 19:49:55 PM
Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:41:49 PMJeg er positiv til at Mathisen kan være en bra indreløper for Brann, men jeg er skeptisk til at han har så mye å tilføre høyrekanten, hvor det nå ikke finnes noe anstendig alternativ til Blomberg.

Anstendig alternativ? Da er vi inne på ambisjoner igjen.

Mener du at Børsting er et anstendig alternativ? Ble hentet som indreløper og holder knapt nok OBOS-nivå som ving.

Ambisjonen min er topp ti. Da er både Børsting, Kniklas, Skaanes og Finne anstendige alternativer i mine øyne.

Sikkert denne Mathisen også, etter hva jeg leser.

Skal vi ha en spillerlogistikk nå som satser medalje, er jeg redd vi brenner oss. Da er det bedre å sette alle kluter til for å bli bedre til å utvikle spillere. Og krydre det med typer som Japhet.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 19:57:25 PMHvorfor se bort fra å hente eksilbergensere?

Han har hentet mange typer/personligheter det virket som at Brann trengte. Moberg for eksempel. Han var ikke blendende. Men hans egenskaper som fotballspiller var svært nyttige da det kladdet i starten. Og han var sannsynligvis også en type det var nyttig å ha i garderoben den sesongen. Og for supportere.

Jeg ser ikke nødvendigvis bort fra eksilbergensere, jeg ser bare bort fra det første vinduet, siden alt var kaos. Det rant inn med skadede stoppere, keepere som kom og dro, Vibecke med flere hatter, pågående trenersparking og nachspielskandale. Neppe representativt..
First is first, second is nothing

Superjack

Jimmi hentet rette spillere i eksilbergensere som ikke stakk når klubben rykket ned.

Han hentet tilgjengelige spillere som ville komme og spille Obos med Brann.

Som sportssjef så står han konstant til en eksamen, men så langt er det mye gode resultater.

Brannsupporter.

Lasaron

Jeg er også mer fornøyd enn misfornøyd. Han har også hentet noen jeg var skeptiske til, men som viste seg å være bedre enn jeg trodde.

- Stallen er blitt yngre, som var nødvendig
- Stallen er blitt mer lokal, som jeg mener er klokt
- Riktige typer/personligheter er blitt hentet
- God på kontraktslengder
- Strengere på skadehistorikk og sånn enn vi har vært vant til, klokt
Tren på langskudd

fortune

Quote from: Superjack on March 06, 2023, 20:01:52 PMJimmi hentet rette spillere i eksilbergensere som ikke stakk når klubben rykket ned.

Han hentet tilgjengelige spillere som ville komme og spille Obos med Brann.

Som sportssjef så står han konstant til en eksamen, men så langt er det mye gode resultater.



Men han kunne også hentet spillere som gjorde at vi ikke rykket ned (dersom du mener første vinduet er representativt)

Han kunne også hentet spillere fra de ulike toppdivisjonene som også  forsvarer en plass på laget i eliteserien

OBOS er knapt nok tentamen for en sportssjef i Brann, testen kommer denne sesongen.
First is first, second is nothing

fortune

Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 20:00:12 PM
Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:56:41 PM
Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 19:49:55 PM
Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:41:49 PMJeg er positiv til at Mathisen kan være en bra indreløper for Brann, men jeg er skeptisk til at han har så mye å tilføre høyrekanten, hvor det nå ikke finnes noe anstendig alternativ til Blomberg.

Anstendig alternativ? Da er vi inne på ambisjoner igjen.

Mener du at Børsting er et anstendig alternativ? Ble hentet som indreløper og holder knapt nok OBOS-nivå som ving.

Ambisjonen min er topp ti. Da er både Børsting, Kniklas, Skaanes og Finne anstendige alternativer i mine øyne.

Sikkert denne Mathisen også, etter hva jeg leser.

Skal vi ha en spillerlogistikk nå som satser medalje, er jeg redd vi brenner oss. Da er det bedre å sette alle kluter til for å bli bedre til å utvikle spillere. Og krydre det med typer som Japhet.

Ambisjoner om topp 10 er defensivt synes jeg. Jeg forventer topp 10, har ambisjoner om øvre halvdel og et håp om at Brann kan rote seg inn blant lagene som kjemper om Europacup. Da kan man ikke ha en høyrekant som ikke holder nivået.

Det trenger heller ikke å koste så mye mer, man må bare hente spillere som får maksimalt ut av egenskapene sine i de rollene de tildeles. Med andre ord ikke hente indreløpere og plassere dem på høyrekanten eller hente bakromsspisser og be dem gjøre jobben som møtende spiss.

I et utviklingsperspektiv er det også ganske bortkastet å gi spilletid på høyrekanten til Børsting, Finne eller Skaanes, for ingen av dem blir særlig gode i den rollen uansett.
First is first, second is nothing

Lasaron

Vi har de pengene vi har, og må bruke dem klokt. Jeg mener de vi har er god nok for i år.

Spar penger til vi har råd til en ny i Japhet-klassen. Bruk ressurser på å utvikle. At vi ikke har de helt store talentene i akademiet i ving-posisjonen, det kan snu. Noen blomstrer sent. Se på Blomberg og spol tilbake til oktober. Hadde noen sagt til deg:

"Neste år skal vi kjempe på øvre halvdel og snuse på e-cup. I den forbindelse har vi Blomberg på vingen, han er utmerket. Men vi har ingen anstendige alternativer til ham."

Jeg fikk mye motstand her inne i fjor sommer og høst, fordi jeg ville bruke Blomberg mer enn Børsting. Nå er plutselig ikke Børsting et anstendig alternativ til Blomberg.

