• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2022

Started by Lasaron, April 04, 2022, 07:18:36 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Nå er også Maden tilbake på Brann-trening: https://www.bt.no/sport/i/nWeVJL/mikail-maden-trener-med-brann

Maden var vel ansett som et par hakk over Christiansen og har holdt seg delvis inne i landslagsvarmen underveis i utenlandsoppholdet. Var med Wolfe og Heggebø på U20-landslaget i fjor.


Henki

Det vil være en komplett skandale å selge Wolfe til Molde. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at Branns troverdighet når det gjelder gjenoppbyggingen av klubben står på spill. Her må og skal Brann selvsagt gi klar beskjed om at denne overgangen er uaktuell.
Ballen skal fremover!

Superjack

Lukter det salg av noen på midten da? Om både Christiansen og Maden kommer inn, må vel noen gå ut? Er både Christiansen og Maden midtbanemenn?
Brannsupporter.

fortune

Quote from: Superjack on June 13, 2022, 10:19:52 AMLukter det salg av noen på midten da? Om både Christiansen og Maden kommer inn, må vel noen gå ut? Er både Christiansen og Maden midtbanemenn?

Egentlig er de det, men såvidt jeg har skjønt blir Christiansen testet som stopper i Brann. Maden er jeg mer usikker på, er oppført som en relativt offensivt sentral midtbanespiller, men har også spilt litt kant. Har egentlig ikke fart til å spille ving, så blir neppe den helt stor kantspilleren.
First is first, second is nothing

krakra

Christiansen kom inn som indreløper mot Haugesund og beskrev også seg selv som midtbanespiller til BA.

Jeg tror ikke dette er prøvespill, men mer at Brann er på tilbudssiden for lokale talenter og lar dem trene og holde seg i form med oss. Hvis det skulle vise seg at de har kvaliteter Brann er interessert i, så er det nok muligheter for en overgang, men jeg tror de hadde trent med Brann uavhengig av posisjon.

Det er bra at Brann velger en tilbudslinje ovenfor talentene og ikke den knallharde "enten er du med oss eller så er du mot oss"-linjen som LAN og Soltvedt prøve på. En idiotisk linje fra en klubb med null troverdighet i egen spillerutvikling(på a-lagsnivå).

Gulløl

June 13, 2022, 10:27:11 AM #105 Last Edit: June 13, 2022, 10:38:48 AM by Gulløl
Brann bør og må ha en klokkeklar målsetning på dette tidspunkt om ikke bare rykke opp men også bygge stall for tetstrid kommende år. Da skal de selvfølgelig ikke selge det mest attraktive talentet på dette tidspunktet til en konkurrent som de skal være i nærheten av tabellen med i 2023.
Brann skal være såpass offensive i målsetningen i sommer og videre utover at de skal kjempe blant de fire fem beste eliteserieklubbene neste år. Bare se hvilke klubber som ligger på fjerde og femteplass på dette tidspunkt, Strømsgodset og Aalesund. Møller Wolfe skal selvsagt ikke til Molde.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

- Å vurdere bud får være helt opp til Brann. Om de ikke er fornøyd med budet, skal jeg for alltid respektere at jeg har kontrakt ut 2026. Det er viktig for meg, jeg skal ikke gjøre noe for å presse på for noe. Brann har også vært klare på at de har lyst til å selge en gang i fremtiden, de kjenner til mine ambisjoner, men vi har ingen avtaler om det, sier Bergen Nord-gutten.


Pete05

Skal vi tjene penger på yngre spillere så gjelder det å time salget riktig. 9 mill for en back i Norge er godt betalt. Skal vi klare å få mer penger ut av Wolfe må Brann spille i Europa til neste år. Torsvik er ung men et minst like stort talent. Vi har Kristiansen som en meget brukbar back-up ett år eller to til.

Det er jo nettopp dette som er god logistikk. Sier vi nei til et slikt salg så er det helt ok men om ett år eller to så er ikke Wolfe verdt noe mer ved et salg uten Europa spill. Og da har han faktisk (kanskje) stått i veien for Torsvik. Hårfin balanse dette her.

krakra

Quote from: Pyton on June 13, 2022, 11:20:33 AMSkal vi tjene penger på yngre spillere så gjelder det å time salget riktig. 9 mill for en back i Norge er godt betalt. Skal vi klare å få mer penger ut av Wolfe må Brann spille i Europa til neste år. Torsvik er ung men et minst like stort talent. Vi har Kristiansen som en meget brukbar back-up ett år eller to til.

Det er jo nettopp dette som er god logistikk. Sier vi nei til et slikt salg så er det helt ok men om ett år eller to så er ikke Wolfe verdt noe mer ved et salg uten Europa spill. Og da har han faktisk (kanskje) stått i veien for Torsvik. Hårfin balanse dette her.
Vi er et fotballag, ikke et aksjeselskap. Målet ligger i sportslige prestasjoner, ikke i inntekter. Wolfe er en viktig brikke i dagens lag, og vi blir svekket hvis vi selger ham. Det vil svekke mulighetene for opprykk, og ikke minst vil de svekke mulighetene for en god sesong neste år.