La oss komme oss i Norgestoppen på treningsanlegg.
La oss hente noen få storfisker (Japhet, kanskje Emil Hansson neste?)
La oss bli kjempegod på å utvikle spillere (Blomberg?)
Tren på langskudd

Falkman

Quote from: fortune on March 06, 2023, 20:31:06 PM
Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 20:00:12 PM
Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:56:41 PM
Quote from: Lasaron on March 06, 2023, 19:49:55 PM
Quote from: fortune on March 06, 2023, 19:41:49 PMJeg er positiv til at Mathisen kan være en bra indreløper for Brann, men jeg er skeptisk til at han har så mye å tilføre høyrekanten, hvor det nå ikke finnes noe anstendig alternativ til Blomberg.

Anstendig alternativ? Da er vi inne på ambisjoner igjen.

Mener du at Børsting er et anstendig alternativ? Ble hentet som indreløper og holder knapt nok OBOS-nivå som ving.

Ambisjonen min er topp ti. Da er både Børsting, Kniklas, Skaanes og Finne anstendige alternativer i mine øyne.

Sikkert denne Mathisen også, etter hva jeg leser.

Skal vi ha en spillerlogistikk nå som satser medalje, er jeg redd vi brenner oss. Da er det bedre å sette alle kluter til for å bli bedre til å utvikle spillere. Og krydre det med typer som Japhet.

Ambisjoner om topp 10 er defensivt synes jeg. Jeg forventer topp 10, har ambisjoner om øvre halvdel og et håp om at Brann kan rote seg inn blant lagene som kjemper om Europacup. Da kan man ikke ha en høyrekant som ikke holder nivået.

Det trenger heller ikke å koste så mye mer, man må bare hente spillere som får maksimalt ut av egenskapene sine i de rollene de tildeles. Med andre ord ikke hente indreløpere og plassere dem på høyrekanten eller hente bakromsspisser og be dem gjøre jobben som møtende spiss.

I et utviklingsperspektiv er det også ganske bortkastet å gi spilletid på høyrekanten til Børsting, Finne eller Skaanes, for ingen av dem blir særlig gode i den rollen uansett.

Voldsomt fokus på Børsting og denne høyrekanten. Utenom Molde, Bodø og
Rbk,  er jeg tenmelig sikker på at samtlige lag  stiller med spillere av kaliber vannbærer /arbeidsjern/gråstein i en offensiv posisjon eller to posisjoner, så forbanna høyt og sofistikert er ikke nivået i eliteserien.

Corran

Børsting synes jeg får ufortjent mye tyn av enkelte her inne.
Både han og alle andre ser at han hadde litt for lite poeng i fjor. Men alle må ikke ha mye målpoeng for å gjøre en god jobb.
Og ser en de to treningskampene han har fått litt spilletid så har han vel skaffet 2 straffer?
Børsting er en ok god squad spiller.


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Pete05

Ser at Mathisen stort sett overalt - inkl seg selv - betegner seg som midtbanespiller. Virker litt som en type som skal konkurrere der primært, litt som Thore Pedersen på høyre back. Virker litt rar prioritering av vår kjære sportssjef. Ingen av de to siste går rett inn og forsterker 11ern.

Om ikke annet er Niklas sin vei inn vesentlig lenger. Smart?

krakra

Den siste straffen han skaffet var mer tilfeldig enn noen prestasjon fra ham. Han plukket en retur og ble meid ned. Den forrige straffen var i et godt innhopp.

Jeg er usikker på hvor god squad-spiller han blir. Som det ble påpekt i Ballspark så er han jo ikke en typisk spiller som man setter innpå. Han møtte angivelig utrent til oppkjøring, så det er et spørsmål om han vil klare å holde formen oppe uten kamper.

Men noen krise er det ikke. Det er i alle fall ikke noen grunn til å hente noe annet enn en veldig god, eller veldig lovende, kantspiller. Finne kan også løse rollen.

Når det gjelder Mathisen så ser jeg at han uttaler til BA at Horneland har sagt at han primært vurderes som indreløper. Det er jo en liten skandale hvis han skal stå i veien for Kniklas, så her må det legges opp til heftig rullering.

Jeg tror dog Kniklas kan være et alternativ på kanten også. Det er der han spiller for u-landslaget(ving og vingback) og det var der han storspilte mot Sandefjord i 2021.

krakra

Quote from: Pyton on March 07, 2023, 12:40:20 PMSer at Mathisen stort sett overalt - inkl seg selv - betegner seg som midtbanespiller. Virker litt som en type som skal konkurrere der primært, litt som Thore Pedersen på høyre back. Virker litt rar prioritering av vår kjære sportssjef. Ingen av de to siste går rett inn og forsterker 11ern.

Om ikke annet er Niklas sin vei inn vesentlig lenger. Smart?
Det er selvfølgelig ikke smart å ikke la Kniklas spille mye. Da kunne de like gjerne solgt ham i vinter, og lagt ambisjonene om å være en utviklende klubb død. Men som nevnt over så kan Kniklas også spille på vingen. I tillegg er det ikke gitt at Heltne Nilsen kan spille 30 kamper. Han fyller faktisk 32 år i år, og er utsatt for både skader og kort med spillestilen sin.

esp123

Problemet er også at Kniklas er skadeutsatt og Skaanes er langtidsskadet. Hvis vi da har en skade i fremre ledd i tillegg, så er vi plutselig litt tynne. Å signere en spiller som kan spille både på midten og på kant virker fornuftig, i så måte. Også for å avlaste Nilsen potensielt.