Brann kommer ikke til å satse på Torsvik som fast venstreback verken i år eller neste år. Selges Wolfe nå, så vil man sannsynligvis kjøpe en erstatter, og hvis denne erstatteren er i samme kategori som Crone så snakker vi om noen uten videresalgspotensiale som kan være fast venstreback for Brann i mange år framover. Så der er det ikke noen god timing for et Wolfe-salg nå.

esp123

Quote from: Pyton on June 13, 2022, 11:20:33 AMSkal vi tjene penger på yngre spillere så gjelder det å time salget riktig. 9 mill for en back i Norge er godt betalt. Skal vi klare å få mer penger ut av Wolfe må Brann spille i Europa til neste år. Torsvik er ung men et minst like stort talent. Vi har Kristiansen som en meget brukbar back-up ett år eller to til.

Det er jo nettopp dette som er god logistikk. Sier vi nei til et slikt salg så er det helt ok men om ett år eller to så er ikke Wolfe verdt noe mer ved et salg uten Europa spill. Og da har han faktisk (kanskje) stått i veien for Torsvik. Hårfin balanse dette her.

Dette er jo soleklart feil timing for å følge din logikk. Her svekker vi laget markant midt i sesongen, uten at Torsvik er i nærheten av å være klar for å ta over. Wolfe har en lang kontrakt. Og det er snakk om en _totalpakke_ på 9 mill, helt sikkert inkludert masse forskjellige klausuler. Sammenlignet med Petter Strand med ett år igjen av kontrakten til 5 mill er det billigsalg.

På toppen av det er det et elendig signal å sende å selge til et lag som vil være en konkurrent fra og med neste år.

Superjack

Å selge Wolfe til lag i ES nå blir direkte rart.

Brann er, tro det eller ei, en av Norges største klubber. I omsetning og omdømme.

Brann skal nå rykke opp.
Og igjen bli et bra ES lag.
Wolfe skal være med der. Frem til han går ut i verden.



Brannsupporter.

Lasaron

Wolfe virker interessert i en overgang.

Håper han ikke blir solgt.
Tren på langskudd

Nixon

Wolfe virker mer interessert i BA enn i BT.
Rød makt på Hansa

Superjack

Quote from: Lasaron on June 13, 2022, 12:26:03 PMWolfe virker interessert i en overgang.

Håper han ikke blir solgt.

Når jeg leser så virker det som han ønsker at Brann skal få det beste fra han. Og at han ønsker Brann betalt når han går.

Alt kan vinkles.
Brannsupporter.

krakra

Et annet moment:

Isolert sett er det jo ingen krise om vi selger Wolfe for ti millioner. Men hva gjør vi da hvis Glimt plutselig byr 15 millioner for Kniklas? Hva hvis Viking selger Berisha og vil ha Heggebø som erstatter og byr ti millioner for ham(det ble sagt at det var planen før sesongen, men så ble ikke Berisha solgt).

Begynner å åpne for å selge de største talentene våre til norske klubber for relativt små summer, så kan det fort få en spredningseffekt, og plutselig så er hele "Nye, unge Brann" vekke. Så sitter man kanskje igjen som en nyopprykket klubb med en middelaldrende og middelmådig tropp og 30-40 nye millioner på bok og må sette sammen en ny gruppe nok en gang.

Hvis Brann får en bra sesong neste år, og selger de samme spillerne for den samme summen, så har man et helt annet utgangspunkt fordi da er man en toppklubb som har utviklet topptalenter, og er langt mer attraktive for andre store talenter. Også utenfor Bergen.

krakra

Quote from: Superjack on June 13, 2022, 13:01:42 PM
Quote from: Lasaron on June 13, 2022, 12:26:03 PMWolfe virker interessert i en overgang.

Håper han ikke blir solgt.

Når jeg leser så virker det som han ønsker at Brann skal få det beste fra han. Og at han ønsker Brann betalt når han går.

Alt kan vinkles.
Interesse er jo relativt. Det er ikke enten eller. Det er forskjell på å bli enig med en klubb som allerede er enig med Brann, og det å presse gjennom en overgang. Ingen tror vel at hvis Molde byr 50 millioner for Wolfe, og Brann godtar det så vil Wolfe nekte fordi han kun vil spille for Brann i Norge. Men jeg tror heller ikke at Wolfe kommer til å be Brann om å godta et bud fra Molde eller noen annen norsk klubb. Jeg tror faktisk på ham når han sier at han ikke forholder seg noe særlig til dette før klubbene eventuelt er enig, og at det er helt greit hvis de ikke blir enig. Så håper jeg Lillejord har samme innstilling.

Heldigvis er det ikke Jim Solbakken som er Wolfes agent.

Corran

Quote from: Lasaron on June 13, 2022, 12:26:03 PMWolfe virker interessert i en overgang.

Håper han ikke blir solgt.
Eg leste artikkel i BA og for meg virket han mest glad for at Norges to beste klubber var interesserte i ham og at det ga ham selvtillit.
Følte ikke at han ville gå, men mer at om Brann mente de ville selge så OK

Tror det må mye mer i potten før interessen til Brann blir vekket
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Larsendos

Hva tenker Molde med her da? Henter en back-up til Haugen for 6-9 mill. Når alle stopperne er skadefrie kan de også bruke Risa i den posisjonen.

krakra

Haugen er vel på vei ut, vil ikke forlenge kontrakten og Risa blir trolig solgt i sommer. 

Larsendos

Skal Molde spille CL-kval med Wolfe neste sommer da? Da må han ta noen (store) steg defansivt.

krakra

Tror nok Molde er mer opptatt av de offensive kvalitetene.

Kagain

Jeg tror faktisk at Pamer har et godt poeng i kommentaren han skrev rundt Wolfe. I skrivende stund er den tilgjengelig for alle, så jeg tar derfor sjansen på å sitere det meste relevante avsnittet i sin helhet

"Vi skal likevel ha klart for oss at Molde ikke hadde lagt inn et bud på totalt ni millioner kroner for Branns venstreback om ikke Wolfe selv hadde markert interesse for en slik overgang. Jeg sier ikke at Wolfe ønsker å bytte klubb. Men slike bud oppstår ganske enkelt ikke uten forberedelse"

Fra https://www.bt.no/sport/kommentar/i/Jxmvw7/dette-budet-hadde-aldri-kommet-om-wolfe-selv-ikke-var-fristet

Jeg tror nok vi må forberede oss på at Wolfe kan bli solgt kjappere enn man skulle ønsket. I den samme kommentaren skriver Pamer litt om hva han tenker om summene

"Ni millioner kroner er en temmelig voksen sum, og dersom Molde skulle ønske å strekke seg enda lenger, blir det opp til Brann å gjøre sin vurdering. En salgssum på et sted mellom ti og 15 millioner kroner, med en ytterligere videresalgsprosent, er faktisk godt betalt for en spiller Brann har hatt minimale utlegg på. "

Det er nok på sin plass å stikke fingeren i jorden. Hadde Wolfe spilt for Glimt hadde de kanskje fått solgt han for en større pris (spesielt om han fikk spille en hel sesong), også til Molde. Det er lett å la seg blende av de sinnsyke prisene et dominant Bodø Glimt har fått for en del spillere, eksempelvis Botheim som ble hentet gratis og solgt for 100 millioner etter en sesong. Nå vet jeg ikke hvor mye av denne summen som Glimt får siden Botheim nå vel ikke lenger har kontrakt med russiske klubber. Men Brann er for tiden en OBOS-klubb, og selv om Wolfe har gjort det godt får Brann ikke lenger "name-brand"-priser for sine spillere.

Det er lett å se på Kniklas og si "Ja, men Nordsjælland tilbydte jo nesten 15 millioner for han. Da må det være mulig å få noe mer for Wolfe". Jeg tror ikke det. Kniklas er to år yngre enn Wolfe. Ved siden av det så spiller han i en posisjon der det er mer vanlig å få høyere priser for spillerne...

krakra

June 14, 2022, 08:35:50 AM #122 Last Edit: June 14, 2022, 08:40:10 AM by krakra
Husk at Brann har avvist bud på flere spillere det siste året. Man avviste et høyt bud på Wassberg og et mindre bud på Rasmussen. Sistnevnte hadde åpent signalisert at han var interessert. Ingen av spillerne ser ut til å ha tatt dette spesielt tungt, begge storspiller for tiden og begge har trolig økt verdien sin.

Så det er fult mulig å avvise bud, uten at det blir problemer av det. Jeg tror dette også gjelder Wolfe.

Jeg liker ikke at man nærmest ser på spillerne som salgsvarer. "Det er ikke sikkert vi får mer senere", "Dette er kanskje den beste prisen vi kan få". Ja, det er mulig, men hovedpoenget med å beholde Wolfe er jo at han er en god spiller som vil bidra til å gi oss gode resultater. Selger vi ham blir vi trolig svekket. Kanskje vi rekker å erstatte ham med tilsvarende kvalitet innen neste år, men det vil ikke være et nytt talent. Hvis det er vanskelig å beholde et talent som Wolfe i OBOS, så er det i alle fall vanskelig å signere et talent på samme nivå. Wolfe er også en signalspiller og forbilde for andre unggutter. En type som er viktig å ha i gruppen nå som vi utvikler en ny kultur. Disse "opp mot" 9 millionene kan fort tjenes inn bare med å ha Wolfe i klubben, selv om han så skulle forsvinne gratis om fire år.

Jeg tror ikke Brann selger Wolfe med mindre Wolfe signaliserer sterkt at det er noe han ønsker, og budet er godt, eller at budet er ekstremt godt. At spilleren er "åpen" for overgang tror jeg ikke påvirker Brann.