Giles

Bare i Brann det er problematisk med konkurranse og god dekning på flere plasser.
Spennende å se om Heltne holder tempomessig i ES. Tipper at han kommer unna greit med rutine og tjuvtriks, men gule kort blir det. Mathisen er et meget spennene kjøp.
At Brann blinker ut spillere som Fällenius og Mathisen er lovende.

krakra

Quote from: Giles on March 07, 2023, 15:41:30 PMBare i Brann det er problematisk med konkurranse og god dekning på flere plasser.
Spennende å se om Heltne holder tempomessig i ES. Tipper at han kommer unna greit med rutine og tjuvtriks, men gule kort blir det. Mathisen er et meget spennene kjøp.
At Brann blinker ut spillere som Fällenius og Mathisen er lovende.

Det er ikke bare i Brann nei.

Jeg minner om at Brann, med dagens sportssjef, for halvannet år siden skrev en sportsplan. Og at denne sportsplanen var ganske klar på at talent- og spillerutvikling skulle være en vesentlig del av klubben strategi. Og at for å lykkes med denne strategien så måtte man ha en stallsammensetting som ikke gjorde veien til spilletid for lang. Det ble til og med kvantifisert. Stallen skulle ikke ha mer en 16 "førstelagsspillere", inkludert keeperne. Så skulle man ha 4-6 utviklingsspillere. Spillere som gjennom innhopp kunne bli førstelagsspillere.

Med Mathisen inn har Brann 19 førstelagsspillere, og det ryktes at man fortsatt jakter både kant og stopper.

krakra

Quote from: esp123 on March 07, 2023, 13:18:52 PMProblemet er også at Kniklas er skadeutsatt og Skaanes er langtidsskadet. Hvis vi da har en skade i fremre ledd i tillegg, så er vi plutselig litt tynne. Å signere en spiller som kan spille både på midten og på kant virker fornuftig, i så måte. Også for å avlaste Nilsen potensielt.
Jeg trodde du mente at disse da måtte erstattes av talenter? Skulle ikke du kritisere Brann hvis Ramussen eller Horn Myhre ble solgt uten at erstatningen var et ungt talent?

Corran

Veldig usikker på denne Mathisen og har litt Delvaris følelse.
Noe jeg regner med er helt feil av meg.
Av beskrivelsen så er det ikke et kjempe dumt kjøp.
Han er da en backup/utfordrer til SHN samt som indreløper.
Akkurat nå har vi 3 godt innspilte indreløpere.
Av disse 3 kan alle 3 være veldig ettertraktede kjøpsobjekter i sommer så å få en ny på plass er ikke dumt.
I fjor var det vel god spille tid for 4 indreløpere (om en slår sammen tiden til andre enn rasmussen, FHM og Wassberg)
Vi snakker nå 6 spillere til 3 plasser om en tar med Tomar.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: krakra on March 07, 2023, 12:45:14 PM
Quote from: Pyton on March 07, 2023, 12:40:20 PMSer at Mathisen stort sett overalt - inkl seg selv - betegner seg som midtbanespiller. Virker litt som en type som skal konkurrere der primært, litt som Thore Pedersen på høyre back. Virker litt rar prioritering av vår kjære sportssjef. Ingen av de to siste går rett inn og forsterker 11ern.

Om ikke annet er Niklas sin vei inn vesentlig lenger. Smart?
Det er selvfølgelig ikke smart å ikke la Kniklas spille mye. Da kunne de like gjerne solgt ham i vinter, og lagt ambisjonene om å være en utviklende klubb død. Men som nevnt over så kan Kniklas også spille på vingen. I tillegg er det ikke gitt at Heltne Nilsen kan spille 30 kamper. Han fyller faktisk 32 år i år, og er utsatt for både skader og kort med spillestilen sin.
Har SHN noe som helst historikk som tilsier han er skadeutsatt?
Eller baserer du det kun på at han er et halvt år eldre enn forrige sesong?
Og han fikk vel kun 4 gule kort på 32 kamper i fjor.
Fikk vel 6 året før på 17 kamper. Men da kjempet laget for å unngå nedrykk og var alltid på eterskudd så naturlig med flere kort.
Spillestilen til Brann i år tror jeg gi fære kort enn i 2021 samt at Brann kommer (håper jeg) til å gjøre det bedre.

Så kort kan du få rett på, men skader er egentlig lite sannsynlig. Han må bare tilrettelegge treningen og restitusjonen til alderen sin, noe han sikkert alt har gjort så går det greit
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Quote from: krakra on March 07, 2023, 15:53:11 PM
Quote from: esp123 on March 07, 2023, 13:18:52 PMProblemet er også at Kniklas er skadeutsatt og Skaanes er langtidsskadet. Hvis vi da har en skade i fremre ledd i tillegg, så er vi plutselig litt tynne. Å signere en spiller som kan spille både på midten og på kant virker fornuftig, i så måte. Også for å avlaste Nilsen potensielt.
Jeg trodde du mente at disse da måtte erstattes av talenter? Skulle ikke du kritisere Brann hvis Ramussen eller Horn Myhre ble solgt uten at erstatningen var et ungt talent?
Siden den gang har Kniklas signert en relativt kort kontrakt, samtidig som Brann ikke har signert kantspiller. Potensielt blir to midtbanespillere solgt ila sesongen.

Kniklas har fortsatt å hangle, og jeg stoler heller ikke på at han er tilgjengelig når sesongen starter.


krakra

Quote from: esp123 on March 07, 2023, 19:12:29 PM
Quote from: krakra on March 07, 2023, 15:53:11 PM
Quote from: esp123 on March 07, 2023, 13:18:52 PMProblemet er også at Kniklas er skadeutsatt og Skaanes er langtidsskadet. Hvis vi da har en skade i fremre ledd i tillegg, så er vi plutselig litt tynne. Å signere en spiller som kan spille både på midten og på kant virker fornuftig, i så måte. Også for å avlaste Nilsen potensielt.
Jeg trodde du mente at disse da måtte erstattes av talenter? Skulle ikke du kritisere Brann hvis Ramussen eller Horn Myhre ble solgt uten at erstatningen var et ungt talent?
Siden den gang har Kniklas signert en relativt kort kontrakt, samtidig som Brann ikke har signert kantspiller. Potensielt blir to midtbanespillere solgt ila sesongen.