Kagain

Quote from: krakra on June 14, 2022, 08:35:50 AMJeg liker ikke at man nærmest ser på spillerne som salgsvarer. "Det er ikke sikkert vi får mer senere", "Dette er kanskje den beste prisen vi kan få". Ja, det er mulig, men hovedpoenget med å beholde Wolfe er jo at han er en god spiller som vil bidra til å gi oss gode resultater. Selger vi ham blir vi trolig svekket. Kanskje vi rekker å erstatte ham med tilsvarende kvalitet innen neste år, men det vil ikke være et nytt talent. Hvis det er vanskelig å beholde et talent som Wolfe i OBOS, så er det i alle fall vanskelig å signere et talent på samme nivå. Wolfe er også en signalspiller og forbilde for andre unggutter. En type som er viktig å ha i gruppen nå som vi utvikler en ny kultur. Disse "opp mot" 9 millionene kan fort tjenes inn bare med å ha Wolfe i klubben, selv om han så skulle forsvinne gratis om fire år.


Man trenger ikke å like det, men unge, lokale spillere er dessverre mer salgsvarer nå enn det kanskje var historisk sett. Dette var jo et av argumentene som ble brukt for å satser mer på talenter (vi får billigere spillere inn som vi kan selge for en god sum). Ikke det eneste argumentet, men ett av flere. Mye fordi at klubbene bruker stadig mer penger på lønn og slikt, og flere av klubbene får ikke inn nok penger gjennom vanlige kanaler. I alle fall ikke i Norge. Situasjonen er jo annerledes i Tyskland for eksempel.

Når alt det ser sagt må det jo sies at Brann, alt tatt i betraktning, er godt representert med skarrende spillere på A-laget. De har 21 oppførte spillere på laget (pluss tre utlånte). Av disse har de

11 skarrere (Dyngeland, Olsen Pettersen, Blomberg, Wolfe, Pallesen Knudsen, Moberg, Hjorteseth, Jensen Wassberg, Holmboe Skaanes, Finne og Heggebø)

2 nesten-skarrere (Heltne Nilsen, Hove)

+ 1 utlånt skarrer (Kolskogen)


Pete05

Jeg tror dette er bortimot maks av hva vi kan forvente å få betalt for en back. Kanskje kan vi jekke opp prisen noe noe 20+ mill skjer ikke. Da må Brann spille i Europa. Det gjør vi ikke - og veien er lang. Wolfe hauses også i mine øyne opp. Greit nok, lokal, ung og spennende. Men ta på deg nøytrale briller og Kristiansen gjør en mer enn god nok jobb, kanskje bedre enn Wolfe. Men potensialet er selvfølgelig forskjellig.

Slik verden utvikler seg så er det yngre og yngre spillere som er mest salgbare for store summer. Det virker som alle forventer at utvikling forsetter for bestandig. Se på Heggebø i år, prisen har ikke gått opp og forventningene som ligger der både hos han og fans kan fort bli en utfordringen istedenfor et positivt bidrag. Wolfe har ikke levert annet enn på et lag i flyt i Obos. Han kan fort bli veldig god men det vet vi ikke nå.

Ta Kolskogen også som eksempel. «Alle» trodde han skulle vokse og stå frem som en fantastisk midtstopper. Kanskje kan han ennå bli det men optimalt skulle han vært solgt etter den gode sesongen. Nå trenger han sikkert 2-3 år til for å overbevise og veien er mye lengere nå enn før.

Inntil Brann spiller i Europa så kan det heller ikke forventes at vi skal selge spillere for samme beløp som Molde og B/G. Der hjelper lite at egne fans mener vi burde fått 15-20 mill (og sikkert mer) for en slik spiller. Veien ut i Europa er også lang med spill i Brann. Det er der vi er akkurat nå. Og det må selges spillere fortløpende for å finansiere et kommende storlag. Det hjelper ikke med 2-3 talenter, de første som kommer nå må selges for maks penger som realistisk å få og deretter må det bygges videre med flere talenter.

 

Giles

Spilleren vil gå, prisen er mer enn god. Hent en ny spiller/talent for brøkdelen av summen. Satser man på talenter må man forvente at noen flytter på seg.

esp123

Wolfe har kontrakt ut 2026. Det er 4,5 år. Brann må ikke spørre seg om hvorvidt de kan få mer eller mindre for Wolfe. Spørsmålet Brann må stille seg er hvor mye verdi Brann har av Wolfe. So what om de selger han for noen lunde det samme om 1-2 år? Da har han skapt verdi gjennom prestasjoner for Brann og forhåpentligvis er Torsvik klar for å ta steget opp. Dette er en no-brainer for meg, timingen er feil, kjøper er feil og i mine øyne summen for liten.

Wolfe har forpliktet seg til 5 år i Brann. Det må han forholde seg til. Hvis han ønsker å gå til Molde for 9 mill., så burde ikke han signert kontrakten.

krakra

Quote from: Pyton on June 14, 2022, 10:17:24 AMJeg tror dette er bortimot maks av hva vi kan forvente å få betalt for en back. Kanskje kan vi jekke opp prisen noe noe 20+ mill skjer ikke. Da må Brann spille i Europa. Det gjør vi ikke - og veien er lang. Wolfe hauses også i mine øyne opp. Greit nok, lokal, ung og spennende. Men ta på deg nøytrale briller og Kristiansen gjør en mer enn god nok jobb, kanskje bedre enn Wolfe. Men potensialet er selvfølgelig forskjellig.

Slik verden utvikler seg så er det yngre og yngre spillere som er mest salgbare for store summer. Det virker som alle forventer at utvikling forsetter for bestandig. Se på Heggebø i år, prisen har ikke gått opp og forventningene som ligger der både hos han og fans kan fort bli en utfordringen istedenfor et positivt bidrag. Wolfe har ikke levert annet enn på et lag i flyt i Obos. Han kan fort bli veldig god men det vet vi ikke nå.

Ta Kolskogen også som eksempel. «Alle» trodde han skulle vokse og stå frem som en fantastisk midtstopper. Kanskje kan han ennå bli det men optimalt skulle han vært solgt etter den gode sesongen. Nå trenger han sikkert 2-3 år til for å overbevise og veien er mye lengere nå enn før.

Inntil Brann spiller i Europa så kan det heller ikke forventes at vi skal selge spillere for samme beløp som Molde og B/G. Der hjelper lite at egne fans mener vi burde fått 15-20 mill (og sikkert mer) for en slik spiller. Veien ut i Europa er også lang med spill i Brann. Det er der vi er akkurat nå. Og det må selges spillere fortløpende for å finansiere et kommende storlag. Det hjelper ikke med 2-3 talenter, de første som kommer nå må selges for maks penger som realistisk å få og deretter må det bygges videre med flere talenter.

 
Du har tidligere skrevet en hel haug av innlegg om hvorfor vi ikke må ha mer enn 1-2 unggutter på laget samtidig. Hvor farlig det er. Så vil du at med en gang en ung spiller faktisk presterer så skal han selges? For en sum som trolig er lavere enn forskjellen mellom medalje og åttende plass vil være?

Målet er ikke å selge spillere for maks sum. Målet er å bygge et lag som skal kjempe i toppen av Eliteserien, og det gjør man ikke med å selge unge nøkkelspillere til andre eliteserieklubber. At Wolfe er en klassespiller er udiskutabelt. Det er derfor Molde vil ha ham, og det var derfor Glimt ville ha ham. Spillere på det nivået klarer ikke Brann å kjøpe.

Pete05

Quote from: krakra on June 14, 2022, 11:23:55 AM
Quote from: Pyton on June 14, 2022, 10:17:24 AMJeg tror dette er bortimot maks av hva vi kan forvente å få betalt for en back. Kanskje kan vi jekke opp prisen noe noe 20+ mill skjer ikke. Da må Brann spille i Europa. Det gjør vi ikke - og veien er lang. Wolfe hauses også i mine øyne opp. Greit nok, lokal, ung og spennende. Men ta på deg nøytrale briller og Kristiansen gjør en mer enn god nok jobb, kanskje bedre enn Wolfe. Men potensialet er selvfølgelig forskjellig.

Slik verden utvikler seg så er det yngre og yngre spillere som er mest salgbare for store summer. Det virker som alle forventer at utvikling forsetter for bestandig. Se på Heggebø i år, prisen har ikke gått opp og forventningene som ligger der både hos han og fans kan fort bli en utfordringen istedenfor et positivt bidrag. Wolfe har ikke levert annet enn på et lag i flyt i Obos. Han kan fort bli veldig god men det vet vi ikke nå.

Ta Kolskogen også som eksempel. «Alle» trodde han skulle vokse og stå frem som en fantastisk midtstopper. Kanskje kan han ennå bli det men optimalt skulle han vært solgt etter den gode sesongen. Nå trenger han sikkert 2-3 år til for å overbevise og veien er mye lengere nå enn før.

Inntil Brann spiller i Europa så kan det heller ikke forventes at vi skal selge spillere for samme beløp som Molde og B/G. Der hjelper lite at egne fans mener vi burde fått 15-20 mill (og sikkert mer) for en slik spiller. Veien ut i Europa er også lang med spill i Brann. Det er der vi er akkurat nå. Og det må selges spillere fortløpende for å finansiere et kommende storlag. Det hjelper ikke med 2-3 talenter, de første som kommer nå må selges for maks penger som realistisk å få og deretter må det bygges videre med flere talenter.

 
Du har tidligere skrevet en hel haug av innlegg om hvorfor vi ikke må ha mer enn 1-2 unggutter på laget samtidig. Hvor farlig det er. Så vil du at med en gang en ung spiller faktisk presterer så skal han selges? For en sum som trolig er lavere enn forskjellen mellom medalje og åttende plass vil være?

Målet er ikke å selge spillere for maks sum. Målet er å bygge et lag som skal kjempe i toppen av Eliteserien, og det gjør man ikke med å selge unge nøkkelspillere til andre eliteserieklubber. At Wolfe er en klassespiller er udiskutabelt. Det er derfor Molde vil ha ham, og det var derfor Glimt ville ha ham. Spillere på det nivået klarer ikke Brann å kjøpe.