Kniklas har fortsatt å hangle, og jeg stoler heller ikke på at han er tilgjengelig når sesongen starter.


Hvor skal talentene få sjansen da?

Giles

Talentene må være gode nok, Blomberg, Kniklas, Heggebø og Wolfe er høyaktuelle, hvis det blir flere får de også sjansen.
Mathisen er et godt kjøp. Ser ikke bort fra en nyJan Ove Pedersen.

krakra

Quote from: Giles on March 07, 2023, 21:41:10 PMTalentene må være gode nok, Blomberg, Kniklas, Heggebø og Wolfe er høyaktuelle, hvis det blir flere får de også sjansen.
Mathisen er et godt kjøp. Ser ikke bort fra en nyJan Ove Pedersen.
Så hvis et talent er godt nok så skal det skyve en antatt bedre etablert spiller bak i køen?

Blomberg er 23 år og ikke noe talent. Av de andre tre er det bare én som for øyeblikket ser ut til å være i en førsteelver, mens de andre to er backup. Utover det er det ingen under 23 år som ligger an til noe særlig spilltid i Brann i år. Det er ikke en klubb som satser på spillerutvikling. Det er en klubb som ruster seg for øyeblikkelige resultater.

Hvis Brann vil gå den veien, (igjen...) så får de si det. Da vil forventningene og kravene til årets sesong være deretter. Men det virker som de ikke tørr det, og heller bruker "ungdomssatsingen" som et alibi for å senke kravene. (igjen...).

ostraume

Det er vel og et poeng at de unge spillerne (Rasmussen, Blomberg, FHM) er, tilsynelatende i god utvikling og blir bedre. Det er jo en god ting? Greit nok at de ikke kan kalles talenter, og at salgsverdien ikke er i nærheten av en tenåring på samme nivå, men dette er og spillere som kan ta steg og gå til å bli svært gode Elitseriespillere. Får vi håpe.

Kniklas er jo et interessant tilfelle. Stort talent, men likevel skal vi tro rapportene vår tredje beste indreløper. I så fall er det en krise for garderoben om han får tildelt klippekort slik som Grønner tar til orde for.

Når det er sagt; Jeg er ikke spesielt bekymret for spilletiden hans; det blir plenty av muligheter for alle de tre beste indreløperne vi har. Mathisen tipper jeg og er tiltenkt som bredde på kant (det trengs), men jeg vet ikke om Horneland eller Nagel har uttalt seg noe om det.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

March 08, 2023, 10:00:35 AM #1427 Last Edit: March 08, 2023, 10:03:45 AM by krakra
Man trenger ikke dele ut klippekort til noen. Rasmussen, Myhre og Kniklas kunne fordelt spilletiden jevnt mellom seg og stått med 20 kamper fra start og ti innhopp hver. Mathisen inn gjør dette vanskeligere, og øker risikoen for at Kniklas blir avspist med et ensifret antall starter, og masse innhopp. Som selvfølgelig ikke er godt nok og som nok vil resultere i at han ikke forlenger i vinter og selges for en begrenset sum. Det reduserer også muligheten for at Hjorteseth, eller noen fra akademiet, skal få reelt med spilletid til nesten 0.

Verken Horneland eller Jimmy har uttalt seg, men Mathisen selv sier at han er best som indreløper og at Horneland har sagt at han er enig når de har snakket sammen.

Jeg tror forresten det er en myte at garderobekulturen blir ødelagt av at man satser på et stort talent fordi man har en etablert spiller som er hakket bedre akkurat nå, som da havner bak i køen. Litt sånn spøkelseshistorie man forteller for å skremme omgivelsene fra å kreve at man faktisk gjør som man sier, og satser på talenter.

Rasmussen fyller faktisk 27 år i år, og jeg tror ikke han har så veldig mye mer å gå på. Det blir interessant å se hvordan han klarer seg i ES denne sesongen.

esp123

Rasmussen ble 25 i november. Og er på vei inn i det som i teorien bør være de beste årene som fotballspiller! Dessuten blir han mest sannsynlig solgt ila. sesongen.

Kniklas får nok spilletid, men først må han holde seg frisk. At han får noe klippekort, har jeg ikke noe tro på.

krakra

March 08, 2023, 11:48:36 AM #1429 Last Edit: March 08, 2023, 11:56:00 AM by krakra
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 10:52:38 AMRasmussen ble 25 i november. Og er på vei inn i det som i teorien bør være de beste årene som fotballspiller! Dessuten blir han mest sannsynlig solgt ila. sesongen.

Kniklas får nok spilletid, men først må han holde seg frisk. At han får noe klippekort, har jeg ikke noe tro på.
"Får nok spilletid" er en vag spådom, som kan bety alt fra tre innhopp til 30 kamper. Hvor mye spilletid bør en skadefri Kniklas få i år for at det er godt nok?

Kniklas er altså den eneste tenåringen som ligger an til noe særlig med spilletid i år. Han er en av to U21-spillere, og en av tre U23-spillere. Dette til tross for mye -prat- om å "rydde plass til talentene". Det forsterker bare inntrykket fra høsten i fjor. At Branns snakk om å prioritere å få fram talenter nok en gang er mest prat.

Et lag med én tenåring og to U21-spillere i kjernegruppe på 18 spillere er ikke et utviklingslag. Det er ikke et ungt lag, som man bør ha lave forventninger til. Det er et lag som er rigget for å prestere her og nå og som har begrenset med potensiale i seg. Brann har også lite å gå på i samspillet, lite å gå på når det gjelder selvtillit og flyt og lite å gå på når det gjelder undervurdering fra andre lag. Da er det veldig lite som tilsier at årets sesong blir en "utviklingssesong" og at man vil ta ytterligere steg neste år. Mest sannsynlig blir i år en makssesong, som blir etterfulgt av en nedtur neste år.