Les innlegget en gang til. Brann er pt en middels klubb (i beste fall) og skal du ut i Europa er veien kortere pt gjennom andre norske klubber. Det finnes sikkert noen spillere som har Brann som sitt store mål men for de fleste store talentene som ønsker seg ut så er Brann et steg på veien. Og Molde har råd til å kjøpe talenter (talentene ser det, får ok betalt og får et utstillingsvindu til Europa). Lojalitet til klubb forsvinner i det øyeblikket noe mer spennende kommer på banen. Og det er verken du eller jeg som får sjansen til å påvirke hva som er spennende.

Jeg skjønner ønsket om å bygge en stabil toppklubb og den må ligge fast. Normalt er det da en stamme av solide spillere (uten kanskje det største salgspotensialet) og så fyller man på med talenter etter hvor mange/gode som er tilgjengelig til enhver tid. Men talentene selges fortløpende og til best mulig pris. Skal du bygge et topp lag i Bergen av lokale talenter så kan det ta tid.

Men det er greit å være enig om å være uenig oppbygging og hvordan man best og raskest mulig bygger et topp lag og driver talentutvikling. Jeg tror dessverre at det er optimalt at talenter får sjansen og selges videre når mulighetene kommer. Nå har vi kommet til steg 1 hcor talentene får sjansen så kommer steg 2 hvor vi skal tenke både talent og salg.

krakra

Du beskriver en modell lik den klubber som Vålerenga og Stabæk driver. Hvordan går det? Verken Molde eller Glimt har bygd sin suksess på denne modellen.

Brann er en middels klubb og skal vi bli mer enn det kan vi ikke selge nøkkelspillere til andre norske klubber. Lær av Molde og Glimt.

Pete05

Quote from: krakra on June 14, 2022, 12:08:52 PMDu beskriver en modell lik den klubber som Vålerenga og Stabæk driver. Hvordan går det? Verken Molde eller Glimt har bygd sin suksess på denne modellen.

Brann er en middels klubb og skal vi bli mer enn det kan vi ikke selge nøkkelspillere til andre norske klubber. Lær av Molde og Glimt.

Gjerne det, men hvor mange lokale spillere har Molde utviklet? Glimt hadde en stamme med gode spillere fra Obos men det er ikke spesielt mange lokale der? Og begge klubber selgere spillere så snart anledningen byr seg. Deres fortrinn er at de spiller i Europa og får bedre betalt for spillersalg. Blir litt som høna og egget. Vi må ut i Europa for å oppnå slike summer men Molde og Glimt har vidt forskjellig vei ut dit. Spørsmålet er hvordan Brann skal komme i den posisjonen. Sannsynligvis må vi ha en kombinasjon av flaks (med talenter som bringer ok penger i kassa) samtidig være gode på å bygge det stabile topplaget med god nok spillere.

Men verken penger eller talenter (om du ikke ekstreme mengder av begge deler) hjelper om du ikke får satt et lag og spillere som kan levere. Nøkkelen kan fort ligge på trener og klubb side i mye større grad en enkeltspillere, talenter og penger. Det kan vi ihvertfall lære av Molde og Glimt

krakra

Quote from: Pyton on June 14, 2022, 12:28:15 PM
Quote from: krakra on June 14, 2022, 12:08:52 PMDu beskriver en modell lik den klubber som Vålerenga og Stabæk driver. Hvordan går det? Verken Molde eller Glimt har bygd sin suksess på denne modellen.

Brann er en middels klubb og skal vi bli mer enn det kan vi ikke selge nøkkelspillere til andre norske klubber. Lær av Molde og Glimt.

Gjerne det, men hvor mange lokale spillere har Molde utviklet? Glimt hadde en stamme med gode spillere fra Obos men det er ikke spesielt mange lokale der? Og begge klubber selgere spillere så snart anledningen byr seg. Deres fortrinn er at de spiller i Europa og får bedre betalt for spillersalg. Blir litt som høna og egget. Vi må ut i Europa for å oppnå slike summer men Molde og Glimt har vidt forskjellig vei ut dit. Spørsmålet er hvordan Brann skal komme i den posisjonen. Sannsynligvis må vi ha en kombinasjon av flaks (med talenter som bringer ok penger i kassa) samtidig være gode på å bygge det stabile topplaget med god nok spillere.

Men verken penger eller talenter (om du ikke ekstreme mengder av begge deler) hjelper om du ikke får satt et lag og spillere som kan levere. Nøkkelen kan fort ligge på trener og klubb side i mye større grad en enkeltspillere, talenter og penger. Det kan vi ihvertfall lære av Molde og Glimt
temmer ikke at de selger så fort sjansen byr seg. Både Molde og Glimt avviser bud støtt og stadig. Glimt avviste et bud på 15 millioner for Fredrik Bjørkan før fjorårssesongen, og han gikk derfor gratis etter sesongen.  De avviste også flere bud på Patrick Berg før han etter hvert ble solgt. Molde har avvist flere bud på Birk Risa.