Derfor bør det stilles strenge krav til året sesong. Jimmy og Horneland har forlatt sportsplanen og strategien om satsing på unge spillere, og med mindre det gir medalje og e-cup så bør de sies opp.

Antatt førsteelver i første serierunde. (alder ved kampstart).

          Dyngeland (27)
Pedersen (26) - Sery Larsen (23) - Kristiansen (35) - Wolfe (20)
             Rasmussen (25) - Heltne Nilsen (31) - Horn Myhre (24)
Blomberg (22) - Finne (28) - Castro (27)

Snittalder: 26,2 år
Antall spillere over 30: 2
Antall spillere over 25: 7
Antall spillere over 23: 9
Antall spillere over 21: 10
Antall spillere under 20: 0

Nixon

Et problem for Niklas de siste par årene er at han ikke får pause når de andre spillerne har fri i landslagspausene. Skal man tro Horneland var det litt av grunnen til at han ikke startet en del kamper i fjor. Han kom rett og slett litt sliten og småskadet tilbake fra samlingene.

Det er en litt dårlig kombinasjon med en spiller som i utgangspunktet sliter litt med belastningen i klubblaget, og som i tillegg ikke får pauser til å hente seg inn igjen. Så ikke umulig at spilletiden vil fordele seg helt naturlig i løpet av sesongen uten at det skal begynne å mumles om klippekort.
Rød makt på Hansa

krakra

Det er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?

Kagain

Enig med Krakra der. Jeg ser også at Eurosport omtaler Mathisen som et "nytt talent". Er det kanskje slik at det ikke bare er Eurosport som har et utvidet begrep når det gjelder talent, men også Brann, og at de dermed kan påstå at de følger sportsplanen?

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2023/brann-forsterker-med-nytt-talent-en-sjanse-jeg-matte-ta_sto9454252/story.shtml

Lasaron

Kalvenes var jo krystallklar på sportsplanen i et intervju tidligere i vinter. Han har både posisjon og kompetanse til å foreta seg noe om den blir skrotet av Nagel.
Tren på langskudd

Nixon

Har det blitt sagt noe fra Brann om hvor denne Ulrik først og fremst er tiltenkt å være utfordrer? Jeg klarer ikke helt å se at han skal inn i Felix/Niklas/Rasmussen-miksen.
Rød makt på Hansa

Corran

Quote from: krakra on March 08, 2023, 12:01:35 PMDet er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?
Det ligger i kortene at i alle fall Rasmussen forsvinner i sommer. Rasmussen selv utalte i fjor at dette sommervidnuet som kommer er det perfekte å gå ut igjen om han skal det.
Wassberg har ikke vist ønske om å være veldig lenge i Brann siden han signerte kort kontrakt så han og kan bli solgt i sommer eller etter sesongen.
FHM har tatt steg og fortsetter han med det er han og plutselig ettertraktet.
Det er ingen klar backup til SHN
Mao å finne en erstatter alerede nå som kan komme seg inn i miljøet og testes ut og bli drillet i systemene er smart.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: krakra on March 08, 2023, 11:48:36 AM
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 10:52:38 AMRasmussen ble 25 i november. Og er på vei inn i det som i teorien bør være de beste årene som fotballspiller! Dessuten blir han mest sannsynlig solgt ila. sesongen.

Kniklas får nok spilletid, men først må han holde seg frisk. At han får noe klippekort, har jeg ikke noe tro på.

Et lag med én tenåring og to U21-spillere i kjernegruppe på 18 spillere er ikke et utviklingslag. Det er ikke et ungt lag, som man bør ha lave forventninger til. Det er et lag som er rigget for å prestere her og nå og som har begrenset med potensiale i seg. Brann har også lite å gå på i samspillet, lite å gå på når det gjelder selvtillit og flyt og lite å gå på når det gjelder undervurdering fra andre lag. Da er det veldig lite som tilsier at årets sesong blir en "utviklingssesong" og at man vil ta ytterligere steg neste år. Mest sannsynlig blir i år en makssesong, som blir etterfulgt av en nedtur neste år.

Tok vekk det meste av det du skrev for jeg er stort sett enig/ikke uenig i det.
Men å si at Brann har lite å gå på i samspillet og har begrenset potensiale så må jeg si meg helt uenig.
Man skal ha forventninger til dem , men spillestilen er ikke ferdig utviklet, de har mye å gå på når det gjelder samhandling og samspill. Relasjoner skal utvikles hele tiden.
Når dette er kommet et par hakk videre er vi der at vi kan miste en sentral spiller og erstatte ham med en annen og alt glir helt likt. Der er ikke Brann enda.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Quote from: krakra on March 08, 2023, 12:01:35 PMDet er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?

Brann har tre midtbanespillere med kontrakter som går ut i 2024, og én som er langtidsskadet og var på vei ut døren. I tillegg til som du nevnte tidligere, en 32 år gammel defensiv midtbanespiller. Når det kommer til Castro-alternativ er vi også tynne.

Å være litt i forkant med å erstatte disse er ikke feil. Spesielt når vi henter en såpass anvendelig spiller som kan fylle alle disse posisjonene. Det i seg selv er jo en enorm ressurs når Brann planlegger for å ha en såpass tynn stall, nettopp for å rydde plass til talenter.

Tre millioner tror jeg man må regne med å bruke hvis man skal hente spillere fra andre Eliteserieklubber i dagens marked. Og her sprenger man vel heller ikke lønnsbudsjettet, vil jeg tro. Årlig kostnad over tre år tror jeg ikke er skremmende høy for Mathisen. Som tross alt virker å ha en ganske høy stansing blant LSK-fansen, ihvertfall!

Og hvis Kniklas er skadefri så kommer han til å være førstevalg på midten. Det er jeg overbevist om. Marhisen kommer ikke til å stå i veien for det. Men jeg tror man må ta noen tøffe valg for å ikke overbelaste gutten.

ostraume

Jeg må jo si meg enig med Kråken at det virker underlig å bruke 3 millioner på en ny indreløper. At han skal stå i veien for Kniklas har jeg dog liten tro på; det ville jo være helt skandale. Kanskje Blomberg er i større fare?

Lukter vel kant/benk frem mot sommeren?

Og som flere påpeker; det er jo greit å være forkant når vi har (minst) to indreløpere som er på vei vekk.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

gladiporno

Mvuka var indreløper, men brukt på kanten i Glimt med stor suksess. Er ikke sikker på at Mathisen primært blir på midtbanen.

Tror nok kniklas får rimelig med spilletid uansett. Det er strategisk dumt å benke den mest verdifulle spilleren.

Giles

Quote from: krakra on March 08, 2023, 09:12:53 AM
Quote from: Giles on March 07, 2023, 21:41:10 PMTalentene må være gode nok, Blomberg, Kniklas, Heggebø og Wolfe er høyaktuelle, hvis det blir flere får de også sjansen.
Mathisen er et godt kjøp. Ser ikke bort fra en nyJan Ove Pedersen.
Så hvis et talent er godt nok så skal det skyve en antatt bedre etablert spiller bak i køen?

Blomberg er 23 år og ikke noe talent. Av de andre tre er det bare én som for øyeblikket ser ut til å være i en førsteelver, mens de andre to er backup. Utover det er det ingen under 23 år som ligger an til noe særlig spilltid i Brann i år. Det er ikke en klubb som satser på spillerutvikling. Det er en klubb som ruster seg for øyeblikkelige resultater.

Hvis Brann vil gå den veien, (igjen...) så får de si det. Da vil forventningene og kravene til årets sesong være deretter. Men det virker som de ikke tørr det, og heller bruker "ungdomssatsingen" som et alibi for å senke kravene. (igjen...).
To tanker i hodet må man ha, de jeg nevnte har hatt et utvilsomt gjennombrudd og det lover godt for framtiden. Hvem er de store talentene som er på vent? Hvor gode er de? Brann har gjort større feil ved ikke å plukke opp sånne som Mvuka.
Uansett, det vil alltid være en fordel å sikte høyt og komme inn i et best mulig lag.

krakra

Quote from: Giles on March 08, 2023, 13:53:52 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 09:12:53 AM
Quote from: Giles on March 07, 2023, 21:41:10 PMTalentene må være gode nok, Blomberg, Kniklas, Heggebø og Wolfe er høyaktuelle, hvis det blir flere får de også sjansen.
Mathisen er et godt kjøp. Ser ikke bort fra en nyJan Ove Pedersen.
Så hvis et talent er godt nok så skal det skyve en antatt bedre etablert spiller bak i køen?

Blomberg er 23 år og ikke noe talent. Av de andre tre er det bare én som for øyeblikket ser ut til å være i en førsteelver, mens de andre to er backup. Utover det er det ingen under 23 år som ligger an til noe særlig spilltid i Brann i år. Det er ikke en klubb som satser på spillerutvikling. Det er en klubb som ruster seg for øyeblikkelige resultater.

Hvis Brann vil gå den veien, (igjen...) så får de si det. Da vil forventningene og kravene til årets sesong være deretter. Men det virker som de ikke tørr det, og heller bruker "ungdomssatsingen" som et alibi for å senke kravene. (igjen...).
To tanker i hodet må man ha, de jeg nevnte har hatt et utvilsomt gjennombrudd og det lover godt for framtiden. Hvem er de store talentene som er på vent? Hvor gode er de? Brann har gjort større feil ved ikke å plukke opp sånne som Mvuka.
Uansett, det vil alltid være en fordel å sikte høyt og komme inn i et best mulig lag.

Wassberg, Hjortseth, Haaland og Eikrem. Er det mangel på talenter i Brann, så er det mulig å hente talenter andre steder. Men det forutsetter jo en vilje til å satse på dem.

Det lover ikke godt for framtiden at Brann har én U21-spiller i førsteelveren, og en annen på benken. Det tilsier tvert i mot at disses gjennombrudd var et blaff og ikke en del av noen klar og tydelig strategi. Og at Brann allerede har forlatt planene om å bygge opp klubben gjennom spillerutvikling. Halvannet år etter at planen ble vedtatt.

krakra

March 08, 2023, 15:22:40 PM #1442 Last Edit: March 08, 2023, 15:31:09 PM by krakra
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 13:18:44 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 12:01:35 PMDet er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?

Brann har tre midtbanespillere med kontrakter som går ut i 2024, og én som er langtidsskadet og var på vei ut døren. I tillegg til som du nevnte tidligere, en 32 år gammel defensiv midtbanespiller. Når det kommer til Castro-alternativ er vi også tynne.

Å være litt i forkant med å erstatte disse er ikke feil. Spesielt når vi henter en såpass anvendelig spiller som kan fylle alle disse posisjonene. Det i seg selv er jo en enorm ressurs når Brann planlegger for å ha en såpass tynn stall, nettopp for å rydde plass til talenter.

Tre millioner tror jeg man må regne med å bruke hvis man skal hente spillere fra andre Eliteserieklubber i dagens marked. Og her sprenger man vel heller ikke lønnsbudsjettet, vil jeg tro. Årlig kostnad over tre år tror jeg ikke er skremmende høy for Mathisen. Som tross alt virker å ha en ganske høy stansing blant LSK-fansen, ihvertfall!