Hvorfor spiller de i Europa? Fordi de er topplag i Eliteserien. Hva var nøkkelen da de ble topplag? En kjerne av unge spillere. Hvis Glimt hadde solgt unna Berg, Bjørkan, Evjen, Hauge osv. da de var i OBOS-ligaen så hadde de ikke spilt i Europa i dag.

Pete05

Ingen av de spillere du nevner bidro overhodet når Glimt var i Obos. Men ja, de holdt av forskjellige grunner og andre gode salg igjen på noen spillere.

krakra

Så vi har enda bedre unggutter enn de som var Glimts nøkkelspillere når de tok gull. Enda viktigere å beholde dem.

esp123

June 14, 2022, 13:49:31 PM #134 Last Edit: June 14, 2022, 13:54:27 PM by esp123
Quote from: Pyton on June 14, 2022, 13:21:38 PMIngen av de spillere du nevner bidro overhodet når Glimt var i Obos. Men ja, de holdt av forskjellige grunner og andre gode salg igjen på noen spillere.

Strategien du skisserer gjør det ekstremt utfordrende å bygge et topplag. Hente spillere er noe av det mest risikofylte du kan gjøre, og å bytte ut spillere slik vil gjøre det umulig skape kontinuitet og et lag.

Og når det er snakk om at vi er urealistiske med summer siden vi ikke spiller i Europa. Henrik Heggheim ble solgt for over 20 millioner kroner til Brøndby ifjor høst. En spiller med nøyaktig null kamper i Europa.

SeLyren

Vi skal ikke selge Wolfe til Molde. Det blir ikke lettere å etablere seg i toppen hvis vi skal selge våre beste spillere samtidig som vi styrker konkurrentene. Hvis vi skal selge til MFk, VIF, RBK eller Glimt skal vi ha ekstremt godt betalt.
De lagene som spiller jevnlig i Europa må finne seg i å betale langt mer for spillerene, de har jo penger. Evt kan de jo hente spillere som er ute av kontrakt.

Pete05

Tror de
Quote from: esp123 on June 14, 2022, 13:49:31 PM
Quote from: Pyton on June 14, 2022, 13:21:38 PMIngen av de spillere du nevner bidro overhodet når Glimt var i Obos. Men ja, de holdt av forskjellige grunner og andre gode salg igjen på noen spillere.

Strategien du skisserer gjør det ekstremt utfordrende å bygge et topplag. Hente spillere er noe av det mest risikofylte du kan gjøre, og å bytte ut spillere slik vil gjøre det umulig skape kontinuitet og et lag.

Og når det er snakk om at vi er urealistiske med summer siden vi ikke spiller i Europa. Henrik Heggheim ble solgt for over 20 millioner kroner til Brøndby ifjor høst. En spiller med nøyaktig null kamper i Europa.


Tror de fleste er enige om at det er ekstremt vanskelig å bygge ett topplag. Glimt er egentlig ett unntak som har klart det som flere andre norske lag med større ressurser ikke har klart. Men Glimt har det samme som RBK i sin tid, en trener med «all makt», en klubb som går i takt og noen heldige årganger (ikke nødvendigvis alder) med gode spillere.

Så ja, ekstremt vanskelig og mange har feilet. Men som jeg skrev tidligere, jeg tror (så får andre være enig/uenig) at det å finne riktig trener med riktig system og en klubb som backer dette er viktigere enn enkeltspillere og penger.

Spelaren

Me selger straks eiendom som i praksis fjerner behovet for å selge Wolfe og andre talenter på første reelle bud. Vent.
Gå av.

SeLyren

Absolutt. Dessuten har Wolfe nettopp signert en ny lang kontrakt, så at vi skal selge han for 9 mill er uaktuelt.
Vil også påstå at han er betydelig bedre enn Kristiansen offensivt, som igjen gjør at de defensive manglene kamufleres. Wolfe minner meg om Vindheim, og jeg håper vi får beholde han slik at han virkelig kan bidra for oss!

krakra

Da er Norge kvalifisert til U21-EM neste sommer. Et flott utstillingsvindu for Wolfe hvis han kommer seg inn på det laget, noe som ikke burde være umulig akkurat.

kabelmann

Quote from: krakra on June 14, 2022, 08:35:50 AMHusk at Brann har avvist bud på flere spillere det siste året. Man avviste et høyt bud på Wassberg og et mindre bud på Rasmussen. Sistnevnte hadde åpent signalisert at han var interessert. Ingen av spillerne ser ut til å ha tatt dette spesielt tungt, begge storspiller for tiden og begge har trolig økt verdien sin.

Sistnevnte driver at på til og kysser logoen på drakten, så han ser ut til å ha det som plommen i egget.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Kagain

Quote from: kabelmann on June 14, 2022, 22:12:56 PMSistnevnte driver at på til og kysser logoen på drakten, så han ser ut til å ha det som plommen i egget.