Og hvis Kniklas er skadefri så kommer han til å være førstevalg på midten. Det er jeg overbevist om. Marhisen kommer ikke til å stå i veien for det. Men jeg tror man må ta noen tøffe valg for å ikke overbelaste gutten.
Disse midtbanespillerne skulle jo erstattes av talenter fra akademiet. Hvis ikke skulle du kritisere Brann. Var det ikke sånn?

Hvor tynn er egentlig stallen til Brann? Den er mer fyldig enn sportsplanen tilsier, og det er ikke gitt at de er ferdig å handle. Hvor er alle talentene det skulle ryddes plass til i år? Hvilke tenåringer kan vi forvente får tosifret antall kamper for Brann denne sesongen? Jeg trodde poenget med å "rydde plass" var å sette opp stallen sånn at man -måtte- bruke et talent ved skader og forfall. Siden det tydeligvis er helt katastrofe for garderobekulturen å -velge- et talent foran en bedre etablert spiller, selv ved innhopp. Er dette gjort?

krakra


krakra

Quote from: Corran on March 08, 2023, 12:57:06 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 11:48:36 AM
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 10:52:38 AMRasmussen ble 25 i november. Og er på vei inn i det som i teorien bør være de beste årene som fotballspiller! Dessuten blir han mest sannsynlig solgt ila. sesongen.

Kniklas får nok spilletid, men først må han holde seg frisk. At han får noe klippekort, har jeg ikke noe tro på.

Et lag med én tenåring og to U21-spillere i kjernegruppe på 18 spillere er ikke et utviklingslag. Det er ikke et ungt lag, som man bør ha lave forventninger til. Det er et lag som er rigget for å prestere her og nå og som har begrenset med potensiale i seg. Brann har også lite å gå på i samspillet, lite å gå på når det gjelder selvtillit og flyt og lite å gå på når det gjelder undervurdering fra andre lag. Da er det veldig lite som tilsier at årets sesong blir en "utviklingssesong" og at man vil ta ytterligere steg neste år. Mest sannsynlig blir i år en makssesong, som blir etterfulgt av en nedtur neste år.

Tok vekk det meste av det du skrev for jeg er stort sett enig/ikke uenig i det.
Men å si at Brann har lite å gå på i samspillet og har begrenset potensiale så må jeg si meg helt uenig.
Man skal ha forventninger til dem , men spillestilen er ikke ferdig utviklet, de har mye å gå på når det gjelder samhandling og samspill. Relasjoner skal utvikles hele tiden.
Når dette er kommet et par hakk videre er vi der at vi kan miste en sentral spiller og erstatte ham med en annen og alt glir helt likt. Der er ikke Brann enda.

Brann har hatt svært lite utskiftinger av stallen det siste året. Det er stort sett spillere med lite spilletid som har gått ut. Dette er ikke en normalsituasjon, og man kommer trolig til å se langt flere utskiftinger det neste året. Tror du man vil få -bedre- samspill da?

esp123

Quote from: krakra on March 08, 2023, 15:22:40 PM
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 13:18:44 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 12:01:35 PMDet er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?

Brann har tre midtbanespillere med kontrakter som går ut i 2024, og én som er langtidsskadet og var på vei ut døren. I tillegg til som du nevnte tidligere, en 32 år gammel defensiv midtbanespiller. Når det kommer til Castro-alternativ er vi også tynne.

Å være litt i forkant med å erstatte disse er ikke feil. Spesielt når vi henter en såpass anvendelig spiller som kan fylle alle disse posisjonene. Det i seg selv er jo en enorm ressurs når Brann planlegger for å ha en såpass tynn stall, nettopp for å rydde plass til talenter.

Tre millioner tror jeg man må regne med å bruke hvis man skal hente spillere fra andre Eliteserieklubber i dagens marked. Og her sprenger man vel heller ikke lønnsbudsjettet, vil jeg tro. Årlig kostnad over tre år tror jeg ikke er skremmende høy for Mathisen. Som tross alt virker å ha en ganske høy stansing blant LSK-fansen, ihvertfall!

Og hvis Kniklas er skadefri så kommer han til å være førstevalg på midten. Det er jeg overbevist om. Marhisen kommer ikke til å stå i veien for det. Men jeg tror man må ta noen tøffe valg for å ikke overbelaste gutten.
Disse midtbanespillerne skulle jo erstattes av talenter fra akademiet. Hvis ikke skulle du kritisere Brann. Var det ikke sånn?

Som alltid, utrolig ryddig debatteknikk!

krakra

March 08, 2023, 16:06:39 PM #1446 Last Edit: March 08, 2023, 16:09:46 PM by krakra
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 15:52:14 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 15:22:40 PM
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 13:18:44 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 12:01:35 PMDet er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?

Brann har tre midtbanespillere med kontrakter som går ut i 2024, og én som er langtidsskadet og var på vei ut døren. I tillegg til som du nevnte tidligere, en 32 år gammel defensiv midtbanespiller. Når det kommer til Castro-alternativ er vi også tynne.

Å være litt i forkant med å erstatte disse er ikke feil. Spesielt når vi henter en såpass anvendelig spiller som kan fylle alle disse posisjonene. Det i seg selv er jo en enorm ressurs når Brann planlegger for å ha en såpass tynn stall, nettopp for å rydde plass til talenter.

Tre millioner tror jeg man må regne med å bruke hvis man skal hente spillere fra andre Eliteserieklubber i dagens marked. Og her sprenger man vel heller ikke lønnsbudsjettet, vil jeg tro. Årlig kostnad over tre år tror jeg ikke er skremmende høy for Mathisen. Som tross alt virker å ha en ganske høy stansing blant LSK-fansen, ihvertfall!