Ja. Draktkyssing har alltid vært en indikator på at de har det fint. Se bare på han der Azar :)

gladiporno

Quote from: krakra on June 14, 2022, 19:08:33 PMDa er Norge kvalifisert til U21-EM neste sommer. Et flott utstillingsvindu for Wolfe hvis han kommer seg inn på det laget, noe som ikke burde være umulig akkurat.

Han har noen solide konkurrenter der. For eksempel Määttä, som er så talentfull at selv ikke LAN har klart å ødelegge ennå.

Gulløl

June 15, 2022, 10:21:20 AM #143 Last Edit: June 15, 2022, 10:33:52 AM by Gulløl
BA har i dag en artikkel om de fem spillerne som har utgående kontrakter etter sesongen uten at det er noe særlig konkret nytt.

Mitt tips om hvem som blir og hvem som forsvinner:

Eirik Holmen Johansen: Forsvinner definitivt, lønn pr. spilte minutt har vært skyhøy over 4 år. Brann har aldri brukt så mye lønnsmidler på en reservekeeper.

Runar Hove: Langtidsskadet. Forsvinner ganske sikkert. Fjerdevalg til midtstopperplassen bør være et talent i 17-20 års alderen

Vegard Leikvoll Moberg: Er nok en liten mulighet for at han får fornyet for et nytt år. Har noen egenskaper som få i den store gruppen midbanespillerne i stallen har og har prestert godt i de få kampene han har hatt spilletid i år. Han har snittkarakter 6,5 i børskarakter i BA selv om det er over for liten spilletid til å legge noe særlig vekt på. Det at han er litt skadeforfulgt og alderen taler i mot han. Skal Brann tilby f.eks. Mikail Maden og/eller Sander Christiansenen kontrakt eller hente en "rett inn på laget spiller" for å løfte midtbanen og laget ytterligere neste år må det frigjøres plass i gruppen midtbanespillere i stallen. Kanskje Felix Horn Myhre forsvinner til en klubb der han får mer spilletid, noe som kan øke sjansen for forlengelse for Moberg. Viktig at det er en fornuftig miks av egenskaper og typer midtbanespillere i stallen.

Ruben Kristiansen: Får ganske trolig et nytt år om han unngår langtidsskader og holder nivået han nå er på videre utover sommeren og høsten.

Fredrik Pallesen Knudsen: Tror han får forlenget. Fremdeles relativt ung og har lederegenskaper og stor entusiasme for klubben. Brann bør også planlegge med at to av fire midtstoppere i stallen har gode hodeegenskaper og der kommer han godt ut. BA erfarer også at "Palle" er den som er nærmest å forlenge av de fem.

https://www.ba.no/de-lever-i-uvisse-fem-brann-spillere-kjemper-for-sin-fremtid/s/5-8-1922097
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

I det store og hele er jeg enig med Gulløl.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Kagain on June 15, 2022, 07:41:52 AM
Quote from: kabelmann on June 14, 2022, 22:12:56 PMSistnevnte driver at på til og kysser logoen på drakten, så han ser ut til å ha det som plommen i egget.

Ja. Draktkyssing har alltid vært en indikator på at de har det fint. Se bare på han der Azar :)

Tror ikke man skal legge for mye i Rasmussen sin draktkyssing.

Og når det gjelder Azar så ble han vel tvunget til å gå for å redde finansene til Brann.
Brannsupporter.

esp123

Quote from: gladiporno on June 15, 2022, 08:53:20 AM
Quote from: krakra on June 14, 2022, 19:08:33 PMDa er Norge kvalifisert til U21-EM neste sommer. Et flott utstillingsvindu for Wolfe hvis han kommer seg inn på det laget, noe som ikke burde være umulig akkurat.

Han har noen solide konkurrenter der. For eksempel Määttä, som er så talentfull at selv ikke LAN har klart å ødelegge ennå.

Interessant nok avslo AAFK et bud på 6-7 mill for Määttä _før_ sesongen. Etter en sesong som benkesliter i OBOS og med kontrakt ut neste år....

zeta

Målet for Brann nå må være å kjempe i toppen av es neste sesong. Såpass må de sikte når de nå har bra fremgang

  Etter min mening er Wolfe en potensiell klassespiller neste år. De er ikke så veldig lett å skaffe

  Brann bør ikke se seg selv som en annenrangs klubb i Norge. De er i OBOS nå, men det går fort over

Gulløl

June 16, 2022, 13:18:07 PM #148 Last Edit: June 16, 2022, 13:23:45 PM by Gulløl
Quote from: Lissabon on June 15, 2022, 10:57:06 AMRuben blir 35 i vinter. Det avgjør saken.
Det avgjør absolutt ikke saken. Alder betyr ingen ting så lenge han fortsetter å være blodtrent. Han har vært veldig viktig i forsvarsrekken i de siste kampene, en nøkkelspiller rett og slett. Greit nok om Brann finner noen som er bedre enn han med minst like bra hurtighet, da kan han i det minste være backup på både midtstopperplass og venstreback neste år. Rene kinderegget på reservebenken som holder nivået på begge plasser et år til.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Mikal Berg Kvinge på utlån til Grorud frem til 1. august.
Tren på langskudd

Go Up