Og hvis Kniklas er skadefri så kommer han til å være førstevalg på midten. Det er jeg overbevist om. Marhisen kommer ikke til å stå i veien for det. Men jeg tror man må ta noen tøffe valg for å ikke overbelaste gutten.
Disse midtbanespillerne skulle jo erstattes av talenter fra akademiet. Hvis ikke skulle du kritisere Brann. Var det ikke sånn?

Som alltid, utrolig ryddig debatteknikk!
Jaha? Dette sa du i fjor: https://www.bataljonen.no/forum/index.php?topic=12804.msg589995#msg589995

Står du ved det, eller ikke? Det er i mine øyne langt mer uryddig å stadig flytte målpostene. I fjor var det uproblematisk at Brann nektet å matche akademispillerne når sesongen var avgjort. Da var "den store testen" om man ville rydde plass til talentene denne sesongen, eller kjøpe erstattere til førstevalgene på midtbanen. Nå har Brann tilsynelatende kjøpt erstatteren allerede før noen er solgt. Men det er også helt greit?

Syns du Brann har turt å rydde plass til de store talentene i vinteren? Har de en vei inn på laget?

Og hva blir den store testen denne gangen?

Norlings Hund 2

Nå er det fortsatt en stund igjen før vinduet stenger, er det ikke best å telle opp da og ikke nå?

Lasaron

Nei. Vi må telle kontinuerlig, og sende kloke signaler som kan plukkes opp av de som styrer og steller. Ikke ironi.
Tren på langskudd

esp123

March 08, 2023, 18:22:22 PM #1449 Last Edit: March 08, 2023, 18:25:54 PM by esp123
Quote from: krakra on March 08, 2023, 16:06:39 PM
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 15:52:14 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 15:22:40 PM
Quote from: esp123 on March 08, 2023, 13:18:44 PM
Quote from: krakra on March 08, 2023, 12:01:35 PMDet er ikke snakk om klippekort, men at man henter en 24-åring til samme posisjon som Kniklas og med mange av de samme kvalitetene, for tre millioner kroner. Brann betaler vel ikke tre millioner kroner for en 24-åring som ikke skal spille kamper? Og når det kommer inn en ny spiller, som skal få rikelig med spilletid, så innebærer det at noen av de som allerede i er klubben får mindre spilletid. Hvem tror man, helt oppriktig, det vil være? Castro? Horn Myhre? Rasmussen?

Det kan jo godt være at Mathisen kun er tiltenkt en backup-rolle på kantene, men å betale tre millioner for en 24 år gammel backup er jo i så fall ganske råflott.

Dette er jo noe Brann har snakket om gjentatte ganger. At hvis man vil satse på talentene, så må man sette opp en stall som legger til rette for at de får spille. Er det noen som helt oppriktig mener at det er det de driver med nå?

Brann har tre midtbanespillere med kontrakter som går ut i 2024, og én som er langtidsskadet og var på vei ut døren. I tillegg til som du nevnte tidligere, en 32 år gammel defensiv midtbanespiller. Når det kommer til Castro-alternativ er vi også tynne.

Å være litt i forkant med å erstatte disse er ikke feil. Spesielt når vi henter en såpass anvendelig spiller som kan fylle alle disse posisjonene. Det i seg selv er jo en enorm ressurs når Brann planlegger for å ha en såpass tynn stall, nettopp for å rydde plass til talenter.

Tre millioner tror jeg man må regne med å bruke hvis man skal hente spillere fra andre Eliteserieklubber i dagens marked. Og her sprenger man vel heller ikke lønnsbudsjettet, vil jeg tro. Årlig kostnad over tre år tror jeg ikke er skremmende høy for Mathisen. Som tross alt virker å ha en ganske høy stansing blant LSK-fansen, ihvertfall!

Og hvis Kniklas er skadefri så kommer han til å være førstevalg på midten. Det er jeg overbevist om. Marhisen kommer ikke til å stå i veien for det. Men jeg tror man må ta noen tøffe valg for å ikke overbelaste gutten.
Disse midtbanespillerne skulle jo erstattes av talenter fra akademiet. Hvis ikke skulle du kritisere Brann. Var det ikke sånn?

Som alltid, utrolig ryddig debatteknikk!
Jaha? Dette sa du i fjor: https://www.bataljonen.no/forum/index.php?topic=12804.msg589995#msg589995

Står du ved det, eller ikke? Det er i mine øyne langt mer uryddig å stadig flytte målpostene. I fjor var det uproblematisk at Brann nektet å matche akademispillerne når sesongen var avgjort. Da var "den store testen" om man ville rydde plass til talentene denne sesongen, eller kjøpe erstattere til førstevalgene på midtbanen. Nå har Brann tilsynelatende kjøpt erstatteren allerede før noen er solgt. Men det er også helt greit?

Syns du Brann har turt å rydde plass til de store talentene i vinteren? Har de en vei inn på laget?

Og hva blir den store testen denne gangen?
Jeg skjønner ikke helt hva du vil med dette? Og hva så om jeg har endret mening? Forutsetningene endres fortløpende. I posten du viser til så argumenterer jeg for at om de selger én spiller, så bør den erstattes internt.

Og som jeg svarte tidligere i denne tråden, så har det skjedd litt siden den gang. Kniklas har signert en relativt kort kontrakt, så det er sannsynlig at han forsvinner i sommer. I tillegg vil jeg anse det som sannsynlig at Rasmussen forsvinner. På toppen av det har Skaanes forsvunnet ut av ligningen pga. langtidsskade. Kantspiller har man ikke signert, og dette er en posisjon Ulrik Mathisen kan bekle. Jeg syns det da kan argumenteres at dette kan være en klok signering, gitt at han kan bekle så mange posisjoner, kant, indreløper og anker. Er du uenig i det?

Go Up